آموزش تهیه سوسیس خانگی برای کسانی که عاشق این غذا هستند اما میخواهند آن را در خانه بصورت کاملا بهداشتی و سالم تهیه نمایند خیلی کاربردی است. بیشتر کودکان عاشق این غذا هستند اما تهیه آن بصورت آماده بسیار مضر است و سلامت کودکان را به خطر می اندازد. پس با روشی که به شما یاد میدهیم سوسیس ها را باب میل تان تهیه و نوش جان کنید.

تاریخچه کوتاهی درباره سوسیس و کالباس

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در کشورهایی مثل یونان مردم برای وعده‌های مختلف روز سوسیس و کالباس درست می‌کردند. برای درست کردن سوسیس و کالباس در یونان باستان باید سیر و گوشت را در هاون می‌کوبیدند و با ادویه‌های هندی و نمک مزه‌دار می‌کردند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی – روش های از بین بردن بوی زهم ماهی

آموزش تهیه سوسیس خانگی خوشمزه

مواد لازم سوسیس
گوشت گوساله یا مرغ ۶۰۰ گرم
سویا نصف پیمانه
سیر ۳ حیه
شیر خشک ۱۵ گرم
آرد سفید ۱۸۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
سس کچاپ ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۵۰ گرم
اسانس دود ۲ قطره
آب یخ ۱۰۰ گرم
کاور سوسیس ۲ متر
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه ½ قاشق چایخوری
آویشن ½ قاشق چایخوری
هل ½ قاشق چایخوری
میخک ½ قاشق چایخوری
جوز هندی ½ قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز ½ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل ½ قاشق چایخوری
پودر پیاز ۱ قاشق چایخوری
پودر سیر ۱ قاشق چایخوری
دارچین ¼ قاشق چایخوری

مراحل تهیه سوسیس خانگی

مرحله اول

در مرحله اول از آموزش تهیه سوسیس خانگی باید از گوشت نیمه منجمد استفاده کنیم، به همین دلیل اگر می خواهید از گوشت تازه مرغ یا گوساله برای تهیه سوسیس استفاده کنید آنرا در فریزر قرار دهید تا منجمد شود، سپس با یک کارد تیز به قطعات کوچک تر تبدیل کنید.

سوسیس گوشت خانگی - آموزش تهیه سوسیس خانگی

مرحله دوم

گوشت نیمه منجمد را به همراه سویا، شیر خشک، آرد سفید، آب یخ، تخم مرغ، روغن مایع، سس کچاپ، سیر و اسانس دود داخل مخلوط کن می ریزیم و خوب میکس می کنیم تا خمیری یکدست به دست بیاید. حالا باید ادویه های سوسیس را اماده کنیم.

مرحله سوم

ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که ادویه های سوسیس همه باید آسیاب شده و به صورت پودر باشند. فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، آویشن، هل، میخک، جوز هندی، تخم گشنیز، زنجبیل، پودر پیاز، پودر سیر و دارچین را با هم مخلوط می کنیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سمبوسه آبادانی خوشمزه به دو روش به همراه نکات پیچیدن سمبوسه

مرحله چهارم

حالا تمام ادویه ها را داخل یک الک ریز می ریزیم و الک می کنیم تا مخلوط ادویه های ما کاملا نرم و یکدست شود. در ادامه مخلوط ادویه ها را به مخلوط کن اضافه می کنیم و چند پالس می زنیم تا ادویه ها به خورد خمیر سوسیس بروند.

موادلازم برای تهیه سوسیس - آموزش تهیه سوسیس خانگی

مرحله پنجم

پس از اینکه خمیر سوسیس در مخلوط کن شکل گرفت، آنرا خارج می کنیم و روی سطح کار به مدت ۳۰ دقیقه با دست ورز می دهیم تا کاملا منسجم شود. پس از ورز دادن تقریبا خمیر سوسیس ما اماده است و باید به مرحله کاو ر و پخت برویم.

مرحله ششم

اگر چرخ گوشت شما سوسیس ساز دارد انرا نصب کنید و خمیر سویس را داخل چرخ گوشت بریزید و کاور سوسیس را جلوی لوله سوسیس ساز قرار دهید تا پر شود. اگر سوسیس ساز ندارید خمیر سوسیس را داخل قیف بریزید.

مرحله هفتم

سر قیف را داخل کاور سوسیس بگذارید و آنرا پر کنید. پس از اینکه کاور سوسیس پر شد با نخ سوسیس ها را به اندازه های دلخواه تقسیم می کنیم. به این صورت که سر و ته هر سوسیس را با نخ محکم می بندیم تا خمیر سوسیس موجود در کاور به طور کامل از هم جدا شود.

سوسیس خوشمزه - آموزش تهیه سوسیس خانگی

مرحله هشتم

نکته مهم در مورد کاور کردن سوسیس این است که نباید هوا وارد کاور شود و به خوبی هواگیری شود. مخصوصا اگر با قیف کاور را پر می کنید به اندازه یک سوسیس که کاور را پر کنید انرا با دست فشرده کنید و با نخ آنرا محکم ببندید سپس سوسیس بعدی را پر کنید.

مرحله نهم

حالا سوسیس های اماده شده را به مدت ۴۵ دقیقه در هواپر قرار می دهیم تا بپزند. اگر هواپز ندارید سوسیس ها را داخل یک ظرف فلزی قرار دهید، سپس در قابلمه بزرگتر حاوی آب جوش قرار دهید و درب قابلمه بزرگتر را بگذارید تا بخار آب سوسیس ها را بپزد.

مرحله دهم

در مرحله آخر از آموزش تهیه سوسیس خانگی پس از پخت سوسیس انها را زیر آب سرد می گیریم تا خنک شوند سپس به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا استراحت کنند. پس از گذشت ۲۴ ساعت می توانید از سوسیس های دست ساز خود در انواع غذاها استفاده کنید.

قالب زدن سوسیس - آموزش تهیه سوسیس خانگی

نکات طرز تهیه سوسیس خانگی

مدت زمان نگهداری سوسیس

سوسیس خانگی به دلیل اینکه حاوی مواد نگهدارنده نیست، باید هر چه سریعتر مصرف شود. البته اگر آنرا درون یخچال و در بسته بندی مناسب و در بسته، بدون عبور هوا قرار دهیم، می توانیم سوسیس خانگی را حداکثر به مدت یک هفته نگهداری کنیم.

انواع سوسیس - آموزش تهیه سوسیس خانگی

چه کار کنیم سوسیس چروک نشود و روغن نیاندازد؟

یک فوت و فن سوسیس خانگی را به یاد داشته باشید، برای اینکه سوسیس روغن نیندازد و کاور سوسیس چروک نشود باید مایه سوسیس را در کاور به خوبی فشرده و هواگیری کنید و سپس کاور را محکم با نخ ببندید. در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و سوسیس‌های پیچیده شده داخل کاور را با احتیاط در آب جوش بیندازید. درب قابلمه را باز بگذارید تا سوسیس‌ها روی شعله ملایم گاز در آب جوش بپزند. علت چروک شدن کاور سوسیس محکم نبستن و فشرده نکردن کافی مایه سوسیس در کاور است.

سوسیس مرغ - آموزش تهیه سوسیس خانگی

 علت وا رفتن سوسیس خانگی چیست؟

اگر مایه به دست آمده سفت بود باقی مانده آب یخ را به آن اضافه کنید و به مدت یک دقیقه دیگر میکس کنید. علت وا رفتن سوسیس خانگی یا سفتی بیش از حد آن رعایت نکردن مرحله اضافه کردن یخ است.

یک علت دیگر وا رفتن و خرد شدن سوسیس خانگی جوش خوردن بیش از حد سوسیس‌ها است. همین ۴۵ دقیقه زمان کافی است، نه بیشتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید