فصل تابستان بهترین زمان است که برای تهیه یک مربای زردآلوی خوشمزه دست به کار شوید. اگر در این کار مبتدی هستید نگران نباشید. در این مقاله از آشپزی پارس مگ طرز تهیه مربای زردآلو فوق العاده خوشمزه را به شما یاد می دهیم.

مربای زردآلو

مربا زردآلو را می توان بی شک یکی از خوشمزه ترین و بهترین مربا های بهاری و تابستانی دانست که طعم فوق العاده ای دارد و شما می توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. مربا زردآلو طعم بسیار خوبی دارد و به روش های مختلفی تهیه می شود.

زردآلو - طرز تهیه مربای زردآلو

شما می توانید زردآلو را به صورت درسته یا خرد شده استفاده کنید که این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. شما به دلخواه می توانید خلال پسته و بادام در تهیه این مربا استفاده کنید.

اگر زرد آلو نرم و رسیده دارید می توانید این مربا را به راحتی تهیه کنید. مقدار شکر در مربا ها بسته به شیرینی میوه ای که استفاده می کنید می توانید آن را کم و زیاد کنید. زرد آلو یکی از میوه های شناخته شده در دنیا می باشد و بیشتر در مناطق کوهستانی و ییلاق رشد می کند.

این میوه طبیعت سردی دارید و اما نوع شیرین آن طبع گرمتری دارد. زدر آلو دارای قند طبیعی می باشد و هضم آن بسیار راحت است. زرد غنی از انواع ویتامین ها می باشد که برای ورزشکاران بسیار مناسب است.

طرز تهیه مربای زردآلو

مواد لازم مربای زردآلو
زردآلو رسیده ۱٫۵ کیلوگرم
شکر ۸۰۰ گرم
زعفران دم کردده ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه مربای زردآلو

مرحله اول

برای تهیه مربای زردآلو خوشمزه در ابتدای کار زردآلو ها را می شوییم و پس از نصف کردن، هسته آنها را جدا می کنیم. در ادامه زردآلوها را به همراه شکر لایه به لایه درون یک قابلمه مناسب ریخته و کنار می گذاریم.

مربای زردآلو - طرز تهیه مربای زردآلو

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم زردآلوها به مدت ۱ روز در دمای محیط استراحت کنند تا آب بیندازند. پس از گذشت این زمان آب لیمو ترش را به قابلمه اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر از اطراف بجوشد.

مرحله سوم طرز تهیه مربای زردآلو

زمانی که شکر جوش آمد، زردآلو ها را به آرامی جا به جا کرده، سپس اجازه می دهیم مربا به قوام مناسب برسد. توجه داشته باشید این نوع مربا به دلیل آب انداختن زردآلو ها نیاز به آب ندارد و سریع به قوام می رسد

مرحله چهارم

برای تست قوام مربا، مقداری از شهد را درون نعلبکی می ریزیم، سپس درون یخچال قرار می دهیم. پس از گذشت ۳ تا ۴ دقیقه شهد را بین دو انگشت تست می کنیم، در صورتی که شهد کش دار بود، مربا به قوام رسیده است.

مرحله پنجم طرز تهیه مربای زردآلو

توجه داشته باشید زمان پخت این نوع مربا از سایر مرباها کمتر است، در صورتی که این نوع مربا بیش از حد روی حرارت بجوشد زردآلو ها له شده، سپس تبدیل به مارمالاد می شوند. ۵ دقیقه آخر پخت، زعفران و گلاب را به قابلمه می افزاییم.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت کنار گذاشته، سپس اجازه می دهیم مربا کاملا خنک شود. در ادامه مربا را به آرامی درون یک ظرف مناسب و درب دار ریخته و درون یخچال نگهداری می کنیم.

دستور پخت مربای زردآلو - طرز تهیه مربای زردآلو

کالری مربا زردآلو

در هر ۱۰۰ گرم مربای زردآلو ۲۴۲ کالری انرژی موجود است مرباها به خاطر وجود شکر در پخت آن ها کالری بالایی دارند و باید برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن ها احتیاط کنید البته هیچ کسی در یک وعده صبحانه ۱۰۰ گرم مربا نمی خورد!

خواص زردآلو

زردآلو دارای آنتی اکسیدان است و ضد سرطان می باشد و برای سلامتی پوست مفید است این خواص برای زردآلوی تازه است و در مربا زردآلو به دلیل وجود شکر در مربا باید متعادل مصرف شود.

نکات مربای زردآلو:

  • برای مربای زردآلو از زردآلوی سفت و رسیده و ملس استفاده کنید که کمی رنگشون به نارنجی مایل باشه، زرد آلو هایی که خال سیاه دارن خوش رنگ نمیشن و زردآلو های خیلی بزرگ و کرمی رنگ که به زردآلوی کشاورزی معروفن مناسب مربا نیستن.
  • جایگزین جوهر لیمو دو قاشق آبلیموی طبیعی است.
  • به خوبی قوام اومدن شیره مربا تاثیر زیادی توی کیفیت مربا داره اگه مربا بیش از حد به قوام برسه شکرک میزنه و اگه رقیق باشه کپک میزنه اگه بعد از خنک شدن مربا دیدین که مربای شما غلظت لازم رو نداره زردآلو ها رو با یک کفگیر سوراخ دار از شیره به آرومی جدا کنید و اجازه بدین شیره مربا به تنهایی با حرارت ملایم بجوشه تا به قوام بیاد و بعد زردآلو ها رو به شیره اضافه کنید.

مربای زردآلو خانگی - طرز تهیه مربای زردآلو

  • این مربا رو میتونید داخل یخچال یا فریزر نگهداری کنید مربایی که به خوبی به قوام رسیده داخل فریزر یخ نمیزنه فقط کمی غلیظ‌تر میشه اگه مربای شما داخل فریزر یخ زد یعنی آب مربا کاملا تبخیر نشده و قوام لازم رو نداره و همچنین اگه مربا رو داخل یخچال نگهداری کردید و کپک زد یعنی به قوام نرسیده بوده و غلظت لازم رو نداشته بهتره مربای کپک زده رو دور بریزید و استفاده نکنید.
  •  اواخر پخت و قبل از خاموش کردن میتونید نوک قاشق چایخوری وانیل هم به مربا اضافه کنید، بعضا داخل این مربا از هل یا دارچین یا گلاب هم استفاده میشه اما خیلی ها طعم خود زردآلو رو میپسندن و این به سلیقه شما بستگی داره.
  •  برای برداشتن و جا به جا کردن مربا حتما از قاشق خشک و تمیز استفاده کنید چون رطوبت باعث میشه مربای شما بعدا کپک بزنه و بعد از خنک شدن مربا و وقتی میخواین مربا رو داخل ظرف شیشه‌ای بریزین دقت کنید ظرف کاملا خشک و تمیز باشه چون حتی اگه مربا به قوام کامل رسیده باشه اما قطره ای آب و رطوبت بهش اضافه بشه کپک میزنه.
  • اضافه کردن هسته پوست گرفته به مربا کاملا اختیاری و سلیقه‌ای است در صورت دلخواه میتونید حذفش کنید.
  •  بهتره این مربا رو در حجم کم و به صورت یک کیلو یک کیلو آماده کنید چون هر چقدر حجم مربا بیشتر بشه مدت زمان به قوام رسیدن مربا طولاتی تر میشه و ممکنه زردآلو ها له بشن و شکل خودشون رو از دست بدن.

نکات تکمیلی طرز تهیه مربای زردآلو

  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود 20دقیقه میباشد .
  • مربای زردآلو را می توانید در وعده میان وعده – سرو کنید .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید