با توجه به اینکه در حال حاضر نسبت به زمان های گذشته، تعداد بیشتری از افراد بزرگسال به درمان ارتودنسی دسترسی دارند، اغلب زنان این پرسش را مطرح می کنند که آیا می توانند درمان ارتودنسی خود را در طول دوران بارداری شروع کنند یا خیر.

خبر خوب این است که شروع یا ادامه درمان ارتودنسی در طول دوران بارداری کاملاً خوب است و حتی ممکن است زمان مناسبی برای شما باشد. اگر منتظر بمانید تا نوزادتان به دنیا بیاید، ممکن است مراجعه برای قرار ملاقات ها منظم سخت تر باشد و این مراجعات را در برنامه جدید خود بگنجانید.

قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی در طول دوران بارداری، مزایای دیگری نیز دارد. برخی از زنان باردار به دلیل افزایش هورمون های مؤثر بر استخوان ها، از جمله هورمون ریلکسین relaxin بارداری، که به شل شدن رباط های لگن در آماده سازی برای زایمان کمک می کند، افزایش جزئی در حرکت دندان ها را تجربه می کنند. با دندان هایی که کمی سست تر از حد معمول هستند، بریس ها برای حرکت دادن دندان ها به موقعیت مورد نظر، به کار سختی نیاز ندارند. بلافاصله پس از زایمان، اکثر زنان گزارش می دهند که دندان های آنها به حالت عادی باز گشته اند و مانند دوران بارداری احساس لق شدن نمی کنند.

نگرانی های شایع زنان باردار

اگر در دوران بارداری به درمان ارتودنسی فکر می کنید، ممکن است یک یا چند مورد از این موارد را در نظر گرفته باشید:

ایمنی کودک در حال رشد

آیا گرفتن تصویر رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس در دوران بارداری بی خطر است؟

قبل از شروع درمان ارتودنسی، ارتودنتیست باید از دهان و فک شما عکس رادیوگرافی بگیرد. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، ریشه دندان هایی که زیر لثه قابل مشاهده نیستند و همچنین استخوان های فک را نشان می دهند. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس این امکان را برای ارتودنتیست فراهم می آورد تا روی یک طرح درمان کار کند، اما همچنین مشکلات احتمالی که در طول معاینه قابل مشاهده نیستند را آشکار می سازد.

برخی از متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار از گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس خودداری کنند مگر اینکه از نظر پزشکی ضروری باشد و ما از این رویکرد حمایت می کنیم. گرچه در طول عکسبرداری دندان با اشعه ایکس مقدار کمی پرتو ارسال می شود، اما هنوز هم ممکن است نوزاد متولد نشده را در معرض خطر اندکی قرار دهد. با این حال، برخی از زنان باردار در دوران بارداری عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرند و برای محافظت از نوزاد از محافظ سربی روی شکم استفاده می کنند.

انجام عکسبرداری با اشعه ایکس قبل از بارداری خطری ندارد. بنابراین، اگر خانمی قبل از باردار شدن، عکسبرداری با اشعه ایکس را انجام داده باشد، می تواند به راحتی درمان ارتودنسی خود را انجام دهد.

آیا بریس های فلزی برای جنین در حال رشد بی خطر هستند؟

برخی از بیماران نگران هستند که فلز مورد استفاده در بریس ها ممکن است برای زنان باردار مضر باشد. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این فلز در دوران بارداری یا پس از تولد عوارضی ایجاد می کند.

انواع دیگر بریس ها مانند بریس های سرامیکی و لینگوال (پشت دندانی) نیز برای استفاده در دوران بارداری بسیار مناسب هستند.

راحتی درمان های ارتودنسی برای مادر آینده

آیا تنظیم کردن بریس ها طول می کشد یا در مراحل بعدی بارداری خیلی ناراحت کننده خواهد بود؟

بسیاری از زنان باردار از دراز کشیدن به پشت برای خواب یا استراحت در ماه های آخر بارداری اجتناب می کنند. وزن کودک می تواند به عروق خونی اصلی فشار وارد کند که می تواند جریان خون به رحم را کاهش دهد و جریان اکسیژن کودک را محدود کند. در عوض، پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که به پهلو بخوابند.

چرا این موضوع مهم است؟ نشستن روی صندلی دندانپزشکی برای نصب بریس ها می تواند برای برخی از زنان در سه ماهه آخر بارداری ناراحت کننده باشد. با این وجود، نشستن برای دریافت بریس ها ممکن است به اندازه برخی کارهای پیچیده دندانپزشکی طولانی نباشد و این فرایند همیشه می تواند با وقفه انجام شود تا مادران آینده بتوانند مدتی بنشینند و استراحت کنند. با این حال، باید به بدن خود و احساسی که در زمان منتهی به مراجعه به ارتودنتیست دارید گوش دهید.

در صورت مراجعه به ارتودنتیست، آیا هنوز باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

در دوران بارداری، مراجعه زنان به دندانپزشک بیش از هر زمان دیگری مهم است. آنها بدون رعایت بهداشت اولیه دندان ها و مراجعه به دندانپزشک، در معرض خطر بیماری پریودنتال (لثه) و حفره قرار دارند. تولد زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد با بیماری پریودنتال (لثه) مرتبط هستند. علاوه بر این، داشتن بریس ها می تواند دندان های کج را همراستا کند که باعث می شود تمیز کردن آنها آسان تر باشد و خطر پوسیدگی را کاهش می دهد.

اگر بریس های سفت شده باعث ناراحتی شوند،آیا  به دارو نیاز خواهم داشت؟

برخی از بیماران برای قرار ملاقات و تنظیم خود از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده می کنند. در دوران بارداری، همیشه قبل از مصرف هر دارویی با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

آیا در دوران بارداری نگرانی هایی برای سلامت دندان ها وجود دارد؟

چند مورد وجود دارند که باید از آنها آگاه بود، زیرا در تعداد اندکی از خانم ها می توانند باعث یوجود آمدن مشکلاتی برای دندان ها شوند. برخی مشکلات لثه، عمدتاً در سه ماهه دوم بارداری، و همچنین التهاب لثه و اپولیسepulis  بارداری (تورم فیبری کوچک) را تجربه می کنند که می تواند باعث خونریزی هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود. در طول قرار ملاقات، ما سلامت لثه های بیماران خود را بررسی می کنیم و توصیه می کنیم در صورت نیاز به دندانپزشک خود مراجعه کنند. فقط به خاطر داشته باشید که به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه ادامه دهید و هر گونه نگرانی را به دندانپزشک خود گزارش دهید. احتمالاً ایده خوبی است که برای تمیز کردن روتین بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر در دوران بارداری دچار تهوع یا استفراغ شوم چه؟

برخی از زنان در دوران بارداری از حالت تهوع صبحگاهی رنج می برند. در بیشتر موارد، این وضعیت پس از سه ماهه اول کاهش می یابد، اما برای برخی دیگر، ادامه می یابد. اگر هنوز احساس خوبی ندارید، ممکن است بخواهید نصب بریس های خود را تا سه ماهه دوم به تعویق بیندازید.

بارداری و ارتودنسی

ما زنان باردار زیادی را در طول سال ها درمان کرده ایم. اگر به هر یک از نگرانی های شما در اینجا پاسخ داده نشده است، با ما تماس بگیرید و ما خوشحالیم که به پرسش های شما پاسخ می دهیم!

بارداری یک دوره مهم در زندگی یک زن است و اغلب مراقبت های ویژه ای لازم دارد. لازم نیست مراقبت و درمان های دهان کنار گذاشته شوند! شما می توانید با تماس با نزدیکترین کلینیک به خود، در مورد هرگونه درخواست درمانی با یک متخصص صحبت کنید.

برگرفته از:  وبسایت دکتر مهدی فهیمی متخصص ارتودنسی در تهران (drfahimiortho.com )

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید