اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که پیشینه فرهنگی و هنری بسیار غنی آن از گذشته تا به امروز زبانزد بوده است، در حدی که این شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران شناخته می‌شود. شهری که علاوه بر مکان‌های تاریخی بی‌نظیر، رستوران‌ها و کافه‌های فوق‌العاده‌ای دارد که در آن‌ها غذاهای سنتی اصفهان سرو می‌شود. سفر به اصفهان در عید نوروز این امکان را فراهم می‌کند تا بعد از گشت و گذار حتماً در یکی از این رستوران‌ها، غذاهای محلی اصفهان را امتحان کنید.

با ما همراه باشید تا با بهترین رستوران‌های سنتی، کافه‌ها و غذاهای محلی اصفهان بیشتر آشنا شوید!

بهترین رستوران‌های سنتی اصفهان

رستوران‌های سنتی بسیاری در شهر اصفهان هستند؛ اما بعضی از آن‌ها به دلیل کیفیت غذاها، برخورد خوب پرسنل رستوران و سرو غذاهای محلی اصفهان شناخته‌شده‌تر هستند. سفر به اصفهان با قطار، بسیاری از گردشگران و مسافران را به خرید اینترنتی بلیط قطار به این شهر تشویق می‌کند تا هم از مکان‌های دیدنی آن بازدید کنند و هم طعم غذاهای سنتی اصفهان را در یکی از رستوران‌های سرشناس آن بچشند.

برخی از بهترین رستوران‌های سنتی اصفهان که پیشنهاد می‌کنیم حتماً در برنامه‌ی سفرتان بگنجانید عبارت‌اند از:

رستوران سنتی شهرزاد

رستوران «شهرزاد» که در سال 1346 آغاز به کار کرد، یکی از بهترین رستوران‌های اصفهان است. با بازدید از این رستوران می‌توانید لذت خوردن غذای محلی را در کنار معماری سنتی آن به همراه گچ‌بری‌های زیبای سقف و شیشه‌های رنگی داخل رستوران تجربه کنید. یکی از پیش غذاهای معروف این رستوران، «خورش ماست» است که از غذاهای سنتی اصفهان به حساب می‌آید.

رستوران ملک سلطان جارچی‌باشی

سفر به اصفهان و رفتن به رستوران «ملک سلطان جارچی‌باشی» را به همه‌ی گردشگران توصیه می‌کنیم. این رستوران معماری باشکوهی از دوران صفوی با سقف‌های قوسی شکل و گچ‌بری‌های سفید را به نمایش می‌گذارد. در رستوران جارچی‌باشی کاشی‌های فیروزه‌ای با رنگ طلایی و کرم ترکیب شده‌اند و فضای دلنشینی را ایجاد کرده‌اند.

دیوارهای رستوران پوشیده از نقاشی‌های دیواری است و میز و صندلی‌های چوبی رستوران، فضای گرم و صمیمی را به وجود آورده‌اند. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی سرو می‌شوند، اگر به دنبال یک رستوران با حال و هوای سنتی هستید این رستوران انتظارات شما را برآورده می‌کند.

رستوران سنتی نقش‌جهان

رستوران «نقش‌جهان» در نزدیکی میدان نقش‌جهان بوده و در سال 1377 افتتاح شده است. این رستوران از ابتدای فعالیت خود توانست گردشگران ایرانی، خارجی و بومیان این منطقه را جذب خود کند. رستوران سنتی نقش‌جهان دو فضای متفاوت مسقف و باز را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. فضای باز این رستوران دارای آلاچیق‌های راحت، امکانات فراوان و پخش موسیقی آرام است.

جالب است بدانید در این باغ‌رستوران، عکاس‌خانه هم وجود دارد که می‌توانید در فضای آنجا کنار عزیزانتان عکس یادگاری بگیرید. این رستوران در منوی خود انواع غذاهای سنتی، فرنگی، دریایی و… را دارد؛ با سفر به اصفهان در عید نوروز حتماً برای توقف در این رستوران برنامه‌ریزی کنید.

گردشگران بسیاری می‌توانند از نقاط مختلف کشور مثلاً از مشهد با خرید بلیط قطار مشهد اصفهان به این شهر سفر کنند و بعد از بازدید از مکان‌های مختلف اصفهان به رستوران‌های معروف هم سری بزنند.

کافه‌های معروف اصفهان

اگر سفر به اصفهان جزء برنامه‌های شما است بهتر است بدانید در این شهر علاوه بر رستوران‌های سنتی، کافه‌های متعددی نیز وجود دارند. تنوع کافه‌ها در اصفهان، سلیقه‌های مختلف را پوشش می‌دهد. در این شهر کافه‌های روباز، کافه‌هایی با سبک سنتی یا مدرن وجود دارد.

کافه آنی محله جلفا

«آنی» یک کافه قدیمی در محله ارمنی‌ها است. ساکنان محله‌ی جلفا در اصفهان اغلب ارمنی هستند. «کافه آنی» فضای صمیمی و دنجی دارد و معروفیت آن بیشتر به‌خاطر قهوه‌های خوش‌عطر و بو و کیک و دسرهای بی‌نظیرش است.

این کافه صندلی‌های چوبی، دیوارهای آجری با سنگ‌فرش‌های قهوه‌ای دارد که هر گردشگری را جذب خود می‌کند. اگر از تهران به اصفهان سفر کرده‌اید حتماً قبل از پرواز اصفهان تهران به بازدید محله جلفا بروید و در کافه «آنی»، خود را به نوشیدن یک قهوه مهمان کنید.

کافه سینما سکانس

این کافه بالکنی رو به سی و سه پل و زاینده‌رود دارد؛ می‌توانید در فضای دلنشین این کافه بنشینید و این نمای زیبا را تماشا کنید. کافه «سینما سکانس» یک تفاوت با کافه‌های دیگر دارد و آن اکران فیلم از ساعت 9 صبح تا 11 شب است. سفر به اصفهان، نشستن در کافه «سینما سکانس»، خوردن چای گرم و دیدن یک فیلم خوب، بهتر از این می‌شود؟!

کافه مس و قالی

کافه «مس و قالی» نزدیک بازار امام اصفهان در تیمچه مثقالی قرار دارد. این کافه امکان نشستن در فضای بسته یا باز کنار حوض فیروزه‌ای‌رنگ را برای مشتریان خود فراهم می‌کند. در منوی این کافه انواع نوشیدنی سرد و گرم موجود است. این کافه سفارش بیرون بر هم می‌پذیرد؛ اما نشستن در کافه و لذت بردن از فضای دل‌انگیز آن قطعاً حال و هوای دیگری دارد.

غذاهای محلی اصفهان

هر شهر علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی، غذاهای سنتی و محلی مخصوص به خود را دارد و اصفهان هم از این امر مستثنی نیست. هر گردشگری با سفر به اصفهان وسوسه می‌شود تا غذاهای معروف و سنتی آن شهر را امتحان کند و با ذائقه مردم آن دیار آشنا شود. در ادامه معروف‌ترین غذاهای محلی اصفهان را معرفی می‌کنیم.

گوشفیل با دوغ اصفهانی

اگر فقط یک‌بار سفر به اصفهان را تجربه کرده باشید، حتماً اسم «گوشفیل» به‌عنوان غذای سنتی این شهر به گوشتان خورده است. «گوشفیل» نوعی شیرینی است که در کنار «زولبیا و بامیه» در تمام طول سال طرفدار داشته و به فروش می‌رسد. موادی که در این شیرینی استفاده می‌شود آرد، زعفران، تخم‌مرغ و ماست هستند. این گوشفیل‌ها در داخل روغن سرخ و بعد در شربت غلیظی فروبرده می‌شوند تا شربت به خوردشان برود. اصفهانی‌ها این شیرینی را با دوغ سرو می‌کنند. شاید ترکیب شیرینی و شوری برای بعضی‌ها خوشایند نباشد؛ اما امتحان آن خالی‌ازلطف نیست.

خورش ماست

این خورش یکی از غذاهای محلی اصفهان است که ترکیبات آن گوشت گردن گوسفند، ماست چکیده، شکر و زعفران است. البته در داخل آن مغز گردو یا بادام و کمی گلاب هم ریخته می‌شود؛ در نهایت روی این خورش را با زرشک و مغز پسته تزیین می‌کنند. این پیش‌غذا به‌صورت سرد سرو می‌شود.

قیمه‌ریزه

قیمه‌ریزه یکی از غذاهای محلی اصفهان است که در تهیه آن آرد نخودچی، گوشت گردن، پیاز، نمک، رب، نعناع خشک و ادویه‌های دیگر استفاده می‌شود. بعد از ترکیب این مواد با هم آن‌ها را به‌صورت کوفته‌های کوچک در می‌آورند. در این قیمه از رب مایع و پیازداغ هم استفاده می‌شود که می‌توان گفت تنها شباهت «قیمه‌ریزه» و قیمه معمولی است.

سخن آخر

اصفهان شهری با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی است که هر مسافری بعد از سفر به اصفهان خاطرات شیرینی را از مکان‌های تفریحی، رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاهای محلی در ذهن خود به سوغات و یادگار می‌برد. شهری که گوشه‌گوشه آن فرهنگ و هنر دوره‌های تاریخی ایران‌زمین را نشان می‌دهد و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره نگه می‌دارد. اگر راهی اصفهان شده‌اید حتماً به کافه و رستوران‌هایی که معرفی کردیم هم سری بزنید و غذاهای معروف و محبوب اصفهان را امتحان کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید