عکاسی نیز مانند هر هنر دیگری به ابزار خاص خودش نیاز دارد. دوربین که بخش اصلی عکاسی را تشکیل می دهد دارای تنوع زیادیست. شما می توانید با توجه به بودجه تان بهترین دوربین عکاسی حرفه ای که می توانید را تهیه نمایید. گروه تکنولوژی پارس مگ در این راه شما را همراهی خواهد کرد.

فهرست محتوا نمایش

انواع دوربین عکاسی - بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای را بر چه اساسی انتخاب کردیم؟

آیا شما هم میخواهید بهترین دوربین را انتخاب کنید ؟ برند های مختلفی در بازار موجودند و هر برند ممکن است چندین مدل با کاربردی نزدیک به هم در بازار داشته باشد که تنها در چند قابلیت جزئی با هم متفاوتند؛ اما همین چند قابلیت ممکن است روی تفاوت قیمت آنها تاثیر زیادی بگذارد و فاصله آنها را از نظر قیمتی با هم زیاد کند.

به همین دلیل ما سعی کردیم که مدل‌های مختلف موجود در بازار را براساس قابلیت و قیمت دسته‌بندی کنیم.

به عنوان مثال دوربین‌هایی که بالاترین امکانات را دارند برای عکاسان سطح بالا با کاربری حرفه‌ای طراحی می‌شوند. چون این افراد معمولا به ذره ذره امکانات دوربین‌هایشان نیاز دارند و می‌خواهند که در هر قسمت، بهترین امکانات را در اختیار داشته باشند.

این بهترین دوربین عکاسی حرفه ای معمولا دارای لنز‌های قابل تعویض هم هستند که به عکاسان حرفه‌ای اجازه می‌دهند تا از لنز های مخصوص هر شاخه عکاسی روی آن دوربین‌ها استفاده کنند و خود این موضوع باعث می‌شود تا بحث پشتیبانی از لنز‌ها هم اهمیت پیدا کند.

خیلی از مدل‌های فوق‌العاده در بازار هستند که به دلیل پشتیبانی ضعیف لنز‌هایشان یا گران‌قیمت بودن و کمیاب بودن تجهیزات جانبی برای خود دوربین‌ها در لیست ما قرار نمی‌گیرند.

ما مدل‌های پرطرفدار بازار را به شما معرفی می‌کنیم که بیشترین بازخورد را از سوی مشتریان داشته‌اند و خود ما هم امکانات آنها را تایید می‌کنیم.

به جز قیمت چه فاکتورهایی برای بهترین دوربین عکاسی حرفه ای مهم هستنند؟

مسلما قیمت مهم‌ترین فاکتور در دسته‌بندی بهترین دوربین ها است اما تنها فاکتور موثر نیست.

دوربین‌های بسیار گران‌قیمت هم در بازار هستند اما کاربری آنها اصلا برای یک کاربر خانگی طراحی نشده است و خیلی از امکانات آن بدون استفاده می‌ماند.

به همین دلیل ما سعی کردیم دوربین‌ها را براساس دسته کاربری عمومی آنها هم دسته‌بندی کنیم. یعنی در لیست ما بهترین دوربین عکاسی حرفه ای را می‌بینید که برای عکاسان حرفه‌ای یا برای عکاسان تازه‌کار یا برای کاربران خانگی و … معرفی شده‌اند.

دوربین عکاسی - بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

دسته‌ بندی بهترین دوربین عکاسی حرفه ای از نظر قیمت معمولا اینطور هستند

این دسته‌بندی فقط ب در نظر گرفتن قیمت است.

ارزان‌ترین دوربین‌ها: دوربین‌های ساده (دوربین‌های کامپکت، خانگی و جیبی)

دوربین‌های کوچک و جمع و جوری هستند که قرار است مانند گوشی‌های همراه، همواره در کنار شما باشند.

دوربین‌های این گروه را نمی‌توان جیبی به حساب آورد، هر چند که مدل‌های جیبی هم در آن قرار داده‌ایم. این دوربین‌ها مناسب افرادی است که می‌خواهند در مهمانی یا سفر عکس‌های با کیفیتی ثبت کنند و دانش عکاسی آنچنان بالایی ندارند.

بعد از پیشرفت دوربین‌ موبایل‌ها، از تعداد طرفداران این دوربین‌ها کم شده است.

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای آموزشی برای عکاسان تازه‌کار (ارزان و دارای امکانات اولیه)

افرادی که می‌خواهند تازه به دنیای عکاسی حرفه‌ای وارد شوند، قطعا نباید از دوربین‌های پیشرفته و گران قیمت شروع کنند.

کار کردن با این دوربین‌ها برای کسی که ذوق و علاقه زیادی دارد و هنوز اطلاعات و تجربه زیادی ندارد مناسب نیست.

همه شرکت‌ها مدل های نسبتا ساده، جالب و ارزان قیمتی ساخته‌اند تا علاقه‌مندان به دنیای عکاسی با هزینه و دردسر کمتری یادگیری را شروع کنند.

به همین دلیل مدل‌های ارزان قیمت با امکانات بسیار خوبی در بازار وجود دارند که می‌توانند شما را به یک برند خاص وابسته کنند! ما این مدل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم و دلایل انتخاب هر کدام را هم توضیح می‌دهیم.

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای میان‌رده‌ها

این دوربین‌ها برای کسانی است که می‌خواهند امکانات حرفه‌ای داشته باشند، اما از طرفی هم نمی‌خواهند ریسک خرید آخرین مدل‌های بازار را بپذیرند مناسب است.

بعضی افراد به این گروه دوربین‌های میان رده می‌گویند چون معمولا از نظر قیمتی بین دوربین‌های مخصوص تازه‌کار‌ها یا Starter و دوربین‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرند.

تقریبا در اغلب موارد وقتی عکاسان درباره دوربین‌های رده بالا صحبت می‌کنند، دوربین‌هایی را مد نظر دارند که کیفیت فوق العاده‌ای دارند، اما قیمت آنها مناسب و معقول و البته قابل تهیه برای عموم خریداران است.

ما هم در گروه دوربین های DSLR و هم در گروه بدون آینه‌ها، مدل‌هایی را از این دست معرفی می‌کنیم.

دوربین حرفه ای - بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای (آخرین فناوری‌های روز دنیا)

منظور ما از دوربین‌های حرفه‌ای، دوربین‌هایی هستند که برای عکاسان حرفه‌ای ساخته شده‌اند. دوربین‌های این گروه معمولا جزو پرچمداران هر برند هستند و طبیعتا هر شرکتی سعی می‌کند بالاترین امکانات و بهترین فناوری‌های خودش را در این دوربین‌ها قرار دهد.

توجه داشته باشید که در بسیاری موارد، امکانات این گروه بعد از چند سال به دوربین‌های ارزان‌قیمت‌تر این شرکت‌ها منتقل می‌شود. پردازشگر، حسگر، قابلیت‌های فیلمبرداری یا امکان پشتیبانی از تجهیزات جانبی خاص، در ابتدا این دوربین‌ها را منحصر بفرد می‌کند، اما به زودی آنها را در دوربین‌های رده بالا هم می‌بینیم.

بنابراین این دوربین ها پرچمدار تغییرات جدیدی هستند که هنوز در مدل‌های مشابه و میان‌رده‌ها وجود ندارند.

گروه‌بندی فنی و تخصصی دوربین‌‌ها

در کنار دسته‌بندی قیمتی، دوربین‌های عکاسی را می‌توان در گروه‌های فنی و کاربردی هم دسته‌بندی کرد.

فارغ از اینکه دوربین‌ها دارای چه قیمت یا کیفیتی هستند، چند گروه جداگانه برای هر کدام در نظر می‌گیریم و در لیستی که به شما معرفی می‌کنیم، از هر کدام آنها بهترین دوربین‌های عکاسی معرفی را می‌کنیم.

دوربین‌های کامپکت ؛ بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

اگرچه اغلب دوربین‌های کامپکت، بدنه‌های کوچکی دارند، اما این روز ها دوربین‌های فوق العاده‌ای با لنز‌های قابل تعویض هم در بازار وجود دارند که بدنه کوچکی دارند. نام کامپکت، از روز های دوری گرفته شده که اغلب دوربین‌های باکیفیت، بدنه‌های بزرگی داشتند. اما این مفهوم چندسالی هست که تغییر کرده است.

امروزه واژه کامپکت را بیشتر درباره دوربین‌هایی به کار می‌بریم که لنز آنها از بدنه جدا نمی‌شود.

هر چند در بین این دوربین‌ها، مدل‌هایی هم هستند که شکل و اندازه آنها بزرگ و تقریبا اندازه دوربین‌های نیمه حرفه‌ای یا حرفه‌ای است، اما لنز ثابت دارند (گاهی اوقات به این دوربین‌ها Bridge می‌گویند).

به طور کلی دوربین‌هایی که لنز قابل تعویض ندارند، معمولا بدنه‌های کوچکی دارند و در هر حال همگی به عنوان کامپکت شناخته می‌شوند. هر چند شاید واقعا در جیب جا نگیرند!

دوربین گو پرو - بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

دوربین‌های DSLR ؛ بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

این دوربین‌ها یک مشخصه بسیار مهم دارند: لنز آنها را می‌توان تعویض کرد. این موضوع بسیار مهمی است. لنز‌ها تاثیر مستقیمی روی کیفیت یک دوربین دارند و اینکه شما بتوانید در هر زمان و با توجه به سوژه‌ای که دارید از لنز‌های مخصوص همان سوژه یا شاخه عکاسی استفاده کنید، مزیتی است که فقط دوربین‌هایی که لنز قابل تعوض دارند به شما ارائه می‌دهند.

اما از آنجا که دوربین‌های دیگری هم در بازار موجودند که امکان تعویض لنز را دارند، ما DSLR ها را با یک مشخصه دیگر آنها دسته بندی می‌کنیم. DSLR ها به جز لنز قابل تعویض، یک آینه هم دارند که به شما امکان می‌دهد تا تصویر را مانند یک پریسکوپ، از داخل چشمی نوری آن هم ببینید.

اینکه وجود این آینه چه کاربردهای دیگری دارد موضوع این مقاله نیست. اما اینقدر مهم است که بودن و نبودن ان، گروه دوربین‌ها را تغییر می‌دهد. چون ما گروهی به نام دوربین‌های بدون آینه هم داریم.

دوربین‌های بدون آینه

دوربین‌های بدون آینه هم مانند دوربین‌های DSLR دارای لنز قابل تعویض هستند. حسگر‌های بزرگی دارند و خیلی از امکانات آنها با DSLR ها یکسان است. اما در این دوربین‌ها آینه حذف شده است و به همین دلیل یک سری مزایا و یک سری معایب نسبت به DSLR ها دارند.

به عنوان مثال دوربین‌های بدون آینه نمی‌توانند تصویر واقعی را در داخل منظره‌یاب نشان دهند و همه آنها به جای منظره‌یاب یا چشمی نوری، یک LCD خیلی کوچک دارند که از داخل آن تصویر را می‌بینیم. بنابراین کیفیت تصویری که می‌بینیم، کاملا وابسته به کیفیت همین نمایشگر است. به همین خاطر هم در بخش بدون آینه‌ها، در مشخصات تمامی دوربین‌ها، کیفیت منظره‌یاب آنها را هم ذکر می‌کنیم.

موضوع مهم دیگر، پشتیبانی از لنز‌های جدیدتر است.

برخی از این دوربین‌ها اصلا نمی‌توانند از لنز‌های قدیمی‌تر برند خودشان استفاده کنند و خیلی‌ها هم مجبورند با یک مبدل از این لنز‌ها استفاده کنند. از آنجا که دوربین‌های DSLR سال‌های زیادی است که در بازار بوده‌اند، معمولا محدوده لنز‌‌های بسیار بیشتری نسبت به بدون آینه‌ها دارند. اما لنز‌های بدون آینه در این زمینه بسیار محدود‌ترند.

عکاسی - بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

دوربین‌های اکشن ورزشی ؛ بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

ما این گروه را هم به لیست بهترین دوربین‌های عکاسی خودمان اضافه کردیم، چون نوع جدیدی از دوربین‌ها حساب می‌شوند که مشخصات کاملا متفاوتی با دیگر دوربین‌های عکاسی دارند. مهم‌ترین فاکتور این دوربین‌ها بدنه قدرتمند و پایداری آنها در شرایط بد آب و هوایی است.

این دوربین‌ها برای کار در کوه و جنگل و دریا و کویر ساخته می‌شوند، نه برای عکاسی در خیابان و مهمانی‌ها.

به همین دلیل باید بتوانند در برابر ضربات، در هوای سرد، یا در زیر آب، بدون مشکل کار کنند و البته هر چقدر هم کیفیت بالاتری را ارائه دهند، چه بهتر!

از آنجا که این شرایط معمولا مورد علاقه ورزشکاران است، ما این دوربین‌ها را اکشن و ورزشی می‌نامیم و گروهی را هم به آنها اختصاص داده‌ایم.

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای با توجه به قیمت

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای تا ۱۵ میلیون تومان

در این گروه ارزان‌ترین دوربین‌های با لنز قابل‌تعویض را خواهید یافت، البته قیمت پایین نباید باعث شود آن‌ها را دست‌کم بگیرید. این دوربین‌ها از سنسورهای باکیفیت و بزرگی بهره می‌برند و برای شروع عکاسی ایدئال هستند.

نیکون D3500 بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

نیکون D3500

سنسور: APS-C | رزولوشن: 24 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: تشخیص فاز 11 نقطه‌ای با یک نقطه‌ی صلیبی | صفحه‌نمایش: 3 اینچی با رزولوشن 921،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 5 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080/60P

نکات مثبت:

  • کیفیت عکاسی در نور کم از بهترین‌های کلاس خودش است
  • فایلهای RAW دارای گستره‌ی دینامیکی فوق‌العاده‌ای هستند
  • اتصال بلوتوث

نکات منفی:

  • نبود وای فای داخلی
  • صفحه‌‌نمایش ثابت و غیرلمسی
  • کنترل‌های محدود به نسبت دوربین‌های رده بالا

نیکون دوربین D3500 را جایگزین مدل محبوب و قدیمی D3300 و D3400 کرد. البته تغییرات صورت گرفته در این مدل بسیار محدود هستند و مهم‌ترین تفاوت آن اضافه شدن قابلیت اتصال بلوتوث است.

رابط کاربری ساده‌ی D3500 برای کاربران نیکون کاملاً آشنا است. درک این رابط کاربری برای تازه‌کارها نیز بسیار راحت خواهد بود، ولی شاید کاربران باتجربه‌تر از کمبود دکمه‌های میان‌بر ناراضی باشند. صفحه‌نمایش و منظره‌یاب آن نیز دقیقاً مانند D3400 هستند.

همان‌طور که انتظار می‌رود کیفیت فایل‌های jpeg در این دوربین بسیار خوب هستند و رنگ‌هایی زنده و دقیق را تولید می‌کند. البته مانند اکثر دوربین‌ها در این گروه قیمتی لنز کیت که همراه دوربین است نمی‌تواند از حداکثر پتانسیل سنسور استفاده کند و می‌توانید با خرید یک لنز بهتر کیفیت عکاسی را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهید. کیفیت فایل RAW و میزان نویز این دوربین در گروه قیمتی خودش بی‌رقیب است و گستره‌ی دینامیکی فوق‌العاده‌ای را نیز ارائه می‌کند.

سیستم فوکوس این دوربین تنها 11 نقطه دارد که میزان زیادی از سنسور را پوشش نمی‌دهند و تنها یکی از آن‌ها از نوع cross type یا صلیبی است. دقت این سیستم فوکوس قابل‌قبول است، ولی نباید توقع سرعت بسیار بالایی را از آن داشته باشید. از نظر کیفیت فیلم‌برداری نیز با حداکثر رزولوشن 1080/60P عملکرد قابل‌قبولی را ارائه می‌کند و میتوانید مطمئن باشید با خرید این دوربین یا هر DSLR دیگری حتی در این رده قیمتی، بالاترین کیفیت نسبت به هر دوربین کامپکت (حتی گران‌تر) را تجربه خواهید کرد.

کانن EOS 2000D بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

سنسور: APS-C | رزولوشن: 24 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: تشخیص فاز 9 نقطه‌ای | صفحه‌نمایش: 3 اینچی با رزولوشن 920،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 3 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080/30P

نکات مثبت:

  • کیفیت عکاسی مناسب با لنز کیت ارائه شده
  • تنظیمات ساده و راحت
  • قیمت بسیار مناسب
  • وای‌فای و NFC

نکات منفی:

  • سیستم فوکوس ابتدایی
  • نبود امکاناتی مانند صفحه‌نمایش لمسی

2000D یک دوربین سطح مبتدی است که برای افراد تازه‌کار ایدئال به‌حساب می‌آید. این دوربین برعکس نزدیک‌ترین رقیبش، نیکون D3500، به وای‌فای نیز مجهز شده است تا بتوانید فایل‌ها را با سرعت زیادی به کامپیوتر، گوش و تبلت منتقل کنید. ضمن اینکه این امکان عدم وجود صفحه لمسی در این دوربین را تا حد زیادی جبران می‌کند.

حالت Auto در این دوربین عملکرد بسیار خوبی دارد و درصورتی‌که بخواهید کنترل بیشتری بر روی عکاسی داشته باشید می‌توانید از دکمه‌های جهت‌دار پشت دوربین و حالت‌های دستی و نیمه‌دستی استفاده کنید.

سیستم فوکوس این دوربین از نوع 9 نقطه‌ای تشخیص فاز است که به چند نسل قبل‌تر تعلق دارد، ولی عملکرد قابل‌اعتمادی دارد و چندان هم کند نیست. باتری این دوربین نیز برای ثبت 500 عکس کافی است که به‌مراتب از دوربین‌های بدون‌آینه در این قیمت بهتر است. خصوصاً اگر از منظه‌یاب برای فوکوس استفاده کنید. کیفیت لنز کیت آن نیز قابل‌قبول است و می‌توانید از همان ابتدا عکس‌های باکیفیتی را ثبت کنید. مانند همیشه عکاسی با فرمت RAW کیفیت و امکانات بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد.

حداکثر کیفیت فیلم‌برداری با این دوربین 1080/30P است و کیفیت فیلم‌های آن نیز در سطح قابل‌قبولی قرار دارد. البته فوکوس به تک نقطه‌ی میانی محدود است، ولی امکان تنظیم دستی نوردهی هم وجود دارد که جالب توجه است.

2000D در نور مناسب عکس‌های خوبی می‌گیرد و میزان کنترل مناسبی را برای تازه‌کارها ارائه می‌کند. اگر داشتن منظره‌یاب اپتیکال برای شما مهم است و به دنبال دوربینی ارزان‌قیمت هستید 2000D از انتخاب‌های مناسب به‌حساب می‌آید.

کانن EOS 4000D

کانن EOS 4000D

سنسور: APS-C | رزولوشن: 18مگاپیکسل | فوکوس خودکار: تشخیص فاز 9 نقطه‌ای | صفحه‌نمایش: 3 اینچی با رزولوشن 230,000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 3 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080/30P

دوربین EOS 4000D کانن نیز مانند دو دوربین قبلی یک دوربین سطح مبتدی و ایده‌آل برای کسانی به حساب می‌آید که تازه می‌خواهند عکاسی را شروع کنند. این دوربین به نسبت به دو دوربین بالا دوربینی جدید‌تر به حساب می‌آید و دارای امکانات خوبی برای عکاسی است.

4000D که از سبک‌ترین دوربین‌های DSLR جهان به حساب می آید از سیستم فوکوس خودکار ۹نقطه‌ای برخوردار است. از طرف دیگر پردازنده جدید Digic 4+ نیز در این دوربین به کار رفته که عکاسی پی‌در‌پی را تا ۳ فریم بر ثانیه برای آن در پی دارد. حداکثر کیفیت فیلم‌برداری با این دوربین p1080 است و کیفیت فیلم‌های آن نیز در سطح قابل‌قبولی قرار دارد.

4000D در نور مناسب عکس‌های خوبی می‌گیرد و میزان کنترل مناسبی را برای تازه‌کارها ارائه می‌کند. اگر داشتن منظره‌یاب اپتیکال برای شما مهم است و به دنبال دوربینی نسبتا ارزان‌قیمت هستید 4000D انتخاب‌های مناسب به‌حساب می‌آید. البته با توجه به پیشرفت‌هایی که در این دوربین صورت گرفته قیمت آن از دو دوربین دیگر کمی بالاتر است.

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان

دوربین‌های این گروه از نظر کیفیت عکاسی به دوربین‌های سطح مبتدی نزدیک هستند، ولی معمولاً از پردازنده‌های قدرتمندتری استفاده می‌کنند و دکمه‌های میانبر و کنترل‌های فیزیکی بیشتری دارند.

نیکون D5600

سنسور: APS-C | رزولوشن: 24 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: تشخیص فاز 39 نقطه‌ای با 9 نقطه‌ی صلیبی | صفحه‌نمایش: 3.2 اینچی مفصلی با رزولوشن 1،037،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 5 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080/60P

نکات مثبت:

  • کیفیت عکاسی در نور کم از بهترین‌های کلاس خودش است
  • فایل‌های RAW دارای گستره‌ی دینامیکی فوق‌العاده‌ای هستند
  • صفحه چرخنده لمسی
  • وای‌فای و جی پی اس داخلی

نکات منفی

  • قابلیت‌های شخصی‌سازی کم

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از روش‌های به دست آوردن کیفیت و ارزش خرید بالا این است که به سراغ دوربین‌‌های سال‌های گذشته برویم. به‌طور مثال به دلیل معرفی مدل‌های جدیدتر این سری توسط نیکون، D5600 دچار افت قیمت شده است و در گروه قیمتی مدل‌های سطح پایین‌تر جای گرفته است.

مزیت خرید دوربین‌های سطح بالاتر ولی قدیمی‌تر این است که معمولاً کنترل‌ها و میانبرهای بیشتری دارند و صفحه‌نمایش و منظره‌یاب‌ آن‌ها نیز بهتر است. به‌طور مثال این دوربین برعکس دوربین‌های ارزان‌تر، دارای صفحه‌نمایش مفصل‌دار است که به‌خصوص هنگام فیلم‌برداری بسیار کاربردی است. همچنین امکان استفاده لمسی از این نمایشگر را می‌توان از نقاط قوت دوربین فوق دانست.

یک مزیت دیگر خرید این دوربین نسبت به دوربین‌های جدیدتر سطح مبتدی این است که سیستم فوکوس به‌مراتب پیشرفته‌تری را در اختیار خواهید داشت. سیستم فوکوس این دوربین از نوع 39 نقطه‌ای است که 9 نقطه‌ی آن Cross Type هستند.

D5600 به یک سنسور 24 مگاپیکسلی مجهز است و همان‌طور که انتظار می‌رود کیفیت فایل‌های jpeg خارج‌شده از این دوربین بسیار خوب بوده و دارای رنگ‌های زنده و دقیقی هستند. از لحاظ میزان نویز و گستره‌ی دینامیکی این سنسور همچنان در بین سنسورهای APS-C از بهترین‌ها به‌حساب می‌آید.

کانن EOS 800D از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

کانن EOS 800D

سنسور: APS-C | رزولوشن: 24 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: تشخیص فاز 45 نقطه‌ای | صفحه‌نمایش: 3 اینچی مفصلی و لمسی با رزولوشن 1،040،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 6 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080/30P

نکات مثبت:

  • کیفیت عکاسی jpeg خوب
  • کیفیت عکاسی خوب در نور کم
  • فوکوس خودکار تشخیص فاز 45 نقطه‌ای
  • صفحه‌نمایش مفصل‌دار لمسی بسیار کاربردی

نکات منفی:

  • پوشش ۹۵ درصدی منظره‌یاب
  • کیفیت بدنه کم‌تر نسبت به رقبا

این دوربین در بین دوربین‌های سری EOS کانن بالاتر از 2000D و همرده دوربین‌های سری 5000 نیکون قرار می‌گیرد. سنسور 24 مگاپیکسلی آن با 760D یکسان است و فوکوس آن نیز نسبت به نسل قبلی به‌مراتب بهتر شده است.

این دوربین عملاً برادر بزرگ‌تر دوربین‌های 750D و 760D است که دارای امکانات و قابلیت‌های بیشتری نسبت به آن‌ها است. کیفیت عکاسی 800D در حد و اندازه‌های سایر رقبا است و می‌تواند عکس‌های بسیار زیبایی را ثبت کند. میزان نویز در نور کم نیز در سطح بهترین‌های این گروه قرار می‌گیرد.

برخی از کاربران به این دوربین لقب “حرفه‌ای‌ترین دوربین غیرحرفه‌ای” را داده‌اند. زیرا با وجود قیمت پایین دارای امکاناتی کاملاً حرفه‌ای و کیفیتی بسیار مناسب است.

شاید مهم‌ترین ویژگی این دوربین را بتوان سیستم فوکوس خودکار آن دانست که از نوع تشخیص فازی و ۴۵ نقطه‌ای است که نسبت به سیستم ۱۹ نقطه‌ای 750D و 760D کیفیت بسیار بهتری دارد. همچنین عملکرد فوکوس خودکار آن در حالت Live View سریع می‌باشد.

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان

دوربین‌های این گروه برای علاقه‌مندان جدی‌تر به عکاسی مناسب هستند و حتی می‌توانند به‌عنوان دوربین دوم حرفه‌ای‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرند. این دوربین‌ها میانبرها و کنترل‌های بیشتری دارند و ال‌سی‌دی بالایی آن‌ها در تمام اوقات وضعیت دوربین را به کاربر اطلاع می‌دهد.

کانن EOS 80D از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

سنسور: APS-C | رزولوشن: 24 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: تشخیص فاز 45 نقطه‌ای و سیستم Dual Pixel | صفحه‌نمایش: 3 اینچی لمسی مفصلی با رزولوشن 1،040،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 7 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080/60P

نکات مثبت:

  • کیفیت عکاسی مناسب و گستره‌ی دینامیکی بهبودیافته
  • فوکوس دقیق و سریع در فیلم‌برداری و Live view
  • کیفیت فیلمبرداری بسیسار بالا با وجود محدود بودن به رزولوشن Full HD
  • جک هدفون و میکروفن

نکات منفی:

  • محدودیت حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری به 1080P

80D آخرین دوربین از سری سطح متوسط محبوب کانن است و سنسور آن به‌طور وسیعی تحت بهینه‌سازی قرار گرفته است تا گستره‌ی دینامیکی بیشتری را عرضه کند. سیستم فوکوس Dual Pixel نیز در این دوربین وظیفه‌ی فوکوس در فیلم‌برداری و Live view را بر عهده دارد.

عملکرد این سیستم فوکوس فوق‌العاده است و به‌خوبی با لنزهای سری STM کانن سازگار شده است. تنوع این‌گونه لنزها نیز طی چند سال گذشته به‌خوبی گسترش یافته است و انتخاب‌های زیادی را در اختیار کاربران می‌گذارد.

80D همچنین به جک هدفون و میکروفن نیز مجهز شده است که برای فیلم‌سازی مناسب است، ولی متأسفانه خبری از focus peaking، Zebra و فیلم‌برداری 4K نیست. قیمت مناسب، جک میکروفن و هدفون، کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری خوب، صفحه‌نمایش مفصلی لمسی و سیستم فوکوس Dual Pixel این دوربین را تبدیل به انتخابی مناسب برای علاقه‌مندان به عکاسی و فیلم‌سازی کرده‌اند.

80D ابعاد مناسبی دارد و کنترل‌های فیزیکی متعددی را می‌توان بر روی آن یافت، همچنین نسبت به ابعادش سبک هم هست. ساختار شاسی آن از آلیاژ آلومینیوم است و در مقابل نفوذ گردوغبار و آب نیز مقاومت می‌کند. صفحه‌نمایش مفصلی و لمسی آن به‌خصوص در ترکیب با Quick Menu تجربه‌‌ی کاربری لذت‌بخشی را ایجاد می‌کند.

زمانی که با استفاده از منظره یاب اقدام به عکاسی می‌کنید دوربین از سیستم تشخیص فاز 45 نقطه‌ای بهره می‌گیرد که فوکوسی سریع و قابل‌اعتماد را ارائه می‌نماید، حتی در نور کم. همچنین در بیشتر موارد می‌تواند با موفقیت اقدام به تعقیب سوژه‌ها بکند، هرچند که به‌دقت برخی دوربین‌های سطح بالاتر کانن نیست. همچنین قادر است با سرعت 7 فریم بر ثانیه اقدام به عکاسی پیاپی بنماید. باتری آن نیز برای ثبت 960 عکس کافی است.

سنسور 80D از نظر رزولوشن، میزان نویز و گستره‌ی دینامیکی پیشرفت مناسبی داشته است و می‌توان از این نظر آن را نسبت به 70D و حتی 7D Mark II برتر دانست.

نیکون D7500 از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

نیکون D7500

سنسور: APS-C | رزولوشن: 21 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: تشخیص فاز 51 نقطه‌ای | صفحه‌نمایش: 3.2 اینچی لمسی مفصلی با رزولوشن 1،228،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 6 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 4K/30P

نکات مثبت:

  • سنسور 21 مگاپیکسلی بسیار باکیفیت
  • سیستم فوکوس قدرتمند 51 نقطه‌ای
  • صفحه نمایش متحرک و لمسی
  • تصویربرداری 4K

نکات منفی:

  • با وجود تصویربرداری 4K هنوز کانن‌های هم‌رده برای تصویربرداری مناسب‌تر هستند
  • مگاپیکسل پایین‌تر نسبت به رقبا

D7500 نسبت به D7200 کمی سبک‌تر شده و گریپ عمیق‌تری دارد که این به معنای خوش‌دست‌تر بودن ان است. همچنین مقاومت آن در برابر عوامل محیطی نیز افزایش یافته است. صفحه‌نمایش استفاده‌شده در آن ۳٫۲ اینچی مفصلی و لمسی است که برای فیلم‌برداری و عکاسی در حالت Live View بسیار کاربردی است.

نیکون در این دوربین یک شیار کارت حافظه را حذف کرده است، درحالی‌که D7200 دو شیار کارت حافظه داشت D7500 تنها یک شیار کارت حافظه دارد. باتری آن از نوع بزرگ‌تر EN-EL15a است که با یک بار شارژ کامل می‌تواند برای ثبت ۹۵۰ عکس استفاده شود.

حساسیت ایزوی آن بین ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ قابل تنظیم و عملکرد آن حتی در ایزوی بالا قابل قبول و مناسب است. همچنین ایزو در حالت توسعه‌یافته به حداقل ۵۰ تا حداکثر ۱۶۴۰۰۰۰ گسترش می‌یابد. سیستم فوکوس آن با D7200 یکسان است، بنابراین از سیستم ۵۱ نقطه‌ای با ۱۵ نقطه‌ی صلیبی بهره می‌گیرد.

سرعت عکاسی پیاپی آن نیز بهبود یافته است و حالا می‌توانید با حداکثر سرعت ۸ فریم بر ثانیه عکاسی کند. همچنین بافر آن بزرگ‌تر شده است و می‌تواند تا ۵۰ عکس ۱۴ بیتی RAW را به‌صورت پیاپی ثبت کند.

این دوربین بدون شک یکی از بهترین دوربین‌های غیرفول فریم در بین تمامی دوربین‌های معرفی شده توسط هر دو برند نیکون و کانن است و حداکثر آنچه که از یک دوربین غیرفول فریم در زمینه عکاسی انتظار می‌رود را در اختیار کاربرقرار می‌دهد.

تاجایی که برخی از فول‌فریم‌های ارزان‌قیمت نیست در زمینه امکانات عکاسی از آن عقب‌تر هستند. صفحه لمسی متحرک D7500 بسیار کارآمد است و همچنین وجود فیلمبرداری 4K خیال کاربر را از بابت بهره‌مندی دوربین از مشخصات کارآمد تصویر تا چندین سال راحت می‌کند. این دوربین از گرانترین دوربین‌های غیرفول فریم بازار است، اما ارزش بهای پرداخت شده توسط کاربر را دارد.

کانن EOS 77D از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

سنسور: APS-C | رزولوشن: 24 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: Dual Pixel | صفحه‌نمایش: 3 اینچی لمسی مفصلی با رزولوشن 1،040،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 6 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080P | ورودی میکروفن

نکات مثبت:

  • کیفیت خوب عکاسی و فیلم‌برداری
  • صفحه‌نمایش لمسی
  • سیستم فوکوس Dual Pixel
  • پردازنده DIGIC 7

نکات منفی:

  • گستره‌ی دینامیکی محدود
  • نبود برخی از امکانات مناسب فیلم‌سازی

کانن EOS 77D جایگزینی برای 70D، یعنی اولین مدل از دوربین‌های کانن است که از سیستم فوکوس Dual Pixel بهره می‌گرفت و به طرز وسیعی توسط فیلم‌سازان آماتور و مستندسازان مورد استفاده قرار گرفت. کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری این دوربین بهترین نیست، ولی بسیار خوب به‌حساب می‌آیند.

از مزایای استفاده از این دوربین این است که کانن گستره‌ی بسیار وسیعی از لنزها را عرضه می‌کند و می‌توان از آن‌ها در کاربری‌های مختلف بهره گرفت. این دوربین به جک میکروفن نیز مجهز است ولی قابلیت اتصال هدفون را ندارد.

سیستم فوکوس Dual Pixel و صفحه‌نمایش لمسی مفصلی این دوربین به همراه تنوع لنز زیاد کانن و همچنین بهره‌گیری از پردازنده جدید DIGIC 7 این دوربین را به انتخاب مناسبی برای فیلم‌سازان تبدیل کرده‌اند.

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان

دوربین‌های فول‌فریم ارزان‌قیمت این گروه راه مناسبی برای ورود به دنیای عکاسی 35 میلی‌متری هستند و نویز کمتر همراه با گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تر را در اختیار کاربران می‌گذراند.

کانن 90D

کانن 90D

سنسور: APS-C | رزولوشن: 33 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: فوکوس خودکار ۴۵ نقطه‌ای کراس-تایپ | صفحه‌نمایش: 3 اینچی با رزولوشن 1،040،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 11 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080/120P و 4K30p

نکات مثبت:

  • عملکرد عالی در ایزوهای بالا
  • فیلم‌برداری با کیفیت بسیار بالا
  • سنسور و پردازشگر قدرتمند

نکات منفی:

  • اختلاف قیمت بالا با 80D

کانن 90D یک دوربین پیشرفته با امکانات قابل‌توجه در عکاسی و فیلم‌برداری است که دارای حسگر با قطع APS-C و از نوع CMOS بوده که رزولوشن بالای ۳۳ مگاپیکسلی است. محصول فوق جایگزین دوربین موفق ۸۰ دی شده است و بخوبی از عهده این کار بر آمده است.
حسگر این دوربین نسبت به نسل قبل دارای بهبود‌هایی بوده و از وضوح تصویر، رزولوشن و داینامیک رنج بهتری بهره می‌برد. در کانن 90D می‌توانید حساسیت ایزو را تا ۲۵۶۰۰ را داشته که همین امر موجب شده تا در محیط‌های کم‌نور با کیفیت بالایی به عکاسی بپردازد.

پردازنده به‌کاررفته در آن هم مدل DIGIC 8 بوده که در هماهنگی با حسگر دوربین، این محصول را قادر ساخته تا با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه به فیلم‌برداری بپردازد.

همچنین در حالتFull HD نیز می توانید با سرعت ۱۲۰ فریم‌برثانیه به ضبط ویدیو بپردازید که امکان فیلم‌برداری اسلوموشن را برای شما فراهم می‌کند. سرعت بالای این دوربین مختص به به فیلم‌برداری نبوده و در حالت عکاسی هم می‌تواند است تا با سرعت ۱۱ فریم‌برثانیه به‌صورت پیاپی عکاسی کند.

کانن 6D Mark II از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

سنسور: فول‌فریم | رزولوشن: 26 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: 45 نقطه‌ای تماماً صلیبی | صفحه‌نمایش: 3 اینچی با رزولوشن 1،040،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 6.5 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080/60P

نکات مثبت:

  • صفحه لمسی چرخنده بی‌نظیر در بین فول‌فریم‌ها
  • ارگونومی و ابعاد عالی
  • امکانات حرفه‌ای در عین راحتی کار با دوبین
  • فوکوس سریع و دقیق
  • مگاپیکسل مناسب

نکات منفی:

  • گستره‌ی دینامیکی کمتر نسبت به رقبا
  • عدم بهره‌مندی از امکان تصویربرداری 4K

6D Mark II یک دوربین فول‌فریم از کانن است که پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به نمونه قبلی خود داشته و قابلیت‌های متنوعی را در خلق تصویر ارائه می‌دهد.

این دوربین با برخورداری از یک حسگر CMOS فول‌فریم با رزولوشن ۲۶.۲ مگاپیکسلی و پردازنده Digic 7 می‌تواند تا ۶.۵ فریم‌برثانیه به صورت پی‌در‌پی عکاسی کند.

به لطف این حسگر جدید کانن، تصویر با وضوح و جزییات بالایی با سرعت عمل بالا به ثبت خواهد رسید. دامنه ایزو 6D Mark II نیز نسبت به برادر بزرگ‌تر خود، 6D، افزایش‌یافته و می‌توان از ۱۰۰ تا ۴۰۰۰۰ آن را تنظیم نمود. با تقویت سیگنال می‌توان این عدد را از ۵۰ تا ۱۰۲۴۰۰ گسترش داد.

کانن برای رسیدن به فوکوسی دقیق و مطمئن در 6D Mark II یک سیستم فوکوس ۴۵ نقطه‌ای Dual pixel را در این دوربین به کار گرفته است. این نقاط فوکوس همگی از نوع کراس هستند تا بتواند بر روی سوژه‌های مختلف و حتی در شرایط نسبتاً تاریک نیز بر روی سوژه فوکوس کرد. در حالت فیلم‌برداری نیز ردیابی خودکار سوژه و فوکوس بر روی آن با دقت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.

صفحه نمایش لمسی این دوربین عکاسی را برای تازه‌کارها نیز تسهیل می‌نماید. اگر قصد خرید یک دوربین کاملاً حرفه‌ای فول فریم، با قیمتی مناسب و کارایی بسیار راحت را دارید، کانن 6D Mark II انتخاب مناسبی است.

نیکون D750 از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

نیکون D750

سنسور: فول‌فریم | رزولوشن: 24 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: 51 نقطه‌ای| صفحه‌نمایش: 3.2 اینچی با رزولوشن 1،299،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 6.5 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080/60P

D750 نیکون یک دوربین فول فریم به حساب می‌آید و اقتصادی‌ترین دوربین فول‌فریم نیکون به حساب می‌آید.

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای ۴۰ میلیون تومان به بالا

این گروه تنها برای حرفه‌ای‌ها مناسب است. کسانی که نیاز به حداکثر کیفیت ممکن دارند و حاضر هستند برای آن هزینه‌ی بالایی هم پرداخت کنند.

کانن EOS 5D Mark IV

سنسور: فول‌فریم | رزولوشن: 30 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: تشخیص فاز 61 نقطه‌ای 61 نقطه‌ی صلیبی | صفحه‌نمایش: 3.2 اینچی با رزولوشن 1،620،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 7 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 4K 30fps

نکات مثبت:

  • پوشش وسیع سیستم فوکوس تشخیص فاز
  • سیستم فوکوس Dual Pixel با عملکرد عالی در Live view و فیلم‌برداری
  • کیفیت ساخت و ارگونومی عالی
  • صفحه‌نمایش لمسی

نکات منفی:

  • فیلم‌برداری 4K دارای کراپ 64X است
  • قیمت بالا

سری دوربین‌های 5D کانن دارای سابقه‌ای درخشان هستند و اولین مدل 5D توانست عکاسی فول‌فریم را در اختیار توده‌ی مردم قرار دهد. Mark II نیز اولین دوربین DSLR با قابلیت فیلم‌برداری Full HD بود و Mark III در بین عکاسان و فیلم‌سازان جایگاه بسیار ویژه‌ای داشت. 5D Mark IV نیز نسخه‌ای بهبودیافته و بهینه از تمامی مدل‌های قبلی به‌حساب می‌آید.

این دوربین نیز مانند مدل‌های قبلی دارای کیفیت ساخت و ارگونومی بسیار خوبی است و صفحه‌نمایش لمسی نیز کار با آن را از همیشه راحت‌تر کرده است. کیفیت عکاسی آن نیز هیچ ایرادی ندارد، هرچند که بهترین در کلاس خودش نیست. رزولوشن آن به میزان مناسبی افزایش یافته است و عملکردش در نور کم عالی است. گستره‌ی دینامیکی آن نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

سیستم فوکوس این دوربین مشابه 1D X Mark II است و نقطه‌ی میانی آن تا 3EV- حساس است. در تعقیب سوژه به‌خوبی سیستم 3D Tracking نیکون عمل نمی‌کند، ولی به‌هرحال بسیار سریع و دقیق است.

این دوربین قادر است با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه نیز فیلم‌برداری کند و سیستم فوکوس Dual Pixel هنگام فیلم‌برداری عملکردی بی‌رقیب را ارائه می‌کند. این سیستم فوکوس به‌قدری خوب است که کانن آن را در سری دوربین‌های سینمایی EOS C نیز مورد استفاده قرار داده است.

متأسفانه در حالت 4K این دوربین از قسمت مرکزی سنسور استفاده می‌کند و دارای ضریب کراپ 1.64x است. این موضوع باعث می‌شود کمی از گستره‌ی تصویر کاسته شود و کمی نیز به عمق میدان اضافه شود. همچنین فرمت MJpeg استفاده‌شده در این دوربین سنگین است و ادیت آن نیز سخت است، هرچند که کیفیت بسیار بالایی را عرضه می‌کند.

نیکون D780 از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

سایز حسگر: فول‌فریم | رزولوشن: ۲۴.۵ مگاپیکسل | منظره یاب: اپتیکال | نمایشگر: ۳.۲ اینچی لمسی با قابلیت چرخش | سرعت عکاسی پیاپی: ۷ فریم بر ثانیه | رزولوشن فیلم‌برداری: 4K | سطح کاربری: نیمه‌حرفه‌ای

نکات مثبت:

  • کنترل‌های در دسترس
  • فوکوس خودکار سریع در حالت Live View
  • عمر باتری بسیار خوب

نکات منفی:

  • بزرگ و سنگین بودن
  • عدم وجود لرزشگیر داخلی
  • قیمت بالا

نیکون D780 یک دوربین DSLR با قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی است که در دوربین‌های بدون آینه نیکون همچون Z6 یافت می‌شوند. درواقع این محصول را می‌توان چیزی بین یک دوربین DSLR و یک دوربین بدون آینه دانست.

بدنه این دوربین از آلیاژ منیزیوم ساخته شده و به لطف گریپ بسیار خوب، در عین اینکه وزن دوربین کمی زیاد است اما احساس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند.

منظره یاب محصول از نوع اپتیکال بوده و در بخش بالایی دوربین یک نمایشگر برای مشاهده وضعیت دوربین و اعمال تنظیمات قرار داده‌شده است. علاوه‌براین، نمایشگر خود دوربین نیز دارای قابلیت چرخش است تا کادربندی از زوایای مختلف برای کاربر به‌آسانی صورت گیرد. این نمایشگر همچنین امکان استفاده به‌صورت لمسی را نیز دارد.

سیستم نورسنجی و تشخیص صحنه D780 از برادر بزرگ‌ترش یعنی نیکون D850 قرض گرفته شده و سیستم فوکوس خودکار آن دارای ۲۷۳ نقطه فوکوس خودکار تشخیص فازی می‌باشد. مشابه فوکوس خودکاری که در نیکون Z6 استفاده شده است. همچنین پردازشگر تصویر این دوربین از نوع EXPEED 6 بوده که در کنار حسگر ۲۴.۵ مگاپیکسلی دوربین، سرعت خوب و عملکرد مناسبی را برای ان به ارمغان آورده است.

درنتیجه موارد بالا، کیفیت تصویر این دوربین واقعاً بالا است. علاوه براین، نوردهی دوربین متعادل، داینامیک رنج بسیار خوب و کنترل نویز آن به‌صورت مناسبی صورت می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های مثبت این دوربین می‌توان به عمر باتری بسیار خوب و عملکرد سریع و قابل‌اطمینان فوکوس خودکار بخصوص در حالت Live View اشاره کرد.

نیکون D850 از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

نیکون D850

سنسور: فول‌فریم | رزولوشن: 45 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: 151 نقطه‌ای | صفحه‌نمایش: 3.2 اینچی لمسی مفصلی با رزولوشن 2،359،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 9 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 4K 30fps

نکات مثبت:

  • کیفیت عکاسی عالی با وجود رزولوشن بالا
  • صفحه لمسی
  • تایم‌لپس داخلی با خروجی 8K
  • سیستم فوکوس فوق‌العاده
  • فیلم‌برداری 4K
  • بدنه‌ی فلزی مقاوم
  • عکاسی پیاپی با سرعت بالا
  • باتری قدرتمند با امکان ثبت بیش از ۱۸۰۰ عکس با هربار شارژ (CIPA)
  • دارای تمامی امکانات ارتباطی رایج

نکات منفی:

  • اگر با وزن، ابعاد و قیمتش مشکلی ندارید، هیچ نکته منفی ندارد

نیکون D850 علاوه بر اینکه درزمینهٔ عکاسی بی‌نقص و قدرتمند به نظر می‌رسد، درزمینهٔ تصویربرداری نیز می‌تواند برای تصویربرداران حرفه‌ای راضی‌کننده باشد. نیکون در ساخت این دوربین فول فریم از سنسور ۴۷ مگاپیکسلی CMOS از نوع BSI استفاده کرده که در هر دو حالت عکاسی و تصویربرداری متضمن ثبت تصاویری روشن و واضح‌تر است. مگاپیکسل موثر این دوربین ۴۵.۷ است.

قابلیت عکاسی پیاپی آن نیز D850 را به دوربینی مناسب برای مصارف ورزشی و عکاسی از سوژه‌های متحرک تبدیل می‌کند، در ضمن سیستم فوکوس پیشرفته ۱۵۱ نقطه‌ای نیز از موارد جالب‌توجه این دوربین است. این دوربین امکان عکاسی کم‌صدا با کنار رفتن آینه و وارد عمل شدن شاتر الکترونیکی را به کاربر می‌دهد که بسیار کاربردی به نظر می‌رسد.

این دوربین در یک کلام مجموعه‌ای از “آنچه خوبان همه دارند” است، و اگر امکان هزینه برای خرید دوربین در این رده قیمتی را دارید قطعاً با خرید D850 سرمایه‌ گذاری مطمئنی انجام داده‌اید که تا چندین سال از بهترین‌های بازار و دوربینی راضی کننده حتی برای حرفه‌ای‌ترین عکاسان خواهد بود.

سونی A7 III

نوع دوربین: بدون آینه | حسگر: فول فریم | رزولوشن: ۲۴.۲ مگاپیکسل | مانت لنز: سونی FE | نمایشگر: ۳ اینچی لمسی با قابلیت چرخش و رزولوشن ۹۲۲ هزار نقطه | منظره‌یاب: الکترونیکی با رزولوشن ۲.۳۵۹ میلیون نقطه | حداکثر سرعت عکاسی پیاپی: ۱۰ فریم بر ثانیه | حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری: 4K

نکات مثبت:

  • کیفیت تصویر و سرعت بالا
  • لرزشگیر ۵ محوره

نکات منفی

  • نامتعادل در زمان اتصال لنزهای بزرگ
  • رزولوشن ۲۴ مگاپیکسلی کمی کم به نظر می‌رسد

ممکن است که این مدل سرعت بسیار بالای Sony A9 II یا رزولوشن بسیار بالای A7R IV را نداشته باشد، اما دارای تعدادی از بهترین امکانات این دوربین‌های گران‌قیمت است و این قابلیت‌ها را با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌کند.

سونی A7 III از یک سیستم فوکوس خودکار ۶۹۶ نقطه‌ای و لرزشگیر ۵ محوره سنسور شیفت بهره می‌برد که قادر به جبران نوردهی تا ۵ استاپ می‌باشد.

حسگر ۲۴.۲ مگاپیکسلی این دوربین از نوع back-illuminated بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. دوربین طراحی و هندلینگ خوبی دارد اما در زمان اتصال لنزهای بزرگ‌تر، کمی عدم تعادل دارد که این مورد در تمامی دوربین‌های سری آلفا وجود دارد. قیمت این مدل نسبت به امکاناتی که ارائه می‌کند بسیار خوب بوده و می‌توان آن را بهترین دوربین فول فریم همه‌کاره سونی دانست.

بهترین دوربین های عکاسی و فیلمبرداری کامپکت

ما بهترین دوربین‌ها در این رده را براساس محبوبیت جهانی آنها انتخاب کردیم.

در این میان، دوربین‌های متنوع با قیمت‌های مختلفی وجود دارند و البته برخی از آنها در بازار ایران، محبوب‌تر از مدل‌های دیگر هستند.

دوربین Sony ZV-1 از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

دوربین Sony ZV-1

  • حسگر 1 مگاپیکسلی 1 اینچی با تکنولوژی Exmor RS BSI CMOS
  • لنز 24-70mm ساخت زایس
  • فیلمبرداری UHD 4K30p با امکان ضبط ویدئوی خام
  • نمایشگر 3 اینچی لمسی باز شو

عضو تازه وارد دوربین‌های کامپکت سونی ZV-1 نام دارد (بخوانید زی‌وی-وان). امکانات این دوربین بسیار فراتر از یک دوربین کامپکت جیبی است. نمایشگر 3 اینچی آن کاملا به بیرون باز می‌شود و می‌تواند رو به سوژه قرار بگیرد. به همین دلیل هم یکی از بهترین دوربین‌ها برای فیلمبرداری از خود و vLogging است و احتمالا مورد توجه کسانی قرار می‌گیرد که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. خصوصا که سونی یک پایه مخصوص هم برای این دوربین عرضه کرده و بسیاری از امکانات کنترلی دوربین را روی آن هم قرار داده است. البته این پایه جداگانه به فروش می‌رسد.

امکاناتی مانند محو کردن پس‌زمینه، رتوش خودکار پوست صورت، تنظیم نوردهی براساس چهره سوژه و قابلیت‌هایی نظیر این کاملا نشان می‌دهد که بازار هدف این دوربین بلاگر‌ها بوده‌اند.

روی این دوربین یک حسگر بزرگ 1 اینچی Exmor RS stacked CMOS قرار دارد و سونی از پردازنده بسیار قدرتمند BIONZ X روی آن استفاده کرده تا تبدیل به یکی از پرسرعت‌ترین دوربین‌های کامپکت شود. این دوربین می‌تواند فوکوس پیوسته خودش را روی چشم سوژه قفل کرده و آن را دنبال کند و همچنین می‌تواند با سرعت 24 و 30 فریم بر ثانیه با رزولوشن UHD 4K هم فیلمبرداری کند.
امکانات سخت‌افزاری فیلمبرداری آن هم عالی است. جک ورودی و خروجی 3.5mm برای میکروفون و هدفون و همچنین وجود میکروفون استریو قدرتمند روی خود دوربین برای ضبط صدای گفتگو‌های تصویری و خروجی HDMI، تقریبا همه چیز را برای این دوربین تکمیل می‌کنند.

لنز دوربین هم ساخت شرکت زایس و از سری مدل‌های ضد انعکاس ZEISS T* است که با بازه  24-70mmو دیافراگم فوق‌العاده f/1.8 تا f/2.8 یکی از بهترین لنز‌ها روی دوربین‌های کامپکت است. این لنز به لرزشگیر اپتیکال SteadyShot سونی هم مجهز شده تا برای کار در نور کم چه برای عکاسی و چه فیلمبرداری، مشکلی نداشته باشید.

دوربین FUJIFILM X100V

  • حسگر 1MP APS-C X-Trans BSI CMOS 4
  • پردازنده X-Processor 4
  • لنز Fujinon 23mm f/2
  • منظره‌یاب هیبریدی (ترکیبی از نوری و الکترونیکی)

دنیای عکاسی فوجی با دوربین‌های کامپکت رنجفایندر خودش، دنیایی به شدت جذاب برای عکاسان حرفه ای است. دوربین‌های سری X100 که حالا با پنجمین نسخه آن روبرو هستیم، یک دوربین فوق‌العاده پیشرفته با سبک و استایل دوربین‌های قدیمی است که با لنز پرایم (با فاصله کانونی ثابت) حس و حال عکاسی حرفه‌ای و کلاسیک را به شما می‌دهد.

این دوربین از یک حسگر بسیار پیشرفته 26.1 MP سری X-Trans CMOS 4 با اندازه APS-C استفاده می‌کند. این دوربین به واسطه استفاده از پردازشگر قدرتمند X-Processor 4 می‌تواند با رزولوشن 4K فیلمبرداری و با سرعت 11 فریم بر ثانیه با شاتر مکانیکی خودش عکاسی کند. حساسیت این دوربین هم از ISO 160-12800 متغیر است و به دلیل استفاده از تکنولوژی BSI در حسگر آن، نویز دوربین در شرایط کم‌نور بسیار ناچیز است.

سیستم فوکوس این دوربین هم از دوربین رده بالای فوجی X-Pro3 گرفته شده و می‌تواند با استفاده از 425 نقطه فوکوس ترکیبی یا هیبریدی فوکوس فوق‌العاده سریعی داشته باشد (همه نقاط هم Phase Detection هستند و هم تشخیص کنتراست. یعنی برای عکاسی و فیلمبرداری به یک سرعت عمل می‌کنند).

لنز X100V هم یک لنز ثابت 24mm است که با توجه به حسگر APS-C آن زاویه دید حدود 35mm را به شما نمایش می‌دهد. حداکثر دیافراگم این لنز برابر f/2 است.

منظره‌یاب این دوربین نیز هیبریدی بوده و این‌بار با رزولوشن بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی به 3.69 میلیون نقطه OLED ارتقا یافته است.

و نهایتا تمامی فیلتر‌های رنگی اختصاصی فوجی مانند Provia، Velvia، Astia و دیگر فیلتر‌های فوجی هم روی عکس و هم روی فیلم‌هایی که با این دوربین می‌گیرید در دسترس هستند. این یکی از بهترین و کارآمدترین دوربین‌های کامپکت برای حرفه‌ای محسوب می‌شود.

دوربین Sony HX400V

دوربین Sony HX400V

  • حسگر 4MP 1/2.3″ Exmor R CMOS
  • پردازشگر Bionz X
  • لنز ساخت کارل زایس با بزرگنمایی اپتیکال 50X
  • فاصله کانونی لنز معادل 24-1200mm

دوربین سونی HX100V را در واقع می‌توان ترکیبی از امکانات و طراحی یک دوربین DSLR با یک لنز خیلی بلند و سادگی استفاده از یک دوربین کامپکت در نظر گرفت. حسگر 20.4 مگاپیکسلی روی این دوربین هم اندازه یک دوربین کامپکت است (اندازه 1/2.3 اینچی). اما از تکنولوژی Exmor R CMOS در ساخت آن استفاده شده و البته با یک پردازشگر BIONZ X هم ترکیب شده تا در نور کم، کیفیتی بسیار بالاتر از سطح انتظار ما را ارائه دهد.

این لنز با بزرگنمایی 50 برابر، ساخت شرکت Carl Zeiss است و فاصله کانونی معادل 24-1200mm را پوشش می‌دهد. دیافراگم متغیر این لنز هم از f/2.8 تا f/6.3 در بسته‌ترین فاصله کانونی آن (یعنی روی 1200mm) تغییر می کند. البته لرزشگیر قدرتمند SteadyShot سونی هم روی این لنز قرار گرفته تا در نور کم هم بتوانید از فاصله کانونی بلند آن استفاده کنید.

نمایشگر 3 اینچی این دوربین از تکنولوژی Xtra Fine  استفاده می‌کند و با قابلیت لمسی و تاشو و رزولوشن 921 هزار نقطه، برای کار در زوایای خیلی بالا یا پایین هم عالی است.

این دوربین نمی‌تواند با رزولوشن 4K فیلمبرداری کند، اما در صورت استفاده از رزولوشن Full HD 1080p می‌توانید هم با سرعت عادی و هم با سرعت اسلوموشن 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنید. سرعت عکاسی 10 فریم بر ثانیه آن هم برای ثبت صحنه‌های پر سرعت کافی است.

دوربین Sony HX100 را می‌توان یک دوربین همه کاره خانگی و سفری به شمار آورد.

دوربین Canon PowerShot G7 X Mark III

  • حسگر 2MP 1″ Stacked CMOS
  • پردازشگر DIGIC 8 و فیلمبرداری 4K
  • لنز زوم با بزرگنمایی 2 برابر اپتیکال
  • نمایشگر لمسی چرخشی

دوربین‌های سری G کانن، از ابتدا جزو کامل‌ترین و جذاب‌ترین دوربین‌های کامپکت این شرکت محسوب می‌شدند و همواره مورد توجه کسانی بودند که دوست داشتند با کمترین هزینه، یک دوربین با کیفیت و کوچک در اختیار داشته باشند.
این دوربین یک حسگر 20.1 مگاپیکسلی CMOS با اندازه 1 اینچ دارد که با پردازشگر DIGIC 8 کانن ترکیب شده و با سرعت فوق‌العاده 20 فریم بر ثانیه عکاسی کند. علاوه بر این می‌تواند با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه هم فیلمبرداری کند.

روی این دوربین یک لنز با فاصله کانونی متغیر 24-100mm با بزرگنمایی اپتیکال 4.2X قرار گرفته است که دیافراگم آن از f/1.8 تا f/2.8 متغیر است. ضمنا برای عکاسی در نور کم هم می‌توانید روی لرزشگیر اپتیکال Image Stabilizer ساخت خود کانن حساب کنید.

نمایشگر 3 اینچی این دوربین می‌تواند با یک چرخش 180 درجه، به طور کامل به سمت جلو برگردد و از این لحاظ برای عکاسی و فیلمبرداری سلفی کاملا کارآمد است.  ضمنا می‌توانید برای ارتباط بی‌سیم WiFi با تلفن‌های هوشمند، از نرم‌افزار بسیار پیشرفته کانن برای این کار استفاده کنید. این نرم‌افزار حتی به شما امکان می‌دهد تا نمای دوربین را روی گوشی هوشمند خود ببینید و با آن عکاسی و فیلمبرداری کنید.

دوربین Canon IXUS 185

  • حسگر 20 MP
  • لنز زوم 28-224mm با بزرگنمایی 8 برابر
  • کاربری بسیار ساده
  • فلاش قوی روی دوربین

دوربین کانن IXUS 185 که در برخی از کشور‌ها با نام ELPH 185 هم نامیده می‌شود یکی از دوربین‌های بسیار ارزان قیمت بازار است و با امکانات کاملا معمولی آن، احتمالا در برابر گوشی‌های هوشمند جدید چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. اما این دوربین چند مزیت کاملا مهم نسبت به گوشی‌های همراه دارد.

اول اینکه ساخت کانن است و طبیعتا وقتی حسگر یا لنز یک دوربین را کانن می‌سازد، کیفیت عکس و فیلم به مراتب بالاتری نسبت به بسیاری از برند‌های سازنده گوشی‌های همراه دارد.

اما یک تفاوت بسیار مهم دیگر هم وجود دارد. لنز این دوربین دارای بزرگنمایی اپتیکال 8 برابر است و فاصله کانونی 28-224mm را پوشش می‌دهد. یعنی می‌توانید بدون افت کیفیت، از زاویه باز یک عکس دسته‌جمعی، روی چهره یک شخص در میان جمعیت زوم کنید و با استفاده از لرزشگیر اپتیکال Image Stabilizer اختصاصی خود کانن، بدون کمترین لرزش، یک عکس پرتره فوق العاده ثبت کنید.
البته همین مقدار زوم، می‌تواند به صورت نرم‌افزاری با تکنولوژی Zoom Plus کانن، بدون افت کیفیت تا 16 برابر هم برسد.

حسگر 20 مگاپیکسلی، فلاش روی دوربین، امکان عکاسی ماکرو از فاصله 1 سانتی‌متری، حالت‌های خودکار و دستی بسیار ساده، فیلمبرداری HD و صفحه نمایش بزرگ، از امکانات دیگر این دوربین هستند که می‌تواند آن را تبدیل به یک همسفر خوب برای شما بکند.
این دوربین بهترین گزینه برای کسانی است که تجربه‌ای بهتر از گوشی‌ موبایلشان را با قیمتی بسیار مناسب و کاربری بسیار ساده نیاز دارند.

بهترین دوربین های حرفه‌ای  DSLR

دوربین‌های DSLR به دلیل حضور طولانی مدت در بازار و پشتیبانی از انواع لنز‌های حرفه‌ای و تجهیزات متنوع، یکی از پرفروش‌ترین محصولات عکاسی محسوب می‌شوند. در این لیست، هم دوربین‌های ارزان قیمت برای شروع عکاسی را معرفی می‌کنیم و هم دوربین‌های رده بالا و حرفه‌ای برای کاربری پیشرفته.

دوربین Nikon D3500

دوربین Nikon D3500

  • حسگر 2MP DX-Format CMOS
  • پردازشگر EXPEED 4 و عکاسی 5 فریم بر ثانیه
  • فیلمبرداری Full HD اسلوموشن
  • بدون فیلتر Low-Pass

این یکی از بهترین دوربین‌های عکاسی نیکون است که تابحال ساخته شده است. یک دوربین بسیار کوچک و ساده DX-Format (فرمت غیر فول‌فریم‌های نیکون) که امکان پشتیبانی از تمام لنز‌های نیکون را دارد و امکانات و کیفیت آن برای کسانی که می‌خواهند برای اولین بار پا به دنیای عکاسی حرفه‌ای بگذارند عالی است.

روی این دوربین یک حسگر بزرگ 24.2 مگاپیکسلی CMOS با اندازه APS-C قرار گرفته است و همراه با پردازشگر EXPEED 4 می‌تواند با حساسیت ISO 100-25600 در شرایط مختلف نوری عکس‌های باکیفیتی بگیرد. همچنین ترکیب این دو، به Nikon D3500 اجازه می‌دهد تا با سرعت 5 فریم بر ثانیه همراه با فوکوس و نورسنجی تک تک فریم‌ها و با رزولوشن Full HD 1080p و سرعت اسلوموشن 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند.

ضمنا نیکون فیلتر Low-Pass را از روی حسگر این دوربین حذف کرده است و به همین دلیل هم شارپنس آن بسیار بیشتر از حد انتظار ما از دوربینی با این رزولوشن است.

نیکون روی این دوربین از قابلیت SnapBridge استفاده کرده است که یک پل ارتباط بی‌سیم با استفاده از بلوتوث برای ایجاد رابطه بین دوربین و گوشی‌های هوشمند است. به این ترتیب که به محض گرفتن هر عکس، نسخه‌ای از آن را می‌توانید در گوشی تلفن همراهتان داشته باشید و از آنجا که این قابلیت با بلوتوث کار می‌کند، برخلاف WiFi مصرف بسیار پایینی دارد و می‌توانید در تمام طول روز با خیال راحت آن را روشن بگذارید.

نمایشگر این دوربین یک LCD با رزولوشن 921 هزار نقطه 3 اینچی است که البته لمسی یا باز‌شو نیست، اما برای فیلمبرداری یا عکاسی LiveView کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. منظره‌یاب نوری بزرگ، فلاش روی دوربینی قوی و یک باطری لیتیوم یون که با هر بار شارژ می‌تواند بیش از 1500 عکس بگیرد، از نقاط قوت این دوربین جذاب است.

دوربین Canon EOS 850D

  • حسگر 1MP APS-C CMOS
  • قابلیت فوکوس Dual Pixel AF
  • فیلمبرداری 4K
  • نمایشگر بازشو لمسی

دوربین‌های کانن سری Rebel که به مدل‌های سه رقمی کانن مشهورند (چون نام آنها دارای سه عدد هست) اصولا برای کاربران تازه‌کار ساخته می‌شوند. اما دوربین Canon EOS 850D بسیار فراتر از یک دوربین استارتر است. کانن بسیاری از امکانات دوربین‌های DSLR رده بالای خودش را در این دوربین کوچک هم قرار داده است.

دوربین 850D یک حسگر 24.1 مگاپیکسلی CMOS با اندازه APS-C دارد و با پردازشگر بسیار سریع DIGIC 8 هم ترکیب شده تا بتواند با سرعت 7 فریم بر ثانیه عکاسی کرده و با رزولوشن 4K فیلمبرداری کند.

کانن در این دوربین‌ هم مانند اغلب مدل‌های اخیر خود از تکنولوژی Dual Pixel AF روی تمام سطح حسگر استفاده کرده است. به واسطه این تکنولوژی، هر نقطه از حسگر می‌تواند به عنوان یک نقطه فوکوس عمل کند و عملا تمام سطح کادر دوربین جزو محدوده فوکوس محسوب می‌شود.

این قابلیت در کنار سرعت بالا و حرکت کاملا بی‌صدای لنز‌های STM که همراه این دوربین ارائه می‌شوند، فوکوسی باور نکردنی و بسیار سریع را در هنگام فیلمبرداری یا عکاسی با Live View به شما می‌دهد.ضمن اینکه نمایشگر این دوربین لمسی و کاملا باز شو است و می‌توانید دوربین را در هر زاویه‌ای نگه دارید و با سرعت روی هر سوژه‌ای فوکوس کنید.

نکته جالب‌تر اینکه این دوربین ارزان قیمت دارای تشخیص چهره و فوکوس روی چشم هم هست و می‌تواند در صحنه‌های پرتحرک، فوکوس را در دقیق‌ترین حالت روی سوژه‌های انسانی قفل کند.

عکاسی با فایل خام 14 بیتی، لرزشگیر دیجیتالی 5 محوره روی ویدئو‌ها و باطری با قدرت 1250 شات به ازای هر شارژ از امکانات دیگر این دوربین فوق‌العاده هستند.

دوربین نیکون D500

  • حسگر 9MP DX-Format CMOS
  • پردازشگر EXPEED 5
  • نمایشگر لمسی تا شو با رزولوشن 2539 هزار نقطه
  • فیلمبرداری 4K

دوربین Nikon D500 را می‌توان بهترین دوربین عکاسی غیر فول‌فریم نیکون نامید. این دوربین یک حسگر 20.9 مگاپیکسلی CMOS با اندازه APS-C دارد، اما واقعا از نظر کیفیت و امکانات، از حسگر‌های فول‌فریم این شرکت چندان عقب‌تر نیست.

نیکون در این دوربین از پردازشگر EXPEED 5 استفاده کرده است تا بتواند با سرعت 10 فریم بر ثانیه، همراه با فوکوس و نورسنجی تک‌تک فریم‌ها عکس بگیرد. بافر این دوربین برای عکاسی با فرمت خام با سرعت 10 فریم بر ثانیه، 200 فریم است. یعنی می‌تواند 20 ثانیه با همین فرمت به صورت پیوسته عکس بگیرد.

به همین دلیل هم این یکی از بهترین دوربین‌های نیکون برای عکاسی پرسرعت مانند عکاسی خبری و ورزشی و حیات‌وحش است. محدوده حساسیت این دوربین ISO 100-51200 است و می‌تواند به صورت نرم‌افزاری تا ISO 1640000 هم بالا برود!

ماژول فوکوس این دوربین Multi-CAM 20K 153-point AF  است که شامل 153 نقطه فوکوس تشخبص فاز، از جمله 99 نقطه فوکوس از نوع کراس می‌شود. جالب‌ است بدانید نیکون از همین ماژول در دوربین‌های سری D5 هم استفاده کرده است. (تصور کنید ترکیب این تعداد نقاط فوکوس، با سیستم‌های فوکوس‌یابی مشهور نیکون چه چیزی می‌شود!)

نیکون D500 می‌تواند با رزولوشن 4K فیلمبرداری کند و درگاه‌های 3.5mm ورودی و خروجی آن برای میکروفون و هدفون هم امکان کار با تجهیزات پیشرفته صدابرداری را به شما می‌دهد.

نمایشگر 3 اینچی لمسی و تاشو، دو درگاه کارت حافظه SD و CFexpress و بدنه عایق‌بندی شده فلزی از آلیاژ منیزیم از دیگر امکانات این دوربین سریع است.

دوربین Canon 5D Mark IV

دوربین Canon 5D Mark IV

  • حسگر 30 مگاپیکسلی فول فریم
  • سرعت عکاسی 7 فریم بر ثانیه
  • فیلمبرداری 4K
  • نمایشگر بازشو با رزولوشن 62 میلیون نقطه

سری دوربین‌های Canon 5D در طی این سال‌ها همواره جزو محبوب‌ترین دوربین‌های DSLR بوده‌اند و آخرین نسخه آن یعنی 5D Mark IV چند سالی هست که بازار را در دست خودش گرفته است. رزولوشن 30.4 مگاپیکسل این دوربین، بسیار بیشتر از چیزیست که اغلب عکاسان به آن نیاز داشته باشند و در کنار پردازشگر DIGIC 6+ امکان عکاسی پی‌درپی 7 فریم بر ثانیه (به مدت 3 ثانیه) با استفاده از تمام این کیفیت را دارد.

این نخستین دوربین از سری 5D است که می‌توانست با رزولوشن 4K فیلمبرداری کند. اما آنچه که این دوربین را بین فیلمبرداران (خصوصا در ایران) محبوب کرده است، فوکوس بسیار سریع و کاملا بی‌صدای Dual Pixel AF آن است که در هنگام فیلمبرداری، به کاربر امکان می‌دهد تا با لمس هر نقطه‌ای از تصویر، به راحتی شارپ‌ترین و دقیق‌ترین فوکوس را روی آن نقطه به دست آورد.

البته خود دوربین هم دارای 61 نقطه فوکوس تشخیص فاز است که 41 نقطه از آن از نوع کراس است و می‌توانند با انواع حالت‌های مختلف، هم روی سوژه قفل کرده و هم ان را دنبال کنند.

نمایشگر 3.2 اینچی این دوربین می‌تواند به طور کامل رو به بیرون باز شود و با کیفیت 1.62 میلیون نقطه‌ای خودش، تصویری بسیار شفاف از کادر دوربین را به نمایش می‌گذارد.

یک قابلیت فوق العاده در این دوربین که کمتر به آن توجه شده، قابلیت Dual Pixel RAW است که به کاربر امکان می‌دهد تا در صورت ویرایش فایل خام آن با خود برنامه کانن، پس از عکس‌برداری هم نقطه فوکوس را تا حدی جابه‌جا کند و دقیق‌ترین و شارپ‌ترین حالت عکس را از آن خروجی بگیرد. این قابلیت امکان کنترل بوکه را نیز به کاربر می‌دهد.

فیلمبرداری با فرمت‌های ویدیویی خام، پشتیبانی از دو کارت حافظه SD و CF و بدنه‌ای بسیار مقاوم و کاملا عایق‌بندی شده، آن را به یک دوربین همه‌کاره برای انواع شرایط مختلف عکاسی تبدیل می‌کند.

دوربین Nikon D850

  • حسگر 7MP FX-Format BSI CMOS
  • پردازشگر EXPEDD 5 با سرعت عکاسی 7 فریم بر ثانیه
  • نمایشگر لمسی 2″ 2.36m-Dot تاشو
  • فیلمبرداری 4K UHD و Full HD 1080p 120fps

دوربین‌های حرفه‌ای معمولا یا رزولوشن خیلی بالایی دارند یا سرعت خیلی زیادی. اما نیکون در دوربین D850 خودش در هر دو زمینه به بالاترین سطح ممکن رسیده است.

به جرات می‌توان Nikon D850 را بهترین دوربین عکاسی DSLR این شرکت نامید. این دوربین فول فریم یک حسگر 45.7 مگاپیکسلی با تکنولوژی BSI CMOS دارد که با پردازشگر EXPEED 5 ترکیب شده و می‌تواند با همین رزولوشن، با سرعت فوق‌العاده 7 فریم بر ثانیه همراه با فوکوس و نورسنجی تمام سطح کادر عکاسی کند.

تکنولوژی Back Illuminated در حسگر این دوربین که آن را به اختصار BSI می‌نامند، امکان عکس‌برداری در نور خیلی کم با نویز بسیار پایین را به دوربین می‌دهد. علاوه بر این، نیکون فیلتر Low Pass را هم از روی این حسگر حذف کرده تا علاوه بر رزولوشن بالا، شارپنس آن را هم افزایش دهد. به همین دلیل این دوربین یکی از شارپ‌ترین عکس‌ها را در بین همه نیکون‌ها می‌گیرد.

این دوربین یک مد مخصوص تبدیل نگاتیو آنالوگ به دیجیتال دارد و همچنین می‌تواند برای فیلمبرداری تایم لپس با رزولوشن 8 مگاپیکسل هم به کار گرفته شود.

ماژول فوکوس D850 همان ماژول فوکوس D5 است (Multi-CAM 20K 153-point AF ) و با 153 نقطه فوکوس که 99 تا از آن از نوع کراس است، نه تنها یک دوربین عکاسی پرتره و منظره فوق العاده، بلکه یک دوربین برای عکاسی ورزشی و پرسرعت و حتی یک دوربین فیلمبرداری بسیار پیشرفته هم به شمار می‌رود.

رزولوشن فیلمبرداری 4K با استفاده از تمام سطح حسگر، نمایشگر با کیفیت 3.2 اینچی با رزولوشن 2.359 میلیون نقطه‌ای، منظره‌یاب چشمی بزرگ و بسیار باکیفیت، درگاه های مخصوص صدابرداری و البته پشتیبانی از کارت‌های حافظه CFexpress Type B/XQD و SD UHS-II این دوربین را به پرچمدار دوربین‌های DSLR نیکون تبدیل کرده است.

بهترین دوربین های بدون آینه

تا چند سال پیش، دنیای دوربین‌های حرفه‌ای شامل هر دو گروه DSLR ها و بدون آینه‌ها می‌شد. دلیل این موضوع هم این بود که تمرکز سونی به عنوان یکی از مهم ترین سازندگان دوربین‌های عکاسی، بر روی شاخه بدون آینه‌ها قرار داشت و از سوی دیگر نیکون و کانن هم به عنوان مشهورترین شرکت‌های سازنده دوربین، بهترین مدل‌های خودشان را با فرمت DSLR ارائه می‌کردند.

اما ورود این دو برند به زمین بازی سونی باعث شده تا حالا مدل‌های بسیار خوبی را از همه این برند‌های مشهور با فرمت بدون آینه ببینیم. یک دلیل مهم برای اینکه همچنان سونی را بازیگر اصلی این گروه ببینیم، نه فقط امکانات عالی دوربین‌های این شرکت، بلکه گستره وسیع لنز‌هایی است که در طول این سال‌ها (خصوصا در دنیای بدون آینه‌ها) برای دوربین‌های این شرکت ساخته شده است.

این در حالی است که کانن و نیکون در این زمینه ضعیف‌تر هستند و تعداد لنز‌هایی که برای دوربین‌های بدون آینه این دو شرکت در دسترس است، بسیار کمتر از و محدود‌تر از سونی است.

با این توضیح، سعی می‌کنیم بهترین دوربین‌های عکاسی بدون آینه همه این شرکت ها را مورد بررسی قرار دهیم.

دوربین Canon EOS M50 Mark II

دوربین Canon EOS M50 Mark II

  • حسگر 1MP APS-C CMOS
  • پردازشگر DIGIC 8 و سرعت عکاسی 10 فریم بر ثانیه
  • فیلمبرداری UHD 4K
  • تشخبص فوکوس خودکار و قابلیت تشخیص چشم

اگر هدف از عکاسی با دوربین‌های بدون آینه، استفاده از بالاترین کیفیت در کوچکترین بدنه ممکن باشد، باید بگوییم که کانن EOS M50 Mark II به خوبی از پس این وظیفه برآمده است.

این دوربین بدنه‌ای هم تراز دوربین‌های کامپکت دارد، اما در ان از یک حسگر با اندازه بزرگ APS-C و رزولوشن عالی 24 مگاپیکسل استفاده شده است. این حسگر در کنار یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های کانن یعنی DIGIC 8 می‌تواند با سرعت 10 فریم بر ثانیه به صورت پی‌درپی عکس بگیرد.

با این پردازشگر، محدوده حساسیت این دوربین از ISO 100 تا 25600 می‌رسد و البته جزو ارزان‌ترین دوربین‌های بدون آینه موجود در بازار هم هست که می‌تواند با رزولوشن 4K نیز فیلمبرداری کند.

کانن در حسگر این دوربین از تکنولوژی Dual Pixel AF استفاده کرده است که یعنی همراه با لنز‌های STM مخصوص این دوربین‌های کوچک (که مانت M نام دارد) دقت فوکوس آنها بسیار بالا می‌رود و با لمس کردن هر نقطه از تصویر کاملا بی‌صدا و سریع روی آن نقطه فوکوس می‌کند.

این دوربین یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی و فیلمبرداری سلفی است. با وجود بدنه بسیار کوچک EOS M200، نمایشگر آن به طور کامل رو به جلو باز می‌شود و می‌توانید در حین کار، کاملا کادر اطراف خودتان را بررسی کنید.

این نمایشگر 3 اینچی و دارای رزولوشن 1.04 میلیون پیکسل و به صورت لمسی است. جالب اینجاست که روی همین بدنه کوچک هم کفشک مخصوص فلاش کانن را می‌بینیم، یعنی می‌توانید مانند دوربین‌های حرفه‌ای این شرکت، از فلاش های اسپیدلایت کانن روی آن استفاده کنید.

نهایتا اینکه می‌توانید این دوربین را از طریق WiFi به گوشی هوشمند یا تبلت خودتان وصل کنید و با استفاده از نرم‌افزار پیشرفته کانن برای دوربین‌های خودش، از کار کردن با ان لذت ببرید.

دوربین Sony A6100 از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

  • حسگر 2MP APS-C Exmor CMOS
  • پردازشگر Bionz X و فیلمبرداری 4K و Full HD 1080p 120fps
  • منظره‌یاب SVGA Tru-Finder 1.44m-Dot OLED
  • نمایشگر تاشو 3 اینچی لمسی

دوربین‌های بدون آینه سری A6000 که با چندین مدل مختلف در بازار حضور دارند (جدید‌ترین آنها A6600 است) یک عضو نسبتا ارزان قیمت به نام A6100 دارد که یکی از بهترین دوربین‌های عکاسی با حسگر APS-C موجود در بازار است. این دوربین برخی از قابلیت‌های مدل‌های بسیار پیشرفته‌تر را در خود دارد.

به عنوان مثال سیستم فوکوس پیشرفته سونی با امکان قفل فوکوس روی چشم، در این مدل کوچک و ارزان قیمت دیده می‌شود و البته امکان پشتیبانی از تمامی لنز‌های مانت E سونی که در بازار تنوع زیادی دارند را هم دارد.

سونی در این دوربین از حسگر فوق‌العاده Exmor با رزولوشن 24.2 مگاپیکسل استفاده کرده است و ترکیب آن با پردازشگر BIONZ X به این دوربین امکان می‌دهد تا با سرعت 11 فریم بر ثانیه عکس بگیرد.

نکته مهم امکان دنبال کردن فوکوس روی سوژه‌های متحرک و امکان قفل فوکوس روی چشم انسان در تک تک این فریم‌ها است. دوربین a6100 سونی425  نقطه فوکوس هیبریدی دارد که ترکیبی از تشخیص فاز و تشخبص کنتراست برای دستیابی به بالاترین سرعت فوکوس در هر دو وضعیت عکاسی و فیلمبرداری است.

این دوربین می‌تواند با رزولوشن UHD 4K فیلم بگیرد و نگه داشتن فوکوس روی چهره سوژه در فیلمبرداری هم در دسترس است.

نمایشگر این دوربین 3 اینچی و با رزولوشن 921  هزار نقطه‌ای و لمسی است و علاوه بر این دارای یک منظره‌یاب الکترونیکی جداگانه OLED نیز هست.

ضمنا نمایشگر آن می‌تواند با زاویه 180 درجه رو به جلو برگردد و برای فیلمبرداری و عکاسی از خود خصوصا برای محتوای ویدئویی برای شبکه‌های اجتماعی عالی است. سونی A6100 یکی از کارآمدترین و مناسب‌ترین دوربین‌های بدون آینه موجود در بازار محسوب می‌شود.

FUJIFILM X-T30

FUJIFILM X-T30

  • حسگر 1MP APS-C X-Trans BSI CMOS 4
  • پردازشگر X-Processor 4 با 4 پردازنده
  • فیلمبرداری UKD 4K با امکان ضبط فرمت خام
  • نمایشگر 36 میلیون نقطه‌ای OLED

دنیای عکاسی با فوجی، طرفداران خاص خودش را دارد. این دوربین‌ها فضای رنگی و کاری خاصی دارند که باعث می‌شود تا کسانی که یکبار با دوربین‌های فوجی کار می‌کنند، دیگر هرگز آن را ترک نکنند. دوربین X-T30 یکی از محبوب‌ترین دوربین‌های بدون آینه سونی است که الان در بازار ایران پیدا می‌کنید.

شکل و ظاهر X-T30 شما را به یاد دوربین‌های کلاسیک قدیمی می‌اندازد که در دست استادان بزرگ عکاسی می‌دیدید. اما در قلب آن یکی از پیشرفته‌ترین حسگر‌های دنیا که ساخت خود فوجی است قرار گرفته است.

حسگر X-Trans CMOS 4 فوجی با رزولوشن 26.1 مگاپیکسل و اندازه بزرگ APS-C همراه با یک پردازشگر X-Processor 4 در این دوربین قرار دارد.  البته این دوربین از 4 پردازشگر موازی برای دستیابی به سرعت بالاتر استفاده می‌کند.

دوربین X-T30 می‌تواند با سرعت 8 فریم بر ثانیه عکاسی می‌کند و ضمنا فیلمبرداری 4K این دوربین فقط 1.25x بزرگنمایی یا زوم دارد که برای دوربینی با این سطح بسیار خوب است.

منظره‌یاب 2.36 میلیون نقطه‌ای OLED، نمایشگر 3 اینچی با رزولوشن 1.04 میلیون نقطه‌ای لمسی که می‌تواند رو به بالا و پایین تا شود و پشتیبانی از تمامی فیلتر‌های رنگی مخصوص فوجی، جزو مهم‌ترین مشخصات این دوربین فوق‌العاده هستند.

دوربین Nikon Z 5 از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

  • حسگر 3MP FX-Format CMOS
  • پردازشگر EXPEED 6 و لرزشگیر داخل بدنه
  • فیلمبرداری UHD 4K
  • منظره‌یاب الکترونیکی 6m-Dot OLED

در حال حاضر ارزان‌ترین فول‌فریم‌های دنیای بدون آینه‌ها، دو دوربین Nikon Z 5 و Canon RP هستند. اما بین این دو دوربین در لیست بهترین دوربین‌های عکاسی بدون آینه، قطعا Nikon Z 5 جای می‌گیرد. دلیل این موضوع را هم به شما می‌گوییم.

درون این دوربین یک پردازشگر 24.3 مگاپیکسلی فول فریم قرار گرفته و بسیاری از امکانات آن از دوربین رده بالای Z6 نیکون گرفته شده است. به نظر می‌رسد نیکون قصد داشته تا یک دوربین ارزان قیمت فول فریم را با امکانات زیاد معرفی کند تا کاربرانی را که به سمت سری A7 سونی می‌روند به سمت خودش بکشد.

به دلیل استفاده از پردازشگر پرسرعت EXPEED 6، حساسیت این دوربین می‌تواند تا ISO 51200 بالا برود و البته قابلیت فیلمبرداری 4K را هم دارد. سرعت عکس‌برداری آن هم 4.5 فریم بر ثانیه است که برای دوربینی در این سطح و قیمت کافی است.

سیستم فوکوس این دوربین 273 نقطه فوکوس دارد که همگی از نوع هیبریدی هستند. یعنی هم همه نقاط هم در هنگام عکاسی و هم در هنگام فیلم‌برداری سریع‌ترین سرعت ممکن را دارند.

با توجه به سابقه و مهارت نیکون در تعریف قابلیت‌های فوکوس خودکار و خصوصا با وجود قفل فوکوس روی چشم، می‌توانیم انتظار یک دوربین بسیار پیشرفته برای عکاسی از صحنه‌های اکشن و پرسرعت را داشته باشیم.

منظره‌یاب الکترونیکی این دوربین با 3.6 میلیون نقطه یکی از باکیفیت‌ترین منظره‌یاب‌ها در دوربین‌های میرورلس است. نمایشگر آن هم 3.2 اینچی با رزولوشن 1.04 میلیون نقطه به صورت لمسی و تا شو طراحی شده است.

اما آنچه که این دوربین را بالاتر از Canon RP قرار می‌دهد، لرزشگیر 5 محوره داخل بدنه آن است. از انجا که می‌توانید لنز‌های سری F نیکون را با یک مبدل FTZ به این بدنه متصل کنید، می‌توانید با خیال راحت از لنز‌های بدون لرزشگیر نیکون هم در نور کم استفاده کنید و مطمئن باشید که خود دوربین می‌تواند لرزش دست شما را حذف کند.

البته علاوه بر این امکان Focus Peaking هم در این دوربین وجود دارد که نسبت به Canon RP که فاقد ان هست، برای عکاسی ماکرو بسیار کار‌آمد‌ تر محسوب می‌شود.

دوربین Sony A7 III

دوربین Sony A7 III

بدون شک محبوب‌ترین دوربین بدون آینه سونی در بازار ایران این دوربین است. البته این بهترین دوربین عکاسی سونی نیست، اما در بین دوربین‌های بدون آینه این شرکت، بهترین توازن بین امکانات عکاسی، امکانات فیلمبرداری و ضمنا قیمت مناسب را دارد.

سونی در این دوربین از یک حسگر 24.2 مگاپیکسلی با تکنولوژی Exmor R BSI CMOS و حسگر بسیار پرسرعت BIONZ X استفاده کرده است. به این ترتیب می‌تواند با سرعت 10 فریم بر ثانیه عکس‌برداری کند که برای یک دوربین فول‌فریم عدد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

سیستم فوکوس هیبریدی یا ترکیبی این دوربین هم بسیار پیشرفته است. ترکیبی از 693 نقطه فوکوس تشخیص فاز و 425 نقطه فوکوس تشخیص کنتراست، باعث می‌شود تا با کوچکترین لمس روی نمایشگر دوربین، با سریع‌ترین و دقیق‌ترین فوکوس ممکن، سوژه را دنبال کند.

حساسیت ISO 100-51200 و استفاده از حسگر BSI در این دوربین، امکان عکس‌برداری بسیار با کیفیت در نور کم را به شما می‌دهد. علاوه بر این روی حسگر A7 III یک لرزشگیر 5 محوره SteadyShot هم قرار دارد که می‌تواند تا 5 استاپ سرعت پایین‌تر از سرعت مجاز هم لرزش دست را حذف کند.

نمایشگر 3 اینچی با رزولوشن 922  هزار نقطه و تاشو، یک منظره‌یاب 2.36 میلیون نقطه‌ای، فیلمبرداری 4K با فرمت خام و ضبط ویدئو‌های Full HD 1080p با سرعت 120 فریم بر ثانیه و همچنین پشتیبانی از دو درگاه کارت حافظه، این دوربین را به یک انتخاب کاملا حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

دوربین Sony A1 از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

دوربین A1 پرچمدار دوربین‌های سونی است و واقعا نام پرچمدار برازنده آن است. رزولوشن بسیار بالای 50 مگاپیکسل برای عکاسی و امکان ضبط ویدئو‌های 8K تنها بخشی از امکانات این غول دنیای تصویرگری است. حسگر فول فریم این دوربین با تکنولوژی Exmor RS BSI ساخته شده و یک پردازنده کاملا جدید به نام BIONZ XR برای آن طراحی شده است.

این دوربین می‌تواند با سرعت باورنکردنی 30 فریم بر ثانیه (با رزولوشن 50 مگاپیکسل!) عکس بگیرد و ویدئو‌های 4K با سرعت اسلوموشن 120 فریم بر ثانیه ضبط کند! ویدئو‌های این دوربین 10-bit هستند و می‌توانید به طور طبیعی و نه نرم افزاری، با حساسیت ISO 102400 هم با آن فیلم و عکس بگیرید.

سمپلینگ ویدئو‌های این دوربین 4:2:2 و عمق رنگ فایل‌های خام آن 16-bit است. توجه داشته باشید که این دوربین چه در هنگام فیلمبرداری 8K و چه 4K هیچگونه کراپی را ندارید و ضبط با استفاده از تمام سطح حسگر انجام می‌شود.

سیستم فوکوس این دوربین 759 نقطه هیبریدی دارد که تقریبا تمام سطح حسگر را پوشش می‌دهند. امکان دنبال کردن سوژه‌های متحرک و قفل فوکوس روی چشم انسان هم بسیار سریع و بدون نقص انجام می‌شود.

منظره‌یاب این دوربین با رزولوشن 9.44 میلیون نقطه و سرعت رفرش 240 بار در ثانیه، قوی‌ترین منظره‌یابی است که تا بحال روی یک دوربین بدون آینه قرار گرفته است.

تک تک مشخصات این دوربین، بسیار فراتر از چیزیست که تا به امروز در دنیای عکاسی اتفاق افتاده است و به نوعی می‌توان ان را بهترین دوربین عکاسی حال حاضر دنیای میرورلس‌ها در نظر گرفت.

بهترین دوربین برای عکاسی اکشن - بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

بهترین دوربین عکاسی اکشن

خیلی ها دنیای دوربین‌های اکشن را با برند گوپرو تعریف می‌کنند. اما گوپرو تنها یکی از بازیگران مطرح در این بازار است. ما در اینجا چند تا از بهترین دوربین‌های عکاسی اکشن از برند‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید با توجه به نیاز خودتان، مدل جذاب‌تر را از میان آنها انتخاب کنید.

دوربین GoPro HERO10 BLACK از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

  • حسگر 23 مگاپیکسلی GP2
  • نمایشگر هم در جلو و هم در عقب دوربین
  • لرزشگیر قدرتمند نرم‌افزاری
  • فیلمبرداری با رزولوشن 3K 60fps و 4K 120fps

دوربین گوپرو HERO10 Black پرچمدار دوربین‌های اکشن این شرکت محسوب می‌شود. حسگر این دوربین 23 مگاپیکسل رزولوشن دارد. این دوربین می‌تواند با رزولوشن 5.3K ویدئو‌هایی با سرعت 60 فریم بر ثانیه ضبط کند و در صورت استفاده از رزولوشن 4K سرعت آن برابر 120 فریم بر ثانیه می‌شود.

نمایشگر جلوی دوربین حالا 1.4 اینچی شده است و می‌توانید به صورت زنده، خودتان را در ویدئو‌هایی که ضبط می‌کنید ببینید. حتی زمانی که لرزشگیر روشن است. یکی از قابلیت‌های جالب روی این دوربین HindSight نام دارد که با آن می‌توانید 30 ثانیه قبل از شروع فیلمبرداری را نیز ضبط کنید. با این قابلیت می‌توانید مطمئن باشید که صحنه‌های جذابی که قبل از فشردن دکمه ضبط دیده‌اید هم از دست نمی‌روند.

این دوربین لرزشگیر اپتیکال ندارد. اما یک نسخه از لرزشگیر دیجیتالی به نام HyperSmooth روی آن طراحی شده که نسخه 4 آن جدیدترین و دقیق‌ترین لرزشگیر در بین دوربین‌های گوپرو است. بدنه Gopro Hero10 Black بدون محافظ تا 10 متر زیر آب مقاوم است و در صورت تمایل به استفاده در عمق بیشتر می‌توانید از قاب بدنه مخصوص آن نیز استفاده کنید.

نمایشگر 2.3 اینچی لمسی، امکان عکسبرداری با فرمت خام، ضبط صدای با کیفیت و عکاسی تایم لپس و دید در شب تنها بخشی از امکانات این دوربین اکشن مشهور هستند.

دوربین DJI Pocket 2 Gimbal

  • حسگر 64 مگاپیکسلی 1/1.7 اینچی CMOS
  • فیلمبرداری 4K اسلوموشن 60 فریم بر ثانیه
  • لرزشگیر مکانیکی 3 محوره
  • امکان زوم 8 برابر و زاویه دید 93 درجه

این در واقع ترکیبی از یک دوربین و یک گیمبال یا لرزشگیر مکانیکی است. این ترکیب بسیار فراتر از سر هم کردن دو وسیله است بلکه این دوربین DJI Pocket 2 Gimbal واقعا به صورت ترکیبی طراحی شده است. به طوری که لرزشگیر آن شبیه به یک دسته بسیار کوچک و نمایشگر آن هم روی همین گیمبال طراحی شده است.

حسگر 1/1.7 اینچی این دوربین بزرگ‌تر از اغلب دوربین‌های موبایل موجود در بازار است و با لنز 20mm f/1.8 می‌تواند در نور کم، عکس و فیلم‌هایی بسیار باکیفیت‌تر از گوشی‌های هوشمند پیشرفته را ضبط کند. در زمینه صدابرداری هم این دوربین کوچک ، بسیار قوی عمل کرده است. 4 میکروفون که هر چهارتای آنها طوری طراحی شده‌اند که فقط صدای طرفی که دوربین را به آن سو گرفته‌اید ضبط می‌شود.

اما دلیل معرفی این دوربین در لیست بهترین دوربین‌های عکاسی، قدرت بی‌نظیر گیمبال آن است که عکاسی و فیلمبرداری سلفی را برایتان بسیار راحت می‌کند. شما می‌توانید در شرایط پر جنب و جوش مانند راه رفتن و دویدن، دوچرخه‌سواری، سوارکاری یا اسکی کردن هم ویدئو‌هایی با حرکات بسیار نرم و روان را ضبط کنید.

علاوه بر این یک کیت کمبو هم برای این محصول ارائه شده است که علاوه بر این دوربین، کلی تجهیزات جانبی دیگر مانند سه پایه مخصوص، میکروفون بی‌سیم، بند مچی و بسیار وسایل کاربردی دیگر هم همراه آن ارائه می‌شود. به این ترتیب شما یک دوربین همه کاره را برای کار در محیط‌های مختلف در جیب خواهید داشت.

دوربین Insta360 ONE R از بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

  • رزولوشن تصویربرداری حسگر 4K
  • پشتیبانی از فرمان‌های صوتی و قفل فوکوس
  • مقاوم تا عمق 5 متری
  • مجهز به لرزشگیر نرم‌افزاری

وقتی درباره دوربین اکشن Insta360 ONE R حرف می‌زنیم، در واقع درباره یک محصول صحبت نمی‌کنیم. دوربین Insta360 ONE R یک دوربین ماژولار است، یعنی می‌توانید بخش هایی را به آن اضافه کنید و عملکرد دوربین را تغییر دهید.

مدل پایه برای این دوربین، شامل سه قطعه جداگانه می‌شود. یک دوربین 4K که زاویه دید بسیار بازی هم دارد، یک بخش هسته‌ یا پردازشگر و یک باطری که به عنوان پایه، این دو قسمت را به هم وصل می‌کند.

قسمت پردازشگر این دوربین دارای یک نمایشگر  لمسی است که در حالت عادی پشت مجموعه قرار می‌گیرد. اما در صورت نیاز به فیلمبرداری سلفی، می‌توانید آن را به سمت جلو برگردانید.

ماژول فیلمبرداری هم قابل تعویض است و می‌توانید از یک دوربین با حسگر 1 اینچی 19 مگاپیکسلی و امکان فیلمبرداری 5.3K استفاده کنید. دقیقا به همین شیوه هم می‌توانید از یک دوربین 360 درجه به جای دوربین اصلی این  دستگاه استفاده کنید و با ان ویدئو‌های فراگیر 360 بگیرید.

جالب اینجاست که کل مجموعه هم بدون نیاز به قاب جداگانه تا 5 متر زیر آب هم ضد آب است و در صورت تمایل به استفاده در عمق بیشتر می‌توانید از کیس مخصوص آن استفاده کنید.

این دوربین یکی از عجیب‌ترین تجهیزات تصویربرداری اکشن است و نه تنها در فیلمبرداری ورزشی، بلکه در عکاسی عمومی هم می‌تواند به عنوان یک دوربین باکیفیت همیشه همراه شما باشد.

بهترین دوربین برای عکاسی از منظره - بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

دوربین Sony A7R IV یک انتخاب عالی برای عکاسی منظره

دوربین‌های عکاسی سونی حتماً در لیست بهترین دوربین‌های 2021 نقش بارزی دارند. در این بخش به سراغ یک گزینه عالی برای عکاسی منظره landscape photography آمدیم. مطابق گذشته برای یک دید سریع نگاهی اجمالی به خصوصیات اساسی آن داشته باشیم:

  • اندازه سنسور: فول‌فریم
  • رزولوشن 61 مگاپیکسلی
  • صفحه نمایش لمسی 3 اینچی با قابلیت چرخش
  • فوکوس خودکار 567 نقطه
  • فیلمبرداری 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه

چرا Sony A7R IV ارزش خرید دارد؟

  • ارگونومی به روز
  • فوکوس خودکار هوشمند و سریع
  • سیستم اندازه‌گیری بسیار مطلوب
  • ویوفایندر با دید عالی

معایب این دوربین چیست؟

  • ضعف در فیلمبردرای
  • عدم وجود پردازش RAW در خود دوربین
  • عدم تصحیح حرکت در حالت Pixel Shift

اغلب عکاسان در سبک منظره Landscape به دنبال دوربین با رزولوشن بالا، محدوده دینامیکی مطلوب و بدنه‌ای با مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی هستند. دوربین سونی Sony A7R IV تمام این موارد را داراست.

با وجود سنسور 61 مگاپیکسلی شما می‌توانید جزئیات را با دقت بالایی ثبت کنید و از طریق حالت Pixel Shift این رزولوشن تصویر را بهبود هم ببخشید. در کنار این مواد جای دست grip با طراحی ارگونومیک، باعث می‌شود که در استفاده طولانی مدت دست احساس خستگی آنچنان نکند.

اگر از طرفداران نیکون هستید و به دنبال یک دوربین عکاسی برای چنین سبکی می‌گردید، قطعاً باید نگاهی به Nikon Z7 II داشته باشید. رزولوشن 45.7 مگاپیکسلی فول‌فریم با 493 نقطه فوکوس خودکار می‌تواند نظر تصویربرداران منظره وفادار به کمپانی نیکون را برطرف کند. نمایشگر این دوربین عکاسی قابلیت چرخش به صورت عمودی را داراست که می‌تواند در برخی شرایط برای یک کادر خاص به کمک تصویربردار آید.

دوربین Nikon D5600 یک انتخاب برای مبتدیان و کارآموزان عکاسی

می‌خواهیم اشاره‌ای داشته باشیم به یکی از بهترین دوربین‌های 2021 که باب دل مبتدیان و کارآموزان دنیای عکاسی است. مشخصات آن را به صورت اجمالی بررسی کنیم:

  • سنسور 24.2 مگاپیکسلی APS-C
  • رنج ایزو 100 تا 25600
  • پایداری تصویر IS
  • رزولوشن فیلمبرداری 1920 x 1080 با نرخ 60 فریم در ثانیه
  • صفحه نمایش لمسی 3.2 اینچی با قابلیت چرخش
  • عمر باتری 970 شات

مشخصات کلی و قیمت این دوربین عکاسی را به گزینه‌ای مناسب برای افراد تازه‌کار بدل می‌کند. اگر به دنبال اولین دوربین DSLR خود هستید تا با کسب تجربه بتوانید به یک انتخاب کلاس بالاتر برسید،‌ ما به شما این دوربین را پیشنهاد می‌کنیم.

دیدنگار Nikon D5600 را با یک لنز کاربردی 18-55mm به شما علاقه‌مندان عرضه می‌کند. شما می‌توانید روی این دوربین تکیه کنید و هر صحنه‌ای را با توجه به لنزی که بکار می‌بندید از دست نمی‌دهید.

خرید دوربین عکاسی - بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

دوربین‌های DSLR

DSLR مخفف عبارت انگلیسی Digital Single-lens Reflex Camera است که برگردان این عبارت به فارسی “دوربین دیجیتال تک‌لنزی بازتابی” است.

این دوربین‌ها در ساختار خود از مکانیسم آینه‌ها برای انعکاس نور از لنز به منظره یاب اپتیکال (دریچه چشمی پشت دوربین که به وسیله نگاه کردن از داخل آن می‌توانید تصویری که لنز دریافت می‌کند، در آن تماشا کنید) این دوربین‌ها قادرند تصاویر با کیفیت بالایی را ثبت کنند و به صورت گسترده هم توسط بسیاری از حرفه‌ای‌ها و هم توسط بسیاری از تازه‌کارها از این دوربین‌ها استفاده می‌شود.

در دوربین‌های DSLR کاربر می‌تواند از منظره یاب دوربین، صحنه‌ای که روبروی لنز قرار دارد را مشاهده کند و قبل از اقدام به عکس‌برداری، برای ثبت کادری زیبا صحنه‌ی روبروی لنز را ببیند.

همچنین آینه موجود در دوربین هنگام فشار دادن دکمه شاتر از جلوی حسگر جابجا می‌شود تا راه رسیدن نور به سنسور (حسگر وظیفه ثبت تصویر را دارد) باز شود و تصویر ثبت شود.

دوربین‌های DSLR چه نکات مثبتی دارند؟

● قابلیت استفاده از لنز‌های متنوع: بسیاری از دوربین‌های دیگر مثل دوربین‌های کامپکت، قابلیت تعویض لنز را به کاربر نمی‌دهند و لنزی دائمی با قابلیت‌های محدود روی آن‌ها به صورت فیکس نصب شده است. اما لنزهای بسیار متفاوتی برای دوربین‌های DSLR موجود است و این یعنی با تعویض لنز قابلیت‌های دوربین مثل کیفیت تصاویر، عمق میدان، گستره زاویه دید و خصوصیات دیگر آن قابل تغییر خواهد بود.
● فوکوس خودکار سریع: دوربین‌های DSLR سیستم فوکوس خودکار پیشرفته‌ای دارند که به کاربر امکان تعقیب سوژه‌هایی که به سرعت در حرکت هستند را نیز می‌دهد. این یعنی با تنظیمات درست روی دوربین به راحتی می‌توانید بدون تار شدن تصویر از سوژه‌هایی که با سرعت بالایی در حرکتند نیز عکس‌برداری کنید. این قابلیت در بسیاری از رشته‌های عکاسی مثل عکاسی ورزشی، امری واجب است.
● عمر طولانی باتری با هر بار شارژ: در استفاده از این دوربین‌ها به واسطه مجهز بودنشان به منظره‌یاب اپتیکال و عدم نیاز به روشن بودن دائمی صفحه نمایشگر، انرژی زیادی را مصرف نمی‌کنند، درنتیجه زمان بیشتری طول خواهد کشید تا باتری دوربین به اتمام برسد و به بیان دیگر زمان بیشتری برای عکاسی در اختیار کاربر است.
● حافظه بالا: بر خلاف دوربین‌های قدیمی و فیلمی که تصاویر بر روی فیلم‌های عکاسی ذخیره می‌شدند، در دوربین‌های DSLR تصاویر بر روی کارت حافظه ذخیره می‌شوند و این کارت‌های حافظه فضای لازم برای ثبت تعداد زیادی تصویر را دارند. علاوه بر این، دیگر نیازی نیست که هزینه بالایی برای خرید فیلم‌های عکاسی کرد.
● سرعت بالا: به علت اینکه نور به طور مستقیم به منظره یاب اپتیکال از طریق مکانیسم آینه در دوربین تابیده می‌شود، تصویر روبروی لنز بدون تاخیر در منظره‌یاب اپتیکال دوربین نمایان می‌شود و این به معنای این است که زمان کمتری صرف تمرکز بر روی کادر خود خواهید کرد و در نتیجه زمان بیشتری در اختیار شما است.
● سنسور بزرگ: در حالی که بالا بودن رزولوشن یا همان مگاپیکسل در دوربین‌ها موجب بالا رفتن کیفیت تصویر می‌شود، برخلاف حسگرهای موجود در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند وجود حسگرهای بزرگ در دوربین‌های DSLR موجب کیفیت بسیار بالای تصاویر می‌شود. حسگر بزرگ‌تر یعنی دریافت نور بیشتر، پس علاوه بر اینکه کیفیت تصاویر در دوربین‌های DSLR بالا است، در فضاهای کم نور نیز به واسطه وجود سنسورهای بزرگ، این دوربین‌ها عملکرد خوبی دارند.
● تجهیزات و لوازم جانبی متنوع: تجهیزات بسیاری مانند انواع مانت‌ها، فلاش‌ها و تریگرها با دوربین‌های DSLR سازگاری دارند و این تجهیزات به شما قابلیت‌های بسیاری در راحتی در استفاده و همچنین استفاده خلاقانه از این دوربین‌ها فراهم می‌کنند و می‌توانید با این لوازم جانبی، تجربه‌ای منحصربه‌فرد در عکاسی داشته باشید.

دوربین‌های بدون آینه یا میرورلس

دوربین‌های بدون آینه نوع جدیدتری از دوربین‌های حرفه‌ای هستند که از اوایل هزاره سوم میلادی بسیاری از برندهای معروف مثل نیکون، کانن، سونی و دیگر شرکت‌های ساخت دوربین، به تولید این نوع از دوربین‌ها پرداختند.

دوربین‌های بدون آینه همان‌طور که از نامشان پیدا است، در ساختار داخلی خود از آینه بازتابی استفاده نمی‌کنند. در این دوربین‌ها نور به طور مستقیم به سطح سنسور تابیده می‌شود و در صفحه نمایشگر LCD دوربین، تصویر روبروی لنز قابل مشاهده است.

همچنین در این صفحه نمایشگر کاربر قادر است تا تنظیمات مورد نظر خود را مشاهده و تغییرات دلخواه خود را انجام دهد. برای این دوربین‌ها نیز تعداد بی‌شماری لنز گوناگون موجود است که همین امر فروش و استفاده از این‌گونه دوربین‌ها را در ردیف اول دوربین‌های با قابلیت شخصی سازی قرار داده است.

عکاسی در طبیعت

ساختار داخلی این دوربین‌ها ساختار ساده‌تری نسبت به دوربین‌های DSLR است. در این دوربین‌ها به جای اینکه نور و یا همان تصویر به وسیله آینه به منظره یاب و سنسور منعکس شود، به طور مستقیم توسط حسگر دریافت می‌شود. این دوربین‌ها دارای منظره‌یاب الکترونیک هستند و می‌توانید تصاویر روبروی دوربین را به صورت زنده از طریق آن مشاهده کنید.

عملکرد این دوربین‌ها هنگامی که کاربر دکمه شاتر را فشار می‌دهد به اینگونه است گه تیغه‌ای به سمت بالا می‌رود تا حسگر را بپوشاند، سپس همان تیغه به سمت پایین می‌آید تا حسگر را در معرض تصویر یا به عبارت علمی‌تر همان نور قرار دهد و در نهایت تیغه دیگری به سمت بالا می‌آید و سنسور را دوباره می‌پوشاند تا نوردهی به سنسور متوقف و تصویر مورد نظر توسط دوربین ثبت شود..

دوربین‌های بدون آینه چه نکات مثبتی دارند؟

● اندازه کامپکت و وزن سبک: عدم وجود آینه‌های بازتابی منجر به اندازه کوچک‌تر این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های DSLR شده است و همین امر حمل دوربین‌های بدون آینه را راحت‌تر می‌کند. این دوربین‌های با اندازه جمع و جورتر خود نسبت به دوربین‌های DSLR انتخاب بهتری برای کسانی که سفر می‌کنند و یا به عکاسی خیابانی علاقه‌مندند، است.
● منظره یاب الکترونیک:هنگامی که نور از لنز یک دوربین بدون آینه عبور می‌کند، بر روی سنسور این دوربین‌های به صورت مستقیم نقش می‌بندد و به صورت زنده بر روی صفحه نمایشگر و یا منظره‌یاب الکترونیک نمایش داده می‌شود. این نمایش مستقیم باعث درک بهتری از نوردهی و تنظیمات می‌شود و شما می‌توانید قبل از ثبت عکس تنظیمات دقیقی را بر روی تصویر اعمال کنید و بعد از اطمینان از تنظیمات دلخواه، اقدام به ثبت تصویر نمایید.
● تثبیت کننده تصویر: در اثر عدم وجود مکانیسم ثبت و نمایش تصویر به وسیله آینه‌ها در دوربین‌های بدون آینه، لرزش دوربین نیز اثر کمتری بر روی تصاویر خواهد گذاشت و درنتیجه کیفیت تصاویر واضح‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهد بود.
● سرعت عکس‌برداری بالا: این دوربین‌ها قابلیت‌های فوکوس پیشرفته‌‌ای دارند و همچنین سرعت شاتر نیز در این دوربین‌ها بالاتر است و این قابلیت‌ها موجب امکان عکاسی پی‌درپی و با سرعت بالا برای کاربران می‌شود.
● عملکرد بی‌صدا: وجود قسمت‌های متحرک کمتر در این دوربین‌ها به معنی صدای اضافی کمتر است. دوربین‌های بدون آینه بهترین دوربین‌ها برای عکس‌برداری بی‌صدا و فیلم‌برداری هستند.

عکاسی با دوربین حرفه ای - بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

مقایسه دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون‌ آینه

قبل از اینکه به توضیح درباره دیگر انواع دوربین‌ها بپردازیم، به علت اینکه دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه از اصلی‌ترین انواع دوربین‌ها برای اکثر نیازهای عکاسی حرفه‌ای و علاقه‌مندان به عکاسی است، بهتر دانستم که قیاسی کلی از این دو نوع دوربین را در اختیار خوانندگان متن بگذاریم، بلکه سوال‌هایی که شاید در ذهن شما وجود دارد کمرنگ‌تر شود و یا رفع گردد.
● دوربین‌های بدون آینه وزن و اندازه کمتری نسبت به دوربین‌ها DSLR دارند. وزن سبک و اندازه کامپکت دوربین‌های بدون آینه موجب سهولت استفاده و حمل برای کسانی که سفر می‌کنند و یا به پیاده روی و عکاسی علاقه‌مندند، است. از بعضی جهات قطعات اضافی موجود در دوربین‌های DSLR موجب کیفیت بیشتر تصاویر می‌شود، اما وزن سنگین و اندازه بزرگ آن‌ها از نقاط ضعف این دوربین‌ها است.
● دوربین‌های بدون‌ آینه توسط منظره یاب و صفحه نمایشگر خود کنتراست و نوردهی دقیقی از تصویر قبل از ثبت آن را نمایش می‌دهند. در دوربین‌های DSLR منظره یاب به صورت اپتیکال وجود دارد که این امر موجب امکان مشاهده کاملاً زنده تصاویر روبروی لنز می‌شود ولی برای اینکه عکاس در استفاده از دوربین‌های DSLR از درستی تنظیمات نوردهی مطمئن شود یا باید درک کاملاً دقیقی از آن‌ها داشته باشد و یا بعد از ثبت تصویر، عکس ثبت شده را بازبینی کند.
● دوربین‌های بدون آینه عمر باتری کوتاه‌تری را با هر بار شارژ به کاربران ارائه می‌دهند. برخلاف منظره یاب اپتیکال موجود در دوربین‌های DSLR، منظره یاب الکترونیک دوربین‌های بدون آینه برای نمایش تصاویر به انرژی الکتریکی نیاز دارد و همین امر موجب کوتاه‌تر شدن دوام باتری می‌شود.
● دوربین‌های بدون آینه هزینه‌های بیشتری دارند. قیمت دوربین‌‌های DSLR ممکن است با دوربین‌های بدون آینه برابر باشد ولی تجهیزات دوربین‌های DSLR به علت اینکه نوع قدیمی‌تری از دوربین‌های حرفه‌ای هستند، بیشتر در دسترس است و معمولاً قیمت کمتری نیز دارند. به همین دلایل خرید دوربین DSLR برای شروع عکاسی را شاید بتوان گزینه اقتصادی‌تری دانست.
● برای دوربین‌های بدون آینه، تنوع تجهیزات کمتری در بازار موجود است. دوربین‌های بدون آینه به علت اینکه عمر چندان زیادی در صنعت عکاسی ندارند، طیف تجهیزات و لنزهای کمتری نسبت به دوربین‌های DSLR دارند.
● با دوربین‌های بدون آینه می‌توان عکس‌برداری پرسرعت‌تری را تجربه کرد. در حالی که هم دوربین‌های بدون آینه و هم دوبین‌های DSLR توانایی عکاسی با سرعت‌های بسیار بالای شاتر را دارند ولی دوربین‌های بدون آینه به علت ساختار ساده‌تر داخلی خود می‌توانند از اکثر دوربین‌های DSLR سرعت بیشتری را در عکس‌برداری ارائه دهند. این سرعت بالا در حالت عکس‌برداری Burst Mode (عکاسی پی‌درپی و متوالی) قابل مشاهده است.
● دوربین‌های بدون آینه تصاویر تثبیت‌شده‌تری را ارائه می‌دهند. عدم وجود مکانیسم آینه‌ای داخل این دوربین‌ها موجب ثبت تصاویر تثبیت‌شده‌تری می‌شود و همچنین وجود قطعات متحرک کمتر نیز به کمتر شدن صدای تولید شده توسط دوربین می‌انجامد.
● در ساختار دوربین‌های DSLR معمولاً سنسور بزرگ‌تری وجود دارد. بزرگ‌تر بودن سنسور موجب مناسب‌تر بودن این دوربین‌ها در موقعیت‌هایی است که نور زیادی در محیط وجود ندارد.
● دقت فوکوس خودکار دوربین‌های بدون آینه پایین‌تر از دوربین‌های DSLR است. فوکوس خودکار در دوربین‌های بدون آینه دارای سیستم تشخیص کنتراست است ولی دوربین‌های DSLR از سیستم تشخیص فاز بهره‌مندند. توضیح کامل چگونگی عملکرد این دو سیستم متفاوت طولانی است ولی می‌توان گفت که دوربین‌های بدون‌ آینه نمی‌توانند به خوبی و دقت دوربین‌های DSLR مسافت بین لنز و سوژه مورد نظر را محاسبه کنند. همچنین هنگامی که نور کمی در محیط است دوربین‌های بدون آینه لنز خود را به سمتی که کنتراست بیشتری وجود دارد، هدایت می‌کنند و همین امر ممکن است موجب کم شدن وضوح تصویر در شرایط کم‌نور شود. در جدول زیر نیز مقایسه مختصری از متداول‌ترین انواع دوربین در اختیار شما قرار داده‌ایم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید