كوتاه كردن مو در خانه احتمالا خیلی ها را وسوسه کرده است، اما در صورت نداشتن تجربه و اطلاعات لازم این کار امکان پذیر نخواهد بود. در این مقاله از زیبایی پارس مگ روش هایی پیش رویتان خواهیم گذاشت که به کمک آن ها بتوانید همانند آرایشگرهای حرفه ای موهایتان را کوتاه کنید.

موارد مورد نیاز برای كوتاه كردن مو در خانه

برای كوتاه كردن مو در خانه باید به وسایل موردنیاز مجهز باشید.پس بهتر است قبل از شروع، این ابزارهای لازم را مهیا کرده و بعد دست به کار شوید:

کوتاه کردن مو - كوتاه كردن مو در خانه

  • یک عدد قیچی تیز و تمیز

به خاطر داشته باشید که هر چقدر تیغه‌های قیچی کوتاه تر‌باشد، کنترل کوتاهی مو برایتان راحت‌تر خواهد بود.

  • چند عدد کلیپس
  • یک یا دو آینه(برای کوتاهی پشت مو)
  • شانه معمولی یا شانه دوطرفه
  • سشوار یا اتو مو.

نکات اولیه کوتاه کردن مو در خانه

  • برای کوتاه کردن موها با این روش بهتر است ابتدا موها را کاملا صاف و یکدست شانه کنید. هر چه موها را لخت تر کنید نتیجه کار تمیز‌تر خواهد بود.
  • بعد از اینکه محل دم اسبی را انتخاب کردید به این نکته توجه کنید که هر بار فقط حدود 3 اینچ [هر اینچ حدود 2.5 سانت است] از موها را میان دو انگشت اشاره و انگشت وسط بگیرید و با قیچی کوتاه کنید. این کار باعث می‌شود موها را با دقت بیشتری کوتاه کنید.
  • توجه داشته باشید که در این روش باید از یک قیچی تیز استفاده کنید تا موها به راحتی کوتاه شوند. اگر از قیچی غیر تیز استفاده کنید – چون خودتان دارید موها را کوتاه می‌کنید و تسلط زیادی بر روی چیدن ندارید – ممکن است برش‌ها خوب از آب در نیاید و کوتاهی موها خراب شود!

قیچی آرایشگری - كوتاه كردن مو در خانه

به هنگام کوتاه کردن مو در خانه خود، موها را مرطوب کنیم یا خشک نگاه داریم؟

اگر اولین بار است که مدل مو چتری را در خانه امتحان می‌کنید، موهایتان را صاف و خشک نگاه دارید. چرا که با این کار شما می توانید طول دقیق چتری دلخواه‌تان را مشخص کنید.

اما اگر می‌خواهید چتری‌های قبلی خود را کوتاه کنید، می‌توانید آنها را مرطوب کنید. ما فرض را بر این می‌گذاریم که از فر دائم مو استفاده نکرده و نخستین بار است که سراغ کوتاهی مو در خانه آن هم با چتری می‌روید.

از یک اتوی مو برای صاف کردن چتری‌هایتان استفاده کنید. نداشتن هرگونه موج یا ناصافی باعث می‌شود تا به صاف‌ترین شکل ممکن کوتاه شوند. دوباره یادآور می‌شویم که انجام این کار با موی خشک، دقیق‌تر و در عین حال دشوارتر است. بنابراین می‌توانید از اسپری آب برای مرطوب کردن کل موها کمک بگیرید.

مدل های مختلف كوتاه كردن مو در خانه

چتری کردن موها

کوتاه کردن مو توسط خودتان یک از راه های عالی برای تغییر چهره می باشد و گاهی اوقات هیچ نیازی به مراجعه به سالن آرایشی نیست.

لوازم مورد نیاز برای انجام این کار عبارتند از :

  • شانه
  • آینه
  • کلیپس
  • قیچی
  • روپوش مخصوص ارایش گری

روش انجام کار:

  1. اول از همه موهای خود را خشک کنید . موهای خیس باعث می شود که کار شما به خوبی پیش نرود زیرا موها را جمع می کند و نمی دانید که دقیقا چقدر باید آن ها را کوتاه کنید.
  2. سپس از آن ها استفاده کنید و از طریق آن موهای خود را جدا سازی کنید . قسمت هایی را که نمی خواهید را کاملاً جدا کنید و آن را به پشت سرتان با کلیپس وصل کنید.
  3. قسمت چتری تنها چیزی است که باید آویزان و بدون سنجاق باقی مانده باشد. باید تصمیم بگیرید که دقیقا چقدر قصد دارید موهای خود را قیچی بزنید . مثلاً اگر می خواهید که قسمت های چتری تا بالا ابروهایتان باشد ، موها را به سمت پایین شانه بزنید تا کاملاً موی شما صاف شود و سپس آن را همان جا نگه داشته و قیچی بزنید.
  4. قسمت پایین چتری ها را به دو دسته تقسیم کنید و هر قسمت را جداگانه قیچی بزنید.
  5. سپس دوباره موها را شانه بزنید تا مطمئن شوید که هر دو قسمت چتری کاملاً یکسان هستند.

کوتاهی ساده مو در خانه - كوتاه كردن مو در خانه

کوتاهی ساده

یک کوتاهی ساده معمولا تا روی شانه ها یا بلندتر از آن می باشد . به طور کل باید یاد بگیرید که موها را به درستی تقسیم بندی و کوتاه کنید . تکنیکی که در این قسمت توضیح می دهیم ، تقریبا حدود 2.5 سانتی متر موهای شما را کوتاه می کند . اگر به دنبال چیزی بیش از این مقدار کوتاهی هستید ، باید به ارایشگاه مراحعه کنید.

مواد لازم:

  • شانه
  • ورقه
  • آینه
  • الاستیک مو
  • قیچی
  • روپوش مخصوص آرایشگری

روش انجام کار:

  1. موهای خود را شسته و نرم کننده بزنید.
  2. سپس کل موهای خود را شانه بزنید و اجازه دهید که کاملا یکدست شوند.
  3. مطمئن شوید که موهایتان رطوبت دارد.
  4. روبروی اینه بایستید.
  5. سر خود را خم کرده و کل موها را جلو بریزید و از جلو با الاستیک یا همان کش ، موها را شکل دم اسبی ببندید.
  6. کش باید به پیشانی شما نزدیک باشد.
  7. حال باید قسمت دم اسبی را دوباره شانه کنید.
  8. اکنون باید تصمیم بگیرید که قصد دارید چقدر موهای خود را در انتها قیچی بزنید ، حال انگشت خود را شبیه هفت بگیرید و قسمت مورد نظر برای کوتاهی را با دستتان ثابت نگه دارید.
  9. قسمت بالای انگشت خود را صاف نگه دارید و از انگشتان خود به عنوان راهنما استفاده کنید.

کوتاه کردن موهای بلند در خانه

  • مطمئن شوید که موهایتان خشک و مرتب هستند. این کار باعث می‌شود موهای شما کاملا همسان و یکدست باشند. حالا روی یک صندلی صاف رو‌به‌روی آینه بنشینید؛
  • موهای خود را از فرق سر به سمت پایین به دو قسمت مساوی تقسیم کنید؛
  • با استفاده از یک شانه، انگشتان خود را روی نیمی از موهایتان به سمت پایین بکشید؛
  • فراموش نکنید که سطح شانه را در یک خط افقی نگاه داشته، سر و بدنتان هم ثابت و بی‌حرکت باشد. حتی پیشنهاد می‌کنیم پاهایتان را نیز به هم گره نزنید؛
  • در همان حالت که موهای خود را با شانه و انگشتان خود نگاه داشته‌اید، از قیچی استفاده کنید. حالا  قسمت انتهایی مو را به حالت تیز و زاویه‌دار کوتاه کنید. اگر موها را یکسان و مرتب کوتاه کرده‌اید، همین کار را برای طرف دیگر تکرار کنید؛

کوتاه کردن جلوی مو - كوتاه كردن مو در خانه

کوتاه کردن جلوی مو

1. مو ها را با اتو کاملا صاف کنید ، در این کوتاهی خشکی و یا نم دار بودن مو ها اهمیت ندارد بلکه هدف اصلی، صافی هرچه بیشتر موهاست.

2. با یک شانه ی جداکننده مو های جلو را از قسمت پشتی، جدا کنید که مرز آن ها پشت گوش باشد. فرق سر را دست کاری نکنید.

3. با کمک شانه یک طرف مو را نگه داشته و بالاتر از آن را با انگشت اشاره و وسطتان محکم بگیرید. سپس انگشت هایتان را تا قسمتی که می خواهید مو ها را کوتاه کنید، پایین بیاورید.

4. اکنون که یک طرف موهای خود را کوتاه کرده اید ، از آن برای تعیین بلندی طرف دیگر استفاده کنید.

5. برای متوجه شدن تغییرات و هماهنگی بیشتر دو طرف موها ، هر دو طرف را به آرامی به سمت جلو بیاورید و با هم مقایسه کنید.

6. اگر از صاف بودن کوتاهی خوشتان نمی آید، با نوک قیچی و به صورت عمودی، داخل هر دو طرف را خرد کنید.

کوتاه کردن پشت موها

7. مو های پشت سر را تقسیم کنید.

8. برای جدا کردن پشت مو ها خطی از بالای یک گوش تا بالای گوش دیگر، در نظربگیرید و بقیه ی مو را با کلیپس، بالا ببندید.

9. سپس این لایه را از وسط به دو قسمت جدا تقسیم کنید و به جلوی شانه هایتان بیاورید تا با کوتاهی جلوی مو مقایسه کرده و از آن به عنوان راهنما استفاده کنید.

10. قسمت پشتی را کمی بلندتر از قسمت جلویی کوتاه کنید و خط برش بهتر است صاف باشد، زیرا در این صورت تغییرات دلخواه را می توان اعمال کرد.

11. قسمتی را که با کلیپس بسته بودید، باز کنید و از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و با توجه به قسمت هایی که قبلا کوتاه کرده بودید، کوتاهی را کامل نمایید.

کوتاه کردن موی فر - كوتاه كردن مو در خانه

کوتاهی موی فر

کوتاه کردن مو در خانه به آرامش و دقت نیاز دارد؛ به‌ویژه اگر موهایتان فرفری باشد. تمام موها را به جز دسته‌ای که می‌خواهید کوتاه کنید با کلیپس به سمت عقب سر ببندید. قسمت موردنظر برای کوتاهی را شانه کنید. بعد از نوک موها به اندازه ۶ میلی‌متر کوتاه کنید.

این کار را برای دسته‌های مختلف مو ادامه بدهید. هر بار، بخش کوچکی از موها را از قسمتی که با کلیپس به سمت عقب جمع کرده‌اید، خارج کنید و شروع به مرتب‌کردن نوک موهای هر دسته کنید. دسته‌هایی که هر بار برای کوتاهی موهای فرفری انتخاب می‌کنید باید حاوی تعداد اندکی تار موی فرفری باشند. در این صورت، تسلط بیشتری به روند کار خواهید داشت.

كوتاه كردن مو در خانه با مدل موی «باب»

  1. موهایتان را از پشت، محکم، پایین تر از خط پیشانی و دقیقا در وسط سر دم اسبی ببندید.
  2. کمی پایین تر از کش مو را با قیچی آرایشگری در خطی مستقیم ببرید تا موهایتان تا شانه کوتاه شود.
  3. بعد از باز کردن دم اسبی، مدل موی باب شما کامل است.
  4. اگر خط صاف قیچی، مطابق سلیقه شما نبود ، سر را مقداری به جلو خم کنید و قیچی را عمودی و به سمت انتهای مو ها بگیرید و شروع به نوک گیری نمایید.

کوتاه کردن موهای متوسط در خانه

  • یک تکه تمیز و مرتب از موهایتان را به عرض یک سانتیمتر جدا کنید؛
  • حالا بخشی از مو را زیر انگشت اشاره، روی انگشت میانی و سپس زیر انگشت حلقه خود بپیچانید. به نحوی که مو به شکل عدد ۳ درآید. با این کار مطمئن می‌شوید که انتهای آن تکه موی مورد‌نظر را راحت‌تر می‌بینید. در نتیجه به اشتباه، طول اصلی مو کوتاه نمی‌شود.
  • از یک قیچی کوچک‌تر مثل قیچی ناخن کمک بگیرید. در این صورت، با دقت و ظرافت بیشتری موی خود را کوتاه خواهید کرد.
  • انگشتان خود را روی موهایتان از بالا به پایین بکشید، شکل عدد ۳ را حفظ کرده و همه تکه‌های انتهایی مو را که به هم می‌چسبند، کوتاه کنید؛
  • این پروسه را تا رسیدن به نتیجه دلخواه‌تان تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که کوتاهی موی متوسط در خانه، بهتر است که روی موی خشک انجام شود. چرا که مرطوب یا چرب بودن یعنی لَخت شدن بیش از حد قسمت‌های انتهایی مو. بنابراین دیگر نمی‌توانید آنها را به‌راحتی ببینید.

کوتاه کردن موی کودک - كوتاه كردن مو در خانه

کوتاهی مردانه

  1.  ابتدا باید یک مدل مو برای خود انتخاب کنید . اگر اولین باری است که موی خود را کوتاه می کنید، مدلی ساده انتخاب کنید.

قبل از کوتاه کردن موهایتان نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • قبل استفاده از ماشین اصلاح، به سراغ دفترچه ی راهنما بروید و نحوه ی کار با آن را یاد بگیرید ، آن را روشن و خاموش کنید، سرعتش را تغییر دهید، محافظ را بردارید و سر جایش بگذارید، تیغه ها را عوض کنید و… .
  • همیشه موهایتان را بلندتر از حد لازم، کوتاه کنید تا اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرفت، فرصت برگشت داشته باشید.

3. از دو طرف از فرق سر تا گوش هایتان را شانه کنید و جایی که انحنای سر را حس می کنید، مو ها را جدا کنید.

4. محافظی با سایز کوچک انتخاب نمایید تا مقدار مویی که کوتاه می شود را تنظیم کند.

5. مو ها را در خلاف جهت رشد و از پایین به بالا کوتاه کنید.

6. پایین مو ها را مقداری بیشتر کوتاه کنید.

7. سراغ پشت مو ها بروید و با یک آینه ی دستی ، موهای پشت سر خود را از پایین به بالا کوتاه کنید. پایین مو ها را مقداری بیشتر کوتاه کنید. توجه کنید هماهنگ بودن کوتاهی پشت با کوتاهی بغل مو الزامی است.

8. مو ها را فید کنید (سایه بزنید) . برای این کار باید بلندی قسمت بالا و پایین مو تفاوت داشته باشدو مرزی بین قسمت کوتاه و بلند مو پدیدار شود . این فید باید در اطراف سر کاملا متقارن باشد. برای فید کردن باید سایزی از محافظ را انتخاب کنید که بین سایز این دو بلندی باشد.

9. برای کوتاه کردن قسمت بالایی موها از یک برس استفاده کنید و یا از دستانتان برای بالا بردن مو کمک بگیرید و مو ها را آرام و با دقت در تکه های شش میلی متری، کوتاه کنید تا این کوتاهی ها با خط پیشانی تان موازی باشد.

10. در کوتاه کردن قسمت های جلویی مودقت بیشتری نمایید زیرا این قسمت ها بیشتر در معرض دید هستند.

11. پس از اتمام کارتان ، لایه ای قائم بر خط پیشانی تان را از مو ها جدا کرده و به سمت بالا بکشید. تمام بلندی های این لایه باید برابر باشند. تاج مویتان را با ملایمت کوتاه کنید.

12. خط ریشتان را با تیغ یا موزر کوتاه کنید. برای این کار از پایین گوش هایتان شروع کنید. اما اگر خط ریشی کوتاه تر می خواهید از گودی زیر گونه تان شروع کنید.

13. با استفاده از شانه از بالای سر تا کناره ها را شانه کنید و مو های اضافی را با قیچی کوتاه کنید.

14. موهای پشت گردن تان را با استفاده از آینه ی دستی برای دیدن پشت سر و یک موزر یا ریش تراش ، بزنید.

15. بعد از کوتاهی، موهایتان را خیس کنید و شانه کنید و به آن حالت دهید.

روش صحیح کوتاهی مو - كوتاه كردن مو در خانه

كوتاه كردن مو در خانه با موزن یا کلیپر

این نوع کوتاهی احتمالا یکی از آسان ترین انواع کوتاهی در خانه می باشد اگر کلیپر ندارید ، حتما ان را برای این نوع کوتاهی تهیه کنید . انواع مختلفی از آن ها در بازار وجود دارد.

لوازم مورد نیاز:

  • کلیپر با گارد
  • آینه
  • سنجاق
  • قیچی
  • شانه
  • روپوش مخصوص ارایشگری

روش انجام کار :

  1. کار را با موی خشک شروع کنید.
  2. حال با سنجاق موهای خود را ببندید.
  3. روبروی اینه ایستاده یا یک آینه دستی تهیه کنید.
  4. کلیپر را با بزرگ ترین گارد امتحان کنید که بزرگ ترین شماره را دارد. اعداد کوچک تر موها را کمتر کوتاه می کند. برای اندازه معمولی از گاردهای شماره 3 یا 4 استفاده کنید. اگر از گارد یا محافظ استفاده نکنید ، احتمال شیو کردن کامل و کچل شدن شما وجود دارد.
  5. گارد انتخاب شده را به کلیپر بچسبانید و آن را به سمت بالا داخل موهایتان بکنید و از قسمت پایه گردن کار را شروع کنید . برای تمام جهات این کار را انجام دهید.
  6. حال از بالای سر شروع به کوتاه کردن موها کنید . اگر حس کردید که سایز کوتاه شده کم است ، از سایزهای دیگر استفاده کنید.
  7. حال بعد از اتمام کار با کلیپر، یک قیچی بردارید و قسمت های نامنظم را کاملا یکدست و صاف نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید