اگر شما نیز به دنبال خرید عینک طبی باشید، قطعاً نام عینک بلوکات و عینک بلو کنترل به گوشتان خورده است. به طور خلاصه و در یک جمله میتوان از عینک بلوکات و بلو کنترل با عنوان عینک کامپیوتر و یک محافظ قوی در برابر اشعه های آبی یاد کرد.

برای آشنایی کامل با عینک بلوکات و بلو کنترل و اطلاع از ویژگی ها و تفاوت های آنها تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

C:\Users\apc\Downloads\1.jpg

چرا باید از عینک بلوکات و بلو کنترل استفاده کرد؟

پیش از پرداختن به ویژگی های فنی هریک از این نوع عینک ها، در ابتدا لازم است با کاربرد و لزوم استفاده از آنها آشنا شوید.

به طور قطعی می توان گفت که همه افراد نسبت به میزان اهمیت حافظت از چشم ها در برابر اشعه های مضری همچون اشعه های فرابنفش آگاهی دارند. استفاده از عینک آفتابی های استانداردی که فیلتر UV400 دارند یکی از این راه های محافظتی است.

اشعه های آبی نور مرئی دارای طول موج کوتاه و انرژی بالایی هستند. این اشعه ها علاوه بر نور خورشید از تمامی صفحات دیجیتالی همچون مانیتور کامپیوتر و لپ تاپ، گوشی موبایل و … ساطع می شوند. بنابراین چشمان ما در اکثر ساعات شبانه روز در معرض برخورد این اشعه های مضر می باشد.

عوارضی مانند آب مروارید، خشکی چشم و بیماری دژنراسیون ماکول از جمله عوارضی است که در اثر تابش زیاد و طولانی مدت اشعه های آبی به وجود می آیند.

عینک های بلوکات و بلوکنترل به گونه ای ساخته می شوند که تقریباً تمامی این اشعه ها را فیلتر کرده و مانع از برخورد آنها به شبکیه چشم می شوند. به همین دلیل استفاده و خرید عینک بلوکات و بلو کنترل مخصوصاً برای افرادی که ساعات زیادی با کامپیوتر و گوشی سر و کار دارند بسیار حائز اهمیت می باشد.

C:\Users\apc\Downloads\2.jpg

تفاوت کاربرد عینک بلوکات و عینک بلو کنترل

عینک بلوکات برای آن دسته از افرادی مناسب است که روزانه به طور متوسط بین 6 الی 8 ساعت با وسایلی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی و … سر و کار دارند. این نوع عدسی مانع از ایجاد سوزش، قرمزی و خستگی چشم و سردردهای ناشی از آن می شود. ساختار عینک بلوکات به گونه ای است که می تواند نورهای خیره کننده را کاهش داده و کنتراست بینایی را افزایش دهد.

در مقابل عینک های بلو کنترل برای افرادی مناسب است که روزانه تقریباً 2 الی 3 ساعت با کامپیوتر و گوشی سر و کار دارند و باقی ساعات را ممکن است در معرض اشعه های آبی نور خورشید قرار داشته باشند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت عدسی بلوکنترل برای افرادی که به دلیل ضعف بینایی همیشه باید از عینک طبی استفاده کنند، نسبت به عدسی بلوکات مناسب تر می باشد.

همچنین لازم به ذکر است که عینک بلو کنترل نیز همانند عینک بلوکات مانع از خستگی چشم و ایجاد سردرد و حالت تهوع می شود. این نوع عدسی کنتراست دید را افزایش میدهد، به همین دلیل شما با استفاده از آن وضوح دید بالایی خواهید داشت.

تفاوت مشخصات فنی عینک بلوکات و بلو کنترل

عینک های بلوکات به گونه ای ساخته می شوند که تقریباً 97 درصد اشعه های آبی و بنفش را فیلتر می کنند. این عدسی ها دارای ویژگی UV420 می باشند و مواد بازدارنده اشعه ها در بافت عدسی به کار می رود. به همین دلیل عدسی های بلوکات هم نورهای مفید را فیلتر میکنند و هم نورهای مضر را !

C:\Users\apc\Downloads\3.jpg

در مقابل عدسی های بلوکنترل تنها قسمتی از اشعه های آبی و بنفش را فیلتر می کنند که دارای طول موج بین 380 تا 450 نانومتر بوده و برای چشم مضر هستند.در نتیجه عدسی بلوکنترل برخلاف عدسی های بلوکات اجازه عبور اشعه هایی با طول موج 450 تا 500 نانومتر را که برای بینایی مشکلی ندارند را میدهد. تقریباً می توان گفت که عینک بلو کنترل تا 84 درصد از نورهای آبی را فیلتر میکند.

برای بررسی تفاوت کیفیت و ماندگاری این دو نوع عینک در ابتدا باید با اصطلاحی به نام مونومر آشنا شوید. مونومر یک شاخص برای بیان کیفیت و میزان استحکام و مقاومت موادی مانند شیشه و پلاستیک می باشد. عدسی های بلوکات نسبت به عدسی های بلوکنترل دارای مونومر بالاتری می باشند.

جالب است بدانید که عدسی های بلوکات نسبت به عدسی های بلوکنترل دارای قیمت کمتری می باشند!

جمع بندی

همانگونه که تا به اینجا دریافتید هر دو نوع عینک بلوکات و بلوکنترل دارای لایه ی محافظتی استانداردی برای چشمان شما می باشند. برای انتخاب بین این دو نوع عینک شما باید به کاربرد آن و نیاز خودتان توجه داشته باشید. به عنوان مثال افرادی که به واسطه شغل خود ساعات زیادی با کامپیوتر سر و کار دارند، قطعاً باید از عینک های بلوکات استفاده کنند، حتی اگر اکنون مشکل خاصی در بینایی ندارند!

اکنون که با لزوم استفاده از این نوع عینک آشنا شده اید به راحتی می توانید عینک مناسب خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید. توجه داشته باشید که برای این منظور حتماً و حتماً از فروشگاه های معتبر کمک بگیرید و نسبت به استاندارد بودن عینک بلوکات یا بلوکنترل خود اطمینان حاصل کنید.

ازجمله بهترین فروشگاه های اینترنتی عینک که براساس تجربه شخصی میتوانیم به شما معرفی کنیم عینک دی کالا، عینک لوناتو، عثمانی اپتیک و … می باشد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید