شاید بارها هوس کردید برای رفع خستگی برای خودتان یک فنجان فهوه دم کنید ولی قهوه آسیاب شده در دسترس نداشتید. گروه آشپزی پارس مگ در این مطلب روش آسیاب کردن قهوه در منزل را با روش های ساده و بدون نیاز به آسیاب به شما می آموزد.

چرا روش آسیاب کردن قهوه در منزل مهم است؟

وقتی دانه‌های قهوه به درستی آسیاب شوند، بهترین طعم را به شما می‌دهند.

فرآیند دم‌آوری قهوه، مواد محلول در آن مانند کافئین، اسیدها، قندها، لیپیدها و کربوهیدارت‌ها را آزاد می‌کند و ترکیب این مواد است که طعم قهوه را می‌سازد. تنظیمات آسیاب و زمان دم‌آوری دو عنصر مهم و تأثیرگذار بر طعم و عطر قهوه است.

نحوه‌ی آسیاب کردن قهوه تأثیر زیادی بر طعم آن دارد. هرچه روش آسیاب کردن به استانداردها نزدیک‌تر باشد، طعم بهتری به شما می‌دهد.

اگر قهوه بیش از حد آسیاب شود یا فرآیند دم‌آوری آن خیلی طولانی باشد، طعم تلخ می‌گیرد. اگر دانه‌ها خوب آسیاب نشوند و زمان دم‌آوری آن‌ها کمتر از حد استاندارد باشد، طعم ترش می‌گیرد و شیرین‌کننده‌هایی مثل شکر با آن خوب مخلوط نمی‌شوند.

روش آسیاب کردن قهوه در منزل

بهترین دانه‌ی قهوه برای آسیاب کردن کدام است؟

قهوه‌ی رُست شده به‌تدریج تازگی و طراوت خود را از دست می‌دهد و مانند هر ماده‌ی خوراکی دیگری، کهنه می‌شود.

هرچه بیشتر در معرض هوا باشد میزان اکسیداسیون مواد آلی آن بیشتر شده و زودتر خراب می‌شود. به همین دلیل بهتر است که دانه‌های قهوه‌ی تازه رُست شده بخرید، قبل از دم کردن آن‌ها را به میزان لازم آسیاب کنید و هر بار به اندازه‌ی مصرف دو هفته خرید کنید.

انواع آسیاب قهوه

آسیاب‌های قهوه انواع مختلفی دارند و می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی از انواع آن را انتخاب کنید. در ادامه با انواع آسیاب قهوه آشنا می‌شویم.

روش آسیاب کردن قهوه در منزل

آسیاب تیغه‌ای

این نوع از آسیاب‌ها یک آسیاب واقعی نیستند، بلکه با کمک تیغه‌های تیز و چرخش سریع دانه‌های قهوه را خرد می‌کنند. به صورت کلی هرچیزی بیشتر آسیاب شود، ریزتر می‌شود اما آسیاب‌های تیغه‌ای به ناهماهنگی در آسیاب کردن مشهور هستند.

تیغه فقط چیزی که با آن در تماس است خرد می‌کند و در نتیجه پودر قهوه در نزدیکی تیغه ریزتر و در نزدیکی دیواره‌ی آن درشت‌تر است. این به آن معنی است که طعم قهوه‌ی شما یک‌دست و با کیفیت نخواهد بود.

آسیاب‌های تیغه‌ای کوچک و مقرون‌به‌صرفه هستند اما اگر می‌خواهید از عطر و طعم قهوه‌ی خود لذت ببرید به سراغ ماشین‌های آسیاب بادی بروید.

آسیاب دندانه‌ای

آسیاب قهوه‌ی دندانه‌ای دانه‌های قهوه را با حرکت چرخشی از دو سوراخ فلزی یا سرامیکی عبور می‌دهد و آن‌ها را خرد می‌کند.

بر خلاف آسیاب تیغه‌ای، با این آسیاب می‌توانید اندازه‌ی پودر قهوه را تعیین کنید و به‌راحتی با کم و زیاد کردن فاصله‌ی بین سوراخ‌ها آن را ریز و درشت کنید.

آسیاب‌های استفاده‌شده در کافه‌ها آسیاب مخروطی است

دو نوع آسیاب دندانه‌ای وجود دارد، حفره‌دار با سطح تخت و حفره‌دار به شکل مخروطی. آسیاب‌های تخت دو حلقه‌ی فلزی دارند که در جهت مخالف یکدیگر می‌چرخند.

درحالی که آسیاب‌های مخروطی یک حلقه‌ی ثابت دارد و دانه‌های قهوه با چرخش از فضای مخروطی عبور می‌کنند و با فشار خرد می‌شوند.

روش آسیاب کردن قهوه در منزل

چه درجه‌ای از آسیاب برای کدام دم‌افزار قهوه مناسب است؟

هر درجه از آسیاب قهوه برای استفاده در یکی از ابزار دم‌آوری قهوه مناسب است. اندازه‌ی پودر قهوه‌ی استفاده‌شده در فرنچ پرس با قهوه‌ی مناسب موکاپات و V60 فرق دارد.

۶ روش آسیاب کردن قهوه در منزل بدون نیاز به دستگاه

تهیه یک فنجان قهوه به این راحتی‌ها هم نبود و هرکسی نمی‌توانست یک فنجان قهوه خوب و خوش عطر را تهیه کند. در ابتدا قهوه‌خانه‌ها بودند که توانستند لذت یک قهوه خوب را به کام مردم بچشانند و کمتر افرادی بودند که می‌توانستند این نوشیدنی محبوب را در منزل خود تهیه کنند.

شما ابزار بسیار متنوع در آشپزخانه خود دارید که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و روش آسیاب کردن قهوه در منزل را یاد بگیرید.  البته، در اغلب این موارد ناچارید از نیروی بدنی خود استفاده کنید. با توجه به‌اندازه و سایزی که می‌خواهید قهوه را پودر کنید می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید تا روش آسیاب کردن قهوه در منزل را تجربه کنید. می‌توانید از هر ابزاری که احساس می‌کنید با آن راحت هستید، استفاده کنید.

ما معتقدیم استفاده از لبه صاف یک چاقو روشی مناسب برای پودر کردن قهوه نیست.

آسیاب کردن قهوه به صورت ریز و یا خیلی ریز

اگر بخواهید قهوه را ریز و یا خیلی ریز کنید، به زور بدنی زیادی نیاز خواهید داشت.

برای تهیه قهوه اسپرسو و قهوه ترکی به پودر قهوه خیلی ریز شده نیاز دارید. ازآنجاکه این دو نوع قهوه بین عموم مردم بسیار محبوب است، احتمالاً نیاز خواهید داشت که قهوه را بسیار ریز کنید.

این کار به زور بدنی زیاد و مداومی از طرف شما نیاز خواهد داشت، مخصوصاً در مورد قهوه اسپرسو. اگر در پودر کردن ضعیف عمل کنید، اسپرسوی حاصله کیفیت خوبی نخواهد داشت، پس در این کار باید دقت زیادی به خرج دهید.

روش آسیاب کردن قهوه در منزل

استفاده از هاون و کوبه برای ریز کردن و آسیاب کردن قهوه

با استفاده از هاون و کوبه می‌توانید کنترل و تسلط بسیار زیادی روی کار داشته باشید. می‌توانید سرعت، فشار و یا اندازه قهوه‌ای که می‌خواهید را به‌راحتی کنترل کنید.

نکته منفی در استفاده از این ابزار این است که تنها در حجم کمی می‌توانید عمل رنده کردن را انجام دهید و این کار را نیز باید به تنهایی انجام دهید. در مورد دانه قهوه باید ابتدا با وسیله‌ای مثل چکش دانه‌های قهوه را خرد کنید و سپس با استفاده از هاون و کوبه این دانه‌ها را پودر کنید.

بنابراین برای آسیاب کردن قهوه به این وسیله نیاز دارید و اگر این ابزار را در منزل خود ندارید، می‌توانید در بازار این وسیله را خریداری کنید.

بهترین نوع هاون برای آسیاب کردن قهوه

یک نوع هاون ۶ اینچی (chef Sofi) وجود دارد که ظرفیت ۲ فنجان را داراست. جنس آن از گرافیت خالص است و هنگام کوبیدن دانه‌های قهوه باید هاون را محکم در دست خود نگه‌دارید.

این محصول حاوی یک صفحه محافظ است که از کثیف شدن پیشخوان آشپزخانه شما جلوگیری می‌کند. هنگامی‌که این محصول را تهیه کردید با توجه به نیازتان شروع به پودر کردن قهوه کنید.

اگر می‌خواهید یک شات استاندارد قهوه اسپرسو داشته باشید به ۷ تا ۹ گرم قهوه نیاز خواهید داشت. اگر دانه‌های قهوه بزرگ باشد، پودر کردن آن با هاون کار دشواری خواهد بود.

به همین دلیل توصیه می‌شود ابتدا با استفاده از وسیله‌ای مثل چکش دانه‌ها را ریز کنید و سپس با هاون آن‌ها را پودر کنید.

هنگامی‌که دانه‌های قهوه خردشده باشد، آسیاب کردن قهوه کار آسانی خواهدبود، تنها ممکن است زمان زیادی را از شما صرف کند. از فشار به‌صورت یکنواخت استفاده کرده و با پیچاندن کوبه به جهات مختلف یک پودر یکنواخت و خوب خواهید داشت.

روش آسیاب کردن قهوه در منزل

به‌صورت کلی تکنیک و روش خاصی برای انجام این کار وجود ندارد و می‌توانید عمل پودر کردن را هر طور که راحت هستید انجام دهید.

می‌توانید هنگامی‌که پودر متوسطی (از نظر سایز) داشتید، دست از کار بکشید اما بهتر است که این کار را تا زمانی انجام دهید که یک پودر ریز حاصل شود.

فشردن قهوه با وردنه درون یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار

اگر قادر به استفاده از هاون و کوبه نیستید می‌توانید از یک روش فرانسوی برای تهیه قهوه استفاده کنید، یک وردنه و یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار تهیه کنید.

کیسه را پر از قهوه کنید و تا می‌توانید هوای آن را خالی کنید. کیسه را محکم ببندید (عایق کنید). بهتر است یک کیسه ضخیم تهیه کنید تا دانه‌های قهوه بدنه پلاستیک را سوراخ نکنند.

همچنین بهتر است یک دستمال یا حوله را روی پیشخوان آشپزخانه خود پهن کنید.

این کار هم از کثیف شدن آشپزخانه جلوگیری می‌کند و باعث کم شدن سر و صدا می‌شود. اگر همه‌چیز آماده است کیسه را روی حوله و به صورت صاف پهن کنید. تلاش کنید تا تنها یک لایه از قهوه درون پلاستیک وجود داشته باشد.

سپس وردنه را بردارید. بهتر است از یک وردنه چوبی و ضخیم استفاده کنید. ابتدا به‌صورت عمودی توسط وردنه به دانه‌های قهوه ضربه وارد کنید.

هنگامی‌که دانه‌های قهوه خرد شد، می‌توانید عمل غلتیدن را انجام دهید. فشارثابتی را وارد کنید و وردنه را روی دانه‌های قهوه بغلتانید.

این روش باعث می‌شود تا دانه‌های قهوه به خوبی ریز شوند، فقط شاید لازم باشد که هر چند لحظه یک‌بار بسته قهوه را تکان دهید تا دانه‌هایی که پودر نشده‌اند بالاآمده و بتوانید تمام‌دانه‌های قهوه را به‌طور یکنواخت پودر کنید.

روش آسیاب کردن قهوه در منزل

اگر نتوانستید با استفاده از وردنه عمل خرد کردن دانه‌ها را انجام دهید، می‌توانید از یک چکش کوچک برای این کار استفاده کنید.

آسیاب کردن قهوه به‌صورت دانه‌های متوسط و تقریباً بزرگ

دانه‌های قهوه زمانی که به‌صورت متوسط و تقریباً بزرگ پودر شده‌اند یعنی به‌اندازه دانه‌های شکر یا نمک دریایی شده باشد.

استفاده از غذا ساز برای آسیاب کردن قهوه

احتمالاً اولویت شما این است که بجای استفاده از چاقو ابتدا از غذا ساز استفاده کنید. استفاده از غذا ساز معمولاً سریع‌تر و بهتر از استفاده از چاقو است و کاربرد بسیار زیادی در آشپزخانه دارد.

با توجه به ساختار غذا ساز برای آسیاب کردن قهوه ناچارید اندکی غذا ساز را کج کنید تا بتوانید یک پودر قهوه ریز و یکنواخت داشته باشید. از طرفی برای تهیه یک حجم مشخص از پودر قهوه با استفاده از غذا ساز ناچارید که مقدار قهوه بیشتری را نسبت به حالت عادی استفاده کنید.

دلیل آن نیز این است که همواره باید مقداری دانه در زیر قرار بگیرد تا دانه‌های بالایی بتوانند با لبه تیغه تماس پیدا کنند. هر چند لحظه یک‌بار، باید ظرف را اندکی تکان دهید تا دانه‌های زیرین (پودر نشده) بالا آمده و دانه‌های ریزتر (پودر شده) پایین بروند. این امر موجب می‌شود تا تمام‌دانه‌های قهوه پودر شوند.

حرارت ناشی از چرخش تیغه‌ها در غذا ساز باعث می‌شود که اندکی روغن از دانه‌های قهوه استخراج شود و در نتیجه ممکن است قهوه‌ای که مصرف می‌کنید حالت چربی داشته باشد.

این امر بستگی به میزان چرخش تیغه‌ها و همچنین نوع دانه‌های مورداستفاده دارد. به‌طورکلی هر چه میزان چرخش تندتر باشد، چربی بیشتری از دانه‌های قهوه حاصل می‌شود.

استفاده از چرخ‌گوشت یا چکش و سپس استفاده از وردنه

اگر علاقه‌ای به استفاده از غذا ساز ندارید، می‌توانید از روش وردنه که قبل‌تر به آن اشاره کردیم استفاده کنید. مجدداً، به وسیله‌ای مثل چکش یا چرخ‌گوشت و یا هر وسیله مشابه ای که بتواند دانه‌های قهوه را خرد کند، نیاز دارید.

همچنین به یاد داشته باشید که در هنگام خرد کردن دانه‌های قهوه و به‌منظور جلوگیری از پخش و پلا شدن دانه‌های قهوه می‌توانید از یک پلاستیک کیسه‌ای زیپ‌دار استفاده کنید.

روش آسیاب کردن قهوه در منزل

باید دقت زیادی به خرج دهید تا تفاوت بین دانه‌های پودر شده و پودر نشده را بتوانید تشخیص دهید. پس از اولین مرحله خرد کردن، بعضی دانه‌ها بزرگ‌تر و برخی نیز کوچک‌تر خواهند بود.

باید به‌صورت منظم کیسه پلاستیکی را تکان دهید تا جای دانه‌های ریز و درشت عوض شود و بتوانید به‌صورت یکنواخت دانه‌های قهوه را پودر کنید. با توجه به اندازه پودری که نیاز دارید می‌توانید پودری متوسط، نسبتاً متوسط، نسبتاً درشت و یا درشت تهیه کنید.

پودر کردن قهوه به‌صورت درشت

هنگامی‌که بخواهید قهوه سرد یا قهوه فرانسوی تهیه کنید پودر کردن قهوه به‌صورت درشت به درد شما می‌خورد زیرا این دو نوع قهوه به دانه‌های درشت نیاز دارند. دانه قهوه هنگامی درشت محسوب می‌شود که اندازه آن برابر اندازه نمک هیمالیایی و یا به‌اندازه دانه فلفل باشد.

رسیدن به این اندازه آسان است و طی چند دقیقه می‌توانید به آن دست پیدا کنید. البته در این روش نیز انسان‌های صبور موفق‌تر خواهند بود.

خرد کردن قهوه با چکش، یا چرخ‌گوشت

اولین روشی که می‌توانید امتحان کنید این است که از یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار استفاده کنید و سپس با استفاده از ضربات چکش دانه‌های قهوه را به سایز دلخواه خود ریز کنید.

برای این کار باید دانه‌ها را درون پلاستیک قرار دهید، هوای درون آن را تخلیه کنید و سپس کیسه را محکم ببندید. برای جلوگیری از ایجاد سر و صدا یا ایجاد کثیفی در محیط، روی پیشخوان آشپزخانه و زیر کیسه پلاستیکی، یک حوله پهن کنید.

هنگامی‌که شرایط مهیا بود، دقت کنید که دانه‌ها تنها در یک لایه قرار گرفته باشند. سپس با ضربات کوتاه چکش شروع به خرد کردن دانه‌ها کنید.

در ابتدا با ضربات آرام چکش شروع کنید، زیرا اگر با ضربات محکم آغاز به کار کنید ممکن است تنها پودری متوسط و ریز بتوانید تهیه کنید و در نتیجه نمی‌توانید پودری با سایز و اندازه درشت تهیه کنید.

بنابراین با وارد کردن ضربات آرام، اندک‌اندک به پودر درشت دست پیدا خواهید کرد. به یاد داشته باشید که در هر صورت برخی دانه‌ها بزرگ‌تر از برخی دیگر خواهند بود.

اگر به قصد یکنواخت کردن سایز قهوه به خرد کردن دانه‌های بزرگ‌تر ادامه دهید، ممکن است در انتها پودری ریز برای شما حاصل شود.

اگر اکثر دانه‌ها درشت هستند و تنها اندکی دانه با سایز بزرگ‌تر وجود دارد، می‌توانید از این تعداد اندک چشم‌پوشی کرده و از همین ترکیب موجود استفاده کنید.

استفاده از خردکن دستی برای آسیاب کردن قهوه

شاید همه افراد در منزل خود خردکن دستی نداشته باشند اما اگر این وسیله را در منزل خود دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید. از این خردکن می‌توانید برای تهیه پودر قهوه با اندازه درشت استفاده کنید. اگر نمی‌دانید خردکن دستی چیست، در اینجا مثالی برای شما ارائه می‌دهیم.

این وسیله یک چرخ‌گوشت دستی است که یک‌طرف آن یک محور (دسته یا میل‌لنگ) یک طرف آن اکسترودر و در بالای آن خورنده (قسمتی که غذا را درون آن می‌ریزیم) وجود دارد.

روش آسیاب کردن قهوه در منزل

این وسیله را روی میز آشپزخانه قرار دهید و برای آسیاب کردن قهوه و خرد کردن از آن استفاده کنید. هنگام قرار دادن این خردکن روی میز آشپزخانه، اطمینان حاصل کنید که این دستگاه محکم روی میز قرار گرفته باشد (خطر افتادن وجود نداشته باشد). این وسیله سنگین است و در صورت افتادن، می‌تواند آسیب زیادی به پای شما وارد کند.

از طریق قسمت بالایی باید دانه‌ها را وارد دستگاه کرده و به‌وسیله دسته موجود دانه‌ها را خرد کنید. دانه‌ها در ابتدا درشت خواهند بود. اگر مایل هستید دانه‌های ریزتری داشته باشید می‌توانید مجدداً این دانه‌ها را درون دستگاه ریخته و عمل خرد کردن را مجدداً انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید