داشتن پوستی شاداب و بدون جوش و لک خواسته ی هر شخصی می باشد، اما برای رسیدن به این پوست باید مراقبت های ویژه ای انجام دهید. استفاده از ماسک زردچوبه و ماست یکی از بهترین و کم هزینه ترین روش ها برای رسیدگی به پوست صورتتان می باشد. بیش از ده نوع ماسک زردچوبه و ماست را در این بخش از زیبایی پارس مگ یاد بگیرید.

فواید ماسک زردچوبه و ماست

زردچوبه - ماسک زردچوبه و ماست

کاهش التهاب

ازجمله خواص زردچوبه برای پوست، می‌توان به کاهش التهاب‌های پوستی اشاره کرد. از کورکومینوئیدها (ترکیبات فعال موجود در زردچوبه) گاهی برای کاهش التهاب در آرتروز و ورم مفاصل استفاده می‌شود. این اثرات ضدالتهابی بالقوه می‌تواند برای پوست هم مفید باشد. زردچوبه برای درمان التهاب ناشی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس مفید است و در بهبود مشکلات التهابی مانند خشکی پوست و اگزما مؤثر است.

خواص ضدباکتریایی

زردچوبه همچنین می‌تواند باکتری‌های موجود در پوست را از بین ببرد و از تجمع آنها روی پوست جلوگیری کند؛ باکتری‌هایی که می‌توانند به ایجاد کیست‌های آکنه و عفونت‌های استاف (staph infections/ عفونت ناشی از باکتری استافیلوکوک) منجر شوند. (البته هرگونه عفونت فعالی را ابتدا باید پزشک بررسی و معاینه کند!)

درمان آکنه

زردچوبه با خواص ضدالتهابی خود، می‌تواند در درمان آکنه های التهابی مؤثر باشد. این آکنه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • کیست یا جوش چرکی؛
  • ندول یا گرهک (nodules)؛
  • چرک‌دانه یا پوسچول (pustules/ تاول کوچک چرک‌داری در پوست)؛
  • پاپول یا سفت‌دانه (papules).

زردچوبه می‌تواند جای جوش و آکنه را هم کاهش دهد. از زردچوبه می‌توان برای لایه برداری پوست استفاده کرد و بافت پوست را بهبود داد.

ماسک زردچوبه و عسل - ماسک زردچوبه و ماست

خواص آنتی‌اکسیدانی

زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که آسیب سلولی را کند می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از تخریب سلول‌های سالم با رادیکال های آزاد جلوگیری کنند. این خاصیت زردچوبه می‌تواند از شکل‌گیری هایپرپیگمنتاسیون (hyperpigmentation یا لک‌های پوستی)، اسکار و جای زخم و سایر مشکلات پوستی بلندمدت جلوگیری کند.

حتی ممکن است که استفاده از زردچوبه (البته همراه با سایر عادت‌های سالم سبک زندگی) احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش دهد. البته برای تأیید این ادعا به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم.

کاهش هایپر پیگمنتاسیون یا لکه‌های پوستی

هایپرپیگمنتاسیون یکی از موضوع‌های پژوهش درمورد استفاده موضعی از زردچوبه بوده است. هایپرپیگمنتاسیون یا لکه‌های پوستی بخش‌هایی از پوست هستند که تیره‌تر از بافت طبیعی اطراف خود هستند.

زردچوبه در کاهش لکه‌های پوستی مؤثر است و رنگ پوست را یکنواخت می‌کند. در یکی از پژوهش‌ها، استفاده از کرمی مبتنی بر زردچوبه در طول چهار هفته، هایپرپیگمنتاسیون را بیش از ۱۴ درصد کاهش داد.

کاهش سوزش پوست

استفاده موضعی از زردچوبه، می‌تواند تحریک و سوزش پوست را کاهش دهد. در بعضی از پژوهش‌های مربوط به درمان سرطان سینه، تأثیر کورکومینوئیدها در تسکین سوزش و تحریک مشاهده شده است.

درمان چین‌وچروک

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که می‌توان از زردچوبه برای درمان خطوط ریز و چین و چروک صورت استفاده کرد. این خاصیت زردچوبه برای پوست، موجب بهبود ظاهر کلی بافت پوست می‌شود و بهبود بافت پوست هم موجب می‌شود تا چین‌وچروک‌های پوستی کمتر دیده شوند.

انواع ماسک زردچوبه و ماست

ماسک خانگی زردچوبه و ماست

ماسک زردچوبه و ماست برای سفیدی صورت

مواد لازم:

  • یک قاشق ماست
  • دو قاشق زردچوبه
  • یک دوم قاشق عسل
  • یک دوم قاشق لیموترش

طرز تهیه و روش استفاده: برای تهیه این ماسک ابتدا مواد نام برده را ترکیب کنید و روی پوست صورت قرار دهید. (توجه داشته باشید استفاده‌ بیش از حد از لیمو باعث آبکی شدن ماسک و آسیب رسیدن به پوست شما می‌شود.) سپس به آرامی با نوک انگشتان آن را روی صورت ماساژ داده و صبر کنید تا ماسک روی پوست خشک شود. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه پوست صورت را بشویید. توجه داشته باشید از این ماسک می‌توانید سه بار در هفته استفاده کنید.

ماسک زردچوبه و ماست برای بستن منافذ پوست

مواد لازم:

  • دو قاشق غذاخوری ماست
  • یک دوم قاشق زردچوبه
  • یک قاشق چای خوری خاک رس
  • یک دوم قاشق گلاب

طرز تهیه و روش استفاده: همانگونه دیدید، خاک رس یکی از مواد اولیه برای تهیه این ماسک است که بطور جداگانه می‌توانید با آن ماسک خاک رس را نیز تهیه کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. اما برای تهیه ماسک مورد نظر خود در این قسمت، مواد ذکر شده را با هم مخلوط کنید. (می‌توانید پودر چوب صندل را نیز اضافه کنید تا رطوبت آن اضافه شود.) آن‌ها را خوب مخلوط کنید تا یک خمیر صاف و یکنواخت تهیه شود. سپس به مدت ۱۵ دقیقه آن را روی پوستتان بگذارید. در آخر با آب سرد شستشو دهید. توجه داشته باشید از این ماسک تنها یک بار در هفته استفاده کنید.

ماسک زردچوبه و ماست برای جوش، درمان آکنه و رفع چروک

این ماسک یکی از بهترین انواع ماسک‌ صورت برای از بین بردن جای جوش به کمک مواد طبیعی در خانه است.

مواد لازم:

  • یک تا سه قاشق چای خوری پودر زردچوبه ارگانیک
  • یک قاشق غذاخوری ماست
  • یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا روغن بادام یا روغن زیتون
  • یک قاشق چای خوری عسل

طرز تهیه و روش استفاده: همه مواد را با هم مخلوط کنید. آنقدر هم بزنید که یک خمیر بدون توده و دارای بافت نرم به دست آید. در ابتدا صورت را به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس به کمک انگشتان خود ماسک را روی صورت بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. در آخر ماسک را با آب ولرم بشویید. استفاده از این ماسک یک بار در هفته به شما پیشنهاد می‌شود.

ماسک خانگی - ماسک زردچوبه و ماست

ماسک زردچوبه و ماست برای پوست‌ های حساس

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری ماست
  • یک دوم قاشق پودر زردچوبه
  • دو قاشق چای خوری خاک رس
  • یک دوم قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا

طرز تهیه و روش استفاده: مواد نام برده را خوب مخلوط کنید تا یک خمیر صاف تهیه شود. مخلوط را به کمک انگشت به آرامی روی صورتتان قرار دهید. آن را ماساژ دهید تا درون پوست شما نفوذ کند. سپس اجازه دهید مدت ۲۰ دقیقه بماند. در آخر آن را با آب سرد شستشو دهید. توجه داشته باشید از این محلول می‌توانید سه بار در هفته و یا هر زمانی که متوجه تحریک پوستتان شدید استفاده کنید.

نکات مهم

  • هر کدام از ماسک‌های بالا را به تعداد گفته شده در هفته استفاده کنید، زیرا استفاده‌ بیش ازحد می‌تواند تاثیرات زیادی بر رنگ پوست شما بگذارد.
  • برای استفاده از این ماسک‌ها خوب است لباس مخصوص تن کنید، زیرا رنگ زردچوبه یک رنگ طبیعی است و اگر روی لباس شما بریزد، لکه‌های دائمی ایجاد می‌کنند که پاک نمی‌شوند.
  • اگر نگران رنگ زردچوبه هستید یک پنبه را آغشته به گلاب اصل کرده و بعد از استفاده از ماسک‌های بالا روی صورت به سمت بالا ماساژ دهید تا رنگ زردچوبه را از روی صورت پاک کنید.

آیا ماسک زردچوبه باعث ایجاد لکه روی صورت می‌شود؟

رنگ زرد زنده و پررنگ زردچوبه به‌دلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در آن است. توجه داشته باشید که این رنگ زرد می‌تواند مدتی نسبتا طولانی روی پوست باقی بماند. گاهی زردچوبه موجب تغییر رنگ منافذ صورت می‌شود. به‌گفته دکتر گیتس، استفاده از زردچوبه در ماسک صورت می‌تواند پوست‌های روشن و رنگ‌پریده را لکه‌دار کند.

ابتدا می‌توانید ماسک زردچوبه را چند دقیقه روی قسمت داخلی بازوی خود امتحان کنید تا متوجه شوید که چه مدتی طول می‌کشد که پوست شما لکه‌دار شود. اگر پس از ۶۰ ثانیه متوجه هیچ تغییر رنگی نشدید، اجازه دهید که ۴ دقیقه دیگر نیز ماسک زردچوبه روی پوست شما باقی بماند. دوباره بررسی کنید و به‌تدریج این زمان را به ۱۰ دقیقه برسانید؛ ۱۰ دقیقه حداکثر زمان برای اغلب محصولات زیبایی و ماسک‌های خانگی است.

اگر از زردچوبه به‌صورت خوراکی در دزهای بالا استفاده کنید، ممکن است که از منافذ پوست به بیرون تراوش و لباس و پوست شما را زرد کند. البته این حالت بیشتر در دزهای بالاتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز ایجاد می‌شود.

بهتر است که لایه نازکی از ماسک را روی پوست خود بمالید؛ چون هرچه لایه ماسک روی صورت ضخیم‌تر باشد، احتمال لکه‌دارشدن پوست هم بیشتر خواهد بود، به‌ویژه در گردن که پوست نازک‌تری دارد. گاهی دست‌ها هم لکه‌دار می‌شوند، البته معمولا این لکه‌ها به‌راحتی از بین می‌روند. برای ازبین‌بردن لکه‌های زردچوبه ایجادشده روی پوست، می‌توانید صورت خود را دوباره بشویید یا پوست صورت را با پنبه‌ای آغشته به شیر پاک کنید.

سایر استفاده های ماسک زردچوبه

ماسک خانگی برای جوش - ماسک زردچوبه و ماست

ماسک زردچوبه و تخم‌مرغ برای لیفت صورت

مواد لازم

  • مقدار کمی پودر زردچوبه؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری روغن زیتون تصفیه‌نشده و ارگانیک؛
  • ۱ عدد زرده تخم‌مرغ.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

زرده تخم‌مرغ، زردچوبه و روغن را باهم مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. خمیر به‌دست‌آمده را روی صورت بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند تا خشک شود. سپس آن را با آب گرم بشویید.

ماسک زردچوبه برای درمان آکنه

زردچوبه و عسل که به‌طورطبیعی ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری هستند، پوست ملتهب و آکنه را درمان می‌کنند.

مواد لازم

  • سرکه سیب ارگانیک؛
  • یک‌دوم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه؛
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک و خام (درصورت‌ امکان، عسل مانوکا)؛
  • شیر.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

مقداری پنبه را به سرکه‌سیب آغشته کنید و روی پوست صورت بکشید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید؛ سپس ماسک را روی صورت بمالید. پودر زردچوبه را با عسل ترکیب کنید. با دست‌های تمیز، ماسک را روی صورت بمالید. از مالیدن ماسک در اطراف چشم پرهیز کنید.

اجازه دهید ماسک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت بماند. سپس آن را با آب گرم بشویید. اگر پودر زردچوبه لکه‌های زردی روی پوست باقی گذاشته است، پنبه‌ای آغشته به شیر را روی قسمت‌های زردرنگ بکشید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک زردچوبه و نخود

سه ماده موجود در این ماسک، نخود، نارگیل و خیار، همگی برای پوست تسکین‌دهنده و شفابخش هستند. وقتی زردچوبه را به این مواد اضافه می‌کنید، خواص ضدالتهابی و روشن‌کنندگی را هم به آن می‌افزایید.

خواص زردچوبه - ماسک زردچوبه و ماست

مواد لازم

  • ۲ قاشق غذاخوری (یا ۱۵ گرم) آردِ نخود؛
  • یک‌دوم قاشق چای‌خوری شیر نارگیل شیرین‌نشده ارگانیک؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری آب خیار؛
  • یک‌سوم قاشق چای‌خوری زردچوبه.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

آرد، آب خیار، شیر نارگیل و زردچوبه را در کاسه‌ای کوچک باهم مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. اگر خمیر به‌دست‌آمده غلظت کمی دارد، می‌توانید آرد بیشتری اضافه کنید. ماسک را به‌طور یکنواخت روی صورت خود بمالید. اجازه دهید که ۱۵ دقیقه روی پوست بماند، ولی نباید خشک شود. سپس ماسک را با آب گرم آبکشی کنید.

ماسک زردچوبه برای لایه‌ برداری پوست

لایه‌برداری پوست یکی دیگر از فواید ماسک زردچوبه برای صورت است. بافت زردچوبه آن را به لایه‌برداری عالی تبدیل کرده است که تولید چربی پوست را تنظیم می‌کند. زردچوبه ماده‌ای عالی برای پوست‌های مستعد آکنه است.

مواد لازم

  • نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه؛
  • ۳ قاشق چای‌خوری شیر بادام؛
  • ۳ قاشق چای‌خوری جوش شیرین.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

تمام مواد را در کاسه‌ای کوچک باهم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. با دست‌های تمیز و با استفاده از نوک انگشتان، ماسک را روی پوست تمیز و مرطوب ماساژ دهید. ابتدا از چانه شروع کنید و با حرکات دورانی کوچک به‌سمت بالا حرکت کنید. پوست صورت را با آب بشویید و سپس از مرطوب‌کننده مناسبی استفاده کنید.

ماسک زردچوبه آب‌رسان برای پوست‌های حساس

برای درست‌کردن ماسک صورت آب‌رسان، از خواص روشن‌کنندگی و درخشان‌کنندگی زردچوبه و لیمو استفاده کنید. شیر هم ویتامین های گروه B، آلفا هیدروکسی اسیدها، کلسیم و سایر آنتی‌اکسیدان‌های قوی را به ماسک اضافه می‌کند.

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری آب‌لیمو؛
  • ۳ قاشق غذاخوری شیر؛
  • یک‌چهارم قاشق غذاخوری زردچوبه.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

  • مواد را به‌آرامی در کاسه‌ای باهم مخلوط کنید؛
  • ترکیب به‌دست‌آمده را روی پوست بمالید و اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند و سپس آن را با آب بشویید.

ماسک خانگی - ماسک زردچوبه و ماست

خطرات استفاده از زردچوبه

به‌گفته مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا (National Center for Complementary and Integrative Health) استفاده خوراکی یا موضعی زردچوبه به‌طورکلی ایمن و بی‌خطر است. البته گاهی مصرف مکمل‌های خوراکی موجب بروز عوارض جانبی دستگاه گوارشی مانند مشکلات معده و درد شکم می‌شود.

البته در استفاده از زردچوبه برای مراقبت از پوست هیچ عارضه جانبی مشاهده نشده است. با‌وجوداین، همیشه بهتر است که پیش از استفاده از هر ماده جدیدی روی پوست خود، ابتدا مقداری از آن را روی قسمتی از پوست امتحان کنید؛ زیرا حتی محصولات گیاهی مانند زردچوبه هم گاهی موجب بروز واکنش‌هایی در بعضی از افراد می‌شوند.

برای امتحان‌کردن زردچوبه، ابتدا ماسک زردچوبه خود را تهیه کنید و پیش از استفاده از آن روی پوست صورت، ابتدا مقدار کمی از آن را روی بازوی خود امتحان کنید:

  • دست‌کم یک روز صبر کنید و اگر هیچ واکنشی مشاهده نکردید، تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که استفاده از ماسک زردچوبه روی صورت شما هیچ خطری نخواهد داشت؛
  • اگر هرگونه قرمزی، تورم یا خارشی را روی قسمت موردنظر مشاهده کردید، از ماسک زردچوبه استفاده نکنید.

در تهیه‌ ماسک زردچوبه خانگی، مشکلات و مسائلی هم وجود دارد که باید در نظر داشته باشیم:

  • تهیه‌کردن ماسک زردچوبه، مانند تهیه هر ماسک دیگری، موجب کثیفی و شلختگی می‌شود و کار وقت‌گیری است؛
  • زردچوبه می‌تواند موجب لکه‌شدن پوست و لباس‌هایتان شود؛ پس در زمان مخلوط‌کردن مواد موردنظر برای تهیه ماسک زردچوبه، باید خیلی دقت کنید تا پوست و لباس‌هایتان لکه‌دار نشوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید