در نقد مک بوک پرو با چیپ m1 با ویژگی های خاص این لپ تاپ آشنا می شوید. گروه تکنولوژی پارس مگ به بررسی این لب تاپ خیره کننده و جذاب پرداخته است.

نقد مک بوک پرو با چیپ m1

اکنون مک بوک پرو با چیپ m1 به دوران اوج خود رسیده است. این به اذعان بسیاری از کاربرانی است که هر روزه حجم زیادی از کارهای خود را به کمک این لپتاپ انجام می دهند و با انتخاب عالی خود تجربه کار با یک دستگاه حرفه ای، سریع و بدون هنگ کردن را به دست آورده اند.

مهم نیست چه حجمی از کار خود را با این مک بوک پرو انجام دهید، بدون شک همه آن ها را با سریع ترین و بهترین حالت ممکن انجام خواهد داد.

با تراشه جدید M1، مک بوک پرو می‌تواند با تمام لپتاپ های ویندوزی رقابت کند. وقتی که صحبت از عملکرد عالی می شود، به همان اندازه میزان شارژدهی نیز مهم است. مک بوک پرو با چیپ m1 جدید رقیبی بسیار سرسخت در دوام باتری برای لپ تاپ های ویندوزی است.

مک بوک پرو m1 شارژدهی بیش از ۱۶ ساعت را برای شما فراهم می کند. همه ی این ها نشان از یک لپتاپ حرفه ای می باشد.

شاید تنها نکته منفی این سری از مک بوک پرو طراحی آن باشد. جایی که تفاوت چندانی با نسل قبلی خود دیده نمی‌شود.

با توجه به قیمت مک بوک پرو M1 که از ۱۲۹۹ دلار آغاز می‌شود، بزرگترین رقیب آن را می‌توان قیمت مک بوک ایر M1 با قیمت پایه ۹۹۹ دلار نامید که دارای صفحه نمایش کم نورتر و عمر باتری کوتاه تر (اما فقط نسبت به مک بوک پرو، در مقایسه با بقیه هنوز هم عالی است) همراه با پردازنده گرافیکی ۷ هسته ای که کمی ضعیف تر برای کافینگ اولیه آن است.

بنابراین آیا ۳۰۰ دلار اضافه برای خرید مک بوک پرو به صرفه نیست؟ این مقاله به شما کمک می‌کند تا به این سوال پاسخ دهید.

تاریخ عرضه و قیمت مک بوک پرو با چیپ m1

مک بوک پرو با چیپ m1 برای اولین بار در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ عرضه شد. قیمت پایه این محصول از ۱۲۹۹ دلار شروع می‌شود.

نقد مک بوک پرو با چیپ m1

این دستگاه تراشه قدرتمند M1 اپل را به همراه پردازنده مرکزی ۸ هسته ای، گرافیک ۸ هسته ای و ۸ گیگابایت حافظه یکپارچه (RAM) در اختیار شما می‌گذارد.

مدل پایه این لپتاپ ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی به شما ارائه می‌کند، اما مدل ۱۴۹۹ دلاری آن شامل ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی است.

شنیده ها حاکی از آن است که اپل در حال آماده سازی هر دو مدل مک بوک پرو ۱۴ اینچی و مک بوک پرو ۱۶ اینچی با همین ویژگی‌ها می‌باشد.

بررسی عملکرد مک بوک پرو با چیپ m1

ساده ترین تمثیل برای بیان عملکرد مک بوک پرو با چیپ m1 این است که به کمک این لپتاپ موانع موجود در بین شما و انجام دادن کارهایتان ذوب می شود.

تقریباً مثل این است که لپتاپی آنجا نیست و خودتان در حال انجام دستی امور هستید. بدون کوچکترین مشکل!

یکی از بزرگترین ضعف های مک بوک i5 مدل ۲۰۱۹ این است که وقتی تعداد زیادی صفحه در گوگل کروم باز می‌شود، می‌تواند به راحتی دچار باگ و افت سرعت شود.

اما نقد مک بوک پرو با چیپ m1 از تست باز شدن ۶۱ صفحه به طور همزمان در گوگل کروم سربلند بیرون آمده است. حتی در حالی که صفحه های چت متعددی در شبکه های اجتماعی باز باشد و به طور همزمان از نرم افزار Spotify استفاده شود.

مک بوک پرو با چیپ m1

همچنین وقتی از برنامه ویرایش تصاویر Photoshop Elements با لایه های زیاد در کار استفاده شود، مک بوک پرو M1 عملکرد درخشان خود را نشان می‌دهد.

در این حالت مدت زمان تشکیل تصاویر در مک بوک پرو قدیمی حدود ۲۲ ثانیه طول می‌کشد، در حالی که در مک بوک پرو M1 این میزان را به ۱۳.۲۹ ثانیه کاهش می دهد.

ممکن است تغییر عظیمی به نظر نرسد، اما تراشه M1 در طولانی مدت و هنگام انجام فرایند های پشت سر هم، در وقت شما صرفه جویی خواهد کرد.

نقد مک بوک پرو با چیپ m1

بررسی سخت افزاری

در گیک بنچ ۵.۱، که به عنوان یک مرجع به بررسی عملکرد دستگاه های مختلف می‌پردازد، مک بوک پرو M1 در آزمون لپتاپ هایی با پردازنده چند هسته ای، ۵۹۴۵ امتیاز کسب کرده است.

امتیاز این محصول از Dell XPS 13 با ۵۳۱۹ امتیاز و Asus ZenBook 13’s با ۵۰۸۴ امتیاز فراتر رفته است. هر دو این دستگاه ها دارای پردازنده‌ی Core i7 اینتل نسل ۱۱ می‌باشند. مک بوک ایر M1 نیز در این آزمون امتیاز ۵۹۶۲ را کسب نموده است.

بررسی نرم افزاری

مک بوک پرو M1 در تست ویرایش فیلم Handbrake، که شامل کدگذاری و تبدیل یک کلیپ ۴K به ۱۰۸۰p است، از تمام رقبای خود پیشی گرفته است. در این تست، برنامه ذکر شده برای پردازنده سیلیکونی اپل بهینه شده است.

مک بوک پرو M1 برای انجام این کار تنها ۷ دقیقه و ۴۶ ثانیه زمان لازم داشت، در حالی که XPS 13 به ۱۸ دقیقه و ۲۲ ثانیه و ZenBook 13 به ۱۸ دقیقه و ۵۲ ثانیه نیاز داشتند.

مک بوک ایر M1 نیز با ۹ دقیقه و ۱۵ ثانیه کمی عقب تر از مک بوک پرو بود.

اگر می‌خواهید در مورد عملکرد این محصول در برنامه فتوشاپ با خبر شوید، باید گفت که در آزمون PugetBench که ۲۱ وظیفه را انجام می‌دهد (سه بار در هر بار اجرا)، مک بوک پرو M1 نمره ۵۷۶.۶ و زمان ۷ دقیقه و ۳ ثانیه را کسب کرد.

Dell XPS 13 با نمره‌ی ۵۸۸ بالاتر است اما ۱۰ دقیقه و ۴۸ ثانیه طول می کشد، در حالی که ZenBook 13 با زمان ۹ دقیقه و ۱۱ ثانیه امتیاز ۷۴۳ را ثبت کرده است.

توجه داشته باشید که این بنچ مارک از فناوری Rosetta 2 اپل برای اجرا استفاده کرده است و این یک برنامه مخصوص برای این سیستم عامل نیست، بنابراین با بهینه سازی فتوشاپ برای تراشه سیلیکونی اپل، انتظار نتایج بهتری را نیز می‌توان داشت.

میزان شارژدهی

باتری یک از دو موردی است که باعث شده مک بوک پرو M1 یکی از بهترین لپ تاپ هایی باشد می‌توان تهیه کرد.

در تست باتری که شامل وب گردی مداوم از طریق Wi-Fi با ۱۵۰ نیت روشنایی صفحه است، مک بوک پرو M1 توانسه تا ۱۶ساعت و ۲۵ دقیقه به طور شگفت انگیزی دوام آورد.

مک بوک پرو ۲۰۲۰ مبتنی بر اینتل ۱۰:۲۱ دوام آورده، بنابراین تفاوت ۶ ساعته یک ویژگی بسیار درخشان است.

نقد مک بوک پرو با چیپ m1

 باتری

پرو M1 همچنین از مک بوک ایر M1 که آن هم از نظر باتری بسیار عالی است و ۱۴ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام می آورد، پیشی گرفته است.

همه این ها در حالی است که میزان شارژدهی در لپ تاپ های ویندوزی حتی نزدیک به مک بوک ایر هم نیست. Dell XPS 13 می تواند ۱۱ ساعت و ۷ دقیقه دوام آورد و Asus ZenBook 13 با ۱۳ ساعت و ۴۷ دقیقه نزدیک ترین لپتاپ ویندوزی است.

نکته آخر، مک بوک پرو جدید در مورد عمر باتری در یک کلاس خاص قرار دارد و قابل مقایسه با بقیه نیست.

گرافیک و گیم پلی

مک بوک پرو به اندازه کافی قدرتمند است و می‌تواند بازی های اورجینال را با نرخ فریم نسبتاً بالا انجام دهد.

به عنوان مثال، در civilization VI: Gathering Storm مک پرو توانسته با سرعت ۳۸ فریم در ثانیه این بازی را اجرا کند که بیش از دو برابر ZenBook 13 می‌باشد.

همچنین Rise of the Tomb Raider را در مک بوک پرو امتحان کرده اند و نرخ نسبتاً خوب ۲۶ فریم بر ثانیه به دست آمده است.

نزدیک شدن به ۳۰ فریم در ثانیه باعث می شود انجام بازی خوشایند تر و کلمات واضح تر نمایش داده شوند، اما لازم به ذکر است که این تست در حالت تنظیمات گرافیکی بسیار بالا انجام شده. بنابراین اگر تنظیمات گرافیکی را پایین بیاورید می‌توانید عملکرد شفاف تری را هم داشته باشید.

کیبورد، تاچ پد و تاچ بار

کسانی که هنوز در حال استفاده از صفحه کلید Butterfly اپل هستند، قطعا به صفحه کلید جادویی مک بوک پرو M1 حسادت خواهند کرد.

در یک تست از شخصی برای استفاده از کیبورد جادویی اپل استفاده شد و توانست رکورد تایپ ۱۰ انگشتی ۷۲ کلمه در دقیقه را ثبت کند.

این رکورد تقریبا با میزان تایپ بر روی کیبورد پروانه ای نسل قبل برابر بوده با این تفاوت که در تایپ کلمات کمتر از حد معمول خطا کرده است.

از همه مهم‌تر، تایپ کردن روی Magic Keyboard در مقایسه با طرح قدیمی Butterfly بسیار نرم تر و دلپذیر تر بوده است.

لازم به ذکر است که این تست در سایت www.10fastfingers.com انجام شده و شما نیز می‌توانید در این سایت سرعت تایپ خود را مشاهده کنید!

صفحه لمسی مک بوک پرو M1 مانند همیشه جادار و پاسخگو است. پیمایش، فشار دادن برای بزرگ نمایی و انجام حرکات مختلف بصری بسیار روان است. با کشیدن انگشت به سمت بالا امکان دیدن تمام برنامه های در حال اجرا وجود دارد.

با این حال که تاچ بار میانبر هایی ارائه می دهد که بسته به برنامه ای که استفاده می کنید می تواند مفید باشد، اما هنوز برخی طرفدار استفاده از تاچ بار در مک بوک پرو نیستند.

صفحه نمایش

صفحه نمایش رتینای استفاده شده در مک بوک پرو M1، تصویری واضح و پرطراوت ارائه می دهد. البته اگر اپل در طراحی خود حاشیه های صفحه را کوچک تر کند، تصاویر واقعی تر به نظر خواهند رسید.

نقد مک بوک پرو با چیپ m1

صرف نظر از این، هنگامی که با تصویر زیر رو به رو می شوید، انگار شما هم یکی از افراد حاضر در میز هستید!( البته باید حتما این تصویر را در مک بوک پرو و با کیفیت اصلی مشاهده کنید!)

در تست های مربوط به صفحه نمایش، مک بوک پرو M1 به طور متوسط ۴۳۹ نیت روشنایی دارد که به طور قابل توجهی بالاتر از ۳۶۵ نیتی است که توسط مک بوک ایر M1 ثبت شده است.

در مقایسه با لپتاپ های ویندوزی، Dell XPS 13 با ۴۶۹ نیت در جایگاهی بالاتر قرار دارد. در حالی که ZenBook 13 رکورد ۳۷۰ نیت را به خود اختصاص داده است.

پنل مک بوک پرو M1 با ثبت ۷۹.۲%، نتیجه بسیار خوبی در طیف رنگی DCI-P3 ارائه داده است. این در شرایطی است که %۸۰.۹ نتیجه‌ی مک بوک ایر است. مطابق معمول لپتاپ های ویندوزی Dell XPS 13 و ZenBook 13 به ترتیب با ۶۹.۴% و ۷۶.۱% در جایگاه پایین تری قرار دارند.

بلندگوها

بلندگوهای استریو در مک بوک پرو M1 همان ضرب آهنگ عالی و صدای گسترده ای قبلی را حفظ کرده اند. هنگام پخش موزیک هایی با تعداد آلات موسیقی زیاد، صدای تک تک انواع ساز را به طور متمایز خواهید شنید.

اگر آهنگ « آرایش غلیظ» همایون شجریان را در این مک بوک اجرا کنید، تحریر های این خواننده هنگام اجرای اوج این آهنگ بسیار جذب کننده و گوش نواز خواهند بود.

به طوری که اگر تا به حال از این بلندگو ها استفاده نکرده باشید، بسیار زیاد تحت تاثیر قدرت آن قرار خواهید گرفت.

وبکم

در این بخش البته ابتدا باید گفت که اپل نباید بیش از این از وبکم ۷۲۰p آن هم در سال ۲۰۲۰ استفاده کند و می توان به کیفیت Full HD فکر کرد.

اما به لطف پردازش سیگنال تصویری استثنایی تراشه M1، می‌توان به اپل اعتبار بهبود کیفیت تصویر و کاهش نویز را داد.

در تصویر بالا دو تصویر گرفته شده با وبکم مک بوک پرو اینتل و مک بوک پرو M1 قرار داده شده است. تفاوت به معنای واقعی، مثل شب و روز است. حتی با وجود نور کم محیط، دوربین مک بوک پرو M1 عکس واضح تری را ثبت می کند.

نقد مک بوک پرو با چیپ m1

طراحی و درگاه های ورودی

در این بررسی ضعیف ترین بخش همین بخش طراحی می‌باشد. طراحی دقیقاً همان طرح قبلی است، به این معنی که با همان فطعه آلومینیومی ۱.۳۶ کیلوگرمی رو به رو هستید.

انتظار می رفت که حداقل از صقحه نمایش لمسی استفاده شود. ناامید کننده است وقتی که macOS به شما این امکان را می دهد تا برنامه های آیفون و آیپد خود را دانلود کنید، اما بدون صفحه نمایش لمسی برخی از آن ها کاربرد اصلی خود را نداشته باشند.

 

دوباره تاکید می شود که با کم شدن حاشیه های اطراف نمایشگر می توان به تصاویر واقعی تر نزدیک شد. انتخاب های رنگ نیز مثل قبل است و تازگی ای وجود ندارد.

فقط نقره ای و خاکستری، دیگر گزینه های جالب و جذابی نیستند. کسی می‌تواند توضیج دهد که رنگ های شبیه به آیپد ایر کجا هستند؟

انتخاب درگاه تنها با دو پورت Thunderbolt / USB 4 در سمت چپ و یک جک هدفون در سمت راست بسیار کم است. مک بوک پرو ۲۰۲۰ با پردازنده اینتل با چهار پورت Thunderbolt عرضه می شود.

سیستم عامل مک نسخه Big Sur

سیستم عامل مک نسخه Big Sur چیزی فراتر از یک خون تازه در رگ های نقد مک بوک پرو با چیپ m1 است. طراحی آن بسیار فوق العاده به نظر می‌رسد، اما ویژگی های جدیدی که به آن اضافه شده بیشتر از طراحی آن قابل تحسین است.

این ویژگی های جدید شامل مرکز کنترل جدید مک است که امکان دسترسی سریع به تنظیمات بلوتوث، Wi-Fi، کنترل صفحه نمایش، صدا و کنترل موسیقی را به صورت یکجا به کاربر می‌دهد.

کاربران مرورگر سافاری از تمامی به روزرسانی های انجام شده در Big Sur رضایت دارند. از جمله اضافه شدن Extensions در App Store. قابلیتی که قبلا در مرورگر کروم دیده بودیم. طراحی زیبای صفحات جدید در سافاری و نظارت بر رمز عبور برای حفظ حریم خصوصی بهتر، دیگر مواردی است که مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

پیام ها در مک نیز با قابلیت پین کردن مکالمات پیشرفت کرده است. اپل همچنین پیشرفت زیادی در برنامه Maps ایجاد کرده و قابلیت ویرایش در Photos را تقویت کرده است.

نقد مک بوک پرو با چیپ m1

با Big Sur می‌توانید برنامه های آیفون و آیپد را که قبلاً از اپ استور دانلود کرده اید، اجرا کنید. اما یافتن آن‌ها آسان نیست. شما باید روی عکس پروفایل خود در اپ استور مک کلیک کنید و سپس زبانه ای را انتخاب کنید که روی آن برنامه های آیفون و آیپد وجود دارد.

متاسفانه امکان سرچ در این فهرست وجود ندارد. برای دانلود برنامه مورد نظر خود در مک باید مدت زمان زیادی را صرف جست و جو کنید.

 نظر نهایی

در نقد مک بوک پرو با چیپ m1 باید گفت به راحتی یکی از بهترین لپ تاپ های ۱۳ اینچی است که می‌توانید بخرید. عملکرد شگفت انگیز و عمر باتری طولانی را فقط با ۱۲۹۹ دلار دریافت خواهید کرد. هرچند که فاصله سرعت بین مک بوک پرو و مک بوک ایر M1 چندان زیاد نیست.

چند دلیل وجود دارد که باعث ترغیب شما به خرید نقد مک بوک پرو با چیپ m1 می‌شود. شما برای کارهای سنگین عملکرد پایدار بهتری را دریافت خواهید کرد، زیرا مک بوک پرو دارای یک فن است و ایر از آن برخوردار نیست.

همچنین مک بوک پرو با چیپ m1 دارای نمایشگر روشن تر و پردازنده گرافیکی بهتری برای قیمت پایه آن است. اگر اپل دو پورت Thunderbolt دیگر برای این مدل اضافه کند، مک بوک پرو فروش بیشتری خواهد داشت.

به طور کلی، مک بوک پرو M1 یک گزینه عالی برای کاربرانی است که کار های سنگین انجام می‌دهند. اما به نظر می‌رسد که برای انجام کار های معمولی مک بوک ایر M1 نیز کافی باشد.

چیپ‌های M1 Pro و M1 Max

اپل از دو تراشه جدید اختصاصی خود، M1 Pro و M1 Max نیز رونمایی کرد. هر دو مدل ۱۴ و ۱۶ اینچی را می‌توانید با M1 Pro یا M1 Max تهیه کنید.

هر کدام از این چیپ‌ها با ده‌ها پیشرفت و تغییر جدید رونمایی شدند. به گفته اپل:

تراشه M1 Pro تغییری اساسی در طراحی M1 داشته است. با ویژگی قدرتمند حداکثر ۱۰ هسته پردازنده با ۸ هسته high-performance و ۲ هسته high-efficiency به همراه حداکثر ۱۶ هسته گرافیکی، چیپ M1 Pro توانایی ارائه ۷۰ درصد عملکرد سریعتر نسبت به M1 و ۲ برابر عملکرد بهتر در پردازش گرافیکی را دارد.

همچنین M1 Pro توانایی انتقال داده تا ۲۰۰ گیگابایت در ثانیه را دارد.

نقد مک بوک پرو با چیپ m1

و همچنین:

قدرتمندترین چیپ لپ‌تاپ‌های دنیا M1 Max با حفظ طراحی M1 Pro، قدرت آن را بسیار بیشتر کرده است. چیپ M1 Max با همان ۱۰ هسته پردازنده مرکزی شبیه به M1 Pro اما ۲ برابر هسته گرافیکی، ۳۲ هسته GPU و ۴ برابر سرعت پردازش بیشتر نسبت به M1 عرضه می‌شود.

پردازش گرافیکی با ۶۴ گیگابایت رم، زمین بازی را تغییر داده است. ویرایشگران و تدوینگران ویدیویی با مک بوک پرو جدید و چیپ M1 Max توانایی انجام کارهایی را دارند که سابقاً غیر قابل تصور بود.

این چیپ همچنین از موتور بهینه برای تحلیل محتوای ویدیویی بهرمند است؛ که ویرایش فایل‌هایProRes را بیش از پیش قدرتمندتر کرده است.

و البته اپل اقدام به مقایسه این دو مدل مک بوک پرو ۲۰۲۱ با نسل پیشین خود کرد:

بهترین مدل مک بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M1 Pro و M1 Max:

  • تا ۳.۷ برابر سریعتر برای ساخت پروژه در Xcode
  • تا ۳ برابر بیشتر Amp designer در Logic Pro
  • بهترین مدل مک بوک پرو ۱۴ اینچی جدید در پردازش گرافیکی:
  • تا ۹.۲ برابر خروجی سریعتر در تنظیمات ۴K با استفاده از Final Cut Pro و ۱۳.۴ سریعتر با M1 Max
  • تا ۵.۶ برابر سرعت بیشتر در رندر vector و بازدهی گرافیکی در Affinity Photo و ۸.۵ برابر سرعت بیشتر با M1 Max
  • تا ۳.۶ برابر سرعت بیشتر در رندر افکت در Blackmagic Design DaVinci Resolve Studio و ۵ برابر سرعت بیشتر با M1 Max

هر دو تراشه جدید با ۱۶ هسته Neural Engine برای انجام بهتر وظایف یادگیری ماشین عرضه شدند:

  • تا ۸.۷ برابر ردیابی اجزا و اشیا در Final Cut Pro و ۱۱.۵ برابر بیشتر با M1 Max
  • تا ۷.۲ برابر سرعت بیشتر در تشخیص ویرایش صحنه در کیفیت ۱۰۸۰p ProRes 422 ویدیویی در Adobe Premiere Pro
  • تا ۲.۶ برابر عملکرد بهتر در زمان انتخاب موارد در Adobe Photoshop

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید