تقویت ناخن به کمک روش های ساده خانگی به شما این امکان را میدهد تا بتوانید ناخن های بلند، سالم و جذاب داشته باشید. در ادامه چند راهکار طبیعی و خانگی برای بهبود وضعیت ناخن هایتان به شما معرفی میکنیم.

روش های خانگی تقویت ناخن

روغن ویتامین E

معمولا علت ضعیف شدن ناخن‌ها کمبود رطوبت یا خشکی است. برای اینکه ناخن‌هایتان مرطوب بمانند، می‌توانید از روغن ویتامین E کمک بگیرید. روغن ویتامین E، ناخن را تغذیه و تقویت می‌کند. برای این کار، روغن ویتامین E را از کپسول آن خارج کنید، به ناخن‌هایتان بزنید و به‌آرامی و با حوصله ماساژ بدهید تا جریان خون در آنها افزایش پیدا کند. این کار را به‌مدت دو تا سه هفته و هر روز انجام بدهید تا نتیجه‌ی مطلوب را ببینید. می‌توانید کپسول ویتامین E را به‌صورت خوراکی هم مصرف کنید.

نکته: راهکار‌ِ توصیه‌شده را قبل از خواب انجام بدهید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

روغن نارگیل برای تقویت ناخن

روغن نارگیل یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت ناخن های شکننده است چون حاوی چربی اشباع است، ناخن‌ها را مرطوب می‌کند و درنتیجه از عفونت آنها پیشگیری می‌کند. می‌توانید روغن نارگیل ولرم را مستقیما به ناخن‌هایتان بمالید و ۵ دقیقه به‌آرامی ماساژ بدهید. این کار باعث بهبود جریان خون در ناخن می‌شود. این کار را دو تا سه‌بار در روز انجام بدهید.

همچنین می‌توانید چند قطره آبلیمو را به یک چهارم فنجان روغن نارگیل ولرم اضافه کنید و ناخن‌هایتان را قبل از خواب به‌مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار بدهید. در طول شب دستکش بپوشید. این راهکار را به‌طور مرتب در پیش بگیرید تا ناخن‌هایتان سالم‌تر و قوی‌تر شوند.

سرکه سیب

سرکه‌ سیب هم یک درمان مؤثر دیگر برای ناخن‌های ضعیف است. سرکه‌ سیب دارای مواد مغذی زیادی همچون آهن، کلسیم، ویتامین‌ها، پتاسیم، منیزیم و غیره است که استیک اسید و اسید مالیک نیز دارد که برای پیشگیری از عفونت ناخن سودمند است. به میزان برابر، آب و سرکه‌ سیب خام و تصفیه‌نشده را با هم ترکیب کنید و ناخن‌ها را به‌مدت چند دقیقه در آن قرار بدهید و سپس کوتیکول‌های ناخن را به‌آرامی عقب بزنید. (کوتیکول یا پوستک، همان پوست نازکی است که در ابتدای رویش ناخن وجود دارد.)

تقویت ناخن با نمک دریا

نمک دریا برای تقویت ناخن بسیار مفید است و ناخن‌هایتان را براق و آنها را تقویت می‌کند. در یک کاسه‌ی کوچک، آب گرم بریزید و ۲ قاشق غذاخوری نمک دریا به آن اضافه کنید، ۲ قطره روغن کندر، ۲ قطره روغن جوانه‌ی گندم، ۲ قطره آبلیمو و ۲ قطره روغن مر حجازی هم به آن بیفزایید. ناخن‌هایتان را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این ترکیب قرار بدهید و سپس با آب گرم آبکشی کنید. بعد از خشک کردن، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این شیوه را دو تا سه‌بار در هفته به‌کار ببرید تا زمانی که بهبودی را ببینید.

آب لیمو ترش

آبلیمو به تقویت و درخشان کردن‌ ناخن کمک می‌کند. ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب و آن را گرم کنید، تا حدی که دست‌تان نسوزد. با استفاده از یک تکه پنبه، آن را به ناخن‌ها بمالید و در طول شب دستکش بپوشید.

می‌توانید آبلیموی تازه را با مقدار مساوی روغن آرگان ترکیب کنید و ناخن‌ها را به‌مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار بدهید. هر دو راهکار پیشنهادشده را به‌مدت ۲ تا ۳ هفته و هر روز انجام بدهید.

روغن زیتون

روغن‌های گرم می‌توانند کیفیت و بافت ناخن را بهتر کنند. مقدار مساوی روغن جوجوبا، روغن بادام و روغن زیتون را با هم مخلوط و آنها را گرم کنید تا حدی که دست‌تان نسوزد. با استفاده از تکه‌های پنبه، روغن‌ها را به ناخن‌هایتان بمالید. اجازه بدهید ۱۰ دقیقه بمانند تا به بافت ناخن‌ها نفوذ و آنها را تغذیه کنند.

زرده‌ی تخم‌مرغ

اگر ناخن‌هایتان به دلیل خشکی، شکننده شده‌اند، زرده‌ی تخم‌مرغ می‌تواند بهترین درمان باشد. زرده‌ی تخم‌مرغ را با شیر ترکیب کنید و چند دقیقه ناخن‌های خود را با آن ماساژ بدهید و سپس با آب بشویید. زرده‌ی تخم‌مرغ، رطوبت موردنیاز ناخن را تأمین می‌کند.

روغن سبزیجات

اگر ناخن‌هایتان زیاد در معرض آب هستند و زیاد دست‌هایتان را خیس می‌کنید، هر نوع روغن سبزیجاتی که در دسترس دارید برای تقویت ناخن های‌ شما مناسب است. روغن را با تکه‌ای پنبه به ناخن‌هایتان بزنید و ۵ دقیقه ماساژ بدهید. این کار را روزی ۳ تا ۴ بار انجام بدهید.

آب پرتقال

حاوی اسید فولیک است که برای رشد ناخن ضرورت دارد. آب پرتقال تازه تهیه کنید و ناخن‌ها را به‌مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار بدهید و سپس با آب گرم آبکشی کنید. بعد از خشک کردن، مرطوب‌کننده بزنید. این راهکار را هر روز انجام بدهید تا ناخن‌هایتان تقویت شوند.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از بیوتین (ویتامین B۷) است که ناخن‌ها را ضخیم‌تر و محکم‌تر می‌کند. در یک کاسه، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با نصف فنجان آب گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه ناخن‌هایتان را در آن قرار بدهید. این کار را هر روز انجام بدهید.

کره‌ی شیا یا شی باتر

این ماده یک مرطوب‌‌کننده‌ی فوق‌العاده است. کره‌ی طبیعی شیا را ۲۰ دقیقه به ناخن و کوتیکول بمالید تا تغذیه شوند و قوی و محکم بمانند. همچنین کره‌ی شیا می‌تواند کوتیکول و آسیب‌دیدگی‌های ناخن را ترمیم کند.

نکته: این راهکار را قبل از کارهایی مثل مانیکور، لاک زدن و … انجام بدهید.

روغن کتان

روغن کتان حاوی ریزمغذی‌هایی همچون ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا۳ است که برای سلامت ناخن ضروری است. می‌توانید روغن کتان را مستقیما روی ناخن‌ بمالید و چند دقیقه ماساژ بدهید. قبل از خواب این کار را انجام بدهید و دستکش بپوشید.

می‌توانید روغن کتان را در رژیم غذایی‌تان هم مصرف کنید. مثلا به اسموتی یا غلات صبحانه‌تان ۲ قاشق غذاخوری روغن کتان اضافه کنید.

تقویت ناخن با روغن کرچک

روغن کرچک نه‌تنها برای محکم کردن ناخن مفید است، بلکه با عفونت‌های قارچی نیز مبارزه می‌کند. چند قطره روغن نعناع را با مقداری روغن کرچک مخلوط و نمک اپسوم به آن اضافه کنید. انگشت‌هایتان را به‌مدت ۱۰ دقیقه در این ترکیب غوطه‌ور کنید و سپس با آب بشویید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای می‌تواند شکنندگی‌ ناخن ناشی از عفونت قارچی را درمان کند. چند قطره روغن درخت چای را به نصف یک کپسول محتوی روغن ویتامین E اضافه کنید، آن را به ناخن‌ها بمالید و چند دقیقه ماساژ بدهید. حدود نیم‌ساعت صبر کنید و بعد از آبکشی با آب ولرم و خشک کردن، مرطوب‌کننده بزنید. این کار را یک ماه و هر روز دوبار انجام بدهید.

گیاه دم اسب

گیاه دم اسب، غنی از یک ماده‌ی معدنی ضروری به نام سیلیکاست که برای تقویت ناخن مفید است. همچنین گیاه دم اسب می‌تواند در برطرف کردن لکه‌های سفید روی ناخن مفید باشد. به یک فنجان آب گرم، دو قاشق غذاخوری گیاه خشک‌شده‌ی دم اسب اضافه کنید و روی فنجان را بپوشانید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خیس بخورد. بعد از خنک شدن، ناخن‌ها را ۲۰ دقیقه در آن قرار بدهید. ناخن‌ها را خشک کنید، به آنها روغن زیتون بزنید و در طول شب، دستکش بپوشید. این کار را ۳ تا ۴ بار در هفته انجام بدهید.

نعناع و بابونه

این ترکیب گیاهی می‌تواند ناخن‌هایتان را تغذیه و آنها را معطر و خوشبو کند. یک قاشق چای‌خوری چای بابونه و یک قاشق چای‌خوری چای نعناع را به یک فنجان آب جوش اضافه و ۲ ساعت صبر کنید تا خیس بخورد و سپس از صافی رد کنید. حالا یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و ۲ قاشق غذاخوری آرد گندم به این ترکیب اضافه کنید. تمام مواد را به‌خوبی مخلوط کنید و خمیر حاصل را روی ناخن‌ها بمالید. پس از یک ساعت آبکشی کنید. این شیوه را یک یا دوبار در هفته به‌کار ببرید.

تاثیر چای سبز در تقویت ناخن

چای سبز آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که در سلامتی و تقویت ناخن مؤثر است. در یک فنجان آب جوش، چند برگ چای سبز بریزید و کمی صبر کنید تا خیس بخورد. بعد از خنک شدن، ناخن‌ها را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار بدهید. این کار را دوبار در هفته تکرار کنید.

می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری چای سبز را با چند قطره روغن جوانه‌ی گندم و کمی نمک مخلوط کنید و ناخن‌ها را ۵ دقیقه در آن قرار بدهید و سپس با یک دستمال خشک، تمیزشان کنید. این شیوه را دوبار در هفته به‌کار ببرید.

یک راه دیگر هم این است که چند قطره عصاره‌ی چای سبز را با روغن نارگیل یا ژل آلوئه‌ورا ترکیب کنید و یک یا دوبار در هفته ناخن‌هایتان را با آن ماساژ بدهید.

چای گزنه برای تقویت ناخن

چای گزنه از شکنندگی ناخن ناشی از کمبود سیلیکا پیشگیری می‌کند. ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش ترکیب کنید و روی آن را بپوشانید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از صاف کردن، کمی عسل به آن اضافه کنید و بنوشید. تا مدتی هر روز این کار را انجام بدهید.

روغن هسته‌ی انگور

این روغن می‌تواند ناخن‌های ضعیف‌تان را مرطوب نگه‌دارد و ترک‌خوردگی‌های آن را درمان کند. روغن هسته‌ی انگور را به ناخن و کوتیکول بمالید. روزی دوبار و به‌مدت چند هفته این کار را تکرار کنید.

کارهایی که برای تقویت ناخن و داشتن ناخن سالم باید انجام بدهید

  • غذاهای سرشار از بیوتین مانند غلات سبوسدار، تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، بادام، گل کلم، عدس، توت‌فرنگی، سویا، شیر و … مصرف کنید. یا اینکه می‌توانید بعد از مشورت با پرشک، از مکمل‌های بیوتین استفاده کنید.
  • غذاهای سرشار از پروتئین بخورید، مانند ماهی، ماکیان، گوشت گوساله، دانه‌ها، مغزها، اسفناج و سایر سبزیجاتی که برگ‌های تیره دارند. همچنین می‌توانید شیک پروتئین بنوشید.
  • ناخن‌هایتان را مرتبا با وازلین ماساژ بدهید تا مرطوب بمانند.
  • به‌طور مرتب ورزش کنید تا جریان خون بهتری در بدن‌تان داشته باشید، درنتیجه ناخن‌هایتان سالم‌تر می‌مانند و سریع‌تر رشد می‌کنند.
  • ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید تا آب و مواد شیمیایی کمتری از محیط جذب کنند.
  • از لاک‌‌های باکیفیت و برندهای معتبر استفاده کنید.
  • هر روز چند دقیقه ناخن‌ها را در معرض نور خورشید قرار بدهید تا ویتامین D لازم را جذب کنند.
  • آب فراوان بنوشید تا بدن‌تان دچار کم‌آبی نشود.
  • به‌جای اینکه کوتیکول‌ها را ببُرید، آنها را عقب بزنید تا از عفونت پیشگیری کنید.
  • از کرم مخصوص کوتیکول استفاده کنید تا مرطوب بمانند.
  • ناخن‌هایتان را مرتبا سوهان بزنید تا لب‌پَر نشوند.
  • هنگام کار با آب و مواد شیمیایی، از دستکش استفاده کنید.

کارهایی که نباید انجام بدهید

  • از تماس زیاد دست‌ها با آب و مواد شیمیایی اجتناب کنید.
  • لاک‌هایی که دارای مواد شیمیایی مضری چون استون و فرمالدهید هستند، استفاده نکنید.
  • ناخن‌های مصنوعی استفاده نکنید چون می‌توانند باعث عفونت‌های قارچی بشوند.
  • پاک‌کننده‌هایی که حاوی الکل هستند، استفاده نکنید چون ناخن‌هایتان را خشک می‌کنند.
  • ناخن‌هایتان را نجوید یا کناره‌های آنها را نکَنید.
  • ناخن‌ها را نخراشید چون ضعیف‌تر می‌شوند.
  • زیاد از لاک پاک‌کُن استفاده نکنید.

آیا کاشت ناخن باعث آسیب به ناخن می شود ؟

هنگام کاشت ناخن های پا باید دقت نظر بیشتری به خرج داد. همچنین مراقبت از آن‌ها نیز بسیار حساس‌تر و مهم‌تر است. زیرا ناخن های پا بیشتر در معرض آلودگی و میکروب ها قرار دارند، پاها در طول روز بیشتر در فضای بسته مانند جوراب و کفش قرار می‌گیرند. در نتیجه شرایط رشد و تکثیر میکروب‌ها و قارچ‌ها کاملا فراهم می باشد.

بنابراین، اگر قصد دارید کاشت ناخن پا انجام دهید، باید بهداشت را بیش از پیش رعایت کنید. همچنین، اجازه ندهید ناخن‌های پای شما بیش از اندازه بلند شوند، زیرا احتمال شکستگی و آسیب به ناخن‌های طبیعی شما نیز بیشتر می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید