انتخاب تابلو مناسب با توجه به سبک دکوراسیون یکی از دغدغه های افرادیست که به اصول چیدمان خانه اهمیت میدهند. ما نکات ساده ای را به شما یاد میدهیم تا با بهره گیری از آنها بهترین انتخاب را برای خرید تابلو کنید.

در انتخاب تابلو مناسب برای خانه به چه نکاتی توجه کنیم

دیوارکوب‌ها، آثار هنری و عکس‌ها مثل مرواریدی است که دکوراسیون خانهٔ شما را تکمیل می‌کند. تزئین دیوار با آثار هنری چشم‌نواز است، به فضا انسجام می‌بخشد و باعث می‌شود دکوراسیون خانه بیش از پیش جذاب شود.

جستجو برای پیدا کردن تابلو، عکس یا اثر هنری دلخواه ارزش صرف وقت و هزینه را دارد، چون باعث می‌شود فضا و دکوراسیون خانه زیبا و چشم‌نواز شود.

تابلو نقاشی - انتخاب تابلو مناسب

هرچند برای دکور خانه هیچ قانون مشخصی وجود ندارد، اما پیروی از دستورالعمل‌های زیر به شما در انتخاب بهترین وال آرت، از نقاشی گرفته تا عکس، کمک می‌کند. باید با توجه به اندازه، استایل، رنگ، تم و … برای تزئین دیوارهای خانه تصمیم بگیرید.

مهم‌ترین توصیه‌ای که هر فردی برای انتخاب بهترین وال آرت برای تزئین دیوار به آن نیاز دارد، این است: آن چیزی را که دوست دارید انتخاب کنید. اگر احساس کردید تابلویی در شما احساس آرامش ایجاد نمی‌کند، آن را روی دیوار نزنید.

اینجا خانهٔ شما است و می‌توانید پول‌تان را برای خرید چیزی صرف کنید که دوست دارید. هرچند برخی از افراد برای دکوراسیون منزل خود از یک طراح کمک می‌گیرند، اما این بدین معنا نیست که دکوراسیون منزل نمی‌تواند مناسب استایل خاص خود شما باشد.

این شما هستید که در آن خانه زندگی می‌کنید، بنابراین چیزی بخرید که واقعا دوستش دارید و از تماشای آن روی دیوار لذت می‌برید.

تابلو مینیمال - انتخاب تابلو مناسب

انتخاب تابلو مناسب بر اساس سایز

برای دکور دیوار حتما باید به اندازهٔ اثر هنری توجه کنید. با در نظر گرفتن نکات زیر می‌توانید بفهمید چه تابلویی برای دیوار شما مناسب است:

  • تابلوی بسیار بزرگ: طول این تابلوها یک متر یا بیشتر است. قبل از خرید تابلوی بسیار بزرگ حتما طول دیوار را اندازه‌گیری کنید تا مطمئن شوید تابلو روی آن فضای مناسبی دارد. تابلوهای اینچنینی به‌عنوان نقطهٔ کانونی دیوار یا اتاق عمل می‌کنند.
  • تابلوی بزرگ: طول تابلوهای بزرگ معمولا بین ۸۰ سانتی‌متر تا یک متر است. چنین تابلویی هم می‌تواند به‌عنوان تزئین مرکزی دیوار باشد و هم برای ایجاد تعادل، در کنار تابلوهای کوچک‌تر به کار رود. استفاده از یک یا دو تابلوی بزرگ برای یک اتاق استاندارد است.
  • تابلوی مدیوم یا متوسط: تابلوهایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، ۶۰ الی ۸۰ سانتی‌متر طول دارند. این تابلوها هم به تنهایی و هم در ترکیب با چند تابلوی دیگر می‌توانند دیوار اتاق شما را زیباتر کنند. هنگام نصب تابلوی متوسط، دقت کنید که محل قرارگیری آن متقارن باشد.
  • تابلوی کوچک: تابلوهای کوچک را می‌توان بالای قفسه، روی دیواری که مبل جلوی آن قرار دارد و همچنین دیوارهای کوتاه نصب کرد. طول این تابلوها معمولا ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر است. می‌توانید چند تابلوی کوچک (۳ الی ۶ عدد) را روی دیوار کنار هم نصب کنید.
  • تابلوی بسیار کوچک: تابلوهایی که طول‌شان کمتر از ۴۵ سانتی‌متر است، در این دسته قرار می‌گیرند. اندازهٔ این تابلوها معمولا به اندازه یک برگ کاغذ یا کوچک‌تر از آن است. گالری‌ها معمولا تابلوهای کوچک را به‌صورت کلکسیون‌های ۳ الی ۴تایی می‌فروشند.

حتما هنگام خرید تابلو، اندازه اتاق را در نظر بگیرید. مثلا در دکوراسیون فضاهای کوچک معمولا از تابلوهای بزرگ و بسیار بزرگ استفاده نمی‌شود، همان‌طور که تابلوهای کوچک مناسب دیوارهای پذیرایی نیست.

تابلو پاییز - انتخاب تابلو مناسب

چند قانون کلی در مورد اندازه‌گیری وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • طول تابلو باید حدودا دو سوم طول مبل یا المان پایینش باشد.
  • تابلو باید حداقل ۱۵ سانتی‌متر بالاتر از لبه مبل یا المان پایینش نصب شود.
  • تابلوی کوچک نمی‌تواند فضای بزرگی مثل پذیرایی را پر کند؛ در چنین فضاهایی حتما چند تابلوی کوچک را کنار هم نصب کنید تا زیباتر دیده شود.
  • هنگام انتخاب تابلو، ارتفاع سقف را نیز در نظر بگیرید؛ طول و عرض تابلو باید طوری باشد که فضا را به شکل مناسبی پر کند.
  • برای نصب تابلو در فضاهای معمول، وسط تابلو حدودا باید در راستای چشم مخاطب باشد.

تابلو سه تکه - انتخاب تابلو مناسب

استایل

از بین همهٔ روش‌هایی که برای انتخاب تابلوی مناسب وجود دارد، انتخاب بر اساس استایل، طبیعی‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌رود. بیش از هر چیز، انتخاب تابلو باید بر اساس استایل و سبک شخصی شما و دکورتان باشد؛ مثلا ممکن است یک نفر طرح‌‌های قدیمی و عتیقه را بپسندد و برخی طرح‌های مدرن.

بعد از در نظر گرفتن پارامترهایی مثل اندازه یا رنگ‌بندی، طرحی را انتخاب کنید که دوست دارید. رعایت نکات زیر می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند:

  • تابلویی را انتخاب کنید که با استایل اتاق از جمله مبلمان یا دکوراسیون مطابقت داشته باشد.
  • حداقل یک تابلوی بزرگ و چشمگیر بخرید که دوست دارید در چند سال آینده مقابل چشم‌تان باشد.
  • ست‌های چندتایی یا حتی مجموعه‌ای از تابلوهای کوچک یا بسیار کوچک را هم در نظر بگیرید. چنین تابلوهایی برای دیوارهای کوتاه گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود.
  • بوم، فریم و قاب تابلو می‌تواند مناسب استایل دکوراسیون انتخاب شود.

تابلو ابر و بادی - انتخاب تابلو مناسب

انتخاب تابلو مناسب بر اساس رنگ

تابلو یا اثر هنری که می‌خواهیم روی دیوار نصب کنیم، باید با رنگ اتاق هارمونی داشته باشد. برای رنگ دیوار نمی‌توان از هر رنگی استفاده کرد، اما می‌توان تابلوهایی با رنگ‌های مختلف و دلخواه روی آن نصب کرد. برای انتخاب تابلو بر اساس رنگ، موارد زیر بسیار حائز اهمیت هستند.

تابلویی بخرید که همرنگ وسایلی باشد که داخل فضا وجود دارد. اصول این سبک شامل موارد زیر می‌شود:

  • پس‌زمینه تابلوی اصلی باید با رنگ دیوار مطابقت داشته باشد.
  • هنگام انتخاب رنگ‌ها و سایه‌های مکمل، به چرخهٔ رنگ (که در مقاله «تئوری رنگ» به‌طور کامل توضیح دادیم) مراجعه کنید.
  • از یک رنگ اما با سایه‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال تابلویی با رنگ آبی تیره روی دیواری به رنگ آبی روشن بسیار زیبا به نظر می‌رسد.
  • تابلو باید یکی از سایه‌های به کار رفته در اتاق را داشته باشد. در اکثر فضاها نباید بیش از ۴ رنگ و سایه وجود داشته باشد.
  • اگر در مورد انتخاب رنگ تابلو شک دارید، رنگ‌های سیاه و سفید می‌تواند به کمک‌تان بیاید. سیاه و سفید با هر چیزی مطابقت دارد و در عین حال به ظرافت و زیبایی فضا می‌افزاید.
  • از انتخاب رنگ‌های روشن و نئونی بپرهیزید، چون این رنگ‌ها با رنگ‌های خنثی دیوار هارمونی ندارد.
  • رنگ تابلو باید متناسب با اتاق باشد. به‌عنوان مثال اگر رنگ غالب اتاق سیاه و سفید با کوسن قرمز است، تابلوی سیاه و سفیدی انتخاب کنید که رنگ قرمز هم به‌صورت جزئی در آن به کار رفته باشد. از آینه برای بازتاب تابلو استفاده کنید. این کار باعث می‌شود اتاق بزرگ‌تر دیده شود و جلوهٔ تابلوی روی دیوار را دوبرابر کند.

تابلو عکس پرنده - انتخاب تابلو مناسب

از طرف دیگر می‌توانید تابلویی با سایه‌های پررنگ‌تری در همان رنگ‌بندی انتخاب کنید. رنگ دیوار شما را محدود نمی‌کند، بلکه می‌تواند پایه‌ای برای تکامل استایل شخصی‌تان باشد.

  • به جای رنگ، تابلو را با استایل و آثار هنری ست کنید. آثار مختلف یک هنرمند شاید رنگ‌های متفاوتی داشته باشند، اما همگی استایل مشابه دارند.
  • برای دکور کردن دیوار، با بافت و رنگ، مبلمان و اکسسوری بازی کنید. تابلوهایی بخرید که از جنس‌های مختلف مثل چوب و استیل ساخته شده است. اکسسوری و المان‌های دکوراتیو را مطابق با رنگ تابلو انتخاب کنید.
  • بر اساس ته‌رنگ تابلو بخرید. ته‌رنگ‌ها ویژگی‌های اصلی تصویر است. مثلا ته‌رنگ‌های قهوه‌ای تیره روی دیواری به رنگ قهوه‌ای روشن فوق‌العاده دیده می‌شود، حتی اگر در تابلو قهوه‌ای روشن وجود نداشته باشد.
  • از قاب عکس‌ها برای نشان دادن استایل مورد علاقه‌تان استفاده کنید؛ قاب‌ها لزوما نباید در رنگ‌های استانداردی مثل سیاه، سفید، نقره‌ای یا طلایی باشند.
  • دو یا سه رنگ جدید وارد اتاق‌تان کنید. استفاده مکرر از یک رنگ تاثیر آن در اتاق را افزایش می‌دهد.

تابلو 5 تکه - انتخاب تابلو مناسب

انتخاب تابلو مناسب بر اساس تم

آیا خانهٔ خود را بر اساس تم یا ایدهٔ خاصی ساخته‌اید؟ شاید المان‌های دکوراتیو خانه‌تان را با این قصد نخریده باشید، اما اکثر افراد چیزهایی می‌خرند که تم مشترک دارند (حتی به‌صورت ناخودآگاه).

به‌عنوان مثال خانه‌ای با تم ساحل دیوارهای روشن یا براق، تابلوهایی از موجودات دریایی و اشیایی از تخته پاره‌های کندهٔ درختی (که موج به ساحل آورده باشد) دارد.

دکوراسیون خانه‌هایی که تم خاصی دارند، ساده است؛ چون می‌توانید وسایلی که با تم شما تناسب ندارند را به‌راحتی حذف کنید.

نصب تابلو - انتخاب تابلو مناسب

تابلو طاووس - انتخاب تابلو مناسب

بر اساس مکان نصب

  • برای نصب تابلوهای مدرن در اتاق پذیرایی یا اتاق نشیمن بهتر است که آن‌ها را پشت سر کاناپه اصلی یا روی بزرگ‌ترین دیوار نصب کنید. البته باید بدانید که عرض تابلوی شما نباید بیش‌تر از عرض کاناپه‌ باشد.
  • همیشه تابلوها را طوری نصب کنید که با سطح دید شما هم تراز باشند. تابلوهای خیلی بالاتر یا پایین‌تر از خط دید فضا را بی‌تناسب نشان می‌دهند.

تابلو چند تکه گل - انتخاب تابلو مناسب تابلو برگ سبز - انتخاب تابلو مناسب

بر اساس نحوه چیدمان

  • اگر می‌خواهید چند تابلوی نقاشی را کنار هم در چند ردیف قرار دهید بهتر است تابلوهای روشن را بالاتر و آن‌هایی را که رنگ تیره‌تری دارند در ردیف‌های پایین‌تر نصب کنید.
  • موضوع تابلوهای کنار هم را یکسان در نظر بگیرید. به‌طور مثال اگر به تابلوهایی با موضوع دریا و اقیانوس علاقه‌مندید، تصاویری از خانه‌های ساحلی، ماهیگیری، قایقرانی و … را کنار هم قرار دهید.
  • برای انتخاب تابلو مناسب خانه اگر می‌خواهید تابلوی شما بیشتر جلب توجه کند، در بخش بالایی آن چراغی برای نورپردازی نصب کنید که شاخه آن قابلیت تنظیم شدن را داشته باشد و نور را روی سطح تابلو بتاباند. در این صورت تابلوی شما جلوه بیشتری خواهد داشت.
  • اگر می‌خواهید دیوار شما بلندتر به‌نظر برسد از چیدمان عمودی استفاده کنید اما اگر می‌خواهید دیوار کشیده‌تر شود، تابلوها را به‌صورت افقی کنار هم قرار دهید.
  • گاهی اوقات می‌توانید از تابلوها برای پوشاندن نقص‌های دیوارها استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که در این صورت هم باید ارتباط مشخصی بین این قاب با سایر تابلوها وجود داشته باشد تا تابلویی که برای این منظور در نظر گرفته‌اید ناموزون و بی‌ربط به‌نظر نرسد.

تابلو خاص - انتخاب تابلو مناسب

قاب تابلو

قاب یکی از تاثیرگذارترین عناصر بوده که نه تنها می‌تواند تابلو را شکیل‌تر کرده بلکه به فضا شخصیت بدهد. از این رو، تابلو با قاب برای فضاهای رسمی‌تر مناسب بوده و تابلو بدون قاب برای محیط‌های دیگر.

اما نوع قاب نیز نقش مهمی در این زمینه دارد؛ قاب‌هایی با رنگ‌های سفید، مشکی یا ونگه و یا قاب‌های پهن و نازک که هر یک بنا به کاربری و دکوراسیون آن فضا انتخاب می‌شوند.

تابلو با قاب پهن برای تابلو‌های بزرگ‌تر که معمولا هم در فضای اتاق پذیرایی و فضاهای مشابهی که رسمی‌تر هستند، مناسب است.

در مورد رنگ قاب هم باید دید که کلیت دکوراسیون خود را چگونه و به چه سبک و سیاقی طراحی کرده‌اید؛ به زبان دیگر اگر از مبلمان چوبی با کنده کاری در دکوراسیون خود به کار برده‌اید، بهتر است از یک قاب چوبی متناسب با رنگ چوب مبلمان خود استفاده کنید.

اگر قاب چوبی تابلو، کنده کاری هم داشته باشد که حتی تناسب بیشتری هم پیدا می‌کند و باعث می‌شود که چشم بیننده چرخش هم داشته باشد.

تابلو هنری - انتخاب تابلو مناسب

تابلو را بر اساس یک اثر الهام‌بخش انتخاب کنید

اثر الهام‌بخش می‌تواند هر چیزی باشد که شما دوستش دارید، از روسری مورد علاقه‌تان گرفته تا یک فرش. این اثر لازم نیست حتما یکی از وسایل اتاق باشد؛ چنین چیزی باید رنگ و الگوی خاص داشته و یادآور احساس یا فضای خاصی باشد. دکور کردن خانه بر اساس یک اثر الهام‌بخش به‌عنوان راهنما و هدایتگری برای خرید سایر اسباب منزل محسوب می‌شود. این اثر می‌تواند یک اثر هنری، مبلی که دوست دارید یا حتی یک گلدان باشد.

اگر بر این اساس می‌خواهید تابلو انتخاب کنید، رعایت نکات زیر می‌تواند به کمک‌تان بیاید:

  • از اثر الهام‌بخش برای تعیین رنگ‌بندی اتاق استفاده کنید. بهتر است آن را به سه یا چهار رنگ محدود کنید.
  • تابلویی را انتخاب کنید که مطابق رنگ اتاق باشد. اگر می‌خواهید رنگ جدیدی استفاده کنید، باید حتما حداقل در دو جا داخل اتاق از آن رنگ استفاده کنید.
  • به غرایز طبیعی خود اعتماد کنید؛ قرار نیست اتاق شما کاملا منطبق با اصول زیبایی معماری داخلی باشد. چیزی بخرید که دوست دارید و احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند.

تمامی نکات را برای خرید بهترین تابلو برای دیوار خانه را مرور کردیم؛ اما می‌دانید داشتن تابلو و تزئینات روی دیوار چقدر اهمیت دارد؟ در ادامه بر اهمیت وال آرت در طراحی دکوراسیون منزل می‌پردازیم.

تابلو طبیعت - انتخاب تابلو مناسب

وال آرت نقطهٔ کانونی را در فضا ایجاد می‌کند

یکی از اساسی‌ترین اصول طراحی داخلی این است که هر فضایی به یک نقطه کانونی یا المان طراحی نیاز دارد که به محض ورود توجه را به خود جلب کند. یک تابلو یا هر دکوری روی دیوار می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. تصور کنید تابلویی که به آن علاقه دارید، در فضای خانه و بالای شومینه یا در اتاق خواب بالای تخت قرار دارد.

هنگام انتخاب تابلو به‌عنوان نقطه کانونی فضای مورد نظر، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید اندازهٔ تابلو است. گاهی تابلو به قدری کوچک است که در مقابل بزرگی وسایلی مثل مبل اصلا به چشم نمی‌آید و بعضا هم به قدری بزرگ است که گویی کل فضای اتاق را اشغال کرده است. حتما هنگام خرید به اندازه دیواری که قرار است تابلو را روی آن نصب کنید و البته نکات ذکر شده، دقت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید