طرز تهیه گردو پلو خوشمزه ی شهر کرد، که اگر یکبار امتحانش کنید عاشقش می شوید. ما برایتان سه روش طبخ آن را با زبانی ساده آموزش دادیم، تا باب سیلقه تان به روش دلخواه درست کنید.

گردو پلو چیست ؟

گردو پلو یکی از غذا های محلی و خوشمزه شهرکرد می ‌باشد که یک پلو متفاوت و خوش طعم است. گردو پلو هم با مرغ و هم گوشت تهیه می ‌شود. گردو پلو را حتما باید در فصول سرد تهیه کرد زیرا باعث می‌ شود گرمای بدن بالا رود و بدن گرم شود. گردو پلو بدلیل داشتن گردو خواص بی شماری از جمله امگا ۳ و سلامت قلب و عروق و همچنین کاهش وزن دارد. طرز تهیه گردو پلو شهرکرد بسیار ساده است و وقت چندانی نمی ‌گیرد، اما نتیجه‌ زحمات برای پخت غذایی متفاوت بسیار چشمگیر است.

طرز تهیه گردو پلو با گوشت

گردو پلو با گوشت - طرز تهیه گردو پلو

مواد لازم

مواد لازم گردو پلو
گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
گردو دو و نیم پیمانه
پیاز متوسط ۲ عدد
سیر ۱ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
برنج ۳ پیمانه
آب ۲ تا ۳ پیمانه
زرشک ۲ قاشق غذا خوری
کشمش ۳ قاشق غذا خوری
زعفران ۳ قاشق غذا خوری

مرحله اول

برای تهیه گردو پلو خوشمزه و مخصوص در ابتدای کار، گوشت را خرد می کنیم. سپس یک قابلمه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. یکی از پیازها را شسته و پوست کنده و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله دوم

سپس درون قابلمه می ریزیم و به خوبی تفت می دهیم. وقتی که پیاز ها سبک و طلایی شد، گوشت را اضافه کرده و با آن تفت می دهیم. وقتی که رنگ گوشت تغییر کرد، سیر رنده شده را هم اضافه کرده و تفت می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله ادویه ها را هم در این مرحله اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم. آب را به آن اضافه کرده و درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا گوشت بپزد. گردو را می‌توانیم یک ساعت در آب سرد بگذاریم تا خیس بخورد.

مرحله چهارم

بعد با پوست یا بدون پوست استفاده کنیم. در ظرف دیگری پیاز باقی مانده را شسته و پوست می کنیم. سپس آن درون یک تابه با کمی روغن، سرخ می‌کنیم و کشمش، زرشک و گردو را هم اضافه کرده و کمی تفت می ‌دهیم.

مرحله پنجم

سپس همه مواد را به گوشت پخته شده اضافه می‌کنیم. و دارچین و زعفران دم کرده را هم در این مرحله، اضافه می‌ کنیم و دو تا سه دقیقه روی حرارت تفت می‌دهیم. برنج را از یک ساعت قبل با آب ولرم و نمک خیس می کنیم.

مرحله ششم

سپس درون قابلمه آب در حال جوش می ریزیم تا با کمی نمک بپزد. وقتی که نیم پز شد آن را آبکش می کنیم و در یک قابلمه کمی روغن ریخته و نان یا سیب زمینی را ته دیگ قرار می دهیم. برنج را روی آن می ریزیم و می گذاریم تا دم بکشد.

مرحله هفتم

وقتی که دم آن بالا آمد، مقداری روغن آب کرده و به آن اضافه می کنیم. وقتی که برنج دم کشید، درون ظرف متاسب ریخته و مواد گوشتی و مخلوط کشمش را روی آن می ریزیم و تزیین می کنیم. می توان در زمان دم کردن نیز این مواد را لابه لای برنج قرار داد و دم کرد.

طرز تهیه گردو پلو با گوشت چرخ کرده

گردو پلو با گوشت چرخ کرده - طرز تهیه گردو پلو

مواد لازم

  • برنج ۴ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
  • مغر گردو ۴۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • کره ۵۰ گرم
  • زرشک به میزان لازم
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مرحله اول : درست کردن گوشت قلقلی

ابتدا یک پیاز را شسته و رنده ریز بزنید و آب اضافی آن را بگیرید سپس با گوشت چرخ کرده به همراه نمک و فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط می کنیم و شروع به ورز دادن می کنیم سپس گوشت را به مدت نیم ساعت داخل یخچال گذاشته تا استراحت کند و منسجم تر شود سپس بعد از گذشت این زمان گوشت ها را خارج و از هرکدام به مقدار دلخواه برداشته و گرد می کنیم و درون روغن داغ خوب سرخ می کنیم.

مرحله دوم : آماده سازی گردو

گردو ها را به اندازه دلخواه خرد کرده و برای نیم ساعت داخل آب قرار می دهیم تا نرم شود و آبکش می کنیم.

پیاز دیگر را نگینی ریز خرد کرده و داخل تابه به همراه کمی کره و روغن تفت می دهیم تا سبک شود سپس گردوها را به همراه زعفران و کمی زرشک اضافه تفت می دهیم.

مرحله سوم : دم گذاشتن گردو پلو

برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید سپس روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاد وقتی برنج نرم شد آن را آبکش کرده و ته دیگ مورد نظر را کف قابلمه می گذاریم سپس یک لایه برنج ریخته و مقداری از مواد گردویی را اضافه می کنیم و هم می زنیم این کار را ادامه داده تا گردو و برنج تمام شود سپس برنج را بمدت ۴۵ دقیقه دم می گذاریم و در انتها کمی روغن و زعفران روی برنج ریخته و در ظرف سرو کشیده و به همراه گوشت قلقلی و گردو تزئین کنید.

طرز تهیه گردو پلو با مرغ

گردو پلو با مرغ - طرز تهیه گردو پلو

مواد لازم

  • برنج  4 پیمانه
  • گردو  25 عدد
  • پیاز  2 عدد
  • زرشک  نصف پیمانه
  • سینه مرغ  2 عدد
  • کشمش  به مقدار لازم
  • روغن  به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه  به مقدار لازم
  • شکر  به مقدار لازم
  • پودر دارچین  به مقدار لازم

مرحله اول

در اینجا باید بهتون بگم این غذا یک نوع غذای بسیار خوشمزه و مقوی هستش. بخاطر استفاده از گردو و مرغی که داخل این غذا هستش بسیار مفیده و برای روزهای سرد خیلی مناسبه چون گردو انرژی بدن رو بالا میبره و باعث گرما میشه و همچنین باعث فعالیت مغز بخاطر فسفر داخلش میشه. امتحان کنید خیلی خوشمزه و دلچسب هستش.

اول از همه در این مرحله میریم سراغ مرغمون خوب میشوریمش و اگه چربی اضافی داشت از اش میگیریم و میزاریم کنار. سپس یکی از پیاز هامون رو بر میداریم و پوستشو میگریم و میشوریمش و به صورت نگینی ولی درشت تر خوردش میکنیم و میزاریم کنار. حالا یه قابلمه رو بر میداریم و سینه مرغها رو همراه با پیازهایی که خرد کردیم رو میریزیم داخلش سپس کمی آب هم اضافه میکنیم به قابلمه و میزاریم رو حرارت در انتها هم کمی نمک و زردچوبه میریزیم داخل قابلمه مرغمون و درشو میبندیم و میگذاریم تا بپزه.

تا مرغها داره میپزه میریم سراغ گردو هامون. گردوها رو میشکنیم و پوستشونو میگیریم سپس شروع میکنیم به خرد کردنشون. فقط باید بهتون بگم نه زیاد درشت خرد کنید نه زیاد ریز که له بشه. و موقع خوردن زیر دندون بیاد تا مزه اش بیشتر پخش بشه و به ما لذت بده. وقتی خرد کردیم گردو ها رو میریزیم تو یه ظرف و میزاریم کنار.

سپس پیاز دوم رو برمیداریم و میشوریم و به صورت خلالی نازک خرد میکنیم چون میخواهیم به صورت پیاز داغ  باشه که داخل غذا از اش استنفاده کنیم و پس از خرد کردن میزاریم کنار. حالا نوبت زرشکهامونه اول اونها رو خوب پاک کرده تا اگر خس و خاشاکی داره از اش بگیریم و میشوریمش و میزاریم کمی خیس بخوره و بعد آبکشش میکنیم و میزاریم کنار.

مرحله دوم

حالا سینه مرغمون رو با یه چنگال تست میکنیم تا ببینم پخته یا نه. اگر پخته بود از قابلمه در میاریم و میزاریم تا کمی خنک بشه و بعد از اینکه خنک شد سینه مرغها رو ریش میکنیم ولی نه خیلی ریش ریش نازک کمی درشت تر ریش میکنیم و میزاریم کنار.

حالا یه تابه رو بر میداریم و روغن میریزیم داخلش و میزاریم رو حرارت تا روغنش داغ شه زمانی که روغنمون داغ شد پیاز ها رو که به صورت خلالی خرد کرده بودیم میریزیم داخل تابه و شروع میکنیم به تفت دادنش همین که سبک شد خیلی کم زردچوبه اضافه میکنیم و مجدد تفت میدیم همین که پیازهامون داشت طلایی میشد مرغهای ریش کردمون رو به تابه پیاز داغ اضافه  میکنیم و خوب با هم  مخلوط کرده وتفتشون میدیم تا مرغهامون هم سرخ بشه.

بعد از اینکه مرغها رو تفت دادیم گردوهای خردشدمون رو هم اضافه میکنیم و مجدد با هم تفتشون میدیم سپس نمک و فلفل رو همراه با پودر دارچینمون میریزیم داخل تابه و با بقیه مواد خوب مخلوط میکنیم سپس در آخر زعفران دمکردمون رو اضافه میکنیم به مخلوطمون و با هم تفت میدیم یه ۱۰ دقیقه ای سپس از رو حرارت بر میداریم و میزاریم کنار  تا بعد استفاده کنیم از اش.

مرحله سوم

در این مرحله میریم سراغ برنجمون اول خوب پاک کرده و میشوریمش. چون قرار برنجمون رو آبکش کنیم از چند ساعت قبل یا نمک زیاد خیسش میکنیم. سپس میریم سراغش و میشوریمش تا نمک اضافیش بره. در ادامه یه قابلمه رو پر آب میکنیم و میزاریم رو حرارت تا آبش به جوش بیاد سپس بعد از جوش آمدن آب، برنج رو میریزیم داخلش تا چند تا قل بزنه و بجوشه. سپس برای آبکش کردن وقتی یه دونه برنج رو بین دو انگشت له کردیم ویه نقطه سفید داخلش بود آبکش میکنیم.

حالا قابلمه رو بر میداریم و یه تکه نان لواش رو به عنوان ته دیگ کف قابلمه میندازیم سپس نصفی از برنجمون رو میریزیم داخل قابلمه روی نان سپس مخلوط مرغ و گردومون رو میریزیم روی برنج و کامل پخش میکنیم و کمی از مواد مرغ و گردو رو هم نگه میداریم. سپس کمی آب و روغن میدیم رو برنج و میزاریم گردو پلومون رو برای دم کشیدن. بعد از ۴۵ دقیقه برنج آماده میشه.

قبل از کشیدن برنج یه قابلمه کوچیک بر میداریم و روغن میریزیم داخلش و زرشک ها رو میریزیم تا سرخ بشه سپس کمی شکر و زعفران دمکرده میریزیم و با هم سرخشون میکنیم تا ترشی زرشک رو بگیره و میزاریم کنار. در ادامه کشمش ها رو هم میشوریم و یه تفت میدیم برای تزئین روی غذا.حالا گردوپلومون رو میکشیم و بقیه مواد رو روی برنج میدیم و با زرشکمون و کشمش های سرخ کرده هم تزئینش میکنیم. دیگه غذا آماده هستش. نوش جان.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید