درمان موی زیر پوستی با کمک روش های خانگی شما را از شر مو و عفونت های زیر پوستی خلاص میکند. در این مقاله به شما روش های پیشگیری و درمان مو های زیر پوستی را یاد میدهیم. به کمک این روش های دیگه دچار موی زیر پوستی نمیشوید.

موی زیر پوستی چیست؟

عارضه موی زیر پوستی هنگامی ایجاد می‌شود که موی بدن به‌جای سطح پوست، زیر پوست رشد کند. این اتفاق پس از تراشیدن مو، بیرون‌کشیدن آن یا استفاده از موم اتفاق می‌افتد. در این حالت، متوجه برجستگی کوچک و گرد یا جوشی پر از ترشحات چرکی می‌شوید. گاهی هم پوست اطراف موهای زیرپوستی تیره‌تر دیده می‌شود.موی زیر پوستی پا - درمان موی زیر پوستیممکن است در نواحی این عارضه درد یا خارش حس کنید. این اتفاق در بعضی افراد بیشتر رخ می‌دهد. مثلا افرادی که موهای ضخیم و فر دارند بیشتر از افرادی که موی روشن و نازک دارند دچار موی زیر پوستی می‌شوند. این پدیده در موهای ناحیه تناسلی نیز بیشتر دیده می‌شود، زیرا موی این ناحیه زمخت‌تر از سایر قسمت‌های دیگر است.

دلیل موی زیر پوستی

ساختار و جهت رویش مو از دلایل اصلی بروز این عارضه هستند. اگر فولیکول مو انحنا داشته باشد (مانند موهای فر فشرده)، احتمال ورود مو به پوست پس از رشد مجدد آن بیشتر می‌شود. تراشیدن این نوع مو باعث می‌شود لبه‌های تیزی به وجود بیایند، مخصوصا اگر مو هنگام تراشیدن خشک باشد.

ممکن است این شرایط نیز به موی زیر پوستی منجر شوند:

  • محکم کشیدن پوست حین تراشیدن مو، به موی تراشیده‌شده اجازه می‌دهد که به داخل پوست کشیده شود.
  • کندن مو با موچین که ممکن است باعث جاماندن قسمتی از مو زیر سطح پوست شود.

هنگامی که مو وارد پوست شود، پوست مانند جسم خارجی با آن برخورد می‌کند و به پاسخ التهابی منجر می‌شود.

درمان موی زیر پوستی

بیشتر مواقع این عارضه به درمان نیاز ندارد و بدون نیاز به مداخله از بین می‌رود. البته اگر مو شروع به رشد در بالای سطح پوست نکند، ممکن است لازم باشد اقداماتی را انجام دهید که در ادامه گفته‌ایم.

موهای آن ناحیه را بر ندارید

تا ازبین‌رفتن موی زیر پوستی، از تراشیدن یا بیرون‌کشیدن مو در این ناحیه دست بردارید. اگر به تراشیدن موها ادامه دهید، این ناحیه حساس بیشتر تحریک می‌شود. خاراندن و دستکاری موهای زیر پوستی نیز ممکن است باعث افزایش علائم آن شود. حتی ممکن است به عفونت پوستی یا زخم نیز منجر شود.

کمپرس گرم - درمان موی زیر پوستی

از کمپرس گرم استفاده کنید

کمپرس گرم را در ناحیه عارضه بگذارید. همچنین می‌توانید یک حوله خیس یا مسواک نرم را دورانی روی پوست بمالید.

مو را به‌آرامی خارج کنید

به‌محض اینکه مو به سطح پوست رسید، با استفاده از موچین استریل یا سوزن آن را به‌آرامی بیرون بکشید. سعی کنید آن را تا هنگام بهبودی کامل آن ناحیه بیرون نکشید، زیرا در این صورت پوست دوباره روی مو التیام می‌یابد. پوست را برای رسیدن به مو نشکافید، زیرا ممکن است سبب عفونت شود.

پوست مرده را بردارید

پوست اطراف موی زیر پوستی را آرام بشویید و لایه‌برداری کنید تا مو به سطح پوست برسد. اگر این کار جواب نداد، ممکن است پزشک دارویی برای برداشتن آسان‌تر پوست مرده تجویز کند.

با کرم‌ها التهاب را کاهش دهید

اگر موی زیر پوستی باعث قرمزی و التهاب زیادی شود، ممکن است پزشک کرم یا پماد استروئیدی برای شما تجویز کند. این درمان موضعی می‌تواند باعث کاهش التهاب و تحریک اطراف مو شود.

از رتینوئیدها استفاده کنید

رتینوئیدها می‌توانند سرعت ازبین‌رفتن پوست‌های مرده را افزایش دهند. همچنین به پاک‌شدن لکه‌های تیره ناشی از این عارضه کمک می‌کنند. برای دریافت این داروها به نسخه پزشک نیاز دارید و لازم به ذکر است که موجب خشکی پوست می‌شوند.

در دوران بارداری، به‌هیچ‌وجه از داروهای حاوی رتینوئیدها استفاده نکنید. این داروها برای سلامت جنین خطرناک هستند و می‌توانند منجر به نقص‌های مادرزادی شوند.

اگر موی زیر پوستی درمان نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

در بیشتر موارد، موهای زیر پوستی یکی‌دو هفته بعد خودبه‌خود رشد می‌کنند، از پوست خارج می‌شوند و آزردگی کمی ایجاد می‌کنند. ممکن است اطراف این مو عفونت ایجاد شود که تشکیل چرک، تغییر رنگ و درد از نشانه‌هایش هستند. در صورت مشاهده این علائم، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان‌های خانگی عفونت موی زیر پوستی

داروهای بدون نسخه و درمان‌های خانگی می‌توانند برای بهبود این عارضه و پیشگیری از آن مؤثر باشند. چند نمونه از این درمان‌ها را در ادامه نوشته‌ایم.

داروهای بدون نسخه

  • لایه‌برداری پوست با سالیسیک اسید یا گلیکولیک اسید. این محصولات باعث بازماندن فولیکول‌های مو می‌شوند تا مو دوباره زیر پوست گیر نکند. اگر موی زیر پوستی دارید، نباید از این داروها استفاده کنید، زیرا امکان دارد باعث تحریک ناحیه شوند.
  • استفاده از کرم بنزوئیل پروکسید. این ترکیب در داروهای آکنه بدون نسخه پیدا می‌شود و می‌تواند باعث خشک‌شدن ناحیه آسیب‌دیده و کاهش قرمزی شود.
  • آبرسانی. آبرسان‌های بدون چربی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد که مسیر فولیکول را مسدود می‌کنند و باعث ایجاد موهای زیر پوستی می‌شوند.

درمان‌ موی زیر پوستی در خانه

آلوئه ورا - درمان موی زیر پوستی

آلوئه ورا

آلوئه ورا از درمان های خانگی اثبات شده برای درمان موهای زیر پوستی است. این گیاه حاوی مقادیر فراوان آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن، ویتامین C و E است که به بهبود الاستیک پوست کمک کرده و از خشکی پوست جلوگیری می کند.

خواص مرطوب کنندگی آلوئه ورا کمک می کند تا پوست بسیار نرم شده و اکسیژن کافی به سلول های آن برسد.

100 گرم برگ آلوئه ورا تازه تهیه کرده و ژل آن را روی پوست خود بمالید و بعد از 7 ساعت پوست را بشویید. برای رفع موهای زیرپوستی هر روز از این روش استفاده کنید.

آلوئه ورا و آب برنج

مقداری آب برنج را داخل کاسه ای بگذارید تا ته نشین شود. آب روی آن را بیرون بریزید و مواد ته نشین شده را با مقدار مساوی ژل آلوئه ورا مخلوط کرده روی نواحی مورد نظر ماساژ دهید تا ترکیب سریع تر جذب پوست شود. بعد از 30 دقیقه با آب گرم بشویید.آسپرین - درمان موی زیر پوستی

آسپرین

آسپرین حاوی اسید سالیسیک است و به از بین بردن سلول های مرده و رشد سریع تر موها کمک می کند.

1 عدد قرص آسپرین را کوبیده و با آب مخلوط کنید و خمیر حاصل را روی پوست بمالید. بعد از 15 دقیقه با آب بشویید.

عسل

عسل دارای خواص مرطوب کنندگی، ضدعفونی کننده و ضدباکتری است و به درمان راحت موهای زیرپوستی کمک می کند.

مقداری عسل را با اندکی آب مخلوط کرده و به مدت 30 دقیقه روی نواحی موردنظر ماساژ دهید. سپس با آب بشویید. برای نتیجه بهتر لازم است دو بار در روز از این روش استفاده کنید.

آسپرین و عسل

ترکیب این دو عنصر برای درمان موهای زیر پوستی، درمان عفونت پوست و کاهش تورم کمک می کند.

3 عدد قرص آسپرین را کوبیده و با عسل و آب (هریک 1 قاشق چایخوری) مخلوط کنید تا خمیر یکدست به دست بیاید. اگر خمیر خیلی غلیظ است عسل بیشتر به آن اضافه کنید. این خمیر را روی موهای زیر پوستی مالیده و بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشویید.عسل و لیمو ترش - درمان موی زیر پوستی

عسل و لیمو

2 قاشق غذاخوری عسل را با نصف قاشق غذاخوری آب لیمو تازه مخلوط کرده و با حرکات دایره ای روی نواحی مورد نظر ماساژ دهید. بگذارید 20 دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید.

هشدار 1: از اعمال عسل روی بخش هایی از پوست که دچار واریس هستند اجتناب کنید.

هشدار 2: از آن جایی که عسل از پوست لایه برداری می کند توصیه می شود بعد از استفاده، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای از روغن های طبیعی فوق العاده قوی است که دارای خواص ضدباکتری، ضدعفونی کننده و ضدالتهابی است و در تولید بسیاری از محصولات ضد آکنه نیز کاربرد دارد. روغن درخت چای منافذ پوست را باز و التهاب و موهای زیرپوستی را از بین می برد.

10 تا 20 قطره روغن درخت چای را به مقداری آب گرم اضافه کرده، یک پارچه تمیز را داخل محلول خیس کنید و به آرامی کمی از آب اضافه آن را بگیرید. سپس پارچه را روی قسمت های مورد نظر بمالید تا سطح پوست مرطوب شود. این کار را هر چند بار که تمایل دارید تکرار کنید.روغن زیتون - درمان موی زیر پوستی

روغن زیتون

روغن زیتون منبع غنی آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب سالم است که برای سلامت پوست مفید بوده و خشکی پوست را برطرف می کند. روغن زیتون با مرطوب کردن پوست به رشد موهای زیرپوستی به بیرون پوست کمک می کند.

نیم ساعت قبل از حمام کردن مقداری روغن زیتون به دست و پا و سایر قسمت های بدن که دچار موهای زیرپوستی است بمالید و نیم ساعت ماساژ دهید.

روغن زیتون و شکر قهوه ای

شکر قهوه ای حاوی دو ماده مهم اسید گلیکولیک و آلفا هیدروکسی اسید است که به کنترل چربی پوست کمک کرده و از چرب شدن یا خشکی بیش از حد آن جلوگیری می کنند.

مقدار یکسان روغن زیتون و شکر قهوه ای را با هم مخلوط کرده و به مدت چند دقیقه روی نواحی موردنظر بمالید. سپس حمام کرده و از مرطوب کننده طبیعی روی پوست استفاده کنید.

شکر و روغن نارگیل

دانه های شکر از پوست لایه برداری کرده و مانع ایجاد موهای زیرپوستی در آینده می شود. روغن نارگیل نیز دارای خواص ضدقارچی و ضد باکتری و مرطوب کننده قوی است.

1 فنجان شکر را با نصف فنجان روغن نارگیل و 10 قطره از این روغن مخلوط کرده و با حرکات دایره ای روی پوست بمالید. سپس با آب گرم بشویید.خیار - درمان موی زیر پوستی

درمان موی زیر پوستی با خیار

خیار حاوی ویتامین های فراوان است که پوست را سالم و براق کرده و با مرطوب کردن پوست به کاهش و درمان موهای زیر پوستی کمک می کند.

برش های نازک خیار را روی قسمت های مورد نظر پوست قرار داده و بعد از 30 دقیقه بشویید. استفاده منظم از این روش تغییرات مثبتی روی پوست ایجاد خواهد کرد.

جو دوسر برای درمان موی زیر پوستی

جو دوسر از درمان های خانگی مشهور برای رفع موهای زیر پوستی است که تورم و خارش را کاهش داده و پوست را مرطوب می کند.

1 قاشق غذاخوری جو دوسر را به آب حمام اضافه کرده و خوب با آب مخلوط کنید. به مدت 30 دقیقه داخل وان دراز بکشید، سپس بدن خود را با آب شسته و با پارچه نرم خشک کنید و در پایان مقداری مرطوب کننده به کل بدن بمالید. از این روش چند شب قبل از خواب استفاده کنید.

درمان موی زیر پوستی نعناع

برگ های نعناع پوست را تسکین داده و به حفظ رطوبت و شادابی پوست و درمان موهای زیر پوستی کمک می کند.

10 تا 15 عدد برگ نعناع را شسته و خوب بکوبید. آب خالص به دست آمده را به نواحی مورد نظر مالیده و بعد از 5 یا 6 ساعت با آب گرم بشویید. سپس از مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

برای نتیجه عالی، هر هفته دو یا سه بار از این روش استفاده کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین التهاب، قرمزی و خارش ناشی از موهای زیر پوستی را برطرف کرده و پوست را تسکین می دهد.

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 1 فنجان آب مخلوط کرده، پنبه ای را به محلول آغشته کنید و روی نواحی مورد نظر بمالید. بعد از 5 دقیقه با آب سرد بشویید. دو یا سه بار در روز از این روش استفاده کنید.نمک - درمان موی زیر پوستی

درمان موی زیر پوستی با نمک

نمک یک خنک کننده عالی است که باعث افزایش گردش خون، بهبود زخم، کاهش تورم و درمان موهای زیرپوستی می شود.

یک و نیم قاشق چایخوری نمک را با 1 لیتر آب مخلوط کرده و با توپ پنبه به آرامی روی پوست بمالید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا موهای زیرپوستی درمان شود.

هشدار: در صورت قرمزی پوست یا ظاهر شدن علائم حساسیت از نمک استفاده نکنید.

سرکه سیب

سرکه سیب باعث تسکین پوست شده، التهاب را کاهش می دهد و از بروز عفونت جلوگیری می کند.

کافیست مقداری سرکه سیب را با استفاده از توپ پنبه به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست مالیده و با آب بشویید.

قهوه

قهوه نیز از درمان های خانگی موثر برای درمان موهای زیر پوستی است.

یک فنجان آب ولرم را با مقداری قهوه مخلوط کرده و روی نقاط مورد نظر بمالید و چند دقیقه ماساژ بدهید.

علف لیمو

بخار دادن یکی از روش های موثر برای درمان سریع موهای زیرپوستی است زیرا گرما باعث باز شدن منافذ پوست شده و موهای زیرپوستی بهتر قابل دسترسی هستند که می توان به راحتی و با موچین آن ها را از پوست جدا کرد.

بخار علف لیمو پوست را پاکسازی کرده و به درمان موهای زیرپوستی کمک می کند.

مقداری علف لیمو تازه را داخل ظرفی بکوبید. سپس آن را به آب جوش اضافه کرده و بعد از جوشیدن، پارچه ای روی پوست انداخته و ظرف محلول را زیر پارچه قرار دهید طوری که بخار محلول به بخش های مورد نظر پوست برسد.

کندن موی زیر پوستی - درمان موی زیر پوستی

پس از حدود 10 تا 15 دقیقه ناحیه را با آب سرد بشویید.

درمان موهای زیر پوستی بینی

اگرچه موهای زیر پوستی بینی معمولا پس از مدتی خود به خود از بین می رود اما برای رفع خارش و درد احتمالی می توان از روش زیر برای درمان سریع موهای زیرپوستی بینی و جلوگیری از عفونت اقدام شود:

حوله تمیزی را داخل آب جوش خیس کنید، سپس آب اضافی آن را گرفته و حوله گرم و مرطوب را روی حفره های بینی قرار دهید تا خنک شود.

به مدت 20 دقیقه و چند بار این کار را تکرار کنید. سپس دوباره حوله را خیس کرده و قسمت کوچکی از آن را داخل بینی و روی موهای زیرپوستی داخلی قرار دهید تا زمانی که حوله گرمایش را از دست بدهد.

مجددا حوله را خیس کرده و داخل حفره بینی قرار دهید، این بار با حرکات دایره ای روی موهای زیر پوستی بمالید تا موها آزاد شود. برای جلوگیری از عفونت از پماد آنتی بیوتیک سه گانه استفاده کنید.

سه بار در روز از این روش استفاده کنید تا زمانی که مشکل برطرف شود.

هشدار: در صورت بروز درد یا تورم شدید یا ترشحات غیرطبیعی حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا از علائم عفونت می باشند.

درمان موی زیر پوستی ابرو

ابتدا یک پارچه تمیز را داخل آب داغ قرار داده و 10 دقیقه روی منطقه قرار دهید تا منافذ پوست باز شود. اگر لازم است چندین بار پارچه را گرم کنید.

سپس به آرامی پوست را با استفاده از شکر یا محصولات تجاری معتبر لایه برداری کنید. چند روز این کار را تکرار کنید تا موهای زیرپوستی خارج شوند، در این مدت بهتر است از لوازم آرایش ابرو استفاده نکنید.

بعد از مدتی کندن موهای زیرپوستی با موچین خیلی راحت تر می شود، بعد از برداشتن موها از کرم مرطوب کننده یا ژل روی ابروها استفاده کنید.

پیشگیری از موی زیر پوستی

بهترین روش برای پیشگیری از موی زیر پوستی این است که موها را با موم بر ندارید، نتراشید و بیرون نکشید. البته این کار همیشه ممکن نیست. اگر از این روش‌ها برای برداشتن موهای زائد خود استفاده می‌کنید، می‌توانید روش‌های زیر را برای پیشگیری از این عارضه به کار بگیرید.

ناحیه مدنظر را پیش از تراشیدن آماده کنید

آماده‌کردن ناحیه‌های مدنظر پیش از استفاده از تیغ برای تراشیدن مو، می‌تواند احتمال ایجاد این عارضه را کاهش دهد. ابتدا پوست را با صابونی ملایم بشویید. سپس ژل یا خمیر اصلاح را به پوست بمالید. پس از پایان کار و پیش از لباس‌پوشیدن، این ناحیه را کامل خشک کنید.تیغ یکبار مصرف - درمان موی زیر پوستی

از تیغ‌های یک‌تیغه استفاده کنید

بعضی تیغ‌ها طراحی شده‌اند که احتمال ایجاد موهای زیر پوستی را کاهش دهند. می‌توانید یکی از این تیغ‌های مخصوص یا تیغی با تک‌تیغه را به کار ببرید.

اگر تا به حال چند بار از تیغ خود استفاده کرده‌اید، آن را با تیغی جدید جایگزین کنید. تیغ‌های کند نمی‌توانند مو را مرتب و دقیق بتراشند و خطر ایجاد این عارضه را افزایش می‌دهند.

استفاده از لیزر برای برداشتن مو را در نظر بگیرید

با اینکه لیزر موهای زائد پرهزینه است، راه‌حلی طولانی‌مدت برای پیشگیری از موی زیر پوستی به شمار می‌رود. لیزر موها را از لایه‌ای عمیق‌تر خارج می‌کند و به فولیکول مو آسیب می‌زند. در بیشتر موارد، این امر از رویش دوباره موها جلوگیری می‌کند.

برداشتن مو با لیزر به چند نوبت درمان در طی هفته‌ها و ماه‌ها نیاز دارد، اما نتایج آن تقریبا دائمی هستند. این روش برای موی بلوند یا خیلی روشن تأثیر کمتری دارد.

گزینه‌های دیگر را جایگزین تراشیدن کنید

موبرهای شیمیایی یکی از گزینه‌های شما هستند، اما می‌توانند پوست‌های حساس را تحریک کنند. ابتدا موبر را روی قسمت کوچکی از پوست، به غیر از ناحیه تناسلی، آزمایش کنید. اگر تا ۲۴ ساعت واکنشی به این مواد نداشتید، به استفاده از آن ادامه دهید.

در نظر داشته باشید که پوست ناحیه تناسلی بسیار حساس‌تر از پوست دست یا پاست. همچنین خوب است بدانید که بعضی کرم‌ها می‌توانند رشد مجدد مو پس از لیزر و سایر روش‌های برداشتن مو را کاهش دهند.

الکترولیز یکی از روش‌های برداشتن دائمی موست. این روش با استفاده از الکترودها ریشه مو را از بین می‌رود. الکترولیز هم مانند لیزر به چند نوبت درمان در طی چند هفته یا چند ماه نیاز دارد.

کندن موی پا با موچین - درمان موی زیر پوستی

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هرازگاهی متوجه یک موی زیرپوستی می‌شوید، جای نگرانی نیست. می‌توانید با استفاده از روش‌های پیشگیری یادشده از این عارضه اجتناب کنید. در صورتی نیاز است به پزشک مراجعه کنید که:

  • بیشتر مواقع دچار موی زیر پوستی می‌شوید. پزشک می‌تواند درمان‌هایی را پیشنهاد کند که از وقوع مجدد این عارضه پیشگیری کنند.
  • بیش از حد موی زائد دارید. ممکن است این مسئله ناشی از اختلالات سلامتی باشد.

سخن پایانی

موی زیر پوستی یکی از عارضه‌های پوستی شایع است و می‌تواند در هر قسمتی از بدن که مو دارد رخ دهد. این عارضه بیشتر مناطقی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که تراشیده می‌شوند و موهایشان با موچین یا موم کنده می‌شود، مخصوصا صورت، پاها، زیربغل و ناحیه تناسلی.

مراقبت درست از پوست می‌تواند از رشد موهای زیرپوستی پیشگیری کند و راه‌هایی برای درمان سریع آن نیز وجود دارد. با روش‌های خانگی معرفی‌شده می‌توانید به‌آسانی این موهای آزاردهنده را از بین ببرید و پوستی سالم و بدون ناهمواری داشته باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید