همانند انسان‌ها، گیاهان آپارتمانی نیز در فصول مختلف سال، نیازهای گوناگونی دارند. پاییز و زمستان، فصل استراحت گیاهان محسوب می‌شود. این استراحت همانند یک خواب شبانه عمل کرده و گیاه را برای رشد و زایش در بهار آماده می‌کند. بر این اساس، گیاهان آپارتمانی به مراقبت‌های خاصی در فصل پاییز نیاز دارند. برای مثال، برای تکثیر برخی از گیاهان، خرید بذر در پاییز الزامی است. علاوه بر خرید بذر، خرید سم و خرید کود نیز در شرایطی به شما کمک می‌کند تا مراقبت‌های لازم را از گیاه از در فصل پاییز انجام دهید.

نازبو | گلهای مناسب فصل پاییز

شرایط کلی گیاه در فصل پاییز

در پاییز، طبیعت و اجزای آن به خواب می‌روند؛ گیاهان آپارتمانی نیز از این قانون سرپیچی نمی‌کنند. حتی گیاهان همیشه‌سبز با شروع فصل سرد سال، کندتر رشد کرده و نیازهای آنها نیز کاهش می‌یابد.

همان‌طور که یک انسان خواب، به حداقلی از امکانات برای ادامه حیات نیاز دارد، گیاهان خفته نیز باید از امکانات حداقل بهره‌مند باشند. امکانات بیشتر، مانند کوددهی، آبیاری زیاد و… تنها مانع از خوابِ خوب گیاه شده و از آمادگی او برای یک رشد کامل در فصل بهار جلوگیری می‌کند.

ما در این‌جا به شما یاد می‌دهیم که چطور از گیاه آپارتمانی خود در پاییز مراقبت کنید.

آبیاری گیاه

با توجه به سرمای هوا، نیاز به آبیاری در فصل پاییز و زمستان کمتر است. اگرچه نیازهای آب‌دهی در گیاهان مختلف متفاوت است؛ اما معمولا همه گیاهان در فصول سرد به آب کمتری نیاز دارند. تعداد دفعات آبیاری را کم کنید؛ اما در هر بار آبیاری، گیاه را کاملا سیراب نمایید. آبیاری بیش از حد می‌تواند سبب گندیدن ریشه، رشد آفات و جلوگیری از استراحت گیاه شود.

کاشت گیاه

پاییز فصل خوبی برای کاشت بسیاری از گیاهان نیست با این حال، بذر برخی از گیاهان در این فصل کاشته می‌شود تا در بهار با آمادگی کامل رشد کند. برای مثال، با خرید بذر گل بنفشه و کاشت آن در اوایل شهریور تا اواسط پاییز، می‌توانید گل‌های زیبایی در فصل سرد سال داشته باشید. برای این کار لازم است خرید کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست را نیز انجام داده و پس از کاشت بذر، حدود نیم‌سانتی‌متر روی آن را با کود بپوشانید. پس از آن گیاه را آبیاری کنید تا پس از چند هفته جوانه بزند. حتما قبل از کاشت، خرید سم را نیز انجام دهید تا در صورت بروز آفت، آن را از بین ببرید.

علاوه بر بذر بنفشه، سایر بذرهایی که در فصل پاییز کاشته می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • بذر گل کلم زینتی
  • بذر گل مینا
  • بذر گل اشرفی
  • بذر سبزیجاتی مانند کاهو، شلغم و هویج

لازم است برای خرید بذر ، به‌خوبی تحقیق کنید و انواع خوب و باکیفیت بذر را خریداری نمایید. برخی از بذرها از نظر ژنتیکی تغییریافته هستند. اگرچه خرید بذر تغییریافته برای گل‌ها و گیاهان آپارتمانی بلامانع است؛ اما بهتر است بذر مواد خوراکی را از انواع طبیعی انتخاب کنید.

بسیاری از گیاهانی که در پاییز کاشته می‌شوند، به کود حیوانی یا ورمی کمپوست نیاز دارند. با این حال، ممکن است فروشنده به شما توصیه کند که خرید کودهای دیگر را نیز در برنامه خود قرار دهید. همچنین، ممکن است خرید سم برای کنترل آفت‌های گیاهِ تازه کاشته‌شده، لازم باشد.

چه گل هایی برای کاشت در فصل پاییز مناسب است؟! | گلمون | Golemoon | خرید و  معرفی انواع گیاهان آپارتمانی در گلمون

عوض‌کردن گلدان

عوض‌کردن گلدانِ گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز، ایده خوبی نیست. تنها برخی از گیاهانی که در این فصل کاشته می‌شوند، پس از جوانه‌زدن به محل جدیدی منتقل می‌شوند. اگر گیاه آپارتمانی شما رشد کرده و نیاز به جای بزرگ‌تری دارد، لازم است تا بهار صبر کنید و سپس گلدان آن را تغییر دهید. عوض‌کردن گلدان در پاییز برای گیاه استرس‌زا است و مانع از استراحت کافی آن می‌شود.

کود‌دهی

کود، گیاه را برای رشدِ بیشتر تحریک کرده و مانع از استراحت کافی آن در فصل پاییز و زمستان می‌شود. به همین دلیل لازم است کود‌دهی را در این فصل به حداقل برسانید. در مورد گیاهانی که مرتبا به آنها کود می‌دهید، خرید کود و ریختن آن پای گیاه را یکباره متوقف نکنید؛ بلکه از اواخر تابستان کود‌دهی را کم کرده و به تدریج آن را متوقف کنید.

با این حال، گیاهانی که خرید بذر و کاشت آنها در پاییز انجام می‌شود، ممکن است نیازمند کود‌دهی باشند.

نوردهی به گیاه

نوردهی گیاه در فصل پاییز تا حد زیادی وابسته به نوع گیاه و شرایط محل مسکونی است. گیاهان، حتی در پاییز و زمستان به مقداری نور برای برای زنده‌ماندن نیاز دارند. اما نور شدید می‌تواند آنها را بیدار کرده و مانع از استراحت کافی شود. به همین دلیل نوردهی گیاه را با توجه به وضعیت قبلی تنظیم کنید. برای مثال اگر گیاه شما به نور زیادی نیاز دارد، بهتر است آن را در فصل زمستان و پاییز نیز در معرض نور قرار دهید. اما اگر معمولا دور از پنجره قرار دارد، در فصول سرد آن را در معرض نور شدید قرار ندهید.

با این حال، در مورد گیاهانی که خرید بذر و کاشت آنها در فصل پاییز انجام می‌شود، معمولا شرایط متفاوت است. بسیاری از این گیاهان به نور کافی برای رشد و جوانه‌زدن نیاز دارند؛ اما لازم است شرایط دقیق رشد را از فروشنده بپرسید.

کاشت گیاهان مناسب در فصل پاییز - مجله اینترنتی خرید ناب

آفت‌کشی گیاه

خرید سم و آفت‌کشی، در هر شرایطی که گیاه دچار آفت شده باشد لازم است. در غیر این صورت آفات ریشه گیاه را خراب کرده و آن را به‌طور کامل می‌پوساند. آب‌دهی بیش از حد به گیاه در فصول سرد، می‌تواند زمینه را برای رشد آفات فراهم کند.

اگر به هر دلیلی گیاه شما دچار آفت شده است، لازم است خرید سم را انجام داده و آن را بر اساس دستور، مصرف کنید. با این حال، در شرایط عادی، از سم‌دادن به گیاه و یا ضدعفونی‌کردن آن در فصل پاییز و زمستان خودداری نمایید.

در مورد گیاهانی که خرید بذر و کاشت آنها در فصل پاییز انجام می‌شود هم موارد فوق صادق است. تا زمانی که آفتی وجود ندارد، نیازی به خرید سم و استفاده از آن نیست.

به‌طور کلی گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان نیاز به استراحت دارند و هنگام نگهداری از آنها باید از آب‌دهی بیش از حد، کود‌دهی و تعویض گلدان خودداری کنید. با این حال، خرید بذر و کاشت برخی از گیاهان در پاییز انجام می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید