افراد بسیاری هستند که با وجود درد زانو به دلیل ترس از جراحی، با این درد سر می کنند. درمان زانو درد با نمک یکی از موثر ترین و در عین حال کم هزینه ترین روش های درمان درد های مفصلی می باشد. اگر می خواهید از شر این درد خلاص شوید این مقاله از سلامتی پارس مگ را تا پایان دنبال کنید.

فهرست محتوا نمایش

آرتروز - درمان زانو درد با نمک

آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو رایج‌ترین نوع آرتروز و درد مفاصل است که باعث تخریب و فرسایش مزمن غضروف مفصلی اطراف زانو می‌شود. درواقع آرتروز زانو بیماری‌ای است که در آن پوشش بین مفاصل و غضروف‌ها از بین می‌رود؛ در نتیجه فرسایش و آسیب غضروف و ساییدگی استخوان‌ها با یکدیگر افزایش پیدا می‌کند.

این مسئله می‌تواند باعث درد، ورم، سفتی زانو، کاهش توانایی حرکت و رشد استخوان زائد در فرد شود. آرتروز می‌تواند به تمام مفصل‌های بدن آسیب برساند اما این اختلال معمولاً در مفاصل دست‌ها، زانوها، باسن و ستون فقرات بیشتر اتفاق می‌افتد. افراد جوان به‌خصوص خانم‌های بالای ۴۵ سال بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

علائم آتروز مفاصل

شایع ترین علائم بیماری آرترزو مفاصل شامل موارد زیر است:

  • درد و تورم مفاصل
  • احساس گرما در غضروف زانو
  • احساس سفتی زانو
  • کاهش تحریک پذیری زانو هنگام بالا رفتن از بلندی مانند پله ها
  • ایجاد صدا در زانو هنگام حرکت

اگر از دردهای آرتروز پا کلافه شده اید، نمک اپسوم را امتحان کنید. البته این درمان را باید به مدت طولانی انجام دهید تا اثر خودش را بگذارد. نمک اپسوم به دلیل داشتن منیزیم، التهابات و درد و تورم پاهای شمارا کمتر می کند.

زانو درد - درمان زانو درد با نمک

علت آرتروز زانو 

مهم‌ترین علت ابتلا به این بیماری سن است؛ همانطور که گفتیم، زنان بالای ۴۵ سال بیشتر از مردان به آرتروز زانو مبتلا می‌شوند. از دیگر علت‌های ابتلا به این بیماری، اضافه وزن و چاقی، التهاب مفاصل دیگر بدن، نقرس و مشکلات ژنتیک است.

تشخیص آرتروز زانو (زانودرد) 

مراحل تشخیص آرتروز زانو معمولاً با معاینه فیزیکی توسط پزشک شروع می‌شود. ممکن است پزشک از شما سوابق ژنتیکتان را بخواهد و علائم‌ درد و بیماری را بپرسد. برای کمک به تشخیص صحیح، آزمایش‌هایی مثل آزمایش پرتو ایکس و آزمایش ام‌آر‌آی انجام می‌شود.

آیا واقعا حمام نمک تسکین دهنده درد است

اگر شما در طول یک روز پرمشغله قرار داشته باشید یا این که برای مدت طولانی بر روی پاهای خود بوده باشید، به احتمال زیاد عضلات و مفاصل شما کمی از کار می افتند و متورم و دردناک می شوند.

هر چند این درد موقتی است ولی این طبیعی است که ما بخواهیم سریعاً بهبود یابد. نیازی نیست که شما خیلی به جاهای دوری فکر کنید؛ یکی از موثرترین و ارزان ترین راه ها برای تسکین و تلطیف دردهای بدن هم اکنون در کابینت خانه شماست:نمک (نمک دریایی)یک کشاورز در شهری در انگلستان به نام اپسوم (Epsom) قدرت شفا دهندگی نمک را در سال 1618 کشف کرد؛ بعد از این که حیوانات او از خوردن آب از چاهشان امتناع کردند. هر دو قسمت این ماده توانایی خاصی در کمک به افراد برای بهبود صدماتی از جمله دردهای عضلانی و مفصلی را داراست. منیزیم هنگامی که به داخل پوست جذب می شود، می تواند به صورت اختصاصی باعث کاهش پاسخ های درد در مغز شود.

فواید دیگر نمک

ورم زانو - درمان زانو درد با نمک

ورم مفاصل و درمان زانو درد با نمک

تحقیقات نشان داده اند که افراد مبتلا به ورم مفصل زانو پس از آب درمانی با نمک دریا، بهبود یافته اند. علاوه بر این، بر خلاف حمام با سدیم کلرید معمولی، اثر درمان نمک دریا تا چند هفته باقی می ماند.

گرفتگی عضلات

نمک دریا برای تسکین گرفتگی های عضلانی مفید است و به تقویت ماهیچه ها کمک می کند. مواد معدنی ضروری همچون منیزیم و پتاسیم دارای خواص درمانی و جوان کنندگی هستند و نمک دریا را به راه طبیعی برای درمان آکنه ها و انواع دردها تبدیل کرده اند. حمام با محلول نمک دریا از تشکیل سموم در بدن جلوگیری می کند زیرا این محلول دارای خاصیت اسموزی است که به رفع هر گونه سفت شدگی و ناراحتی ناشی از خستگی و فشار عضلانی کمک می کند.

نمک برای رفع خستگی از پاهای خسته

پاهای ما همیشه وزن بدن را تحمل کرده و ما را جابه جا می کنند. معمولا همه ما کمترین توجه را به این دو عضو موثر معطوف می داریم. برای تسکین خستگی پاها تشتی را پر از آب ولرم کنید. یک تا دو قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کرده و پاهایتان را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید. سپس با آب سرد بشویید. در نهایت نیز آنها را خشک کرده و کمی کرم مرطوب کننده بزنید.

تسکین ناخن فرو رفته در گوشت پا با حمام پاها

فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا مشکل ساده و دردناکی است. برای تسکین این درد و رفع هر نوع عفونتی می توانید یک تشت را پر از آب گرم کرده و یک قاشق نمک به آن اضافه کنید. سپس پاها را به مدت 15 تا 30 دقیقه داخل آب قرار دهید. این کار را هر روز تکرار کنید. آب گرم باعث نرمی پوست دور ناخن فرو رفته در گوشت شده و نمک نیز با بروز هر نوع عفونتی مقابله کرده و ورم آن را کاهش می دهد.

درد پا و درمان زانو درد با نمک

فرو بردن پاهای خسته خود در آب گرم حاوی نمک دریا به آرامش ماهیچه ها و تسکین درد پای شما کمک می کند.

علاوه بر درمان دردهای ناشی از فعالیت شدید عضلانی، شما می توانید از نمک های معدنی برای درمان دیگر انواع دردها نیز استفاده کنید. نشان داده شده است که می توان از این مواد برای بهبود کبودی ها و کاهش درد نیش زنبور، سوختگی (ناشی از حرارت یا خورشید) و دردهای ناشی از سرماخوردگی استفاده کرد.

نمک رنگی - درمان زانو درد با نمک

سایر روش های درمان زانو درد

استفاده از سرکه سیب برای درمان درد زانو

طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده ، این موضوع ثابت شده است که سرکه سیب خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن می‌تواند باعث تسکین درد‌های آرتروز و زانو شود ، البته مدرک علمی‌ برای تایید این امر وجود ندارد ، اما با توجه به این که نه تنها مصرف سرکه سیب عوارضی ندارد ، بلکه سرشار از خاصیت است می‌توان در کنار سایر روش‌ها از سرکه سیب هم برای تسکین درد زانو استفاده کرد.

تاثیر روغن سیاه دانه در درمان زانو درد

سیاه دانه ، گیاهی تلخ مزه است که در زبان عربی به آن شونیز می‌گویند ، این گیاه طبع گرم و خشکی دارد و اکثرا در اصفهان و اراک کشت می‌شود و عموما بومی ایران است . روغن سیاه دانه خواص بی‌شماری دارد که یکی از این خواص ، تاثیر در بهبود درد‌های موضعی مثل زانو درد و آرتروز است ،

افرادی که از درد زانو رنج می‌برند توصیه می‌شود که این روغن را به صورت خوراکی استفاده نمایند و نیز هفته‌ای دو بار این روغن را در ناحیه درد ماساژ دهند ، البته با توجه به این که طبع این گیاه گرم است ، افراد گرم مزاج بهتر است در مصرف آن احتیاط کنند ، همچنین چون سیاه دانه قاعده آور است ، بانوانی که باردار هستند نباید به صورت خوراکی از این گیاه و روغن آن استفاده کنند . ترکیب روغن سیاه  دانه با بادام تلخ نیز باعث کاهش درد زانو می‌شود .

ترکیب روغن زیتون و نمک و تاثیر آن بر زانو درد

اگر در اطراف شما اشخاصی هستند که مدام از درد زانو رنج می‌برند یا خودتان درگیر این درد هستید و از مصرف انواع مسکن‌ها خسته شده‌اید ، استفاده از ترکیب روغن زیتون و نمک را برای کاهش درد زانو امتحان کنید ، همان طور که می‌دانید ، روغن زیتون یکی از نسخه‌های طب سنتی است که از دیرباز برای تسکین درد‌های بدن به ویژه درد‌های استخوانی تجویز می‌شده است و در همه نقاط دنیا هم کاربرد دارد.

پس اگر دنبال یک راهکار هستید که درد شما را برای مدت طولانی تسکین دهد ، ترکیب نمک و روغن زیتون بهترین درمان است ، طریقه استفاده آن هم به این صورت است که مخلوط نمک و روغن زیتون را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و  باید ظرف را به مدت دو روز در دمای اتاق نگهداری کنید ، بعد از دو روز ترکیب قابل استفاده است ، سپس صبح‌ها هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید مقداری از آن را بر روی زانو بریزید و مدت ۲ ، ۳ دقیقه ماساژ دهید در طی ۱۰ الی ۱۵ روز تاثیر آن را حس خواهید کرد .

اثر مصرف زردچوبه بر کاهش درد زانو

مصرف زردچوبه ، باعث می‌شود عملکرد عوامل اصلی که در التهاب بدن نقش دارند کند شود ، زیرا در زردچوبه یک ترکیب فعال به نام کورکومین وجود دارد که دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است ، در یک تحقیق که اخیرا صورت گرفته است مشخص شده که مصرف روزانه ۱۴۰۰ mg از یکی از عصاره‌های موجود در زردچوبه به اندازه ۱۲۰۰ mg ایبو پروفن خاصیت تسکین دهندگی دارد ، علاوه بر مصرف زردچوبه به صورت خوراکی ماساژ دادن زانو با ترکیب روغن زیتون و زردچوبه نیز در کاهش درد می‌تواند بسیار موثر باشد .

ماساژ پا - درمان زانو درد با نمک

ماساژ داغ زانودرد رو تسکین میده

ماساژ داغ یکی از بهترین و سریعترین راه های تسکینه. اگه حوصله ماساژ دادن زانوتون رو ندارین میتونین با آب ولرم دوش بگیرین تا دردتون برطرف بشه. اگه دچار سفتی استخوان زانو شدین، ماساژ داغ میتونه به شما احساس آرامش بده. بهتره که برای ماساژ، زانوتون رو همراه با گرمای زیاد فشار بدین زیرا که کمک میکنه هم درد زانو برطرف بشه و هم خواب راحتی داشته باشین.

ماساژ درمانی و تاثیر آن بر بهبود زانو درد

ماساژ دادن حتی اگر به وسیله خود فرد انجام شود ، تاثیر زیادی در بهبود زانو درد دارد به این دلیل که ماساژ باعث بهبود جریان خون و کاهش التهاب می‌شود ، یکی از ماساژ‌های ساده که خودتان بدون کمک دیگران می‌توانید انجام دهید به این صورت است که باید دراز بکشید و زانو را تا بالای قلب بیاورید ، بعد انگشت شصت خود را یک طرف مفصل و چهار انگشت دیگر را در سمت دیگر مفصل قرار دهید و با کمترین فشار و در طی یک حرکت طولانی دست  را از روی زانو به طرف قلب بکشید ، روزی دو بار و به مدت پنج دقیقه این کار را انجام دهید .

ماساژ با روغن خردل

شما میتونین روغن خردل رو گرم کنین و به مدت 15 دقیقه روی زانوتون بمالین. بهتره که زانوتون رو از بالا به پایین مالش بدین تا اثر بهتری داشته باشه. بعضی اوقات زانو درد ممکنه که به خاطر اصطکاک زیاد بین استخوان های زانو باشه، در این صورت این درمان بهترینه.

ورزش و درمان زانو درد

یکی از بهترین داروها برای درمان زانو درد مزمن ورزش کردن است ، تقویت کردن عضلات اطراف مفصل زانو ، باعث می‌شود میزان فشار وارد شده به زانو کاهش یابد و زانو از آسیب دیدن حفظ گردد ، فقط در هنگام ورزش کردن باید دقت کنید که از تکنیک ها و روش‌های ورزشی مناسب برای درد‌های مفصلی و استخوانی استفاده کنید .

آب درمانی برای رفع درد زانو ؛ درمان زانو درد با نمک

آب درمانی برای درمان بعضی از بیماری‌های زانو ، مثل آرتروز زانو و یا روماتیسم مفصلی زانو موثر است . دمای آب مورد استفاده برای آب درمانی ، معمولا در محدوده ۳۳ تا ۳۶ درجه سانتی گراد است ، گرمای آب کمک می‌کند تا درد در مفصل کاهش پیدا کند و بتوانید زانو خود را حرکت دهید و یا بعضا حرکات ورزشی خیلی ساده انجام دهید ، در آب وزن کمتر حس می‌شود که باعث می‌شود فشار کمتری به زانو وارد شود ، آب برای حرکت مفاصل یک نوع مقاومت ایجاد می‌کند که باعث تقویت مفاصل زانو و ماهیچه پا می‌شود.

درد زانو - درمان زانو درد با نمک

نوشیدن چای زنجبیلی

برای رها شدن از دست زانو درد میتونین به جای استفاده از قهوه و چای معمولی به سراغ چای زنجبیلی برین. یه تکه کوچیک از زنجبیل رو در یه فنجون آب جوش مخلوط کنین، چند قطره لیمو و عسل اضافه کنین و بعد از هم زدن میل کنین. این کار نه تنها تسکین فوری داره بلکه اثر اون ادامه دار هم هست. چای زنجبیلی رو همراه با درمان های دیگه مثل ماساژ میتونین استفاده کنین.

فلفل هندی و اثر آن بر زانو درد

فلفل هندی حاوی یک ماده به نام کپسایسین می‌باشد ، که خاصیت تسکین دهندگی درد را دارد ، همین خاصیت تسکین دهندگی کپسایسین ، باعث ایجاد احساس گرما و کاهش درد در زانوی آسیب دیده می‌شود .

چای سبز و تاثیر آن بر زانو درد

وجود ماده‌ای به نام Catechin در چای سبز باعث کاهش التهاب در بیماران آرتریت و آرتروز زانو درد می‌شود ، از این رو مصرف چای سبز تاثیر مثبتی بر کاهش درد زانو می‌تواند داشته باشد .

اثر لیمو بر زانو درد

یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر بر درد زانو لیمو می‌باشد ، اسید سیتریک موجود در لیمو ، به عنوان یک حلال برای کریستال‎های اسید اوریک عمل می‌کند ، در واقع این کریستال‌های اسید اوریک باعث ایجاد انواع آرتروز و زانو درد می‌شوند که اسید سیتریک موجود در لیمو اثر این کریستال‌ها را خنثی می‌کند .

علاوه بر درمان‌هایی که در بالا ذکر شد درمان‌های خانگی زیادی وجود دارند مثل استفاده از زنجبیل ، برگ‌های قاصدک ، روغن اکالیپتوس و … که همه در کاهش درد زانو و یا بهبود کامل آن تاثیر گذار هستند.

درمان گیاهی آرتروز با شنبلیله

گیاه شنبلیله یکی از درمان‌های رایج برای انواع آرتروز به‌خصوص التهاب مفاصل زانو است. دانه‌های شنبلیله خواص آنتی اکسیدانی و ضد‌التهابی دارند؛ در نتیجه درد و تورم ناشی از التهاب مفاصل را کم می‌کنند؛ علاوه بر این، این دانه‌ها حاوی ویتامین و مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن و فسفر هستند که سلامت و استحکام استخوان‌ها را تضمین می‎کنند.

انواع اپسوم - درمان زانو درد با نمک

نمک اپسوم ؛ درمان زانو درد با نمک

  1. یک درمان طولانی مدت دیگر برای آرتروز، نمک اپسوم است. منبع خوبی از منیزیم است و به کاهش درد، تورم و التهاب کمک می کند.
  2. 2 فنجان نمک اپسوم را به آب وان گرم اضافه کنید.
  3. به مدت 20 تا 30 دقیقه در آن بیندازید و خیس کنید.
  4. دو یا سه بار در هفته به مدت چند هفته و یا تا زمانی که از درد و التهاب خود خلاص شوید، تکرار کنید.

چرا نمک دریا فوق العاده است؟

فواید نمک دریا عبارت اند از حفاظت بهتر از پوست، دندان های سالم تر، تسکین آرتروز روماتیسمی، گرفتگی عضلات، پسوریازیس و ورم مفاصل. نمک دریا به برطرف شدن آکنه و سینوزیت نیز کمک می کند. علاوه بر این، برای لایه برداری پوست، شستن بینی و چشم و تعادل الکترولیتی بدن نیز مفید است.

این نوع نمک دارای خواص درمانی است که نقش مهمی را در تعادل نسبت اسیدی- قلیایی بدن، ضربان منظم قلب، خواب راحت و برطرف کردن خستگی کلی بدن ایفا می کند.نمک دریا از تبخیر آب های شور بدست می آید. در مقایسه با نمک تصفیه شده، رنگ تیره تری دارد زیرا مواد معدنی ضروری را از خاک رس موجود در آب، جذب کرده است.

محصول نمک تصفیه شده، فرآیند سنگینی را پشت سر می گذارد که شامل استخراج، تزریق ید، سفید کردن و رقیق کردن با آنتی کیک ها می شود؛ آنتی کیک ها ترکیباتی هستند که به عنوان افزودنی به مواد اضافه می شوند و مانع از به هم چسبیدگی، غیر یکنواختی محصول و اصطلاحاً کیکی شکل شدن می شوند.

در طول فرآوری نمک، مواد شیمیایی بیشتری به آن اضافه می شوند که اغلب، به جز سدیم و کلر، بقیه مواد معدنی مفید و عناصر کمیاب آن را از بین می برند. نمک دریا بر خلاف نمک تصفیه شده، فرآیند ساده ای را پشت سر می گذارد و به همین دلیل، رطوبت و مواد معدنی باارزش خود را حفظ می کند. آب و هوا و مکان جغرافیایی استخراج نمک دریای نیز نقش مهمی را در کیفیت و ترکیب مواد معدنی آن ایفا می کند.

روش استخراج نمک دریا نیز در حفظ حالت طبیعی و کیفیت درمانی آن مؤثر است. خواص درمانی نمک دریای به حفظ عملکرد صحیح سلول های بدن کمک می کند و سالهاست که انسان ارزش آن را درک کرده است. در دوران کهن، این نمک به دلیل بهبود زخم ها و جراحت های دستان ماهی گیران، ارزش بسیاری برای انسان داشت.

نمک دریا - درمان زانو درد با نمک

سایر خواص نمک ، درمان زانو درد با نمک

مراقبت از پوست

استحمام با محلول نمک دریا به بازسازی و رطوبت‌رسانی پوست کمک می‌کند و در برطرف کردن زبری و التهابات پوستی مؤثر است. خاصیت ضدالتهابی نمک دریا ممکن است به دلیل وجود مقادیر زیادی منیزیم در آن باشد. نمک دریا با دفع سموم از طریق منافذ پوست، به سم‌زدایی بدن نیز کمک می‌کند و سبب بهبود گردش خون پوست می‌شود.

ارتقای سلامت دهان و دندان

از آنجا که نمک دریا حاوی فلوراید است، از دندان‌ها در برابر صدمات ناشی از اسیدهای مختلف محافظت کرده و از پوسیدگی و ایجاد حفره‌های دندانی جلوگیری می‌کند. شستشوی منظم دهان با محلول آب گرم و نمک دریا، زخم‌های دهان، خونریزی لثه و گلو درد را بهبود می‌بخشد.

خواب راحت

بسیاری بر این باورند که استحمام با نمک دریا پیش از خواب، اثرات آرام‌بخش و خواب‌آور دارد و می‌تواند خوابی عمیق و راحت را برایتان به ارمغان بیاورد.

دهانشویه با نمک بعد از ریفلاکس معده

نمک باعث کاهش احساس سوزش و ترش کردن معده شده و مخاط آسیب دیده را تسکین می دهد. معمولا بعد از بالا آمدن اسید معده فرد احساس سوزش در مخاط گلو دارد. استفاده از دهانشویه نمک با این احساس مقابله می کند. نمک خواص ضدعفونی کنندگی دارد و خلط را از بین می برد.

نمک برای تسکین جای نیش حشرات

بعد از اینکه پشه یا هر حشره ای نیش تان زد، به سراغ نمک بروید. هر ناحیه ای که دچار گزش شده است را در آب دریا یا تشت آب حاوی نمک قرار دهید. اگر به طور اتفاقی دست یا پایتان به گزنه برخورد کرد، برای کاهش سوزش پوست نیز می توانید همین کار را انجام دهید. البته بعد از استفاده از آب نمک نیازی به آب کشی و خشک کردن پوست نیست.

برای تسکین جای نیش حشرات همچنین می توانید از نمک و روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید. برای این کار ناحیه مورد نظر را مرطوب کرده و مقدار کمی روغن روی آن بمالید و روی آن را با نمک بپوشانید.

حمام نمک

هم چنین می تواند بعضی از پروتئین های بدن را نیز کنترل کند که باعث افزایش کلی عملکرد بدن افراد می شود. خوشبختانه دیگر لازم نیست برای لذت بردن از حمام لذت بخش (سونا) اپسوم به جنوب شرقی انگلستان مسافرت کنید. امروزه شما می توانید با خریدن مقداری از نمک های دریایی در ازای مقدار پول اندک (در مقابل هزینه سفر به اپسوم!) از آن ها در خانۀ خود استفاده کنید.

مقدار ایده آل از نمک های معدنی برای حمام کردن، 2 پیمانه از این نمک ها در یک وان با آب ولرم استآب ولرم می تواند باعث افزایش حرکت و کمک به آرامش ماهیچه ای شود در حالی که آب داغ به نظر نمی رسد برای درمان مفاصل متورم دردناک موثر باشد. مطمئن شوید که به این نمک های معدنی فرصت کافی برای انجام کارشان را می دهید.

مرکز مشاوره ای نمک اپسوم (Epsom Salt Council) (درست است؛ همچین چیزی هم وجود دارد) توصیه می کند برای مدت حداقلی 12 دقیقه در معرض این ماده باشید.علاوه بر درمان دردهای ناشی از فعالیت شدید عضلانی، شما می توانید از نمک های معدنی برای درمان دیگر انواع دردها نیز استفاده کنید. نشان داده شده است که می توان از این مواد برای بهبود کبودی ها و کاهش درد نیش زنبور، سوختگی (ناشی از حرارت یا خورشید) و دردهای ناشی از سرماخوردگی استفاده کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید