لکه سفید روی ناخن مشکلی شایع در میان مردان و زنان می باشد. خیلی از افراد دلیل این لکه های سفید را کمبود ویتامین می دانند. اما آیا این موضوع از نظر علمی اثبات شده است؟ در این مقاله از سلامت پارس مگ به بررسی جامع لکه سفید روی ناخن و روش های کنترل و درمان آن پرداخته ایم.

فهرست محتوا نمایش

لوکونیشیا چیست ؟

لوکونیشیا نامی علمی برای زمانی است که لک سفید روی ناخن بچه و بزرگسالان ایجاد می شود. بهتر است بدانید که این بیماری بی خطر است و می تواند به دلایل متعددی رخ دهد. لوکونیشیا می تواند در طول عمر انسان چندین بار روی ناخن های دست یا پا و در ابعاد مختلف ظاهر شود. از جمله دلیل لکه های سفید روی ناخن می توان به حساسیت و آلرژی، عفونت قارچی، کمبود مواد معدنی و ویتامین، آسیب دیدن ناخن ها، ضربه دیدن ناخن ها و…. اشاره کرد.

سفیدی ناخن - لکه سفید روی ناخن

نشانه های لکه سفید روی ناخن چیست؟

لکه‌های سفید می‌توانند به شکل‌های گوناگونی ظاهر بشوند. مثلا:

  • نقطه سفید روی ناخن: در اندازه بسیار کوچک مانند نقطه‌ای که با مداد گذاشته می‌شود؛
  • خط سفید روی ناخن: خطوط بزرگ‌تر در میان ناخن؛
  • نقاط سفید بزرگ تر روی ناخن: نقاط بزرگ‌تر پراکنده در سطح ناخن.

دلایل سفیدی ناخن می‌تواند در شکل بروز و ظاهر شدن آن اثرگذار باشد. بنا به دلیل وجود چنین لکه‌هایی، ممکن است علائم و نشانه‌های جانبی دیگری را هم ببینید. برای مثال، وجود زخم در ناخن ها می‌تواند باعث ایجاد لکه سفید و بزرگی در وسط ناخن بشود یا واکنش‌های آلرژيک لکه های متعدد بر سطح ناخن ایجاد کنند. ظاهر نقاط و خطوط سفید روی هر ناخن می‌تواند متفاوت باشد.

انواع سفیدی ناخن

سفیدی تمام ناخن

در این حالت کل ناخن شما سفید می شود. این حالت می تواند ناشی از هایپوالبومینمیا (آلبومین پایین) که در نوعی نارسایی کلیه دیده می شود، یا نارسایی کبدی و یا عدم جذب پروتئین و از دست دادن پرتوئین باشد. همچنین مشکل ژنتیکی و یا عارضه جانبی سولفونامیدز (نوعی آنتی) بیوتیک باشد.

سفیدی ناخن استریاتا

در این نوع سفیدی ناخن که در آن ناخن به شکل نوار تکی و یا نوارهای سفید و بی رنگ موازی ایجاد می شود و عموما ناشی از آسیب فیزیکی و یا اختلال در ساختار ناخن می باشد. مثال های معمول برای افرادیکه دچار این مشکل می شود ناشی از ضربه زدن برناخن، بستن در ماشین و یا خانه برروی ناخن و استفاده زیاد از مانیکور می باشد.

همچنین این نوع سفیدی ناخن ممکن است ناشی از آسیب کفش برروی شصت پا نیز رخ دهد. همچنین این نوع آسیب دیدگی می تواند ناشی از مصمومیت با آهن، قلع و یا آرسنیک رخ داده و یا ناشی از سیروز کبدی و یا شیمی درمانی باشد.

سفیدی ناخن واقعی

این نوع سفیدی ناخن، معمول ترین نوع آن بوده که در آن تکه ها و لکه های سفید برروی ناخن ظاهر می شود. چیدن و جویدن ناخن یکی از متداول ترین علل ابتلا به این نوع سفیدی ناخن در بزرگسالان و کودکان می باشد. بجز آسیب دیدگی هوای حبس شده در بین ناخن ها نیز می تواند عامل این مشکل شود.

لک سفید ناخن - لکه سفید روی ناخن

لازم به ذکر است که اگر به هر دلیل این لکه ها روی ناخن به وجود آمدهاند نیازی به درمان ندارند و بعد از بلند شدن ناخن ها به صورت طبیعی از بین میروند. به هیچ وجه اقدام به تراشیدن این لکه ها نکنید. چرا که اگر به علت آسیب این لکهها به وجود آمده باشد، تنها آسیب به وجود آمده عمیقتر شده و ممکن است صدمات بیشتری را به ناخن و سطح زیر آن وارد کند.

برخی از علل احتمالی لکه سفید روی ناخن ها عبارتند از

آسیب ناخن

لکه‌های سفید می‌تواند نتیجه ترما یا آسیب‌های جزئی ناشی از ماتریکس ناخن باشند، به عنوان مثال، گیر کردن ناخن‌ها بین تخت، خوردن انگشتان دست به در، خم شدن ناخن، کوتاه کردن نادرست ناخن.

آسیب ممکن است چند هفته قبل اتفاق افتاده باشد. اما ناخن، چون رشد بسیار آهسته‌ای دارد، دیرتر معلوم می‌شود. بنابراین، آسیب زمانی که ناخن رشد می‌کند به شکل یک نقطه و لکه سفید ظاهر می‌شود.

واکنش آلرژیک دلیل لکه سفید روی ناخن

یکی دیگر از علل لکه‌های سفید می‌تواند حساسیت خفیف به علت استفاده از مواد شیمیایی خاص را در لاک ناخن، پاک کننده‌ها و سخت کننده‌های ناخن باشد.

عفونت

ظهور لکه‌های سفید روی ناخن‌ها می‌تواند نشان دهنده عفونت قارچی باشد. اگر بدون درمان رها شود، می‌تواند رشد کند و به آرامی تخت ناخن را کامل بگیرد. ناخن ممکن است پوسته پوسته و شکننده شود.

کمبود مواد معدنی

نقاط و لکه‌های سفید روی ناخن ممکن است ناشی از کمبود ملایم برخی از مواد معدنی مانند روی یا تغییرات هورمون‌ها باشد.

عوارض جانبی احتمالی

همچنین می‌تواند نشانه یک اثر جانبی قابل اعتماد از دارو‌های خاص و یا درمان‌هایی مانند شیمی درمانی سیستمیک باشد.

علل دیگر وجود لکه سفید روی ناخن

برخی از علل اضافی عبارتند از:
  • نارسایی کلیه
  • مشکلات قلبی
  • اگزما یا پسوریازیس
  • مسمومیت با آرسنیک یا سرب
  • ذات الریه

تشخیص لکه سفید روی ناخن چگونه است؟

اگر گاهی لکه های سفید روی ناخن‌تان همیشگی و متداول نیستند و فکر می‌کنید که علت ظهورشان، زخم ناخن بوده است، نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت. فقط باید حواس‌تان باشد که از آسیب دیدن و زخم شدن ناخن‌ها جلوگیری کنید یا رفتاری را که باعث ایجاد زخم و آسیب می‌شود کنترل کنید.

اما اگر احساس می‌کنید که لکه‌ها به‌شکل متداوم روی ناخن‌تان حضور دارند و در حال بدتر شدن هستند، شاید لازم است به پزشک مراجعه کنید. بیشتر مواردی که موجب تشکیل لکه ها می‌شوند، بعد از تشخیص به‌سادگی درمان می‌شوند.

در ملاقاتی که با پزشک دارید، احتمالا ناخن ها، دست‌ها یا پاهای شما را معاینه خواهد کرد. پزشک نیز بر اساس مشاهدات خود دست به تشخیص و تجویز خواهد زد. برای کنار گذاشتن دلایل مختلف و رسیدن به تشخیص درست آزمایش‌های متعددی نیز انجام می‌شود. در صورتی‌ که پزشک احساس کند علت لکه سفید ناشی از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی است، این آزمایش‌ها بیشتر اهمیت پیدا می‌کنند.

درمان لکه سفید روی ناخن با روش های خانگی

روغن درخت چای - لکه سفید روی ناخن

روغن درخت چای برای درمان لکه سفید

ابتدا روغن زیتون را به روغن چای اضافه کنید و مخلوط کنید و سپس آن را روی ناخن آسیب دیده اعمال کنید. استفاده مداوم از این مخلوط ممکن است نتایج مثبتی را ایجاد کند.

گیاهان با برگ سبز

مصرف روزانه سبزیجات می تواند کمک به سزایی در بهبود کلی شرایط سلامتی افراد داشته باشد.

رفع لکه سفید ناخن با جوش شیرین

شما می‌توانید ۱/۲ فنجان جوش شیرین، کمی نمک، ۱/۴ فنجان پراکسید و ۴ فنجان آب گرم را باهم مخلوط کنید. به طور مرتب ناخن‌های کودک خود را در این محلول بگذارید تا لکه‌های سفید کاهش یابند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خاصیت ضد قارچ و ضد التهابی است به همین دلیل به عنوان درمانی خانگی برای درمان مشکلات ناخن به کار می رود. برای استفاده از روغن نارگیل می توانید چند قطره از آن را روی ناخن های خود پخش کرده و سپس به آرامی ناخن ها را ماساژ دهید.

جذب مواد از طریق ناخن فرآیندی دشوار و زمان بر است. پیشنهاد می کنیم که برای جذب بهتر مواد از طریق ناخن، روغن نارگیل را شب روی ناخن بمالید و بگذارید تا صبح روی دست بماند. صبح روز بعد می توانید دستان خود را با آب بشویید.

روغن پرتقال برای درمان لکه سفید ناخن

با استفاده از قطره چکان یا پنبه روغن پرتقال رابه ناخن‌های سفید شده کودکتان بزنید.

ترکیب روغن زیتون و روغن درخت چای

استفاده از ترکیب روغن درخت چای و روغن زیتون برای ناخن ها بسیار مفید و موثر است. با استفاده مداوم این محلول نتایج مثبت ایجاد شده روی ناخن های خود را به چشم خواهید دید.

درمان لکه سفید ناخن با سرکه سفید

شما می‌توانید ناخن کودک خود را در ترکیب سرکه سفید و آب گرم برای حدود ۱۰ دقیقه در هر روز بگذارید تا لکه‌های سفید از بین بروند.

سرکه سفید - لکه سفید روی ناخن

تکه لیمو برای لکه سفید ناخن

گذاشتت تکه‌های لیمو بر روی ناخن‌های کودکتان ممکن است به کمک کاهش نقاط سفید کمک کند.

استفاده از لاک های ضدقارچی

استفاده از لاک های ضدقارچی مثل Ciclopirax میتواند به طور موقت لکه های رو ناخن را پنهان کند، و از ایجاد عفونت ناخن جلوگیری می کند.

استفاده از کرم های موضعی ضدقارچ/لوسیون

در بالا به شما گفتیم شاید یکی از عوامل ایجاد لکه ها عفونت های قارچی و یا باکتریایی است، با استفاده از کرم ها و یا لوسیون های ضدقارچی مانند Loprox برروی ناخن روزی دو مرتبه و استفاده  در 2 هفته می توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

علت لکه‌ها و نقاط سفید بر روی ناخن‌های کودک شما چیست؟

لکه‌های سفید روی ناخن‌های کودک می‌تواند به علت کمبود روی، ایجاد شود که به راحتی درمان می‌شود. گاهی اوقات هم با سطوح پایین منیزیم و کلسیم ارتباط دارد. در حقیقت این بار می‌تواند علامتی از آسیب قبلی در پایه ناخن باشد که وقتی ناخن‌ها کمی رشد می‌کنند، به عنوان یک لکه یا نقطه سفید نشان داده می‌شوند.

صرف نظر از علت، لکه‌های سفید به طور معمول موقت هستند و تقریبا ۸-۹ ماه طول می‌کشد تا ناپدید شوند با این حال همانطور که در ادامه این بخش از نمناک خواهید خواند، مواردی که لکه‌ها و نقاط سفید کننده تکرار می‌شوند می‌توانند نشان دهنده عفونت‌های ویروسی یا قارچی یا مشکلات مزمن مرتبط با کبد، کلیه، قلب باشند.

راههای پیشگیری و درمان لکه سفید روی ناخن

دقت در نگهداری ناخن ها

حدود شش هفته بعد از آسیب دیدن ناخن، ممکن است، لکه یسفید برروی ناخن ظاهر شود. پس یعنی حدود 1 ماه و نیم پس از اینکه در یک نوشابه را با فشار برروی ناخن باز کرده و یا بر ناخنتان فشار آورده اید، لکه ظاهر می شود. برای پیشگیر از سفید شدن ناخن، از جویدن ناخن ها، استفاده از آنها برای بریدن چیزهای سخت و در کل فشار آوردن برروی آنها اجتناب نمایید. ناخن ها قادر به تحمل فشار زیاد نیستند.

لاک ناخنتان را عوض نمایید

بعضی اوقات ناخن شما با لاک ها و سایر وسایلی که برای ناخنتان استفاده می نمایید، سازگاری ندارد. بهمین منظور با تعویض آنها بهترین محصول برای ناخنتان را پیدا نمایید.

مصرف یک رژیم غذایی سالم

اگر می خواهید مطمئن شوید ناخن های شما مرتب و منظم و سالم می باشند (همچنین پوست و دندان و هرچیز دیگری مرتبط با شما)، پسرژیم غذایی سالمداشته باشید. خوردن سالم ضرری نداشته و می تواند باعث محکم شدن ناخن های شما شود هرچند لزوما لکه های سفید را برطرف نمی کند. خیلی از افراد معتقداند این سیاهی ناشی از کمبود روی، پروتئین و کلسیم نیست، اما به حرها رژیم غذایی سرشار از مکمل ها از جمله این مکمل ها فواید زیادی در پی دارد.

سبزیجات تازه - لکه سفید روی ناخن

تمیز نگه داشتن ناخن ها

بعضی ها معتقداند سفید شدن ناخن ها ناشی از عفونت می باشد. از آنجا که نوع عفونت و میکروب عامل آن را مشخص نکرده اند، اما بنظر می رسد تنها راه پیشگیری از آن تمیز نگه داشتن دست می باشد.

لکه سفید روی ناخن کمبود چه ویتامینی است ؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره علت به وجود آمدن لکه‌های سفید روی ناخن اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند به وجود آمدن لکه‌های سفید بر ناخن به علت کمبود کلسیم است، در صورتی که کلسیم هیچ نقشی در سلامت ناخن‌ها ندارد.

وی با بیان اینکه تنها کمبود منیزیم می‌تواند موجب افزایش آسیب‌پذیری ناخن در برابر ضربه شود، افزود: در برخی از افراد ناخن‌ها به علت حساسیت حتی با ضربه‌های کوچک در کار روزانه همچون کار با لپ‌تاب و موبایل دچار آسیب می‌شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز لکه‌های سفید بر ناخن‌ها به افراد توصیه می‌شود صفحه ناخن را چرب نگه دارند تا شکنندگی آن کاهش یابد البته این لکه‌ها با رشد ناخن از بین می‌روند بنابراین نمی‌توان آن را به عنوان مشکل تلقی کرد و نیازی به مراجعه به پزشک نیست،اما افراد باید توجه کنند اگر خطوط سفید بر ناخن‌ها افزایش یافت و به سایر ناخن‌ها سرایت کرد باید به پزشک مراجعه کرد.

ادیبی با اشاره به اینکه کمبود منیزیم می‌تواند سبب افزایش آسیب پذیری ناخن در برابر ضربه و ایجاد خطوط سفید شود، خاطرنشان کرد: گاهی بروز بیماری‌های کلیوی، کبدی و قلبی سبب سفید شدن کل صفحه ناخن می‌شود که ضرورت دارد افراد هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند تا تحت معاینه و آزمایش قرار گیرند.

کمبود کلسیم - لکه سفید روی ناخن

وی در خصوص علت ریش ریش شدن پوست کنار ناخن‌ها نیز عنوان کرد: تماس زیاد و مکرر با آب و مواد شوینده، زدن لاک ناخن به طور مکرر و استفاده از استون، فقرآهن و روی سبب پوسته پوسته شدن کنار ناخن‌ها می‌شود و استفاده از مواد شوینده استاندارد، استفاده از دستکش حین کار، گرفتن گوشه ناخن با ناخن‌گیر و مصرف کرم‌های مرطوب کننده در کاهش ریش ریش شدن پوست موثر است.

ادیبی خاطرنشان کرد: افراد باید از کندن ضایعات کنار ناخن خودداری کنند چرا که همراه آن قسمتی از بافت زنده پوست هم کنده می‌شود و زمینه ورود میکروب و ایجاد عفونت را فراهم می‌کند

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

پیشنهاد می کنیم که اگر ناخن کودک شما به مشکلات زیر دچار شده است، برای سفیدی ناخن کودک به پزشک مراجعه کنید.

  1. در صورتی که تمام ناخن های کودک به طور کامل سفید شوند.
  2. اگر خطوط موازی و سفید رنگ، سطح تمام ناخن های کودک شما را پوشش دهد.
  3. در صورتی که ناخن کودک به رنگ سفید یا حتی قهوه ای دربیاید.
  4. اگر لکه سفید روی ناخن کودک یک ساله یا بزرگتر شما روی تمام ناخن‌ها وجود داشته باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید