طرز تهیه بادمجان شکم پر شمالی که در گیلان و مازندران طرفداران زیادی دارد با دو روش در فر و ماهیتابه یاد بگیرید. همچنین دستور اصلی تهیه سبزی آن به همراه نکات طلایی برای خوشمزه تر شدن آن را اینجا بخوانید.

بادمجان شکم پر چیست؟

بادمجان شکم پر یک غذای اصیل گیلانی است که امروزه به شیوه های مختلفی طبخ میشود. مواد اصلی این غذا بادمجان، رب انار و گردو است.

مواد لازم جهت تهیه بادمجان شکم پر گیلانی :

بادمجان گوشتی بی دانه  ۵ عدد
مغز گردو سابيده شده  ۱/۵ پيمانه
سبزي معطر شمال(چوچاقو خاليواش)  ۲ قاشق غذاخورس
رب انار ۲ قاشق چاي خوري
پياز  ۱ عدد
سير  ۳ حبه
نمك و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن براي سرخ كردن

طرز تهیه بادمجان شکم پر در ماهیتابه:

بادمجان شکم پر شمالی - طرز تهیه بادمجان شکم پر

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اناربیج شمالی خوش طعم و بهترین نکات طبخ آن

جهت تهیه بادمجان شکم پر گیلانی ابتدا بادجان ها را بشویید. در صورت تمایل میتوانید پوست بادجان ها را با کمک پوست کن بکنید.

به صورت عمودی برشی از ابتدا تا انتها ( تا حدی که مواد بیرون نریزد) بزنید.

بادمجان ها را درون آب قرار داده و مقداری نمک روی آنها بپاشید تا تلخی آن ها گرفته شود.

بادمجان شکم پر - طرز تهیه بادمجان شکم پر

پیاز را رنده ریز کرده و به مغزه گردو آسیاب شده و سبزی معطر به خوبی مخلوط کنید.

سپس رب انار و فلف و زردچوبه را به همراه مقداری نمک به مخلوط اضافه نمایید.

بادمجان ها را آبکش کرده تا آب حاصل از آن به خوبی گرفته شود.

مواد را به اندازه دلخواه داخل شکم بادمجان ها بریزید .

ماهیتابه را روی حرارت قرار داده و بادمجان های شکم پر را به آرامی سرخ کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گردو پلو خوشمزه به 3 روش جذاب

بادمجان شکم پر گیلانی - طرز تهیه بادمجان شکم پر

با استفاده از مقداری آب و رب انار و گردوی ساییده شده میتوانید مایع رقیقی درست کنید و درون ماهیتابه بریزید تا زمانی که بادمجان ها در حا سرخ شدن هستند به خوبی بپزند. خاطرتان باشد درب ماهیتابه را حتما به مدت ۱ ربع جفت کنید و سپس بردارید تا غذا جا بیوفتد.

مواد لازم برای تهیه بادمجان شکم پر مازندرانی

 بادمجان قلمی 8 عدد
 گوشت چرخ‌کرده 300 گرم
 پیاز بزرگ 1 عدد
 سیر 1 بوته
 جعفری خردشده 1 پیمانه
 گوجه‌فرنگی 4 عدد
 رب گوجه‌فرنگی 2 ق غذاخوری
 زردچوبه به میزان لازم
 نمک و فلفل به میزان لازم
 آب جوش 1 لیوان

طرز تهیه بادمجان شکم پر در فر

بادمجان شکم پر در فر - طرز تهیه بادمجان شکم پر

  1. برای تهیه بادمجان شکم پر یا گارنی یاریخ ابتدا؛ بادمجان‌ها را به صورت راه‌راه یا کامل پوست بگیرید و با نوک چاقو، یک برش عمودی روی هر بادمجان ایجاد کنید.
  2.  تمام بادمجان‌ها را به همین صورت آماده کرده و به مدت نیم ساعت داخل آب و نمک قرار دهید تا تلخی بادمجان‌ها گرفته شود و همچنین روغن کمتری هنگام سرخ‌شدن جذب کنند.
  3. بعد از این مدت زمان، بادمجان‌ها را از داخل آب و نمک بیرون آورده و روی حوله کاغذی خشک کنید و با مقداری روغن سرخ‌کردنی سرخ کنید.
  4. سیرها را پوست بگیرید و به شکل خلالی خرد کرده یا رنده کنید. بهتر است بدانید که سیر خلالی خردشده، به این غذا بافت می‌دهد و در روش سنتی تهیه بادمجان شکم‌ پر نیز از سیر خلالی خردشده استفاده می‌شود.
  5. پیاز را پوست گرفته و رنده کنید و با کمی روغن تفت دهید.
  6. زردچوبه، رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل را به پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید.
  7. گوشت چرخ‌کرده را به پیاز و ادویه‌جات اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نیم‌پز شود.
  8. در این مرحله، تابه را از روی حرارت بردارید و سیرهای خلالی خرد‌شده را به گوشت اضافه کنید و هم بزنید.
  9. بادمجان‌ها را از قسمتی که برش داده‌اید، کمی با دست باز کرده و مایه گوشتی را داخل آن بریزید و درون ظرفی با دیواره کوتاه بچینید. ( بهتر است بادمجان‌ شکم پر را داخل ظرفی که می‌خواهید با آن غذا را سرو کنید بچینید.)
  10.  بعد از اینکه همه بادمجان‌ها را آماده کرده و در ظرف چیدید، جعفری خردشده را روی مایه گوشتی بریزید.
  11. گوجه فرنگی‌ها را نیز به دو قسمت تقسیم کرده و روی هر کدام از بادمجان‌ها یک برش گوجه فرنگی بگذارید.
  12. رب گوجه‌فرنگی را با یک لیوان آب‌جوش مخلوط کرده و کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید و به آرامی روی بادمجان‌ها بریزید.
  13. روی ظرف را با فویل آلومینیومی بپوشانید و چند سوراخ روی فویل ایجاد کنید و بادمجان‌ها را به مدت 20 دقیقه داخل فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا سس به خورد بادمجان‌ها رفته و گوجه‌فرنگی‌ها نیز کمی نرم شود.

بادمجان شکم پر مازندرانی - طرز تهیه بادمجان شکم پر

نکات طلایی

در صورت در دسترس نداشتن سبزی محلی گیلان از نعناع و ریحان استفاده کنید.

شما میتوانید این مواد را درون شکم گوجه بریزید و در کنار این غذا و یا به تنهایی صرف کنید.

طرز تهیه بادمجان شکم پر با پنیر پیتزا

در صورتی که می خواهید بادمجان شکم پر را با پنیر پیتزا تهیه کنید نیازی نیست که سس گوجه فرنگی را تهیه کنید و باید انرا از دستور بالا حذف کنید. پس از اینکه شکم بادمجان ها را از مایه گوشت چرخ کرده پر کردیم روی بادمجان ها را با پنیر پیتزا پر می کنیم و داخل سینی فر می چینیم.

بادمجان شکم پر با پنیر پیتزا - طرز تهیه بادمجان شکم پر

در پایان بادمجان های شکم پر را به مدت ۱۵ دقیقه در فری که با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد از قبل روشن کرده ایم قرار می هیم تا پنیر پیتزا به طور کامل آب شود. بهتر است در پاین چند دقیقه گریل را روشن کنیم تا روی پنیر طلایی شود.

طرز تهیه بادمجان شکم پر شمالی با انار

بادمجان شکم پر شمالی یکی از بهترین انواع این غذا می باشد و تفاوت هایی با بادمجان شکم پر در دیگر نقاط کشور دارد. برای تهیه بادمجان شکم پر به صورت شمالی از پنیر پیتزا استفاده نمی شود و در تهیه این غذا در شهرهای گیلان و مازندران از رب انار ترش و دانه های اناز استفاده می شود.

سبزی بادمجان شکم پر چیست ؟

سبزی مخصوص بادمجان شکم پر چوچاق و اناریجه است. این سبزی ها محلی هستند. در صورت در دسترس نداشتن سبزی محلی گیلان از جعفری، گشنیز و نعناع و سبزی های معطر استفاده کنید.

بادمجان شکم پر مجلسی - طرز تهیه بادمجان شکم پر

سبزی بادمجان شکم پر: چوچاق

از خواص گیاه چوچاق غافل نشوید، زیرا خاصیت بسیاری در ریشه آن نهفته است. ریشه گیاه چوچاق حاوی قند و ساکارز است. برای بیشتر بهره بردن از خاصیت آن، باید از ریشه اصلی این گیاه که از بقیه ریشه‌ ها بزرگ‌ تر است و اصطلاحا به آن بیخ می‌گویند، استفاده کرد. لازم به ذکر است که زمان برداشت ریشه گیاه چوچاق فصل پاییز است.

از جمله خواص چوچاق می‌ توان اشاره کرد به: درمان سیاه سرفه، خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی، درمان عفونت ادراری، درمان عفونت و درد دندان، ضد اسپاسم، درمان، بیماری‌ های مرتبط با کبد، درمان عقب افتادگی پریود، رفع سنگ کلیه و مثانه

سبزی بادمجان شکم پر: اناریجه

اناریجه گیاه محلی پرخاصیت و ضد سرطان است که فصل بهار در مراتع استان گلستان می روید و به واسطه داشتن رایحه خوش، طرفداران بسیاری دارد. به گفته کارشناسان طبق تحقیقات صورت گرفته ۳۹ گونه اسانس گیاه مذکور شناسایی‌ شده است که حتی بعضی از ترکیبات آن، ضد سرطانی هستند.

اناریجه سبزی است که در اواخر فصل اسفند و اوایل فصل بهار می‌روید و تا اواخر اردیبهشت ‌ماه می‌ توان از آن استفاده کرد. فصل گل‌دهی و میوه دهی اناریجه نیز اواخر تابستان است. اوایل بهار بهترین زمان برای برداشت جوانه ی تازه ی اناریجه است.

سبزی بادمجان شکم پر: جعفری

جعفری در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ادراری و حتی دیابت و بیماری‌های پوستی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید بی‌نظیر این سبزی به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فلائونیدی، روغن‌های ضروری مثل میریستیسین و آپیول و مواد مغذی مختلف مثل ویتامین‌های C ،A ،k است.

بادمجان شکم پر خوشمزه - طرز تهیه بادمجان شکم پر

سبزی بادمجان شکم پر: گشنیز

گشنیز حاوی سینئول و اسید لینولئیک است؛ سینئول یکی از ۱۱ ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است. این دو ماده دارای خواص ضدسرطانی و ضدروماتیسمی هستند و تورم ناشی از این بیماری‌ ها را کاهش می‌دهند.

گشنیز همچنین تا حدودی برای سایر تورم‌ ها، نظیر تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است، زیرا بعضی از مواد آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.

اسیدهای موجود در گشنیز، مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید آسکوربیک (ویتامین C) در کاهش میزان کلسترول خون بسیار مؤثرند و همچنین باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) در عروق خونی و رگ‌ ها می‌شوند.

سطح بالای LDL در خون می‌ تواند منجر به مسائل جدی قلبی عروقی مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین‌)، حملات قلبی و سکته مغزی شود. مهم‌ تر از همه، این گیاه باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود، HDL از به وجود آمدن برخی شرایط خطرناک برای انسان جلوگیری می‌کند.

سبزی بادمجان شکم پر: نعناع

نعناع دارای ماده ای به نام منتول است که احساس خنکی در دهان ایجاد می کند. مقدار منتول در نعناع بسته به نوع آن از 35 تا 55 درصد تغییر می کند که البته اگر نعناع دیر کنده شود، مقدار منتول آن تا حدود 30 درصد پایین می آید.

برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و … محسوب می شود. سیستم گوارشی را تسکین می دهد و در رفع گاز معده کمک می کند.

برگ این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد. ▪ روغن طبیعی نعناع نیز خاصیت ضدعفونت، ضدالتهابی و ضدویروسی دارد. ساقه و روغن طبیعی به دست آمده از درخت نعناع، درمان موثری برای سرطان های پوست، کبد، ریه و لوزالمعده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید