مزه دار کردن جوجه با روش های متفاوت و خوش طعم از تکراری شدن مزه آن برایتان جلوگیری میکند. جوجه کباب غذایی رژیمی پرطرفدار، مخصوصا میان ورزشکاران است. با این ترفند ها در خانه جوجه کبابی به خوشمزگی رستوران ها تهیه کنید.

مزه دار کردن جوجه کباب با ماست

خواباندن مرغ در ماست، اولین روش است. ماست ترش یکی از طعم‌دهنده‌های سنتی است که تأثیر فوق‌العاده بر نرمی و خوش‌طعمی گوشت می‌گذارد.جوجه کباب ماستی - مزه دار کردن جوجه

مواد خواباندن جوجه کباب با ماست

فیلهمرغ خرد شده ۲۰۰ گرم
 پیاز ۱ عدد متوسط
آب‌لیمو یا لیمو تازه ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
 ماست ترش ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، پودر سیر به مقدار دلخواه

طرز خواباندن جوجه کباب در مواد با ماست

گوشت مرغ را به ابعاد مناسب برش بزنید و سعی کنید همه یکسان باشند تا در زمان کباب شدن یک‌نواخت کباب شده و سوخته یا نپخته نشوند.

این قسمت کاملاً سلیقه‌ای بوده و شما از هر قسمتی از مرغ می‌توانید استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید هر چه قطعات مرغ کوچک‌تر باشد پخت آن سریع‌تر خواهد بود.

قطعاً شما هم با این مشکل روبه‌رو شده‌اید که زعفران مصرفی درون مواد، به پیازهای خرد شده یا سایر مخلفات جوجه‌کباب می‌چسبند! بخش مهمی از عطر و طعم زعفران که برای طعم‌دهی جوجه باید صرف شود در این قسمت از دست می‌رود.

در اینجا یک نکته طلایی به شما یاد می‌دهیم تا از زعفران به بهترین نحو در طعم‌دار کردن جوجه‌ها استفاده کنید.جوجه مزه دار شده با ماست - مزه دار کردن جوجه

استفاده از زعفران به بهترین نحو در طعم‌دار کردن جوجه کباب

مرحله اول

تکه‌های مرغ را در ظرف مناسب ریخته و زعفران دم‌کرده را به آن اضافه می‌کنیم و به خوبی به‌هم می‌زنیم تا همه مرغ‌ها زعفرانی رنگ شوند.

در ظرف را می‌پوشانیم و حداقل پانزده دقیقه زمان می‌دهیم تا زعفران به خورد مرغ‌ها برود. قطعاً اگر زمان بیشتری در اختیار دارید و صبوری کنید، تأثیر بهتری در این مرحله خواهید دید.

این کار باعث می‌شود تا زعفران علاوه بر خوش‌رنگ کردن گوشت‌ها بوی زهم مرغ را بگیرد و کاملاً به عمق بافت گوشت برود. این نکته مهمی است که در اکثر دستور پخت‌ها اشاره‌ای به آن نمی‌شود.

مرحله دوم

این مرحله کاملاً سلیقه‌ای است و می‌توانید آن را به دل‌خواه عوض یا حذف کنید.

فلفل سیاه یا قرمز به همراه پودر سیر یا پودر پیاز و مقداری نمک را به تکه‌های جوجه کباب اضافه می‌کنیم و به‌هم می‌زنیم و ده دقیقه زمان می‌دهیم تا جذب گوشت شود.جوجه کباب خوشمزه - مزه دار کردن جوجه

مرحله آخر

این مرحله وقت اضافه کردن ماست، پیاز خردشده و آب‌لیمو است.

همه مواد را با هم مخلوط می‌کنیم و حداقل چند ساعتی در یخچال استراحت می‌دهیم تا مواد به‌خوبی به مرغ‌های ما طعم دهند. (در استفاده از آب‌لیمو نکاتی که در دستور اول ذکر آن رفت، حتماً رعایت کنید تا موجب سفتی گوشت نشود)

روش صحیح خرد کردن پیاز در مزه دار کردن جوجه کباب با ماست

شاید شما هم دیده باشید که در بسیاری از دستورات پیاز را رنده می‌کنند. اما این کار صحیح نیست و تکه‌های پیاز به مرغ می‌چسبد و در زمان کباب شدن، سریع‌تر از گوشت نسبت به حرارت واکنش نشان می‌دهند و می‌سوزند.

این کار باعث می‌شود تا ظاهر جوجه کباب‌ها نامناسب شود و پیازها بسوزند در صورتی که ممکن است مغز جوجه‌ها خام و نپخته بماند.

بهترین روش خرد کردن پیاز به صورت خلال کردن است.

تحت این شرایط در زمان کباب کردن جوجه‌ها ابتدا می‌توانید تکه‌های پیاز را از مرغ جدا کرده و سپس جوجه‌ها رو کباب کنید.به‌همین راحتی جوجه کباب‌های ما آماده سیخ زدن و کباب شدن هستند.

با رعایت همین چند نکته طلایی قطعاً جوجه کباب‌های با طعم بسیار لذیذ و خوشمزه خواهید داشت.

مزه دار کردن جوجه کباب با زعفران 

جوجه کباب زعفرونی - مزه دار کردن جوجه

مواد مورد نیاز خواباندن جوجه‌کباب زعفرانی

مرغ خردشده ۴۰۰ گرم
لیمو تازه (یا آبلیمو) ۲ عدد
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و‌ فلفل به مقدار دل‌خواه
پیاز ۱ عدد متوسط
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
چوب جوجه چینی به مقدار لازم

نکته: این مقادیر از مواد برای چهار نفر مناسب است.

طرز خواباندن جوجه کباب زعفرانی در مواد

توی اولین گام بعد از شستن مرغ‌ها با آب سرد، به سراغ طعم‌دار کردن مرغ‌ها می‌رویم.

آب‌لیمو، زعفران، فلفل، روغن زیتون را به گوشت‌ها اضافه می‌کنیم و‌ خوب به هم می‌زنیم.

انواع و اقسام دستورات برای مواد طعم‌دهنده جوجه ‌کباب، وجود دارد که قطعا با ذائقه شما نیز رابطه مستقیم دارند. اما طعمی که غذای امروز ما دارد واقعا بی‌نظیر است.

بسیاری از آشپزها توصیه می‌کنند آبلیمو و نمک را ابتدا به گوشت نزنید چون گوشت سفت می‌شود.

برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم اولا گوشت تازه خریداری کنید، چون گوشت‌های یخ‌زده یا گوشت‌هایی که مدت زیادی در سردخانه بود‌ه‌اند، کیفیت گوشت تازه را ندارند و شما هر چقدر هم از افزودنی‌های تازه استفاده کنید باز هم طعم ایده‌آل که مدنظر شماست به دست نمی‌آید.جوجه و سالاد - مزه دار کردن جوجهاما جدای از این قضیه تجربه ما در پخت انواع کباب نشان می‌دهد شما از همان ابتدا مقداری روغن (ترجیحا روغن زیتون) با مواد ترکیب کنید تا از نفوذ زیاد آب‌لیمو در بافت جوجه و سفت شدن آن جلوگیری کند.

مراحل تهیه

پس حتما هنگام ترکیب مرغ با مواد از روغن خواراکی استفاده کنید. با این روش جوجه‌ها در بهترین فرم ممکن طعم‌دار می‌شوند.

پیازمون رو به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به گوشت‌هامون اضافه می‌کنیم این کار باعث می‌شه که بوی زهم مرغ گرفته بشه.

همچنین برای این کار از چند تکه فلفل دلمه سبز هم می‌تونید کمک بگیرید‌. فلفل دلمه یک آنتی‌بیوتیک بسیار موثر در پخت و کباب کردن انواع گوشت‌هاست.

ما توی دستور امروزمون سیب‌زمینی کبابی رو ‌هم اضافه کردیم. کافیه سیب‌زمینی‌ها رو به ابعاد دلخواه برش بزنیم و به میکس موادمون اضافه‌اش کنیم (البته شما اگر تمایل ندارید می‌تونید این مرحله رو هم حذف کنید).

گوشت مرغ به خاطر بافت نرم و‌ لطیفی که داره سریعا طعم‌دار شده و ‌تغییر رنگ می‌دهد. تشخیص این تغییر رنگ بسیار راحته.

برای طعم‌دار شدن مرغ‌ها حداقل از بیست دقیقه تا یک ساعت توی‌ یه ظرف در دار زمان بدید.

بعد از طعم‌دار شدن مرغ‌ها اون هارو یکی یکی‌ به سیخ زده، می‌تونید مابین تکه‌های جوجه‌ها از هر سبزیجات دیگه‌ای که دوست دارید استفاده کنید و توی سینی فر بچینید.

اگر شما هم مثل ما عاشق میکس طعم سیب‌زمینی و مرغ هستید سیب‌زمینی‌هاتون رو‌ هم کنار سیخ مرغ‌ها یا جاهای خالی توی سینی بچینید. توی این مرحله با کمک نمک‌پاش روی هر دو سطح سیخ‌هامون نمک می‌پاشیم.

مجددا یادآور می‌شویم یکی از نکته‌های پخت امروزمون اینه که موقع طعم‌دار کردن مرغ‌ها نمک رو به جوجه هامون اضافه نکنیم، این کار باعث سفت شدن بافت مرغ می‌شه و‌ زمان کباب شدن رو بیشتر می‌کنه.

توی بازه زمانی که مرغ‌های ما طعم‌دار و بعد کباب می‌شن، می‌تونید شروع یه پخت برنج مورد نیاز برای این وعده غذایی کنید. تا مرغ‌ها کباب شدن برنج نیز آماده باشه و با هم بشه سروشون کرد.

طرز مزه دار کردن جوجه ترش شمالی

جوجه ترش - مزه دار کردن جوجه

مواد لازم جوجه ترش

  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • مغز گردو ۸ عدد
  • سینه مرغ ۶۰۰ گرم
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • رب انار ترش ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • ماست پر چرب ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه جوجه ترش

مرحله اول

ابتدا سینه مرغ را تمیز کنید و آنرا به صورت قطعات مربع شکل خرد کنید ( کمی کوچکتر از قطعات جوجه کباب ) ، سپس تکه های مرغ را داخل یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و به کاسه اضافه کنید.

مرحله دوم

در مرحله بعدی ماست را در یک کاسه کوچک با زعفران به خوبی مخلوط کنید سپس به کاسه حاوی مرغ اضافه کنید. گردوها را آسیاب کنید و به همراه رب انار ، ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید.جوجه ترش شمالی - مزه دار کردن جوجهمواد را با دست زیر و رو کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و تمام تکه های گوشت مرغ را پوشش دهند. پس از اینکه مواد را به خوبی مخلوط کردید درب کاسه را با یک سلفون بپوشانید و آنرا به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ طعم دار شود.

مرحله سوم

پس از گذشت ۴ ساعت کاسه را از یخچال خارج کنید و تکه های مرغ را به سیخ بکشید. اگر می خواهید کباب را در تابه درست کنید از سیخ چوبی استفاده کنید و اگر می خواهید کباب را با ذغال تهیه کنید از سیخ فلزی استفاده کنید.

برای تهیه جوجه ترش در تابه ابتدا یک تابه بزرگ و جادار روی حرارت قرار دهید و مقداری خیلی کمی روغن مایع در آن بریزید به حدی که فقط کمی چرب شود سپس سیخ ها را داخل تابه بچینید و اجازه دهید جوجه ترش با حرارت بسیار ملایم سرخ شود.

برای تهیه جوجه ترش ذغالی ابتدا منقل را آماده کنید و توجه داشته باشید که ذغال ها حتما به صورت یکدست روشن شده باشند سپس سیخ ها را روی منقل بچینید و جوجه ترش را کباب کنید. در پایان جوجه ترش را به همراه برنج و زیتون پرورده سرو کنید.

طعم جوجه ترش اصیل گیلانی

خیلی از کسانی که در منزل جوجه ترش درست می کنند همیشه با این مشکل مواجه می شوند که جوجه ترش خانگی شان طعمش شبیه به جوجه ترش های گیلانی نیست. یکی از نکات مهم در تهیه جوجه ترش رب انار است.جوجه وسس ترش - مزه دار کردن جوجهدر صورتی که تمایل دارید جوجه ترش شما شبیه جوجه ترش های رستوران های شمال کشور شود باید از رب انار مرغوب شمالی با طعم ترش استفاده کنید. استفاده از رب انار نامرغوب یا رب انار شیرین باعث می شود طعم جوجه ترش شما خیلی عالی نشود.

یکی دیگر از نکاتی که در تهیه جوجه ترش های گیلانی به کار می رود این است که در برخی رستوران ها برای طعم دار کردن جوجه ها از آب انار و آب نارنج تازه استفاده می شود که این موضوع باعث خوشمزه تر شدن جوجه ها می شود.

طرز تهیه جوجه کباب لاری

جوجه لاری - مزه دار کردن جوجه

مواد لازم جوجه کباب لاری

  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • مرغ متوسط ۱ عدد
  • لیمو ترش تازه ۳ عدد
  • ماست پر چرب ۱ لیوان بزرگ
  • پودر پاپریکا ۱ قاشق چایخوری
  • تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری
  • روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل قرمز به اندازه کافی
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز مزه دار کردن جوجه کباب لاری

مرحله اول

برای تهیه جوجه کباب لاری خانگی ابتدا مرغ را پاک کنید و به اندازه جوجه کبابی خرد کنید. یک کاسه بزرگ انتخاب کنید سپس پیاز ها را به صورت حلقه ای یا خلالی خرد کنید و  داخل کاسه بریزید. آب لیمو ترش ها را به کاسه اضافه کنید .

در مرحله بعد تخم گشنیزها را خرد کنید سپس به همراه روغن زیتون ، ماست ، زعفران دم کرده ، پاپریکا ، فلفل قرمز و مقداری نمک به کاسه اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید سپس گوشت مرغ را اضافه کنید

و به خوبی مواد را با دست زیر و رو کنید تا مواد به تمام قسمت های گوشت مرغ برسند. در مرحله بعدی یک سلفون روی درب کاسه بکشید و آنرا به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ استراحت کند و طعم دار شود.

مرحله دوم

پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج کنید و قبل از سیخ کردن مرغ ، خرده های پیاز را از روی قطعات مرغ جدا کنید. در ادامه جوجه ها را سیخ کنید. پس از اینکه سیخ کردن جوجه ها به اتمام رسید منقل را آماده کنید.جوجه کباب لاری - مزه دار کردن جوجهبرای اینکه سیخ ها را روی منقل بچینید حتما باید ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند زیرا ذغال های خام به دلیل وجود دی اکسید کربن برای سلامتی مضر هستند. قبل از قرار دادن سیخ ها روی منقل نمک جوجه ها را تست کنید

و در صورت نیاز کمی نمک بزنید. سپس سیخ ها را روی منقل بچینید و به صورت متداوم آنها را بچرخانید تا به صورت یکدست کباب شوند. پس از اینکه جوجه کباب آماده شد آنرا به همراه برنج یا نان ، فلفل کبابی و گوجه کبابی سرو کنید.

در صورتی که می خواهید جوجه کباب لاری را به صورت جوجه کباب تابه ای در ماهیتابه تهیه کنید کافیست جوجه ها را در سیخ چوبی قرار دهید سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و آنرا با روغن کمی چرب کنید سپس جوجه ها را در آن بچینید تا سرخ شوند.

خرد کردن پیاز

به هیچ وجه پیاز را به صورت ریز یا رنده شده به مواد اضافه نکنید زیرا این کار باعث می شود هنگام کباب کردن جوجه ها قطعات ریز پیاز سریع بسوزند و طعم جوجه کباب را خراب کنند. به همین دلیل حتما پیازها را به صورت خلالی یا حلقه ای درشت خرد کنید.

روش مزه دار کردن جوجه رستورانی

جوجه رستورانی - مزه دار کردن جوجه

مواد لازم برای مرینیت و مزه دار کردن جوجه

  • سینه‌مرغ
  • پیاز
  • روغن هسته انگور
  • روغن زیتون
  • ادویه شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه
  • زعفران دم شده درجه یک
  • فلفل دلمه ای
  • سس باربیکیو
  • سس خردل
  • مایونز کم چرب
  • ماست
  • لیموی تازه

مراحل مرینیت جوجه کباب

ابتدا زعفران درجه یک را روی جوجه ها بریزید و بعد آنها را مخلوط کنید. یادتان نرود دستانتان را ضدعفونی کنید.

بعد پیاز و فلفل دلمه ای را اضافه کنید.

حالا همه مواد را کامل هم بزنید.

سپس دوباره برای رنگ بهتر،کمی زعفران اضافه کنید.

مایونز کم چرب، سس باربیکیو، کمی ماست، سس خردل طعم جوجه شما را بی نظیر خواهد کرد. این ترکیب راز خوشمزه شدن جوجه کباب های ارکیده است.

جوجه مجلسی - مزه دار کردن جوجه

یکی دیگر از رموز خوشمزه بودن جوجه کباب های ارکیده استفاده از روغن هسته انگور می باشد که به دلیل سبک بودن موجب می شود جوجه کباب ها ترد و خوشمزه شوند.

مرحله بعد

کمی روغن زیتون اضافه می کنیم. سپس نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

حالا وقت اضافه کردن زنجبیل است

در مرحله بعد کمی پودر سیر اضافه کنید. سپس آب لیموی تازه را به مخلوط بیفزایید.

حالا همه مواد را با هم ترکیب کنید و بگذارید سه تا چهار ساعت بماند.

دیگر وقت وقت سیخ گرفتن جوجه ها است. وقتی جوجه ها سر میز بیاید همه از عطر و بوی آن لذت خواهند برد. این روش بهترین روش برای طعم دار کردن جوجه کباب است که با شما به اشتراک گذاشتیم تا لحظات خوشمزه ای برایتان خلق کنیم.

فوت و فن‌های مرینیت و طعم دار کردن جوجه به روش رستورانی

۱. برخی‌ هنگام مرینیت کردن جوجه کباب به آن ماست نیز اضافه می‌کنند. ماست در جوجه کباب باعث می‌شود جوجه کباب کمی نرم شود.

۲. سعی کنید پیازها را به صورت درشت خرد کنید تا به گوشت نچسبد و باعث نشود هنگام کباب کردن تکه‌های پیازه بسوزد.

۳. از فلفل دلمه‌ای برای مرینیت کردن جوجه کباب استفاده کنید چون فلفل دلمه‌ای طعم خاصی به جوجه می‌دهد.

۴. از نمک به اندازه زیادی نباید استفاده کنید. نمک زیاد گوشت شما را سفت می‌کند

۵. مجموعه موادی که برای مرینیت‌کردن جوجه کباب استفاده می‌کنید باید بتواند تمام قسمت‌های گوشت‌های خرد شده را بگیرد.

۶. دم کردن زعفران فوت و فن مهمی در درست کردن جوجه کباب است. به این شکل که نخست زعفران را بسابید و بعد از آن به زعفران سابیده شده آب جوش اضافه کنید. در این روش زعفران رنگ بیشتری به غذا می‌دهد.چلو جوجه زعفرانی - مزه دار کردن جوجه

۷. حتما هنگام مرینیت‌ کردن جوجه کباب از روغن استفاده کنید. البته در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید اما روغن باعث می‌شود مواد اضافه شده بهتر گوشت را مزه دار کند. پیشنهاد رستوران ارکیده استفاده از روغن زیتون و روغن هسته انگور می باشد.

۸. گوشت جوجه کباب پس از مزه دار شدن حداقل سه ساعت باید در یخچال بماند. این ماندگاری باعث می‌شود گوشت بهتر مزه دار شود.

۹. هنگام به سیخ کشیدن جوجه کباب، بهتر است تکه‌های گوشت را به هم نچسبانید و فاصله‌ای میان داشته باشند تا بهتر کباب شوند.

۱۰. اگر روی ذغال جوجه را کباب می‌کنید توجه کنید که ذغال شعله‌ای یکدست داشته باشد و به آرامی سیخ‌ها را باد بزنید

۱۱. برای درست کردن جوجه کباب عموما در گوشت سینه مرغ استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید ران مرغ را کباب کنید، بهتر است هنگام خرد کردن گوشت با حوصله‌ بیشتر این کار را انجام دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید