درمان خانگی سوختگی پوست را بدانید تا شاید ذره ای از سوزش پوستتان کم کند. سوختگی پوست بسیار دردناک است. و با توجه به درجه سوختگی این درد نیز بیشتر میشود. پس با روش های خانگی و آسان ما به پوستتان رسیدگی کنید.

فهرست محتوا نمایش

درمان خانگی سوختگی پوست

درمان سوختگی

آب سرد برای بهبود سوختگی

این یکی از بهترین راه های خنک کردن و بهبود سوختگی است منطقه سوخته شده را ، زیر آب سرد قرار دهید و یا تکه های یخ را روی محل آسیب دیده اعمال کنید ، این کار را باید تا 10 دقیقه ادامه دهید. همچنین ،باید حداقل 8 تا 10 لیتر آب ،روزانه بنوشید تا زمانی که سوختگی درمان شود.

عسل برای جلوگیری از عفونت سوختگی

عسل برای سوختگی - درمان خانگی سوختگی پوستبه لحاظ پزشکی ثابت شده است که اعمال عسل بر روی سوختگی های درجه دوم، مانع ایجاد هر گونه عفونت میشود برای تاثیر گذاری چند قطره عسل کافی است ، زیرا بسیار قوی هستند و زود موثر واقع می شوند.

بهبود زود سوختگی با میوه ها

میوه ها،غنی از آنتی اکسیدان ها هستند بر طبق تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، میوه ها برای بهبود زود هنگام سوختگی ها، باید به طور مرتب مصرف شوند. گوجه فرنگی، گیلاس و زغال اخته ها،منبع خوبی از آنتی اکسیدان میباشند و برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

مصرف زرد چوبه برای کاهش التهاب

درمان سوختگی با زردچوبه - درمان خانگی سوختگی پوستخوب است که زرد چوبه را به شکل پودر،مخلوط با شیر گرم در شب ،هنگام خواب مصرف کنید زرد چوبه، برای درمان و کاهش التهاب بسیار موثر است.

تمیز کردن محل سوختگی با چای کیسه ای

آنها را در آب خیس کنید سپس روی سطح سوخته قرار دهید ؛ و یا حتی می توانید چای سیاه را دم کنید و جوشانده آنرا با یک تکه پنبه یا پارچه تمیز روی محل آسیب دیده، بمالید.

برگ های درخت چنار برای درمان خانگی سوختگی پوست

این گیاه خواص دفع کننده و همچنین اثرات ضد میکروبی و ضد التهاب دارد و همچنین میتواند به عنوان یک مرطوب کننده قوی در منطقه آسیب دیده عمل کند همچنین آب برگ های آن،بر روی قسمت های سوخته شده،باعث بهبود و تسکین سریع درد میشود.

درمان سوختگی های دهان با  نمک

درمان سوختگی با نمک - درمان خانگی سوختگی پوست

سوختگی های دهان، ناشی از خوردن غذای داغ،میتواند با شستشو دهان بوسیله آب نمک تسکین یابد ؛ هر 2 ساعت این کار را انجام دهید ،تا احساس درد، کمتر شود.

روغن اسطو خودوس برای درمان سوزش سوختگی

این روغن برای درمان سوزش موثر است این روغن را باید چند روز بعد از سوختن به آرامی با دست روی محل مورد نظر بمالید.

جلوگیری از عفونت با سیب زمینی

درمان سوختگی با سیب زمینی - درمان خانگی سوختگی پوستمشاهده شده است که پوست سیب زمینی آب پز شده را میتوان روی منطقه آسیب دیده قرار داد این کار باعث جلوگیری از عوامل عفونی میشود ، از این تکنیک ،در بسیاری از بیمارستان ها هم استفاده میکنند.

سرکه از ضد عفونی کننده های قوی

سرکه به عنوان یک ضد عفونی کننده و رطوبت ساز مورد استفاده قرار میگیرد.و برای جلوگیری از عفونت بسیار مناسب است با این حال ،فراموش نکنید که باید سرکه را با آب رقیق کنید و بعد به محل مورد نظر اعمال کنید.

اعمال آلوئه ورا برای درمان خانگی سوختگی پوست

ژل به دست آمده از آلوئه ورا، به خاطر خاصیت شفا بخش، ضد درد و اثرات خنک کننده اش، مشهور است این ژل را میتوانید 2 تا 3 بار در روز ،روی محل آسیب دیده بمالید.

روغن درخت چای برای درمان سوختگی

روغن به دست آمده از درخت چای ،باید با مقدار کمی از آب رقیق شود و در منطقه آسیب دیده، مورد استفاده قرار گیرد. توصیه میشود که افراد مبتلا به سوختگی درجه سوم منطقه آسیب دیده را به صورت منظم ماساژ دهند این باعث افزایش گردش خون و توزیع بیشتر مواد مغذی و اکسیژن در محل سوختگی می شود، تا سلول ها و بافت های از بین رفته، مجددا بازیابی شوند.

نحوه استفاده : در استفاده از این روغن، بسیار دقت کرده و محتاط باشید ، زیرا این روغن بسیار قوی و در شرایطی ممکن است سمی باشد (به صورت خوراکی )، بنابراین آن را با روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کرده و چند قطره به صورت مستقیم روی محل سوختگی بچکانید، تا علاوه بر خاصیت آنتی باکتریالی قوی ، به درمان سریع سوختگی نیز کمک کند.

خاصیت ضد التهابی روغن گل مریم

روغن گل مریم - درمان خانگی سوختگی پوستخواص ضد التهابی و ضددردی قابل توجه این روغن، می تواند به سرعت گرما و درد را از سوختگی بیرون بیاورد، در عین حال با بی حس کردن اطراف محل سوختگی ، و هم چنین کاهش خارش در محل سوختگی، به درمان محل سوختگی کمک کند .

نحوه استفاده : شما میتوانید از خاصیت خوراکی این روغن نیز برای بهبود سریع محل سوختگی استفاده کنید ، هم چنین برخی افراد از ترکیب این روغن با روغن نارگیل بصورت موضعی برای درمان سوختگی استفاده میکنند.

درمان زخم با روغن نرویل

وقتی که نوبت به آنتی اکسیدان ها می رسد ، این روغن با توانایی بالا در درمان زخم ناشی از سوختگی ، به درمان ظاهر زخم نیز کمک بسیاری میکند این روغن، با کمک به تحریک رشد سلول های جدید و کاهش استرس اکسیداتیو، می تواند به حذف هر سلول از سوختگی کمک کند.

نحوه استفاده :با استفاده از یک تکه پنبه، به آرامی چند قطره از این روغن بسیار قوی را به طور مستقیم بر روی محل سوختگی خود بمالید ، شما می توانید این روند را 2-3 بار در روز تکرار کنید ،تا زمانی که زخم ناپدید شود، که ممکن است تا 3 ماه طول بکشد.

روغن نعناع برای زود خوب شدن زخم ها

روغن نعناع - درمان خانگی سوختگی پوستروغن نعناع، علاوه بر ایجاد حس تازگی و خنکی ، به طور طبیعی خاصیت ضد التهاب و درد نیز دارد فراتر از این، حتی می تواند جریان خون بیشتری را به منطقه آسیب دیده برساند، که باعث افزایش سرعت زمان بهبود ودرمان می شود.

نحوه استفاده : استفاده موضعی و داخلی از روغن نعنا برای سوختگی موثر است، بدین صورت که استفاده موضعی می تواند درد و تورم را از بین ببرد، و استفاده خوراکی ،می تواند باتحریک گردش خون به بهبود توانایی های طبیعی بدن کمک کند.

روغن کندر برای بهبود محل سوختگی

ترکیبات ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدانی قابل توجهی در روغن کندر وجود دارد ،که می تواند به داشتن پوستی پاک و بدون عفونت کمک کند در عین حال با تحریک سیستم ایمنی بدن ، یک بهبود طبیعی را برای محل سوختگی به ارمغان خواهد داشت .

چگونگی استفاده : روغن کندر را با روغن جوجوبا یا نارگیل مخلوط کنید و سپس به طور موضعی آنرا به محل سوختگی و اطراف آن اعمال کنید شما همچنین می توانید چند قطره روغن کندر را، به وان حمام خود اضافه کرده و برای مدت طولانی در آن بمانید تا آثار درد در سوختگی های درجه ی یک و دو را التیام دهید .

درمان خانگی سوختگی پوست با مصرف روغن بابونه

روغن بابونه - درمان خانگی سوختگی پوستهمانند بسیاری از روغن های موجود در این لیست ،روغن بابونه ، دارای ترکیبات ضد عفونی، ضد التهابی و ضد درد است این روغن ،می تواند به درمان خانگی سوختگی پوست کمک کند و در عین حال از عفونت زخم جلوگیری کرده که این عفونت بزرگترین خطر در سوختگی نوع دوم بشمار میرود.

نحوه استفاده :روغن بابونه را همیشه با یک روغن مکمل دیگر ترکیب کنید، زیرا طبیعت قدرتمند این روغن میتواند به تحریک پوست شما بیانجامد همچنین میتوانید با اضافه کردن چند قطره از این روغن به چای گیاهی خود ، درمان داخلی را نیز برای سوختگی داشته باشید.

درمان های جای سوختگی به دو دسته کلی درمانهای کلینیکی و درمانهای خانگی تقسیم میگردد.

باید توجه داشت که درمانهای خانگی صرفا مختص سوختگیهای سطحی و درجه یک و گاهی درجه دو است. در مابقی موارد که سوختگی لایه زیرین پوست را از بین میبرد فقط درمانهای کلینیکی تحت نظر کارد پزشکی پاسخگو است.سوختگی با اتو - درمان خانگی سوختگی پوست

درمانهای کلینیکی جای سوختگی

ترمیم جای سوختگی به عوامل بسیاری مرتبط است که پزشک پس از معاینه بیمار و رصد این علائم، یکی از روشهای درمان را برای جای سوختگی تجویز خواهد نمود.

عوامل موثر در انتخاب روش درمان جای سوختگی:

  1. سن بیمار
  2. درجه سوختگی
  3. نوع سوختگی
  4. وضعیت بیمار و سوابق پزشکی وی
  5. محل سوختگی
  6. تحمل درد بیمار
  7. ترجیح بیمار

روش درم ابریژن

درم ابریژن یک نوع لایه برداری نیز به حساب میآید. در این روش یک برس سیمی یا چرخ الماس با لبه های زبر، سطح بالایی پوست را برداشته و صاف میکند، سپس پوست جدید جایگزین پوست برداشته شده می شود که جای اسکار و زخم در آن محل از بین رفته است.

کرایوتراپی یا سرمادرمانی

یکی از راههای از بین بردن جای سوختگی، کرایوتراپی است که روش آن سرما دادن به محل اسکار است. نتایج درمان با کرایوتراپی نشان داده است که معمولا پس از سرما دادن به محل زخم، اسکار به جای مانده شروع به کوچک شدن میکند. این روش محدودیت های نیز دارد. یکی از این محدودیتها ایجاد تاول و زخم در محل سرما دیده است و دیگری محدودیت انجام درمان در بخشی از بدن مانند بالای تاندونها و اعضای حیاتی است.

در روش کرایودرمانی، محل سرما دیده به صورت دائمی سفید میشود که در افراد با پوست تیره بیشتر خود را نشان میدهد.

لایه برداری شیمیایی

در این روش محلول شیمیایی روی محل زخم یا اسکار ناشی از سوختگی مالیده میشود که این محلول سبب پوسته پوسته شدن و کنده شدن زخم میگردد. در نهایت پوست جدید جایگزین پوست مرده قدیمی خواهد شد. پوست جدید چروک و عوارض پوست قبل را ندارد، اما در عوض حساس تر است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

لایه برداری با محلول شیمیایی سه نوع دارد: لایه برداری سطحی، لایه برداری متوسط و لایه برداری عمقی. معمولا روش محلول برای زخمهای سطحی پاسخگو است و سوختگیهای عمیق را کامل درمان نخواهد کرد.

سوختگی دست - درمان خانگی سوختگی پوست

کربوکسی تراپی

یکی از روشهای کم هزینه برای ترمیم جای سوختگی، کربوکسی تراپی است. در این روش تزریق گاز دی اکسیدکربن به زیر پوست سبب ترمیم سلولی پوست میشود. این گاز بی خطر است و مشابه گازهایی است که بدن برای سوخت و ساز و انرژی در بدن تولید میکند.

لیزر درمانی

برای رفع جای زخم و اسکارهای ناشی از سوختگی با روشهای رایج لیزر اربیوم، لیزر فرکسل یا لیزر فرکشنال انجام می شود.

لیزر اربیوم

برای زخمهای سطحی مناسب است و در اسکارههای عمقی کاربرد چندانی ندارد. این روش لیزردرمانی نیازی به بی حسی نداشته و بهبودی بیمار در کمتر از یک هفته اتفاق میافتد.

از لیزر اربیوم بیشتر برای درمان جای سوختگی در دست، صورت و گردن استفاده میشود.

لیزر آمریکایی فرکسل

لیزر آمریکایی فرکسل ساخت شرکت solta medical آمریکا با استفاده از طول موج اربیوم، دستیابی به عمق بیشتر و استفاده از لیزر تالیوم، درمان ضایعات سطحی تر را امکانپذیر می سازد.این لیزر علاوه بر جای زخم سوختگی برای درمان لک های پوستی، کک و مک، استریا، ترک های پوست، چین و چروک های ریز و جوانسازی پوست کاربرد و دارای تاییدیه FDA می باشد.

باند پیچی سوختگی - درمان خانگی سوختگی پوست

لیزر فرکشنال:

یکی از لیزرهای قوی که به عمق پوست نفوذ کرده و اسکارهای عمیق را از بین می برد،لیزر فرکشنال CO2 است. این روش بسیار قدرتمند است و در بسیاری از افراد بدون بی حسی انجام می شود. البته افرادی که آستانه تحمل درد کمتری دارند برای این روش نیاز به بیحسی خواهند داشت.

تزریق به درون اسکار

یکی دیگر از روشهای ترمیم جای سوختگی، تزریق کورتون درون اسکار تازه تشکیل شده است تا از شکل گیری اسکار جلوگیری کرده یا آن را کوچک کند. استفاده از این روش برای اسکارهای وسیع به علت محدودیت تجویز کورتون امکانپذیر نخواهد بود.

فیزیوتراپی

این روش در سوختگیهای وسیع و عمیق استفاده می شود که با سوختگی، پوست سفت شده است و حرکت دادن اندامها دشوار شده است. در طول دوره درمان با فیزیوتراپی پزشک به نوعی ریکاوری بیمار را نیز انجام خواهد داد و به او کمک می کند تا وضعیت جسمانی اش را بهبود دهد.

اسپلینت

این روش از سفت شدن و جمع شدگی پوست پس از ترمیم سوختگی کمک میکند. استفاده از اپلینت در طول درمان توان بخشی موثر است.

درمانهای خانگی جای سوختگی

استفاده از پمادها

بهترین پمادها برای درمان جای سوختگی، کالاندولا، آلفا و تتراسایکلین هستند.

تتراسایکلین برای درمان عفونت پوستی سطحی ناشی از سوختگی و درمان زخمهای پوستی استفاده می شود.

پماد آلفا به عنوان یک ترمیم کننده طبیعی در درمان جای زخم ناشی از سوختگی به کار برده میشود و عوارض ناشی از سوختگی را نیز کنترل میکند.

درمان سوختگی های شایع

درمان سوختگی با بخار آب جوش

محل سوختگی را 20 دقیقه در آب سرد قرار دهید، به هیچ عنوان آن را مالش ندهید. شروع به استفاده از آنتی بیوتیک کنید و به هیچ عنوان محل سوختگی را پانسمان نکنید. در صورتی که محل سوختگی زخم شد، برای جلوگیری از عفونت به پزشک مراجعه نمایید.

سوختگی بدن - درمان خانگی سوختگی پوست

درمان جای سوختگی با روغن

برای درمان این نوع از سوختگی، بهتر است از آب سرد استفاده کنید. توجه داشته باشید به هیچ عنوان از یخ یا ترکیب یخ و نمک برای درمان سوختگی با روغن استفاده نکنید.

درمان سوختگی با آب جوش

سوختگی با آب جوش هر چند سطحی باشد با تاول و درد همراه است. برای درمان این سوختگی ابتدا مانع از چسبیدن لباس به محل سوختگی شده و جواهرات و زیورآلات نزدیک به محل سوختگی را از بدن خارج کنید. محل سوختگی را 20 دقیقه زیر آب سرد نگه دارید.

سپس درمان اصلی را شروع کنید، برای این کار از کمپرس آب سرد، استفاده از آلوئه ورا، پوست خیار، عسل یا ماست میتوانید استفاده کنید.

توجه داشته باشید برای جلوگیری از زخم یا باقی ماندن جای سوختگی ناشی از آب جوش، سرعت عمل در درمان بسیار موثر است. همچنین اگر سوختگی بیشتر از 10 سانتیمتر است یا احساس لرز کردید باید به مراکز درمانی مراجعه کنید.

درمان سوختگی با اتو

محل سوختگی را در آب سرد قرار دهید یا یک حوله خنک را روی آن بگذارید. دقت کنید از یخ یا کره برای درمان جای سوختگی با اتو اسنفاده نکنید. یخ آسیب بیشتری به بافتها میزند.

در این نوشته با روشهای درمان خانگی سوختگی پوست آشنا شدید. بعد از التیام زخم و التهاب ناشی از سوختگی، می توانید به بهترین کلینیک های زیبایی برای درمان مراجعه کنید تا جای زخم و تیرگی پوست شما با استفاده از لیزر و دیگر روشهای درمانی از بین برود و پوستی زیباتر داشته باشید.درمان جای سوختگی - درمان خانگی سوختگی پوست

چگونه از ایجاد زخم و اسکار پس از سوختگی جلوگیری کنیم؟

پس از سوختگیهای سطحی در صورتی که به سرعت کارهای زیر انجام داده شود، میتوان از ایجاد زخم پس از سوختگی جلوگیری کرد.

  • ابتدا محل سوختگی را با آب سرد یا ولرم بشویید و اجازه دهید رطوبت پوست خشک شود.
  • در مرحله بعد از پمادهایآنتی بیوتیک و ضد سوختگی برای جلوگیری از عفونت بر روی محل سوختگی استفاده کنید.
  • روی زخم یک گاز استریل قرار داده و محل سوختگی را با یک باند نچسب بپوشانید.
  • در نهایت اگر زخم رو به بهبودی نرفت و قرمز شد، به پزشک مراجعه نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید