ریزش مو بعد از زایمان دلایل زیادی دارد و میتوان به راحتی این دلایل را شناسایی و آن ها را درمان کرد.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با تمامی دلایل ریزش مو بعد از زایمان آشنا میکنیم.

ریزش مو بعد از زایمان - مادر و نوزاد

فهرست محتوا نمایش

دلیل ریزش مو بعد از زایمان

در زنان باردار، پس از زایمان و یائسگی، استروژن هورمون اصلی است که بر رشد موهای شما تأثیر می‌گذارد. در دوران بارداری، بدن شما مقدار استروژنی را که تولید می‌کند افزایش می‌دهد که سیگنال فولیکول‌های بیشتری را برای ورود به فاز رشد نسبت به مرحله استراحت چرخه رشد مو می‌دهد.

در این مدت، ممکن است موهای پرتر و ضخیم‌تری را تجربه کنید. همچنین امکان دارد متوجه شوید که موهای شما در دوران بارداری به طور قابل توجهی سریع‌تر از قبل رشد می‌کنند. پس از زایمان، سطح استروژن کاهش می‌یابد (به سطح قبل از بارداری باز می‌گردد) که باعث می‌شود فولیکول‌های مو وارد فاز استراحت شوند و موهای کمتری رشد کنند. پس از حدود ۱۰۰ روز در مرحله استراحت، موها شروع به ریزش می‌کنند. علاوه بر تغییرات استروژن و پروژسترون در دوره پس از زایمان، استرس و تغذیه بر سطح هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد که می‌تواند بر رشد مو نیز تأثیر گذارد.

بسیاری از زنان چند ماه پس از زایمان دچار ریزش موی قابل توجهی می‌شوند. ریزش موها در این دوران طبیعی است و جزء ریزش موهای واقعی محسوب نمی‌شود. ریزش مو در دوران شیردهی از سن دو تا چهار ماهگی نوزاد آغاز می گردد. معمولاً ممکن است چند ماه تا یک سال بعد از زایمان نیز این ریزش موها ادامه داشته باشد.

گاهی این مسئله به حدی شدید است که باعث کاهش تراکم موهای سر می شود؛ اما به مرور زمان سیکل رشد و استراحت موها به حالت طبیعی بر میگردد و ریزش موها کاهش یافته و تراکم مو نیز به حالت قبل بازمی گردد. با داشتن یک تغذیه مناسب در دوران شیردهی و درصورت امکان مصرف مکمل های شیردهی، رشد موها تقویت شده و معمولاً در سال دوم پس از تولد نوزاد موهای ریزش یافته رشد خود را از سر می گیرند و تراکم موها به حالت طبیعی باز خواهند گشت.

همچنین در پارس مگ بخوانید : درمان ریزش مو با حنا و دیگر فوایدی که نمیدانستید

ریزش مو بعد از زایمان - زن

ریزش مو پس از زایمان چگونه اتفاق می افتد ؟

هورمون های بارداری باعث می شوند که بسیاری از موها در مرحله رشد (آناژن) به طور ناگهانی وارد فاز استراحت (تلوژن) شوند. چند ماه بعد هم این موها دچار ریزش میشوند. 

هر فرد معمولاً 80000 تا 120000 تار مو روی پوست سر خود دارد و تا 100 تار مو را نیز در طول روز از دست میدهد. در ریزش موی شدید بعد زایمان، فرد روزانه بیش از 100 تار مو از دست می دهد.

در دوران بارداری، هورمون های شما به طور چشمگیری تغییر می کند. یکی از اولین مواردی که افزایش می یابد، گنادوتروپین جفتی انسان یا hCG است. این همان هورمونی است که در تست بارداری اندازه گیری میشود و افزایش سطح آن نشان دهنده بارداری هست. بارداری همچنین باعث افزایش سطوح هورمون های دیگر از جمله استروژن، پروژسترون، اکسی توسین و پرولاکتین می شود. حجم خون نیز در دوران بارداری افزایش یافته و تا تاریخ زایمان 50 درصد بیشتر از حد طبیعی میشود. 

بلافاصله پس از تولد نوزاد، سطوح این هورمون ها به سرعت کاهش می یابد، از جمله استروژن و پروژسترون. این هورمون‌ها در عرض 24 ساعت پس از تولد تقریباً به سطح طبیعی باز می‌گردند، گرچه تا زمانی که فرد شیر می‌دهد، پرولاکتین، بالا باقی می‌ماند.

هورمون ها و تغییراتشان بزرگترین علت ریزش مو بعد زایمان هستند. در دوران بارداری، سطوح بالای استروژن از میزان معمول ریزش مو جلوگیری میکرد بنابراین در دوران بارداری، ریزش مو کاهش می یابد. 

بنابراین پس از تولد نوزاد و کاهش سطح هورمون‌ها، موها بیشتر از حالت عادی می ریزند.

ریزش مو بعد از زایمان ممکن است تا یک سال نیز ادامه داشته باشد. معمولاً در حدود 4 ماهگی به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد. جلوگیری از ریزش مو بعد زایمان و قرص برای ریزش مو بعد زایمان نیز وجود ندارد زیرا یک روند طبیعی است که باید طی شود.

تغییر هورمون‌ها مهمترین علت ریزش مو در زنان بعد از زایمان

در دوره بارداری، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن زنان بسیار بالا است. بعد از به پایان رسیدن دوران بارداری سطح این دو هورمون به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. تغییرات هورمونی ممکن است باعث تحریک بیش‌ازحد موهای در حال رشد و ریزش آن‌ها شود؛ اما ریزش موها موقتی است. بعد از چند ماه با تنظیم هورمون‌ها ریزش به‌طور طبیعی متوقف می‌شود و موها مانند گذشته به رشد خود ادامه خواهند داد.

ریزش مو بعد از زایمان - برس و مو

علائم ریزش مو پس از زایمان چیست ؟

نشانه اصلی این است که موهای ریخته شده زیاد و بیش از حد معمول روی برس، بالش یا کف دوش هست.

علل ریزش مو در شیردهی چیست ؟

علت ریزش مو بعد زایمان، تغییرات هورمون استروژن در دوران بارداری و بعد از آن است که باعث ریزش مو پس از زایمان می شود. در سه ماهه آخر بارداری، سطح استروژن افزایش می یابد که از ریزش معمولی مو جلوگیری می کند. به همین علت اکثر افراد در این دوران حس میکنند موهایشان شاداب و پرپشت شده است. 

پس از زایمان، سطح استروژن کاهش می یابد و باعث می شود که تعداد زیادی از موها وارد فاز استراحت شوند و پس از چند ماه، این مو شروع به ریزش می کند.

درمان ریزش مو بعد زایمان

به صورت کلی راه های درمان ریزش مو بعد از زایمان در حال حاضر وجود ندارد به عبارت بهتر هیچ درمانی برای ریزش مو بعد از زایمان و درمان ریزش مو در شیردهی وجود ندارد و با گذشت زمان این ریزش خود به خود بهبود پیدا میکند. 

مؤثرترین روش‌های درمان ریزش مو بعد از زایمان عبارتند از:

شامپوهای مناسب

اولین و آسانترین قدمی‌ که می‌توان جهت برطرف کردن مشکل ریزش مو برداشت مصرف یک شامپوی صحیح و مناسب با موهای مادران است. برای اینکه شامپوی مناسب خود را انتخاب کنید می‌توانید از یک مشاور پوست و مو کمک بگیرید. توصیه به زنان باردار این است که حتماً از شامپوهایی با ترکیبات سالم‌تر و گیاهی استفاده کنند تا هیچگونه حساسیتی با آنها ایجاد نشود.

مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ ها

چندین مکمل خوراکی ویتامین وجود دارد که می‌تواند به افزایش سلامت مو کمک کند. بیوتین یکی از ویتامین‌های شناخته شده محبوب برای کمک به سلامت مو و ناخن‌هاست. کمبود بیوتین در بدن می‌تواند منجر به ریزش مو شود و مصرف منظم آن می‌تواند به تحریک رشد مو کمک کند. سایر ویتامین‌های مفید شامل سلنیوم که هورمون‌هایی که رشد مو را بهبود می‌بخشند افزایش می‌دهد و زینک است که می‌تواند در صورت وجود فقر این ماده در بدن منجر به ریزش مو شود. ویتامین C نیز برای سلامت پوست کف سر ضروری است، این ویتامین گردش خون کافی را به منافذ پوست تنظیم کرده و باید به‌صورت روزانه از آن مصرف کرد.

ریزش مو بعد از زایمان - برس

مصرف ویتامین‌ها؛ راهی برای درمان ریزش مو بعد از زایمان

علاوه‌بر تغییرات هورمونی، علت ریزش مو بعد از زایمان ممکن است بر اثر کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی، استرس یا خستگی باشد. ویتامین‌ D، E، C، ویتامین B7 (بیوتین)، ویتامین B12، آهن، روی، مس و سلنیوم از جمله ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که نقش موثری بر سلامت مو و پوست دارند. همچنین، مواد مغذی مانند پروتئین، اسید چرب امگا 3 و امگا 6 نیز می‌توانند به بهبود سلامت مو کمک کنند.

بنابراین مصرف مکمل خانم ها در دوران بارداری و تامین مواد مغذی مورد‌نیاز بدن یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان باشد. توجه داشته باشید که قبل از مصرف هر‌گونه ویتامین و ماده مغذی در دوران بارداری و شیردهی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. به‌این‌ترتیب بهترین و مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان و درمان آن را می‌توانید به‌کار ببرید.

جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان؛ تولید کلاژن با مصرف ویتامین C

یکی از ویتامین‌های ضروری برای سلامت بدن ویتامین C است. این ویتامین که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود، در تولید کلاژن و سلامت پوست و مو نقش موثری دارد. کلاژن باعث می‌شود تا موهایی ضخیم و سالم داشته باشید؛ بنابراین یکی از دلایل ریزش مو بعد از زایمان می‌تواند کمبود ویتامین C و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن باشد.

انواع قرص جوشان حاوی ویتامین C هستند که مصرف آن‌ها نیاز بدن به این ویتامین را به‌خوبی تامین می‌کند. توجه داشته باشید که کمبود ویتامین ث یکی از عواملی است که موجب ریزش مو بعد از دوره بارداری می‌شود؛ بنابراین حتما برای شناسایی دقیق نیاز بدنتان و مصرف ویتامین‌ها به پزشک مراجعه کنید. بعد از معاینه و انجام آزمایش‌ها پزشک با‌توجه‌به شرایط ویژه هر فرد، ویتامین مناسب را تجویز خواهد کرد.

تاثیر مصرف بیوتین بعد از زایمان برای جلوگیری از ریزش موها

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B است که نقش مهمی بر سلامت مو، پوست و ناخن و افزایش رشد آن‌ها دارد. همچنین، بیوتین منجر به ساخت کراتین، پروتئین تشکیل‌دهنده ساختار مو، دارد؛ بنابراین، مصرف بیوتین به‌عنوان یک مکمل غذایی می‌تواند به تقویت موها کمک کند و در درمان ریزش مو بعد از زایمان موثر باشد.

مصرف آهن و نقش آن بر توقف ریزش مو بعد از زایمان

آهن یکی از عناصر مهم برای حفظ سلامت موها محسوب می‌شود. پس از زایمان، بسیاری از زنان دچار کمبود آهن می‌شوند. زیرا در این دوران بدن به این ماده معدنی نیاز بیشتری دارد و این موضوع موجب تخلیه ذخایر آهن در بدن و ریزش مو خواهد شد.

به همین دلیل فقر آهن یکی از علل شایع ریزش مو در خانم‌ها به‌خصوص بعد از زایمان است. همچنین کمبود آهن باعث ضعف موها و شکنندگی و ترک خوردن آن‌ها می‌شود. از‌این‌رو مصرف آهن بعد از زایمان به‌عنوان یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از ریزش مو خواهد بود. برای مصرف بهترین کپسول آهن حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

ریزش مو بعد از زایمان - مو در برس

کاشت مو

متداول‌ترین فرآیند پزشکی برای درمان ریزش موی زنان ، کاشت مو است. کاشت مو برای ریزش مو پس از بارداری به سرعت انجام نشود و چندین ماه و حتی پس از اتمام دوران شیردهی انجام شود. برای انجام هرگونه روش های کاشت مو با متخصص مجرب مشورت کنید.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت ( پی آر پی ) از خون خود شخص استفاده می‌کند. پس از گرفتن نمونه خون، آن را در دستگاهی قرار می‌دهند که خون را به عناصر سازنده آن جداسازی می‌کند. پلاکت‌ها که نوعی از سلول‌های خونی هستند فرآوری شده و سپس به پوست کف سر تزریق خواهند شد. متخصصین عقیده دارند که این کار باعث تحریک سلول‌ها برای رشد مو است.

لیزر

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) شانه‌ها، کلاه‌ها و سایر دستگاه‌های لیزری را تأیید کرده که می‌تواند بدون نسخه آنها را خریداری کرد و برای درمان ریزش مو در منزل از آنها کمک گرفت. این دستگاه‌ها نور لیزر کم انرژی را از خود ساطع می‌کنند که می‌تواند به تحریک رشد موی جدید کمک کند. این مسئله می‌تواند برای درمان ریزش مو مؤثر باشد.

اهمیت دادن به مراقبت‌های روزانه از موها

یکی دیگر از روش‌هایی که تا حد بسیار زیادی می‌تواند در ریزش مو تأثیر بگذارد انجام صحیح و اصولی مراقبت‌های لازم از موها است. به عنوان مثال می‌توانید از سرم‌ها و ماسک‌های تقویتی مو استفاده کنید. علاوه بر آن نکاتی نظیر شانه زدن موهای خیس، سشوار کشیدن‌های بیش از حد، استفاده از رنگ‌های شیمیایی و مضر و … را کنار بگذارید. این دسته از عادت‌های غلط تا حد زیادی به سلامت موها آسیب زده و سبب ایجاد ریزش در آن‌ها می‌شود.

تجدید نظر در سبک رژیم غذایی خود

مادران شیرده معمولاً با کمبود مواد مغذی بدن مواجه هستند. از آنجایی که موها از این مواد مغذی تغذیه می‌کنند کمبود آنها سبب ایجاد ریزش مو می‌شود. برای اینکه با چنین مشکلی مقابله کنید بهتر است غذاهای ناسالم را از برنامه غذایی خود حذف کرده و در عوض مواد سالمتری را جایگزین آنها کنید. از جمله مهم‌ترین مواد غذایی که مصرف آنها برای مادران شیرده توصیه می‌شود سبزیجات، میوه‌ها، مصرف پروتئین و مواردی از این قبیل است.

نقش تغذیه مناسب، مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر درمان ریزش مو بعد از زایمان

در این مقاله به بررسی علت ریزش مو بعد از زایمان و راه‌های درمان آن پرداختیم. یکی از راه‌های موثری که موجب حل این مشکل می‌شود، تغذیه مناسب است. بعد از زایمان و در دوران شیردهی، بدن نیاز به دریافت مواد مغذی دارد تا در کنار تولید شیر، سلامت آن نیز حفظ شود.

مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان نقش موثری بر بازسازی و تقویت موها و جلوگیری از ریزش دارد. همچنین مصرف ویتامین‌ها بعد از زایمان و در دوران شیردهی مهم و ضروری است. در دوران شیردهی نیازهای غذایی کودک در اولویت قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر بدن مواد مغذی کافی و مورد‌نیاز خود را دریافت نکند، سلامت موها به‌خطر می‌افتد و ممکن است منجر‌به ریزش مو شود. قبل از اقدام برای مصرف ویتامین‌ها و قرص‌های مکمل حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

مکمل‌های مخصوص بانوان و انواع قرص‌های جوشان حاوی ویتامین C نیچرز پلنتی در داروخانه‌های سراسر کشور عرضه می‌شوند. پس از مشورت با پزشک می‌توانید این مولتی ویتامین‌ها را برای حل مشکل و توقف سریع‌تر ریزش مو استفاده کنید.

ریزش مو بعد از زایمان - زن و برس

دوری از استرس‌

از آنجایی که کودک تازه متولد شده یک تجربه جدید و کاملاً متفاوتی است شرایط زندگی مادران به کلی تغییر می‌کند. این شرایط سبب می‌شود تا تنش و استرس بیشتری وارد زندگی شود. از طرفی دیگر استرس یکی از دلایل تأثیرگذار در ریزش مو است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر به کودک خود شیر می‌دهید خود را از هرگونه تنش و استرس دور نگه دارید. استرس علاوه بر ریزش مو مشکلات متعدد دیگری را نیز به وجود خواهد آورد.

درمان خانگی ریزش مو بعد از زایمان

از آنجایی که درمان ریزش مو بعد زایمان و درمان ریزش مو در شیردهی وجود ندارد انجام مراحل زیر میتواند به کاهش ریز مو و ریزش ابرو بعد از زایمان کمک کند:

  • شامپو و نرم‌کننده‌ای انتخاب کنید که حجم‌دهنده باشد. شامپوهای حجم دهنده و نرم کننده های سبک تر می توانند موها را پر تر نشان دهند. 
  • مواد مغذی مناسب مصرف کنید. تغذیه خوب و مصرف مکمل ویتامین یکی از روش های جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان می باشد.
  • در هنگام شست و شوی موها با ملایمت برخورد کنید و از یک نرم کننده خوب و یک شانه دندانه پهن استفاده کنید تا گره خوردن موها را به حداقل برسانید.
  • برای بستن موها به جای نوارهای الاستیک، از کش های ابریشمی و یا ساتن استفاده کنید.
  • موها را به صورت دم اسبی محکم نبندید. 
  • در صورت امکان از سشوار، اتوهای فر کننده صاف کننده خودداری کنید.
  • موهای خود را کوتاه کنید. این کوتاهی میتواند ظاهر موها را پر تر از حالت قبل نشان دهد. 
  • اگر ریزش موی شدید بعد زایمان دارید بهتر هست توسط پزشک ویزیت شوید. هنگامی که با علائم دیگر همراه است، ریزش مو پس از بارداری می تواند نشانه تیروئیدیت پس از زایمان باشد که برای تشخیص قطعی نیاز به آزمایش مربوطه می باشد.
  • خوب غذا بخورید. گنجاندن انواع میوه ها، سبزیجات و پروتئین های سالم در رژیم غذایی بهترین راه برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. غذاهایی که برای بهبود سلامت مو پیشنهاد می شود عبارتند از: سبزیجات با برگ های تیره (برای آهن و ویتامین C)، سیب زمینی شیرین و هویج (برای بتاکاروتن)، تخم مرغ (برای ویتامین D) و ماهی (برای امگا 3 و امگا 3 و … منیزیم).
  • ویتامین های دوران بارداری خود را بعد از تولد نوزادتان ادامه دهید، به خصوص اگر در دوران شیردهی هستید.

ریزش مو بعد از زایمان - نوزاد

ریزش مو بعد از زایمان چقدر طول می کشد ؟

در دوران شیردهی تا زمانیکه غذای اصلی نوزاد شیر مادر باشد، یعنی تا 6 ماهگی این ریزش مو ادامه دارد و به تدریج کم میشود و تا 12 ماه بعد از زایمان که موها به حالت عادی قبل از بارداری بر میگردند. 

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در شیردهی میشود ؟

کمبود ویتامین های گروه B باعث ریزش مو میشود. افراد شیرده نیز مستعد کمبود بیوتین و ویتامین های گروه B هستند. مصرف مکمل های گروه B نیز ممکن است به کاهش ریزش موی شدید بعد زایمان کمک کند. 

چگونه از ریزش مو در دوران شیردهی جلوگیری کنیم ؟

هیچ درمانی برای ریزش مو پس از زایمان وجود ندارد. همچنین درمان ریزش مو در شیردهی نیز شامل همان مواردی است که پیش تر گفته شد و درمان دارویی مانند قرص برای ریزش مو بعد زایمان وجود ندارد.  با این حال، اگر فردی نگران این ریزش مو و ریزش ابرو بعد از زایمان هست میتواند مدل های مختلف مو یا محصولات حجم دهنده مو را برای پر تر نشان دادن موهایش امتحان کند. خوردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل پر از ویتامین ها و مواد معدنی نیز ممکن است به رشد سالم مو کمک کند.

ریزش مو بعد از زایمان - برس

عوامل دیگر ریزش مو

بسیاری از مادران ریزش موی مفرط را در دوران پس از بارداری تجربه می‌کنند. ریزش مو معمولا حدود چهار ماه بعد از زایمان افزایش پیدا می‌کند. در بیشتر زنان رشد موها، بعد از تولد یک‌سالگی فرزندشان، به حالت طبیعی برمی‌گردد.

اگر بعد از یک سال حجم و پرپشتی موهای‌تان به حالت طبیعی برنگشت، به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. ممکن است عوامل دیگری باعث ریزش موی‌تان شده باشد. علت‌های فراوانی برای ریزش مو وجود دارد. تشخیص دقیق علت ریزش مو برای درمان مؤثر ضروری است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید