طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی با روشی که به شما یاد می دهیم بسیار آسان است. حلوا زعفرانی یکی از پرطرفدارترین دسر های ایرانیست که به آسانی می توانید در خانه تهیه نمایید. گروه آشپزی پارس مگ فوت و فن های تهیه این دسر خوشمزه را به شما یاد می دهد.

حلوا - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

حلوا

حلوای زعفرانی یکی از انواع حلواهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که معمولا برای پذیرایی تهیه می شود. این حلوای خوشرنگ به دلیل اینکه دارای رنگ بسیار زیبایی است معمولا برای پذیرایی در مجالس ختم و سفره های مذهبی تهیه می شود، البته این حلوا را به سلیقه خود می توانیم به صورت ساده درست کنیم یا اینکه آنرا به صورت مجلسی تر مانند بیسکو حلوا یا با نان میکادو درست کنیم.

طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

مواد لازم حلوای زعفرانی
آرد سنگک ۱ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
آب ۱ پیمانه
پودر هل ½ قاشق چایخوری
گلاب ½ پیمانه
زعفران دم کرده به مقدار کافی
کره ۱۰۰ گرم
روغن مایع ½ پیمانه

مراحل طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

مرحله اول

برای تهیه حلوای زعفرانی خوشمزه ابتدای کار شهد حلوا را آماده می کنیم، برای این منظور شکر را به همراه آب، پودر هل و زعفران دم کرده درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس هم می زنیم تا ذرات شکر حل شود.

مرحله دوم طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

حالا شهد را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا گرم شود، سپس از روی حرارت بر می داریم. توجه داشته باشید شهد جوش نیاید و فقط گرم شود. در ادامه آرد را درون یک تابه مناسب می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

حلوا زعفرانی - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

مرحله سوم

در این مرحله آرد را به مدت ۳۰ دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود. در ادامه آرد را از روی حرارت بر می داریم و درون الک می ریزیم، سپس الک می کنیم و مجددا آرد را درون تابه بر می گردانیم.

مرحله چهارم

حالا تابه را مجددا روی حرارت قرار می دهیم و کره را به آن اضافه می کنیم تا ذوب شود. در ادامه روغن مایع را به حلوا اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم و تفت می دهیم تا به رنگ دلخواه مان برسد، سپس از روی حرارت بر می داریم.

مرحله پنجم

در این مرحله شهد را طی ۳ مرحله به حلوا اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا شهد جذب حلوا بشود، سپس حلوا را مجددا روی حرارت قرار می دهیم و هم می زنیم تا حلوا درون تابه جمع شود و شهد کاملا جذب شود.

مرحله ششم طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

در نهایت حلوا را درون تابه به روش گهواره جمع می کنیم، سپس درون قیف ماسوره ای با سر ماسوره ستاره می ریزیم . در ادامه حلوا را درون ظرف مورد نظرمان با قیف پایپ کرده و به دلخواه تزئین می کنیم.

طرز تهیه حلوا ساده بدون زعفران

طرز تهیه حلوا ساده بدون زعفران کاملاً مشابه حلوای ساده است، با این تفاوت که زعفران در آن حذف می‌شود. برخی مواقع هم جای خودش را به پودر کاکائو می‌دهد. اگر از زعفران استفاده نکنید حتماً طعم حلوا عطر و طعم قبلی را ندارد، ولی اگر کمی پودر کاکائو اضافه کنید، فقط رنگ حلوا تیره‌تر می‌شود. حتی ممکن است طعم آن چندان قابل تشخیص نباشد. البته به میزان پودر کاکائو مورد استفاده در طرز تهیه حلوا ساده هم بستگی دارد.

حلوای مجلسی - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

نکات مهم در طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

  • برای پخت می توانید از آرد نان استفاده کنید اما برای اینکه حلوایی لطیف و سبک داشته باشید بهتر است آرد شیرینی پزی تهیه نمایید.
  • اگر می خواهید حلوایی طلایی و خوشرنگ داشته باشید آرد را زیاد تفت ندهید. اگر آرد را کمتر از حد لازم تفت دهید حلوایی کمرنگ و بی روح خواهید داشت و در صورتی که آرد را بیشتر از حد لازم تفت دهید، رنگ حلوای شما قهوه ای تیره شده و مزه آن نیز ممکن است به تلخی بزند.
  • مهمترین نکته برای داشتن حلوایی با بافت عالی تفت دادن آرد است. بهتر است آرد را به مدت 20 – 30 دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید.
  • برای اینکه متوحه شوید آرد به اندازه کافی تفت داده شده و رنگ مناسب را به خود گرفته است، کمی از آرد را درن مقداری روغن بریزید تا رنگ حلوا را متوجه شوید.
  • در صورتی که دوست دارید حلوایی که درست می کنید بیشتر عطر و طعم زعفران داشته باشد می توانید زعفران بیشتری به شیره اضافه کنید.
  • گلاب را همیشه در آخرین دقایق به شیره اضافه کنید. زیرا درصورتی که زودتر اضافه کنید و گلاب به همراه شیره زیاد بجوشد، عطر گلاب از بین خواهد رفت.
  • برای تزیین این دسر می توانید از بادام پرک شده، گل محمدی و پودر نارگیل و پودر پشته هم استفاده کنید.
  • اگر می خواهید این شیرینی را با ماسوره و قیف شکل داده و تزیین کنید، باید این شیرینی را به صورت گرم درون قیف بریزید.
  • اضافه کردن کره باعث می شود تا شیرینی طعم و مزه بهتری داشته باشد.
  • میتوانید به نسبت مساوی از روغن مایع و روغن جامد استفاده کنید.
  • استفاده از روغن جامد باعث نرم و لطیف شدن حلوا خواهد شد. روغن مایع نیز برای براق شدن این شیرینی لازم است.
  • اگر میزان شربتی که به حلوا اضافه می کنید از حد لازم کمتر باشد حلوایی خشک و سفت خواهید داشت.
  • اضافه کردن شیره زیاد باعث شل شدن حلوا می شود. اگر مقدار شیره ای که به حلوا اضافه کردید زیاد شده و شل شد، آن را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید و تفت دهید تا آب اضافی شیره تبخیر گردد.
  • اگر مقدار روغنی که می خواهید به آرد اضافه کنید زیاد بود و مواد آردی تان شل شد می توانید مجددا کمی آرد تفت داده شده به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که دوست داشته باشید حلوایی دور نگ تهیه کنید می توانید پس از آماده شدن شیرینی، مقداری از آنرا برداشته و با پودر کاکائو ترکیب نمایید. نگران مزه کاکائو نباشید زیرا مقدار کاکائویی که به این شیرینی اضافه می شود به قدری کم است که خیلی روی مزه حلوا تاثیر نمی گذارد.
  • در صورتی که بخواهید شیرینی سالم تری داشته باشید می توانید به جای شکر از عسل یا انواع شیره طبیعی (شیره خرما، شیره انگور و …) استفاده کنید.
  • بهتر است از قاشق چوبی برای هم زدن آرد استفاده کنید.

حلوای ختم - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

تزئین و شکل دادن حلوا ساده

شعله گاز را خاموش کنید و حلوا را در ظرف مناسب سرو کنید. ظرف را تکان دهید تا وقتی هنوز داغ است، حلوا کاملاً کف ظرف را بپوشاند. با پشت قاشق، اطراف و روی حلوا را صاف کنید و شکل دهید.

روی حلوا را با پودر پسته، پودر نارگیل و خلال بادام می‌توانید تزئین کنید. می‌توانید حلوا را در قالب‌هایی بریزید که در نهایت بعد از خارج کردن از قالب، فرم داشته باشند. در این حالت کف قالب را با کمی روغن یا کره چرب کنید و بعد قالب را در یخچال قرار دهید.

از قیف و ماسوله هم می‌توانید استفاده کنید. حلوا را به محض آماده شدن، در قیف بریزید و فشار دهید تا حلواها شکل شکوفه‌ای بگیرند. روی شکوفه‌ها را با پودر نارگیل و پسته تزئین کنید.

تزئین حلوا با ماسوره - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی ترئین حلوا با قاشق - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی تزئین حلوا - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی تزئین حلوا با چاقو - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی گل درست کردن با حلوا - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی تزئین ساده حلوا - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی تزئین حلوا مجلسی - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی ایده تزئین حلوا - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی حلوا سیاه - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی حلوا ختم - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی تزئین حلوا با گل سرخ - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی تزئین حلوا با پودر نارگیل - طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید