تمیز کردن طلا در خانه بسیار راحت است.تنها با چند روش ساده در خانه می‌توانید طلای خود را تمیز کنید و برق روز اول را به آن باز گردانید. روش‌های مختلفی چه خانگی و چه کمی تخصصی برای تمیز کردن طلا وجود دارد که در این مطلب از پارس مگ با آن ها آشنا خواهید شد.

تمیز کردن طلا در خانه - فنجان

هزاران سال است که طلا محبوب‌ترین فلز برای ساخت زیورآلات محسوب می‌شود و درخشندگی آن هوش از سر هر کسی می‌برد. زیورآلات طلا در شکل‌ها و با خلوص مختلف ساخته می‌شوند. از طلای ۲۴ عیار گرفته تا روکش کردن زیورآلات با آب طلا، همه جزو اکسسوری‌های ساخته شده از طلا محسوب می‌شوند. اما همیشه بعد از مدتی استفاده متوجه می‌شوید که زیورآلات شما کدر شده و دیگر درخشش اولیه را ندارد. به همین دلیل به دنبال راه‌های تمیز کردن طلا می‌گردید اما در اغلب موارد در حین تمیز کردن، به آن‌ها آسیب می‌رسانید.

چربی پوست، مواد آرایشی، خاک، میکروب‌ها و باکتری‌ها همه در کدر شدن طلا موثر هستند و باید از راه‌های تمیز کردن طلا که قبلا امتحان شده و مطمئن هستند برای پاک کردن آن‌ها از سطح زیورآلات استفاده کنید. در این مطلب از دیجی‌کالا مگ قرار است درباره‌ی همین روش‌ها صحبت کنیم و بگوییم بهترین روش برای برگرداندن درخشندگی طلا در خانه چه روشی است.

تمیز کردن طلا در خانه - النگو

بهترین زمان تمیز کردن طلا در خانه

قبل از اینکه به سراغ معرفی راه‌های تمیز کردن طلا برویم بهتر است ببینیم هر چند وقت یکبار باید زیورآلات خود را تمیز کنید. تعداد دفعات تمیز کردن جواهرات طلا بستگی به دفعات استفاده از آن دارد. البته تمیز کردن طلا و نقره با هم فرق دارد. طلا مثل نقره به راحتی کدر نمی‌شود اما استفاده‌ی مکرر از آن می‌تواند سطح درخشان آن را کدر کند.

طلای عیار پایین میزان بیشتری از آلیاژهای دیگر دارد و به همین دلیل وقتی در معرض مواد شیمیایی مثل کلر، الکل، اسیدها و ترکیبات گوگرد قرار بگیرد به سرعت کدر می‌شود. اگر بخواهیم یک زمان میانگین مناسب برای تمیز کردن زیورآلات ساخته شده از طلا به شما بگوییم، پیشنهادمان تمیز کردن به صورت ماهانه است.

البته نباید فراموش کنید که تمیز کردن طلا با جوش شیرین، تمیز کردن طلا با سرکه و همچنین استفاده از خمیر دندان، مایع سفیدکننده یا پاک‌کننده‌ی فلزات ممنوع است. چون به راحتی لایه‌ی رویی طلا را از بین برده و حتی به آلیاژ آن هم آسیب می‌زنند. این توصیه برای تمیز کردن طلا زرد و سفید یکسان است. هیچ مدل طلایی را نباید با این مواد تمیز کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : راه های سفید کردن انگشتر نقره در خانه و روش نگهداری از آن

تمیز کردن طلا در خانه - مرد

روش های تمیز کردن طلا در خانه

تمیز کردن طلا در خانه با سركه

تميز كردن طلا با سركه را ما به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم. چون سرکه حالت اسیدی دارد و باعث خورندگی طلا می‌شود. اما یک دستورالعمل عمومی برای از بین بردن سیاهی طلا با سرکه وجود دارد که در ادامه نوشته‌ایم:

۱- دو قاشق چای‌خوری نمک را درون نصف لیوان سرکۀ سفید بریزید و هم بزنید.

۲- طلا را درون این محلول قرار دهید تا چند دقیقه بماند. سپس آن را از درون سرکه بیرون بیاورید و بررسی کنید که آیا سیاهی‌ها از بین رفته یا خیر.

۳- اگر از بین رفته بود طلا را زیر آب ولرم آبکشی کنید. سپس آن در فضای اتاق بگذارید تا خودش خشک شود.

۱- برای پاک کردن هر نوع سیاهی از روی طلا می‌توانید چند قطره مایع ظرفشویی ملایم که فسفات ندارد را درون آب ولرم بریزید و هم بزنید. یک کاسۀ کوچک را با ۱ تا ۲ پیمانه آب ولرم (۲۴۰ تا ۴۷۰ میلی‌لیتر) پر کنید. چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. حتما حواستان باشد که مایع ظرفشویی نباید «فسفات» داشته باشد وگرنه سطح طلا را می‌خورد.

۲- طلا را به مدت ۱۵ دقیقا درون کاسه قرار دهید تا خیس بخورد. این کار باعث می‌شود تا هر نوع کثیفی یا سیاهی از سطح طلا جدا و پاک شود. پس از ۱۵ دقیقه آن را با دستمال تمیز کنید.

۳- با مسواک بسیار نرم سطح طلا را برس بکشید. اگر سیاهی‌ها با دستمال پاک نشدند، مسواک نرم را به محلول آب و مایع ظرفشویی آغشته کنید. آن را روی جاهایی که سیاه و کدر شده بکشید. فقط حواستان باشد که خیلی فشار نیاورید تا سطح طلا خراش برندارد.

۴- طلا را زیر آب شیر، آبکشی کنید تا مایع ظرفشوئی از سطح آن کاملا شسته و تمیز و براق شود. برای اطمینان از نیفتادن طلا از دست و گیر نکردن آن در چاه سینک، توصیه می‌کنیم حتما یک آبکش یا سبد با سوراخ‌ها بسیار ریز درون سینک بگذارید و سپس طلا را زیر شیر بشویید.

۵- پس از شستن طلا، آن را با دستمال نرم و بدون پرز (مثل دستمال عینک یا دستمال‌های جیر مخصوص جواهرات) خشک کنید. سپس طلا را در معرض هوا قرار دهید و بگذارید یک شب تا صبح بماند تا کاملا خشک شود.

در آخر می‌توانید با دستمال مخصوص برق انداختن جواهرات سطح آن را دستمال بکشید تا درخشش طلا به آن بازگردد.

تمیز کردن طلا در خانه - دستبند

تمیز کردن طلا در خانه با جوش شيرين

۱- دو پیمانه (۴۷۰ میلی‌لیتر) آب را درون قابلمه یا شیرجوش بزرگ بجوشانید. داخل یک تابه پیرکس یا ظرف شیشه‌ای، یک لایه فویل آلومینیومی قرار دهید. فویل را فشار دهید تا کاملا روی سطح پیرکس ثابت شود. لبه‌های فویل را به سمت بیرون لبه‌های ظرف تا کنید.

۲- حواستان باشد که سمت براق فویل آلومینیومی باید رو به بالا باشد. همچنین مراقب باشید که ظرف شیشه‌ای حتما پیرکس باشد، زیرا در ادامه باید آن را روی حرارت قرار دهید و اگر در برابر گرما مقاوم نباشد، خواهد شکست.

۳- برای تميز كردن طلا با جوش شيرين طلایی که سیاه و کدر شده را درون پیرکس روی فویل بگذارید. پودر جوش‌شیرین را روی آن بپاشید. حدود ۱ تا ۱.۵ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین (حدود ۱۴ تا ۲۱ گرم) باید روی هر قطعه طلایی که سیاه شده بریزید.

۴- حدود ۲ پیمانه (۴۷۰ میلی‌لیتر) آب جوش را درون پیرکس، روی آلومینیوم بریزید و بگذارید ۵ دقیقه به حال خود باقی بماند. باید طلا درون محلول آب جوش و جوش‌شیرین غرق شود. لازم نیست هیچ ماده دیگری اضافه کنید. ورقه آلومینیومی باعث می‌شود تا جوش‌شیرین و آب داغ با هم وارد واکنش شیمیایی شوند.

۵- طلا را با چنگال یا انبر آشپزی بردارید و زیر شیر آب سرد بگیرید. همچنین می‌توانید یک کاسه را پر از آب سرد کنید و طلا را درون آن بیندازید و اجازه دهید حداقل ۴۵ ثانیه یا ۱ دقیقه در آب بماند تا مطمئن شوید که محلول جوش‌شیرین روی سطح آن باقی نمانده است.

۶- قطعه طلایی که با جوش‌شیرین تمیز کرده‌اید را با کمک یک دستمال بدون پرز و نرم خشک کنید. طلا را درون دستمال بگذارید و همۀ قسمت‌های آن را با انگشتان دست و دستمال خشک کنید تا مطمئن شوید هیچ ماده‌ای روی سطح آن باقی نمانده است. پس از خشک کردن طلا با دستمال ۵ تا ۱۰ دقیقه هم آن را در معرض هوای آزاد بگذارید تا مطمئن شوید رطوبتی باقی نمانده است.

توجه داشته باشید این روش برای جواهراتی که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده به هیچ وجه مناسب نیست. جوش‌شیرین به بافت، استحکام و درخشش سنگ‌های جواهر آسیب جدی وارد می‌کند. پس فقط طلاهایی که سنگ و نگین ندارند را با جوش‌شیرین تمیز و براق کنید.

تمیز کردن طلا در خانه - انگشتر

تمیز کردن طلا در خانه با آمونیاک

توجه داشته باشید که آمونیاک می‌تواند باعث حساس شدن پوست و خارش و سوزش آن شود؛ بنابراین هنگام انجام مراحل زیر حتما دستکش به‌دست داشته باشید.

۱- داخل یک کاسه شیشه‌ای یک پیمانه (۲۴۰ میلی‌ لیتر) آب ولرم بریزید و یک قاشق چای‌خوری (۴.۹ میلی لیتر) مایع ظرفشویی/صابون ظرفشویی به آن اضافه کنید.

۲- نصف قاشق چایخوری (۲.۵ میلی لیتر) آمونیاک به محلول آب و صابون اضافه کنید و با یک اسفنج آن را هم بزنید. حواستان باشد که آمونیاک بوی بسیار تند و زننده‌ای دارد و بهتر است این کار را در یک فضای باز در خانه انجام دهید؛ مثلا در بالکن یا کنار پنجره که هوا در جریان باشد. اگر امکان باز کردن پنجره را ندارید، حداقل ماسک بزنید تا گاز آمونیاک وارد ریه‌هایتان نشود.

۳- قطعه طلایی که سیاه شده و می‌خواهید براقش کنید را درون کاسه بیندارید و اجازه دهید ۱۰ ثانیه بماند. برای اینکه طلا را در محلول آمونیاک بیندازید، توصیه می‌کنیم آن را چند سانتی‌متر بالاتر از کاسه بگیرید و سپس به آرامی درون محلول پرت کنید. مراقب باشید محلول آمونیاک به بیرون نپاشد. پس از ۱۰ ثانیه با یک انبر، طلا را بیرون بیاورید. مطمئن شوید که همه جای قطعۀ طلای موردنظر به طور کامل در محلول آمونیاک قرار داشته.

۴- با کمک مسواک، جاهایی که سیاه و کدر شده را برس بکشید. این کار را حتما در بالای کاسه انجام دهید تا محلول آمونیاک روی جاهای دیگر چکه نکند. حتما در طول این کار دستکش به دست داشته باشید. در غیر این صورت پوستتان آسیب خواهد دید.

۵- پس از مسواک زدن قطعه طلا را حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه زیر آب سرد بگیرید تا همه مواد از سطح آن پاک شود. سپس آن را با کمک حوله یا دستمال نرم، خشک کنید.

طلای شسته شده با آمونیاک را با کمک اسفنج و مایع ظرفشویی دوباره بشویید تا مطمئن شوید که هیچ‌گونه آمونیاکی روی سطح طلا باقی نمانده است.

تمیز کردن طلا در خانه - مسواک

تمیز کردن طلا در خانه با تاید

تاید یکی از دم دستی‌ترین شوینده‌هایی است که برای تمیز کردن زیورآلات مختلف استفاده می‌شود. هنگام شستن طلا با تاید، سعی کنید از تایدهایی با آنزیم‌های بالا استفاده نکنید. از تاید ساده و بدون آنزیم استفاده کنید. کمی تاید را داخل ظرفی با آب هم بزنید. طلا را داخل آن قرار دهید و بعد از چند ثانیه آب کشی کنید.تمیز کردن طلا در خانه - کف

استفاده از جلاسنج برای تمیز کردن طلا در خانه

جلاسنج ماده‌ای است که برای جلا دادن به فلزات مانند طلا یا سطوح یا بسیاری چیزها استفاده می‌شود. استفاده از جلاسنج برای طلا باید به این صورت باشد که پنبه‌ای را به کمی جلاسنج آغشته کنید. سپس، آن را روی سطح اکسسوری‌های طلای خود بکشید. به این شیوه لایه رویی برداشته می‌شود و سطح درخشان زیرین نمایان می‌شود.
هنگام خرید گردنبند کارتیر زیبا یا دستبند آن دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید که اگر در طولانی مدت کدر شود چه کاری باید انجام دهید. پاسخ همینجا است!
تمیز کردن طلا در خانه - انگشتر

تمیز کردن طلا در خانه با صابون

استفاده از صابون برای تمیز کردن طلا مراحل خاصی دارد. به همین دلیل، ترجیح داده می‌شود تا در بین ممنوعیات برای شستن طلا قرار بگیرد. چون اگر از صابون جامد استفاده کنید، اثر آن روی طلا باقی می‌ماند. می‌توانید از صابون مایع و یک مسواک کوچک و حوله برای جلا دادن به طلا استفاده کنید. اما، قبل از اینکه بخوهید آن را با آب بشویید، سریع از کاسه محتوای صابون خارج کنید و با دستمال پاک کنید. چرا که، شستن طلا در این حالت باعث می‌شود مواد شوینده روی طلا انباشته شود. از ترکیب صابون با شوینده‌های نادانسته برای تمیز کردن طلا نیز بپرهیزید.
تمیز کردن طلا در خانه - کف

محلول شستشوی طلا

محلول شستشوی طلا که برای تمیز کردن طلا و جواهرات گرانبها استفاده می‌شود، بیشتر یک ماده تخصصی است و در کارگاه‌های ساخت طلا و جواهرات استفاده می‌شود. این ماده خاصیت از بین برندگی لک‌ها به خصوص لک حاصل از چربی را دارد و در صورت تماس با پوست دست، به آن آسیب نمی‌رساند.
در گذشته از محلول شستشوی طلا به کمک برس و صابون استفاده می‌کردند. اما، امروزه، با پیشرفت تکنولوژی، از محلول شستشوی التراسونیک برای تمیز کردن طلا و جواهرات استفاده می‌شود.اما، محلول دیگری نیز وجود دارد که با خرید آن می‌توانید زیورآلات طلا، نقره و مس خود را تمیز کنید. کافی است قطعه طلای خود را درون ظرفی که حاوی این محلول است، برای 5 تا 30 ثانیه بغلطانید و سپس، خشک کنید.
تمیز کردن طلا در خانه - پلاک

از چه موادی برای تمیز کردن طلا در خانه استفاده نکنیم ؟

طلا فلز نرمی است. به همین دلیل، حین تمیز کردن طلا باید بسیار مراقب باشید و با نرمی با آن برخورد کنید. اما، در عین حال جز زیورآلاتی حساب می‌شود که خیلی زود به جلا احتیاج پیدا می‌کند. در این میان، موادی وجود دارند که نباید از آن‌ها برای تمیز کردن طلا استفاده کرد.

کلر

کلر به‌خصوص در دمای بالا که در جکوزی‌ها یا وان آب گرم استفاده می‌شود، اگر در طولانی مدت با طلا تماس داشته باشد مضر است و باعث می‌شود طلا تغییر رنگ بدهد. فرقی ندارد. اگر روزانه از کلر برای تمیز کردن محیط خانه استفاده می‌کنید، زیورآلات طلای خود را در این مدت استفاده نکنید.

نحوه تبدیل طلای زرد به طلای سفید

اگر کمی به ساختار طلای زرد و طلای سفید نگاه کنید، می‌بینید که طلای سفید، طلای زردی است که با پالادیوم یا نیکل ترکیب شده است و با روکشی از رودیوم آبکاری شده است. رودمیوم باعث سفید شدن طلا می‌شود. به همین دلیل، برای سفید کردن طلا زرد خود می‌توانید آن را به متخصصین این کار بسپارید. متخصصین با اضافه کردن روکش رودمیوم به طلای زرد شما آن را سفید می‌کنند.
اما، قبل از اینکه اقدامی کنید، بهتر است بدانید که حتی سفید کردن هم موضوعی دائمی نیست. بلکه، دوام خاصی دارد و بعد از مدتی دوباره طلای زرد شما نمایان می‌شود. حتی اگر، دلتان خواست که دوباره همان طلای زرد خود را داشته باشید، می‌توانید از تعمیرکار بخواهید تا آن را با پلیش رودیوم به رنگ اصلی خود بازگرداند.
تمیز کردن طلا در خانه - دستبند

طلای سوخته را چگونه تمیز کنیم ؟

تمیز کردن طلا کار دشواری نیست. با استفاده از چند ماده و آغشتن آن بهم می‌توانید طلای خود را تمیز کنید. اما، طلای سوخته شده یا همان طلایی که از رنگ طلایی به رنگ قهوه‌ای سوخته تغییر رنگ داده است را می‌توانید با چند روش خانگی مانند جوش شیرین، سرکه، تاید و آبلیمو تمیز کنید. یا اگر دوست داشته باشید، می‌توانید آن را به تعمیرکاران طلا بسپارید.
• تاید: کمی تاید را داخل ظرفی از آب ولرم بریزید. طلا را داخل آن قرار داده و با دست آن را به آرامی ماساژ دهید. سپس، آبکشی کرده و بشویید.
• آبلیمو: کمی آبلیمو را به همراه مایع ظرفشویی درون ظرفی مخلوط کنید. طلا را داخل ظرف قرار دهید و کمی صبر کنید تا طلا جلای خود را بازیابد.
• جوش شیرین: مقدار خیلی کمی از جوش شیرین را روی سطح طلا بپاشید. کمی منتظر بمانید تا طلا جوش شیرین را به خود جذب کند و کثیفی‌ها را از بین ببرد.
• آمونیاک: هنگام استفاده از آمونیاک از دستکش استفاده کنید. یک پیمانه آب ولرم را با یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی یا صابون ظرفشویی و نصف قاشق چایخوری آمونیاک مخلوط کنید. آن را با وسیله‌ای هم بزنید. قطعه فلز را به مدت 10 ثانیه با این محلول تماس بدهید و  طلا را با یک انبر خارج کرده و با مسواک برس بزنید تا کاملا تمیز شده باشد. سپس، به مدت 30 ثانیه با آب سر بشویید و آن را در انتها با دستمال خشک کنید.

روش تمیز کردن بدون شستن طلا

برای تمیز کردن طلا و جواهر نگین‌دار باید کمی دقت بیشتری به خرج دهید. بسیاری از سنگ‌های تزئینی مثل سنگ اتمی با استفاده از چسب روی زیورآلات قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی باید توجه داشته باشید که نفوذ آب و تماس آن با چسب باعث می‌شود که احیانا سنگ‌های تزئینی از سطح طلا جدا شوند. برای این منظور می‌توانید از یک روش بدون تماس مستقیم آب استفاده کنید.

  1. محلولی از آب و مایع ظرفشویی آماده کنید.
  2. یک حوله تمیز و نرم را انتخاب کرد و داخل محلول غوطه‌ور کنید.
  3. پس از آن حوله را بیرون بیاورید. با چلاندن آن کاری کنید تا آب دیگر از آن نریزد.
  4. در ادامه می‌توانید به کمک این حوله مرطوب به آرامی سطح زیورآلات خود را تمیز کنید
  5. . پس از آن به کمک یک حوله دیگر که صرفا با آب مرطوب شده، طلا را بار دیگر تمیز کنید.

حال زیورآلات شما تمیز شده است و باید زمان دهید تا در معرض هوا خشک شود.

تمیز کردن طلا در خانه - دستمال

تمیز کردن طلا در خانه و جواهر با استفاده از خمیر دندان

خمیر دندان نیز می‌تواند برای تمیز کردن طلا و جواهر به‌خصوص دوده‌هایی که در شیارها جمع می‌شوند، بسیار مؤثر باشد. البته دقت داشته باشید در ترکیبات خمیر دندان از ذرات سخت استفاده نشده باشد؛ چراکه این مواد به سطح طلا آسیب می‌زنند. برای مثال از خمیردندان‌هایی با سفید‌کنندگی و جرم‌گیری بالا استفاده نکنید. برای تمیز کردن طلا در خانه با خمیر دندان مراحل زیر را طی کنید.

  1. یک بند انگشت خمیر دندان را در یک ظرف بریزید.
  2. دو یا سه قاشق آب روی آن بریزید.
  3. ترکیب را هم بزنید تا خمیر یکدست و نرمی به دست بیاید.
  4. سپس یک مسواک نرم انتخاب کنید و دقیقا مانند همان مسواک زدن معمولی شروع تمیز کردن سطح طلا کنید.
  5. در نهایت با استفاده از آب روان کامل آن را شستشو دهید.
  6. به کمک یک حوله نرم و هوای آزاد جواهر را خشک کنید.

به این ترتیب طلای شما درخشندگی سابق را به دست خواهد آورد.

تمیز کردن طلا در خانه - دستبند

نکات تمیز کردن طلا در خانه

یک بار اشتباه تمیز کردن طلا ممکن است باعث آسیب رساندن به جواهر، خش افتادن یا حتی شکستن قطعه طلا شود. پس بهتر است این نکات را در هر روش تمیز کردن طلا که مد نظر دارید، به خاطر بسپارید:

  • استفاده از پارچه نرم: برای تمیز کردن طلا از دستکش لطیف یا پارچه نرم استفاده کنید تا از خراشیدگی سطح طلا جلوگیری شود.
  • پیشگیری از خوردگی: از تماس طلا با مواد خوراکی مانند آب نمک، اسیدها یا محلول‌های قوی جلوگیری کنید تا از خوردگی و آسیب به طلا جلوگیری شود.
  • استفاده از مواد مناسب: از مواد مناسب برای تمیز کردن طلا استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از محلول شستشوی طلا یا شوینده‌های خاص جواهرات استفاده کنید.
  • پیشگیری از آلودگی: از استفاده از طلا در هنگام استفاده از محصولات آرایشی مانند اسپری مو، لوسیون یا ادکلن خودداری کنید تا از آلوده شدن سطح طلا جلوگیری شود.
  • تمیزی منظم: طلا را به‌طور منظم و مرتب تمیز کنید. استفاده روزانه از طلا ممکن است منجر به آلودگی و اثرات زیان‌آور دیگر شود.
  • دوری از اشیاء سخت: از اشیاء سخت مانند سنگ‌های خشن یا غیر مناسب برای تمیز کردن خودداری کنید تا از خش افتادن طلا جلوگیری شود.
  • پوشیدن جواهرات در زمان‌های خاص: در زمان‌های خاص مانند ورزش، کارهای خاص، یا تماس با مواد آلوده، بهتر است جواهرات خود را نپوشیده یا به مدت کوتاهی از بدن خود جدا کنید.
  • استفاده از آب و صابون: استفاده از محلول آب و صابون ملایم یکی از راه‌های اصلی تمیز کردن طلا است. این روش ملایم است و بسیاری از زمینه‌های آلوده را تمیز می‌کند.

فرق تمیز کردن طلا و جواهرات

در بالا تمامی روش‌های تمیز کردن طلا را برایتان نوشته‌ایم. اما اغلب این روش‌ها برای تمیز کردن جواهرات که دارای سنگ‌های قیمتی هستند، مناسب نیستند. بهترین روش تمیز کردن جواهرات چیست ؟ کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:

برای تمیز کردن طلایی که نگین و سنگ قیمتی روی آن سوار شده به روش زیر عمل کنید:

۱- مقداری کمی محلول آب ولرم و پودر صابون درست کنید.

۲- یک دستمال نخی و بدون پرز را درون محلول خیس کنید. آب اضافه آن را بگیرید. سپس با استفاده از آن سطح طلا و نگین را تمیز کنید. این کار را آرام انجام دهید تا به سنگ آسیبی وارد نشود.

۳- پس از شستن جواهر با محلول صابون، یک دستمال دیگر بردارید و کمی آن را نم‌دار کنید، سپس روی سطح انگشتر و نگین بکشید تا صابون شسته شود.

۴- در آخر انگشتر را کنار بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود. حتما جواهر را خشک کنید. چون ماندن آب و رطوبت روی آن باعث ترک خوردن گوهر می‌شود.

نکته: حواستان باشد که اگر از سنگ‌های قیمتی نظیر اوپال، زمرد و تانزانیت در زیورآلات شما به کاربرده شده، آنها را خیس نکنید و مسواک نزنید.

تمیز کردن طلا در خانه - النگو

نکاتی که در مورد تمیز و براق کردن طلا و جواهر باید بدانید

– زیورآلات طلا به راحتی گردوخاک را به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل، اگر به طور مرتب از زیورآلات خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن‌ها را در یک جعبه در بسته نگهداری کنید تا خاک نگیرند.

– کلر درون آب استخرهای شنا از دشمنان اصلی طلا و جواهر شماست؛ بنابراین برای حفظ درخشندگی طلا بهتر است هنگام شنا طلاهای خود را در بیاورید.

– با استفاده از یک خمیر دندان و مسواک هم می‌توانید به راحتی زیورآلات خود را براق کنید و از درخشندگی آن لذت ببرید. کمی خمیردندان روی طلا بریزید. با مسواک بسیار نرم روی آن بکشید. سپس طلا را زیر آب بشوئید و با دستمال بدون پرز خشک کنید.

– پس از استفاده از طلاهایتان، آن‌ها را در یک کیسه‌ی نرم و ضد لک یا کیف جواهرات خود قرار دهید و در جای خشک و بدون رطوبت نگه‌دارید.

– خوب است بدانید که از فروشگاه‌های طلا و جواهر می‌توانید محلول مخصوص شست‌وشوی جواهرات گران‌قیمت را خریداری کنید.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن زیورآلات طلا

  • در زمان شستن دست‌ها، حمام کردن یا شستن ظرف‌ها زیورآلات طلا را کنار بگذارید تا کف صابون یا مایع ظرفشویی باعث ایجاد لکه روی آن‌ها نشود.
  • قبل از ورود به جکوزی، استخر یا شنا در دریا و رودخانه حتما تمام جواهرات خود را در بیاورید. چون مواد شیمیایی مثل کلر، اسیدها، گوگرد، املاح و نمک‌ها می‌توانند به طلا آسیب رسانده و رنگ آن را تغییر دهند.
  • از قرار دادن جواهرات در معرض اسپری‌های مو، لوازم آرایش، لوسیون‌ها (دارویی و غیر دارویی) و انواع کرم‌ها خودداری کنید.
  • جواهرات طلا را با دقت در جعبه‌های جواهرات مناسب که با آستر پارچه‌ای یا مخمل پوشیده شده‌اند نگهداری کنید تا از خراشیده شدن آن‌ها به دلیل برخورد با یکدیگر جلوگیری کنید.
  • هرگز طلا را با آمونیاک تمیز نکنید. این ماده‌ی شیمیایی بسیار قوی است و باعث ایجاد سوختگی می‌شود.

تمیز کردن طلا در خانه - طلا

چه زمانی باید به یک متخصص جواهرات مراجعه کنید ؟

اگر از تمیز کردن طلا در خانه نگران هستید و می‌ترسید که به آن آسیب برسد، یا بعد از تمیز کردن به روشی که توضیح دادیم هنوز هم لکه‌هایی روی اکسسوری‌های خود مشاهده می‌کردید، یا قصد تمیز کردن انگشتر طلا نگین‌دار را دارید، می‌توانید از راه‌های تمیز کردن طلا به صورت تخصصی استفاده کنید. برای این کار کافی است جواهرات خود را به دست یک جواهرساز حرفه‌ای بسپارید تا به بهترین و ایمن‌ترین روش آن‌ها را تمیز کرده، مثل روز اول درخشان کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید