شم اقتصادی و هوش مالی

ضررهای مالی روز افزون، ترس‌های همیشگی هنگام تصمیمات مالی برای کسب و کار، گرانی و واهمه از عقب ماندن از بازار و خیلی موارد دیگر، تبدیل به یکی از مشکلات همه‌گیر در دنیا شده است و تمامی افراد یا بیم این را دارند که پولی به دست نیاورند و یا از این که پول خود را از دست بدهند، هراسان‌اند.

در این میان، شم اقتصادی و هوش مالی شفا دهنده‌ی این دردها هستند و از لازمه‌های اساسی برای داشتن آینده‌ای مطمئن از نظر ثروت و دارایی برای کسب و کارها به حساب می‌آیند.

به طور کل، شم اقتصادی یک رشته‌ی طویلی از مهارت‌ها و تفکرات است که اگر صاحب یک کسب و کار به خوبی از آن بهره برده باشد، می‌تواند با درایت و تیزبینی از هر موقعیتی برای بیزینس خود پول بسازد و طوری اوضاع را پیش ببرد که پول برای او کار کند و روز به روز بر اموال خود بیافزاید.

حال، تعریف هوش مالی کمی متفاوت است. فردی که هوش مالی بالایی دارد، قادر است به طور شگفت‌انگیزی مشکلات مالی به وجود آمده در کسب و کار را از راه‌های امن و کم‌ریسک حل نموده و بهترین مسیرها را برای جبران مشکلات اقتصادی بیزینس خود و دیگران، ارائه دهد.

ترکیب شم اقتصادی و هوش مالی می‌تواند معجون بسیار مقوی برای امنیت بیزینس‌ها در زمینه کسب و حفظ پول به حساب آید. بنابراین، بی شک نیاز است برای رسیدن به این نقطه و تضمین آینده مالی خود، تکنیک‌های کاربردی و موثری را آموزش ببینیم که این مقاله درست دست روی همین موضوع گذاشته است.

پنج اصل هوش مالی

هوش مالی اجزا و جنبه‌های مختلفی دارد که کار کردن روی تمامی آن‌ها در نهایت باعث به ثمر نشستن هدف نهایی شما، یعنی کسب درآمد بالا و رشد مالی روز افزون، خواهد شد.

این پنج اصل به شرح زیر هستند:

  1. به دست آوردن پول و ثروت فراوان. (مهم است که راهی پردرآمد برای کسب و کار خود پیدا کرده و میزان ورودی خود را با تفکری درست و دقیق، بالا ببرید.)
  2. تلاش برای از دست ندادن مال. (تمامی راه‌های خروج پول را باید ردیابی کنید و مراقب مالیات‌ها و دیگر مواردی که ناخودآگاه از موجودی شما کسر می‌شود، باشید.)
  3. برنامه‌ریزی و مدیریت امور مالی. (آگاه باشید که پول چه کم باشد و چه زیاد، در نهایت این برنامه‌ریزی است که میزان هوش مالی و سود شما را تعیین می‌کند.)
  4. ذخیره‌سازی و پس‌انداز پول. (مقدار پولی که اضافه می‌آید را بهتر است یا وارد کاری پرسود کنید و یا در حساب‌های بدون مالیات و سودآور ذخیره کنید.)
  5. تفکر، آگاهی و تصمیم. (حتی اگر شما اموال بسیار زیادی هم داشته باشید، باز هم قدرت تفکر و میزان آگاه بودن شما روی تصمیمات بزرگ مالی تاثیر می‌گذارد و در واقع، شم اقتصادی و هوش مالی می‌تواند ورق را برگرداند.)

آموزش هوش مالی

برای این که بتوانید هوش مالی خود را به خوبی تقویت کرده و از ثمرات آن بهره بجویید، نیازمند یک رشته مهارت‌ها و فعالیت‌هایی هستید که شما را از همه نظر به سود بالا و افرایش ورودی کسب و کاری که دارید، نزدیک‌تر می‌کند.

برخی از آن‌ها را در این بخش لیست کرده‌ایم:

  1. تحقیق و مطالعه در کنار گذراندن دوره‌های آموزشی.
  2. بهره‌جویی از زندگی پیشکسوت‌های این زمینه.
  3. گذاشتن تمامی توان بر روی موضوعات قابل حل.
  4. شناخت میزان دانش و آگاهی خود در حوزه امور مالی.
  5. ارتقا سطح توانایی در حل مشکلات اقتصادی.
  6. استخدام یک فرد متخصص در امور مالی کسب و کار.
  7. آشنایی با دیگر افراد توانمند در حیطه اقتصاد و ایجاد شبکه‌های گسترده با آن‌ها.
  8. ساخت برند برای بیزینس خود و کمک به بیشتر شناخته شدن و بالا رفتن میزان ورودی.
  9. یادگیری و پیاده‌سازی صحیح اصول بازاریابی برای کسب و کار مخصوص خود.

تقویت هوش مالی و تاثیر آن در افزایش درآمد

شم اقتصادی و هوش مالی به این معنا نیست که فقط بتوانید اموال به دست آمده را مدیریت کرده و تلاش کنید آن را از دست ندهید، بلکه شناخت راه‌های رسیدن به بالاترین درآمد برای کسب و کاری که دارید نیز از جمله مواردی هستند که زیر سایه‌ی هوش مالی، شما را به شرایط اقتصادی بهتر، نزدیک می‌کند.

برای مثال اگر مشغول وکالت هستید، می‌توانید تعداد مراجعین خود را از این رقمی که در حالت عادی دارید، فراتر ببرید. چگونه؟ با روش‌های تبلیغاتی نوین، مطمئن و مقرون به صرفه از جمله راه اندازی سایت وردپرس، سئو و گوگل ادز.

سئو به شما کمک می‌کند در امن‌ترین حالت ممکن بتوانید مخاطبان هدف خود را جذب کرده و آن‌ها را به مراجعین قطعی تبدیل کنید. بسیاری از افراد سئو را مسیر زمان‌گیر و دیربازدهی به حساب می‌آورند ولی مزیت آن این است که با وجود نیاز به زمان نسبتا زیاد، ولی اعتبار بسیار بالایی را برای وبسایت شما به ارمغان خواهد آورد. آموزش خصوصی یا کوچینگ سئو میتواند رشد بالایی به افزایش درآمد سایت شما کند.

گوگل ادز نیز هدف نهایی یکسانی با سئو دارد ولی روند دیده شدن شما را سریع‌تر می‌کند و باعث می‌شود خیلی زود جذب مراجع را شروع کنید اما عیبی که دارد این است که اولا هزینه‌بر است و دوما برای مدت زمان مشخصی این کمک را در حق شما خواهد کرد و پس از اتمام دوره، سایت شما ممکن است اعتبار خاصی نداشته باشد.

کتاب هوش اقتصادی

مطالعه کتاب در زمینه شم اقتصادی و هوش مالی می‌تواند شایسته‌ترین کمک‌ها را در حق شما کند و تکان‌دهنده‌ترین تاثیرات را روی میزان اموال و ثروت کسب و کار شما بگذارد. جای شکر دارد که کتاب هوش اقتصادی در دنیا کم نیست و دست شما در انتخاب آن‌ها باز است.

تعدادی از مطرح‌ترین کتاب‌های هوش مالی را در این بخش از مقاله آورده‌ایم:

  1. کتاب اسرار ذهن ثروتمند به قلم تی هارو اکر | ترجمه از مهدی نکوئی | انتشارات نگاه نوین.
  2. کتاب پول و دگرگونی نوشته‌ی دیو رمزی | ترجمه از لیلا وطن دوست | انتشارات سپید برگ.
  3. کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید اثری از ناپلئون هیل | ترجمه از مهین خالصی | انتشارات نسل نواندیش.
  4. کتاب پدر پول‌دار، پدر فقیر با قلم رابرت کیوساکی و شارون لیچر | ترجمه از هنگامه خدابنده | انتشارات طاهریان.
  5. کتاب روانشناسی پول اثر مورگان هاوزل | ترجمه از ویدا کرمی | انتشارات ذهن آویز.
  6. کتاب جیبی شاد و پر از پول توسط دیوید کامرون گیکندی | ترجمه از فاطمه باغستانی | انتشارات نسل نواندیش.
  7. کتاب سرمایه گذار هوشمند اثری از بنیامین گراهام | ترجمه از سعید سعادتیان | انتشارات چالش.
  8. کتاب همسایه پول‌دار به قلم توماس جی استنلی | ترجمه از محمدرضا حبیبی | انتشارات ابر سفید.
  9. کتاب میلیونر اتوماتیک نوشته‌ی دیوید باخ | ترجمه از علی کمیجانی | انتشارات ارشدان.
  10. کتاب جادوگران بازار نوین نوشته‌ی جک دی شواگر | ترجمه از محمد کریم طهماسبی | انتشارات چالش.

یکی از برترین مقالات در زمینه هوش مالی و بازاریابی وکالت نیز محتوای راهنمای راه اندازی سایت وکلا در وبسایت ریسپانسیو میباشد.

هوش مالی کودکان

همه‌ی ما بزرگ‌ترها، افرادی هستیم که ویژگی‌ها و توانایی‌های کسب‌کرده از کودکی را به همراه خود تا به این سن آورده‌ایم. حال، یا در حال استفاده و لذت بردن از آن‌ها هستیم، یا این که سعی می‌کنیم آن‌ها را درمان کرده و از بین ببریم. بنابراین، برای همه ما مشخص شده است که تقریبا بیش از نیمی از زندگی امروز ما، مالامال از دوران کودکی ما می‌باشد.

هوش مالی نیز تا حدود زیادی می‌تواند از دوران کودکی ما تاثیر گرفته باشد و قوی یا ضعیف بودن ما در آن، نتیجه‌ی عملکرد خوب یا بد والدین‌مان باشد. فلذا اگر فرزندی دارید و می‌خواهید آینده مالی روشنی را برای و رقم بزنید، بهترین کار این است که آموزش‌های لازم در جهت افزایش میزان هوش مالی کودکان را جدی بگیرید و آن‌ها را عملی کنید.

برای مثال، می‌توانید از کودکی به فرزندتان پول تو جیبی بدهید و از او بخواهید برای رفع نیازهای خود، از همان پول استفاده کند. در کنار این موضوع، با فرزند خود در رابطه با نحوه کسب درآمد و شیوه‌های مدیریت مالی صحبت کنید تا جرقه‌هایی از همان زمان در ذهن‌شان زده شود.

غیر از این موارد، یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید در حق فرزندان‌تان انجام دهید این است که بگذارید اشتباه کنند. قطعا آن‌ها ضرر مالی جبران ناپذیری به خانواده وارد نخواهند کرد بنابراین، بگذارید در خرج کردن اشتباه کنند تا تجربه به دست آورند.

فرزندان را وارد بازار کنید تا با واقعیت‌ها روبه‌رو شوند و راجع به آن فکر کنند در این میان، به آن‌ها آموزش دهید که پس‌انداز کنند و سپس، بگذارید نتیجه‌ی مطلوب پس انداز کردن را مشاهده کنند.

آموزش دیدن خود شما نیز یکی از قدم‌های مهم در بهبود عملکردتان است. بنابراین، همیشه در حال یادگیری باشید و به طور اصولی به کودکان خود آموزش دهید.

کتاب چرا این ها را در مدرسه یادم ندادند؟ به قلم کری سیگل موهبت باارزشی برای شما است زیرا دقیقا مناسب آموزش هوش مالی به کودکان می‌باشد.

تست هوش مالی

شاید اولین قدم برای شروع یادگیری شم اقتصادی و هوش مالی این باشد که میزان آگاهی، دانش و هوش خود را محک بزنید و با توجه به نتیجه به دست آمده از آن تست، بهترین شیوه‌های آموزش را انتخاب کنید.

سایت aceds.org یکی از سایت‌های قوی در این حوزه است و با اندکی دانش زبانی می‌توانید به راحتی در این سایت تست هوش مالی را داده و به طور دقیق، سطح هوش مالی و اقتصادی خود را مشخص کنید.

منبع : Responsiw

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید