نگهداری خیار در یخچال یکی از چالش های اساسی زن های خانه دار است. خیار را هم مانند سایر سبزیجات نمی توان به مدت طولانی در یخچال نگهداری کرد. با تکنیک هایی که در این مقاله از سبک زندگی پارس مگ یادتان می دهیم می توانید خیار را به مدت طولانی نگهداری کنید.

چرا خیار زود پلاسیده می‌شود ؟

علت پلاسیدگی زودهنگام خیار معمولا نگهداری نادرست آن و به‌خصوص نگهداری آن در یخچال یا هوای سرد است. خیار اگر به‌درستی نگهداری شود معمولا یک هفته تروتازه می‌ماند. دمای محیط در تازه ماندن خیار نقش مهمی دارد. سرما خیار را زود پلاسیده و فاسد می‌کند. لذا تا جای ممکن بهتر است خیار در یخچال نگهداری نشود.

خیار - نگهداری خیار در یخچال

نور مستقیم خورشید نیز به خیار چیده شده آسیب می‌زند. باتوجه به چنین مواردی شاید این پرسش مطرح ‌شود که چگونه می‌توان خیار را مدت طولانی‌تری در یخچال یا بیرون از یخچال نگهداری کرد، طوری که مدت بیشتری تازه بماند و فاسد و پلاسیده نشود.

سرما برای خیار مضر است و خیار را زود فاسد و پلاسیده می‌کند

خیار، چه در مزرعه و چه در آشپزخانه به سرما حساسیت دارد و در دمای کمتر از ۱۸.۳ درجه سانتی‌گراد رشد نمی‌کند. در خانه نیز اگر دما کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد، خیار زود مقاومتش را از دست می‌دهد و می‌پلاسد. برای بسیاری از مواد خوراکی دمای ۲.۸ درجه سانتی‌گراد ایده‌آل است اما چنین دمایی برای نگهداری خیار اصلا مناسب نیست. اگر خیار را بیش از سه روز در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارید، سلول‌های آن آسیب می‌بینند و نتیجتا چهار نشانه آسیب‌دیدگی در آن ظاهر می‌شود:

  • حفره‌هایی روی پوست خیار ایجاد می‌شود
  • خیار تغییر رنگ می‌دهد و میوه آن آبکی می‌شود
  • رنگ خیار به زردی می‌زند
  • زود فاسد می‌شود

از کجا بدانیم که خیار فاسد شده یا پلاسیده است ؟

نرم شدن خیار و تغییر رنگ آن نشانه فساد یا پلاسیدگی است. از مصرف خیارهایی که مزه و ظاهرشان تغییر کرده است بپرهیزید.

شستن خیار

پوسته نازک و مرطوب خیار یک محیط رشد عالی برای انگل ها، قارچ ها، میکروب ها و… است و از طرفی وجود سموم و کودهای شیمیایی روی پوسته خیار و ضایعات زرد و فاسد چسبیده به خیار زمینه فاسد شدن آن را فراهم می کنند

بنابراین در صورت امکان پس از خرید خیارها را به کمک آب سرد بشویید و آلودگی های ظاهری و غیرظاهری را از آن پاک کنید

خیار محلی - نگهداری خیار در یخچال

خشک کردن خیار

اولین نکته ای که مورد نگهداری صحیح خیار باید به آن توجه داشته باشید خشک کردن خیار است چراکه رطوبت از اصلی ترین عوامل فاسد شدن خیار است

معمولا میوه و سبزیجات هنگام خرید دارای نم و رطوبت هستند و این مسئله در مورد خیار بیشتر مشاهده می شود بنابراین پس از خرید خیارها را از کیسه خرید خارج کنید و پس از شستن به کمک یک پارچه نخی آن ها را کاملا خشک کنید.

ترفند های نگهداری خیار در یخچال

نحوه نگهداری خیار در زیپ کیپ

نگهداری خیار در زیپ کیپ یا همان زیپ لاک یک روش مناسب برای جلوگیری از فاسد شدن و خراب شدن زودهنگام خیار است

در این روش بهتر است که پس از شستن و خشک کردن خیارها دور آن ها یک لایه دستمال آشپزخانه یا پارچه نازک بپیچید و سپس درون زیپ کیپ قرار دهید

اگر می خواهید عملکرد بهتری از این روش ببینید بهتر است که دور هر خیار را جداگانه دستمال بپیچید تا تماس پوسته خیارها باهم به حداقل برسد

اگر به تعداد کافی دستمال آشپزخانه یا پارچه ندارید می توانید خیارها را دسته ای لای دستمال بپیچید یا حداقل یک تکه دستمال درون نالیون قرار دهید تا رطوبت اضافه را جذب خود کند

نگهداری خیار در ظرف نگهداری میوه

امروزه ظرف های نگهدارنده میوه و سبزیجاتی طراحی شده اند که به خوبی می توانند میوه و سبزیجات را در مدت زمان بیشتری نگه داری کنند

می توانید خیار را پس از شست و شو و خشک کردن در این ظرف ها ها بچینید و برای عملکرد بهتر یک لایه پارچه نازک نخی یا دستمال آشپزخانه روی خیارها بکشید، درب ظرف را ببندید و در کشو میوه قرار دهید.

خیار برش خورده - نگهداری خیار در یخچال

نگهداری خیار در قابلمه روی

اگر ظرف نگهداری میوه و سبزیجات در اختیار ندارید یک روش مناسب دیگر برای نگهداری خیار قرار دادن آن در قابلمه روی است

در این روش خیارها را بشویید و کاملا خشک کنید، در کف قابلمه روی یک پارچه نخی بیندازید به صورتی که اضافه های پارچه از اطراف قابلمه بیرون بزند

خیارها را در قابلمه بچینید و قسمت های اضافه پارچه را روی خیارها برگردانید سپس درب قابلمه را ببندید و آن را در یخچال قرار دهید.

اصول نگهداری خیار با سلفون

روش مناسب دیگری که می توانید خیار را به کمک آن برای مدت زمان بیشتری سالم و تازه نگه دارید استفاده از سلفون است

در این روش دور یک یا چند عدد خیار را پس از شست و شو سلفون بپیچید و درون یخچال قرار دهید فقط دقت داشته باشید که خیارها به هیچ عنوان خیس و مرطوب نباشند

نگهداری خیار در کیسه کاغذی

استفاده از کیسه های کاغذی یکی از روش های مناسب برای نگهداری خیار و جلوگیری از خراب شدن و فاسد شدن زودهنگام آن است

در این روش خیارهای شسته شده و خشک شده را در کیسه های کارتونی یا همان کاغذی قرار دهید و درب آن را تا بزنید که از نفوذ هوا به درون آن جلوگیری شود.
ایده دیگر این است که خیار را درون کاغذ معمولی یا روزنامه بپیچید و سپس درون نایلون و در یخچال قرار دهید.

خیارچنبر - نگهداری خیار در یخچال

خیار را با شکر و سرکه مخلوط کنید

شکر سفید و سرکه سفید تقطیری را به کاسه اضافه کنید. مواد را با هم ترکیب کنید، اجازه دهید شکر حل شود چون خیار برای چند دقیقه در این مخلوط فرو برده می شوند.

  • نسبت این مواد براساس ذائقه تان تنظیم کنید. بسیاری اوقات، از شکر زیاد و سرکه کمتر برای شیرین تر شدن خیار استفاده می شوند. استفاده از سرکه بیشتر نسبت به شکر باعث ترش شدن خیار می شود و آنها را به خیار شور تبدیل می کند.

نحوه نگهداری خیار در خانه

گاهی شرایطی پیش می آید که مقدار خیار خریداری شده بیش از آن است که بتوان آن را در یخچال نگهداری کرد اگرچه در حالت نرمال هم دمای یخچال پایین تر از دمای مناسب نگهداری خیار (15 تا 20 درجه سانتی گراد) است

اگر چنین شرایطی برای شما پیش آمد ابتدا خیارها را بشویید و کاملا خشک کنید به صورتی که هیچ رطوبتی از سطح خیارها با لمس کردن حس نشود

در گام بعدی خنک ترین مکان خانه را برای نگهداری خیارها انتخاب کنید این مکان ممکن است اتاق خانه، انبار، پستوی خانه و آشپزخانه و… باشد

خیارها را در سبدهای توری فلزی، حصیری، پلاستیکی و… بچینید و سپس برای اینکه خیارها گرد و غبار محیط را جذب نکنند و نور مستقیم به خیارها نتابد روی آن ها یک پارچه نازک تیره رنگ بکشید

این روش کمک می کند که بتوانید خیار را در محیط خارج از یخچال در بیشترین زمان ممکن به صورت سالم و تازه نگهداری کنید.

خرد کردن خیار - نگهداری خیار در یخچال

محلول لیمو و نمک برای نگهداری خیار در یخچال

ترکیب لیمو و نمک با هم، بهترین راه حل برای تازه و فوق العاده ترد نگه داشتن گوشت، سبزیجات و میوه های شماست. هر چیزی که برای جلوگیری از پوسیدگی گوشت استفاده شود، قطعاً سبزیجات و میوه ها را نیز تازه و آب دار نگه می دارد.

اگر می خواهید برش های خیار خود را در یخچال نگه دارید، برای اینکه طراوت خود را از دست ندهند، آنها را به مخلوط لیمو و نمک آغشته کنید.لیمو و نمک هر دو با هم، از خیار برای مدت طولانی تری نگهداری می کنند. بعد از اینکه خیار را قطعه قطعه بریدید، یک لیمو تازه را برش داده و روی خیار، فشار دهید.

کمی نمک نیز روی آن بپاشید. این مخلوط زیبا، نه تنها تازه می ماند، بلکه بسیار خوشمزه نیز می شود. شما می توانید خیارهای خرد شده را در لیمو و نمک تا یک هفته نگهداری کنید. تنها چیزی که تغییر خواهد کرد، طعم آن است؛ اما طراوت آن دست نخورده باقی خواهد ماند.

چگونه خیار را فریز کنیم؟

مردم ایده های شگفت انگیزی جهت آماده شدن برای زمستان ارائه می دهند که، یکی از آنها منجمد کردن خیار در فریزر است! شاید نشنیده باشید که کسی این کار را بکند، اما آشپزهای با تجربه خانگی می توانند هر کاری و حتی بیشتر انجام دهند.

اگر کنجکاو هستید که آیا می توانید خیار را فریز کنید یا نه و چرا این کار را انجام دهید، به خواندن مطلب ادامه دهید. شما می توانید از هر روشی که دوست دارید برای فریز کردن خیار استفاده کنید، کافیست به نکاتی که عنوان خواهیم کرد توجه کنید.

فریز کردن خیار برای ساندویچ

اگر می خواهید بعدها خیار را برای ساندویچ استفاده کنید، بهتر است که آن ها را در کیسه های زیپ دار به صورت جداگانه فریز کنید و موقع در آوردن آن ها، خیلی دقت کنید که پوست خیار کنده نشود. سپس کمی آن را زیر آب خنک بگیرید.

فریز کردن برای ماسک صورت

اگر می خواهید به عنوان ماسک صورت از خیار استفاده کنید، بدانید خیار باعث مرطوب کردن و کاهش ورم پوست می شود و التهابات را کم می کند. در چنین حالتی می توانید قطعات خیار را داخل قالب های یخ بیندازید و یخی داشته باشید که داخلش خیار وجود دارد و آن ها را زیر چشم بگذارید.

تشخیص خیار سالم - نگهداری خیار در یخچال

فریز کردن برای سالاد

به عنوان مثال اگر عاشق سالاد درست کردن هستید، می توانید مقداری از خیار را خرد کرده و داخل فریزر نگهداری کنید تا هر زمان که خواستید سریع از آن ها استفاده کنید. بهتر است که هیچ هوای اضافی داخل کیسه وجود نداشته باشد تا خیار ها خراب نشوند.

فریز کردن خیار درسته

اگر می خواهید خیار را فریز کنید، به دنبال خیارهای سفت باشید. قبل از فریز کردن آن ها را به طور کامل بشویید، کمی صبر کنید تا خشک شود، روشی که برای فریز کردن استفاده می کنید، بستگی به هدف شما برای استفاده از خیار دارد.

فریز کردن خیار ریز شده

اگر هم می خواهید خیار را به صورت خرد شده فریز کنید، از قبل آن ها را بشویید، پوست بکنید و بعد خورد کنید. قبل از این که خیار را داخل کیسه بریزید، اول آن ها را روی یک تخته بگذارید و اطمینان حاصل کنید که قطعات خیار به یکدیگر نچسبیده اند و بعد آن ها را بسته بندی کنید.

ترشی کردن

درست کردن ترشی، یک روش شگفت انگیز و فوق العاده خوشمزه برای ذخیره خیارهای خرد شده است. اگر فردی هستید که دوست دارید با هر وعده غذایی خود، چیزی در کنارش میل کنید، پس قطعا ترشی خیار را دوست خواهید داشت. نحوه تهیه انواع مختلف ترشی را می توان در اینترنت پیدا کرد.

اگر وقت کافی برای تهیه انواع ترشی های خاص و ویژه را ندارید، می توانید ترشی خیار خود را با استفاده از دستور العمل کلاسیک درست کنید. تمام کاری که باید انجام دهید، این است که خیارها را ببرید و به نسبت های مساوی، با آب و سرکه مخلوط کنید.

خیارها را می‌توان با نمک، فلفل و هر ادویه دلخواه دیگر، مزه دار کرد. مخلوط باید چند ساعتی در یخچال استراحت کند تا مزه ی سرکه را به خود بگیرد. قبل از خوردن آن، باید حداقل یک روز کامل صبر کنید. جویدن برش های خیار ترش و تند و خوشمزه، طعمی بی‌نظیر و باورنکردی به غذای شما خواهد افزود.

نکات مهم نگهداری خیار

اگر می خواهید خیار را به همان حالت سبز برای حداکثر زمان ممکندنگهداری کنید و از پلاسیده شدن، لکه شدن، لزج شدن، کپک زدن و فاسد شدن زودهنگام آن جلوگیری کنید به نکات زیر دقت کنید

  1. خیارها را حتما پس از خرید از کیسه خرید خارج کنید چراکه معمولا پلاستیک خرید مرطوب و کثیف می شود
  2. خیار را به هیچ عنوان در معرض نور مستقیم قرار ندهید
  3. اگر خیار را در یخچال نگهداری می کنید آن را در کشو میوه یا قفسه های وسط قرار دهید
  4. خیار را جداگانه نگهداری کنید و میوه و سبزیجات دیگر را در نایلون یا ظرف جدا بگذارید
  5. روش های فوق برای تمام انواع خیار شامل خیار سالادی، خیارمجلسی، خیار چنبر و… است

خواص خیار - نگهداری خیار در یخچال

 مزایای خیار

  • پوست را احیا می‌کند
  • برنزه شدن پوست را معکوس می‌کند
  • پف چشم را کنترل می‌کند
  • به تسکین آفتاب سوختگی کمک می‌کند
  • پوست را جوان می‌کند
  • منافذ باز پوست را درمان می‌کند
  • با سلولیت پوست بدن انسان مبارزه می‌کند
  • حلقه‌های تیره را کاهش می‌دهد
  • لکه‌ها را درمان می‌کند
  • چین و چروک چشم را کاهش می‌دهد
  • حذف آب اضافی زیر گودی چشم
  • ریزش مو را کاهش می‌دهد
  • مو را براق می‌کند
  • یبوست را برطرف می‌نماید
  • سیستم کلیوی انسان را سالم نگه می‌دارد
  • به هضم غذا کمک می‌کند
  • با کرم روده مبارزه می‌کند
  • تعادل الکترولیت را حفظ می‌کند
  • التهاب را کاهش می‌دهد
  • برای بیماران دیابتی مفید است
  • برای سلامتی دندان مفید است
  • برای درمان مشکلات فشار خون مفید است
  • بدن را سم زدایی می‌کند
  • استخوان‌ها را تقویت می‌کند
  • آلزایمر را درمان می‌کند
  • به کاهش وزن کمک می‌کند
  • به عنوان پاک کننده لک عمل می‌کند
  • آفات را کنترل می‌کند

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید