تولید محتوا در حوزه پزشکی از جمله مهم‌ترین بخش‌ها در تولید محتوا است. موضوعات پزشکی از یک سو جستجوی زیادی داشته و از سوی دیگر به دلیل ارتباط با موضوع سلامت مردم اهمیت زیادی دارد. تولید محتوا پزشکی از جنبه‌های مختلف با دیگر زمینه‌ها متفاوت بوده و نیازمند رعایت نکات مختلفی است. اکنون این سوال پیش می‌آید که در هنگام تولید محتوا در حوزه موضوعات پزشکی باید چه اصول سئو و نکاتی را رعایت کرد؟

تولید محتوا پزشکی

امروزه سایت‌های مختلفی در حوزه تولید محتوا پزشکی فعالیت دارند که برخی از این سایت‌ها، ارائه‌دهنده خدمات پزشکی همچون نوبت‌دهی آنلاین هستند و برخی دیگر نیز وبسایت‌های پزشکان یا فروش تجهیزات پزشکی محسوب می‌شوند. در هر صورت تولید محتوای پزشکی به دیده شدن سایت‌ها کمک می‌کند، به شرط آنکه به شکل اصولی و دقیق باشد. تولید محتوا بخش مهمی از سئو سایت پزشکی است که در افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل تاثیرگذار است.

نکات و اصول در تولید محتوا پزشکی

در تولید یک محتوای مناسب در حوزه پزشکی عناصر مختلفی دخیل هستند که آشنایی با آن‌ها پیش از تولید محتوا، اهمیت زیادی دارد. در واقع شما باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید تا با تولید یک محتوا فوق‌العاده، جایگاه خود را در رتبه‌های گوگل بهبود ببخشید.

۱. داشتن استراتژی محتوا

اولین مرحله برای تولید محتوا پزشکی، داشتن یک استراتژی خوب است. استراتژی، برنامه‌ریزی شما را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که باید به چه موضوعاتی بپردازید و اهداف شما را نیز نمایش می‌دهد. علم پزشکی زمینه بسیار گستره‌ای است و موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد؛ پس ابتدا مخاطب هدف خود را مشخص کرده و سپس استراتژی محتوایی را برنامه‌ریزی کنید.

۲. اعتبار محتوا

از آنجایی که موضوعات پزشکی با سلامت مردم در ارتباط هستند، باید کاملا دقیق و بر مبنای اطلاعات درست نگارش شوند. برای نوشتن یک محتوای پزشکی از منابع مورداعتماد همچون مقالات پزشکی، سایت‌های معتبر و رفرنس‌های اصیل استفاده کنید. مطالب شما در حوزه پزشکی زمانی دیده شده و اعتبار دارد که برای تهیه آن‌ها از منابع معتبر استفاده کرده باشید.

۳. به روز بودن اطلاعات

علم پزشکی هر روز در حال پیشرفت است و روش‌های درمان یا داروها نیز تغییر کرده و ارتقا پیدا می‌کنند. علاوه بر استفاده از منابع معتبر، به روز بودن اطلاعات نیز اهمیت زیادی دارد. به تاریخ انتشار رفرنس‌های خود دقت کنید و به سراغ جدیدترین اطلاعات بروید. همچنین آماری که در محتوا ارائه می‌کنید، باید جدیدترین آمار منتشر شده باشند.

۴. تخصص نویسنده

برخلاف دیگر موضوعات عمومی، تولید محتوای پزشکی به تخصص و تجربه خاصی نیاز دارد. برای نوشتن محتوا در حوزه پزشکی از نویسندگانی استفاده کنید که دارای تخصص پزشکی هستند یا در این حوزه تجربه کافی دارند. بهتر است برای هر نویسنده‌ای که در وبسایت شما فعالیت می‌کند، اطلاعاتی نیز ارائه دهید که مخاطب به اعتبار مطالب سایت شما هیچ شک و شبهه‌ای نداشته باشد.

۵. بیان شیوا و قابل فهم

بدون شک همه ما می‌دانیم که حوزه پزشکی پر از اصطلاحات، اسامی علمی و مطالبی است که از فهم عامه مردم فراتر هستند، اما مخاطب مطالب شما مردم خواهند بود. در نتیجه محتوای پزشکی باید به شیوه‌ای نگارش شود که برای همه قابل فهم باشد. استفاده از زبان قابل فهم و بیان شیوا در جذب مخاطب برای خواندن یک محتوا پزشکی تاثیر زیادی دارد. اسامی و اصطلاحات پزشکی باید همراه با توضیحاتی باشند که کاربر به خوبی آن‌ها را درک کند.

۶. فضای رقابت و انتخاب کلمات کلیدی

در تولید محتوای پزشکی نیز همچون دیگر زمینه‌ها، فضای رقابت شدیدی وجود دارد. شما زمانی در این رقابت موفق می‌شوید که با توجه به سئو سایت و اصول تولید محتوا پزشکی، از رقبای خود پیشی بگیرید. در انتخاب کلمات کلیدی حساس باشید و با استفاده از ابزارهای همچون Google Keyword Planner و Alexa pro کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران را به دقت بررسی کنید.

۷. استفاده از تصاویر جذاب

تصاویر همیشه گویاتر از کلمات هستند، پس برای تولید محتوای پزشکی از تصاویر قابل فهم و مناسب استفاده کنید. مثلا برای توضیح مراحل انجام یک روش درمانی، تصاویر شماتیک یا واقعی مفهوم موردنظر شما را به خوبی به کاربر منتقل می‌کنند. همچنین استفاده از تصاویر موجب می‌شود تا وبسایت شما در جستجو تصاویر گوگل نیز قرار بگیرد. در استفاده از تصاویر، قرار دادن متن جایگزین (Alt Text) را فراموش نکنید.

۸. کاربرد اینفوگرافیک

یکی از دیگر نکاتی که به جذب مخاطب در وبسایت‌های پزشکی و افزایش ترافیک سایت کمک می‌کند، استفاده از اینفوگرافیک است. مطالب و کلیدواژه‌های مهم را در قالب اینفوگرافیک ایجاد کرده و در محتوای خود قرار دهید. البته دقت داشته باشید که صحت اطلاعات اینفوگرافیک اهمیت بسیار زیادی دارد.

۹. استفاده از ویدئو و پادکست

برای اغلب کاربران تماشای ویدئو یا گوش دادن به پادکست برای آگاهی از یک روش علمی، بسیار راحت‌تر از خواندن یک محتوا است. در تولید محتوای خود سعی کنید تا از ویدئو و پادکست‌های جذاب استفاده کنید تا کاربر به همراهی با سایت شما ترغیب شود. اصل یونیک بودن محتوا و پادکست‌ها را نیز به خاطر داشته باشید.

۱۰. رعایت اصل صداقت و شفافیت

در تولید محتوای پزشکی دقت داشته باشید که محتوا باید کاملا صادقانه و واقعی نوشته شود. اگر یک بیماری خطرناک، غیرقابل درمان یا جدی است، باید به این موضوع به طور دقیق اشاره کنید. هر‌گونه جانب‌داری، افراط یا تبلیغ یک برند و کسب‌وکار خاص در تهیه محتواهای پزشکی ممنوع است.

۱۱. توجه به نظرات کاربران

هدف شما از تولید محتوای پزشکی باید برآورده کردن نیاز کاربران و ارائه پاسخ سوالات آن‌ها باشد. در راه رسیدن به این هدف، توجه به نظرات، انتقادات و پیشنهاد کاربران به شما کمک می‌کند تا مسیر تولید محتوا را به شیوه بهتری مشخص کنید. پس برای ثبت نظرات و نظرسنجی از کاربران نیز بخشی را در نظر بگیرید.

۱۲. تبلیغ محتوای جدید

زمانی که با در نظر گرفتن تمامی موارد لازم یک محتوای پزشکی تخصصی و اصولی را در وبسایت خود منتشر کردید، زمان تبلیغ برای دیدن شدن است. می‌توانید مطالب خود را در شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام به اشتراک بگذارید تا مخاطبان بیشتری از سایت شما دیدن کنند.

استفاده از محتوای رپورتاژ و بک لینک نیز یکی از دیگر روش‌ها برای بهبود رتبه سایت است. البته در استفاده از بک لینک‌ها دقت زیادی داشته باشد، چراکه لینک‌دهی غیرقانونی و عدم توجه به نکات لازم، ممکن است به قیمت پنالتی شدن سایت شما تمام شود.

استفاده از تیم سئو و تولید محتوا پزشکی باتجربه

همان‌طور که گفتیم در تولید محتوای پزشکی علاوه بر دیگر اصول سئو، توجه به اعتبار، به روز و دقیق بودن اطلاعات ارائه شده در محتوا اهمیت زیادی دارد. تولید محتوا بخشی مهمی از فرایند سئو سایت بوده و به دیده شدن و ارتقا رتبه سایت شما در نتایج گوگل کمک می‌کند. اگر در فکر ارتقا رتبه و ترافیک سایت پزشکی خود هستید، بهتر است تا کار را به تیمی متخصص بسپارید یا از افراد متخصص مشاوره بگیرید.

تیم سرو مارکتینگ آماده ارائه خدمات سئو سایت و تولید محتوا تخصصی پزشکی است. این مجموعه سابقه‌ای موفق در سئو سایت‌های پزشکی دارد و در زمینه تولید محتوا پزشکی نیز فعالیت می‌کند. برای سئو سایت پزشک خود می‌توانید از راهنمایی و مشاوره سرو مارکتینگ استفاده کنید تا بهترین نتیجه برای سایت شما حاصل شود و جایگاه مناسبی در رتبه‌های گوگل کسب کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید