اینستاگرام جزو پلتفرم‌هایی است که تبلیغات در آن اصول خاص خود را دارد. چه بسیار پیج‌هایی که علی ‌رغم تخصیص بودجه‌های چند ده میلیونی برای تبلیغات، هیچ نتیجه مثبتی دریافت نکرده و متضرر شده‌اند. علت اصلی این مشکلات، عدم آشنایی با اصول بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام و جدی نگرفتن اشتباهات رایجی است که منجر به هدف گذاری اشتباه و هدر رفتن بودجه تبلیغات می‌شود.

اگر می‌خواهید تبلیغات موفق و تأثیرگذاری داشته ‌باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای ان مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم اشتباهات رایجی که باعث شکست کمپین‌های تبلیغاتی در اینستاگرام می‌شوند، با هم بررسی کنیم.

7 اشتباه رایج تبلیغات در اینستاگرام

اینستاگرام در حال حاضر قدرتمندترین شبکه اجتماعی دنیا پس از فیس ‌بوک با بیش از 2.5 میلیارد کاربر است و بیش از 90 درصد کسب و کارها به‌ عنوان دومین منبع جذب مشتری و فروش پس از سایت، از آن استفاده می‌کنند. تبلیغات در اینستاگرام به‌ دلیل دسترسی به طیف وسیعی از کاربران هدف می‌تواند دستاوردهای بزرگی برای پیج کاری شما داشته‌ باشد. به شرطی که مخاطب هدف را به‌ خوبی بشناسید و حواستان به این 7 خطای استراتژیک که در ادامه توضیح می‌دهیم، باشد!

مخاطب هدف را به ‌درستی شناسایی نمی‌کنیم

اولین و مهم‌ترین خطایی که اغلب کمپین‌های شکست خورده مرتب ‌شده‌اند، عدم شناسایی صحیح مخاطبان هدف است. در این مواقع فقط تعداد فالوورهای اینفلوئنسرها یا پیج‌هایی که برای تبلیغات انتخاب می‌شوند، در نظر گرفته می‌شوند و کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود که چند درصد از مخاطبان این اینفلوئنسر یا پیج، می‌توانند مخاطب هدف و مشتریان بالقوه ما باشند. در نتیجه هزینه زیادی را بابت یک استوری و پست تبلیغاتی صرف می‌کنید و هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید.

پیش از اینکه برای تبلیغات در پیج یک اینفلوئنسر یا هر پیج دیگری وارد قرارداد شوید، محتوای پیج آن پیج و مخاطبان را از طریق لایک و کامنت‌ها بررسی کنید و مطمئن شوید که بیش از 50 درصد فالوورهای آن پیج در گروه مخاطبان هدف شما قرار دارند. مثلاً اگر فعالیت شما در حوزه مکمل‌های ورزشی است، طبیعتاً تبلیغات در پیج‌های سلامتی یا پیج بلاگرهای ورزشی گزینه بهتری است، تا اینکه بخواهید در پیج‌های طنز تبلیغات کنید.

به کیفیت و تأثیرگذاری محتوای تبلیغات توجه نمی‌کنیم

کیفیت و میزان تأثیرگذاری محتوای تبلیغاتی دو فاکتور به هم وابسته و بسیار مهم در بحث تبلیغات اینستاگرامی هستند. هرچقدر محتوای یک تبلیغ غنی‌، جذاب و خلاقانه باشد، بیشتر می‌تواند در مخاطب هدف تأثیر بگذارد. با توجه به اینکه اینستاگرام یک پلتفرم بصری است، حتی الامکان از محتواهای چندرسانه‌ای مانند ویدیو و انیمیشن برای تبلیغات استفاده کنید. چون تجربه ثابت کرده که تبلیغات ویدیویی در مقایسه با تصویر و محتوای متنی برای مخاطبان جذاب‌تر هستند.

فقط روی تبلیغات با اینفلوئنسرها سرمایه گذاری می‌کنیم

اشتباه بعدی ما، تمرکز روی یک گروه خاص مانند اینفلوئنسرها برای تبلیغات است. اغلب مردم تصور می‌کنند که مخاطبان از گفته‌ها و تبلیغات اینفلوئنسرها پیروی می‌کنند و تبلیغات در این پیج‌ها تأثیر بیشتری دارد. این موضوع تا حدی درست، ولی تا فقط تا حدی!

فعالیت بعضی از اینفلوئنسرها جنبه طنز و سرگرمی دارد و فالوورها به همین دلیل دنبالشان می‌کنند. ولی اگر همین اینفلوئنسرها درباره یک حوزه تخصصی تبلیغ یا اظهار نظر کنند، احتمال اینکه با استقبال گرمی مواجه شوند، کم است. چون کاربران امروزی آگاه هستند و تفاوت میان تبلیغات پولی و اظهار نظرهای واقعی را به‌ خوبی درک می‌کنند. پس در کنار تمرکز روی تبلیغ در پیج اینفلوئنسرها، به پیج بلاگرهای تخصصی و پیج‌های آموزشی حوزه کاری خودتان هم فکر کنید.

زمان مناسبی را برای تبلیغ انتخاب نمی‌کنیم

زمان انتشار تبلیغ هم موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنیم. تبلیغ ما باید در ساعتی منتشر شود که بیشترین بازدید را داشته ‌باشد، ولی متأسفانه این موضوع جدی گرفته نمی‌شود. قبل از اینکه تبلیغات خود را به پیج دیگران بسپارید، به ساعات پست گذاری آنها توجه کنید. معمولاً آنها در ساعاتی پست و استوری می‌گذارند که بالاترین بازدید را داشته ‌باشد.

تجربه پیج‌های موفق تبلیغاتی نشان ‌می‌دهد که بین ساعت 9 شب تا 1 بامداد، تبلیغات بیشترین میزان بازدید و البته بازدهی را دارد. چون 90 درصد کاربران در حال استراحت و وبگردی هستند و با دقت بیشتری می‌توانند روی محتوای آموزشی یا تبلیغاتی شما تمرکز کنند.

از هشتگ های مرتبط و مناسب استفاده نمی‌کنیم

گاهی اوقات تمام نکات مربوط به انتخاب مخاطب هدف، پیج مناسب و مرتبط، محتوای خوب و زمان تبلیغ را هم رعایت می‌کنیم، ولی از هشتگ های درستی برای آن پست تبلیغاتی استفاده نمی‌کنیم. همیشه مرتبط ترین هشتگ ها را انتخاب کنید. املا مختلف هشتگ ها را امتحان کنید. مثلاً اگر یک کلمه به چند شکل نوشته می‌شود، همه شکل‌های آن را استفاده ‌کنید. سعی کنید از هشتگ های ترند استفاده نکنید، چون به‌ جز نمایش پست شما در کنار محتواهای غیرمرتبط، هیچ سود دیگری ندارد.

در زمان تبلیغات پیج را از حالت عمومی (Public) خارج می‌کنیم

یکی از بدترین اقداماتی که می‌توانید برای به هدر دادن بودجه تبلیغات و بازاریابی پیجتان انجام دهید، بستن پیج و خارج کردن آن از حالت Public است. این اقدام از نظر مخاطبان توهین ‌آمیز محسوب ‌می‌شود و تجربه نشان داده که از هر 100 نفر نهایتاً 10 نفر درخواست فالوو می‌دهند که همین تعداد نفرات هم پس از باز شدن پیج و دیدن محتوای آن، پیج را ترک می‌کنند.

این حرکت از چند وجه به پیج شما آسیب می‌زند:

  • بازدیدها، لایک‌ها، کامنت‌ها و اشتراک گذاری‌های رایگانی که می‌توانستید در حالت Public بودن پیج داشته ‌باشید، از دست می‌رود
  • تعداد زیادی درخواست فالوو و به‌ دنبال آن تعداد زیادی آنفالوو در یک روز، به نرخ اینگیجمنت صفحه آسیب جدی می‌زند
  • بخش زیادی از مخاطبانی که جذب می‌کنید، احتمالاً در آینده نزدیک به فالوورهای روح (Inactive Followers) و بی تاثیری تبدیل می‌شوند که رشد پیج شما را با مشکل مواجه می‌کنند

نتیجه تبلیغات را پیگیری نمی‌کنیم

اقدام مهمی که اغلب کسب و کارها فراموش می‌کنند، ارزیابی نتیجه تبلیغات است. به ‌طور کلی شما طی یک هفته تا یک ماه پس از اجرای تبلیغات باید ابعاد مختلف آن را بررسی کنید و ببینید که چقدر روی رشد پیج و درآمدزایی آن تأثیر داشته است. ولی معمولاً این بخش فراموش می‌شود و همان اشتباهات کمپین قبلی در کمپین‌های بعدی هم تکرار می‌شود.

چگونه بهترین تبلیغات در اینستاگرام را داشته باشیم؟

تبلیغات در اینستاگرام کار پیچیده‌ای نیست. فقط باید مخاطبان هدف و پیج‌های مرتبط را با دقت و به درستی انتخاب کنید، محتوای تبلیغاتی جذاب و تاثیرگذار بسازید و نکاتی که درباره هشتگ‌ها و زمان انتشار پست و استوری‌ها را فراموش نکنید. البته می‌توانید از یک تیم تخصصی تبلیغات در اینستا هم کمک بگیرید.

برای اینکه با مشکلات تبلیغات در اینستاگرام کمتر درگیر شوید و بتوانید یک کمپین موفق تأثیرگذار را اجرا کنید، پیشنهاد می‌کنیم از یک تیم حرفه‌ای تبلیغات در اینستاگرام مانند کارینو مشاوره دریافت کنید. کارینو مشاور و مجری تبلیغاتی کسب و کارها در اینستاگرام است و شیوه‌های خلاقانه و هوشمندانه‌ای را برای بهتر دیده شدن کسب و کارها دارد. برای دریافت وقت مشاوره و آشنایی بیشتر با خدمات کارینو، می‌توانید همین حالا به نشانی https://karino.agency/ مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید