طرز تهیه پلو شاه عباسی معروف و خوشمزه به هراه ویدیو آموزش مرحله به مرحله ی آن را در پارس مگ مشاهده نمایید. نکات کلیدی برای بهتر شدن این غذای خوشمزه را بخوانید.

پلو شاه عباسی چیست؟

پلو شاه عباسی یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای سنتی از غذاهای لا پلویی محسوب می شود که تقریبا می شود گفت این غذا خورش قیمه و برنج است که قبل از دم کشیدن برنج با هم ترکیب می شوند.

اگر از غذاهای لا پلویی خوشتان می آید مطمئنا این غذای خوشمزه هم می تواند یک گزینه مناسب با سلیقه شما باشد. این غذا به طور معمول از گذشته با گوشت گوسفندی تهیه می شده است، اما اگر به هر دلیلی نمی توانید گوشت قرمز مصرف کنید می توانید این غذای خوشمزه را با گوشت مرغ یا بوقلمون نیز درست کنید، برای مشاهده این آموزش آشپزی مجلسی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
برنج 3 پیمانه
لپه 1 پیمانه
پیاز 2 عدد متوسط
گوشت گوسفندی 400 گرم
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

مراحل تهیه پلو شاه عباسی

قیمه پلو - طرز تهیه پلو شاه عباسی

مرحله اول

در طرز تهیه پلو شاه عباسی سنتی و خوشمزه ابتدا لپه ها را داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب اضافه می کنیم و کنار می گذاریم تا به مدت 6 ساعت خیس بخورند تا نفخ شان به طور کامل گرفته شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی – روش های از بین بردن بوی زهم ماهی

مرحله دوم

در این مدت 2 الی 3 مرتبه آب آن ها را تعویض می کنیم تا نفخ لپه ها از بین برود.بعد لپه ها را داخل صافی می ریزیم و می شوییم.کمی روغن داخل قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و لپه ها را داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله سوم

سپس تفت می دهیم و کمی زردچوبه روی آن ها می پاشیم و مجددا تفت می دهیم(این کار باعث له نشدن لپه ها در زمان پخت می شود)و آب جوش روی لپه ها می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و صبر می کنیم تا به مدت تقریبا 2 ساعت بپزند.

قیمو پلوی خوشمزه - طرز تهیه پلو شاه عباسی

مرحله چهارم

سپس تا پخت لپه ها باقی مواد را آماده می کنیم.گوشت گوسفندی را روی تخته آشپزخانه می گذاریم و به صورت مکعبی خرد می کنیم.1 عدد از پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی ریز خرد می کنیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه به دو روش مجلسی

مرحله پنجم

قابلمه ای را روی حرارت ملایم می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و پیاز ها را نیز به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک شوند و بعد صبر می کنیم تا طلایی و سرخ شوند و آنوقت گوشت های خرد شده را داخل قابلمه می ریزیم

مرحله ششم

سپس با پیازها تفت می دهیم تا رنگ گوشت ها تغییر کند و بعد کمی زردچوبه روی گوشت ها می پاشیم و مجددا آن ها را تفت می دهیم و آب جوش روی مواد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا به مدت 2 الی 3 ساعت گوشت ها کاملا پخته و نرم شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه لپه ها مغز پخت شدند،کمی نمک روی لپه ها می پاشیم و قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.گوشت ها را نیز بررسی می کنیم اگر پخته بودند کمی نمک به آن اضافه می کنیم و از روی حرارت بر می داریم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو خوشمزه با گوشت و مرغ

پلو شاه عباسی مجلسی - طرز تهیه پلو شاه عباسی

مرحله هشتم

پیاز باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی ریز خرد می کنیم و تابه ای را روی حرارت ملایم می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند.

مرحله نهم

سپس رب گوجه فرنگی را نیز به آن اضافه می کنیم و به مدت 1 دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود و بعد لپه های پخته شده را به همراه گوشت پخته شده به آن اضافه می کنیم و فلفل روی مواد می پاشیم.

مرحله دهم

حالا همین طور زعفران دم کرده را نیز می افزاییم و همگی مواد را خوب زیر و رو می کنیم و تفت می دهیم. سپس داخل قابلمه ای آب می ریزیم و کمی نمک داخل آن می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب زودتر به جوش بیاید.

مرحله یازدهم

در این مرحله برنج را می شوییم و آب داخل آن را خالی می کنیم و زمانیکه آب در حال جوشیدن بود برنج را داخل قابلمه می ریزیم و 6 الی 7 دقیقه زمان می دهیم تا برنج نیم پز شود.بعد برنج را لای دندان تست می کنیم.

مرحله دوازدهم

اگر اطراف آن نرم و مغز برنج سفت بود برنج را آبکش می کنیم.قابلمه را روی حرارت می گذاریم و داخل آن روغن می ریزیم و نان یا سیب زمینی حلقه ای کف آن می چینیم تا ته دیگ داشته باشیم. بعد با کفگیر کمی از برنج داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله سیزدهم

بعد لایه بعدی از قیمه می ریزیم و مجددا از برنج و لایه بعدی از قیمه می ریزیم تا برنج تمام شود و درب قابلمه را می گذاریم. در ادامه اول حرارت را کمی زیاد می کنیم تا تقریبا به مدت 5 دقیقه بخار داخل قابلمه بپیچد.

مرحله چهاردهم

بعد حرارت را کم می کنیم تا غذا به مرور زمان دم بکشد و بپزد.بعد از اینکه پلو شاه عباسی ما پخته شد روی آن روغن می ریزیم و با کفگیر پلو و قیمه را مخلوط می کنیم و کمی زعفران دم کرده نیز روی آن می ریزیم و داخل دیس می کشیم و نوش جان کنید.

پلو شاه عباسی - طرز تهیه پلو شاه عباسی

نکات کلیدی در تهیه قیمه لاپلو

  1. در صورت نداشتن پودر لیمو از لیموعمانی استفاده شود.
  2. اگر پودر هل نداشتید از دانه هل استفاده کنید.
  3. لپه را زیاد تفت ندهید تا دیرپز شود.
  4. غلظت مواد باید اندازه لوبیا پلو باشد نه بیشتر.
  5. برنج را زنده تر از همیشه آبکش کنید.
  6. میزان پخت گوشت و لپه به اندازه باشد تا زمانی که با بخار برنج پخته می شود له نشود.
  7. بنا به ذائقه خود می توانید لای برنج کمی دارچین یا ادویه پلویی استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید