مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل از حساسیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت رعایت نکردن یکسری موارد دچار آسیب و خونریزی خواهید شد. تمام نکات مراقبت و غذاهایی که مجاز به مصرف آن هستید را در این مقاله از سلامتی پارس مگ بخوانید.

دلایل مهم که باعث کشیدن دندانها می شود

دندان عقل نهفته - مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

پوسیدگی وسیع، شکستگی دندان ( تاج و ریشه)، ارتودنسی، ساخت پروتز، دندانهای شیری، دندانهای نهفته، دلایل اقتصادی

  • خونریزی و نشت خون پس از جراحی و کشیدن بمدت چند ساعت طبیعی است. از تعویض گاز با فواصل کوتاهتر از ۱۵ دقیقه خودداری کنید و در صورت ادامه خونریزی با مطب تماس بگیرید.
  • از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری کنید از فردای همان روز با آب نمک رقیق و یا دهانشویه ای که تجویز می شود دهان خود را غرغره کنید. از مسواک زدن در سمت دندان کشیده شده تا ۲۴ ساعت خودداری کنید.
  • تورم و درد از عوارض قابل انتظار بعد از جراحی است در صورت ادامه و بیشتر شدن تورم و درد و بدبو شدن دهان با مطب تماس بگیرید.
  • از کشیدن سیگار حداقل تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی دندان خودداری کنید.
  • چنانچه دندانپزشک قبل یا بعد از کشیدن دندان برایتان دارو تجویز کرد حتماً آن را مرتب و منظم مصرف کنید
  • چنانچه سابقه بیماری یا ناراحتی خاصی دارید حتماً قبل از کشیدن به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا تدابیر لازم اندیشیده شود.
  • در کودکان بعلت ماندگاری بی حسی ۴ ـ ۳ ساعت بعد از کشیدن مراقب گاز گرفتگی گونه ولب توسط آنان باشید .

دندان درد - مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

  • بلافاصله پس از جراحی دندان عقل به مدت 20 دقیقه گاز استریل را روی محل جراحی شده قرار دهید. گاز استریل بیشتری برای خانه به شما داده می شود. در صورت خونریزی زیاد بعداً آن گاز را دوباره به مدت 20 دقیقه محکم روی محل جراحی شده، قرار دهید. برای جلوگیری از خونریزی حفره از آبکشی دندان خودداری کنید زیرا اوضاع را بدتر می کند. در موارد نادری که نمی توان خونریزی را در خانه کنترل کرد، لطفاً به نزدیک ترین اورژانس و کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • بلافاصله پس از ترک کلینیک، مسکن‌های ضد درد را مصرف کنید، زیرا این مسکن‌ها زمانی که قبل از از بین رفتن داروی بی‌حسی و قبل از شروع درد بعد از عمل مصرف شوند، بهتر عمل می‌کنند. کشیدن دندان عقل با جراحی می تواند با درد کبودی قابل توجهی به دنبال داشته باشد، بنابراین آنها را به خوبی بسته بندی کنید اما هرگز از مصرف دوز تجویز شده آنها تجاوز نکنید. ترکیب نسخه های قوی پاراستامول با ایبوپروفن در فواصل متناوب 3 ساعته به خوبی عمل می کند. دارویی را که پزشک شما را مجاز به مصرف آن نمی داند، مصرف نکنید.
  • اگر توسط ما نسخه آنتی بیوتیکی به شما داده شده است، لطفاً به مدت یک هفته آن را نیز دنبال کنید. متخصصین ما فقط در صورت لزوم آنتی بیوتیک تجویز می کنند.
  • انتظار تورم صورت را داشته باشید که گاهی اوقات می تواند در اطراف محل جراحی شده، ایجاد شود. در 48 ساعت اول از برنامه های سرد استفاده کنید. بهترین راه این است که یک کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و به مدت 5 تا 10 دقیقه روی محل جراحی دندان عقل نگه دارید. در 2 روز اول هر ساعت چند بار تکرار کنید تا تورم به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این تورم طبیعی ناشی از ضربه را با آبسه بودن اشتباه نگیرید
  • انتظار وضعیتی به نام تریسموس را داشته باشید که در آن بیمار نمی تواند دهان خود را به درستی باز کند. به مراقبت های بعدی و رژیم غذایی نرم خود پایبند باشید و صبور باشید. بهبود در چند روز آینده خواهد بود
  • یکی دیگر از عارضه های شایع و گاهی شدید، خشکی حفره دندان است. این یک درمان طولانی و دردناک است که با بو یا طعم تند همراه است. درد حفره خشک می تواند آزاردهنده باشد و 2 تا 3 هفته پس از کشیدن دندان ادامه یابد. لطفاً با ما تماس بگیرید و ما می توانیم برای درمان و تسهیل خشکی سوکت شما به شما وقت ویزیت فوری دهیم. حفره ایجاد شده خشک را با اشکال خفیف تر درد یا تورم کبودی بعد از عمل اشتباه نگیرید.
  • از مصرف هر گونه الکل خودداری کنید زیرا می تواند روند بهبودی را مختل کند و اثربخشی آنتی بیوتیک های شما را کاهش دهد یا حتی بدتر از آن با آنها تداخل داشته باشد و شما را ضعیف تر کند.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید زیرا باعث اختلال در درمان می شود و احتمال ابتلا به خشکی حفره را افزایش می دهد.
  • در 48 ساعت اول از مسواک زدن مستقیم روی زخم خودداری کنید. بقیه دندان های خود را به آرامی با یک برس نرم مسواک بزنید
  • در 24 ساعت اول از استفاده از دهانشویه خودداری کنید. اجازه دهید حفره لخته خود را بدون ایجاد مزاحمت تشکیل دهد. پس از یک روز، شستن مکرر دهان خود را باید شروع کنید. برای بهترین نتیجه، دهانشویه خود را با رقیق کردن یک قاشق پر نمک در یک فنجان کوچک آب گرم تهیه کنید. هر 3-4 ساعت در 3-5 روز اول تکرار کنید
  • از نوشیدن از طریق نی که فشار منفی و بدی در دهان ایجاد می کند و ممکن است لخته بهبودی را مختل کرده و باعث خونریزی شود خودداری کنید.
  • یک هفته پس از جراحی دندان عقل ،یک رژیم غذایی نرم و حدالامکان آبکی داشته باشید.
  • به مدت یک هفته از هر گونه استرس یا تلاش بدنی زیاد و البته از هر گونه ورزش خودداری کنید.

دندان آسیاب - مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم

در رابطه با سوال بعد از کشیدن دندان چه بخوریم ضروری است بدانید باید زخم به طور طبیعی  درمان شود و خوردن غذاهای سبک و حاوی ویتامین برای ترمیم سریعتر زخم توصیه می شود در طول این زمان می توانید داروهایی که پزشک تجویز کرده است را مصرف کنید. البته به طور خودسرانه از هیچ گونه آنتی بیوتیکی استفاده نکند. در چند روز اول بعد از کشیده شدن دندان سعی کنید مواد غذایی نرم بخورید. لیست خوردنی های پرکاربرد به شرح زیر است:
  • آب سیب
  • سوپ نرم شده در مخلوط کن
  • ماست
  • اسموتی ها
  • پوره سیب زمینی
  • ژله، پودینگ و بستی بدون شکر یا کم شیرین

بعد از 24 تا 48 ساعت بعد از کشیدن دندان می توانید غذاهای سفت تر را مصرف کنید. برای شروع میتوانید نیمرو و املت و مرغ آب پز و نرم را مصرف کنید.

عسل نیز از جمله خوراکی هایی است که به ترمیم سریعتر زخم کمک می کند. با مصرف دمنوش های آرامبخش مثل گل گاو زبان و اسطوخودوس می توانید به کنترل درد بعد از کشیدن دندان نیز کمک کنید.

دقت کنید این نوشیدنی ها را ولرم بنوشید و از نوشیدنی های داغ پرهیز کنید. سعی کنید خوردنی ها و آشامیدنی های مایع و نرم را انتخاب کنید و آنها را با قاشق سوپ خوری میل کنید. استفاده از نی و مکیدن در این شرایط ممکن است منجر به بروز خونریزی دندان شود.

پر کردن دندان - مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

خوردن ویتامین از مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

برای مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل دندان می توانید از ویتامین ها و مکمل های زیر بدین شرح استفاده کنید:

ویتامین ث: مصرف این ویتامین به مقدار 1000 میلی گرم در روز به بهبود سریعتر زخم کمک می کند. ویتامین های ث بیوفلاونوئید نتایج بهتری را از خود نشان داده اند. مصرف این ویتامین تا 50 درصد بهبودی زخم را سرعت می دهد.

زینک یا روی Z: مصرف 40 میلی گرم روی دو بار در روز به بهبود ثانویه زخم کمک شایانی می کند. این ویتامین تا 40 درصد به بهبودی و بازگشت پوست ناحیه جراحی شده کمک می کند.

ب کمپلکس: 75 میلی گرم برای 2 بار در روز توصیه می شود. این ویتامین به غذای اعصاب معروف است و به کاهش درد و تروما کمک می کند.

از مصرف انواع ماکارونی ها اجتناب کنید ؛ مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

متأسفانه جویدن اکثر انواع ماکارونی بسیار دشوار است. حتی ممکن است به محل دندان حفر شده بچسبند. خوردن انواع ماکارونی بعد از کشیدن دندان حداقل برای ۵ روز یا تا زمان بهبودی زخم ممنوع است.

• اگر نمی توانید از مصرف ماکارونی یا پاستا بگذرید، حتما از مقدار زیادی شیر یا آب استفاده کنید تا نرم و خامه ای شود.

• آرد ذرت پخته شده همچنین یک روش عالی برای ارضای اشتیاق به ماکارونی در حالی که لثه های شما بهبود می یابند است.

جراحی دندان چگونه انجام می شود؟

بدیهی است که دندانی را که نمی توان و نباید آن را نگهداری کرد کشیده (Extract) می شود. اما اینکه دندانی کاندید کشیده شدن است یا به دلیل عمق پوسیدگی و تخریب آن است که احتمال موفقیت درمان روی آن را کاهش می دهد و یا اینکه به دلیل قرارگیری و رشد آن در موقعیتی نامناسب است که به صورت تهدیدی برای عملکرد صحیح سایر دندان ها در می آید. خصوصا در مورد دندان های نیش نهفته (کانین) و یا دندان عقل، ما با چنین وضعیتی روبه رو هستیم.

اما وقتی تاج دندان به طور کلی تخریب شده و یا اینکه اساسا نهفته در زیر لثه است برای خارج کردن آن دندانپزشک باید ابتدا لثه بیمار را در چند جهت بشکافد و پس از آن دندان را از فک خارج نموده و سپس محل جراحی را بخیه کند که به این فرآیند جراحی دندان می گویند.

جراحی دندان عقل - مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

در این عمل دندانپزشک پس از تزریق بی حسی عمیق لثه بیمار را تیغ مخصوص (تیغ بیستوری) از دو یا سه طرف شکاف می دهد تا به سطوح مختلف دندان برسد. بعد از طریق ابزاری به نام الواتور اتصال دندان را با بافت های اطراف و استخوان کاهش می دهد و نهایتا دندان را از فک جدا نموده و محل لثه را با چند بخیه به منظور کاهش خونریزی مسدود می کنند. در برخی موارد دندانپزشک مجبور است قبل از خارج کردن دندان آن را درون لثه برش داده و به دو قسمت تقسیم کند و بعد آن را از فک جدا کند.

  • نکته امیدوار کننده این است که در صورت تزریق صحیح بی حسی بیمار هیچ درد و حسی از این مراحل نخواهد داشت.

پروسه بهبودی به چند مرحله شکسته می شود

  • ۲۴ ساعت اولیه : لخته های خون شکل می گیرند.
  • ۲ تا ۳ روز اول : تورم دهان و گونه ها بهتر می شود.
  • ۷ روز : دندانپزشک هر گونه بخیه ای که مانده باشد را می کشد.
  • ۷ تا ۱۰ روز : درد و ناراحتی فک از بین می رود.
  • ۲ هفته : زمان بهبودی برای هرکسی متفاوت می باشد. اگر لخته های خون تخریب شده باشند، یا زخم عفونت کرده باشد، زمان بهبودی هم طولانی تر می شود.

اقدامات لازم قبل از جراحی دندان

  1. اگر دارای بیماری های زمینه ای مانند فشار خون و بیماری های قلبی و یا سابقه بیماری های خاص از جمله سکته مغزی و یا پیوند اعضاء هستید آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. در این شرایط کلینیک ممکن است برای انجام جراحی به نامه ای از پزشک معالج شما نیاز داشته باشد.
  2. بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند لازم است که حداقل یک روز قبل از جراحی آن را زیر نظر پزشک خود قطع کنند.
  3. بهتر است تا 24 ساعت پس از انجام درمان از غذاهای سرد و به صورت پوره یا مایع استفاده نمایید. بنابراین چنانچه لازم است آن را قبل از جراحی آماده نمایید.
  4. جراحی دندان و دندان عقل  معمولا عمل سنگینی نیست و الزامی به حضور همراه ندارید.
  5. بعد از جراحی ترجیحا رانندگی نکنید و از وسایل نقلیه به نوعی استفاده کنید که امکان نشستن در آن داشته باشید.

کشیدن دندان - مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

بازگشت به وضعیت طبیعی

اگر باید دندان خود را بکشید یا به تازگی آن را کشیده‌اید، حتماً از خودتان می‌پرسید مسیر بازگشت به وضعیت طبیعی سابق خودتان چگونه است. اتفاقی که می‌افتد به این قرار است:

صرف زمان برای ریکاوری

ممکن است چند هفته طول بکشد تا جای دندان کاملاً بعد از کشیدن دندان عقل التیام یابد. در چند روز اول، در گونه‌ها و دهان خود تورم خواهید داشت که به تدریج برطرف خواهد شد. فک نیز ممکن است تا حدود هفت الی ده روز پس از کشیدن دندان دردناک یا خشک باشد. درد و مزه ناخوشایند نیز در موارد زیادی دیده شده است. اگرچه این مورد نادر ولی برخی افراد متوجه می‌شوند که زبان، لب‌ها یا صورتشان اندکی بی حس است یا حس سوزن سوزن شدن دارد.

مسواک زدن دندان‌ها

برای 24 ساعت، در مسواک زدن سخت نگیرید و حتی اگر می‌توانید از مسواک زدن پرهیز کنید. پس از این زمان، به آرامی مسواک بزنید، مراقب باشید تا حفره خالی دندان را تحریک نکنید. تا وقتی که لخته خون کامل شکل بگیرد، تف کردن با شدت زیاد یا مکیدن نیز فکر خوبی نیست. همچنین می‌تواند حدود یک هفته پس از عمل همچون سابق مسواک بزنید.

کشیدن بخیه‌ها ؛ مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

ممکن است دندانپزشک بعد از کشیدن دندان جای آن را بخیه کند. برخی بخیه را باید کشید در حالیکه برخی از بخیه‌ها خود به خود جذب می‌شوند. شاید از شما خواسته شود تا حدود یک هفته پس از کشیدن دندان برای جلسه چکاپ به پزشک مراجعه کنید. هر بخیه‌ای که تا این زمان در دهان باقی مانده باشد کشیده خواهد شد.

رانندگی و کار

شاید بتوانید بلافاصله پس از اتمام فرآیند کشیدن دندان رانندگی کنید البته تنها به شرطی که از بی حسی موضعی برای کشیدن دندان استفاده شده باشد. ولی اگر بیهوشی عمومی بکار رفته باشد، باید برای 48 ساعت پس از جراحی از رانندگی کردن خودداری کنید. همچنین اکثر پزشکان توصیه می‌کنند چند روز از کار خود مرخصی بگیرید تا پس از کشیدن دندان دوباره به وضعیت سابق خود بازگردید. حتماً به یاد داشته باشید که از پزشک خود در مورد زمان مناسب برای از سر گرفتن کار و رانندگی سوال کنید.

دندان درد شدید - مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

عوارض احتمالی پس از جراحی

عوارض احتمالی اقدامات لازم
دهان بدطعم، بوي نامطبوع، خونابه، قشر خاکستری بر روی زخم طبيعی است و پس از 24 ساعت، شستشو با دهانشويه را شروع کنيد
خونريزی تکه اي گاز استريل در محل قرار داده و با فشار ملايم، 30 دقيقه نگه داريد
باز نشدن دهان تا يک هفته طبيعی است در صورت ادامه، مفصل فک را کمپرس گرم کنيد
بوي عفونت، درد، تب و لرز، تورم شديد و يا افزايش درد به کلينيک مراجعه کنيد
تورم از روز دوم ناحيه صورت را کمپرس گرم کنيد
درد از مسکن تجويز شده استفاده نماييد
خونريزی شديد به کلينيک مراجعه کنيد

اگر در حین کشیدن دندان عقل نهفته دچار آسیب عصبی شوم چه اتفاقی می افتد؟

جدی ترین عارضه مرتبط با کشیدن دندان عقل، آسیب عصبی عصب آلوئولار تحتانی یا عصب زبانی زبان است. اگرچه این عارضه نادر است، اما برای پیشگیری از آن نیاز به توجه زیادی دارد. درجات مختلفی از شدت این عارضه وجود دارد که این تروما می تواند رخ دهد. در ساده‌ترین اشکال، عصب فقط لمس می‌شود یا خراشیده می‌شود و باعث می‌شود که بیمار یک اثر بی‌حسی طولانی‌مدت داشته باشد که با مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان عقل ، در عرض چند روز بهبود می یابید.

اگر عصب دچار یک بریدگی کوچک شود، احساس سوزن سوزن شدن می تواند بیمار را برای چندین هفته یا حتی ماه ها دنبال کند. در بدترین حالت که عصب در سراسر لب پایینی یا زبان یا ناحیه چانه بی‌حس قطع می‌شود، ممکن است بیمار را مادام العمر دنبال کند. این عارضه هیپوستزی نامیده می شود و یک تهدید نادر اما واقعی است.

در جراحی دندان ما همه اقدامات را برای جلوگیری از بروز این عارضه انجام می دهیم. ما معتقدیم که کلید موفقیت، ارزیابی اولیه خطر مرتبط با بررسی دقیق رادیوگرافی پانورامیک است.

درد دندان - مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

چه زمانی باید با دندانپزشک تماس گرفت؟

هرگونه درد و تورمی که دارید باید به مرور زمان بهبود یابد، ولی اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • تورمی که بجای بهتر شدن بدتر شود.
  • خونریزی بیش از حد که با فشار وارد کردن روی دندان هم فروکش نکند.
  • درد شدید و تپنده تا سه الی چهار روز پس از کشیدن دندان
  • تب زیاد که فروکش نکند.

چه یکی از دندان‌های عقل خود را کشیده باشید چه هر چهار تای آنها را، در خاطر داشته باشید که دندانپزشک می‌داند چطور شما را به سلامت از این فرآیند عبور دهد بدون بروز هیچگونه عوارضی، شما تنها باید از عقل خود برای شنیدن حرف‌های پزشک استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید