سشوار کشیدن عضوی جدانشدنی از لیست کارهای روزمره بسیاری از افراد است و کاربردهای متنوعی دارد. اما تابه‌حال فکر کرده‌اید که آیا استفاده از این دستگاه می‌تواند به سلامت بدن‌تان آسیب برساند؟ در این مقاله به سوال ذکر شده و دیگر سوال‌های مشابه ازجمله موارد زیر پاسخ خواهیم داد:

  • آیا سشوار برای مغز ضرر دارد؟
  • چه کسانی نباید موهایشان را سشوار کنند؟
  • چگونه از ضررهای احتمالی سشوار به بدن جلوگیری کنیم؟

جالب است بدانید که سشوار کشیدن برای طیف محدودی از افراد مضر است. آیا شما جزو آن گروه هستید؟ برای کسب اطلاعات کامل ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

خطرات استفاده از سشوار بر مغز چیست؟

احتمالا شما نیز اطلاعاتی درباره مضرات سشوار کشیدن موها دارید و سعی می‌کنید که تا حد ممکن از این اتفاقات جلوگیری کنید؛ اما این سوال به ذهن‌تان رسیده است که آیا سشوار کشیدن می‌تواند به مغز نیز آسیب برساند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، سشوار کشیدن نمی‌تواند به مغز آسیبی برساند؛ اما کودکان و نوزادان از این مورد مستثنا هستند و نباید از سشوار برای خشک‌کردن موهای آن‌ها با دمای بالا و شدت باد زیاد استفاده کرد.

همچنین در نظر بگیرید اگر سشوار غیر استاندارد خریداری کنید امکان آسیب به مو های کودک خود را افزایش دادید به همین دلیل از فروشگاه های معتبری مثل نگان شاپ خریداری کنید. در این بخش از مقاله «سشوار برای مغز ضرر دارد؟» به مهم‌ترین دلایل عدم استفاده از سشوار برای خشک‌کردن موی کودکان و نوزادان می‌پردازیم:

  • صدای سشوار به مغز نوزاد به شکلی مستقیم آسیب نمی‌رساند؛ اما باید احتیاط کنید که صدای آن بیش از حد بلند نباشد؛ زیرا این صدا موجب ایجاد تنش در مغز نوزاد شده و او را پریشان می‌کند؛ همچنین موی ظریف و ضعیف آن‌ها به استفاده مکرر از سشوار برای خشک‌شدن نیازی ندارد.
  • امواج مغناطیسی ساطع شده از سشوار یا دیگر دستگاه‌های الکتریکی برای نوزادان و کودکان مضر است. امواج الکترومغناطیسی می‌توانند از طریق گرمای بیش از حد یا تحریک پوست به نوزادان آسیب برسانند؛ بنابراین، بهتر است هنگام استفاده از سشوار یا دیگر دستگاه‌های الکتریکی فاصله لازم را با کودک رعایت کرده و از تماس مستقیم با پوست آن‌ها پرهیز کنید.

گرمای بیش از حد می‌تواند باعث افزایش دمای بدن کودکان و آسیب جدی به مغز شود. از دمای پایین‌تر سشوار استفاده کنید و فاصله‌ای مناسب بین سشوار و سر نوزاد ایجاد کنید. این کار احتمال آسیب به مغز را کاهش می‌دهد.

روش‌ های کاهش ضرر های احتمالی سشوار به بدن

سشوار کشیدن غیراستاندارد می‌تواند مشکلات بسیاری را برای بدن به‌خصوص پوست سر و مو ایجاد کند. ازجمله آن‌ها می‌توان به ضعیف‌شدن ساقه مو، خشک‌شدن پوست سر،‌ ریزش مو، شوره زدن، تضعیف فولیکول‌های مو، تحریک‌پذیری پوست سر، خارش، التهاب و از دست دادن خاصیت ارتجاعی مو اشاره کرد. راه‌حل‌های جلوگیری از این مشکلات را می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سشوار را در فاصله مطمئنی از سر خود نگه‌دارید؛ این دستگاه باید حداقل ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر از موهای شما فاصله داشته باشد.
  • از دمای باد ملایم و متوسط استفاده کنید. باد‌های سرد و گرم مضرات و آسیب‌های خود را دارند؛ بنابراین از دستگاهی استفاده کنید که قابلیت تنظیم دما داشته باشد.
  • استفاده از سری‌های مختلف که باد سشوار را پخش می‌کنند، می‌تواند از آسیب رسیدن به موهایتان جلوگیری کند.
  • استفاده از مرطوب‌کننده‌های مو مانند سرم مو یا ماسک مو می‌تواند ریسک آسیب دیدن موهایتان را کاهش دهد.
  • باد سشوار را به‌صورت ثابت روی یک نقطه از سر نگه‌ندارید؛ این کار موجب خشک‌شدن و شکنندگی موهای این نقطه می‌شود.
  • در حمام از نرم‌کننده‌های مو استفاده کنید؛ به‌یاد داشته باشید که از این محصولات فقط روی ساقه موها استفاده می‌شود؛ زیرا رسیدن مواد نرم‌کننده به پوست سر موجب ریزش مو می‌شود.
  • اگر موهایتان را رنگ کرده‌اید، نباید حداقل ۲ تا ۳ هفته از سشوار استفاده کنید؛ زیرا مو در حالتی شکننده و ضعیف قرار دارد و باید به‌وسیله انواع ماسک‌های مو و نرم‌کننده‌ها تقویت شود.

جمع‌بندی

 به‌طورکلی، می‌توان گفت که سشوار کشیدن برای عموم افراد ضرری ندارد؛ اما هنگام استفاده از این دستگاه برای خشک‌کردن موی کودکان و نوزادان باید نکات مختلفی را رعایت کرد. ازجمله آن‌ها می‌توان به حفظ فاصله سشوار و سر کودک، کاهش صدای سشوار، تنظیم دما و شدت باد دستگاه اشاره کرد. به‌ خاطر داشته باشید که استفاده از سشوار استاندارد و با امکانات کافی، می‌تواند ریسک آسیب دیدن موها را تا میزان بسیار قابل‌توجهی پایین بیاورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید