رفع چروک لباس بدون اتو امکان پذیر است؟ چروک شدن لباس معضلیست که همیشه با آن سرو کار داریم. وجود چروک روی لباس ظاهری نامرتب و زننده به لباس می دهد. اگر میخواهید همیشه شیک پوش و مرتب باشید روش هایی که در این مطلب از سبک زندگی پارس مگ در اختیارتان قرار داده ایم را با دقت بخوانید.

فهرست محتوا نمایش

روش های رفع چروک لباس بدون اتو

لباس چروکی - رفع چروک لباس بدون اتو

فقط یک سشوار لازم دارید

اگر به اتو دسترسی ندارید؛ اما سشوار دارید؛ دیگر نگران نباشید. دست به‌کار شوید و لباس خود را بر یک سطح صاف پهن کنید و با استفاده از سشوار آن را اتو کنید. سشوار را در فاصله ۳ تا ۵ سانتی‌متری لباس نگه­دارید و پشت و روی چروک‌ها را حرارت دهید. حرارت سشوار نباید زیاد باشد. آماده باشید که همین حال چروک‌ها در مقابل چشمان شما محو می‌شوند. به یاد داشته­باشید که جهت اتو کردن لباس همیشه به اتو نیاز ندارید.

دوش آب‌ گرم را فراموش نکنید

اشتباه نکنید؛ منظورم این نیست که حالا که با مشاهده چروک‌ها و از بابت ناتوانی در اتو کردن لباس، حسابی ناراحت و عصبی شده‌اید؛ لباس را فراموش کنید و خود را به یک دوش آب‌گرم مهمان کنید. نه! بلکه بهتر است لباس را نیز با خود به حمام ببرید.

این ترفند در مسافرت‌ها بسیار سودمند است. در حالی که دوش می‌گیرید؛ لباس چروک خود را در فضای حمام آویزان کنید. درها و پنجره‌ها را ببندید؛ چرا که هوا باید در حمام محبوس شود. لباس را در فاصله نسبتا نزدیکی به دوش آویزان کنید؛ اما مراقب باشید که خیس نشود. یک حمام ۱۵ دقیقه‌ای کافی است که از شر تمام چروک‌های لباس خود خلاص شوید.

برای رفع چروک لباس بدون اتو حوله نمناک میتواند کمک بسیاری کند

بله اگر کار از کار گذشته است و دیگر از اتو کردن لباس ناامید شده‌اید؛ کمی خلاق باشید. لباس خود را بر سطح صافی پهن کنید؛ سپس یک حوله نم‌دار را بر لباس پهن کنید. رطوبت تمام چروک‌های لباس را باز خواهد کرد. در آخر لباس را آویزان کنید که خشک شود.

اسپری سرکه برای رفع چروک لباس بدون اتو

احتمال اینکه در شرایط اضطراری به اسپری‌های تخصصی رفع چروک لباس دسترسی داشته ­باشید؛ بسیار کم است. از این‌رو بهتر است دست به‌کار شوید و جهت اتو کردن لباس خود یک اسپری خانگی کارآمد تهیه کنید. سرکه سفید جایگزین بسیار مناسبی برای اتو است.

این مایع با کم­ترین هزینه و بدون هیچ‌گونه مواد شیمیایی چروک‌های لباس شما را محو می‌کند. مخلوطی از ۱ سهم سرکه سفید و ۲ سهم آب تهیه کنید. این ترکیب را بر لباس خود اسپری کنید و اجازه دهید که لباس خشک شود. می‌توانید در این مخلوط از کمی نرم‌کننده نیز استفاده کنید. تمام شد؛ دیگر هیچ چروکی بر لباس باقی نمانده‌است.

اتوی مو برای لباس

اگر به جای اتو کردن لباس‌ها یا به همراه داشتن یک اتوی لباس سفری، در چمدان خود اتو مو دارید؛ مشکل را حل‌شده تصور کنید. زیرا یک تیر و دو نشان است. موهایی صاف در کنار لباس‌هایی بدون چروک خواهید­داشت. قسمت‌های چروک لباس را کمی مرطوب کنید؛ سپس با استفاده از اتو مو چروک را از لباس خود بزدایید. کافی است که یک‌بار این کار را امتحان کنید؛ چراکه شما شیفته اتو موی همه‌کاره خود می‌شوید.

نحوه استفاده از ماشین لباسشویی - رفع چروک لباس بدون اتو

ماشین لباسشویی با سیستم بخار آب گرم

بله، درست متوجه شده­اید؛ اتو کردن لباس‌ها با ماشین لباسشویی نیز ممکن است. اگر ماشین لباسشویی شما از سیستم بخار آب‌گرم استفاده می‌کند؛ دست به کار شوید و لباس‌های چروک خود را در یک حرکت درون ماشین بریزید. بهتر است هربار تنها یک یا دو لباس در ماشین قرار دهید؛ چراکه چروک لباس در مقدار کم­تر بهتر باز می‌شود. به طوری که بخار آب‌گرم در کنار سیستم گردش ماشین لباسشویی تمام چروک‌ها را از لباس‌های شما پاک می‌کنند.

یخ برای رفع چروک لباس بدون اتو

اگر ماشین لباسشویی شما فاقد سیستم بخار است نیز جای نگرانی نیست. شما باید از این دستگاه جهت اتو کردن لباس‌های خود استفاده کنید. به این منظور کافی است که پس از ریختن لباس‌ها درون ماشین لباسشویی، چند قالب یخ را نیز در ماشین لباسشویی قرار دهید. سپس ماشین را با درجه حرارت بالا روشن کنید. حرارت یخ را آب می‌کند و فضای ماشین لباسشویی مملو از بخار می‌شود. در نتیجه چروک‌ها از لباس شما ناپدید خواهند­شد. به‌همین سادگی است.

لباس خود را خیس کنید

راه‌های دیگری نیز جهت استفاده از ماشین لباسشویی به عنوان اتو وجود دارد. لباس خود را خیس کنید و خشک‌کن ماشین را روشن کنید که شاهد نابودی چروک‌های لباس باشید. این شیوه جهت مواقعی که قصد استفاده سریع از لباس را دارید؛ بسیار راه­گشا است. اگر لباس چروک شما کمی ضخیم است؛ یک حوله را مرطوب کنید و همراه با لباس در خشک‌کن قرار دهید.

حرکت دورانی ماشین با استفاده از رطوبت و وزن حوله چروک‌های لباس ضخیم شما را از بین می‌برد. به خاطر داشته­باشید که هرگز نباید از حوله‌های پرز‌دار استفاده کنید؛ چراکه نتیجه چندان خوشایند نخواهد­بود. برای لباس‌های ظریف‌تر که کمی چروک شده‌اند؛ از یک جفت جوراب خیس استفاده کنید. بخار ناشی از رطوبت جوراب جهت اتو کردن لباس ظریف شما کافی است.

دستگاه بخار لباس

این دستگاه‌ها راهکاری بسیار مناسب جهت نابودی چروک لباس هستند. به لباس‌های خود بخار دهید؛ چنان­که آن­ها را همین‌حالا از فروشگاه تحویل گرفته‌اید. استفاده از این دستگاه‌ها در مقایسه با اتو به مراتب ساده‌تر است. این دستگاه به سرعت داغ می‌شود و جهت استفاده بر تمام پارچه‌ها مناسب است. از این گذشته لباس‌های شما با استفاده از این دستگاه هرگز در معرض خطر سوختن قرار نمی‌گیرند.

رفع چروک لباس - رفع چروک لباس بدون اتو

بخار کتری راه حل سریع رفع چروک لباس بدون اتو

اگر دستگاه بخار ندارید؛ اتو کردن لباس‌ها با استفاده از اتو نیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین کمی آب درون کتری بجوشانید. سپس درست زمانی که آب به نقطه جوش رسید؛ لباس خود را در فاصله ۳۰ سانتی‌متری بخار کتری نگه‌دارید. بخار آب چروک لباس‌های شما را به کلی از بین می‌برد. اگر از این شیوه استفاده کرده‌اید؛ حتما از نتیجه راضی هستید. بنشینید و با یک استکان چای از خود تشکر کنید.

خلاق باشید و اتوبسازید

اگر اتو کردن لباس تنها با استفاده از اتو برای شما قابل‌قبول است؛ دست به کار شوید و اتوی خانگی خود را بسازید. یک قابله فلزی پیدا کنید؛ باید بدانید که قابله شیرجوش یا هر قابلمه کوچک دیگری انتخاب خوبی خواهد بود. ظرف را با آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید.

پس از به جوش آمدن، آب را خالی کنید. درحالی‌که قابلمه هنوز داغ است؛ کف آن را بر لباس قرار دهید و لباس را اتو کنید. مراقب باشید که ممکن است خود یا لباس خود را بسوزانید. اگر پارچه لباس مورد نظر شما بسیار حساس و ظریف است؛ یک حوله نازک بین لباس و قابلمه قرار دهید. این کار از سوختن و آسیب‌دیدگی پارچه لباس شما جلوگیری می‌کند.

خشک‌کن

اگر لباس‌های خود را در خشک‌کن قرار داده‌اید؛ بهتر است قبل از اینکه کاملا خشک شوند؛ آن­ها را از خشک‌کن خارج کنید. اتو کردن لباس‌ها را آغاز کنید. لباس‌های مرطوب را خوب بتکانید و سپس آن­ها را بر بندرخت آویزان کنید. سپس اجازه دهید که در معرض هوای آزاد خشک شوند. به این ترتیب، با کم­ترین زحمت لباس‌های خود را اتو می‌کنید. به یاد داشته باشید که هرگز نباید لباس‌ها را در این حالت درون کمد آویزان کنید. چرا که در این صورت نه تنها لباس‌ها صاف نمی‌شوند؛ بلکه بوی بسیار نامطبوعی نیز خواهندگرفت.

شیر داغ کن برا رفع چروک لباس بدون اتو

مقداری آب را داخل شیر داغ کن فلزی بجوشانید. هنگامی که به درجه جوش و بخار رسید، آن را داخل سینک خالی کنید و از شیر داغ کن به عنوان اتو برای باز کردن چروک لباس استفاده کنید. فقط مراقب باشید که کف شیر داغ کن کاملاً تمیز باشد تا لباس تان لک نشود و دقت کنید که بیش از حد داغ نباشد تا لباس را بسوزاند.

سرعت عمل با خشک‌کن

در این حالت درست بلافاصله پس از اتمام کار خشک‌کن، لباس‌ها را خارج می‌کنید. از آنجایی که لباس‌ها کاملا خشک هستند؛ باید آن­ها را بدون اتلاف وقت در کمد آویزان کنید. به این ترتیب، فرصتی جهت بروز چروک در لباس­ها وجود نخواهد­داشت.

صاف کردن لباس بدون اتو - رفع چروک لباس بدون اتو

از جاذبه کمک بگیرید!

یک کتاب یا یک جسم سنگین را بر قسمت‌های چروک لباس قرار دهید. زیرا وزن جسم چروک‌های لباس را باز خواهد کرد. از آنجایی که بهتر است بر اتو کردن لباس‌های خود نظارت داشته­باشید؛ بهتر است از وزن خود نیز استفاده کنید. به این ترتیب، لباس‌ها در کم­ترین زمان ممکن صاف خواهند­شد.

برای رفع چروک لباس بدون اتو لباس خود را رول کنید

این روش جهت اتو کردن لباس‌های کوچک‌تر مناسب است. به این منظور باید لباس خود را درست مانند ساندویچ خوب رول کنید؛ سپس لباس رول‌شده را زیر تشک تخت‌خواب خود قرار دهید. چروک‌های لباس تحت فشار مضاعف باز می‌شوند. به یاد داشته­باشید که تاکردن لباس نتایج یکسانی را در پی نخواهد­داشت. چراکه خط حاصل از تا‌کردن لباس، بر آن باقی می‌ماند.

تشک تخت برای رفع چروک لباس بدون اتو

در این روش برای اینکه چروک های لباس را باز کنید؛ فقط به تشک تخت نیاز دارید. لباس را روی یک سطح صاف پهن کنید و آن را به آرامی زیر تشک بگذارید. سنگینی تشک باعث می شود که چروک لباس باز شود. 15 الی 30 دقیقه صبر کنید و بعد لباس را بردارید.

پارچه‌های مقاوم در برابر چروک

شاید منطقی‌ترین و ساده‌ترین راه جهت خداحافظی با چروک‌ها انتخاب پارچه‌هایی است که به این سادگی‌ها چروک نمی‌شوند. تنها در این صورت است که خود را برای همیشه از اتو کردن لباس‌ها خلاص می‌کنید. دیگر به استفاده از راهکارهای متفاوت جهت صاف کردن لباس خود نیاز نخواهید­داشت.

این پارچه‌ها چندان حساس نیستند؛ تقریبا تحت هر شرایطی ظاهر خود را حفظ می‌کنند. مهم نیست چند صد کیلومتر آن­ها را درون چمدان خود انباشته‌اید؛ از چه تکنیکی جهت تا‌کردن آن­ها استفاده کرده‌اید یا از چه تکنیکی جهت شستشوی آن­ها استفاده می‌کنید؛ این لباس‌ها همواره ظاهر اولیه خود را حفظ می‌کنند و هیچ چروکی را نمی‌پذیرند.

اسپری ضد چروک لباس برای رفع چروک لباس بدون اتو

استفاده از اسپری ضد چروک لباس برای صاف کردن لباس بدون نیاز به اتو بسیار کاربردی است. برای این کار، اسپری را بر روی لباسی که کمی مرطوب است بزنید و با دست بر روی لباس بکشید تا چروک ها صاف شود.

بهتر است اسپری ضد چروک را بر روی لباس های نخی استفاده کنید و قبل از مصرف آنرا بر روی گوشه ای از لباس امتحان نمایید.

اسپری ضد چروک لباس - رفع چروک لباس بدون اتو

تا این بخش از مطلب با روش های صاف كردن لباس بدون اتو آشنا شدید. اما بهتر است با انجام کارهایی از چروک شدن لباس ها جلوگیری کنیم تا دیگر لباس ها نیازی به استفاده از اتو نداشته باشند.

پارچه هایی که چروک نمی شوند

دنیم (Denim)

دنیم از محبوب ترین و پرکاربردترین پارچه های ضد چروک به شمار می رود. هر چه پارچۀ دنیم ضخیم تر باشد، کمتر چروک می شود. شاید پس از خارج کردن دنیم از لباسشویی، لباس دنیم تان کمی چروک به نظر برسد؛ اما اگر آن را بپوشید، این چروک های مختصر بلافاصله برطرف خواهند شد.

پلی استر

همان طور که می دانید، پلی استر حاصل الیاف مصنوعی است. این پارچه به هیچ وجه چروک نمی شود و هیچ نیازی هم به اتو ندارد. اگر نتوانستید پارچۀ صد در صد پلی استر بیابید، می توانید از پارچه های حاصل از ترکیب پلی استر با دیگر الیاف استفاده کنید. پارچه هایی که حداقل 65 درصد پلی استر داشته باشند چروک نمی شوند.

پارچۀ پلی استر هیچ نیازی به اتو ندارد، اما اگر می خواهید پارچۀ صد در صد پلی استرتان را اتو بزنید، ابتدا باید آن را کمی خیس کنید، سپس با دمای پایین اتو بزنید. پلی استر پارچۀ خوش نامی نیست و بسیاری حتی دوست ندارند اسم پلی استر را بشنوند، اما به شما توصیه می کنیم خودتان، برای یک بار هم که شده، آن را امتحان کنید. این پارچه بسیار نرم، بادوام، مقرون به صرفه و مقاوم در برابر چروک است.

پارچۀ پشمی

اگر به دنبال پارچۀ ضد چروک برای فصول سرد سال می گردید، پارچۀ پشمی می تواند یکی از بهترین و ایده آل ترین گزینه های پیش رویتان باشد. پارچۀ پشمی، بلافاصله پس از شست و شو، به شکل اولش برمی گردد. می توانید این پارچه را پیش از رسیدن به مرحلۀ خشک کن، از لباس شویی خارج کنید. پارچه های پشمی و پارچه های حاصل از ترکیب الیاف پشمی با دیگر الیاف هیچ نیازی به اتو کشیدن ندارند. در فصل زمستان، این پارچه شما را گرم نگه می دارد و چروک هم نمی شود.

کشمیر

کشمیر از پارچه های لاکچری به شمار می رود که بسیار نرم و سبک است. این پارچۀ طبیعی را از الیاف حاصل از موی بز می بافند. اگر به درستی از لباس کشمیرتان مراقب کنید، به هیچ وجه چروک نمی شود و نیازی هم به اتو نخواهد داشت. اگر این پارچۀ کشمیرتان چروک شد، می توانید چروک ها را با استفاده از بخار رفع کنید. حتی اگر آن را در گوشه ای آویزان کنید، چروک هایش از بین خواهند رفت.

لیوسل (Lyocell)

لیوسل یکی از انواع نیمه مصنوعی ریون به شمار می رود. همان طور که می دانید، پارچۀ ریون در برابر چروک بسیار مقاوم است. لیوسل یکی از محبوب ترین پارچه های مقاوم در برابر چروک به شمار می رود که هیچ نیازی هم به اتو اندارد. لیوسل از پارچه های مقاوم و لخت به شمار می رود که می توانید آن را با خیال راحتی، با ماشین لباسشویی نیز بشویید.

نحوه اتو کردن کاپشن - رفع چروک لباس بدون اتو

اسپاندکس (Spandex)

اسپاندکس از الیاف مصنوعی بسیار پرکاربرد به شمار می رود که ترکیب آن با دیگر الیاف باعث می شود پارچه چروک نشود. اگر دوست ندارید پارچۀ صد در صد اسپاندکس بپوشید، می توانید به سراغ نوع ترکیبی آن بروید. اسپاندکس از بهترین گزینه ها برای لباس ورزشی به شمار می رود. همچنین، می توانید آن را زیر سوئیشرت مورد علاقه تان بپوشید.

نکاتی در خصوص شستشوی لباس‌ها

شاید تصور می‌کنید که شستشوی لباس‌ها کار بسیار ساده‌ای است. شاید حق  با شما باشد؛ اما دانستن چند نکته نتیجه را کاملا متحول می‌کند:

۱- در صورتی که هنگام شستشوی لباس‌های خود از یک مایع نرم‌کننده استفاده کنید؛ تا حد زیادی از بروز چروک در لباس‌ها جلوگیری خواهید­کرد. در کنار استفاده از نرم‌کننده یک پیمانه سرکه سفید نیز به لباس‌های داخل ماشین لباسشویی اضافه کنید. به این ترتیب پارچه لباس‌های شما تمیزتر و نرم‌تر خواهند­شد.

۲- بهتر است لباس‌ها را قبل از خشک‌شدن کامل از ماشین لباسشویی خارج کنید. به این ترتیب، لباس‌ها در معرض چروک‌ قرار نمی‌گیرند.

۳- اگر لباس‌های خود را با دست می‌شویید؛ نیازی نیست تمام آب اضافی لباس را از آن خارج کنید. اجازه دهید که لباس کمی خیس باشد. چراکه خروج آب از لباس و وزن ناشی از آب، لباس را صاف می‌کند.

نکته‌های خشک‌کردن لباس

با درنظر گرفتن این نکات هنگام خشک‌کردن لباس‌ها، آن­ها را از اتوکشی بی‌نیاز خواهید کرد:

  • قبل از اینکه لباس‌ها را کاملا صاف بر بند رخت آویزون کنید؛ آن­ها را خوب بتکانید. تکاندن لباس چروک‌های موجود بر آن را باز می‌کند.
  • هر اندازه پارچه خیس‌تر باشد؛ جاذبه بهتر عمل می‌کند. وزن خود پارچه به اضافه آب اضافی پارچه را صاف می‌کند.
  • لباس‌های کار، پیراهن‌ها، بلوزها و شلوارها را کاملا مرتب بر چوب‌رختی قرار دهید و به همان شکل از بند‌رخت آویزان کنید.
  • به منظور خشک‌کردن پارچه‌های پشمی، کشمیر با هرنوع پارچه بافته شده‌ای از حوله استفاده کنید. حوله را بر یک سطح صاف پهن کنید و لباس را بر آن قرار دهید.

پارچه های چروکی - رفع چروک لباس بدون اتو

نکات نگهداری و تا کردن لباس

نگهداری و تا کردن لباس‌ها علاوه بر جلوگیری از بروز چروک بر آن­ها تا حد زیادی عمر لباس‌ها را نیز افزایش می‌دهد

  • اغلب لباس را با استفاده از چوب رختی آویزان کنید.
  • اگر لباس‌ها را تا می‌کنید؛ سعی کنید تعداد زیادی لباس را بر یکدیگر قرار ندهید؛ چرا که وزن لباس‌های بالایی لباس‌های پایینی را چروک خواهد­کرد.
  • اگر قصد سفر دارید؛ لباس را بر سطحی صاف پهن کنید؛ لباس دیگری را بر آن قرار دهید؛ سپس هر دو را با یکدیگر رول کنید. به این ترتیب چندین لباس را در یک رول بزرگ جابه‌جا خواهید­کرد.
  • لباس‌هایی مانند جین را در لایه‌های داخلی قرار دهید و لباس‌های مستعد چروک‌ را در لایه‌های بیرونی رول قرار دهید.

تنها با رعایت چند نکته ساده، نسبت به چروک‌ لباس‌های خود نگران نخواهید­بود. به این ترتیب، لباس‌های خود را همواره صاف و تمیز نگه دارید.

راهکار های جلوگیری از چروک شدن لباس

هنگام تا زدن لباس‌ها و قرار دادن آن‌ها در چمدان برای جلوگیری از ایجاد خط تا، یک تکه دستمال یا کیسه فریزر در محل تا قرار دهید.
هنگامی که صدای بوق پایان کار ماشین لباسشویی را شنیدید لباس‌ها را سریعا از ماشین لباسشویی خارج کنید، زیرا ماندن لباس‌ها در ماشین باعث ایجاد چروک‌های بیشتر بر روی لباس خواهد شد.

هنگام قرار دادن شلوار در چمدان برای سفر، ابتدا قسمت بالای شلوار را قرار دهید، سپس بقیه لباس‌ها را روی آن بگذارید و بعد پای شلوار را روی لباس‌ها برگردانید. به این روش از چروک شدن شلوار در چمدان جلوگیری می‌شود.

پلیور‌هایی از جنس پشم، اکریلیک، آنقوره، لمزوول و… باید فقط با دست شسته شوند و هرگز برای شستشوی آن‌ها از ماشین لباسشویی استفاده نشود. مدت زمان شستن اینگونه لباس‌ها باید کوتاه باشد و از آبکشی ملایم و آرام، استفاده شود. پس از شستن نیز باید لباس را حتما در سطحی صاف پهن کرد تا خشک شود.

پس از خشک شدن لباس مثل فروشندگان، لباس‌ها را سه تا کنید. با سه تا کردن لباس‌ها به جای از وسط تا زدن آن‌ها می‌توانید از ایجاد چروک‌های ناخوشایند میان لباس‌ها جلوگیری کنید و دیگر نیازی به اتو کردن لباس‌ها نخواهید داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید