استایل هیپ هاپ یکی از پرطرفدارترین استایل ها در میان نوجوانان و جوانان است. هیپ هاپ در ابتدا یک سبک موسیقی و صدای سیاه پوستانی که مورد ظلم و آزار قرار گرفته بودند بود؛ اما کم کم به سبکی خاص تبدیل شد و اثراتش را در پوشش نیز گذاشت. در این مقاله از مد پارس مگ به شما یاد می دهیم چگونه یک استایل هیپ هاپی جذاب داشته باشید.

هیپ هاپ چیست ؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی استایل هیپ هاپ برویم، بهتر است ابتدا با مفهوم واژه ی هیپ هاپ (Hip Hop) بیشتر آشنا شویم. هیپ هاپ در واقع مشهور ترین سبک موسیقی در آمریکا است و رپرها و خواننده هایی که در این سبک فعالیت می کنند، پوشش و استایلی مخصوص به خودشان دارند.

گنگستر - استایل هیپ هاپی

به عبارت دیگر، استایل هیپ هاپ از جمله خرده فرهنگ هایی است که به واسطه ی موسیقی، به عرصه ی مد و فشن راه پیدا کرده و با طرفداران فراوانی که در نقاط مختلف دنیا و حتی ایران به خود اختصاص داده، به یک سبک و استایل خیابانی نیز تبدیل شده است.

استایل هیپ هاپ

استایل هیپ هاپ یکی از خرده فرهنگ هایی است که به واسطه موسیقی بر دنیا اثر گذاشت. این سبک پوشش در دنیا و حتی کشورمان طرفداران فراوانی دارد و هر روز نیز بر شمارشان افزوده می شود.

ما در مطلب امروز پارچی ، کمتر به موسیقی هیپ هاپ خواهیم پرداخت و بیشتر سعی می کنیم خود استایل ظاهری و سبک پوشش و مهم تر از آن، فرهنگ پشت این سبک را مد نظر قرار دهیم. با ما همراه باشید تا این استایل را خوب بشناسید، و اگر علاقمند به آن هستید با هم مرور کنیم که چطور باید استایلتان را بسازید.

خاستگاه و ریشه هیپ هاپ

هیپ هاپ ابتدایی ترین قدم هایش را در دهه 70 میلادی برداشت و در حقیقت صدای سیاه پوستان جوان و نا امیدی بود که به دلیل نژادپرستی جامعه آمریکا دیده نمی شدند.

هیپ هاپ اگر چه مقدماتش در یک دهه قبل از آن، توسط جنبش های حقوق مدنی فراوان سیاه پوستان تا حدودی طی شده بود اما با ابزاری به نام موسیقی قدرت گرفت و به تدریج سبک پوشش و رفتارهای اجتماعی پس از آن، خرده فرهنگ هیپ هاپ را به وجود آورد.

استایل خیابانی - استایل هیپ هاپی

سیر تکامل استایل هیپ هاپ در دهه های 70، 80 و 90

در شکل دهی قدم های اولیه استایل هیپ هاپ، برند هایی نظیر آدیداس، پوما و کانورس، بخصوص در کفش و کتانی، بسیار نقش داشتند. در دهه 70 و 80، علاوه بر کفش های ورزشی مذکور، تیشرت هایی با چاپ نام برند های مشهور بر روی آنها نیز بسیار رایج بود. تا اینکه رفته رفته در دهه 90 ترند های هیپ هاپ تغییر کرد.

در دهه 90 شاهد ورود المان های اصیل ترِ آفریقایی-آمریکایی در استایل هیپ هاپ بودیم. شلوار های گشاد، دستمال سر ها و کلاه های بیسبالی در همین دوران به تیپ هیپ هاپی اضافه شدند.

در مجموع، سال های پایانی دهه 90 مهم ترین دوران کل تاریخ هیپ هاپ بود. ستارگان مشهور سبک موسیقی هیپ هاپ که اتفاقا بر سبک پوشش هیپ هاپ بسیار تاثیر گذار بودند، همگی در این دهه به اوج رسیدند. از مرگ توپاک و بیگی گرفته تا ستاره شدن امثال اسنوپ داگ و آیس کیوب همگی در همین دوران اتفاق افتاد.

استایل هیپ هاپی دخترانه

استایل هیپ هاپ در قرن 21

آنچه که امروزه بیشتر به عنوان المان های اصلی استایل هیپ هاپ شناخته می شوند، اکثرا از سال 2000 به این استایل اضافه شده اند. از المان هایی نظیر اسکیت برد، کلاه های بافتنی، تتو و پیرسینگ که امروزه بسیار رایج اند همگی زاده قرن اخیرند.

البته کفش های Vans، شیو کردن بخشی از موی خانم ها، المان هایی تازه تر و مربوط به 2010 به بعد هستند. علاوه بر این در قرن حاضر شاهد فعالیت برند های مختلفی نظیر لویی ویتون، گوچی و بسیاری دیگر از برند های لوکس در این سبک بوده ایم.

برجسته ترین المان های فرهنگ هیپ هاپ

برخی المان های مختلف از خرده فرهنگ هیپ هاپ، آنقدری مشهور هستند، که با خود استایل و سبک پوشش اصیل هیپ هاپ عجین شده اند. به طوری که نمی توان از فرهنگ هیپ هاپ سخن گفت اما هیچ اشاره ای به آن ها نداشت. در ادامه مهمترین آن ها را لیست می کنیم.

بریک دنس (رقص هیپ هاپ)

بریک دنس - استایل هیپ هاپ

رقص بریک که در ایران به تکنو هم مشهور است، بخشی از خرده فرهنگ هیپ هاپ بوده و ریشه آن را هیپ هاپی های آفریقایی تبار (آمریکایی های سیاه پوست) در شهر نیویورک برای اولین بار به وجود آوردند. رقص هیپ هاپی هم از استایل هیپ هاپ تاثیر بسیار گرفته و هم بر آن بسیار تاثیر گذاشته است.

گرافیتی (دیوارنگاری) هیپ هاپ

گرافیتی - استایل هیپ هاپ

گرافیتی ها یا شاید بهتر باشد آن ها را دیوارنگاری بنامیم، قدمتی به اندازه کل تاریخ بشر دارند. اما گرافیتی ها به شکل امروزیشان، که قطعا در سینما، عکس و حتی در خیابان ها آن ها را دیده اید، بخش بزرگی از فرهنگ سبک زندگی خیابانی هستند.

دیوارنگاره ها در دوران پیش از اوج هیپ هاپ نیز وجود داشتند؛ پیش از آنکه هیپ هاپ به اوج شهرت خودش برسد، گرافیتی، المانی برای شعار و یا یک پیغام سیاسی و اعتراضی بود.

همچنین دیده می شد که گنگ های مختلف خلافکاران، برای مشخص کردن قلمرو خودشان از گرافیتی استفاده می کردند. اما در هر صورت گرافیتی ها با هیپ هاپ به اوج و شهرت امروزی خودشان رسیدند.

ناگفته نماند که بسیاری از پیشگامان دنیای گرافیتی ها، نظیر Seen UA و یا لیدی پینک، به شدت با ارتباط دادن هیپ هاپ و گرافیتی مخالف اند و آن را وابسته به هیپ هاپ نمی دانند. اما در هر صورت گرافیتی با فرهنگ هیپ هاپ به اوج خود رسید.

خودروهای لورایدر (Lowriders)

ماشین لورایدر - استایل هیپ هاپ

لورایدر به خودروهایی می گویند که ارتفاع استاندارد آن ها کمتر شده و با این تغییر خودرو مرکز ثقل پایین تری را بدست می آورد. اگرچه این موضوع در تیونینگ اهمیت فراوان دارد و در بهبود آیرودینامیک خودرو ها نیز بسیار موثر است، اما بهتر می دانید که اصل ماجرا و فرهنگ پشت آن چیز دیگری است!

لورایدر می تواند یک پراید هم باشد! اما می دانید آنچه که حالت نمادینی به این خودرو ها داده، دقیقا نشات گرفته از فرهنگ هیپ هاپ بوده و همه ما آنها را، بیشتر در کنار استایل هیپ هاپ، گرافیتی، بریک دنس ، خودروهای آمریکایی دهه 60 و همچنین رقص مخصوص خودرو ها به کمک جک های هیدرولیکی می شناسیم!

دی جی (DJing)

دی جی - استایل هیپ هاپ

دی جی تنها مختص به هیپ هاپ نیست اما اوج گرفتن آن باز هم به هیپ هاپ مربوط است و ریشه در ساخت بیت برای این سبک موسیقی دارد. دی جی و کارش را به خوبی می شناسید.

دی جی به کسی می گویند که در تعریف کلاسیک، توانایی ترکیب اصوات را دارد و به کمک این ترکیب، ضرب ها و موسیقی های جدید را می سازد. عموما آنها از ابزاری متشکل از دو فونوگراف (گرامافون) برای این کار بهره می گیرند.

مهمترین ویژگی های تیپ هیپ هاپ

 تیشرت گشاد بپوشید

تیشرت هیپ هاپی - استایل هیپ هاپ

تیشرت گشاد از عناصر اصلی استایل هیپ هاپ است که هم استایل شما را جذاب می کند و هم بسیار راحت است. بسته به سلیقه‌ تان، هم می‌ توانید تیشرت‌ های آستین کوتاه بپوشید و هم تیشرت‌ های آستین بلند.

تیشرت ‌های بسکتبال، به خصوص تیشرت‌ هایی که ظاهری به سبک وینتیج دارند، بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. بسیاری از طراحان استایل هیپ هاپ، تیشرت‌ های گشاد با طرح ‌های گرافیکی را پیشنهاد می ‌کنند.

پیراهن ‌ها و تیشرت‌ های گشاد مارک پلو هم می ‌توانند استایل شما را جذاب ‌تر کنند. در انتخاب رنگ و طرح تیشرت آزاد هستید و می ‌توانید هر رنگی که دوست داشتید را بپوشید. فقط یادتان باشد هر طرح و نوشته ‌ای که بیشتر جلب توجه کند، استایل هیپ هاپ را جذاب ‌تر خواهد کرد.

سویشرت و هودی گشاد بپوشید

هودی هیپ هاپی - استایل هیپ هاپ

لایه ‌ای لباس پوشیدن، از اصول استایل هیپ هاپ است، فقط در هر فصل، جنس لایه‌ ها تغییر می ‌کند.
در فصل‌ های پاییز و زمستان- که باید لباس‌ های ضخیم‌ تر بپوشید- ، سویشرت، جلیقه bubble و هودی پیشنهاد می ‌شود. رپرها، هودی ‌های براق و سایز بزرگ را ترجیح می‌ دهند.

هودی ‌های متناسب با استایل هیپ هاپ در بازار فراوان اند؛ از هودی ‌های ساده و تک رنگ گرفته تا هودی ‌های ارتشی و گرافیکی. هودی و سویشرت را، هم می ‌توانید با شلوار گشاد بپوشید و هم شلوار تنگ.

شلوار بگی بپوشید

شلوار بگی - استایل هیپ هاپ

شلوار بگی، استایل هیپ هاپ شما را جذاب‌ تر خواهد کرد، فقط یادتان باشد که شلوار بگی ‌تان نباید آنقدر گشاد و بلند باشد که دیگر کفش‌ هایتان دیده نشود. کفش‌ هایتان باید معلوم باشند و نقش خودشان را در جذابیت استایل‌تان ایفا کنند.

اگر هم دوست داشته باشید، می‌ توانید شلوارک بپوشید، هیچ محدودیتی وجود ندارد. در انتخاب طرح و رنگ شلوارک هیپ هاپ آزاد هستید؛ هم می ‌توانید شلوارک‌ های ساده و تک رنگ بپوشید و هم شلوارک‌ های طرح ‌دار، ارتشی و گل ‌دار. فقط یادتان باشد که شلوارک‌تان باید گشاد باشد.

شلوار جین بگی South Pole  و Mecca ، گزینه‌ های بسیار مناسبی برای استایل هیپ هاپ هستند. شلوارهای جین بسیار گشاد و بگی را می ‌توانید با کمربند بپوشید. یادتان باشد که کمربندهایی که طراحی‌ های خاص دارند یا با سنگ‌ های زینتی تزیین شده ‌اند، استایل هیپ هاپ را بسیار جذاب ‌تر می سازند.

اگر هم دوست داشته باشید، می ‌توانید شلوارهای ورزشی بپوشید. در انتخاب رنگ شلوار آزاد هستید. هم می ‌توانید رنگ ‌های روشن و براق را انتخاب کنید و هم رنگ ‌های خنثی، مانند سفید، مشکی و طوسی، اما یادتان باشد که با انتخاب رنگ‌ های خنثی، در خرید لباس صرفه ‌جویی می ‌کنید، چرا که این رنگ ‌ها را به همراه هر رنگ دیگری می ‌توانید ست کنید.

در ضمن، در انتخاب رنگ شلوار جین هم آزاد هستید. شلوارهای جین گشاد و پاره، استایل هیپ هاپ‌ شما را بسیار جذاب خواهد کرد.

شلوارهای ارتشی هم جایگاه ویژه‌ ای در استایل هیپ هاپ مردانه دارند. این شلوارها در رنگ ‌ها و مدل‌ های بسیار متنوعی در بازار موجود هستند.

کت بپوشید

کت هیپ هاپی - استایل هیپ هاپ

کت‌ های متناسب با استایل هیپ هاپ در بازار بسیار فراوان هستند. اگر می‌ خواهید شبیه رپرهای قدیمی به نظر برسید، کت ‌های Starter دهۀ 1990 را از یاد نبرید.

رپرهایی مانند فیفتی سنت با پوشیدن کت‌ های چرمی Pelle Pelle ، سبب محبوبیت این کت‌ ها در میان طرفداران استایل هیپ هاپ شدند. رپرهایی مانند DMX با پوشیدن کت ‌های ارتشی، سبب محبوبیت این کت ‌ها شدند.

کلاه‌های Kangol

کلاه هیپ هاپی - استایل هیپ هاپ

یکی از آیتم‌هایی که در استایل کلاسیک یا اولد اسکول هیپ هاپ دیده می‌شود، کلاه‌های kangol هستند که توسط رپر افسانه‌ای LL Cool J ترند شد که شبیه به کلاه‌های ماهیگیری می‌باشد. این رپر دنیایی از طرفداران را به همراه داشت که از استایل او تقلید می‌کردند.
پس از ترند شدن کلاه‌های کَنگل توسط LL Cool J، این آیتم در فیلم‌های گنگستری یا اکشن هالیوود هم دیده می‌شدند که نقش مهمی در جاودانه شدن آن در فشن هیپ هاپ بازی می‌کرد.

عینک آفتابی‌ بزرگ بزنید

عینک ‌های آفتابی‌ اورسایز برای استایل هیپ هاپ مناسب هستند. این عینک ‌های آفتابی در میان هنرمندان و رپرها هم بسیار محبوب اند. عینک ‌های آفتابی با فریم‌ های مربعی شکل، پرطرفدارترین عینک ‌ها هستند.

برندهای پوما، آدیداس و سین جان، عینک‌ های بسیار مناسبی را برای استایل هیپ هاپ طراحی و تولید کرده ‌اند. اگر هم دوست داشته باشید، می‌ توانید عینک‌ های با فریم رنگی را انتخاب کنید.

کفش متناسب با استایل هیپ هاپ بپوشید

کتونی هیپ هاپی - استایل هیپ هاپ

کفش ‌های مچ ‌دار و پوتین، بهترین گزینه‌ ها برای استایل هیپ هاپ مردانه هستند. برندهایی مانند تیمبرلند، نایکی، آدیداس، ریباک و جردن، کفش‌ های بسیار خوبی را برای استایل هیپ هاپ طراحی و روانۀ بازار کرده‌ اند.

بهتر است کفش‌ هیپ هاپ خود را از میان این برندهای مشهور و محبوب انتخاب کنید. کفش ‌های مچ ‌دار اسنیکرز هم بسیار پرطرفدار هستند. کفش هایتان باید همیشه براق و تمیز باشد.

به طور کلی رنگ‌ های براق و روشن، جایگاه ویژه‌ ای در استایل هیپ هاپ دارند و به جذابیت آن می ‌افزایند؛ مثلاً اگر لباس هایتان همه مشکی یا تیره‌ رنگ است، می ‌توانید کفش‌ های رنگ روشن و براق بپوشید تا استایل‌تان از یکنواختی دربیاید.

اکسسوری های استایل Hip Hop

استایل گنگ - استایل هیپ هاپ

در استایل هیپ هاپ مانند دیگر سبک ها، اکسسوری ها و لوازم جانبی دیگر، تاثیر بسزایی در نوع پوشش و شخصیت شما خواهد داشت. در خصوص اکسسوری های محبوب این استایل (Hip Hop Accessories) می توان به گردن بندهای فلزی ضخیم و بزرگ، ساعت مچی طلایی بزرگ، دستبند های فلزی و برای خانم ها النگو را اشاره کرد.

در مد هیپ هاپ لوازم چرمی، کاربردی ندارند و حتما باید از جنس فلز باشند. اگر خودتان حوصله ست کردن یک استایل را ندارید، می‌توانید از پیشنهادات مارک های مانند گوچی، لویی ویتون، گس، پولو و … بهره بگیرید.

از دیگر اکسسوری هایی که در این استایل می‌توان از آنها بهره گرفت می توان به؛ ساعت، زنجیر، عینک آفتابی، دستمال سر و کلاه گپ Gap اشاره نمود. در گذشته دیده می‌شد که مثلاً از دو عدد ساعت بزرگ در دست استفاده می‌کردند!. اما امروزه بهتر است از اکسسوری های ظریف تر فلزی به سبک مینیمال بهره بگیرید.

چرا جواهرات سنگین و گران قیمت؟

اشاره شد که هیپ هاپ ژانری معترض به تبعیض‌های نژادی، اجتماعی و اقتصادی است و در دورانی که این سبک ابداع شد، بخشی بزرگی از جامعه آفریقایی-آمریکایی و لاتینو در مناطق فقیرنشین زندگی می‌کردند و وضعیت مالی خوبی نداشتند. همچنین رفتارهای تبعیض آمیزی در جامعه وجود داشت که روحیه و انگیزه این افراد برای رسیدن به ثروت و موفقیت را از بین می‌برد و در این میان، هیپ هاپ انگیزه‌ای برای مقابله با این مشکلات پدید می‌آورد.

به گفته رپر مشهور Jay-Z، اقلیت‌های نژادی، مخصوصا آفریقایی-آمریکاییان در طول عمرشان از رسیدن به ثروت محروم شده‌اند و به خاطر شرایط موجود جامعه، به گونه‌ای “اجازه”ی مرفه زندگی کردن را ندارند. هیپ هاپ، پانکِ اَفرو-آمریکایی است که زیر بار چنین شرایطی نمی‌رود و دغدغه اصلی آن، مبارزه با این تبعیضات است.

کانیه وست - استایل هیپ هاپی

به همین خاطر، هیپ هاپ آرتیست‌ها جواهرات سنگین و گران‌قیمت می‌اندازند که از طلا، نقره، پلاتین و سایر فلزات گران‌بها تولید می‌شوند و هدف آن را، مبارزه با سیستم تبعیض آمیز می‌دانند. حال، استفاده از جواهرات سنگین میان طرفداران عادی این ژانر هم بسیار فراگیر شده بود. با اینکه وضعیت مالی این افراد تعریفی نداشت، این آفریقایی تباران به واسطه هیپ هاپ حس غروری به دست آورده بودند که به چنین چیزی اعتقاد داشت:

“طبق هر شرایطی، دنیا باید بداند که ما دیگر زیر بار تبعیض نمی‌رویم و یا نمی‌گذاریم که جامعه ما سیاه پوستان، تصویری از فقر به دنیا نشان بدهد.” به همین خاطر، حتی امروزه هم در میان سیاه پوستان مناطق فقیر نشین، استفاده از جواهرات طلا رایج است. این افراد با اندک پولی که به دست می‌آورند، جواهرات طلا و یا بدل می‌خرند که دلیلش همین عقیده می‌باشد.

شاید یکی از پرمعناترین عناصر در فشن هیپ هاپ، همین زنجیرهای سنگین طلا باشد. البته شایان ذکر است که در پوشش سنتی آفریقایی، استفاده از جواهرات طلا، نشانی از اقتدار و غرور است.

استایل خفن - استایل هیپ هاپی

چگونه استایل هیپ هاپ خود را بسازید؟

نکته ای که در ساخت استایل هیپ هاپ برای خود باید در نظر بگیرید، این است که لازم نیست سرتا پا لباس های شما گشاد باشند. این تیپ لش و سایز بزرگ، دیگر از مد افتاده و قدیمی شده اند. اگر به برند های که در کار تولید این سبک هستند دقت کنید متوجه می‌شوید که دیگر مثل سابق، لباس ها در آن حد گشاد تولید نمی‌شوند.

شما می توانید برای ساخت این استایل یکی از لباس های خود را گشاد و دیگری را اسکینی انتخاب نمایید. برای مثلا شلوار خود را مدل اسکینی یا جذب و تی‌شرت یا هودی خود را گشاد انتخاب کنید. لباس هایی که برای استایل هیپ هاپ، خوب کار می‌کنند مانند ژاکت بامبر، پیراهن بیسبالی، شلوار جین بگی و شلوار فاق کوتاه هستند. سوپر استار بیلی آیلیش، از افرادیست که از استایل هیپ هاپ پیروی می کند.

استایل New School در هیپ هاپ

هیپ هاپ سبکی است که به دو دوره کلاسیک و مدرن تقسیم می‌شود که هرکدام، سبکی خاص در موزیک، لایف استایل و سبک پوشش هستند و هردوی آن‌ها، طرفداران سرسخت خود را دارند. در دوره کلاسیک هیپ هاپ، پیام از پیام رسان اهمیت بیشتری داشت و چیزهایی مانند پوشاک از برندهای درجه 1 تهیه نمی‌شدند.

در دهه‌های 80 و 90 میلادی، وضعیت مالیِ بخش قابل توجهی از اقلیت‌های نژادی، تعریفی نداشت و فقر میان این افراد پدیده رایجی بود. در آن دوران، هیپ هاپ با افراد، همدردی می‌کرد و صدای اعتراض آن‌ها بود. البته ساب ژانر‌هایی از هیپ هاپ وجود داشتند که بیشتر بر جلوه گنگستری جامعه سیاه پوستان تمرکز داشت ولی بیشتر تمرکز، رساندن یک پیام بود.

استایل گنگ پسرانه - استایل هیپ هاپی

هیپ هاپ در دوره کلاسیک، به عنوان یک Counterculture (ضد فرهنگ) شناخته می‌شد و در آن استفاده از برندهای درجه 1 مانند Louis Vitton یا Gucci، نشانی از فاصله گرفتن از اهداف این جنبش و خدمت به سیستم تلقی می‌شد. آرتیست‌ها و طرفداران، پوشاک ارزان و معمولی می‌پوشیدند و با خلاقیت خود، از شرایط اطراف و داستان‌هایشان، استایل ابداع می‌کردند.

اما امروزه، هیپ هاپ پدیده‌ای است که از فشن تاثیر می‌پذیرد و بر آن تاثیر می‌گذارد. آرتیست‌هایی مانند Kanye West برندهای استریت فشن خود را تاسیس کرده و برندهایی مانند Supreme، به برندهای اختصاصی هیپ هاپ تبدیل شده‌اند. با این حال، هنوز هم عناصری از هیپ هاپ کلاسیک در عصر مدرن دیده می‌شود.

استفاده از زنجیرهای سنگین طلا، ساعت‌های الماس نشان رولکس، کفش‌های ایر جردن Nike، کلاه‌های کپ، بوت‌های تیمبرلند، کاپشن‌های پف دار، شلوار جین و… هنوز هم بین آرتیست‌ها و طرفداران، رایج است و به گونه‌ای Old School را جاودانه نگه داشته‌اند.

هیپ هاپ - استایل هیپ هاپی

اما هیپ هاپ فشن تغییرات آشکاری در عصر مدرن به خود دیده؛ شلوارهای بَگی به جین‌های جذب و Skinny تبدیل شده‌اند، کت و شلوارها و سایر پوشاک لوکس خیلی بیشتر استفاده می‌شوند و استفاده از محصولات برندهایی مانند Gucci، Versace، Louis Vitton و سایر برندهای لوکس، به عادت آرتیست‌ها تبدیل شده.

نکته مهم اینجاست که برندها در گذشته مدام در تلاش بودند تا خود را نماینده یا حامی هیپ هاپ ندانند چون در آن دوران، هیپ هاپ یک ضد فرهنگ محسوب می‌شد و بسیاری این ژانر را برای مجرمان و گنگسترها می‌دانستند. اما هیپ هاپ از ضد فرهنگ به خود فرهنگ تبدیل شد و برندها این موضوع را به خوبی درک کردند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید