رفع تیرگی آرنج در یک هفته به کمک مواد طبیعی و خوراکی و همچنین لیزر های روشن کننده و داروهای بدون نسخه را به شما یاد می دهیم. عوامل مختلفی می توانند سبب تیرگی آرنج شوند، در این مقاله از زیبایی پارس مگ به شما یاد خواهیم داد چگونه با کمترین هزینه از شر تیرگی های آرنج و زانو خلاص شوید.

تیرگی آرنج - رفع تیرگی آرنج در یک هفته

فهرست محتوا نمایش

دلیل تیرگی پوست آرنج، زانو و قوزک پا چیست؟

قبل از اینکه به جواب سوال “چگونه سیاهی زانو را از بین ببریم” برسیم، بهتر است با علت تیره شدن پوست زانو و نواحی دیگری مانند آرنج و قوزک پا آشنا شوید. تیرگی این نواحی نتیجه تجمع پوست ضخیم و تیره رنگ است. این مسئله دلایل گوناگونی دارد، از جمله:

  • تجمع سلول‌های مرده پوست در آن ناحیه
  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید که لکه‌های پوستی تیره (هایپرپیگمنتیشن یا hyperpigmentation) ایجاد می‌کند.
  • مصرف داروهایی نظیر قرص‌های ضد بارداری
  • بارداری (که گاهی باعث ملاسما (melasma) می‌شود.)
  • مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما
  • التهاب یا کبودی ناشی از آسیب قبلی
  • کک و مک
  • لکه‌های پیری یا کبدی.

پیشگیری از تیرگی زانو و آرنج

اکثر افراد حساسیت زیادی به پوست دست و صورت خود دارند و در این راستا از کرم ها و محصولات بهداشتی متنوعی بهره می برند. اما جالب است بدانید رسیدگی به پوست تنها به صورت و دست ها محدود نمی شود و لازم است در کنار درمان تیرگی پوست مراقبت های دیگری با مشورت پزشک متخصص، نیز انجام شود.

رفع تیرگی آرنج - رفع تیرگی آرنج در یک هفته

  1. قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.
  2. در طول روز، برای پوشاندن پوست آرنج و زانوی‌تان، لباس‌های بلند بپوشید.
  3. همیشه قبل از خروج از خانه چتر به همراه داشته باشید.
  4. حتی‌الامکان از تکیه دادن روی آرنج‌ها و زانوهای‌تان خودداری کنید. اگر مجبور به این کار هستید، حتما پوست این نواحی را با پارچه‌ای نرم بپوشانید.
  5. برای حفظ آب رسانی و دفع سموم از بدن، همیشه مقدار زیادی آب بنوشید.
  6. هنگام دوش گرفتن از برس‌های لایه بردار استفاده کنید.
  7. فقط از صابون‌های ملایم استفاده کنید و از مصرف صابون‌های شیمیایی خودداری کنید.
  8. بعد از مصرف هر نوع صابون، استفاده از کرم مرطوب‌کننده را روی پوست آرنج‌ها و زانوهای‌تان فراموش نکنید.
  9. هنگام ساییدن یا لایه برداری از پوست آرنج و زانو، هرگز از فشار بیش از حد استفاده نکنید، زیرا این کار باعث تشدید مشکل‌تان می‌شود.
  10. چند جفت جوراب کهنه را بردارید و آنها را قیچی کنید. هر شب، به پوست آرنج و زانوی‌تان وازلین بمالید و سپس، این جوراب‌ها را روی پوست‌تان بکشید و به تخت‌خواب بروید. اجازه دهید جوراب‌ها تا صبح روی آرنج و زانوی‌تان بمانند. این کار را به مدت چند هفته تکرار کنید و شاهد نتایج مطلوب آن باشید.
  11. رژیم غذایی متعادلی را رعایت کنید و به مقدار کافی از مواد غذایی غنی از ویتامین E مصرف کنید.
  12. در صورت داشتن اضافه وزن، با تمام قوا سعی کنید چند کیلویی از وزن‌تان را کاهش دهید.

درمان های خانگی برای رفع تیرگی زانو ، آرنج و قوزک پا

در ادامه 15 ترکیب خانگی و 2 محصول حاوی ترکیبات گیاهی برای روشن کردن پوست را معرفی می‌کنیم.

جوش شیرین

سه تا چهار قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با مقدار بسیار کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر سفت (در حدی که روی پوست باقی بماند) به دست بیاید. مخلوط جوش شیرین را روی آرنج، قوزک پا و زانوهایتان بزنید. به آرامی و به مدت چند دقیقه، این ترکیب را روی پوست خود بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه دیگر روی آن‌ها بماند. بعد آن را با آب سرد بشویید.

جوش شیرین روشن‌کننده و لایه‌بردار پوست است. این ماده سلول‌های مرده لایه بیرونی پوستتان را از بین می‌برد. در نتیجه، پوست جدید که روشن‌تر است خود را نشان خواهد داد.

لیموترش - رفع تیرگی آرنج در یک هفته

آبلیمو، شکر و عسل برای رفع تیرگی آرنج در یک هفته

آب یک لیموترش را بگیرید و آن را داخل یک کاسه بریزید. یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق غذاخوری عسل را به آن بیفزایید. به خوبی آن را مخلوط کنید و بعد به آرامی روی قسمت‌های تیره پوست بمالید. اجازه دهید 20 دقیقه روی پوستتان بماند. بعد با آب ولرم آن را بشویید.

لیمو، شکر و عسل در کنار هم، یک لایه بردار روشن کننده عالی را می‌سازند. آبلیمو و عسل خواص روشن‌کنندگی پوست دارند و شکر خاصیت لایه برداری دارد. بنابراین، این درمان برای رفع تیرگی زانو ، آرنج و قوزک پا عالی است.

خیار

خیار به دلیل خاصیت سفید کننده آن، از موثرترین راه‌ها برای خلاص شدن از شر زانوها و آرنج‌های تیره است. سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد. ویتامین‌ A و ویتامین C که در خیار وجود دارند پوست را زیبا و تازه نگه می‌دارند.

زردچوبه

چند قطره آبلیمو را به دو قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه اضافه کنید. آن‌ها را خوب ترکیب کنید تا یک خمیر سفت به دست بیاید. خمیر زردچوبه را بر ناحیه مورد نظر قرار دهید. اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند تا خشک شود و بعد آن را بشویید.

سال‌هاست که زردچوبه برای روشن کردن پوست استفاده می‌شود. کورکومین موجود در زردچوبه از فعالیت ملانین (رنگدانه پوستی) در بدنتان جلوگیری می‌کند. بنابراین، موجب از بین رفتن سیاهی زانو ، آرنج و قوزک پا می‌شود.

رفع تیرگی آرنج در یک هفته با چای سبز

چای سبز یک آنتی‌اکسیدان و روشن‌کننده طبیعی‌ست. ترکیب اصلی این گیاه اپی‌گالوکاتچین‌گالات (EGCG) است که به آن خاصیت روشن‌کنندگی می‌بخشد. براساس مطالعاتی که در سال 2015 روی این گیاه انجام شد، دریافتند که EGCG از تجمع ملانین جلوگیری می‎کند و با مهار تیروزیناز، آنزیم اولیه مورد نیاز برای ساخت ملانین، می‌تواند یک درمان موثر برای رفع سیاهی آرنج و زانو باشد.

روش استفاده:

  1. مقداری چای سبز را درون یک لیوان آب جوش بریزید و پس از دم‌کشیدن چای، منتظر بمانید تا کاملا خنک شود.
  2. یک تکه پنبه بردارید و به چای سبز آغشته کنید.
  3. پنبه را با‌دقت روی پوست زانو، آرنج و قوزک پا بکشید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.
  4. استفاده از چای سبز را برای سفید شدن زانو و ارنج حداقل ۲ بار در روز تکرارکنید.

آلوئه ورا

یک تا 2 قاشق غذاخوری ژل آلوورای تازه را استخراج کنید. آن را روی پوست‌تان بزنید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند، بعد آن را با آب بشویید. آلوورا حاوی آلوئین است، ترکیبی که رنگدانه پوست را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا از تیرگی آرنج و زانو خلاص شوید.

نعناع - رفع تیرگی آرنج در یک هفته

برگ نعناع برای رفع تیرگی آرنج در یک هفته

خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی برگ نعناع برای پوست بسیار مفید هستند. برگ نعناع با محو کردن تمام اثرات زخم و لکه‌های سیاه باعث ترمیم و روشن شدن رنگ پوست می‌شود. افزودن مقداری آب لیمو به برگ نعناع باعث ایجاد ماده‌ی فوق‌العاده‌ای برای رفع سیاهی زانو و آرنج می‌شود.

ابتدا لازم است مقداری برگ نعناع را در آب بجوشانید و سپس مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید. اجازه دهید این ترکیب کمی خنک شود. سپس، آن را با استفاده از یک تکه پنبه، به پوست تیره‌تان بمالید.

حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس، پوست‌تان را با آب گرم بشویید. استفاده‌ی روزانه از این روش درمانی به راحتی باعث روشن شدن پوست تیره‌ی آرنج و زانو می‌شود.

شیر و آرد برنج

شیر به دلیل خاصیت پاک‌کنندگی، مرطوب‌کنندگی و روشن‌کنندگی‌ای که دارد می‌تواند در درمان و رفع تیرگی آرنج، زانو و قوزک پا بسیار مؤثر باشد؛ خصوصاً اگر با آرد برنج ترکیب شود خاصیت آن چند برابر خواهد شد.

بنابراین ۳ قاشق غذاخوری شیر خام تازه را با ۱ قاشق غذاخوری آرد برنج مخلوط کنید تا یکدست شده و حالت خمیری به خود بگیرد. هر روز به مدت ۱۰ دقیقه زانو، آرنج و قوزک پای خود را به‌آرامی با این ترکیب ماساژ دهید و بعد از اینکه خشک شد با آب خنک بشویید.

روغن زیتون و شکر

یک قاشق غذاخوری شکر سفید یا قهوه‌ای را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون (که با روش پِرس سرد تولید شده است) ترکیب کنید. برای چند دقیقه، این مخلوط را به آرامی روی نواحی موردنظر بمالید و بگذارید به مدت 30 دقیقه بماند. سپس آن را با آب بشویید و با یک پاک کننده ملایم تمیز کنید. در نهایت، پوستتان را به آرامی خشک کنید.

در حالی که، شکر به لایه برداری طبیعی پوست زانو و آرنج کمک می‌کند، روغن زیتون به دلیل داشتن خواص نرم‌کنندگی پوست شما را نرم و مرطوب می‌کند. این دو ماده در کنار هم باعث رفع سیاهی قوزک و آرنج پا و رفع تیرگی زانو می‌شوند.

روغن بادام برای رفع تیرگی آرنج در یک هفته

ویتامین E موجود در روغن بادام برای درمان و رفع سیاهی زانو و آرنج بسیار مفید و موثر است. روغن بادام به ترمیم پوست آسیب دیده و روشن شدن رنگ پوست کمک می‌کند. به علاوه، این ماده باعث نرمی و لطافت پوست نیز می‌شود.

به این منظور، فقط کافی است چند قطره روغن بادام را روی پوست زبر و تیره‌ی آرنج‌ها و زانوهای‌تان ماساژ دهید و اجازه دهید این روغن جذب پوست‌تان شود. اگر روغن بادام را مرتبا روی پوست تیره‌ی آرنج و زانو ماساژ دهید، می‌توانید به سرعت از شر این مشکل خلاص شوید.

روغن نارگیل - رفع تیرگی آرنج در یک هفته

روغن نارگیل

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر (تهیه شده به روش پرس سرد و فاقد الکل) را به آرامی، روی پوست بمالید. بگذارید به مدت 30 دقیقه باقی بماند. بعد آن را بشویید.

روغن نارگیل یک نرم کننده قدرتمند است که می‌تواند پوست آرنج، زانو و قوزک پایتان را مرطوب نگه دارد. نبود رطوبت کافی یکی از دلایل تیرگی پوست در این قسمت‌هاست. روغن نارگیل خشکی پوست را درمان می‌کند و مانع تیره‌تر شدن آن می‌شود.

سیب زمینی

نصف یک سیب زمینی را بردارید و آن را به تکه‌هایی متوسط تقسیم کنید. بعد تکه‌های سیب زمینی را روی آرنج و زانوهایتان بمالید. بگذارید عصاره سیب زمینی 20 تا 30 دقیقه روی پوستتان بماند. بعد آن را بشویید.

سیب زمینی ماده‌ای به‌نام کاتکولاز دارد که یک آنزیم روشن‌کننده پوست است. سیب زمینی خاصیت سفید‌کنندگی طبیعی دارد و به روشن کردن آرنج و زانوهایتان کمک می‌کند.

آرد نخودچی

یک قاشق غذاخوری سرپر آرد نخودچی را با اندکی آب مخلوط کنید تا یک خمیر سفت به دست آید. اجازه دهید این ترکیب 20 تا 30 دقیقه روی پوستتان باقی بماند. سپس، آن را با آب بشویید. برای درست کردن این خمیر از آبلیمو یا شیر نیز می‌توانید استفاده کنید.

آرد نخودچی یک لایه‌بردار شگفت‌انگیز است. همین موضوع آن را به درمان محبوبی برای رفع تیرگی زانو و سایر نواحی تبدیل کرده ‌است.

دوغ برای رفع تیرگی آرنج در یک هفته

دوغ حاوی تمام خواص مورد نیاز برای سفید شدن پوست تیره‌تان است. دوغ را با سرکه، آب لیمو و نمک ترکیب کنید و از آنها خمیر بسازید. این خمیر دارای قدرت مرطوب کنندگی طبیعی شیر، توان سفید کنندگی سرکه و آب لیمو، و خاصیت لایه برداری نمک است.

از این رو، تمام این مواد به همراه دوغ باعث می‌شوند یکی از بهترین داروهای طبیعی را برای رفع سیاهی زانو و آرنج در اختیار داشته باشید.

با این‌که دوغ به خودی خود برای رفع تیرگی پوست بسیار موثر است، افزودن پودر بلغور جو دو سر و بادام به دوغ باعث چندین برابر شدن خاصیت آن می‌شود.

این ترکیب نه تنها به خلاصی از شر بخش‌های تیره‌ی پوست کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین پوست‌تان را نرم و انعطاف پذیر نیز می‌کند.

تمام مواد بالا را با مقادیر برابر با هم ترکیب و خمیر سفتی از آنها بسازید. این خمیر را روی بخش‌های تیره‌ی پوست بمالید و با حرکات دورانی ماساژ دهید.

حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس، پوست‌تان را با آب بشویید. طبق شواهد، استفاده‌ی هفتگی از این روش درمانی می‌تواند فواید زیادی برای‌تان به همراه داشته باشد.

رفع تیرگی آرنج در یک هفته با هیدروژن پروکساید

یک قاشق غذاخوری آب را با یک قاشق غذاخوری محلول هیدروژن پروکساید 3 درصد ترکیب کنید. با استفاده از پنبه، این ترکیب را روی پوست بزنید و بگذارید به مدت 20 تا 30 دقیقه بماند تا خشک شود. بعد آن را با آب بشویید.

هیدروژن پروکساید خاصیت سفیدکنندگی دارد و به درمان تیرگی پوست کمک می‌کند. البته نباید غلیظ‌تر از آنچه گفته شد را استفاده کنید.

سرکه سیب - رفع تیرگی آرنج در یک هفته

سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. این ترکیب را روی پوست بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند. بعد آن را با آب بشویید.

سرکه سیب حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها و گلایکول است. این مواد، ضمن پاکسازی پوست، بافت آن را بهبود می‌بخشند و سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری می‌کنند. در نتیجه، موجب روشن و سفید کردن زانو و آرنج شما می‌شود.

ترکیب کره کاکائو و کره شی

اگر می‌خواهید پوست آرنج و زانوی‌تان سفید و به نرمی کره باشد، می‌توانید از ترکیب دو نوع کره به نام‌های کره کاکائو و کره شی استفاده کنید. هر دوی این مواد حاوی چربی‌های طبیعی هستند که می‌توانند به افزایش رطوبت و تغذیه‌ی پوست‌ تیره، و هم‌چنین به سفیدی و روشنی آن کمک کنند.

به این منظور باید ترکیب کره کاکائو و کره شی را روی نواحی تیره‌ی آرنج و زانو ماساژ دهید. اجازه دهید این ترکیب به طور طبیعی جذب پوست شود، و در نهایت، پوست‌تان را با آب بشویید.

هم‌چنین می‌توانید این کار را قبل از خواب انجام دهید تا این ترکیب در تمام طول شب روی پوست‌تان باقی بماند. استفاده‌ی مکرر از این روش درمانی باعث نرمی و درخشندگی پوست‌های تیره و سیاه اطراف آرنج و زانو می‌شود.

روغن چوب صندل

12 قطره روغن چوب صندل را به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بیفزایید. این ترکیب را روی زانوها و آرنج‌تان بمالید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند. صبح روز بعد آن را بشویید. روغن چوب صندل به دلیل ترکیباتی که دارد آنزیم تیروزیناز را مهار و به روشن شدن پوست کمک می‌کند.

از بین بردن سیاهی ارنج با سرکه سیب و ماست

ماست دیگر ماده طبیعی است که می تواند نقش موثری را در رفع تیرگی آرنج ایفا کند. دلیل آن هم وجود اسید لاکتیک و ویتامین های B5 و B12 در فرمولاسیون آن است.

در کنار آن کلسیم موجود در ماست به درمان خشکی و زبری پوست آرنج می پردازد. حال تصور کنید، اگر در کنار ماست با این همه خواص اعجاز انگیز، سرکه سیب که خود به تنهایی یک ماده غنی از اسید استیک است و می تواند به رفع سیاهی آرنج کمک کند، هم استفاده کنید.

به منظور ساخت این ترکیب شگفت آور برای رفع سیاهی آرنج 1 قاشق غذاخوری ماست را با 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید و آن قدر هم بزنید تا ترکیبی یکدستی حاصل شود.

سپس مقداری از آن را بردارید و روی نقاط تیره پوست آرنج خود بمالید. 15 الی 20 دقیقه وقت بگذارید تا مواد روی پوستتان خشک شوند و سپس با آب گرم بشویید.

به جرات می توان گفت، این ماسک همانند یک کرم سفید کننده آرنج عمل می کند و اگر به صورت مداوم و یک روز در میان از آن استفاده کنید، خیلی زود شاهد رفع سیاهی آرنج خود خواهید بود.

روغن لیمو

12 قطره روغن لیمو را به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل اضافه کنید. این دو را به خوبی مخلوط کنید. سپس، آن را به روی آرنج و زانوهایتان بمالید. بگذارید تمام شب روی پوستتان بماند. صبح روز بعد آن را بشویید.

اگر روغن لیمو را به صورت موضعی استفاده کنید، خاصیت سفیدکنندگی دارد. (لیمو هم همین طور است.) به همین دلیل، روغن لیمو گزینه‌ای عالی برای رفع تیرگی زانو و نواحی دیگری مانند آرنج و قوزک پاست.

نکته: هرگز آب لیمو را با دارچین ترکیب نکنید. این مخلوط، باعث آزار بسیار شدید پوست می‌شود.

کره کاکائو - رفع تیرگی آرنج در یک هفته

کره کاکائو برای رفع تیرگی آرنج در یک هفته

مقداری کره کاکائو را روی آرنج و زانوهایتان بمالید. بگذارید پوستتان این ماده را به طور کامل جذب کند. براساس مطالب این کتاب کره کاکائو یک مرطوب‌کننده قوی است و پوست خشک را بسیار نرم می‌کند.

همچنین، جدا کردن سلول‌های مرده پوست را آسان می‌سازد. خاصیت مرطوب‌کنندگی کره کاکائو برای رفع سریع تیرگی آرنج و روشن کردن زانو و قوزک پا عالی عمل می‌کند.

روغن کرچک

روغن کرچک یک سفیدکننده طبیعی است و پوست زبر آرنج و زانوها را نرم می‌کند. این روغن، درمانی ارزان برای تیرگی پوست ناشی از ترک‌خوردگی و خشکی است.

شب‌ها قبل از خواب، روغن کرچک را به مدت 10 دقیقه روی زانوها و آرنجتان بمالید. سپس، بگذارید روغن روی نواحی تیره باقی بماند. صبح روز بعد آن را با آب گرم و شامپو بدن بشویید. بعد از چند روز متوجه می‌شوید که پوست این نواحی نرم‌تر و صاف‌تر شده است.

اسانس روغنی رزماری

اسانس رزماری برای از بین بردن نقاط تیره پوست عالی است و جریان خون را افزایش می‌دهد. جریان خون بهتر همیشه برای پوست شما عالی است.

همچنین، اسانس رزماری یک ضد عفونی‌کننده است و از رشد باکتری‌هایی که لکه‌های جای زخم را به وجود می‌آورند، جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد مواد مغذی اسانس رزماری با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد و هایپرپیگمنتیشن (لکه‌های تیره روی پوست) مبارزه می‌کند.

خلاصه اینکه، می‌توانید یکی از درمان‌های بالا یا ترکیبی از آن‌ها را برای دستیابی به نتیجه مطلوب استفاده کنید. اگر موفق شدید سیاهی زانو و قوزک پا و همچنین سایر نواحی را رفع کنید، باید به درمان ادامه دهید تا نتایج آن را حفظ کنید.

داروهای OTC (داروهای بدون نسخه)

اگر درمان‌های خانگی برای رفع سیاهی آرنج و زانوی شما موثر نبود یا به هر دلیلی خواستید که سفيد كردن آرنج و زانو را با سرعت بیش‌تری انجام دهید، می‌توانید با مراجعه به داروخانه‌ها و مشورت با پزشکان داروساز، داروها و کرم‌های روشن‌کننده‌ای را تهیه کنید که نیاز به نسخه متخصص ندارند اما با تجویز داروساز می‌توانند شما را در تسریع درمان، یاری کنند.

برخی از داروهای OTC برای رفع سیاهی آرنج و زانو عبارتند از:

هیدروکینون

محصولاتی که حاوی هیدروکینون هستند، می‌توانند تا حد زیادی به روشن‌شدن رنگ‌دانه‌های تیره پوست و رفع سیاهی آرنج و زانو کمک کنند، اما علائمی نظیر قرمزی و خشکی در پوست‌های حساس، از جمله عوارض آن است.

آب اکسیژنه برای رفع تیرگی آرنج در یک هفته

آب اکسیژنه در صورت مصرف بسیارکم و محدود، باعث لایه‌برداری نواحی تیره می‌شود اما مصرف خودسرانه و بیش از حد آن، منجر به التهاب و تاول خواهد شد.

ویتامین سی - رفع تیرگی آرنج در یک هفته

ویتامین C

ویتامین C با خواص آنتی‌اکسیدانی از دیگر محصولات موثر برای سفید شدن زانو و ارنج محسوب می‌شود.

ویتامین A

ویتامین A و رتینوئیدها، سرعت بازسازی پوست را افزایش می‌دهند و در بلندمدت با کاهش آسیب‌های ناشی از تابش آفتاب، رنگ پوست را روشن می‌کنند؛ به همین دلیل یک روش موثر برای سفيد كردن آرنج و زانو محسوب می‌شوند.

آلفاهیدروکسی‌اسید

لایه‌بردارهای آلفاهیدروکسی‌اسید با ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست، سطح پوست را صاف و روشن می‌کنند و در رفع سیاهی آرنج و زانو بسیار موثر هستند.

لایه برداری و کرم های رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا

استفاده از کرم های لایه بردار قوی نسبت به کرم های اسکراب ضعیف؛ حساسیت بالاتری دارد. بنابراین پزشک متخصص پوست با بررسی وضعیت پوست هر بیمار، لایه بردار مناسب را به همراه دستور مصرف تجویز می کند.

  1. کرم های لایه بردار شیمیایی: این نوع لایه بردارها حاوی مواد شیمیایی AHAو یا BHAهستند. و سبب جداسازی سلول های مرده، از لایه های سطحی پوست می شود.
  2. کرم های لایه بردار مکانیکی: این نوع لایه بردار حاوی مواد ساینده ی ریز است. زمانی که کرم را بر روی پوست خود ماساژ می دهید با برخورد با سلول های مرده باعث جداسازی آنها می شود. با جدا کردن این سلول های پوست، کمک بزرگی به رفع سیاهی نواحی تیره؛ مانند زانو می کند.
  3. کرم های روشن کننده: این کرم ها حاوی ماده ای به نام هیدروکینون و یا مونوبنزن ها هستند. این ترکیبات ملانوسیت پوست را از بین می برد و در صورت تجویز پزشک برای درمان تیرگی زانو موثر خواهد بود.
  4. در صورتی که این کرم ها خودسرانه مصرف شوند عوارضی نظیر لک، التهاب و… به همراه خواهند داشت.

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با لیزر

رفع سیاهی زانو، آرنج و قوزک پا با لیزر یکی از مطمئن ترین روش های پزشکی در این زمینه می باشد. درمان در طی چند جلسه و با در نظر گرفتن شدت تیرگی پوست بیمار انجام می شود.

قسمت هایی که تیرگی بیشتری دارند ابتدا لایه ی رویی پوست که تجمع رنگدانه و سلول های مرده در آن زیاد است؛ برداشته خواهد شد. انرژی امواج لیزر به ملانین پوست برخورد کرده و باعث جداشدن آن می شود.

تعداد جلسات لیزر درمانی: با توجه وضعیت رنگ پوست بیمار متفاوت است اما ممکن است بین 3 تا 5 جلسه ( یا حتی بیشتر) متغیر باشد. جلسات معمولا به صورت ماهانه تنظیم می شود.

لیزر فرکشنال - رفع تیرگی آرنج در یک هفته

لیزر فرکشنال CO2(مونالیزا)

تا به اینجا درمان های گیاهی و شیمیایی متنوعی را نام بردیم اما بر طبق شواهد و مطالعات انجام شده، هیچ کدام از روش های خانگی و کرم های شیمیایی به اندازه ی لیزر CO2یا همان لیزر مونالیزا، برای رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا موثر نیستند.

در این روش پرتو های لیزر به پوست تابانده می شود تا با لایه برداری سطح رویی پوست سبب روشن شدن رنگ آن و رفع سریع سیاهی زانو، رفع تیرگی قوزک پا و دیگر نواحی تیره پوست شود.

آیا روشن سازی زانو و آرنج با لیزر عوارض دارد؟

خیر، تنها عارضه ای که ممکن است در این روش دیده شود؛ بروز التهاب، تورم و قرمزی است که گذرا هست. این عوارض در درصد کمی از مراجعین بروز می کند و پس از 2-3 روز از بین خواهند رفت.

نکته‌ها

فرقی ندارد که کدام راهکار را برای رفع سیاهی زانو و آرنج و خود انتخاب کنید، به هر حال توصیه می‌کنیم نکات زیر را رعایت کنید تا زانو و آرنج شما کمتر تیره شود:

  • آرنج و زانوهایتان را هر روز تمیز و مرطوب کنید.
  • 2 تا 3 بار در هفته، آرنج و زانوهایتان را لایه‌برداری کنید.
  • همیشه هنگام بیرون رفتن از خانه از ضدآفتاب استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید