درمان آبله مرغان با جوش شیرین، یک راهکار کابردی برای این بیماری واگیر دار است که بیشتر در سنین کودکی بروز پیدا می‌کند.

درمان آبله مرغان با جوش شیرین

آبله مرغان یکی از شایع ترین بیماری های واگیر دار است. آبله مرغان در سنین کودکی بیشتر بروز میکند .کودکان تحمل مقابله با آبله مرغان را ندارند به همین دلیل والدین آنها به دنبال درمان آبله مرغان به وسیله داروهای گیاهی هستند .در این مقاله پارس مگ شما را با علت وفواید درمان آبله مرغان به وسیله جوش شیرین آشنا خواهد کرد پس در ادامه ما را همراهی کنید.

درمان آبله مرغان با جوش شیرین

آبله مرغان چه نوع بیماری است؟ درمان آبله مرغان با جوش شیرین

آبله مرغان یک بیماری واگیر دار و آزار دهنده ای است که نشانه آن دانه های قرمز رنگ ،تاولی وخارش داراست. این دانه ها ابتدا در ناحیه سروبدن خود را نشان می دهند وپس از آن در دست ، پاها و صورت بروز می کند حتی درون دهان ،پلک ها و ناحیه تناسلی را هم درگیر می کند.تعداد دانه ها ممکن است به پانصد هم برسد .آبله مرغان بیشتر در کودکان شایع است .حدو ده روز طول می کشد تا دانه ها خشک شوند و کم کم ناپدید شوند..کودکان در مدت زمانی که درگیر این بیماری هستند نباید به مدرسه بروند و با کودکان دیگر ارتباط داشته باشند.آبله مرغان بیشتر در فصل های پاییز و زمستان شیوع پیدا می کند.آبله مرغان بیماری است که زود بهبود پیدا می کند اما در موارد نادری هم در بدن مشکلاتی را به وجود می آورد.به گفته متخصصان طب سنتی شدت آبله مرغان در کودکان خفیف و در بزرگسالان شدید است.

علت های پیدایش آبله مرغان

علت بروز آن ویروسی به نام واریسلا زوستر است و به سرعت به دیگران انتقال پیدا می کند.انتقال این نوع بیماری از دو روز قبل از بروز دانه ها تا خشک شدن کامل آنها امکان دارد. بیشتر کودکان زیر ده سال به این بیماری مبتلا می شوند و افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف تر است .زمانی که فردی به این بیماری مبتلا باشد .فرد دیگر اگر با لباس و تاولهای فرد بیمار تماس فیزیکی برقرار کند مبتلا می شود .حتی با ترشحات این ویروس به وسیله عطسه و سرفه هوای محیط را هم آلوده می کند.و به راحتی افراد دیگر مبتلا می شوند.احتمال اینکه افراد در طول عمر خود دو بار به این بیماری مبتلا شوند بسیار کم است . درمان های سنتی مانند درمان آبله مرغان با جوش شیرین روشی مطمئن برای این بیماری مسری است.

با علائم آبله مرغان آشنا شوید

  • حالت تهوع
  • بی حوصلگی و پریشانی
  • تب و لرز
  • خارش پوست
  • سرفه
  • گلودرد
  • بی اشتهایی
  • سردرد و بدن درد

اگر تب کودکی بالای ۳۸ درجه بود و بیشتر از چهار روز طول کشید . سرفه های شدید، دل درد شدید و ترشح عفونت از دانه ها حتما باید به پزشک مراجعه کنند.بهتر است افراد مبتلا از لباس های نخی و خنک استفاده کنند .همچنین از خوردن غذاهای سرخ شده وفست فود ها خودداری کنند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به آبله مرغان هستند؟

درمان آبله مرغان با جوش شیرین

خطر ابتلا به این بیماری تحت شرایط زیر افزایش می‌یابد:

  • کسانی که تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌اند
  • تماس فیزیکی با فرد مبتلا
  • سن کمتر از ۱۲ سال
  • بزرگ‌سالانی که با کودکان زندگی می‌کنند یا با آنها وقت می‌گذرانند
  • هنگامی که سیستم دفاعی بدن به علت بیماری یا مصرف دارو دچار نقص شده باشد.
  • هر زمان متوجه شدید جوش‌هایی که با خارش همراه است در سطح بدن‌تان گسترش می‌یابد، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ مخصوصا اگر با علائم سرماخوردگی یا تب همراه باشد. با این علائم احتمال دارد دچار انواع ویروس‌ها یا عفونت شده باشید. اگر زنی در دوران بارداری به ابله مرغان مبتلا شود، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.
درمان آبله مرغان با جوش شیرین
درمان آبله مرغان با جوش شیرین

درمان آبله مرغان با جوش شیرین

جوش شیرین که از ترکیب دو نوع یون به نام های یون سدیم و یون بی کربنات درست شده است .درواقع کریستالی جامد و سفید رنگ است که بیشتر به صورت پودر وجود دارد .به دلیل اینکه با سیستم بدن سازگاری دارد در درمان بسیاری از بیماری ها مانند از بین بردن آبله مرغان ،جوش های سر سیاه،رفع ناراحتی معده ،لایه برداری پوست ،سفید شدن دندان ها کاربرد دارد.جوش شیرین باعث میشود سوزش و خارش آبله مرغان کاهش پیدا کند. درمان آبله مرغان با جوش شیرین یکی از مطمئن ترین راهکارهای درمان است.

درمان آبله مرغان با جوش شیرین راهکار تب سنتی برای درمان این بیماری

  • یک راه حل این است که مقداری جوش شیرین ،به اندازه یک فنجان را در وان حمام که اب سرد وجود دارد ریخته و درون این محلول حدود سی دقیقه بمانید.
  • روش دیگر این است که یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را در آب حل کنید.
  • یک راه حل این است که مقداری جوش شیرین ،به اندازه یک فنجان را در وان حمام که اب سرد وجود دارد ریخته و درون این محلول حدود سی دقیقه بمانید.
  • روش دیگر این است که یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را در آب حل کنید .سپس یک لیف نرم بردارید و محلول را روی آن ریخته و به ارامی لیف را روی دانه های آبله مرغان بگذارید ،تحمل کنید تا خشک شوند.

آبله مرغان یک بیماری واگیر دار است که سرعت انتقال آن شدید است .فرد مبتلا نباید با دیگران ارتباط داشته باشد .از طریق تماس با بثورات وسرفه انتقال پیدا می کند .جوش شیرین ماده ای است که در کاهش سوزش و خارش دانه ها موثر است .
اگر به دنبال درمان سریع ابله مرغان هستید، بدانید چنین درمانی وجود ندارد. ویروس آبله مرغان حدود ۱۰ الی ۲۱ روز در بدن بیمار می‌ماند. شدیدترین علائم این بیماری معمولا حدود ۲ هفته به طول می‌انجامد. کودک مبتلا به ابله مرغان در طول دروه‌ی بیماری نباید به مدرسه یا مهدکودک برود. بزرگ‌سالان نیز در صورت ابتلا بهتر است در خانه بمانند. بیماری ممکن است بدون نشانه یا با نشانه‌های خفیف باشد اما مدت زمان خوب شدن آبله مرغان بین ۱۰ روز تا ۳ هفته متغیر است.

درمان آبله مرغان با جوش شیرین
آبله مرغان و شناسایی علائم آن

برای تسکین خارش پوست علاوه بر استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها یا پمادهای موضعی، می‌توانید این کارها را نیز انجام بدهید:

  • حمام کردن با آب ولرم
  • استفاده از لوسیون‌های بدون بو
  • پوشیدن لباس‌های نازک و نرم

در طول درمان این توصیه‌ها را در پیش بگیرید:

  1. در مراحل اولیه‌ی این بیماری انجیر را در رژیم غذایی خود قرار بدهید
  2. آب‌میوه و سبزی تازه بخورید
  3. غذاهایی مصرف کنید که ویتامین C زیادی دارند
  4. برای کاهش بروز زخم‌ها و جوش‌ها، روغن ویتامین E را روی پوست بمالید. (این کار را زمانی انجام بدهید که جوش‌ها در حال بهبود هستند تا جوش و زخم جدیدی پدیدار نشود).
  5. جوش‌ها را نخارانید چون این کار روند بهبود را کُند می‌کند و خطر ابتلا به عفونت باکتریایی را افزایش می‌دهد. اگر فرزندتان دچار این بیماری شده است، ناخن‌هایش را تمیز و کوتاه کنید تا خطر ابتلا به عفونت کاهش بیابد.
  6. برای کسانی که دچار عوارض ناشی از ویروس شده‌اند یا کسانی که در معرض عوارض جانبی هستند، داروهای ضدویروس تجویز می‌شود. داروهای ضدویروس آبله مرغان را درمان نمی‌کند فقط شدت علائم را کاهش می‌دهد و روند بهبود را سریع‌تر می‌کند.

درمان جای زخم‌های باقیمانده از آبله مرغان

 

درمان آبله مرغان با جوش شیرین
درمان آبله مرغان

پزشک می‌تواند در تشخیص روش درمانی مناسب برای برطرف کردن جای زخم‌ های ناشی از آبله مرغان به شما کمک کند. البته رفع کامل جای زخم‌های ناشی از این بیماری امکانپذیر نیست، اما اغلب این جای زخم‌ها را می‌توان با استفاده از روش‌های زیبایی تا حد زیادی بهبود بخشید. مهم‌ترین روش‌هایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

میکرودرم ابریژن و لایه‌برداری شیمیایی: با استفاده از این روش‌ها، لایه سطحی پوست برداشته شده و مجدداً ساخته می‌شود. میکرودرم ابریژن معمولاً عوارض و حالت تهاجمی کمتری در مقایسه با لایه‌برداری با مواد شیمیایی دارد.

تزریق ژل و عمل انتقال چربی : از تزریق چربی یا ژل می‌توان برای پر کردن فرورفتگی‌هایی که در اثر تاول‌های آبله مرغان بر روی پوست باقی مانده است، استفاده کرد. با استفاده از این روش‌ها، مشکل ظاهری این زخم‌ها تا حد زیادی اصلاح می‌شود.
همچنین ممکن است پزشک برای کمک به کاهش درد و آثار زخم ناشی از تاول‌های آبله مرغان، استفاده از کرم، ژل یا بانداژهای حاوی سیلیکون را به شما توصیه کند.

درمان جای زخم با لیزر
پزشک می‌تواند قسمت‌هایی از پوست شما که جای زخم‌های ناشی از آبله مرغان بر روی آن باقیمانده است را درمان یا اصلاح کند. انواع مختلفی از لیزر برای رفع جای زخم از روی پوست وجود دارد که هر کدام از آنها برای نوع خاصی از زخم‌ها مناسب است:

برای جای زخم‌هایی که به صورت برجسته و قرمز باشد، می‌توان از لیزر پالس دای (PDL) استفاده کرد.
زخم‌های ناشی از آکنه و جوش با استفاده از روش لایه‌برداری پوست با لیزر، بهتر درمان می‌شود.
قسمت‌هایی از پوست که دچار هیپرپیگمنتاسیون (لکه‌های تیره) شده است را می‌توان با روش IPL و دیپیگمنتاسیون کاسملان درمان کرد.

پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان

واکسن آبله مرغان (واریسلا) بهترین راه برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری می‌باشد.

واکسن برای کودکان
کودکان باید ۲ دوز از واکسن واریسلا را دریافت کنند:

دوز اول در فاصله بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی

دوز دوم در فاصله سنین ۴ تا ۶ سالگی

واکسن آبله مرغان را می‌توان با واکسن بیماری‌های سرخک، اوریون و سرخچه ترکیب کرد، اما برای بعضی از کودکانی که در سنین بین ۱۲ تا ۲۳ ماهگی قرار دارند، این کار می‌تواند باعث افزایش خطر تب شدید و تشنج ناشی از واکسن در کودک شود.

واکسن برای کودکانی که تا سنین بالا واکسینه نشده‌اند.
کودکانی که در سنین ۷ تا ۱۲ سال قرار دارند و قبلاً بر علیه بیماری آبله مرغان واکسینه نشده‌اند، باید ۲ دوز از واکسن واریسلا را با فاصله زمانی حداقل ۳ ماه دریافت کنند.

کودکان واقع در سنین ۱۳ سال یا بالاتر که قبلاً بر علیه بیماری آبله مرغان واکسینه نشده‌اند نیز باید ۲ دوز از این واکسن را با فاصله زمانی حداقل ۴ هفته دریافت کنند.

واکسن برای بزرگسالانی که قبلاً هرگز آبله مرغان نگرفته‌اند، اما در معرض خطر ابتلاء به اين بيماري هستند.
بعضی از بزرگسالانی که خطر ابتلاء به آبله مرغان در آنها بیشتر است، عبارتند از:

  • کارمندان بخش بهداشت و سلامت
  • معلمان
  • کارمندان مهدهای کودک
  • افرادی که زیاد به سفرهای خارجی می‌روند.
  • پرسنل نیروهای نظامی و انتظامی

بزرگسالانی که قبلاً هیچ وقت به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده‌اند و یا قبلاً واکسن این بیماری را دریافت نکرده باشند، معمولاً ۲ دوز از این واکسن را با فاصله زمانی ۴ تا ۸ هفته دریافت می‌کنند.

چه کسانی نباید از واکسن آبله مرغان استفاده کنند؟

  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • کسانی که به ژلاتین و آنتی‌بیوتیک آلرژی شدید دارند.
  • کسانی که نسبت به تزریق واکسن اول آلرژی نشان داده‌اند نباید دوز دوم را مصرف کنند.
  • زنانی که باردار هستند یا می‌خواهند باردار شوند. (اگرچه بهتر است قبل از بارداری فرد واکسن را بزند تا در دوران بارداری به آبله مرغان دچار نشود.)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید