شاید خنده دار باشد که بدانید برای سرچ کردن در گوگل هم باید فوت و فن خاصش را بدانید. این مطلب کاربردی از گروه تکنولوژی پارس مگ ترفندهای سرچ کردن در گوگل را به شما می آموزد.

 

ترفندهای سرچ کردن در گوگل

ما موقع سرچ، با انبوهی از اطلاعات گوناگون مواجه می‌شویم و باید یکی یکی آن‌ها را دستچین کنیم تا به آن بخش که مدنظرمان است دست یابیم، اما با دانستن یکسری ترفندها برای سرچ می‌توانید سریع‌تر به نتیجه‌ برسید.
سرچ گوگل نه تنها ابزار مفید و شبیه به یک دوست خوب است برای میلیون‌ها آدمی که روزانه با آن در ارتباط هستند.

تصور کنید دنیای بدون سرچ گوگل چقدر سخت است. سرچ گوگل در هر موضوعی به شما کمک می‌کند از پیدا کردن یک شعر یا آهنگ مورد علاقه‌تان گرفته تا دستور پخت پای سیب و یا یک مقاله علمی در مورد ژنتیک.

سرچ گوگل مرتبا در حال پیشروی ست این روز‌ها حتی می‌توانید توسط سرچ گوگل بهترین رستوارن‌ها یا کافی‌شاپ‌های اطرافتان را پیدا کنید.

هر چه زمان می‌گذرد تقریبا چیزی پیدا نمی‌شود که نتوانید توسط گوگل، پیدا کنید. واقعا از یک دوست خوب چه انتظاری می‌توان داشت؟

ترفندهای سرچ کردن سریع در گوگل

در عصر کنونی، سرچ گوگل برای دانش آموزان و دانشجویان یکی از ابزار‌های حیاتی است. بدون آن درس خواندن یعنی عذاب. سرچ گوگل برای افراد کهن سال نیز یک دوست خوب است که بی منت چیز‌های زیادی از دنیای جدید و تکنولوژی را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

اما خب سرچ گوگل دردسر‌های خودش را هم دارد. ما در هنگام سرچ، با انبوهی از اطلاعات گوناگون مواجه می‌شویم و باید یکی یکی آن‌ها را دستچین کنیم تا به آن بخش از اطلاعاتی که مورد نظرمان است دست یابیم و این مسئله وقت زیادی را گاه ساعت‌ها وقت را تلف می‌کند.

اما با دانستن یکسری ترفند ساده برای سرچ گوگل می‌توانید دقیق‌تر و سریع‌تر به نتیجه‌ی مورد نظر خود دست یابید.

ترفندهای سرچ کردن در گوگل

سرچ گوگل وقتی مطمئن نیستید

گاهی اوقات نمی‌دانید دقیقا چه کلمه‌ای را باید سرچ کنید، یا هنوز خودتان هم نمی‌دانید دنبال چه نوع اطلاعاتی هستید. اگر بین دو تا مطلب شک دارید می‌توانید هر دو را با هم سرچ کنید و بین آن‌ها از واژه‌ی (یا) (or) استفاده کنید در انتها نیز یک نقطه () و علامت (”) را بگذارید.

مثلا اگر نمی‌دانید چه نوع تلفن هوشمندی بخرید، سرچ کنید:

سرچ با استفاده از کلمات مترادف

هر زبانی، پر از واژه‌های مترادف و هم‌معناست. گاهی به جای اینکه خود واژه‌ها مهم باشند، مفهوم آنهاست که برای شما مهم است؛ بنابراین بهتر است از چندین واژه‌ی مترادف استفاده کنید تا سریع‌تر مفهوم مورد نظر را پیدا کنید.

به این منظور از علامت (~) در بین واژه‌ها استفاده کنید. مثلا اگر به دنبال مفهوم غذای سالم هستید اینگونه سرچ کنید: (سالم ~ غذا)

سرچ در داخل یک سایت

گاهی شما یک مقاله جالب را قبلا خوانده‌اید و حالا به نظرتان می‌رسد باید این مقاله را برای یکی از دوستانتان هم بفرستید یا اینکه باید دوباره آن مقاله را بخوانید، اما url دقیق آن مقاله را نمی‌دانید و فقط یادتان هست که از فلان وبسایت خوانده‌اید.

در این مواقع ترفندهای سرچ کردن در گوگل این است که آدرس کامل وبسایت را بنویسید و سپس با یک فاصله، آن کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی که در آن مقاله بوده را نیز تایپ کنید. مثلا: (مدیتیشن و آرامش www.redmag.ir)

به این صورت شما مستقیما از خود گوگل وارد آن سایت می‌شوید و نیازی نیست اول وارد سایت شوید و سپس در آن سایت سرچ کنید.

 استفاده از ستاره (*)

گاهی حافظه‌ی ما به خوبی کار نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد دقیقا همان کلید واژه‌ای را که مدنظر داریم به خاطر بیاوریم، یکی از ترفندهای سرچ کردن در گوگل این است که از علامت ستاره (*) در قسمت سرچ گوکل استفاده نمایید.

بعنوان مثال به دنبال یک فیلم سینمایی هستید که اسمش هست ۱۱.۲۳۶، اما شما قسمت اعشاری را درست به خاطر نمی‌آورید که چه عدی و فقط تا قسمت ۱۱.۲ را یادتان هست، در این صورت می‌توانید به جای قسمتی که فراموش کرده‌اید از علامت ستاره (*) استفاده نمایید

به این صورت: * ۱۱.۲

 استفاده از واژه‌ی حدودا Around

اگر اول و آخر یک چیزی را می‌دانید، اما وسطش را نمی‌دانید از این روش می‌توانید استفاده نمایید. مثلا فرض کنید به دنبال یک مصرع از یک شاعر هستید، ولی نه نام شاعر را یادتان می‌آید و نه مصرع کامل را و فقط اول و آخر مصرع یادتان مانده.

اما حدودا می‌دانید آن مصرع چند تا کلمه دارد. در این صورت می‌توانید واژه‌ی اول را در ابتدا به اضافه‌ی حدودا۴، و سپس واژه‌ی آخر را نوشته و سرچ کنید.

مثلا: I wandered around (۴) could

البته فعلا این ترفند بیشتر در زبان انگلیسی کاربرد دارد.

ترفندهای سرچ کردن در گوگل

سرچ یک رنج از اعداد

گاهی اوقات هست که به دنبال یک تاریخ مشخصی هستیم، اما نمی‌دانیم که دقیقا چه تاریخی. تنها چیزی که یادمان هست یک محدوده‌ی زمانی مثلا ۱۰ سال است.

فرض کنید به دنبال تاریخ دقیق یک کشف علمی هستید که بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ رخ داده، ولی سال دقیقش را نمی‌دانید. به این صورت عمل کنید که ابتدا نام آن کشف علمی را نوشته سپس سال ۱۹۰۰ سپس سه تا نقطه (…) و بعد هم سال ۲۰۰۰ را بنویسید. به عنوان مثال: فلان کشف علمی ۱۹۰۰ … ۲۰۰۰

 سرچ برای یک تیتر یا url سایت

اگر در جستجوی یک تیتر مقاله هستید به صورت زیر عمل کنید:

تیتر + (:) + عبارت مورد نظر

برای پیدا کردن url سایت به این صورت عمل می‌کنیم که واژه‌ی ((inurl)) را نوشته سپس بدون فاصله، علامت دو نقطه را می‌گذاریم (:) سپس عبارت مورد نظرمان. مثلا: nurl:sport

 جستجوی سایت‌های مشابه

اگر یک مطلب جالبی در یک سایت پیدا کردید و تمایل داشتید سایر مطالب مشابه را نیز در سایت‌های دیگر، مطالعه کنید می‌توانید به صورت زیر عمل نمایید:

Related:www.dog.com

یعنی اول عبارت (مربوط) سپس دو نقطه و در آخر نیز نام سایت را بنویسید. در این صورت گوگل سایت‌های مشابه آن سایت را به شما پشنهاد می‌دهد.

جستجوی مشخص و محدود؛ ترفندهای سرچ کردن در گوگل

فرض کنید یک عبارت را سرچ می‌کنید و فقط قصد دارید همان متنی را پیدا کنید که دقیقا همان جمله را دارد. به بیانی دیگر دنبال فقط دنبال یک کلمه یا یک عبارت هستید نه بیشتر نه کمتر.

در این صورت، ابتدا و انتهای جمله یا عبارت مورد نظرتان علامت (”) بگذارید. گوگل متوجه می‌شود که شما فقط و فقط همین عبارت را می‌خواهید، بنابراین جستجو را در دامنه‌ی محدودتری به شما پیشنهاد می‌دهد تا فقط شامل همان عبارت باشد.

این روش معمولا برای پیدا کردن یک شعر یا ترانه در یک آهنگ استفاده می‌شود یا پیدا کردن یک ضرب المثل یا یک نقل قول خاص و یا نام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حذف واژه‌های غیر ضروری

فرض کنید به دنبال یک کتاب هستید، اما قصد خرید آنرا ندارید و در نتیجه نمی‌خواهید سایت‌های فروش کتاب در سرچ شما پیدا شود. در این صورت، نام کتاب را بنویسید سپس علامت منها (–) و سپس کلمه خرید و سپس نقطه بگذارید.

مثلا: کتاب فلان – خرید

ترفندهای سرچ کردن در گوگل

جستجو برای عکس و استفاده از عکس برای جستجو

فرض کنید در حال جستجو در اینترنت هستید و ناگهان عکس یک لباس بسیار زیبا را می‌بینید، اما نمی‌دانید در چه سایتی آنرا می‌فروشند. یا اینکه یکی از دوستانتان عکس یک کافی شاپ را گذاشته، اما لوکیشن آنرا ننوشته، در هر دو حالت گوگل می‌تواند به شما کمک کند.

کاری که باید بکنید این است که ابتدا آن عکس را ذخیره کنید و یا url آنرا کپی کنید. سپس در قسمت سرچ عکس گوکل بروید. آیکون دوربین را که در گوشه‌ی سمت راست است کلیک کنید و عکسی که قبلا ذخیره کرده‌اید را اتچ کنید.

یا اینکه در همان بخش سرچ عکس گوگل، url را که قبلا کپی کرده‌اید، پیست کنید و بعد دکمه‌ی جستجو را بزنید. گوگل تمام عکس‌های مشابه را به همراه سایت‌هایشان برای شما می‌آورد.

 پیدا کردن معنا و منبع کلمه‌ها

در گوگل، اکثر زبان‌ها در حال پیشرفت و توسعه هستند. به بیانی دیگر امسال زبان پارسی گوگل نسبت به سال قبل بهتر شده است و سال آینده بهتر نیز از امسال بهتر خواهد بود. این تغییر، یعنی به روز شدن. نتیجه‌ی به روز شدن این است که کلمه‌های قدیمی و کهن، بایگانی شده و کلمه‌های جدید جایگزین آن می‌شوند.

در نتیجه شاید نسل جدیدتر با بسیاری از واژه‌های قدیمی ناآشنا باشند و نداند معنای یک کلمه چیست. در این صورت گوگل به شما کمک می‌کند تا معنا و توضیحات کامل کلمه را مثل یک فرهنگ لغت، پیدا کنید. برای اینکار لازم است قبل از آن کلمه، واژه‌ی (تعریف) (Define) را به همراه علامت (:) را تایپ کنید.

این روش برای یافتن معنای ضرب‌المثل‌ها نیز به کار می‌رود.

همچنین اگر خواستید بفهمید که خاستگاه یک کلمه چیست، و این کلمه چطوری تشکیل شده است از واژه‌ی (خاستگاه) یا (ریشه) (etymology) به همراه (:) استفاده کنید. به این صورت خواهید فهمید این ریشه‌ی کلمه چیست.

 جستجوی به صورت فرمت مشخص

گاهی اوقات به دنبال یک فایل هستید، اما فرمت‌های زیادی از آن محتوی وجود دارد، مثلا فرمت ورد یا فرمت پی دی اف و یا فرمت فیلم یا عکس یا صوت و پاورپوینت و غیره….

اما اگر دقیقا بدانید چه فرمتی از آن فایل را می‌خواهید، گوگل نیز به شما کمک می‌کند آن فایل مشخص را پیدا کنید. به این صورت عمل کنید: ابتدا نام فایل را بنویسید سپس (:) و بعد هم فرمت فایل.

مثلا: cat breeds filetype: PDF

در این صورت فقط همان نوع فرمتی که به دنبالش هستید به شما پیشنهاد می‌شود.

ترفندهای سرچ کردن در گوگل

 استفاده از چک کننده‌ نوشتاری

شاید تا حالا متوجه شده باشید که گاهی اشتباهات نگارشی شما توسط گوگل اصلاح می‌شود. این یک روش بسیار خوب است برای دانستن املای درست کلمه‌ها. گاهی شک داریم یا بلد نیستیم که املای صحیح یک کلمه چیست. در این حالت با استفاده از سرچ گوگل می‌توانیم نوشتار درست هر کلمه‌ای را پیدا کنیم.

 پیگیری مرسولات پستی‌

به راحتی می‌توانید شماره پستی بسته یا نامه‌ای را که پست کرده‌اید یا قرار است به دستتان برسد را در گوگل سرچ کنید و متوجه شوید الان در چه وضعیتی قرار دارد. در ایران از طریق سایت پیگیری مرسولات پستی اینکار انجام می‌شود.

همچنین از طریق شرکت‌های خصوصی حمل و نقل مثل FedEx و … برای خارج از ایران نیز می‌توانید استفاده نمایید.

ترفندهای سرچ کردن در گوگل

عملگرها و ترفندهای سرچ کردن در گوگل

– عملگر +

همانطور که گفتیم، کلمات توقف معمولا در جستجوها نادیده گرفته می‌شوند. یکی از ترفندهای سرچ کردن در گوگل عملگر + است که به موتور جستجو دستور می‌دهد تا این کلمات را در جستجو لحاظ کند. برای مثال، جستجوی عبارت tall +and short، نتایجی که شامل and نیز می‌شوند، نشان داده می‌شوند.

– عملگر ~

استفاده از عملگر ~ در جلوی یک کلمه نتایجی را که شامل کلمات هم معنی عبارت جستجو می‌شوند، نشان می‌دهد. این عملگر با تمام عبارات و حتی گاهی با هیچ کلمه‌ای کار نمیکند. برای مثال اگر عبارت ~CSS را جستجو کنید، با نتایجی درباره مد و فشن روبرو خواهید شد.

– عملگر *

گوگل این عملگر را، عملگر پر کننده جای خالی می‌نامد. برای مثال اگر عبارت amusement * را جستجو کنید، با نتایجی که گوگل آن‌ها را با موضوع شما مرتبط می‌داند، روبرو می‌شوید.

– عملگر |

از این اپراتور برای بررسی نتایجی که دارای هر کدام از عبارات شما هستند، استفاده کنید. برای مثال، جستجوی عبارت Happy Joy، نتایجی را که شامل این دو کلمه می‌شوند، نشان می‌دهد. اما جستجوی Happy | Joy، نتایجی را نشان می‌دهد که دارای هر یک از این دو کلمه هستند.

ترفندهای سرچ کردن در گوگل

جستجوی صوتی

از نوشتن خسته شدید؟ برای جستجو با صدای خودتان، بگویید «OK Google» یا «میکروفون» را انتخاب کنید. درباره نحوه جستجو با صدای خودتان بیشتر بدانید.

یافتن پاسخ‌های سریع

در بسیاری از جستجوها، Google کار را برای شما انجام داده و پاسخ سؤالتان را در نتایج جستجو نشان می‌دهد. برخی قابلیت‌ها (مانند اطلاعات تیم‌های ورزشی) در تمام مناطق در دسترس نیستند.

آب و هوا: عبارت weather را جستجو کنید تا آب و هوای مکانتان را ببینید یا برای دیدن آب و هوای مکانی خاص، نام آن شهر را اضافه کنید، مانند weather Seattle.
فرهنگ لغت: برای مشاهده تعریف هر کلمه، عبارت define را قبل از آن کلمه بنویسید.
محاسبات:یک معادله ریاضی مانند ‎3*9123 را وارد کنید یا یک معادله پیچیده نموداری را حل کنید.

ورزش: نام تیمی را جستجو کنید تا برنامه بازی‌ها، امتیازها و موارد دیگر مرتبط با آن را ببینید.
دانستنی‌ها: نام یک فرد مشهور، مکان، فیلم یا آهنگ را جستجو کنید تا اطلاعات مهم مربوط به آن را ببینید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید