علائم انگلها در بزرگسالان و کودکان را بشناسید تا از ایجاد عوارض و بیماری های احتمالی آن جلوگیری کنید. همه ی ما روزانه در معرض آلودگی های مختلفی قرار می گیریم ولی با رعایت یکسری نکات می توان تا حدود زیادی از ابتلا به انگل جلوگیری کرد. روش های خانگی و دارویی درمان انواع انگل را در این بخش از سلامت پارس مگ بخوانید.

کرم روده بزرگسالان - علائم انگلها در بزرگسالان

فهرست محتوا نمایش

انگل (parasite) چیست؟

یک موجود زنده است که بر رو یا درون یک میزبان زنده، زندگی می کند و غذای خود را از غذایی که میزبان مصرف می کند، به دست میاورد. سه دسته ی اصلی از انگل ها هستند که موجب بیماری در انسان می شوند: انگل های آغازین یا تک یاخته، کرم روده و انگل خارجی که در بیرون بدن انسان زندگی می کند.

انواع انگل

انگل های کرمی گرد

این نوع از انگل می تواند در روز 200.000 تخم بگذارد و تا 4 متر و نیم طول دارد. برآوردها نشان می دهد که 1 میلیارد نفر آلوده به این انگل هستند.

علائم عبارتند از:ناراحتی بالای شکم، آسم، بی خوابی، آپاندیسیت، پریتونیت، تب، کاهش وزن و جوش ناشی از ترشحات یا ضایعات انگل ها.

تعداد زیادی از آن ها می توانند باعث انسداد مجاری روده، خونریزی در کبد، پانکراتیت، کاهش اشتها و جذب ناکافی غذاهای هضم شده شوند.

کرم قلاب دار

این انگل بیش از 700 میلیون نفر را در سرار جهان آلوده کرده است. کرم قلاب دار ترکیبی پیچیده از پاسخ های ایمنی میزبان و پاتولوژیک را القا می کند.

لاروهایش روی پوست نفوذ می کنند، هنگامی که این کرم ها به سن بلوغ می رسند، می توانند قدرت، انعطاف پذیری و سلامت کلی قربانی را بگیرند.

کرم های جوان از دندان هایشان برای سوراخ کردن دیواره روده استفاده می کنند و از خون شما تغذیه می کنند.

علائم بیماری عبارتند از:کمبود آهن، درد شکمی، از دست رفتن اشتها، کمبود پروتئین, پوست و مو، سوزش پوست، تورم، تورم ذهنی و در نهایت نارسایی قلبی.

کرمک

کرمک ناشی از کرم گرد است. این کرم از هر پنج کودک، یکی را آلوده می کند. علائم ممکن است شامل خارش و سوزش مقعد یا واژن، اختلالات هاضمه، بی خوابی، تحریک پذیری یا تحریک پذیری باشد. همچنین ممکن است هیچ علائمی را نداشته باشید.

کرم ماده از مقعد بیرون می خزد و هر روز حدود 15.000 تخم می گذارد. در جای هوا خور، تخم ها می توانند در حدود دو روز در هر جایی زنده بمانند. این کرم ها سفید هستند و می توانند تا حدود نیم اینچ رشد کنند.

کرم روده - علائم انگلها در بزرگسالان

کرم نواری

این عفونت در چند هزار میلیون نفر در سراسر جهان تخمین زده می شوند. علایمش خارش، مدفوع خونی، درد در قسمت تحتانی شکم, کاهش وزن، پرولاپس رکتوم، تهوع و کم خونی است. خونریزی وقتی رخ می دهد که کرم ها به دیواره روده نفوذ کنند و عفونت های باکتریایی معمولاً بوجود می آید. آن ها می توانند 1-2 اینچ رشد کنند.

این کرم ها ممکن است تا 10 متر و نیم طول داشته باشند و ده سال داخل روده فرد رشد کنند. برخی از کرم های نواری می توانند به اندازه یک میلیون در روز تخم گذاری کنند. بدن آن ها در بخش های مجزا با قلاب ها و فنجان ها در جمجمه است.

کرم پهن

اینها در مثانه، خون، کبد، ریه، کلیه و روده یافت می شوند. عفونت های انسانی دنباله ها در سراسر جهان بیش از 10 میلیون نفر است. آن ها می توانند باعث بیماری های شدید دستگاه گوارش، مثانه، کبد و تخریب سلول های خونی شوند. طول آن از 1 تا 2.5 سانتی متر است.

انگل روده چیست؟

عفونت انگل روده، شرایطی است که در آن، انگل، روده ی انسان و حیوانات را دارای عفونت می کند. این موجودات ها می توانند در هر جای بدن انسان زندگی کنند ولی بیشتر آن ها ترجیح می دهند که در دیواره ی روده باشند.

کرم روده

کرم روده یا کرم های انگلی، یکی از اصلی ترین انواع انگل های روده هستند. انواع شایع کرم های روده شامل این موارد هستند:

  • کرم های پهن یعنی کرم کدو و کرم های قلاب.
  • کرم های گرد که موجب آسکاریس، کرمک و عفونت های کرم قلاب دار می شوند.

علائم کرم معده

کرم معده شامل:

  • آسکاریس
  • و کرم کدو می شود.

علائم کرم آسکاریس

کرم آسکاریس - علائم انگلها در بزرگسالان

علائم آسکاریس موارد زیر هستند:

  • سرفه
  • خس خس کردن یا با صدانفس کشیدن
  • سینه پهلو یا ذات الریه
  • تنگی نفس
  • وجود خون در خلط
  • احساس ناراحتی در قفسه ی سینه
  • تب

علائم انگلها در بزرگسالان

علائم رایج کرم روده عبارتند از:

  • دردهای شکمی یا التهاب
  • اسهال
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • باد/نفخ
  • کوفتگی
  • کاهش وزن غیرقابل توجیه
  • حالت تهوع
  • ضعف
  • اسهال
  • درد شکمی
  • گشنگی یا از دست دادن اشتها
  • کوفتگی
  • کاهش وزن
  • کمبود مواد معدنی و ویتامین

علائم انگل در کودکان

در کودکان در بیشتر موارد، بدون علائم است. بعضی موقع ها کودکان قرمز می شوند و در ناحیه تحتانی یا اطراف آن خارش  دارند که معمولا در شب بدتر می شود.

  • قرمز شدن اطراف ناحیه تحتانی
  • بی قراری

این ها علائم شایع بودند اما علائم کمیابی نیز وجود دارد:

  • کرم هایی سفید که در مدفوع قابل مشاهده هستند و طولی به اندازه ی۸تا۱۳میلی متر دارند.
  • درد شکم
  • تورم فرج و مهبل
  • حالت تهوع و استفراغ

اسهال - علائم انگلها در بزرگسالان

علائم انگل های روده ای در کودکان

  • اسهال
  • استفراغ
  • باد
  • درد شکم
  • از دست دادن اشتها

عفونت انگلی در کودکان

کودکان بیشتر در معرض انگلی به اسم ژیاردیا هستند که موجب اسهال می شود. کرمک نیز در کودکانی که در سن قبل مدرسه هستند و یا در سال‌های اول مدرسه قرار دارند، پیش می آید. هر دو گروه این کودکان می توانند با شپشک یا خارش دچار عفونت شوند که با تماس نزدیک شخص به شخص که در بازی های کودکانه اتفاق می افتد، منتقل می شود.

انگل های مغز انسان ؛ علائم انگلها در بزرگسالان

  • انگل گربه ای که اگر به مغز راه پیدا کند، می تواند اساسا رفتارهایی از میزبان را تغییر دهد.
  • آمیب دیوانگی. مهم نیست چقدر تشنه باشید؛ هیچوقت برای رفع تشنگی سمت آب های راکد یا آب برکه نروید.
  • انگل  خواب که در جنگل آمازون و دهکده ای در ساهاران کوچک آفریقا وجود دارد و می تواند موجب خوابی که به مرگ منجر می شود، بشود.

علائمی هشدار دهنده که نشان می دهد بدن شما پر از انگل است:

مسائل مزمن دستگاه گوارش از علائم انگلها در بزرگسالان

آلودگی انگلی باعث التهاب و تخریب لایه روده و منجر به اسهال مزمن می شود. مطالعات بر روی برنامه های روتین روده که برای افزایش میزان تشخیصی اسهال انگلی و بهبود درمان و استراتژی های پیش گیری از اسهال در کودکان مبتلا به سو تغذیه حاد شدید، تاکید دارد.

حتی ضایعات سمی تولید شده توسط این انگل ها می تواند باعث یبوست مزمن، گاز، باد کردگی، تهوع و احساس سوزش در معده شود. اگر به طور روزانه فیبر بالا و غذاهای شدیداً قلیایی مصرف می کنید و هنوز هم اسهال و یا دیگر مشکلات هاضمه را تجربه می کنید، باید وجود یک انگل را در نظر بگیرید.

درد شکمی از علائم انگلها در بزرگسالان

یکی دیگر از مشکلات شکمی ناشی از انگل ها، درد شکمی است. انگل های ساکن در ناحیه روده کوچک فوقانی باعث التهاب و سوزش در این ناحیه می شوند.

درد شکمی عمدتاً مرتبط با کرم های گرد، کرم پهن، کرم قلابدار و یا هجوم کرم های روده ای نواری است. هجوم کرم های قلابدار عامل اصلی ناراحتی شکمی است، به ویژه در میان بزرگسالانی که اخیراً به خارج سفر کرده اند. اگر شما درد ناگهانی شکم شدیدی را از زمان به زمان دیگر داشته اید، به پزشک مراجعه کنید.

پیچش شکم - علائم انگلها در بزرگسالان

خارش مقعد از علائم انگلها در بزرگسالان

خارش اطراف مقعد یک نشانه دیگر از عفونت انگلی است.به ویژه آن هایی که از کرمک رنج می برند، اغلب از خارش یا ناراحتی مقعدی شکایت دارند.خارش اطراف مقعد به کرات در شب رخ می دهد که کرم ماده تخم گذاری می کنند.

اگر فرد مبتلا این منطقه اش آسیب ببیند، ممکن است پوستشان از بین برود و خطر عفونت باکتری ثانویه افزایش می یابد. چون خارش در شب معمولاً رخ می دهد، منجر به اختلالات خواب و بی قراری می شود. اگر در طول شب برای بیش از دو هفته خارش دارید و هیچ نشانه ای از جوش ندارید، با پزشک خود مشورت کنید.

خستگی و ضعف از علائم انگلها در بزرگسالان

خستگی نیز نشانه هجوم انگلی است.این عمدتاً مرتبط با کرم های روده ای است که مواد مغذی حیاتی را که می خورید، تصفیه می کنند.

جذب ویتامین ها، مواد معدنی، چربی ها و کربو هیدرات ها می تواند بدن را ضعیف کند و شما را خسته، افسرده و با احساس بی علاقگی کامل رها کند. این اتفاق می تواند منجر به خستگی در سطوح ذهنی، جسمی و عاطفی شود.

علاوه بر این، اضافه بار مواد زائد متابولیکی تولید شده توسط انگل ها باعث می شود که اعضا بدن حتی سخت تر کار کنند تا این محصولات زائد را از بین ببرند. این امر همچنین منجر به خستگی، انرژی کم، بی حالی و ضعف بیش از حد می شود. اگر حتی پس از خوردن و خوابیدن باز هم خسته هستید، با پزشک مشورت کنید تا علت را بیابید.

کاهش اشتها و کاهش وزن از علائم انگلها در بزرگسالان

اگر متوجه تغییر ناگهانی اشتها به ویژه افزایش اشتها شده اید، ممکن است به خاطر حضور انگل ها در بدن تان باشد.در واقع، افزایش اشتها در ترکیب با کاهش وزن و لاغری شکم اغلب مربوط به کرمک و کرم نواری است.

این اتفاق زمانی می افتد که فرد مبتلا به اندازه خوبی غذا می خورد ولی باز هم گرسنه است. هم چنین فرد آلوده ممکن است متوجه گرسنگی زود هنگام صبح شود و بعد از خوردن غذا هرگز احساس سیری و رضایت نمی کند. اگر کاهش وزن را با افزایش اشتها تجربه می کنید, با پزشک خود مشورت کنید.

ناراحتی های روحی از علائم انگلها در بزرگسالان

آلودگی انگلی می تواند باعث نوسان خلقی، افسردگی، اضطراب و همچنین توهمات بصری شود. اغلب این علائم با مشکلات هاضمه همراه می شوند. روده دارای نورون ها و انتقال دهنده های عصبی (به ویژه سروتونین) است که برای سیستم عصبی روده ای سالم مهم هستند.

ضایعات متابولیکی سمی تولید شده توسط انگل ها در روده می تواند به نورون ها و انتقال دهنده های عصبی حمله کند و باعث عصبانیت، بی قراری، نوسان و حتی افسردگی شود.

همچنین دانشمندان بر این باورند که التهاب در روده می تواند منجر به التهاب در مغز شود و بالعکس. اگر ناگهان احساس افسردگی و ناراحتی می کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا احتمال هجوم انگل را رد کنید.

میکروب روده - علائم انگلها در بزرگسالان

دندان قروچه از علائم انگلها در بزرگسالان

اگر دندان های خود را در خواب روی هم فشار می دهید, یکی از دلایل ممکن هجوم انگل ها است. هم چنین به دلیل اضطراب و بی قراری ناشی از مواد زائد و سمومی که توسط انگل ها در بدن منتشر می شوند، ممکن است در حین خواب این حرکت رخ دهد.

به عنوان انگل های بیماری زا، اگر شما متوجه چنین علائمی در کودکانتان شده اید, مدفوع او را معاینه کنید.

کم خونی و فقر آهن از علائم انگلها در بزرگسالان

هجوم کرمک و کرم های گرد می تواند منجر به کمبود آهن در بدن و در نهایت ایجاد کم خونی شود. انگل ها، ویتامین های خوب، از جمله آهن، را از غذایی که فرد می خورد، می دزدند و منجر به کمبود آهن می شوند.

این مشکل به دلیل بهداشت بد و ضعیف، آگاهی ضعیف، بیسوادی، فقر و انواع عوامل متحد رایج است. کم خونی شدید در نهایت بر رشد و تکامل کودک تاثیر می گذارد. در واقع رشد آهسته و کاهش وزن در کودکان آلوده به انگل ها رایج است.

اگر متوجه رشد آهسته کودک خود شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات پوستی از علائم انگلها در بزرگسالان

انگل های موجود در روده باعث التهاب در بدن می شوند که به نوبه خود باعث مشکلات پوستی متعددی می شود.این مشکلات پوستی شامل جوش ، کهیر، اگزما و انواع دیگر حساسیت های پوستی هستند.

همچنین سموم و ضایعات حاصل توسط انگل ها باعث افزایش سطح ائوزینوفیل خون می شود. این می تواند منجر به زخم و ورم شود. نه فقط پوست، بلکه انگل ها می تواند منجر به موهای خشک و شکننده و ریزش مو شوند.

درد ماهیچه و مفاصل از علائم انگلها در بزرگسالان

انگل های خاصی می توانند به بافت نرم در مفاصل و ماهیچه ها صدمه بزنند، جایی که آن ها به شکل کیست محصور می شوند. این منجر به سوزش و درد می شود، که اغلب با آرتروز اشتباه گرفته می شوند.

هم چنین سموم آزاد شده توسط انگل ها می توانند باعث ایجاد واکنش التهابی در بدن شوند. علاوه بر این، درد را می توان در نتیجه واکنش سیستم ایمنی به این انگل ها، تجربه کرد.

اگر شما قادر به کاهش علت درد ناگهانی در ماهیچه ها، مفاصل و یا هر بخش دیگر بدن نیستید و دردتان روز به روز بدتر می شود، با پزشک مشورت کنید.

انگل کودکان - علائم انگلها در بزرگسالان

درمان کرم معده

پزشکان برای درمان آسکاریس از داروهای ضد انگل استفاده می کنند که شامل:

  • آلبندازول
  • و مبندازول می شود.

علائم معمولا بعد ۱هفته از بین می روند و پزشکان وجود تخم را بعد از۳هفته پیگیری می کنند. در مواقع شدیدتر شما حتی ممکن است به جراحی هم نیاز پیدا کنید.

اگر شما مشکوک به داشتن کرم کدو هستید، به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید. تشخیص عفونت کرم کدو ممکن است نیاز به آزمایش مدفوع داشته باشد تا نوع آن مشخص شود. اگردر مدفوع پیدا نشود، پزشک شما ممکن است از شما آزمایش خون بگیرد تا به وجود آنتی بادی های موجود در خونتان که برای مبارزه با کرم کدو به وجود آمده، پی ببرد. در موارد جدی تر، دکتر شما ممکن است از شما آزمایش های تصویری مانند توموگرافی یا ام آر آی بگیرد.

درمان کرم روده

همان‌طور که پیش تر ذکر شد، گاهی این موجودات ها به خودی خود از بین می روند اما بعضی نشانه ها را نباید نادیده بگیرید. این نشانه ها عبارتند از:

  • وجود خون یا چرک در مدفوع
  • به طور پی در پی استفراغ داشتن
  • زیاد بودن دمای بدن
  • به شدت خسته و کوفته و بی آب بودن

نوع درمان شما بستگی به نوع کرم و نشانه های شما دارد. عفونت کرم کدو معمولا با داروهای خوراکی مانند پرازیکوآنتل برطرف خواهد شد که کرم ها را در بزرگسالان فلج می کند و باعث می شود تا آن ها از روده جدا شوند، حل شوند و سپس از طریق مدفوع از بدن خارج شوند.

رفتار شایع در مورد دسته ی کرم های گرد، مصرف مبندازول و آلبندازول است. دکتر شما بعد از مصرف داروها یک آزمایش از مدفوع شما خواهد گرفت تا ببیند اثربخشی داروها چگونه بوده است. باز هم تاکید می شود که خودسرانه به مصرف داروها نپردازید.

درمان دارویی انواع انگل

اول باید بدانید چه نوع انگلی دارید؛ سپس خواهید دانست چطور آن را درمان کنید. بعضی ها خودشان درمان خواهند شد مخصوصا اگر سیستم ایمنی قوی و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. درمورد آن هایی هایی که خودشان از بین نمی روند باید به پزشک مراجعه کنید و داروی خوراکی مصرف کنید که به طور قطعی موثر هستند.

بعضی ها نیز ترجیح می دهند به جای داروها از درمان های خانگی استفاده کنند؛ هرچند که این درمان ها غیر اثبات شده اند.

درمان کرم آسکاریس

داروهای کرم کشی مانند آلبندازول و مبندازول، صرف نظر از نوع آن، انتخاب هایی برای درمان عفونت های آسکاریس هستند.

درمان انگل در بزرگسالان با طب سنتی

نکات درمانی و داروها

درمان انگل های گوارشی، هم در طبّ جدید و هم در طبّ قدیم معمولاً به صورت موردی و تخصّصی(بر اساس نوع انگل) صورت می گیرد. طبیعتاً این روش های درمانی قابل طرح در مقاله ای که برای عموم نگاشته می شود نیست و در صورت طرح هم اجرای آن برای عموم مردم سخت است؛ لذا سعی می کنیم راهکارهایی را به شما ارایه کنیم که ساده و قابل اجرا و در عین حال کارآمد و موثّر باشند.

مهم ترین نکته در پیشگیری و درمان بیماری های انگلی، افزایش توان سیستم ایمنی بدن است.

درمان های خانگی انگل معده و روده

کاهش مصرف غذاهای بلغم زا

کاهش میزان مصرف غذاهای بلغم زا(یعنی غذاهایی که طبع سرد و رطوبتی دارند یا در بدن باعث این مساله می شوند) از راه های مهم جهت کاهش بار انگلی روده هاست. برخی از این غذاها عبارتند از:

اکثر لبنیات به ویژه ماست، بسیاری از غذاهای مصنوعی و کارخانه ای، برنج، ماکارونی، بسیاری از میوه ها(میوه های سرد و رطوبتی مثل خیار و کاهو و هندوانه و … اگر به صورت افراطی و غیراصولی مصرف شوند) و …

سیر خشک - علائم انگلها در بزرگسالان

سیر

سیر یک ابرقدرت در مقابله با انگل هاست. بهترین روش برای انگل کشی، مصرف سیر خام است. این کار را به هر نحوی که می خواهید انجام دهید و از نتیجه کار مطمین باشید. البته در مورد بچّه های کوچکتر پیشنهاد ما این است که دو حبه سیر را در یک لیوان شیر، خوب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و این جوشانده خوش طعم را قبل از خواب به طفل بدهید تا کرم دفع شود.

سرکه

سرکه نیز در توان انگل کشی، هماورد سیر است. پیشنهاد می کنیم که روزی 3-2 بار و هر بار 3 تا 4 قاشق غذاخوری یا مربّاخوری(بسته به سنّ و سال و جثّه بیمار) سرکه بخورید. بهتر است از سرکه انگور خانگی برای درمان استفاده کنید. در صورتی که به دلایلی مثل مشکلات گوارشی قادر به استفاده از سرکه به این شکل نیستند، آن را با کمی آب مخلوط کنید. اولویت در مصرف سرکه، ناشتا خوردن آن است.

یک راه ساده برای درمان انگل های گوارشی آن است که هر شب بیست عدد نخود آبگوشتی را در سرکه، خیسانده صبح ناشتا نخودها و سرکه باقیمانده را بخورید و تا ظهر چیز دیگری نخورید.

پیاز

می توانید هر شب یک پیاز متوسّط را رنده کرده در یک لیوان آب، خیسانده صبح ناشتا صاف کرده و عصاره حاصل را میل کنید.

هسته مرکّبات

اگر مشکل انگل های گوارشی اذیتتان می کند از این به بعد هسته پرتقال های مصرفی را دور نیندازید. آنها را جمع و خشک و آسیاب کنید و داخل کپسول ریخته شبی یک کپسول تا درمان کامل مصرف کنید.

زردچوبه‌

در کمتر خانه ایرانی است که زردچوبه جایی نداشته باشد. این ادویه که خواص دارویی فراوانی دارد، یک ضدانگل طبیعی هم هست. اگر این چاشنی را به‌طور مستقیم به غذاهای‌تان اضافه کنید، می‌توانید نگرانی کمتری برای وجود انگل‌ها داشته باشید اما اگر جرات مصرف کردن آن به تنهایی را هم داشته باشید. می‌توانید تاثیر بیشتری از خاصیت‌های درمانی این ادویه بگیرید.

تخم کدو

تخم کدو، دافع کرم کدوست. بزرگسالان می توانند ۵۰ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو را آسیاب کرده با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط و صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری میل کنند. راه ساده تر این است که روزی یک قاشق غذاخوری تخم کدوی خام را خوب بجوید و میل کنید.

در مورد خردسالان بهتر است از مغز تخم کدو استفاده کنید. مقداری مغز تازه تخم کدو را کوبیده، هم وزن آن عسل اضافه و مخلوط کنید و یک قاشق چای خوری قبل از خواب به کودک بخورانید.

بومادران

این گیاه تلخ امّا بسیار پرخاصیت برای دفع انواع انگل های گوارشی مفید است. مقداری از آن را آسیاب کرده با سه برابر عسل، مخلوط و صبح های ناشتا، یک قاشق غذاخوری میل کنید.

بهترین زمان مصرف داروهای ضدّانگل، دروقت خالی بودن شکم است

زنیان

به روشی مشابه بومادران قابل استفاده است.

سگبینج و آنغوزه

این دو صمغ گیاهی نیز روی انواع کرم های گوارشی تاثیر می گذارند. می توانید آنها را با چند برابر عسل مخلوط و مصرف کنید.

انگل - علائم انگلها در بزرگسالان

سوالات رایج درباره ی انگل ها

چه انگلی موجب لاغری می شود؟

  • انگل ژیاردیا((Giardiaکه از خانواده ی انگل های آغازین است
  • و کرم کدو که از نوع کرم روده است؛ موجب کاهش وزن می شوند.

چه انگلی باعث چاقی می شود؟

انگل های روده موجب چاقی می شوند. مخصوصا زنان بیشتر در معرض این آن هستند.

چه انگلی باعث کم خونی می شود؟

  • عفونت ناشی ازکرم قلاب دار
  • عفونت ناشی از کرم نوار
  • کرم های شیستوزوم موجب کم خونی می شوند.

کیست انگلی طحال چیست؟

کیست هیداتیک نتیجه ی عفونت کرم پهن اکینوکوکوس می باشد که در هر جای بدن ممکن است ایجاد شود و یکی از آن ها طحال است.

کیست انگلی کبد چیست؟

این بیماری  اغلب بدون نشانه شروع می شود و ممکن است سال‌ها طول بکشد. نشانه های بیماری به سایز و جای کیست دارد. این بیماری هرچند که معمولا از کبد شروع می شود، اما می تواند به جاهای دیگر بدن مانند مغز و ریه ها نیز سرایت کند

آیا کیست انگلی کبد خطرناک است؟

از آنجا که این بیماری ممکن است به مغز و ریه سرایت کند خطرناک است و همچنین بیمار ممکن است  دردهای شکمی، کاهش وزن همراه با زردی پوست داشته  باشد. بیماری ریوی ممکن است باعث:

  • درد در قفسه ی سینه
  • تنگی تنفس
  • و سرفه شود.

کیست انگلی روده چیست؟

انسان بعد از خوردن گوشت خوک خام یا نیمه پخته که آلوده به کیست های تی.سولیوم هستند،کرم کدو می گیرند. وقتی کیست ها بلعیده شوند، به روده ی کوچک می چسبند و درون روده، بعد از گذشت تقریبا۲ماه تبدیل به کرم های کدوی بالغ می شوند.

کیست انگلی ریه

کیست هیداتید ریه قابل پیشگیری است. باید درمورد تماس با سگ احتیاط کنیم و از مدفوع آن دوری کنیم و مراقب بهداشت دست، غذا و نوشیدنی باشیم.آلتراسونوگرافی از قسمت شکمی باید هر۵سال یکبار یا بیشتر انجام شود.

کیست انگلی در مغز

در بعضی بخش های جهان،  عفونت های مغزی ممکن است تبدیل به کرم یا سایر انگل ها شوند. این عفونت ها بیشتر در کشورهای توسعه یافته و مناطق شهری رایج هستند و در آمریکا کمتر رایج هستند.

  • بعد از اینکه مردم غذاهایی که همراه با تخم کرم کدو است را می‌خورند
  • ترشحات در شکم باعث می شوند که تخم ها به لارو تبدیل شوند.
  • لارو ها وارد جریان خون خواهند شد و برای همه ی بخش های بدن ایجاد مزاحمت می کنند، ازجمله مغز و ستون فقرا.
  • وجود  کرم در مدفوع:
    وجود کرم  در مدفوع یکی از نشانه های کرم روده است و نشانه ای است که باید آن را جدی گرفت.آزمایشی که از مدفوع گرفته می شود وجود آن را ثابت می کند.
  • وجود کرم قرمز در مدفوع:
    در بیشتر مواقع در صورت وجود کرم قرمز در مدفوع،پزشک دستور کرم زدایی یا مصرف آلبندازول می دهد. شما حتما باید در این مورد با پزشک مشورت کنید و سرخود دارو مصرف نکنید. شاید نیاز به درمان شما، بیشتر از چیزی باشد که فکر می کنید.

انگل در بزرگسالان - علائم انگلها در بزرگسالان

مالاریا

مالاریا بیماری است که در اثر گازگرفتن  پشه ی آنوفلس که عفونی باشد، منتقل می شود. پشه های عفونی انگل پلاسمودیوم را با خود حمل می کنند. وقتی این پشه شما را گاز بگیرد، پلاسمودیوم وارد جریان خون شما می شود. بین۴۸تا۷۲ساعت طول می کشد تا پلاسمودیوم درون گلبول های قرمز تکثیر شود و باعث شود تا سلول های عفونی شده از هم بپاشند.

آزمایش تشخیص انگل

این آزمایش انواع گوناگونی دارد از جمله:

  1. آزمایش مدفوع که همچنین تست تخم و انگل نامیده می‌شود.
  2. آندوسکوپی یا کولونوسوکوپی
  3. آزمایش خون
  4. پرتو ایکس
  5. ام آر آی
  6. سی ای تی

راه هایی کلی برای محافظت در مقابل انگل ها:

  • اولین کاری که انجام می دهید، تمیز کردن بدن است تا تامین غذای آن ها را از بین ببرد.
  • خوردن هر غذای فرآوری شده مدرن را رها کنید.
  • همچنین می توانید روزه بگیرید با این حال، باید تحت نظارت یک پزشک باشید.

این یک فرآیند ساده یک هفته ای نیست و این کار می تواند تا سه ماه طول بکشد، چون این انگل ها تخم های زیادی می گذارند و در نهایت، به همین دلیل است که روش های تمیز و سالم باید به یک روش زندگی تبدیل شوند.

علاوه بر این، چیزی وجود ندارد که همه انگل ها را بکشد. آن ها نسبت به خیلی چیزها خیلی مصون هستند، حتی آنتی بیوتیک ها. شما باید استراتژیک باشید و بدن خود را سالم نگهدارید تا یک محیط زندگی نامناسبی برای آن ها شود.

در نهایت، دفاع حقیقی شما یک بدن شدیداً قلیایی است که با سیستم ایمنی قوی و یک دستگاه گوارشی سالم، به خوبی با آنها مبارزه می کند. اگر خون شما اسیدی باشد، انگل های خود را تولید می کنید. مخاط در دستگاه گوارش و بدن برای تولید کامل باکتری ها و انگل ها ساخته شده است.

پیشگیری از ابتلا به انگل روده

موارد زیر می‌توانند به جلوگیری از ابتلا به انگل معده و روده کمک کند:

  • عدم مصرف مرغ و گوشت خام و نیمه‌خام؛
  • پرهیز از آلوده کردن سایر مواد غذایی بر اثر تماس با گوشت خام درهنگام آشپزی؛
  • ضد عفونی کردن تخته‌های گوشت، ظروف آشپزی و پیشخوان آشپزخانه‌ای که با گوشت خام در تماس بوده است؛
  • عدم مصرف سبزی آب‌تره و سایر سبزیجات آبی تازه به‌صورت خام؛
  • پرهیز از راه رفتن بدون کفش و جوراب روی خاکی که احتمال آلوده بودن به انگل و مدفوع در آن وجود دارد؛
  • تمیز کردن فضولات حیوانی.

نظافت دست‌ها با مواد شوینده نیز برای پیشگیری از ابتلا به انگل روده ضروری است:

  • شستن دست‌ها قبل از غذا؛
  • شستن دست‌ها قبل از آماده‌سازی غذا؛
  • شستن دست‌ها بعد از تماس با گوشت خام؛
  • شستن دست‌ها بعد از رفتن به سرویس بهداشتی؛
  • شستن دست‌ها بعد از تعویض پوشک و نگهداری از بیمار؛
  • شستن دست‌ها بعد از تماس با حیوان یا فضولات حیوانی.

رعایت کامل بهداشت در سفر به کشورهای دیگر و مکان‌هایی که امکان آلودگی انگلی در آنها وجود دارد، تا حد زیادی شما را از ابتلا به انگل‌ها مصون می‌دارد. در سفر دقت کنید که:

  • تهیه‌ی غذا به روش بهداشتی صورت گرفته باشد؛
  • فقط آب سالم و تمیز بنوشید؛
  • از ضدعفونی‌کننده‌ی دست بهره بگیرید، آب و صابون بهترین گزینه هستند، ولی درصورتی که آنها در دسترس نبودند از ژل‌های ضدعفونی‌کننده و… استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید