تیغ زدن صورت خانم ها و این موضوع که آیا شیو صورت باعث کلفت و زیاد شدن مو ها می شود یا نه سال هاست مورد بحث قرار می گیرد. اگر شما هم مشتاقید بلاخره به جواب این سوال برسید این متن را تا پایان دنبال کنید.

فهرست محتوا نمایش

فواید تیغ زدن صورت خانم ها

روشی بدون درد

همه زنان،در صورت خود موهایی دارند که برخی از آنها موی نازک طبیعی است، اما برخی خانم ها علاوه بر موهای نازک به علت مشکلات هورمونی موهای زائد زیادی روی صورت در می آورند.

شیو موی صورت - تیغ زدن صورت خانم ها

خط ریش یا موی بالا و زیرلب بر ظاهر خانم ها تاثیر فراوانی می گذراد بنابراین همه خانم ها دوست ندارند در این قسمت های صورتشان مو داشته باشند در نتیجه ناگزیر خواهند شد آنها را از بین ببرند.

استفاده از بند و موم انداختن دردناک است و می تواند باعث قرمزی یا موی زیر پوستی شود. لیزر هم برای هر نوع پوستی قابل استفاده نیست و موجب تجمع رنگدانه های پوستی می شود. پس برخی از خانم ها به تیغ زدن مخفیانه، روی می آورند.

لایه برداری پوست

برخی از خانم ها ی که با تیغ صورت خود را اصلاح می کنند معتقدند ، از زمانی که این کار را آغاز کرده اند ، پوست آنان لایه برداری شده و آرایش روی صورتشان بهتر می نشیند . طرفداران اصلاح با تیغ از آن به عنوان انتخابی عالی برای لایه برداری دفاع می کنند، چون پوست مرده روی صورت را از بین می برد.

زیباتر شدن پوست

برخی از خانم ها که از این روش برای از بین بردن موهای زائد صورت استفاده نمودند می گویند که موهای صورت آنها کمتر شده و چین و چروک صورت کاهش یافته بنابراین پوست زیبایی دارند.

معایب تیغ زدن صورت برای خانم ها

اصلاح صورت با تیغ در خانم ها معایبی دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

ایجاد موهای زیرپوستی

یکی از معایب اصلاح صورت با تیغ برای خانم ها ایجاد مو های زیر پوستی است. موهای زیرپوستی در شرایطی ایجاد می‌شوند که شما موهای خود را از ته بتراشید. در این صورت اگر دهانه فولیکول با سلول های مرده بسته شود، مو دیگر نمی‌تواند از پوست بیرون بزند و در نتیجه در زیر پوست رشد می‌کند.

احتمال بریدن پوست

یکی دیگر از معایب اصلاح صورت با تیغ می‌توان به بریدن پوست صورت و زخم شدن آن اشاره کرد. اگر هنگام اصلاح صورت خود مراقب نباشید یا زاویه قرارگیری تیغ روی صورت درست نباشد، به احتمال زیاد صورت خود را زخم خواهید کرد.

آیا تیغ زدن باعث جوش می شود - تیغ زدن صورت خانم ها

التهاب پوست

التهاب و قرمز شدن پوست صورت بعد از استفاده از تیغ از دیگر معایب این روش محسوب می‌شود. شما با این روش سطح پوست خود را خراش می‌دهید. در این صورت اگر پوست حساسی داشته باشید، ممکن است دچار التهاب و قرمزی شود.

ایجاد جوش

یکی دیگر از واکنش‌هایی که پوست شما ممکن است در برابر تیغ از خود نشان دهد، ایجاد جوش های زیر پوستی یا جوش های سرسفید است.

انتقال میکروب

سطح تیغ بعد از مدتی تبدیل به محلی برای تجمع میکروب ها و باکتری ها می‌شود، در نتیجه، در صورت عدم رعایت بهداشت و ضد عفونی نکردن تیغ ها، ممکن است میکروب‌ها را به پوست خود منتقل کرده و باعث بروز مشکلات پوستی شوید.

نحوه صحیح تیغ زدن صورت خانم ها

1. شما به یک تیغ مخصوص صورت برای از بین بردن موهای صورتتان نیاز دارید . هرگز برای اصلاح صورت از یک تیغ معمولی بدن استفاده نکنید . استفاده از تیغ ریش تراشی مردانه بهتر از تیغ اصلاح بدن زنانه است. از ژیلت هایی که دارای سه یا 4 تیغه دارند، استفاده نکنید.

2. برای از بین بردن کامل موها، من توصیه نمی کنم تیغ زدن را بعد از روش هایی مانند بند انداختن انجام دهید، چون ممکن است که پوست کشیده و تحریک شود. با این همه، روش هایی وجود دارند که این کار را با کمترین تبعات منفی که تیغ زدن صورت برای زنان دارد، انجام دهید.»

3. پیش از اصلاح، صورت خود را تمیز و مرطوب کنید تا موها نرم شده و سطح تمیزی داشته باشند زیرا در صورت وجود آلودگی احتمال جوش زدن بیشتر می شود. پس صورت را با یک پاک کننده ملایم و آب گرم بشویید و سپس با یک حوله پوست رو خشک کنید.

4. قبل از اصلاح صورت از کرم یا ژل اصلاح استفاده کنید تا از پوست در برابر بریدگی و ایجاد زخم جلوگیری شود و اصلاح صورت راحت تر انجام گیرد.

5. زمانی که تیغ را روی صورت می کشید، پوست را به آرامی بکشید و در جهت رویش مو اصلاح کنید تا از بروز موهای زیر پوستی پیشگیری کنید.

6. بعد از تمام شدن کار، پوست را تمیز کرده و مقداری روغن یا کرم مرطوب کننده، روی پوست بزنید. دقت کنید بعد از اصلاح صورت از محصولات بدون الکل و مواد حساسیت زا استفاده نمایید تا پوست آسیب نبیند.

نحو صحیح شیو صورت - تیغ زدن صورت خانم ها

نکات مهم در مورد قبل تیغ زدن صورت خانم ها

برای اصلاح صورت با تیغ برای خانم ها باید نکات متعددی را مد نظر دهید که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رطوبت پوست خود را تامین کنید

توصیه می‌شود که قبل از استفاده از تیغ، سطح پوست حود را مرطوب کنید. برای انجام این کار می‌توان از خمیر اصلاح، آب و صابون، بیفور شیوها و …. استفاده کرد. استفاده از این محصولات علاوه بر تامین رطوبت، از التهاب و تحریک پوست نیز جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تیغ به راحتی روی پوست حرکت کند. همچنین، بعد از اصلاح صورت نیز باید پوست صورت خود را با کرم های مرطوب کننده مرطوب کنید. مرطوب کردن پوست صورت باعث از بین رفتن قرمزی پوست و التهاب های پوستی می‌شود.

تیغ را روی صورت فشار ندهید

یکی از نکات مهم در اصلاح صورت با تیغ، عدم وارد کردن فشار زیاد به تیغ است. وارد کردن فشار زیاد به تیغ باعث تحریک بیشتر پوست شده و امکان بریدن و زخم شدن پوست را افزایش می‌دهد.

تیغ را در خلاف جهت رویش مو حرکت ندهید

توجه به جهت حرکت تیغ هنگام اصلاح صورت بسیار مهم است. برخی افراد برای این که موهای صورت خود را به طور کامل از بین ببرند، تیغ را در خلاف جهت رویش مو روی پوست حرکت می دهند. این کار باعث تحریک پوست، التهاب آن و در برخی موارد باعث خونریزی می شود. بنابراین، بهتر است که تیغ را در جهت رویش مو روی پوست بکشید.

از یک تیغ به مدت طولانی استفاده نکنید

همانطور که گفتیم، تیغ ها بعد از مدتی به محل تجمع باکتری ها تبدیل شده و همچنین کند می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود که از یک تیغ بیشتر از یک هفته استفاده نکنید.

هنگام اصلاح صورت خود عجله نکنید

اصلاح صورت با سرعت بالا احتمال بریدن پوست صورت را افزایش می دهد. در نتیجه بهتر است در هنگام اصلاح صورت دقت بالایی داشته باشید و با آرامش کامل این کار را انجام دهید.

از محلول های ضد جوش استفاده کنید

استفاده از مواد یا محلول های ضد جوش بعد از اصلاح صورت با تیغ می‌تواند از ایجاد جوش جلوگیری کند.

تیغ را ضدعفونی کنید

ضدعفونی کردن تیغ نکته بسیار مهمی است که نباید آن را فراموش کنید. اگر برای دومین یا چندمین بار است که از یک تیغ استفاده می‌کنید، قبل از استفاده آن را با الکل ضدعفونی کنید تا باکتری های روی آن را به صورت خود انتقال ندهید.

تیغ اصلاح صورت را با سایر قسمت های بدن جدا کنید

تیغ مصرفی برای اصلاح صورت را با تیغ مصرفی برای قسمت های مختلف بدن جدا کنید. با این کار جلوی انتقال میکروب ها از سایر نقاط بدن به صورت خود را خواهید گرفت.

مراقبت های بعد از تیغ زدن صورت خانم ها

کمپرس سرد - تیغ زدن صورت خانم ها

کمپرس آب سرد

یکی از ساده‌ترین راه‌ها، استفاده از کمپرس آب سرد است که از ایجاد قرمزی، تورم، سوزش و التهاب جلوگیری می‌کند. مقداری یخ را بین یک حوله تمیز بگذارید و به مدت 4 تا 5 دقیقه روی صورت و یا بخش‌های دیگر اصلاح شده قرار دهید.

شستن سریع صورت با آب سردبعد از اصلاح نیز می‌تواند همین نتیجه را داشته باشد.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا هم یک ماده جادویی در تسکین و التیام سوزش، خارش و التهاب پوستی است کهاستفاده از ان بعد از اصلاح صورت بسیار عالی است. این ماده باعث مرطوب ماندن پوست می‌شود.

خیار تسکین دهنده پوست بعد از تیغ زدن صورت خانم ها

چند برش از خیار سرد (که قبلا در یخچال گذاشته‌اید) را بعد از اصلاح به روی پوستتان بگذارید تا با خواص التیام بخش و مرطوب کننده‌ای که دارد، از سوزش، قرمزی و خارش پوست جلوگیری کند.

می‌توانید مقداری خیار رنده شده را با کمی شیر سرد مخلوط کنید و روی پوستتان بگذارید.

پماد هیدروکورتیزون

این پماد هم برای جلوگیری از التهاب و سوزش است. بعد از اصلاح پوست‌های حساس، مقدار کمی از این پماد را روی پوستتان بمالید تا خیلی زود اثرات التهاب و سوختگی در آن از بین برود.

روغن درخت چای - تیغ زدن صورت خانم ها

روغن درخت چای برای بهبود التهاب بعد از تیغ زدن صورت خانم ها

این روغن، بهترین ماده‌ای است که بعد از اصلاح صورت به دردتان می‌خورد. روغن درخت چای با خواص آنتی‌باکتریال، ضدعفونی کننده و ضد التهابی که دارد از قرمزی، تورم، جوش زدن و سوزش بعد از اصلاح جلوگیری می‌کند.

چند قطره از این روغن را با کمی آب رقیق کنید و 10 دقیقه روی پوستتان بگذارید. سپس با آب سرد بشوید.

می‌توانید مقداری از این روغن را با روغن زیتون ترکیب کنید و آن را روی پوستتان اعمال کنید.

موارد منع استفاده از تیغ برای اصلاح صورت

  • استفاده از تیغ برای افرادی که در سطح پوست آن ها جوش و آکنه وجود دارد توصیه نمی‌شود. زیرا تیغ باعث تشدید جوش شده و حتی ممکن است جوش های فعلی صورت شما را نیز بکند.
  • استفاده از تیغ برای پوست های حساس ممنوع است.

آیا تیغ زدن صورت خانم ها باعث زیاد و کلفت شدن مو می شود؟

سال‌های زیادی باور عموم این بود که تیغ زدن صورت باعث می‌شود موهای زائد ضخیم‌تر شوند. حتی برخی افراد بر این عقیده بودند که با تیغ زدن، به مرور زمان تعداد موهای زائد بیشتر می‌شود. چه بسا هنوز هم برخی خانم‌ها به این دلیل از تیغ برای اصلاح پوست‌شان استفاده نمی‌کنند. اما واقعا ايا تيغ زدن صورت باعث افزایش ریش میشود؟

تیغ یکبار مصرف - تیغ زدن صورت خانم ها

به طور علمی ثابت شده که روش اصلاح موهای زائد، هیچ تاثیری بر رنگ و قوام و بافت، و حتی سرعت رشد موها ندارد؛ زیرا قسمتی از موهای زائد که بیرون از پوست قرار گرفته، بافت مرده مو بوده و تنها از کراتین تشکیل شده است.

اصلاح این بافت مرده با هر روشی، نمی‌تواند بر سرعت رشد موها تاثیری بگذارد. در واقع وقتی شما صورت‌تان را تیغ می‌زنید، موهای زائد در حال استراحت وارد مرحله فعال می‌شوند (به همین دلیل است که قبل از لیزر موهای زائد، باید آن‌ها را با تیغ تراشید). موهای کوتاهی که تدریجا بیرون می‌آیند، نوک تیز بوده و طبیعتا به علت کوتاهی‌شان، نسبت به طولی که دارند ضخیم‌تر به نظر می‌رسند.

از طرفی در این حالت پوست شما که تازه با تیغ لایه برداری شده، شفاف و روشن‌تر است. به همین دلایل این طور به نظر می‌رسد که موهای زائد با ضخامت بیشتری رشد کرده‌اند.

نحوه استفاده از تیغ جهت اصلاح صورت

  • برای اصلاح صورت با تیغ، ابتدا باید نسبت به تیز بودن تیغ مطمئن شوید.
  • قبل از استفاده باید تیغ را با استفاده از الکل ضدعفونی کنید.
  • صورت خود را مرطوب کنید. برای مرطوب کردن پوست صورت می توان از آب و صابون استفاده کرد.
  • تیغ را در جهت رویش مو های صورت به آرامی و با دقت روی سطح پوست بکشید.
  • بعد از اتمام کار، صورت خود را به خوبی بشویید و خشک کنید.
  • در نهایت از محصولات مخصوص برای جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه استفاده کنید.( استفاده از افتر شیو برای خانم های توصیه نمی‌شود. خانم ها برای تامین رطوبت مورد نیاز پوست خود بعد از اصلاح می توانند از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و … استفاده کنند.)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید