طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا و طعم دلپذیر را یادتان می دهیم تا خودتان در خانه خیارشور های با کیفیت تهیه نمایید. بزرگترین معضلی که ممکن است با آن رو به رو شوید نگهداری از خیارشور است. ترفند هایی که در این بخش از آشپزی پارس مگ در اختیارتان قرار می دهیم از کپک زدن خیارشور ها جلوگیری می کند.

خیارشور خانگی - طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

مواد لازم

  • خیار ۱ کیلوگرم
  • ترخون و مزه ۱ دسته
  • آب ۹ پیمانه
  • نمک یا سنگ نمک ۱ پیمانه
  • سیر ۷ حبه
  • فلفل تند ۳ عدد
  • آب جوشیده ۹ پیمانه

مراحل طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

خیارشور ترد - طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

مرحله اول:  آماده سازی

ابتدا آب را اندازه گیری کنید و داخل قابلمه ریخته و نمک را اضافه کنید و هم بزنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و بعد از روی حرارت بردارید تا خنک شود و این مخلوط را کنار بگذارید. شیشه های مخصوص ترشی را خوب بشورید و خشک کنید، می توانید خیارشور ها روی دستمال نخی قرار دهید و صبر کنید تا خشک شود.

مرحله دوم: آماده سازی خیار

خیار ها را خوب بشورید و با کمک خلال دندان یا یک سیخ چوبی چند عدد سوراخ روی خیار ایجاد کنید. سیر ها را بشورید و پوست بگیرید و از وسط به دو نیم کنید. فلفل تند را بشورید و خوب خشک کنید، دقت کنید خیار ها باید کاملا خشک شده باشند وگرنه باعث کپک زدن می شود.

مرحله سوم طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

خیارهای سوراخ شده را داخل شیشه ریخته و سیر را به همراه فلفل و سبزی خشک یا تازه اضافه کنید و بعد تا جایی که روی خیارها بگیرید مخلوط آب و نمک را بریزید و درب شیشه را بسته و ۴ روز در دمای محیط قرار دهید تا کمی خیار ها زرد شود و بعد در یخچال قرار دهید. به همین راحتی خیارشور نمکی آماده است. نوش جان

نکات مهمی که برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور خانگی

طرز تهیه خیارشور - طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

استفاده از آب جوشیده

اگر قصد دارید که خیارشور را در خانه تهیه کنید باید از آب جوشیده خنک شده استفاده کنید باید این نکته را هم در نظر بگیرید که بعد از این که خیار و سبزیجات معطر را خوب شستید خوب خشک کنید وقتی که از آب نجوشیده یا همان آب شیر در شور یا ترشی ها استفاده می کنید باعث می شود خیار شور یا ترشی جات دیگر شما کپک بزند.

جلوگیری از ورود هوا به داخل ظرف (چکار کنیم کپک نزنه)

یکی دیگر از علت هایی که باعث می شود که خیارشور کپک بزند این است که نباید هوا به داخل ظرفی که خیارشور را در آن گذاشتید نفوذ کند زیرا اگر هوا به داخل ظرف خیارشور نفوذ کند باعث کپک زدن می شود پس باید درب ظرف را طوری ببندید که هوا به داخل آن نرود.

مقدار سرکه خیارشور ؛ طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

برای تهیه خیارشور باید از سرکه مرغوبی که صاف و زلال باشد استفاده کنیم روش های مختلفی برای تهیه خیارشور وجود دارد که در آن روش ها مقدار سرکه متفاوت است و حتی امکان دارد بدون سرکه تهیه شود اما نکته مهم در مقدار سرکه برای خیارشور این است کهبه ازای هر 14 لیوان آب 1 لیوان سرکه نیاز داریم. دلیل استفاده از سرکه در خیارشور این است که ماندگاری خیار شور بالا می رود.

خیارشور فوری - طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

از چه نمکی برای خیارشور استفاده کنیم؟

بهترین گزینه برای خیارشور استفاده از سنگ نمک می باشد. در تهیه خیارشور باید مقدار نمکی که در آن استفاده می شود باید طوری باشد که طعم خوبی به آن بدهد نباید آنقدر زیاد به آن نمک بزنید که خیلی شور شود و یا این که نباید آنقدر کم بزنید که اصلا مزه شوری ندهد.

پس مقدار نمک در خیارشور این است که به ازای هر لیتر آب جوش باید 2 قاشق غذاخوری نمک بریزید و بعد از این که نمک اضافه کردید آن را بچشید تا مقدار شوری خیار شور را بسنجید که در صورت لزوم نمک لازم اضافه کنید.

نسبت آب و نمک در خیارشور

برای این که نسبت آب و نمک را در خیارشور تعیین کنید می توانید از روش زیر برای این کار استفاده کنید باید اول آب و نمک را در یک ظرف مناسب درست کنید سپس یک عدد تخم مرغ را درون آب نمک بیاندازید بعد از این که تخم مرغ را به آب نمک انداختید تخم مرغ به ته ظرف رفت اندازه نمک کم است ولی اگر تخم مرغ به روی سطح بیاید مقدار نمک بیش از اندازه است در صورتی که تخم مرغ وسط آب نمک شناور بود اندازه نمک کافی می باشد و طعم شوری خیارشور عالی خواهد شد.
اگر مایل هستید که خیارشورتان ترد شود چند دانه نخود خام اضافه کنید.

علت نرم شدن خیارشور

برای این که خیارشور شما نرم و شل نشود باید از سنگ نمک استفاده کنید زیرا نمک معمولی باعث می شود که خیارشور نرم، شل وارفته شود. یکی دیگر از مواردی که باید رعایت کنید این است که جایی که خیارشور را نگه می دارید نباید گرم باشد پس حواستان به جایی که خیارشور را قصد دارید بگذارید باشد. دلیل آخر دمای آب جوش مورد استفاده برای خیارشور است پس اول بگذارید آب جوش سرد شود سپس مصرف کنید.

خیار سرکه - طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

از چه سبزی ای برای خیارشور استفاده کنید

سبزیجاتی که در داخل خیارشور است باعث خوش طعمی و تردی خیارشور می شود. این سبزیجات مانند ترخون، گشنیز، شوید، نعنا، ریحان، جعفری و مرزه می باشد.

خیارشور برای سرماخوردگی

مواد غذایی‌ ای که باعث گلو درد می‌شوند معمولاً همان‌هایی هستند که می‌توانند شما را دچار ناراحتی معده کنند. مواد غذایی‌ای مثل خیارشور که در آب نمک به عمل آمده باشند حاوی سرکه و نمک هستند به همین دلیل می‌توانند التهاب گلوی دردناک تان را بیشتر کنند.

خیار شور برای معده و یبوست و اسهال

مصرف خیارشور می تواند باعث افزایش اسید معده شود که این یک باور نادرست است سرکه خیارشور فواید زیادی برای بدن دارد و خوردن خیارشور از زخم معده دردناک پیشگیری کرده و خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد.

خیارشور سرشار از فیبر، آب و باکتری های پروبیوتیک بوده که همگی در حفظ کارکرد و سلامت روده ها موثر می باشد. خوردن خیارشور ابتلا به یبوست را به میزان زیادی کاهش می دهد. مصرف بیش از حد آب خیارشور می تواند منجر به گاز , درد معده و اسهال شود.

خیارشور - طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

خیار شور برای دیابت

خیار شور طبیعتا ماده‌ی غذایی کم کالری و کم کربوهیدراتی است؛ به همین دلیل به عنوان ماده‌ی غذایی خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت به شمار می‌رود. ولی خیار شور فواید بیش‌تری برای این بیماران به همراه خواهد داشت.

هموگلوبین گلیکوزیله، هموگلوبینی که به گلوکز چسبیده است، به عنوان شاخصی برای کنترل بلند مدت قند خون به شمار می‌رود؛ هر چه عدد آن بیش‌تر باشد، نشان‌دهنده‌ی کنترل نامناسب گلوکز در یک دوره‌ی زمانی طولانی خواهد بود. به اعتقاد برخی از متخصصان، اسید استیک در ترکیب با میوه‌ها یا سبزی‌ها می‌تواند سطوح هموگلوبین گلیکوزیله را بهبود ببخشد؛ این مسئله به بهبود کنترل قند خون منجر خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید