درمان افسردگی از اهمیت زیادی برخوردار است. طولانی شدن افسردگی نشاط و انگیزه را از زندگی شما دور میکند. با شناخت به موقع علایم افسردگی میتوانید برای درمان آن اقدام کنید.مشاوره افسردگی - درمان افسردگی

افسردگی چیست

افسردگی حالتی است که در آن، شخص روحیه و نشاط بالایی نداشته و یا به کلی فاقد روحیه و نشاط لازم برای زندگی است. این وضعیت بسته به میزان سطح افسردگی و نوع آن می تواند موجب احساس پوچی، تنهایی، درماندگی و ده ها مورد دیگر در شخص افسرده شود که حتما می بایست برای جلوگیری از خودکشی و یا حادتر شدن مشکل، سریعا تحت درمان قرار گیرد.

دلایل ابتلا به افسردگی چیست

برای ابتلا به افسردگی نمی توان یک دلیل قطعی آورد؛ زیرا در اکثر مواقع این بیماری با ترکیب چند علت متفاوت ، اتفاق میافتد. این علت ها ممکن است فیزیولوژیکی بوده و یا به خاطر شرایط و سبک زندگی شخص باشد. تشخیص ریشه افسردگی به عهده روانشناس متخصص است اما یکسری دلایل که در بیشتر افراد یکسان بوده ، به شرح زیر می باشد:

سابقه خانوادگی

اگر در خانواده شما شخصی وجود دارد که دچار افسردگی شده باشد ، احتمال اینکه شما نیز درگیر افسردگی شوید بالا می رود.

سابقه اتفاق تلخ در کودکی

اتفاقات تلخی که در کودکی برای فرد می افتد ، تاثیر بالایی بر نحوه واکنش نشان دادن وی ، به اتفاقات می گذارد. افرادی که موارد تلخ برایشان اتفاق افتاده در بزرگسالی به طور متفاوتی تصمیمات خود را میگیرند و در مواجهه با حوادث ناگوار آسیب پذیر تر هستند.افسردگی - درمان افسردگی

ساختار مغز

در مواردی که لوب جلویی مغز شما فعالیت کم تری دارند احتمال ابتلا به افسردگی بالا خواهد رفت.البته دانشمندان بطور کامل نمی دانند که کم شدن فعالیت این قسمت از مغز بعد از ابتلا به افسردگی اتفاق میافتد و یا قبل از آن.

بیماری های زمینه ای

داشتن یکسری از بیماری ها و شرایط خاص می تواند احتمال ابتلا به افسردگی را بالا ببرد. بیماری هایی مثل بی خوابی مزمن ، درد های مزمن و بیش فعالی .

مصرف مواد مخدر و مشروبات الکی

سابقه مصرف مواد مخدر و اعتیاد به الکل نیز تاثیر به سزایی در ابتلا به افسردگی دارد. حدود 11 درصد از افرادی که به مواد مخدر و الکل اعتیاد دارند ، به افسردگی نیز مبتلا هستند.

به علاوه دلایلی که ذکر شد؛ دلایل زیر نیز ممکن است منجر به ابتلا به افسردگی شود:

  • پایین بودن اعتماد به نفس و انتقاد بیش از حد شخص از خود.

  • سابقه شخصی برای ابتلا به بیماری های روانی دیگر.

  • مصرف داروهای خاص.

  • اتفاقات ناگوار و استرس زا ، مانند از دست دادن یک شخص عزیز ، مشکلات اقتصادی و غیره.

شناخت انواع مختلف افسردگی در جهت درمان

افسردگی افراد با توجه به شدت و میزان افسردگی و علائم آن ، دسته بندی می شود. برخی از افراد تنها علائم افسردگی را در حد کمی تجربه می کنند و در دوره ای کوتاه افسردگیشان بر طرف می شود. برخی دیگر نیز افسردگی را در طولانی مدت و با شدت بالا تجربه می کنند.

اختلال افسردگی وخیم

این نوع از اختلال افسردگی شدت بالایی دارد و با توجه به شدت علائمی که شخص از خود نشان می دهد قابل تشخیص است. در این نوع احساس ناراحتی ، ناامیدی و بی ارزش بودن هرگز از شخص دور نمی شود و همواره با او همراه است. این احساسات بطور خودکار از بین نمی روند و قطعا نیازمند کمک گرفتن از یک روانشناس با تجربه است. اگر شما ۵ تا از علائم افسردگی را حداقل به مدت ۲ هفته تجربه کرده باشید ، دچار این نوع از افسردگی شدید.

اختلال افسردگی مداوم

این نوع از افسردگی نسبت به نوع قبل خفیف تر است اما بطور مداوم همراه با شخص می ماند. برای اینکه افسردگی شما جزو این دسته جای بگیرد ، باید حداقل به مدت دو سال ، علائم افسردگی را داشته باشید . افسردگی مداوم زندگی افراد را خیلی بیشتر از افسردگی وخیم تحت تاثیر قرار می دهد ، زیرا مدت زمان طولانی تری شخص را همراهی می کند. افسردگی درمان پذیر است اما نکته حايز اهمیت این است که حتما به پروتکل درمانی خود ، وفادار باشید و عمل کنید. در صورتی که روند درمانی را نصفه رها کنید درمان شما بیشتر به تعویق خواهد افتاد و علايم شدید تر خواهند شد.افسردگی مزمن - درمان افسردگی

مهمترین علائم افسردگی

در زیر به مهمترین علائم افسردگی اشاره شده است. لازم به ذکر است این موارد می تواند بصورت کوتاه مدت برای همه بوجود بیاید اما اگر علائم ذکر شده بیش از دو هفته بصورت مداوم وجود داشته باشد، می توان گفت شخص افسرده شده است. علائم اصلی افسردگی بشرح زیر است اما تشخیص افسردگی و همچنین سطح آن می بایست توسط روانشناس انجام شود:

  1. گریه کردن، ناراحتی و غمگین بودن
  2. کاهش سطح انرژی و شادابی
  3. احساس اضطراب و بی قراری
  4. کاهش یا افزایش اشتها
  5. اختلال در خواب
  6. کاهش توان تمرکز و حافظه
  7. ضعف قدرت تصمیم گیری
  8. احساس گناه، ناامیدی و پوچ بودن
  9. احساس بی ارادگی و عدم وجود شوق و انگیزه

بغل کردن زانو - درمان افسردگی

راهکارهای کاهش و درمان افسردگی

از راهکارهای موثر در کاهش افسردگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ورزش کردن و پیاده روی به منظور ترشح هورمون آندورفین که شادی آفرین است.
  • گوش دادن به موسیقی شاد و عدم گوش دادن به موسیقی غمگین
  • معاشرت کردن با افراد شاد و شوخ طبع و عدم معاشرت با افراد غمگین
  • رفتن به مسافرت و لذت بردن از طبیعت
  • حل کردن مساله
  • فکر نکردن به گذشته و سرگرم کردن خود
  • تغییر دکوراسیون خانه یا محل کار
  • خرید کردن برای خانم ها
  • توکل کردن به خدا و پیشه کردن صبر و بردباری
  • مشارکت در انجام کارهای خیر و خداپسندانه
  • انرژی و تفکر مثبت داشتن بواسطه مثبت اندیشی
  • در حال زندگی کردن و عدم درگیر کردن ذهن به آینده که موجب استرس و نگرانی می شود.
  • مدیریت زمان و برنامه داشتن برای خود و متعاقبا عمل به آن
  • نداشتن انتظار نابجا و بیش از حد از خود و دیگران
  • انجام دادن کارهایی که دوست داریم آنها را انجام دهیم.
  • دوری کردن از مصرف مشروبات، دخانیات و مواد مخدر
  • کم کردن مصرف اینترنت و گوشی ( در کل کم کردن تاثیر تکنولوژی در زندگی )

دلداری دادن - درمان افسردگی

چرا ورزش برای درمان افسردگی مهم است

ورزش یکی از موثرترین روش‌­ها برای شروع نوروپلاستی و خارج شدن از وضعیت افسردگی است. تحقیقات نشان می‌­دهد انجام یک فعالیت ساده مانند پیاده­‌روی فورا باعث رشد پیوندهای عصبی جدید، که اساس نوروپلاستی است، می­‌شود.

بنظر می‌­رسد ورزش مخصوصا باعث افزایش نوروپلاستی در هیپوکامپ (مرکز یادگیری و حافظه و قسمتی از مغز که در برابر تاثیرات مخرب استرس بیشتر آسیب‌­پذیر است) می­‌شود. به­ علاوه، بلند کردن وزنه و ورزش‌­های مقاومتی به افزایش قدرت پیام‌­رسانی سلول­‌های عصبی کمک می­‌کند.

موثرترین راه های درمان افسردگی در خانه به شکل طبیعی چیست

تحقیقات نشان می‌­دهد رژیم غذایی ضد التهاب که به متابولیسم کمک می­‌کند، ورزش منظم، آفتاب گرفتن، حمایت اجتماعی و رفاقت، خواب و رابطه جنسی تاثیر مثبتی روی علائم افسردگی می­‌گذارند. تمام این موارد روش‌­های ارزان و غیر تهاجمی هستند که به تجویز نیاز ندارند. در واقع، این روش‌­ها همیشه به سلامت عمومی همه‌­ی انسان‌­ها کمک می‌­کنند.

بسیاری از تحقیقات علمی نشان داده که رژیم غذایی سالم حاوی مواد ضد التهاب که معمولا در میوه، سبزیجات و ماهی چرب یافت می­‌شود با نرخ پایین افسردگی در ارتباط است. به ­علاوه، در یک تحقیق تعدادی از بیماران افسرده بصورت تصادفی انتخاب شدند و از غذای حاوی کربوهیدرات، شکر و گوشت فرآوری­‌شده‌­ی کم­تر استفاده کردند. علائم افسردگی در این بیماران نسبت به بیمارانی که رژیم غذایی استاندارد غرب را داشتند کم­تر بود.خانم افسرده - درمان افسردگی

بهترین راه برای کمک به فرد دچار افسردگی چیست

بهترین راه برای کمک به فرد دچار افسردگی بردن او نزد تراپیست است. روش­‌های مختلف دیگری هم برای کمک وجود دارد. مثلا می­‌توانید در انجام وظایف روزمره، که معمولا فرد مبتلا به افسردگی را پریشان می‌­کند، کمک کنید.

از آن­جایی‌­که فرد افسرده هرگونه فعالیت را کنار می­‌گذارد، حتی وقتی این اختلال تمام انگیزه­‌ها را از بین می‌­برد، فعال ماندن و وا داشتن فرد به فعالیت بسیار مهم است. اگر می­‌خواهید فرد را به فعالیت منظم وادارید، بهتر است به جای این­که مدام به او یادآوری کنید ورزش کند، یک ژاکت به او بدهید و برای قدم زدن بیرون بروید.

ورزش، آفتاب و همراهی همگی تاثیر ضد افسردگی دارند. تغییر مکان هم همین­طور. داشتن روتین منظم مانند خواب کافی کمک می کند. همچنین بهتر است ارتباط اجتماعی خود را با فرد افسرده حفظ کنید.افسردگی شدید - درمان افسردگی

از کجا بدانم بهترین درمان افسردگی و اضطراب چیست و کدام روش درمان افسردگی برای من بهتر است

متخصصان بر سر این اصل توافق دارند که افسردگی خفیف به روش‌­های روان درمانی نظیر درمان شناختی و رفتاری پاسخ مثبت نشان می­‌دهد و نیازی به مصرف داروهای ضد افسردگی نیست. نوع شدیدتر افسردگی به ترکیب دارو و روان درمانی بهتر جواب می‌­دهد. داروهای ضد افسردگی بیشترین تاثیر را روی افسردگی متوسط تا شدید و نوعی از افسردگی که ذاتا مزمن است دارد.

روان­پزشکان بالینی که در زمینه­‌ درمان افسردگی تبحر دارند، عموما می­‌دانند چه علائم یا مجموعه علائمی به کدام نوع از داروهای ضد افسردگی واکنش نشان می­‌دهد. با این حال، در اغلب موارد، لازم است یک یا چند دارو یا ترکیبی از داروهای مختلف با دوز مناسب و کم­ترین اثر جانبی امتحان شود تا بهترین دارو برای بیمار مشخص گردد.

گاهی اثرات جانبی (مانند حالت تهوع، افزایش وزن، پرخاشگری، بی­‌خوابی، از دست رفتن میل جنسی، اختلال در رسیدن به ارگاسم) عامل تعیین­‌کننده برای ادامه­‌ مصرف دارو است. زمانی­‌که علائم کاملا بهبود پیدا کند و بیمار احساس کند می­‌تواند نسبت به زمان بیماری عملکرد بهتری از خود نشان دهد، یعنی درمان موفقیت‌­آمیز بوده است.

چه زمانی از داروهای ضد افسردگی کتامین برای درمان افسردگی استفاده می‌­شود؟

امروزه در شرایط کنتر‌ل‌­شده از کتامین، که تا مد‌ت‌­ها به ­عنوان ماد‌ه‌­ی بیهوشی به کار می‌­رفت، برای معالجه­‌ افسردگی مقاوم به درمان استفاده می‌شود.

کتامین با دوز مشخص و طی چند ساعت به فرد تزریق می­‌شود. این دارو سریع عمل می­‌کند، به ­طوری که ظرف چند ساعت علائم تسکین می­‌یابد و حدود پنجاه درصد از بیماران بعد از یک بار تزریق تا چند روز یا چند هفته از شر علائم خلاص می­‌شوند. این دارو به­ خصوص برای افرادی که دچار فکر به خودکشی هستند مفید و در شرایط اضطراری بسیار پرکاربرد است. نوع دیگر کتامین، به نام اسکتامین، به بینی اسپری می­‌شود.

کتامین گلوتامات، که یک انتقا‌ل‌­دهنده‌­ عصبی غیر مونوآمین است، را مسدود می‌­کند و بدین ­ترتیب روی عملکرد سایر انتقال­‌دهنده­‌های عصبی تاثیر می­‌گذارد. این دارو عوارضی مانند گسستگی و فشار خون بالا را به همراه دارد که در کنار تاثیر کوتاه مدت آن باعث می‌­شود کم­تر مورد استفاده قرار گیرد.مشاوره ی افسردگی - درمان افسردگی

چه زمانی باید برای درمان افسردگی اقدام کرد؟

هر دوره­‌ی افسردگی که بیشتر از دو هفته طول بکشد، از مزایای درمان برخوردار خواهد شد و هرچه درمان زودتر شروع شود، بهتر است. بالاترین احتمال بهبودی کامل از علائم و پیشگیری از عود افسردگی در صورت درمان زودهنگام اتفاق می­‌افتد. بار افسردگی آن­‌قدر گران است که اصلی­‌ترین علت نرفتن سر کار و پایین آمدن میزان فعالیت می­‌شود و تاثیر مخربی روی روابط، زندگی خانوادگی، سلامت جسم و کیفیت زندگی می­‌گذارد.

برای درمان افسردگی چهار روش اصلی وجود دارد: روان درمانی، داروهای ضد افسردگی، نورومدولاسیون و تغییر سبک زندگی که هر کدام به جنبه‌­های مختلف این اختلال می­‌پردازد. افسردگی شدید و مزمن به ترکیب دارو و درمان شناختی رفتاری بهتر جواب می‌­دهد. نشانه­‌هایی نظیر کاهش کج­‌خلقی، افزایش انرژی، پریشانی کم­تر، عادی بودن اشتها، افزایش توانایی تمرکز، بازگشت میل جنسی و داشتن حس بهتر نسبت به خود حاکی از واکنش مثبت افسردگی به درمان است.

همچنین اگر شما امتیاز زیادی در تست سنجش افسردگی گرفتید، توصیه می کنیم برای درمان افسردگی اقدام کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید