ایران با داشتن 27 اثر تاریخی و طبیعی و فرهنگی ثبت شده در فهرست میراث جهانی فرهنگی، از لحاظ تعداد کل آثار ثبت شده در رتبه دهم ، از نظر آثار فرهنگی با 25 اثر ثبت شده در رده نهم و از نظر آثار طبیعی با دو اثر ثبت شده در رتبه یازدهم دنیا قرار دارد.

با توجه به تعداد بالای آثار تاریخی و فرهنگی در کشور، ایران همواره به عنوان یک مقصد تاریخی و بسیار مهم در میان گردشگران و مسافران بوده است. وجود موزه‌های گوناگون، بناهای تاریخی مهم و شکوهمند، مناظر طبیعی و مراکز فرهنگی کشور ما را تبدیل به یک موزه فرهنگی و هنری کرده است. تعداد پراکندگی این آثار تاریخی به اندازه‌ای زیاد است که تقریبا در هر شهر یا استان یک نمونه برای بازدید وجود دارد.

چنانچه با وجود و تعدد آثار روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در کشور با تامل بیشتری برگزار می‌شود. با توجه به این موضوع مدیر کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده که به مناسبت این روز، بازدید عمومی از بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی در روز پنجشنبه 30 فروردین 1403 رایگان خواهد بود.

در این روز با توجه به حجم وسیع و تعداد بسیار زیاد آثار و بناهای تاریخی در کشور می‌توانید در هر استان و شهری که هستید برای بازدید از این آثار اقدام کنید. تهران با وجود موزه‌ها و مراکز تاریخی مختلفی که دارد، یک گزینه عالی برای گردش و بازدید در این روز به‌شمار می‌رود. همچنین وجود مترو تهران امکان جابه‌جایی آسان‌تری را برای بازدید به شما می‌دهد. خطوط مترو تهران تقریبا دسترسی بسیار خوب و عالی به اکثر نقاط پایتخت و مراکز فرهنگی و هنری این شهر دارد.

برای بازدید از جاهای دیدنی تبریز علاوه بر مجموعه تاریخی بازار تبریز که در فهرست جهانی میراث فرهنگی به ثبت رسیده، تعداد بسیار زیادی از مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی در انتظار شما خواهد بود. استان‌هایی مانند: اصفهان، شیراز، اردبیل، خراسان جنوبی، تهران، خراسان رضوی، مرکزی، گیلان، خراسان شمالی، سمنان، قم، لرستان، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، مازندران، کرمانشاه، کردستان، گلستان، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی از جمله استان‌های دارای حداقل یک و یا چند اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند.

جالب است بدانید که سه اثر چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش جهان نخستین مکان‌هایی بودند که در ایران به فهرست میراث جهانی افزوده شدند.

با توجه به گزارش خبرگزاری‌ها، فاطمه داوری روز یکشنبه 19 فروردین 1403 در طی نشست خبری با اصحاب رسانه و با موضوع تشریح برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، اظهار داشت: در روز 30 فروردین بازدید از بناها و اماکن فرهنگی و تاریخی رایگان خواهد بود و در این روز تورهای بازدید از اماکن و بناهای تاریخی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. ضمن اینکه در این روز مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار خواهد شد که در این مراسم از استادان و پیشکسوتان این حوزه نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید