خوردن سیر ناشتا برای فشار خون موثر است؟ چه مقدار سیر باید مصرف کرد؟ سیر چگونه باعث کاهش فشار خون می شود؟ آیا خوردن سیر ناشتا برای فشار خون به معده آسیب می رساند؟ پاسخ تمام این سوالات را می توانید در بخش سلامتی پارس مگ بخوانید.

فهرست محتوا نمایش

خوردن سیر ناشتا برای فشار خون موثر است؟

سیر گیاهی است از گروه سبزیجات که از مدت ها قبل برای کاهش فشار خون استفاده میشده است. مطالعات اخیر هم این مسئله را تایید میکنند که سیر برای کاهش فشار خون مفید است و برخلاف داروهای شیمیایی عوارض چندانی برای فرد به جای نمیگذارد.

خواص سیر - خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

در یکی از این مطالعات که به صورت رندم افراد مختلف را مورد بررسی قرار داده بود مشاهده شد که مصرف پودر سیر به مقدار حدودا ۲.۵ گرم در روز و به مدت ۸-۱۲ هفته بدون اینکه عارضه جدی ای از خود بر جای بگذارد به ترتیب باعث کاهش ۶.۷ و ۴.۸ واحدی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک میشود.

در مطالعات متعدد دیگری که بر روی خوردن سیر ناشتا برای فشار خون صورت گرفته بود مشاهده شد که مصرف روزانه ۶۰۰-۲۴۰۰ میلی گرم پودر سیر به مدت ۸ تا ۱۲ هفته میتوانید در افراد مختلف باعث کاهش فشار خون بین ۲.۵ تا ۱۱ واحد شود.

نکته جالب در مورد سیر این مسئله است که این ماده غذایی در افرادی که فشار خون بالاتری دارند تاثیر بیشتری نسبت به افرادی که فشار خون نرمال دارند میگذارد فشار خون آنها را بیشتر کاهش میدهد.

سیر چطور فشار خون را کاهش میدهد؟

آلیسین اصلی ترین ماده موثره در سیر است که نقش بسیار مهمی را در کاهش خون ایفا میکند.
مطالعات نشان میدهند که آلیسین موجود در سیر از تولید آنژیوتانسین II که با تاثیر بر روی عروق خونی و تنگ کردن آنها باعث افزایش فشار خون میشود جلوگیری میکند.

با جلوگیری از تولید آنژیوتانسین II دیواره رگ ها شل شده و خون راحت تر در رگ ها جریان پیدا میکند، نهایتا این مسئله منجر به کاهش فشار خون شما میگردد.

آلیسین علاوه بر تاثیر روی تولید آنژیوتانسین بر روی تولید یا افزایش میزان نیتریک اکسید و هیدروژن سولفید که دو ماده حیاتی برای تنظیم فشار خون هستند تاثیر گذاشته و موجب تنظیم فشار خون میگردد.

دانشمندان معتقدند خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی سیر تاثیر این ماده مغذی را بر روی کاهش فشار خون دو چندان میکند و از افزایش فشار خون پیشگیری میکند.

سیر خشک - خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

چقدر سیر باید بخوریم تا فشار خون ما کاهش پیدا کند؟

مطالعات مختلف مقادیر مختلفی را برای خوردن سیر ناشتا برای فشار خون بیان کرده اند. موارد زیر مقادیری بودند که در مطالعات مختلف اثر گذاری آنها بر روی کاهش فشار خون اثبات شده است:

  • روزانه ۱۸۸ میلی گرم زرده تخم مرغ به همراه پودر سیر به مدت ۱۲ هفته
  • روزانه ۴۰۰ میلی گرم سیر خام به مدت ۶ ماه
  • روزانه ۲۴۰-۲۴۰۰ میلی گرم عصاره سیر به مدت ۲ تا ۲۰ هفته
  • روزانه ۶۰۰-۲۴۰۰ میلی گرم پودر سیر به مدت ۸ تا ۲۴ هفته
  • ۱۲ میلی گرم روغن سیر به مدت ۱۶ هفته

گرچه کاهش فشار خون در همه حالت های بالا مشاهده شد، اما برخی مطالعات بیان میدارند که سیر چند ساله تاثیر بیشتری بر روی کاهش فشار خون دارد.

در نهایت هنگامی که میخواهید از سیر به عنوان یک ماده غذایی برای کاهش فشار خون خود استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش مصرف را که مناسب شماست به شما بگوید.

بهترین روش خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

یک حبه سیر را به 3 تا 4 قسمت خرد کنید و روی قاشق بگذارید. چند قطره عسل روی آن بریزید و بگذارید دو دقیقه بماند. حالا آن را بخورید و سیر را خوب بجوید و سپس ببلعید. در صورتی که طعم سیر اذیتتان می کند، می توانید 2 تا 3 جرعه آب گرم با آن بنوشید.

همچنین می توانید 10 حبه سیر خرد شده را در 5 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و برای استفاده روزمره نگهداری کنید. هر روز فقط یک قاشق چای خوری از این مخلوط بردارید و میل کنید. این مخلوط به مدت یک هفته ماندگاری دارد، اما توجه داشته باشید که باید آن را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید.

سایر غذاهای کاهنده فشار خون

سیر محلی - خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

علاوه بر سیر، برخی از غذاهای دیگر نیز بر روی کاهش فشار خون تاثیر گذار هستند، از جمله این غذاهای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوآنزیم Q۱۰
  • ویتامین C
  • اسید های چرب بلند زنجیر
  • جنسینگ
  • پروبیوتیک ها
  • لیپوئیک اسید
  • غلات کامل
  • پتاسیم
  • ویتامین E
  • پلی فنول ها
  • وانادیومدر نظر داشته باشید که گرچه تاثیر همه این مواد بر روی کاهش فشار خون اثبات شده است اما شما باید قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی با مشاور تغذیه و یا پزشک خود مشورت کنید.

سایر خواص سیر

سیر فلزات سنگین را از بدنتان دفع می‌کند

فلزات سنگین مانند سرب و جیوه می‌توانند به اندام‌ها و مغز آسیب زده و حتی باعث مرگ شوند. اگر در محل کارتان فلزات سنگین وجود دارد یا در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید، حتماً سیر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

خواص سیر برای درمان سرماخوردگی

گفته می‌شود سیر به‌عنوان یک مکمل در بالا بردن عملکرد دستگاه ایمنی مؤثر است.

یک پژوهش بزرگ ۱۲ هفته‌ای نشان داد مصرف روزانه‌ی سیر به‌عنوان مکمل غذایی، تعداد گزارش‌های سرماخوردگی کسانی را که سیر مصرف کرده‌ بودند، در مقایسه با گروه کنترل پژوهش، ۶۳ درصد کاهش داد. همچنین مدت مشاهده‌ی علائم سرماخوردگی به‌طور متوسط در گروه کنترل پژوهش ۵ روز بود، اما در گروه مصرف‌کنندگان سیر به ۱.۵ روز رسید و کاهشی ۷۰ درصدی داشت.

پژوهش دیگری نشان داده‌است دوز بالای عصاره‌ی سیر (۲.۵۶ گرم در روز) می‌تواند تعداد روزهای ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را ۶۱ درصد کاهش دهد.

فشار خون - خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

سیر چربی سوز است

شاید ومپایرها به دنبال کلسترول بودند، نه خون! سیر بر چربی‌های خون اثر می‌گذارد. اگر مشکل کلسترول دارید، سیر بخورید. مصرف منظم مکمل سیر می‌تواند کلسترول مجموع و LDL را ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین بیاورد. متأسفانه سیر نمی‌تواند HDL یا کلسترول خوب را بالا ببرد یا تری گلیسیرید را کاهش بدهد. پزشکان باستان برای پاکسازی عروق، مصرف سیر را توصیه می‌کردند.

پایین آوردن خطر بیماری‌های قلبی

سیر در کاهش کلسترول کل و کلسترول ال‌دی‌ال (کلسترول بد) و پایین آوردن خطر بیماری‌های قلبی مؤثر است. برای کسانی که کلسترول بالا دارند، ظاهرا سیر به‌عنوان یک مکمل غذایی، کلسترول کل و یا ال‌دی‌ال را حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

اگر به‌طور خاص ال‌دی‌ال (کلسترول بد) و اچ‌دی‌ال (کلسترول خوب) را بررسی کنیم، ظاهرا سیر، ال‌دی‌ال را کاهش می‌دهد اما تأثیر اثبات‌شده‌ای روی اچ‌دی‌ال ندارد.

به‌نظر نمی‌رسد سیر سطح تری‌گلیسرید را، که عاملی خطرناک برای بیماری قلبی است، کاهش دهد.

به‌طور خلاصه: به‌نظر می‌رسد سیر به‌عنوان یک مکمل کلسترول کل و ال‌دی‌ال را کاهش می‌دهد؛ خصوصا در کسانی که کلسترول بالا دارند. ظاهرا سیر روی کلسترول اچ‌دی‌ال و تری‌گلیسرید اثر ندارد.

سیر از زوال عقل پیشگیری می‌کند

زوال عقل مانند آلزایمر، بیماری است که از رادیکال‌های آزاد و فعالیت اکسیداسیونشان ناشی می‌شود. سیر غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. وقتی خواص آنتی‌اکسیدانی را با خواص پاک کنندگی عروق ترکیب می‌کنید و فشارخون را پایین می‌آورید، ریسک بیماری‌های مغزی‌تان را کاهش می‌دهید. آنتی‌اکسیدان‌ها با محدود کردن آسیب سلولی، به نفع سلامتی عمل می‌کنند و احتمال سرطان را پایین می‌آورند.

خواص سیر برای استخوان

در هیچ آزمایش انسانی‌ای تأثیر سیر روی ازبین‌رفتن استخوان سنجیده نشده‌ است. با‌این‌حال، پژوهشی روی جوندگان نشان داده‌ است سیر می‌تواند با افزایش استروژن در حیوانات ماده، ازبین‌رفتن استخوان را به‌حداقل برساند.

پژوهشی که روی زنان یائسه انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی دوزی از سیر خشک‌شده (معادل ۲ گرم سیر خام) به‌طور چشمگیر علائم کمبود استروژن را کاهش می‌دهد. (از جمله علائم یائسگی و پیش یائسگی، کاهش تولید استروژن است.)

و این نشان می‌دهد که ممکن است سیر اثرات مفیدی روی سلامت استخوان زنان داشته‌باشد. همچنین مشاهده شده‌ است خوراکی‌هایی مانند سیر و پیاز اثرات مفیدی روی آرتروز دارد.

به‌طور خلاصه: به‌نظر می‌رسد سیر با افزایش سطح استروژن در زنان، برای سلامت استخوان‌ها مفید است، اما پژوهش‌های انسانی بیشتری مورد نیاز است.

سیر خام - خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

از ریزش مو جلوگیری می کند

این گیاه ممکن است به جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو کمک کند. استفاده منظم از ژل سیر یا روغن نارگیل ترکیب شده با سیر ممکن است به شرایطی مانند آلوپسی کمک کند. با این حال، اطلاعات و تحقیقات محدود در مورد این مزیت وجود دارد، بنابراین مطالعات بیشتری برای تأیید انجمن علمی لازم است.

پیشگیری از آرتروز مفصل لگن

براساس مطالعه‌ای که تیم مشترکی از دانشگاه کینگز لندن و دانشگاه آنگلیای شرقی انگلستان انجام دادند زنانی که در رژیم غذایی مقدار زیادی «آلیوم» مصرف می‌کنند، کمتر از دیگران به آرتروز مبتلا می‌شوند. آلیوم در سیر، تره فرنگی، موسیر و پیاز به فراوانی یافت می‌شود. نویسندگان این مطالعه معتقدند نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد سیر نه‌تنها می‌تواند در پیشگیری از آرتروز مؤثر باشد، بلکه به درمان آن نیز کمک می‌کند.

در یک مطالعه‌ی درازمدت که در آن بیش از ۱۰۰۰ زن دوقلوی سالم شرکت کردند، مشاهده شد آنهایی که عادات تغذیه ای سالم مانند مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات (خصوصا گیاهان محتوی آلیوم) دارند، کمتر از دیگران به آرتروز مفصل لگن زودرس مبتلا می‌شوند.

مراقبت از چشم

سیر ها سرشار از مواد مغذی مانند سلنیوم، کوئرستین و ویتامین C. هستند که همگی برای سلامت چشم مفید هستند و از عفونت و التهاب چشم پیشگیری می کنند.

کمک به درمان عفونت‌های روده‌ای ناشی از انگل‌ها

سیر می‌تواند عفونت‌های ناشی از انگل‌های روده‌ای مانند ژیاردیاز و کرم‌های نواری را در موش‌ها درمان بکند. آلیسین موجود در سیر می‌تواند با جلوگیری از ساخت چربی در انگل‌ها توانایی تحرک، جذب غذا و تولیدمثل را در آنها مختل بکند.

همچنین سیر به عملکرد دستگاه ایمنی کمک کرده و با افزایش فعالیت گلبول‌های سفید، مکانیسم دفاعی بدن را در برابر عفونت‌های انگلی تقویت می‌کند.

زخم ها را بهبود می بخشد

به عنوان یک گیاه درمانی موثر برای زخم های آلوده نیز موثر عمل می کند. 2 حبه خرد شده را روی ناحیه آلوده قرار دهید تا تسکین فوری حاصل شود.

پیشگیری و کمک به درمان سرطان

آلیل مرکاپتوسیستئین (SAMC) یک ترکیب گوگرددار در سیر است که می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش بدهد و موجب مرگ سلول‌های سرطانی بشود. در مطالعات سلولی آلیل مرکاپتوسیستئین به پروتئین توبولین که در تکثیر سلول‌ها نقش داشته متصل شده و رشد سلولی را مختل می‌کند. همچنین آلیل مرکاپتوسیستئین با فعال‌کردن پروتئین‌های خاص، موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

خشک کردن سیر - خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

درد گوش را تسکین می دهد

به دلیل خاصیت ضد ویروسی، ضد قارچ و آنتی بیوتیکی این گیاه، معمولاً برای تسکین درد های گوش و عفونت گوش استفاده می شود. به طور عمومی، از سیر ها به عنوان داروی خانگی برای مقابله با لکه های سرسخت استفاده می شود. نصف یک گل سیر را بر روی برش شکاف دار قرار دهید، آن را با باند ببندید و ببینید که آیا شکاف و درد از بین می رود!

افرادی که نباید سیر بخورند و خوردن سیر برایشان مضر است

گاهی اوقات سیر نارس باعث تنفس سخت می شود. مصرف سیر نارس می تواند تاثیر عکس روی فرد بگذارد.در ادامه به موارد ممنوعیت مصرف سیر خواهیم پرداخت. مواقعی که باید از مصرف سیر خودداری کنید یا بهتر است بگوییم افرادی با این شرایط گزینه ی مناسبی برای خوردن سیر نیستند:

مصرف داروی ضد انعقاد

سیر یک ضد انعقاد طبیعی است که بهترین درمان برای گردش خون است به همین دلیل توصیه می شود از مصرف سیر پرهیز کنید چون موجب خونریزی شدید میشود.

تپش قلب

اگر بعد از خوردن سیر دچار تپش قلب می شوید بهتر است در این مورد احتیاط کنید.

بارداری

مصرف سیر در دوران بارداری برای درمان به هیچ وجه توصیه نمی شود و حتما باید با مشورت پزشک مصرف شود.

فشار خون پائین

اگر فشارخون طبیعی یا پایین دارید بهترین پیشنهاد این است که از خوردن سیر پرهیز کنید، چون خوردن سیر باعث افت فشار خون میشود.

مشکلات کبدی

مصرف سیر تاثیر دارو روی بدن را کاهش می دهد. بیشتر داروها مخصوصا داروهای کبد و جلوگیری از بارداری، اگر با سیر مصرف شوند تاثیر بر عکس روی بدن می گذارند.

مشکلات گوارشی

سیر برای دستگاه گوارش سنگین است، بنابر این اگر شما دستگاه گوارش حساسی دارید، سیر مصرف نکنید.

طرز تهیه سیر خشک - خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

مضرات مصرف زیاد سیر

همان‌طور که گفته شد سیر دارای خواص و فواید زیادی است که برای درمان برخی از بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی بااین‌وجود مضراتی را نیز به همراه دارد. این مضرات شامل:

آسیب به کبد

کبد یکی از حیاتی‌ترین عضو در بدن انسان است که می‌تواند با مصرف سیر بیش‌ازاندازه صدمه ببیند. اگرچه سیر غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است اما با مصرف بیش‌ازحد، می‌تواند موجب مسمومیت کبد شود، هرچند که تقریباً سمی نیست اما در صورت زیاده‌روی می‌تواند باعث آسیب کبد شود.

بوی بد دهان

بوی بددهان می‌تواند سبب آسیب زدن به اعتمادبه‌نفس  شود. بوی سیر و بوی بدن دو مورد از رایج‌ترین اثرات جانبی مرتبط با سیر هستند، عدم بهداشت فردی تنها علت بوی بدن نیست چون مصرف سیر نیز می‌تواند منجر به چنین چیزی شود. البته بوی سیر بعد از مسواک زدن هم همچنان دردهان باقی می‌ماند و این برای اطرافیان آزاردهنده است.

حالت تهوع ، استفراغ و سوزش معده:

مصرف سیر تازه، عصاره و یا روغن آن با معده خالی ممکن است موجب تهوع، استفراغ و سوزش معده شود. همچنین مصرف سیر می‌تواند موجب سوزش معده و حالت تهوع و یا حتی رفلکس معده شود.

اسهال

مصرف سیر با معده خالی می‌تواند موجب گاز معده و اسهال شود.

تشدید خونریزی

مصرف سیر به دلیل آنکه خطر خونریزی را افزایش می‌دهد نباید همراه با داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپرین ، وارفارین و کلوپیدوگرل مصرف شود. این عوارض بیشتر در مورد سیر تازه صدق می‌کند.

مشکلات مربوط به معده

استفاده از سیر باعث سرخ شدن غشا مخاطی می‌شود؛ بنابراین باید قبل استفاده از سیر و محصولات مرتبط احتیاط کرد چون ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت داشته باشند.

کاهش زیاد فشارخون

یکی از مزیت‌های سیر کاهش فشارخون است اما اگر از قبل داروهایی برای کاهش فشارخون مصرف می‌کنید باید از خوردن سیر خودداری کنید؛ زیرا سیر و مکمل‌های آن خاصیت کاهش فشارخون دارند.

نگهداری از سیر خشک - خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

اگزما و سوزش

اگرچه سیر سرشار از خاصیت است اما تماس طولانی‌مدت با سیر ممکن است باعث سوزش پوست شود زیرا آنزیم موجود در سیر، به نام آلیین لیاز، می‌تواند دلیل سوزش باشد.

تغییرات بینایی

مصرف بیش‌ازحد سیر می‌تواند به وضعیتی به نام هایفما منجر شود که سبب خونریزی داخل محفظه چشم – فضای بین عنبیه و قرنیه می‌شود و این بیماری می‌تواند باعث از بین رفتن دائمی بینایی شود.

سردرد

سیر، به‌ویژه هنگامی‌که به شکل خام خورده می‌شود، می‌تواند باعث میگرن شود. اگرچه به‌طور مستقیم باعث سردرد میگرنی نمی‌شود اما فرآیندی است که آن را فعال می‌کند.

بالا بردن سطح فشارخون ؛ خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

اطلاعات کمی در این زمینه وجود دارد. آزاد شدن آلیسین چیزی است که سیر را برای کاهش فشارخون ایده آل می‌کند اما آلیسین در فرآیند پخت‌وپز از بین می‌رود ازاین‌رو، اگر به دنبال کاهش فشارخون هستید، ممکن است سیر خام کمک‌کننده باشد.

زنان باردار

مصرف سیر به مقدار زیاد در دوران بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس شود و در زنان شیرده می‌تواند طعم شیر را تغییر دهد.

  • تعریق زیاد
  • سرگیجه

تداخل سیر با دارو

در مورد تداخل سیر با دارو باید گفت که مصرف زیاد سیر، چه از طریق رژیم غذایی و چه از طریق مکمل ها، ممکن است خون را رقیق کرده و در صورت مصرف همزمان با داروهای ضد انعقاد خون، خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر در حال حاضر دارو مصرف می کنید، قبل از افزایش دادن میزان مصرف سیر خود، با پزشکتان مشورت کنید.

پوست کندن سیر - خوردن سیر ناشتا برای فشار خون

اشتباهات رایج در مصرف سیر

اشتباهات شايع در مصرف سير عبارت است از؛

استفاده از سير پخته‌شده

روند پخت، ماده فعال موجود در سير به نام «آليسين» را از بين می‌برد. آليسين، نوعي ترکيب حاوي سولفور است و هنگام جويدن، خرد يا له شدن سير خام، فعال می‌شود اما با قرار گرفتن در معرض حرارت غيرفعال می‌شود، به همين دليل است که روند پخت، خاصيت درماني سير را پايين می‌آورد.

چگونگي حفظ حداکثر خاصيت سير در زمان پخت

قبل از پخت، سير را له و ۱۰ دقيقه صبر کنيد تا توليد آليسين بيشتر و در برابر حرارت هنگام پخت مقاوم شود. بهتر است به مدت کوتاه (حدود ۱۵ دقيقه) روي حرارت متوسط پخته شود.

مصرف سير به شکل قرص

بيشتر مردم براي جلوگيري از ايجاد بوي نامطبوع دردهان، به‌جای سير خام، از قرص سير استفاده می‌کنند اما اين فرآورده فايده چنداني ندارد. لذا براي فعال شدن ترکيب درماني سير لازم است که سير خام و له‌شده مصرف شود. سير به شکل قرص، پودر يا خشک تمام خواص دارويي سير خام را ندارد. هرچند سير خشک خاصيت آنتی‌اکسیدان خود را کمي حفظ می‌کند و می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مقابله کند اما خواص آن به‌اندازه سیر خام نيست. اگرچه سير بوي نامطبوعي دردهان ايجاد می‌کند اما جويدن سير همانند مصرف پنی‌سیلین مؤثر است. سعي کنيد به‌جای مکمل از سير تازه استفاده کنيد.

استفاده از سير مانده

براي برخورداري از خواص مختلف سير، حتماً از سير تازه استفاده کنيد. سير تازه حجم و شکل مشخص دارد و چروک نشده است.

ميزان سير مصرفي شما کم است

اگر قصد داريد از طريق طبيعي با عفونت‌ها مقابله کنيد، بايد سير بيشتري مصرف کنيد. تنها يک حبه کافي نيست و بايد روزي ۲ تا ۳ حبه سير مصرف کنيد. نتايج بررسی‌ها نشان می‌دهد، مصرف ۳-۲ حبه سير در روز عفونت‌های شديد را برطرف می‌کند. ازآنجاکه سير به‌عنوان آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند، ميزان زياد آن می‌تواند روي فلور معده تأثير بگذارد و باکتري مفيد را کاهش دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید