همه ی ما در طول زندگی خاطرات خوب و بد زیادی را پشت سر می گذاریم. برای داشتن یک زندگی سالم نیاز است خاطرات بد را فراموش کنیم و با خاطرات خوب به زندگی ادامه دهیم. اصولی ترین روش های فراموش کردن خاطرات بد را در این بخش از موفقیت پارس مگ بخوانید.

فهرست محتوا نمایش

حافظه چگونه کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

حافظه بلند مدت - فراموش کردن خاطرات بد

عملکردهای اصلی حافظه رمزگذاری، ذخیره سازی و بازیابی است. رمزگذاری، فرآیند یادگیری اطلاعات است. سپس مغز ما اطلاعات را چه در حافظه کوتاه مدت و چه در حافظه بلند مدت ذخیره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

در حالی که خاطرات کوتاه مدت، از نظر زمانی مدت زیادی در مغز باقی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانند، برخی از آنها به حافظه بلندمدت ما منتقل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

بازیابی، فرآیند یادآوری خاطرات ما است. مناظر و صداهای موجود در محیط ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند مغز را تحریک کنند تا یک حافظه بلندمدت را بازیابی کنیم، حتی اگر ترجیح دهیم آنها را به خاطر نیاوریم.

در حالی که ما تمایل داریم اطلاعات پیش پا افتاده را فراموش کنیم، مغز ما بیشتر احتمال دارد اطلاعاتی را که به احساسات قوی مرتبط است ذخیره کند. مطالعات نشان داده است که شرکت‌کنندگان بیشتر احتمال دارد اطلاعاتی را که با احساسات منفی یا مثبت مرتبط است، بهتر به خاطر بیاورند.

چرا باید خاطرات بد را فراموش کنیم؟

همه ما در زندگی با اتفاقات ناخوشایندی روبه‌رو شده‌ایم که تاثیر عمیقی بر روح و روان‌مان باقی گذاشته‌اند. اتفاقات بد، تاثیر عمیق‌تری نسبت به خاطرات خوب در ذهن‌مان باقی می‌گذراند و گاهی منجر به ایجاد مشکلات روحی می‌شوند.

تاثیر منفی خاطرات بد، حتی زمانی که به یاد آنها نیستیم هم وجود دارد. شاید برایتان پیش آمده باشد که بودن در مکانی، یا موقع خاصی از سال بدون آنکه خودتان بدانید چرا، حالتان را بهم می‌ریزد. وقتی عمیق‌تر فکر می‌کنید یادتان میآید که قبلا در زمان یا مکان مشابه، تجربه‌ای تلخ و ناراحت کننده داشته‌اید.

فراموش کردن عشق - فراموش کردن خاطرات بد

اگر خاطرات بد فراموش نشوند، مانع از رشد و حرکت ما و عدم احساس آرامشمان خواهند شد. تجربیات منفی از شکل‌گیری تجربه جدید و لذت بردن از موقعیت‌های بعدی جلوگیری خواهد کرد. مادامی که ما در خاطرات منفی ذهن‌مان گیر کنیم، نمی‌توانیم حال و آینده خوبی داشته باشیم؛ چرا که در گذشته مانده‌ایم. بنابراین می‌توان گفت رهایی از خاطرات بد و منفی، نه یک امتیاز که یک الزام است.

چرا فراموش کردن خاطرات احساسی سخت است؟

فراموش کردن خاطرات عاطفی، به دلیل درگیر شدن بخشی از مغز که نقش مهمی‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در کنترل رفتارهایی دارد که برای بقای شما مهم هستند، اغلب دشوار است.

خاطرات عاطفی بیشتر به خاطر ساختاری در مغز به نام آمیگدال رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. آمیگدال، نقش مهمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در نحوه پردازش و رمزگذاری احساسات و خاطرات دارد. تحقیقات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که قسمت های مختلف آمیگدال مسئول خاطرات مثبت و منفی هستند.

خاطرات زمانی که با احساسات شدید همراه هستند، بیشتر در ذهن باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانند. تحقیقات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که هر چه حافظه شدیدتر باشد، خاطره حاصل از آن رویداد زنده تر خواهد بود.

چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم ؟

از شر چیزهای ملموس خلاص شوید

اگر با خاطرات بد به طور پیوسته بمباران شده اید بخاطر چیزهایی که بالاجبار و پیوسته می بینید آنها را دور بریزید مثلا، اگر می خواهید بدانید چطور خاطرات یک رابطه بد را از بین ببرید، به اطراف خود نگاه کنید.

غم و ناراحتی خود را تایید کنید

پذیرش غم و اندوه شاید غیرممکن به نظر آید، اما پذیرش احساسات منفی جزء فرآیند بهبودی است. سرکوب یک خاطره بد، باعث می‌شود که آن خاطره هربار با شدت بیشتری بازگشت کند. به خودتان اجازه دهید که ناراحت یا خجالت زده باشید. اگر احتیاج به گریه کردن دارید آن را سرکوب نکنید.

پاک کردن خاطرات - فراموش کردن خاطرات بد

روی خاطرات بد تمرکز نکنید

هر چه بیشتر روی چیزی تمرکز کنید که در واقع سعی دارید آن را فراموش کنید، احساسات منفی بیشتری خواهید داشت. حتی اگر تمرکز روی خلاص شدن از خاطرات بد باشد چون هنوز بر روی خاطرات ، ناخود آگاه متمرکز هستید.

برای اینکه واقعا این خاطرات بد را کنار بگذارید، باید از جلب توجه آن ها به خود صرف نظر کنید تمرکز خود را روی افکار و خاطرات مثبت تغییر دهید این قدرت را دارید که ذهن خود را آموزش دهید تا هر بار که احساس منفی می کنید به چیز شاد و زیبایی فکر کنید.

فراموش کردن خاطرات بد با تغییر حافظه

برای پاک کردن یک حافظه بد، سعی کنید آن را به یاد بیاورید در حالی که از خودتان لذت می برید. برای این که این کار موثر باشد، باید درد را تحمل کنید و خاطرات را به یاد آورید و شخم بزنید بنابراین احساس خوشایند را مختل نمی کند این تمرین مثبت ذهن شما را به احساس شادی و آرامش در مورد حافظه بد می کشاند کاری را انجام دهید که شما را خوشحال کند

در میان گذاشتن موضوع با فرد دیگر از راه های فراموش کردن خاطرات بد

نگه‌داشتن احساسات و افکار منفی در درون‌تان به شما آسیب خواهد زد. بسیاری از بیماری روانی مثل اختلالات روان تنی، اختلالات اضطرابی، استرس، افسردگی و … در اثر عدم برون ریزی شکل می‌گیرند. صحبت با یک روانشناس به شما کمک می‌کند تا بتوانید با ناراحتی‌های خود راحت‌تر کنار بیایید.

تنظیم احساسات و واکنش های خود نسبت به حافظه

اگر چه نمی توانید رویدادهایی را که به شما خاطرات بد می دهند تغییر دهید، اما می توانید روش خود را تغییر دهید و نسبت به آن واکنش نشان دهید. هر بار که حافظه را به یاد می آورید، احساس استرس، ترس و اضطراب دوباره ظاهر می شود زیرا به ذهن و بدن شما گفته می شود که این احساس را در نتیجه این خاطره احساس کنند.

پس چطور می توان خاطرات را محو کرد؟ پیش از این هم در نمناک گفتیم که برای این منظور برخی تمرینات تنفسی را امتحان کنید تا به شما در آرامش کمک کند و اجازه دهید کل بدن شما آرام شود نفس عمیق بکشید و عمیق تر دم ، بازدم انجام دهید.

فراموشی - فراموش کردن خاطرات بد

در لحظه زندگی کردن از راه های فراموش کردن خاطرات بد

تمرین بیشتر توجه کردن به لحظه‌های حال را «ذهن‌آگاه» بودن می‌نامند. این یعنی تمرکز بر اینجا و حالا به جای خیمه زدن روی گذشته یا با اضطراب انتظار آینده را کشیدن. ذهن‌آگاهی راهی عالی برای رهایی از استرس و لذت بیشتر بردن از زندگی است. به جای صرف کردن وقت و انرژی بابت نگرانی درباره‌ی چیزهایی که نمی‌توانید تغییرشان بدهید، با واقعیت‌ها کنار بیاید و فقط باشید و لذت ببرید.

– مراقبه را امتحان کنید. اکثر اشکال مراقبه همه به ذهن‌آگاهی مربوط می‌شوند. تمرکز کردن بر تنفس و رهاسازی ذهن از عواملی که موجب حواس پرتی می‌شوند نه تنها به تمرکزتان کمک می کنند بلکه نشان داده شده است که روحیه‌تان را در کل نیز بهبود می‌بخشد.

فراموش کردن خاطرات بد با انجام توصیه های مذهبی

آزاد کردن روح اساسا یک تمرین تزکیه نفس در ذهنتان است که به شما کمک می کند یک خاطره بد را رها کنید برای اجرای یک خبر رسمی، باید حافظه بد خود را به عنوان یک عکس تصور کنید. جزئیات مربوط به عکس را با تمام خاطرات منفی از تجربیات ضربه روحی که می خواهید فراموش کنید، اضافه کنید.

آموخته‌های شما چه بوده‌اند

به این فکر کنید که این خاطرات بد برای شما چه آورده‌ای داشته‌اند. در کنار هر اتفاق بد، پیامدهای منفی وجود دارد اما درس و تجربه‌ای که از آن اتفاق به دست آورده‌اید نیز برای شما هزینه زیادی داشته است. تجربه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از بروز مجدد حوادث ناگوار مشابه خودداری کنید.

خاطرات بد را با خاطرات جدید جایگزین کنید

اگر بتوانید ذهن خود را با تجربیات مثبت پر کنید، به از بین بردن خاطرات بد کمک خواهید کرد. خاطرات جدید شما جای خاطراتی را می گیرند که شما می خواهید فراموش کنید برای انجام این کار می توانید چیزهای مختلفی را امتحان کنید، مثل درگیر شدن با یک گروه جدید از مردم، انجام یک سرگرمی جدید در هنر و ادبیات و یا حتی یک شغل جدید می توانید به ذهن خود کمک کنید که بر فعالیت های جدید متمرکز بماند

این خاطرات را برای همیشه پاک کنید

به یاد داشته باشید که خاطرات بد شما برای همیشه می تواند با کمک یک هیپنوتیزم انجام شود هیپنوتیزم، روشی صحیح و موثر برای حذف دائمی خاطرات ناخواسته از ذهنتان است هیپنوتیزم به ذهن نیمه هشیار شما کار می کند، به جای ذهن فعال و متفکر شما، که به پاک کردن حافظه از ریشه کمک می کند.

هیپنوتراپیست ابتدا یک وضعیت بسیار آرام را در ذهن و بدن شما ایجاد خواهد کرد و سپس آن ها با شما کار خواهند کرد تا واکنش خود را به حافظه تنظیم کنید، و آن احساسات منفی که به آن متصل هستند. در پایان، پس از پردازش احساساتتان حافظه بی ربط و فراموش می شود.

انتظار - فراموش کردن خاطرات بد

فراموش کردن حافظه ناخواسته

با سرکوب حافظه انتخابی، این تصور وجود دارد که یک فرد می تواند به طور تعمدی یک حافظه بد را با روش های درمانی خاص مسدود کند. با این حال، این روش فقط یک حافظه را سرکوب می کند، به جای آن که آن را پاک کند، بنابراین به احتمال زیاد دوباره ظاهر می گردد.

فراموش کردن خاطرات بد با فراموشی ایجاد کردن

فراموشی با مواد مخدر مانند میدازولام ،تریازولام و دیازپام می تواند به ذهن شما کمک کند خاطره هایی را از دست بدهید که می خواهید فراموش کنید فراموشی ناشی از دارو اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بی حسی یک گزینه عملی به عنوان درمان برای بیمارانی است که تحت یک روش پزشکی آسیب دیده قرار دارند.

اختلال عملکرد مولکولی مغز

ذخیره حافظه در نتیجه الگوهای سیناپسی مغز وجود دارد تغییر الگوی مکانیسم های مولکولی مغز شما می تواند وجود حافظه را به طور کامل مختل کند و در نتیجه چنانچه در نمناک اشاره شده است به وسیله ای موثر برای نحوه پاک کردن خاطرات تبدیل شود.

فرآیند یکپارچگی حافظه را متوقف کنید

زمانی که یک خاطره را به یاد می آورید، آخرین باری را که این رویداد را به یاد دارید را به یاد می آورید و نه خود رویداد این بهترین زمان برای تنظیم حقیقت در حافظه شماست پس هرچه سریعتر از یاداوری خاطرات بد دور شده و این فرآیند را متوقف سازید.

تکنیک های کمک به خود را امتحان کنید

EFTs، یا تکنیک آزادی احساسی، تمرین های خود کمکی را با استفاده از تکنیک فشار روانی برای کمک به رها کردن حافظه ناخواسته بدون استفاده از دارو انجام می دهند اما اندازه گیری موفقیت این روش ها دشوار است.

از نوشیدن الکل و مصرف مواد اجتناب کنید

استفاده‌ از مواد روانگردان می‌تواند اوضاع را بدتر کند، به ویژه اگر خاطره‌ی بد باعث اضطراب یا افسردگی شما شده باشد. الکل می‌تواند افسردگی، پرخاشگری، و اضطراب را افزایش دهد، به ویژه در کسانی که اخیرا این علائم را تجربه کرده‌اند. برای حفظ ذهنیت مثبت، بهترین کار محدود کرد یا خودداری کامل از استفاده‌ی الکل و مواد مخدر است.

فراموش کردن خاطرات - فراموش کردن خاطرات بد

سلامت خود را در اولویت امور قرار دهید

وقتی دچار افکار منفی می‌شوید، به یاد آوردن مراقبت و حفظ سلامتی‌تان کمی دشوار می‌شود. اما حفظ بدن در سلامت کامل تاثیر بسیار زیادی در نحوه‌ی احساس و تفکرتان دارد. خوردن خوراکی‌های مغذی، خواب خوب و کافی، و چند بار در هفته ورزش کردن در دور نگه داشتن خاطرات بد نقش بسزایی خواهد داشت. علاوه بر حصول اطمینان از برآورده شدن نیازهای اصلی‌تان، کمی وقت صرف رسیدگی به خودتان بکنید تا به تسکین اضطراب نشات گرفته از خاطره‌های بد کمک کنید.

به دنبال درمان‌های خاص بگردید برای فراموش کردن خاطرات بد

اگر احساس می‌کنید در دام خاطره‌های یک تجربه‌ی تروماتیک گیر افتاده‌اید، درمان‌هایی وجود دارد که ممکن است کمک کننده باشند. این درمان‌ها معمولا همراه با روان‌درمانی استفاده می‌شوند تا بتوان به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کرد. با روان درمانگر قراری بگذارید تا درباره‌ی این بحث بکنید که آیا یک درمان خاص ممکن است به شما کمک کنند نهایتا احساس رهایی از خاطره‌های بدی را بکنید که بر کیفیت زندگی‌تان تاثیر گذاشته است.

– دارو ممکن است اولین درمانی باشد که بشود امتحان کرد. داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب اغلب برای کسانی تجویز می‌شود که در رهایی از افکار منفی مشکل دارند.

تکنیک کنترل ذهن

برای بدست گرفتن کنترل بدن، باید ذهنت را کنترل کنی. با تغییر دادن رنگ، فاصله، اندازه، حرکت، صدا و شفافیت تصویر می توانی اثر تک تک خاطرات بد را که در ذهنت جای گزین شده از بین ببری و به طور کامل به آرامش روانی برسی.

رنگ

تصاویر ذهنی به صورت رنگی در مغز ذخیره می شوند. حال شما باید آن تصویر ذهنی بد را که به صورت رنگی در مغزت ذخیره شده است، تبدیل به تصویری سیاه و سفید بکنی؛ به این شکل احساست نسبت به آن فکر عوض می شود. حالا چشم هایت را ببند و به آن خاطره فکر کن. وقتی خوب در ذهنت نقش بست، رنگ آن را تبدیل به سیاه و سفید کن.

فاصله

وقتی یک تصویر ذهنی را در مغزت، از خودت دور کنی، تأکید و تأثیر آن بر ذهنت کم تر می شود و حس می کنی که آن مشکل در یک زمان دور برایت اتفاق افتاده است و دیگر ناراحتت نمی کند.

اندازه

تصویر ذهنی که در مغزت ثبت شده اگر بزرگ باشد؛ احساس بدی خواهی داشت و اعتمادبه نفست هم نسبت به آن موضوع کم می شود. سعی کن آن تصویر را در ذهنت کوچک و کوچک تر کنی؛ می بینی که بعد از این کار آن تصویر دیگر برایت اهمیتی ندارد.

حرکت

اگر تصویر بدی در ذهنت مدام مثل یک فیلم حرکت می کند؛ حرکت آن را هر بار کم تر کن، تا کُند شود و در نهایت تبدیل به تصویری ثابت مثل یک عکس بشود. حالا آن احساس بد ساکن و کم می شود.

پاکسازی ذهن - فراموش کردن خاطرات بد

صدا

تصویر ذهنی ات اگر صدا دارد و مدام با تکرار صدایش آزارت می دهد، صدای آن را خاموش کن؛ یعنی فکر کن مثل رادیو با زدن دکمه خاموش، صدای بلندگوی ذهن ات هم بسته شده و آن تصویر بی صدا می شود.

شفافیت

اگر تصویر ذهنی شفاف و واضح باشد، اثرش در ذهن ماندگارتر می شود. پس باید آن را تار و مبهم کنی. تصور کن جلوی این تصاویر، یک شیشه مات و کدر می گذاری و آن را محو و تاریک می کنی. با این روش آن حس بد کم رنگ تر می شود.

هیپنوتیزم برای فراموش کردن خاطرات بد

به یاد داشته باشید که خاطرات بد شما برای همیشه می تواند با کمک یک هیپنوتیزم انجام شود هیپنوتیزم، روشی صحیح و موثر برای حذف دائمی خاطرات ناخواسته از ذهنتان است هیپنوتیزم به ذهن نیمه هشیار شما کار می کند، به جای ذهن فعال و متفکر شما، که به پاک کردن حافظه از ریشه کمک می کند.

هیپنوتراپیست ابتدا یک وضعیت بسیار آرام را در ذهن و بدن شما ایجاد خواهد کرد و سپس آن ها با شما کار خواهند کرد تا واکنش خود را به حافظه تنظیم کنید، و آن احساسات منفی که به آن متصل هستند. در پایان، پس از پردازش احساساتتان حافظه بی ربط و فراموش می شود.

شیوه اجرا

برای این کار در ذهنت خاطره ای را که قبلاً اتفاق افتاده، انتخاب کن و این روش را از اول تا آخر روی آن انجام بده.
در یک جای آرام دراز بکش. چشم هایت را ببند و آرام نفس بکش و سه بار بگو «من روی فکر و ذهنم مسلط هستم.» حالا به آن خاطره فکر کن؛ حتماً واجب نیست تمام جزئیات آن را به خاطر بیاوری. نگاه کن و ببین این موضوع از نظر متراژ فرضی چه قدر با تو فاصله دارد؟ رنگی است؟ حرکت دارد؟ واضح است یا مبهم؟ بزرگ است یا کوچک؟

در فکرت دست هایت را دور آن تصویر بگذار و فشار بده. باز هم بیش تر، آن قدر فشار بده تا کوچک شود؛ باز هم کوچک تر. طوری کوچکش کن که در دست هایت جا بگیرد؛ حالا حرکت آن را از بین ببر و به یک عکس تبدیل کن.

هیپنوتیزم - فراموش کردن خاطرات بد

سپس آن را در فکرت به فاصله پنج متری پرتاب کن. در واقع با فکرت به آن تصویر و خاطره، فرمان بده به اندازه ای که می خواهی از تو دور شود. مطمئن باش مغز هم از این کار اطاعت می کند. حالا صدایش را ببند و آن را به فاصله ده متری بفرست.

همراه با تنفسی آرام، تصویر را سیاه و کوچک تر کن و به فاصله صد متری بفرست. باز هم کوچک تر و سیاه ترش کن و به هزار متری بفرست. تصویر ذهنی بد را که کاملاً کوچک و ناپدید شده، باز ده کیلومتر دورتر از خودت پرتاب کن.

حالا چشم هایت را باز کن و با تنفس آرام به اطرافت نگاه کن. دوباره چشم هایت را ببند و به همان خاطره فکر کن و سریع تر از سری قبل آن را به فاصله ده متری بفرست، به صد متری، هزار متری؛ و زودتر از بار گذشته به فاصله ده کیلومتری بفرست. در واقع باید هر بار بتوانی سریع تر از دفعه قبل خاطرات بدت را به فواصل دورتر پرتاب کنی. حالا چشم هایت را باز کن. چند لحظه به خودت استراحت بده؛ و آرام نفس بکش.

دوباره چشم هایت را ببند و تمرکز کن. به موضوع فکر کن و سریع تر از قبل عمل کن؛ طوری که هر بار آن موضوع دورتر و دورتر برود. چند بار دیگر این عمل را پشت سر هم انجام بده تا آن خاطره در ذهن ات نابود شود. حالا آرام نفس بکش و زیر پلک های بسته ات به سمت چپ در جهت بالا نگاه کن. تصور کن که نوری می بینی.

نور رفته رفته به تو نزدیک تر می شود؛ باز هم نزدیک تر. رنگ نور عوض می شود. رگه هایی از نورهای قرمز، نارنجی و زرد را می بینی. نورها باز هم نزدیک تر می شوند؛ باز رنگ ها عوض می شود؛ سبز، آبی. دوباره عوض می شود؛ بنفش، صورتی؛ همه جای فکر و ذهن ات پر از نور بنفش و صورتی می شود. حالا آهسته سه بار تکرارکن «من روی فکر و ذهنم مسلط هستم.»

بدنت را آرام حرکت بده، دست ها و پاهایت را تکان بده؛ چشم هایت را باز کن. نسبت به موضوع چه حسی داری؟ حس جدیدت را با خاطره ی اولیه مقایسه کن. باید آن خاطره ی بد در ذهن ات خیلی کم رنگ تر شده باشد. به همین سادگی توانستی یک موضوع ناراحت کننده را از خودت دور کنی.

شاید این تمرینات کمی سخت باشد، ولی ارزش آزاد شدن فکرت را دارد. اگر دیدی آن خاطره هنوز وجود دارد، بدان که تمرین را صحیح انجام نداده ای. پس دوباره آن را از اول تکرار کن. حتی با یک بار تمرین درست و اصولی می توانی شاهد اثرات مثبت و ماندگار آن باشی.

دختر غمگین - فراموش کردن خاطرات بد

حالا سعی کن هر چه خاطره بد داری از طریق این روش تک تک از ذهنت پاک کنی و سلامتی روانی خودت را به دست آوری. اگر نمی توانی تمامی این مراحل را در ذهن ات نگه داری، از کس دیگری بخواه کمکت کند، تا انجامش بدهی؛ و یا با صدای خودت این مراحل را ضبط کن؛ بعد پخش کرده و به راحتی انجامش بده.

آیا واقعا می‌توانیم خاطرات بدمان را فراموش کنیم؟

نمی‌توان انکار کرد که تاثیر خاطرات منفی بسیار عمیق است. گاهی به یاد آوردن یک خاطره تلخ آنقدر عمیق ناراحت‌مان می‌کند که به خاطرش اشک می‌ریزیم. اما نکته اینجاست که ما هرچقدر هم که تلاش کنیم، نمی‌توانیم خاطرات‌مان را به‌صورت کاملا فراموش کنیم.

نکته این است که ما باید یاد بگیریم حس منفی خاطرات بد را از خودمان دور کنیم و آنها را به یک خاطره عادی تبدیل کنیم. خاطره‌ای که به یاد آوردنش ما را دچار احساسات شدید نخواهد کرد.

درواقع فراموش کردن خاطرات بد به معنای پاک کردن آن نیست. فراموش کردن خاطرات بد یعنی قبول کردن آنچه که اتفاق افتاده است و پذیرفتن هرآنچه که انجام داده‌ایم. وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که خاطره بدمان را فراموش کرده‌ایم که اگر به عقب برگردیم، باز هم همان مسیر را طی خواهیم کرد و بپذیریم که نمی‌توانیم آنچه که به وقوع پیوسته است را تغییر دهیم.

اگر به چنین احساسی دست پیدا کردیم و درمورد خاطرات بد گذشته‌مان به چنین بینشی رسیدیم، می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که ما موفق شده‌ایم خاطرات بدمان را فراموش کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید