آیا از آن دسته افرادی هستید که تا اسم پرواز را می شنوید حالتان بد می شود؟ و یا برای حال بد در طول سفر هوایی از آن اجتناب می کنید؟ در این مقاله به نقل از پته قصد داریم تا به بررسی علل بد شدن حال افراد در طول مسیر پرواز و راه های برطرف کردن این مشکل بپردازیم. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه نگران پرواز با هواپیما هستند و مدام خرید بلیط هواپیما را به تعویق می اندازند تا انتهای این مطلب با ما باشید تا نگرانی های شما را از بین ببریم.

چیکار کنیم در هواپیما حالمان بد نشود؟

علت حال بد و تهوع در پرواز چیست؟

منشا بیشتر حال بد مسافران هواپیما جسمی نیست. در واقع ذهن با استرس های ناشی از پرواز پر می شود و توانایی ارسال پیام را ندارد و به همین علت حالمان بد می شود. یکی دیگر از دلایل بروز حالت بد در بدن عدم تعادل در گوش میانی است این قسمت از بدن که مسئولیت حفظ بدن در شرایط نرمال را دارد با خوب کار نکردن ذهن به مشکل می خورد و باعث بروز حالاتی مانند تهوع، سرگیجه، سردی بدن، افت فشار و گیجی می شود. کافی است تا این حالات به یکی از مسافران دست دهد تا با تاثیر روی مابقی مسافران و تولید استرس در آنها بقیه نیز درگیر حالات بد پروازی شوند.

علائم پرواز زدگی

اگر در حین پرواز علائمی مانند سردرد، سرگیجه، گرفتگی گوش، استفراغ و تعریق غیر عادی داشتید باید بگوییم شما پرواز زده شدید. طبق آمار بیشتر کودکان و نوزادان و خانم ها و همچنین افرادی که بار برای اولین بار از هواپیما استفاده می کنند به این مشکل بر می خورند. پس با بالا رفتن تعداد پروازهایتان این مشکل خود به خود برطرف خواهد شد و نیاز به اقدام پیشگیرانه خاصی نخواهید داشت.

راه های پیشگیری از حالت تهوع در هواپیما

اگر شما هم استرس توضیحاتی که داریم را دارید ادامه مطلب را دنبال کنید تا موثر ترین راه های پیشگیری از بروز حالات بد و پرواز زدگی را به شما آموزش دهیم.

در حین پرواز راه نروید
در طول پرواز بهتر است که روی صندلی خود بشینید و خود را مشغول انجام کاری کنید. با راه رفتن در راهرو کابین هواپیما ممکن است به علت فشار جوء و تکان های پرواز تعادل تان از دست برود و دچار تهوع شوید. تا حد ممکن در طول پرواز از افکار منفی دوری کنید و با صحبت کردن خود را مشغول کنید تا پرواز تمام شود.

راه رفتن در پرواز
انتخاب صندلی مناسب
سعی کنید تا در هنگام خرید بلیط هواپیما بهترین صندلی را انتخاب کنید. انتخاب بهترین صندلی هواپیما به شما کمک می کند تا پرواز راحت تری را تجربه کنید. درست است که کلاس پروازی می تواند بر کیفیت پرواز اثر بگذارد اما تجربه نشان داده به طور کلی باله های هواپیما از تکان های کمتری در طول مسیر برخوردار هستند و انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.
تنظیم دریچه هوا
اگر در طول پرواز احساس تنگی نفس دارید بهتر است تا با تنظیم دریچه هوای بالای سرتان از هوای تازه استفاده کنید. در این موارد پس از تنظیم دریچه هوا تکیه دهید و چشمانتان را ببندید و سعی کنید از بینی نفس بکشید. از افکار منفی دوری کنید و به خاطره خوبی که قبلا برایتان اتفاق افتاده فکر کنید.
مصرف دمنوش های آرامش بخش
یکی از کم ضرر ترین روش های کاهش استرس پرواز مصرف گیاهان دارویی از جمله: گل گاو زبان، زنجبیل، عصاره هفت گیاه و.. است شما می توانید با بردن پودر این گیاهان به داخل کابین از مهماندار تقاضا آب جوش کنید و در طول مسیر میل کنید. همچنین از مصرف شیرینی های زنجبیلی غافل نشوید زنجبیل به طور کلی باعث تقویت سیستم گوارشی شما در پرواز می شود.
پر خوری ممنوع
بهتر است که ۲۴ ساعت قبل از پرواز از پرخوری و خوردن غذاهایی که باعث تحریک معده می شوند مانند غذاهای تند و ترش جدا خودداری کنید. این غذاها با افزایش اسید معده باعث بد شدن حال شما در مسیر پرواز می شوند. به طور کلی قبل از پرواز غذاهای سبک بخورید و آب زیادی بنوشید.

پرخوری در پرواز
قرص ضد تهوع
اگر فکر می کنید هنگام پرواز به طور قطع حالتان بد می شود می توانید قرص های ضد تهوع بدون نسخه را از داروخانه تهیه و ۳۰ دقیقه قبل از پرواز مصرف کنید. این قرص ها علاوه بر کنترل سیستم گوارشی شما باعث ریلکس تر شدن بدن و کاهش استرس پرواز هم می شوند.
خود درمانی حین پرواز
گوش کردن به آهنگ های مورد علاقه یا تماشای فیلم در حین پرواز می تواند حواس شما را از افکار منفی دور کند. شما همچنین می توانید تا با کشیدن دست و پا های خود در طول مسیر در آنها گردش خون بهتری ایجاد کنید که اثر مثبتی در حال شما خواهد داشت. قبل از پرواز از آشامیدن نوشیدنی های کافئین دار و الکلی پرهیز کنید تا با کمترین استرس به کابین هواپیما بروید.
مطالعه ممنوع
با وجود توصیه پزشکان به این موضوع که هنگام بروز حالت تهوع به یک خط افقی خیره شوید مطالعه در حال پرواز دردی را از شما دوا نخواهد کرد. در واقع هنگام مطالعه و تمرکز بر روی خطوط کتاب تعادل درونی ما از بین می رود و باعث بدتر شدن حالمان می شود.
پوشیدن لباس راحت در پرواز
پوشیدن لباس های تنگ باعث تنگی نفس و عدم گردش مناسب خوب در بدن می شود. دقت کنید که قبل از پرواز حتما لباس راحتی و به ویژه از جوراب های نرم و خوب استفاده کنید.
علائم دیگر پرواز زدگی
بغیر از حالت تهوع پرواز زدگی می تواند دلایلی از جمله گرفتگی گوش، سردرد و سرگیجه هم داشته باشد.
گرفتگی گوش
یکی دیگر از دلایل حال بد حین پرواز گرفتگی گوش است. این اتفاق که بیشتر هنگام صعود و فرود هواپیما پیش می آید می تواند باعث حالات بد در مسیر شود. علت گرفتگی گوش عدم توازن بین فشار داخل و خارج گوش است. برای اینکه در گرفتگی گوش در پرواز را برطرف کنید مانور والسالوا را انجام دهید. این مانور به این شکل است که دهان خود را می بندید و بینی خود را با دست می گیرید و اقدام به دمیدن هوا در آن می کنید با انجام این فرایند لوله های گوش شما باز می شود و فشار داخل و بیرون گوش به تعادل می رسد. توصیه میشود در طول صعود و فرود پرواز چندین بار این مانور را تکرار کنید تا مشکل گرفتگی گوش شما رفع شود.

گرفتگی گوش در پرواز
سردرد و سرگیجه در هواپیما
با بالا رفتن هواپیما و افزایش ارتفاع اکسیژن محیط کم می شود همین امر باعث سردرد و سرگیجه در هواپیما می شود. نشستن طولانی مدت و نرسیدن اکسیژن کافی به پاها می تواند سردرد و سرگیجه را افزایش دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکل تا جایی که مهماندار اجازه می دهد در طول پرواز تحرک داشته باشید و یا از قرص های مسکن قبل از پرواز استفاده کنید و در طول مسیر مدیتیشن کنید.

جمع بندی

سفر با هواپیما به سختی تصور شما نیست گاهی یک فکر و تلقین باعث می شود تا آرامش را از خود و دیگران سلب کنید. اگر هنوز هم استرس هایی راجب پرواز دارید می توانید با کارشناسان پته در تماس باشید آنها با اطلاعات کامل و آرامش حاضر هستند تا بهترین بلیط هواپیما را از مطمئن ترین ایرلاین های جهان تهیه کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید