آسانسور گیرلس بدون موتورخانه که ان را با نام MRL یا روملس می‌شناسیم، یکی از مدرن‌ترین مدل‌های آسانسورها هستند که طی دهه گذشته نصب و اجرای انها در ایران نیز به شدت افزایش پیدا کرده است.

در ادامه با ویژگی‌های آسانسور گیرلس MRL بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد.

آسانسور گیرلس چیست؟

از زمان معرفی اولین آسانسور مسافربر ایمن در دهه 1800، تنها دو نوع آسانسور وجود دارد. یکی از آنها آسانسور هیدرولیک است که از سیستم پیستونی هیدرولیک برای بلند کردن و پایین آوردن کابین استفاده می کند. دیگری آسانسور کششی سنتی است که با سیستم قرقره و وزنه تعادل کار می‌کند و به موتور نیاز دارد.

آسانسور کششی را نیز می‌توان به دو دسته گیربکس‌دار و بدون گیربکس یا همان آسانسور گیرلس تقسیم کرد. در حالی که آسانسورهای کششی سیستم‌های بسیار پیچیده‌ای هستند، تفاوت بین این دو نوع مدل نسبتا ساده است.

در آسانسور گیرلس نیازی به ساخت موتورخانه نیست و می‌توان آن را در بالای کابین نصب کرد. آسانسور گیرلس دارای یک فلکه محرک، شیف انحرافی، سیستم ترمز دوگانه و موتور جریان متناوب آهنربای دائمی مستقیم (AC) است.

یک چرخ دنده مستقیما به موتور الکتریکی متصل می‌شود تا فورا نوار محرک را بچرخاند. با چرخش شیف محرک، کابین آسانسور متناسب با آن بالا و پایین می‌آید. در سیستم گیرلس همه تجهیزاتی که در موتورخانه‌های سنتی مشاهده می‌کردید در یک موتور کوچک قدرتمند جای گرفته است!

موتور آسانسور گیرلس

آسانسورهای گیرلس برای چه نوع ساختمانی ساخته می‌شوند؟

با توجه به موتور جریان متناوب و ظرفیت بالابری بالاتر، آسانسور گیرلس برای بسیاری از ساختمان‌ها ‌ایده‌آل است، اما معمولا در ساختمان‌های بلند نصب می‌شود.

آسانسورهای گیربکس‌دار معمولا در ساختمان‌های با ارتفاع کم تا متوسط ​​دیده می‌شوند، زیرا ارتفاع کمتری را می‌توانند پوشش دهند. اما سیستم گیرلس یک انتخاب ایده‌آل برای ساختمان‌های بسیار بلند است زیرا قدرت بسیار بالایی دارند و عملکرد بهتر!

آسانسورهای گیرلس برای ساختمان‌های تا ارتفاع 600 متر مناسب هستند.

نکته‌ای که باید هنگام نصب آسانسور گیرلس به آن توجه کنید!

یکی از نکاتی که هنگام نصب آسانسور گیرلس باید به ان توجه کنید این است که این مدل از آسانسورها از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار هستند و فقط باید توسط شرکت‌های آسانسوری نصب شوند که دانش و توانایی اجرای انها را داشته باشند.

به عنوان مثال تنها چند شرکت آسانسور در ایران توانایی نصب آسانسور MRL را دارند. یکی از شرکت‌هایی که به طور خاص در زمینه نصب این نوع آسانسور فعالیت می‌کند، شرکت الماس آسانسور است.

مزایای آسانسور گیرلس

آسانسور گیرلس به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌ای که دارد، مزایای زیادی دارد که برخی از انها عبارتند از:

کارایی بالا و سرعت زیاد:

آسانسورهای گیرلس دارای سرعت بالا و کارایی بیشتری هستند. این سیستم‌ها از موتورهای بدون دنده استفاده می‌کنند که تماس قطعات مکانیکی با یکدیگر را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد که در نتیجه باعث افزایش سرعت و کارایی در حرکت آسانسور می‌شود.

صدای کمتر:

چون آسانسورهای گیرلس از موتورهای بدون دنده استفاده می‌کنند که عملکرد نرم و بدون صدا دارند، صدای آسانسور در حین حرکت به شدت کاهش می‌یابد. این موجب تجربه راحت‌تر و آرامش بیشتر مسافران می‌شود.

نیاز به فضای کمتر برای نصب:

آسانسورهای گیرلس نیاز به فضای کمتری دارند زیرا بدون گیربکس و تجهیزات مکانیکی اضافی هستند. این امر اجازه می‌دهد تا طراحی ساختمان‌ها برای جایگذاری آسانسور به طور مؤثر‌تر و کارآمدتر باشد. همچنین برای ساختمان‌هایی که امکان ساخت موتورخانه در انها وجود ندارد مناسب است.

اقتصادی‌تر و مصرف انرژی کمتر:

موتورهای گیرلس کارآیی بالاتری دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. این امر موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های اجرایی مرتبط با آسانسور می‌شود.

تعمیر و نگهداری آسان:

آسانسورهای گیرلس دارای ساختار ساده‌تری هستند که باعث تسهیل در تعمیر و نگهداری می‌شود. این امر می‌تواند زمان و هزینه‌های مرتبط با تعمیرات را کاهش دهد.

کاربری آسان:

آسانسورهای گیرلس کاربری آسانی دارند و نیاز به نصب تجهیزات و کنترل‌های پیچیده ندارند.

با توجه به این مزایا، آسانسورهای گیرلس به طور گسترده در ساختمان‌ها و اجرای پروژه‌های مختلف استفاده می‌شوند تا بهبود کارایی و کاربری آسانسورها را فراهم کنند.

نصب آسانسور گیرلس

معایب آسانسور گیرلس

با اینکه آسانسورهای گیرلس دارای مزایای زیادی هستند، اما معایبی هم دارند. در ادامه، تعدادی از معایب آسانسورهای گیرلس آورده شده‌اند:

هزینه نصب و تعمیرات اولیه:

نصب یک آسانسور گیرلس نسبتا پر هزینه‌تر از مدل‌های معمولی است. تجهیزات بدون دنده و فناوری‌های مورد نیاز برای کارکرد آسانسور اغلب گران‌قیمت‌تر هستند.

حساس به نوسانات برق:

آسانسورهای گیرلس به نوسانات برق حساس‌تر هستند. اگر برق از مشخصات مشخص شده برای موتور (مثلاً ولتاژ و فرکانس) خارج شود، ممکن است عملکرد آسانسور تحت تأثیر قرار گیرد و نیاز به تعمیرات بیشتر داشته باشد. البته هنگام نصب پیش‌بین‌های لازم توسط شرکت آسانسور باید انجام شود.

نیاز به تخصص برای نصب و تعمیرات:

آسانسورهای گیرلس برای عملکرد صحیح و کارآمد به فناوری‌های پیشرفته و حساس وابسته‌اند. اگر سیستم‌های الکترونیکی یا مکانیکی آن خراب شوند یا مشکل داشته باشند، نیاز به تعمیرات تخصصی و هزینه‌بر می‌باشد.

وابسته به سیستم‌های کنترل هوشمند:

آسانسورهای گیرلس به سیستم‌های کنترل هوشمند و نرم‌افزار و کامپیوتر متصل هستند. در صورت خرابی یا نقص در این سیستم‌ها، احتمال ایجاد مشکل و ایجاد اختلال در کارکرد آسانسور افزایش می‌یابد.

قابلیت‌های محدود در برخی شرایط خاص:

آسانسورهای گیرلس ممکن است در برخی شرایط خاص مانند زلزله یا حوادث طبیعی دچار مشکلات عملکرد شوند و احتمال تعطیلی در این شرایط وجود داشته باشد. البته این مشکل ممکن است برای هر سیستم آسانسوری در این شرایط اتفاق بیوفتد.

به طور کلی، هر نوع آسانسور دارای مزایا و معایب خاص خود است و برای انتخاب مناسب‌ترین نوع آسانسور باید نیازها و شرایط خاص هر پروژه در نظر گرفته شوند.

بهترین راه برای بررسی اینکه ساختمان شما به چه نوع آسانسوری نیاز دارد، مشاوره با یک شرکت آسانسور معتبر است. شما می‌توانید با کارشناسان شرکت الماس آسانسور به عنوان یکی از مجریان آسانسورهای گیرلس در ایران تماس گرفته و از انها مشاوره دریافت کنید.

آیا اسانسور گیرلس ارزش خرید دارد؟ – سخن پایانی

تصمیم‌گیری برای نصب آسانسور گیرلس در ساختمان به نیازهای ساختمان و بودجه شما بستگی دارد. آسانسورهای گیرلس مصرف برق را تا 80 درصد کمتر می‌کند که در کاهش هزینه‌های جاری ساختمان بسیار مفید است.

علاوه براین، از نظر کیفیت قطعات و نرمی حرکت قابل مقایسه با آسانسورهای سنتی نیست! با این حال ما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با شرکت آسانسور خود تماس بگیرید تا بهترین پیشنهاد را برای نصب مدل مناسب آسانسور به شما پیشنهاد دهند.

در نهایت اگر کیفیت بالای قطعات به کار رفته در آسانسور، نرمی و بی صدا بودن، مصرف انرژی کمتر و صرفه‌جویی در فضای ساختمان برای شما اهمیت دارد، نصب آسانسور گیرلس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید