درحالی‌که برای چندین دهه پول نقد گزینه اصلی پرداخت بود، امروزه به‌دلیل راحتی کارت‌های اعتباری استفاده از پول نقد کنار گذاشته شده است. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند در صورت امکان، با کارت به‌جای پول نقد پرداخت کنند. اما در مورد مشاغلی که معمولا با پرداخت‌های نقدی کار می‌کنند، چه می‌توان گفت؟ خب، اینجاست که موضوع دستگاه کشلس مطرح می‌شود.

C:\Users\user\Downloads\1479412256-9718.jpg

دستگاه کش لس چیست؟

دستگاه‌ کشلس پایانه‌های پرداختی هستند که به مشتریان اجازه می‌دهند با استفاده از کارت اعتباری مانند زمانی که از دستگاه خودپرداز برای برداشت پول نقد استفاده می‌کردند، خرید انجام دهند. این پایانه‌ها به‌عنوان فناوری یا راه‌حل نقطه‌ای بانکی شناخته می‌شوند. تفاوت استفاده از این دستگاه با فرایند دریافت پول از ATM این است که به‌جای اینکه شما پول نقد دریافت کنید، وجوه مستقیما به‌حساب فروشنده واریز می‌شود.

این سیستم به‌عنوان راهی برای ارائه گزینه پرداخت جایگزین برای مشاغل پرخطر مانند مراکز قانونی فروش ماری‌جوانا طراحی شده بود. برای مشاغلی که معمولا پول نقد را به‌عنوان شکل اصلی پرداخت می‌پذیرفتند و در لیست سیاه درنظرگرفته می‌شدند.

بااین‌حال، امروزه این روش پرداخت به‌طور گسترده توسط انواع مختلفی از مشاغل، از جمله پارک‌های تفریحی، رستوران و کافی‌شاپ‌ها، سالن‌های بولینگ و سایر مغازه‌ها مورد استقبال قرار گرفته است.

انواع دستگاه‌های پوز

قبل از انتخاب دستگاه پوز، باید انواع دستگاه‌های کارت‌خوان سیار یا بی‌سیم، ثابت و… را بررسی کنیم. بعدازاین بررسی قادر خواهید بود باتوجه‌به نوع کسب‌وکار خود، بهترین دستگاه کارتخوان سیار را برگزینید.

کارت‌خوان سیار لمسی

کارتخوان سیار ماشین‌های پرداختی هستند که با اتصال به Wi-Fi یا شبکه داده سلولی کار می‌کنند و می‌توانند برای پردازش پرداخت‌ها در هر کجا که هستید، استفاده شوند. کارتخوان لمسی، یک فناوری نوین در عرصه پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی است که تجربه پرداخت را برای کاربران بهبود می‌بخشد.

این دستگاه کشلس با صفحه لمسی فعال، به کاربران اجازه می‌دهد که به‌راحتی با چند تاچ ساده پرداخت‌های خود را انجام دهند. این فناوری جذاب به کسب‌وکارها و مشتریانشان امکان می‌دهد تا تراکنش‌های مالی را به‌سرعت، امنیت بالا و باتجربه کاربری بهتری انجام دهند.

کارتخوان جیبی

کارتخوان جیبی یکی از انواع دستگاه کشلس است که به‌صورت موبایلی عرضه می‌شود. دستگاه‌های پوز جیبی در نسخه‌های مختلفی نظیر سیار، وای‌فای دار، اندرویدی و… در دسترس هستند. اندازه بسیار کوچک و قابل‌حمل بودن این نوع دستگاه، آن را به گزینه محبوبی برای بسیاری از کسب‌وکارها تبدیل می‌کند.

دستگاه پوز موبایلی به شکلی مشابه با تلفن همراه، اما دارای وزن و ابعادی کوچک‌تر نسبت به دیگر کارت‌خوان‌های سیار است. موبایل پوزها اطلاعات تراکنش را به‌صورت دیجیتال به مشتری ارسال می‌کنند و بدون نیاز به استفاده از رول کاغذی فعالیت دارند.

از میان دستگاه‌های پوز در بازار ایران، این نوع کارتخوان به تعداد محدودی در دسترس است و تعداد کمی از شرکت‌ها به‌عنوان تامین‌کننده این دستگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

C:\Users\user\Downloads\1457015524-6371.jpg

کارتخوان ثابت

کارتخوان ثابت از طریق کابل به شبکه متصل می‌شوند و برای مشاغلی که در یک مکان ثابت فعالیت دارند و نیاز به حرکت نخواهند داشت، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. این دستگاه‌های پوز به دو دسته کارتخوان تلفنی (Dial Up) و کارتخوان شبکه‌ای (LAN) تقسیم خواهند شد.

کارتخوان تلفنی (Dial Up)

کارتخوان تلفنی از طریق کابل به شبکه تلفن اتصال دارد. این نوع دستگاه پوز به‌عنوان یکی از ساده‌ترین انواع کارتخوان درنظرگرفته می‌شود و برای فروشگاه‌ها با تعداد تراکنش محدود گزینه مناسبی است.

کارتخوان شبکه‌ای (LAN)

کارتخوان شبکه‌ای از طریق اتصال به شبکه محلی یا اینترنت، عملیات تراکنش را انجام می‌دهد. این نوع دستگاه پوز با سرعت بالای تراکنش، برای فروشگاه‌ها با تعداد تراکنش بالا گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

C:\Users\user\Downloads\cashless-IE-LL-1.jpg

مزایای استفاده از دستگاه کشلس

استفاده از دستگاه‌های کشلس مزایای زیادی هم برای فروشندگان و هم برای مشتریان دارد که شامل:

در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید

با دستگاه کشلس این امکان را دارید تا هزینه‌های مربوط به استخدام کارکنان، امنیت و خرید دستگاه صندوق‌ را کاهش دهید. با پرداخت‌های غیرنقدی، فروشنده شما نیز می‌تواند یک صندوقدار باشد. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که دستگاه هوشمند شما را بیرون بیاورند و به مشتریان اجازه دهند در هر کجای فروشگاه، رستوران یا در حال حرکت پول شما را بپردازند.

فروش بیشتری داشته باشید

روش‌های پرداخت غیرنقدی مانند کیف پول تلفن همراه، کدهای QR، و برنامه‌های پرداخت P2P امکان پذیرش پرداخت را در هر نقطه ممکن می‌سازد. به‌عنوان‌مثال، اگر یک فروشگاه خرده‌فروشی دارید، دیگر نیازی به پیشخوان ندارید.

در عوض، کارکنان فروشگاه خود را به آیفون مجهز سازید، برنامه MONEI Pay را در هر تعداد دستگاهی که نیاز دارید دانلود کنید و از هر گوشه فروشگاه خود پرداخت داشته باشید. فروش را نهایی کرده و سریع‌تر به مشتری بعدی کمک کنید.

افزایش رضایت مشتری

راحتی و سهولت استفاده دو مورد از بارزترین مزایای دستگاه کشلس است. با این دستگاه‌ها، خریداران دیگر مجبور نیستند یک کیف پول حجیم حمل کنند یا نگران داشتن پول نقد یا پول کافی برای تکمیل خرید نباشند. آن‌ها می‌توانند با لمس کارت هوشمند روی دستگاه، اسکن یک کد QR، تراکنش‌ها را سریع‌تر انجام دهند تا از اطلاعات پرداختی را که قبلا در حسابشان ذخیره شده است، بهره ببرند

افزایش امنیت

انطباق و امنیت پرداخت (مانند PCI DSS) برای PSP ‌ها اجباری خواهد بود، به این معنی که وقتی از فناوری پرداخت مدرن در تجارت خود استفاده می‌کنید یا به‌عنوان یک مصرف‌کننده از امنیت اضافه‌ای که به همراه دارد بهره‌مند می‌شوید.

خریدهای انجام‌شده با دستگاه کشلس توسط چندین لایه امنیتی مانند شماره‌های شناسایی شخصی (PIN) و سیستم‌های تشخیص تقلب محافظت می‌شوند. اپلیکیشن‌های کیف پول دیجیتال و موبایل نیز ویژگی‌های امنیتی بیشتری مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره را ارائه می‌کنند.

ازآنجایی‌که کیف پول‌های دیجیتال از نظر فنی نوعی توکن‌سازی پرداخت هستند، داده‌های پرداخت به‌جای اشتراک‌گذاری با هر کسب‌وکاری که مشتری از آن خرید می‌کند، به‌طور امن در برنامه ذخیره می‌شود.

C:\Users\user\Downloads\1683833885132.jpg

ردیابی تراکنش و نگهداری سوابق بهتر

با دستگاه کشلس این امکان را دارید تا هزینه‌ها را ردیابی کنید، بر مانده‌حساب‌ها نظارت داشته باشید و تاریخچه تراکنش‌ها را در کانال‌های مختلف ببینید. به‌عنوان‌مثال، اگر شما یک وب سایت تجارت الکترونیک و یک فروشگاه خرده فروشی دارید، بسته به ارائه‌دهنده خدمات پرداخت خود، می‌توانید دیدی جامع از تمام فروش‌های خود (آنلاین و غیرحضوری) داشته باشید.

جمع‌بندی

همه کسب‌وکارها می‌خواهند رقابتی و عملیاتی باقی بمانند، درآمد بیشتری به‌دست آورند و رشد کنند. استفاده از دستگاه کشلس در کسب‌وکار شما یکی از راه‌های دستیابی به این هدف است. در واقع، یک مطالعه که در سال 2020 انجام شد، نشان داد که تقریبا از هر 10 مشتری، 8 نفر از روش پرداخت غیرنقدی به‌عنوان روشی سالم‌تر، بهداشتی‌تر و ایمن‌تر برای پرداخت بهره می‌برند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید