از بین بردن پشه گلدان ؛ عوامل مختلفی در بوجود آمدن پشه گلدان نقش دارند. اما جای نگرانی نیست، زیرا این حشرات با کمک چند ترفند ساده و کم هزینه برای همیشه از بین می روند. روش های از بین بردن پشه گلدان و راهکار هایی برای پیشگیری از ایجاد دوباره ی آن ها را در این مقاله از سبک زندگی پارس مگ بخوانید.

فهرست محتوا نمایش

پشه سیاه گلدان ( Fungus Gnat ) چیست؟

مگس گلدان - از بین بردن پشه گلدان

این حشره به پشه قارچ نیز معروف است و در رطوبت بالا و بیشتر در بسترهایی مانند پیت ماس و کودهای دامی نپوسیده زندگی می‌کند.
این آفت معمولاً زمانی مشاهده می‌شود که تعداد آنها در محیط بسیار زیاد شده باشد.حشره کامل این نوع پشه به گیاه آسیب نمی‌زند و این لاروها یا همان نوزادان این حشره هستند که گیاه را خراب می‌کنند.

لاروها به صورت کرم‌های بسیار ریز با رنگ روشن در خاک دیده می‌شوند. این نوزادان از ریشه گیاه و مواد مرده گیاهی در خاک تغذیه می‌کنند. آنها بعد از مدتی می‌توانند باعث خشک شدن گیاه و از بین رفتن آن ‌شوند.

روشهای خانگی برای از بین بردن پشه گلدان

آب و مایع ظرف‌شویی

تعداد ۵ قاشق مایع ظرف‌شویی را با ۴ فنجان آب مخلوط کنید، در اسپری بریزید و گیاهتان را با این محلول اسپری کنید. این مایع اجازه نمی‌دهد آب به شته‌ها و کنه‌ها برسد و به‌تدریج حشرات را از بین می‌برد.

روغن درخت چریش برای از بین بردن پشه گلدان

این روغن از دانه‌های درخت چریش گرفته می‌شود که بومی هند است و آفت‌کشی طبیعی برای ازبین‌بردن پشه‌ها، کنه‌ها، شته‌ها و دیگر حشرات و نرم‌تنان کوچک است. شاید در خانۀ هر کسی پیدا نشود، اما می‌توانید این روغن را از عطاری‌ها یا فروشگاه‌های روغن‌های طبیعی بخرید.

استفاده از دارچین برای از بین بردن پشه های گلدان

یکی دیگر از روش های خانگی ساده برای از بین بردن پشه های گلدان استفاده از دارچین است. دارچین می تواند به عنوان یک ترکیب بی نظیر در از بین بردن پشه ها موثر باشد. شما می توانید مقداری دارچین را آسیاب کرده و یا به همان شکل خریداری نمایید. بعد مقداری از آن را در خاک گلدان خود بپاشید. بعد از مدتی نیز شاهد کاهش حشرات گلدانتان خواهید بود.

اسپری پیراتروم برای از بین بردن پشه گلدان

این آفت‌کشِ طبیعی از گل‌ های خشک داوودی گرفته می‌شود. پودر آن را با آب و مایع ظرف‌شویی مخلوط کنید و در ظرف اسپری بریزید. اسپری پیراتروم حشرات بالدار را در لحظه از بین می‌برد. خیلی از شرکت‌های کنترل آفت از آن برای کنترل پشه‌ها استفاده می‌کنند.

چسب پشه گلدان - از بین بردن پشه گلدان

استفاده از چسب زرد برای از بین بردن پشه های گلدان

احتمالا تا به حال کارت های چسبناک و یا چسب های زرد رنگی را دیده اید که در اطراف درختان می بندند. شما باید برای از بین بردن پشه های گلدان خود نیز به دنبال چیزی شبیه به آن باشید. کارت های چسبنام به عنوان یک تله برای به دام انداختن حشرات مضر گلدان مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر برای گلدان خود کارت چسبناک زرد تهیه کردید می توانید آن را به قطعات متعددی تقسیم کنید و با کمک یک میله چوبی و یا پلاستیکی، آن را در خاک گلدان فرو کنید. بعد از هر بار که سطح کارت از پشه ها پر شد، تله را عوض کنید. شما می توانید این کارت ها را به راحتی از مراکز باغبانی خریداری نمایید.

از بین بردن پشه گلدان با نوشیدنی مالت

ماء‌الشعیر را حلزون‌ها و حشراتی مانند آنها هم دوست دارند! مقداری ماء‌الشعیر در نعلبکی بریزید و در کنار گلدان بگذارید؛ پشه‌ها جذب آن می‌شوند و از برگ‌ها و ریشه‌های گیاهتان دور می‌مانند. می‌توانید از آب انگور یا گریپ‌فروت هم استفاده کنید.

سیر

بوی تند سیر حشرات را دور می‌کند. یک حبه سیر در خاک گلدان بگذارید تا حشرات را از گیاهتان دور نگه دارد. حتی حشرات هم از بوی سیر نفرت دارند.

سیر خشک - از بین بردن پشه گلدان

استفاده از اسپری شامپوی بچه

شامپو های بچه، معمولاً حاوی مقداری مواد خوشبو کننده غیر ضروری هستند. جالب است که حل کردن ۲ قاشق غذاخوری شامپوی نرم کننده با ۱ گالون آب، می‌تواند به از بین بردن پشه های گلدان کمک کند. ترکیب نامبرده ، باید آفت ها را کاملاً پوشش دهد تا بتواند پشه‌ها را کنترل کند. بهتر است از شامپوی بچه، برای گیاهانِ دارای پوششِ مومی یا برگ‌های مودار استفاده نکنید.

از بین بردن پشه گلدان با اسپری فلفل

مقدار ۶ قطره مایع ظرف‌شویی، ۳ لیتر آب و ۲ قاشق غذاخوری فلفل قرمز را باهم مخلوط کنید و در ظرف اسپری بریزید و با آن گیاهتان را اسپری کنید. فلفل سیاه، چیلی، زنجبیل و پاپریکا هم مفیدند؛ زیرا حاوی کپسایسین (Capsaicin) هستند که شته‌ها و دیگر حشرات را دور می‌کند.

اسپری آب گیاهی

روغن‌ مریم گلی، آویشن، ریحان، رزماری، نعناع، سداب و اسطوخدوس بعضی از حشرات را دور می‌کنند. برای درست‌کردن اسپری، برگ‌های خرد‌شدۀ این گیاهان را در سطلی از آب از شب تا صبح بخیسانید و سپس آبکشی کنید. همچنین می‌توانید روغن‌های این گیاهان را با آب مخلوط کنید. به‌علاوه، می‌توانید این گیاهان را در حیاطتان بکارید تا حشرات موذی را دفع کنند.

اسپری الکل برای از بین بردن پشه گلدان

یک یا دو فنجان الکل طبیِ ۷۰ درصد را با حدود یک لیتر آب مخلوط کنید. این محلول پشه‌ها و حشرات را از گیاهان خانگی دور می‌کند.

نیکوتین

برای دورکردن حشراتی که برگ می‌جَوند، چای نیکوتین درست کنید. برای تهیه چای نیکوتین، ۱ فنجان تنباکوی خشک را با حدود ۳٫۵ لیتر آب گرم و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی مخلوط کنید. بعد از ۳۰ دقیقه، تفاله‌ها را جدا و محلول را مستقیم روی برگ‌ها اسپری کنید.

استفاده از سیب زمینی برای از بین بردن پشه گلدان

یکی از راه های ساده دیگری که می تواند در از بین بردن پشه های گلدان شما موثر باشد، استفاده از سیب زمینی است. شما می توانید یک عدد سیب زمینی را به قطعات مختلفی تقسیم کنید و آنها را بر روی خاک گلدان خود قرار دهید. بعد از گذشت حداقل 4، 5 ساعت به سراغ سیب زمینی ها بروید و آنها را بررسی کنید. سیب زمینی هایی را که آلوده شده اند را بردارید و قطعه های جدیدی از سیب زمینی را جایگزین آن کنید. وجود سیب زمینی در گلدان نیز مانند یک تله عمل می کند و می تواند پشه های گلدان را به سمت خود بکشد.

آب

اسپری‌کردن آب با قدرت فراوان حشرات و پشه‌ها را از گیاهان خانگی دور می‌کند.

آب دادن به گل - از بین بردن پشه گلدان

پیشگیری از جمع‌شدن حشرات و پشه‌ها در گلدان و گیاهان خانگی

قبل از اینکه به فکر از بین بردن پشه های گلدان و حشرات گیاهان خانگی باشید، می‌توانید از به‌وجودآمدن آنها پیشگیری کنید. در ادامه، چند روش برای پیشگیری از تجمع حشرات در اطراف و داخل گلدان پیشنهاد می‌دهیم.

هنگام خرید، گیاهان را با دقت بررسی کنید

بهترین راه برای جلوگیری از رشد آفت‌ها روی گیاهانتان این است که گیاهان آفت‌زده را اصلا به خانه نیاورید. وقتی می‌خواهید گیاهی را بخرید، با دقت برگ‌ها را نگاه کنید تا مطمئن شوید هیچ نوع حشره، پشه یا شته‌ای روی آن نیست. زیر برگ‌ها را به‌خوبی نگاه کنید و به‌دنبال رگه‌های سفید یا قهوه‌ای یا نقطه‌های قرمز باشید. سپس، محل رویش برگ‌ها را روی شاخه خوب نگاه کنید و ببینید آیا اثری از حشره یا پشه می‌بینید یا نه. در پایان، انگشتتان را در خاک گلدان فرو کنید و به‌دنبال حشرات سیاه‌‌رنگِ مگس‌مانند بگردید.

استفاده از شن برای از بین بردن پشه گلدان

این حشرات معمولا تا عمق یک سانتی متری از خاک تخم گذاری می کنند و شما می توانید یک سانتی متری خاک را با شن بپوشانید تا محیط خشک شود و تخم گذاری را متوقف کنند.

قبل از اینکه گیاهان را از فضای خارجی خانه به داخل بیاورید، آنها را خوب بررسی کنید

خیلی از افراد دوست دارند در بهار و تابستان گیاهانشان را بیرون از خانه بگذارند تا خوب آفتاب بگیرند. متأسفانه این کار احتمال آوردن آفت‌ها به درون خانه را افزایش می‌دهد. قبل از اینکه گیاهانتان را برای پاییز و زمستان داخل خانه بیاورید، با دقت به‌دنبال آسیب یا آفت در آنها باشید.

علاوه بر برگ‌های زرد و آویزان، مراقب برگ‌های لک‌دار یا تغییرشکل‌یافته هم باشید. همچنین ببینید آیا زیر ساقه‌ها تارعنکبوت وجود دارد یا خیر. اگر گیاه آفت‌داری به درون خانه بیاید، آفت‌ها فورا از آن گیاه به گیاهان سالم سرایت می‌کنند.

تمیز نگه داشتن محیط

همیشه خاک گلدان باید مرتب و تمیز باشد. برگ های افتاده شده و هرگونه موادی که باعث تغذیه و رشد پشه ها می شود رو از سطح خاک بردارید.

به گیاهان زیاد آب ندهید

یکی از بزرگ‌ترین عواملی که پشه‌ها را به گیاهان خانگی جذب می‌کند رطوبت زیاد است. پشه‌ها ترجیح می‌دهند در خاک مرطوب تخم‌گذاری کنند؛ بنابراین زیاد آب‌دادن به گیاهان، محیط مطلوبی برای آنها فراهم می‌آورد.

حشره گلدان - از بین بردن پشه گلدان

از بین‌ بردن پشه‌های گیاهان باغچه‌ای

اگر از گیاهانتان در حیاط نگهداری می‌کنید، می‌توانید با کاشت بعضی از گیاهان در گلدان‌های بزرگ حشرات موذی و پشه‌ها را از باغچه‌تان دور نگه دارید. در ادامه، به بعضی از گیاهانی اشاره می‌کنیم که می‌توانید آنها را در گلدان‌های باغچه‌ای بکارید.

آلیوم

برای کاشت آلیوم، که گلی از خانواده سیر و پیاز است، حتما گلدانی بزرگ انتخاب کنید تا بتوانید آلیوم‌های غول‌پیکر بکارید. آلیوم‌های بزرگ تا بیشتر از یک متر رشد می‌کنند. این گیاهان عاشق آفتاب‌اند، اما آلیوم‌های غول‌پیکر در سایه هم رشد می‌کنند. خاک را مرطوب نگه دارید، اما زیاد به آن آب ندهید.

ریحان برای از بین بردن پشه گلدان

علاوه بر ریحان سنتی خودمان، گونه‌های مختلفی از این گیاه (مانند ریحان دارچینی، ریحان لیمویی، ریحان تایلندی و ریحان مقدس) وجود دارند که پشه‌ها و آفت‌ها را از باغچه شما دور می‌کنند. مکانی را برای گلدان ریحان انتخاب کنید که روزی حدودا ۶ تا ۸ ساعت آفتاب بگیرد و مرتب به آن آب بدهید تا خشک نشود.

سنبل‌بری

سنبل‌بری (سنبل الطیب) گیاهی است که در هوای گرم رشد می‌کند و به خشک‌سالی مقاوم است. این گیاه به‌سرعت و به‌راحتی پخش می‌شود. سنبل‌بری آفتاب کامل را به سایه و مکان نیمه‌آفتابی ترجیح می‌دهد و در هر نوع خاکی رشد می‌کند.

گل داوودی

این گیاه در هر خاکی رشد می‌کند. گل‌های داوودی زیاد از رطوبت خوششان نمی‌آید، پس گلدان‌هایتان را به‌خوبی زهکشی کنید. مکانی را برای آنها انتخاب کنید که حداقل روزی ۶ تا ۸ ساعت آفتاب بگیرند. آنها را می‌توان در مکان نیمه‌آفتابی هم قرار داد، اما گیاه در چنین مکانی خیلی گل نمی‌دهد. بهتر است آن را در بهار بکارید تا ریشه‌اش پیش از فصل پاییز محکم شود.

بابونه - از بین بردن پشه گلدان

از بین بردن پشه گلدان با بابونه گاوی

بابونه‌ گاوی را باید در بهار و ابتدا در خانه و در سینیِ کاشت بذر بکارید. بعد از اینکه بذرها در سطح خاک جوانه زدند، به‌آرامی آنها را به پایین فشار دهید. سینی بذر را با پلاستیک بپوشانید و آن را در مکانی آفتابی بگذارید. برای اینکه آنها را بیرون بکارید، صبر کنید تا سرمای هوا کاملا برود و هوا کمی گرم شود. خاک بذرها را به‌شکل یکدست مرطوب نگه دارید تا گیاه بعد از یکی‌دو هفته جوانه بزند.

علف‌لیمو

در مناطق گرمسیر، می‌توانید برای از بین بردن پشه های گلدان از علف‌لیمو استفاده کنید؛ ولی برای مناطق سردسیر بهتر است گلدان علف‌لیمو را به درون خانه بیاورید. در بهار و تابستان، بیشتر به آنها آب بدهید. گلدان را در مکانی آفتابی بگذارید و آن را خوب زهکشی کنید.

به‌ لیمو موثر در از بین بردن پشه گلدان

گیاه به‌لیمو می‌تواند حتی تا ۴ متر رشد کند. اگر می‌خواهید در فصل سرما آن را بکارید، بهتر است ابتدا آن را در خانه بکارید و وقتی هوا کمی گرم‌تر شد، بیرونش ببرید. برای کاشت آنها از سینی کاشت استفاده کنید، روی دانه‌ها را با لایه نازکی از خاک بپوشانید و خوب به آنها آب بدهید. بعد از اینکه هرکدام از گیاهان به‌لیمو حداقل یک سری برگ درآوردند، می‌توانید آن را بیرون ببرید.

گل‌جعفری

گل‌جعفری که همه‌نوع حشره‌ها و آفت‌ها را دفع می‌کند، برای خیلی از باغبان‌ها اولین ابزار دفاعی‌ است. بعد از گرم‌شدن هوا، دانه‌ها را در باغچه بکارید. می‌توانید ۶ تا ۸ هفته زودتر آنها را در خانه در سینی کاشت بکارید و بعد از تمام‌شدن فصل سرما، آنها را به بیرون منتقل کنید. گلدانی را که قابلیت زهکشی دارد و مکانی آفتابی را برای آنها انتخاب کنید.

ریشه‌ سنگ برای از بین بردن پشه گلدان

ریشه‌سنگ گیاهی از خانواده نعناع است. برای کاشت آن، گلدان‌هایی بزرگ را انتخاب کنید؛ زیرا ارتفاع این گیاه به یک متر می‌رسد. این گیاه در تابستان گل می‌دهد، خاک ماسه‌ای را ترجیح می‌دهد و در مکان‌های آفتابی یا نیمه‌آفتابی رشد می‌کند.

کاشتن گل در باغچه - از بین بردن پشه گلدان

سرخس سپری

سرخس سپری خاک شنی را برای رشد ترجیح می‌دهد. مکانی را انتخاب کنید که آفتاب کامل یا ترکیبی از سایه و آفتاب دارد. این گیاه در مقابل بی‌آبی مقاوم است و وقتی خوب رشد کند، دیگر نیازی به آب‌دادنش نیست.

آویشن

آویشن نیز از آن دسته گیاهانی است که هم پشه‌ها را از دیگر گیاهان دور می‌کند و هم در آشپزخانه کاربرد دارد. آویشن خاک خشک و زهکشی‌شده را ترجیح می‌دهد و در مکان‌هایی که آفتاب کامل دارد رشد می‌کند.

ترخون

بهترین مکان برای کاشت ترخون مکانی است که روزها در آفتاب است و عصرها در سایه. ترخون در خاک غنی‌شده که رطوبت را در خود نگه می‌دارد رشد می‌کند. هنگام آبدهی حتما مطمئن شوید که خاک کاملا خشک شده باشد و مراقب باشید که بیش از ‌اندازه آب ندهید.

اسطوخدوس موثر در از بین بردن پشه گلدان

بهترین زمان برای کاشت اسطوخدوس پاییز است (به‌جز در مناطق سردسیر که بهتر است در بهار کاشته شود). گلدان آن باید به‌خوبی زهکشی شود.

تره

نگهداری از تره در باغچه‌های گلدانی عالی است. تره هم پشه‌ها را از گیاهان دیگر دور کند و هم می‌توانید از آن برای آشپزی استفاده کنید.

سیر

گلدان سیرتان را جایی قرار دهید که خوب آفتاب بگیرد و از خاک غنی‌شده با موارد ارگانیک برای آن استفاده کنید. گلدانش را نیز به‌خوبی زهکشی کنید.

گل های سایه دوست - از بین بردن پشه گلدان

شمعدانی موثر در از بین بردن پشه گلدان

دانه‌های شمعدانی رشد آهسته‌ای دارند، پس بهتر است گیاه آماده را تهیه کنید. مکانی گرم و آفتابی را برای آن انتخاب کنید.

شاه‌پسند

این گیاه در آفتابِ کامل رشد می‌کند. هفته‌ای یک بار سخاوتمندانه به آن آب بدهید (به گیاهان جوان‌تر بیشتر آب دهید) و گلدانی را انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد.

مریم‌گلی

گلدان‌های مریم‌گلی را با خاکی غنی پر کنید، در مکانی آفتابی قرارشان دهید و مرتب به آنها آب بدهید.

مرزنگوش

مرزنگوش گیاهی است که آسان رشد می‌کند و می‌توانید در آشپزی هم از آن استفاده کنید. بعد از پایان فصل سرما، دانه‌ها را در مسیر نور مستقیم آفتاب بکارید.

پونه بهترین روش از بین بردن پشه گلدان

پونه کک‌ها و پشه‌ها را از گیاهان دور می‌کند. گلدانی با قابلیت زهکشی انتخاب کنید تا خاک آن خیلی مرطوب نماند.

سوسنبر

بهتر است سوسنبر را که از خانواده نعناع است در گلدان باغچه‌ای بکارید؛ چون اگر در باغچه بکارید، کل باغچه‌تان را می‌گیرد. این گیاه هم در سایه و هم در آفتاب رشد می‌کند.

گل های آپارتمانی - از بین بردن پشه گلدان

نکات مهم در از بین بردن پشه گلدان

* از بین بردن پشه گلدان نیاز به صبر و حوصله دارد و بهتر است که از روش های طبیعی استفاده کنید، چون استفاده از سموم شیمیایی ممکن است به گیاه تان هم آسیب وارد کند.

اگر این روش ها را انجام داده اید اما از بین نرفت، باید بدانید که اولین اصل این است که صبر و حوصله به خرج بدهید و مستمر این کار را تکرار کنید. اگر طبق روش ها هم انجام بدهید جواب می گیرید.

* اما اگر موفق به از بین بردنشان نشدید می توانید از سم های حشره کش استفاده کنید.

* همیشه گلدان تان را قبل از کاشت و یا تعویض خاک با کلر یا قارچ کش ضد عفونی کنید.

* از خاک های استریل و خارجی استفاده کنید.

* اگر از خاک باغچه استفاده می کنید خاک رو به مدت ۳۰ دقیقه در دمای حدود ۱۲۰ درجه در کوره بپزید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید