رنگ مو در دوران قاعدگی کاری اشتباه است و باعث میشود به موها آسیب وارد شود.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با دلایلی که نشان میدهد نباید در دوران قاعدگی مو را رنگ کرد آشنا میکنیم.

رنگ مو در دوران قاعدگی - قاعدگی

حتما شما هم شنیده‌اید که در زمان پریود نباید موهایتان را رنگ کنید چون رنگ باز نمی‌شود، یا رنگ به شکلی که باید روی موها جلوه پیدا نمی‌کند. اما بعضی از افراد را هم می‌شناسید که برای رنگ کردن مو در دوران پریود اقدام می‌کنند و اتفاقا موهایشان خیلی هم خوش‌رنگ می‌شود. پس دلیل این توصیه چه بوده است ؟

متخصصین صنعت مو و زیبایی به خانم‌ها توصیه می‌کنند از رنگ کردن مو در دوران پریود خودداری کنند اما نه به دلیل باز نشدن رنگ، بلکه دلیل آن حساس شدن پوست سر در این دوران است. در طول دوران قاعدگی حساسیت به درد در تمام بدن افزایش پیدا می‌کند و پوست سر هم شامل این حساسیت می‌شود.

قاعدگی چیست و پریودی و رنگ مو چه ارتباطی دارند ؟

مهم است که ابتدا بدانیم چرا زنان چرخه قاعدگی دارند و در این دوران چه اتفاقی می افتد. هر دختری با ذخیره تخمک به دنیا می آید. از دوران بلوغ تا یائسگی، ذخیره تخمک هر زن با افزایش سن با تخمک گذاری هر ماهه کاهش می یابد.

بدن شما هورمون هایی مانند هورمون محرک فولیکول (FSH) ترشح می کند که باعث رشد تخمک های داخل تخمدان شما می شود. بین روزهای 2 و 14، این هورمون ها همچنین به ضخیم شدن پوشش رحم کمک می کنند تا برای تخمک بارور شده آماده شوید. با این حال، زمانی که تخمک بارور نمی شود، همراه با خون و بافت های پوششی رحم متلاشی و از بدن خارج می شود. به این فرآیند عادت ماهانه می گویند.

این روند برای زنان یک روند طبیعی است. این باور که این خون کثیف است یا زن باید از برخی فعالیت های طبیعی و روزمره دور باشد، باورهای پوچ و بی اساسی هستند. در این زمینه باید به این سوال فکر کرد که وقتی موهای خود را در دوران قاعدگی رنگ می کنید چه اتفاقی می افتد ؟ و آیا رنگ مو در این دوران هم مانند رنگ کردن مو در بارداری توصیه نمی شود ؟

رنگ مو در دوران قاعدگی - زن

همچنین در پارس مگ بخوانید : علت عقب افتادن پریود و روش درمان آن

تأثیر چرخه قاعدگی در رنگ کردن مو

بدن هر فرد متفاوت است ، زنان به دلیل وضعیت سلامتی شخصی خود به روش های مختلف قاعدگی را تحمل می کنند.

برخی احساس خوبی دارند ، می توانند ورزش کرده ، سبک زندگی فعالی داشته باشند و از تمام وقت خود لذت ببرند. برعکس ، دیگران ظرفیت قبلی خود را برای کار از دست می دهند ، افسرده می شوند ، از کاهش هموگلوبین و فشار خون نامنظم رنج می برند.

هنگامی که محیط هورمونی تغییر می کند ، این امر به نوعی یا بر سلامت عمومی و به ویژه مو تأثیر می گذارد. اول از همه ، افزایش تولید چربی زیر پوستی به دلیل فعال شدن غدد چربی آغاز می شود. موها از ریشه چرب می شوند ، اما در قسمت راهنمایی خشک می شوند.

اگر در این دوره رنگ آمیزی انجام شود ، رنگدانه به طور ناموزونی به هسته مو نفوذ می کند. چربی موجود در قسمت پایه رنگ را دفع می کند و برعکس ، نوک آن با انتقام جذب آن می شود. علاوه بر این ، ممکن است تغییر رنگ و ظاهر “لکه های” روی مو مشاهده شود.

این ساختار همچنین بر جذب رنگ تأثیر می گذارد ، پوسته های مو بدون عبور رنگدانه به داخل بسته می شوند. یا پرش ، اما تا حدی ، در مکان های جداگانه. دوباره ، لکه ها ظاهر می شوند.

علاوه بر جنبه های فوق ، لازم به ذکر است که در طول دوره قاعدگی بیشتر مواد معدنی و ویتامین های مفید از ساختار خارج می شوند. آنها برای تغذیه رشته ها و مقاومت مو در برابر عملکرد رنگ مورد نیاز هستند. اگر این روش را انجام دهید ، ممکن است مو تراکم خود را از دست داده و شروع به ریزش کند ، زیرا مواد شیمیایی حتی بیشتر به مو آسیب می رساند.

تأثیر قاعدگی بر روی موها

در دوران قاعدگی ، تخمک ناباروری در بدن یک زن می میرد و با خون قاعدگی خارج می شود. این روند تأثیر قابل توجهی بر زمینه هورمونی دارد. تغییرات در تمام سلولهای بدن منعکس می شود. تحت تأثیر:

• مو

• ناخن

هورمون ها همچنین بر روی ملانین که مسئول رنگ طبیعی مو است عمل می کنند. در طول لکه گیری ، یک ماده شیمیایی با رنگدانه واکنش می دهد. نتیجه ممکن است غیرقابل پیش بینی باشد و زن نتیجه ای را که برای آن تلاش می کرد نخواهد گرفت.

قاعدگی بر گردش خون ، متابولیسم و تنظیم مجدد دما تأثیر می گذارد. در نتیجه ، خون رسانی کافی به پوست سر رخ نمی دهد. دمای او رو به کاهش است. ممکن است رنگ به اندازه کافی گرم نشود. در نتیجه ، رنگ مو تغییر نمی کند یا سایه ای غیرمنتظره به خود می گیرد .

آیا می‌توانیم در طول دوران قاعدگی موهای خود را رنگ کنیم ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که نمی‌توان جواب مشخص و کاملا واضحی داد. تغییرات هورمونی سطح بدن در هر نفر متفاوت است. همچنین جنس مو، پوست و ژن افراد هم با یکدیگر فرق دارد. برای همین تاثیر رنگ مو در دوران قاعدگی هر فرد با دیگری متفاوت است. در ادامه این مقاله سعی کردیم به طور مفصل و با مراجعه به مطالعات صورت گرفته در چندین دانشگاه، به شرح پاسخ این سوال بپردازیم.

رنگ مو در دوران قاعدگی - رنگ مو

تاثیر دوران قاعدگی بر بدن چیست ؟

ابتدا بهتر است با بایدها و نبایدهای دوران قاعدگی آشنا شوید. مثلا باید بدانید که در دوران قاعدگی رنگ مو چه تاثیری بر بدن دارد. همینطور باید بدانید که در طول این دوره چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد.

دوران قاعدگی چگونه اتفاق می افتد ؟

در هر چرخه‌ی قاعدگی از زمان بلوغ تا زمان یائسگی، تخمک‌ها از تخمدان آزاد می‌شوند. با این کار رحم برای بارداری احتمالی آماده می‌شود. بدن شما هورمون‌هایی مانند هورمون محرک فولیکول (FSH) ترشح می‌کند که این هورمون‌ها باعث رشد تخمک‌های داخل تخمدان شما می‌شود. بین روزهای ۲و ۱۴، این هورمون‌ها دیواره رحم را ضخیم‌تر کرده تا آن را برای نگهداری از جنین احتمالی آماده کند.

این بافت برای لقاح و شکل‌گیری یک جنین به‌وجود می‌آید تا در رحم نگه‌ داشته شود و خود را تغذیه کند. زمانی که بارداری اتفاق نمی‌افتد، این بافت از بین می‌رود، تخمک از تخمدان رها می‌شود و از طریق باز کردن رگ‌های خونی از بدن خارج می شود. این روند که در طی آن بافت تخریب شده‌ی تخمک از بدن خارج می‌شود، دوره قاعدگی نامیده می‌شود. این فرایند یک روند طبیعی برای همه‌ی زنان است و هر ماه در بدن آنها اتقاق می‌افتد.

تاثیر دوران قاعدگی بر بدن

بسیاری از زن‌ها در این دوران دچار دردهای شکمی و کمر می‌شوند. گاهی این دردها بیشتر شده و زن‌ها را در این دوران ضعیف‌تر می‌کند. دوران قاعدگی علاوه بر تاثیری که روی جسم میگذارد، می‌تواند خلق‌وخوی فرد را هم بهم بریزد تا جایی که فرد ممکن است احساس افسردگی کند و در حال گریه کردن باشد. البته علایمی که گفته شد در همه زن‌ها یکسان نیست. خیلی‌ها در این دوران هم راحت هستند و می‌توانند به راحتی به فعالیت‌های روزمره خود بپردازند. این افراد ممکن است حال خود را با ورزش و جنب‌وجوش بهتر کنند. اما برخی دیگر استراحت را برای بهبود شرایط خود ترجیح می‌دهند.

رنگ مو در دوران قاعدگی - رنگ کردن

تاثیر رنگ مو در دوران قاعدگی بر موها

در دوران قاعدگی، تعادل هورمون‌های زنانه به‌هم می‌ریزد. بی‌نظمی هورمونی باعث به‌وجود آمدن تغییراتی در بدن می‌شود. این تغییرات ممکن است سبب شود تا رنگ مو کار خود را به درستی انجام ندهد.

واکنش بدن در دوران قاعدگی

در اثر بی نظمی هورمون‌ها متابولیسم و در نتیجه حرارت بدن تغییر می‌کند و واکنش بدن نسبت به تغییرات شیمیایی مانند رنگ‌کردن مو در دوران قاعدگی، متفاوت و خاص می‌شود. به دلیل ترشح چربی و کم‌شدن نفوذ‌ پذیری رنگ در بافت مو در این دوران، زمانی که بعضی از خانم‌ها موهای خود را رنگ می‌کنند، رنگ به خوبی روی موهایشان نمی‌ماند. به این ترتیب رنگ گرفتن موها بیشتر از زمان معمول طول می‌کشد. رنگدانه‌های رنگ مو به طور نامنظم و به سختی به عمق مو نفوذ می‌کند. چربی در قسمت پایه رنگ را دفع و برعکس نوک مو، آن را با قدرت مضاعف جذب می‌کند. علاوه بر این، تغییر رنگ و ظاهر شدن «لکه» روی موها نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در دوران قاعدگی به علت حساس شدن پوست بدن، استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ مو، موجب سوزش یا خارش پوست سر می‌شود.

البته این موضوع در همه ‌ی خانم‌ها به‌طور یکسان اتقاق نمی‌افتد. اما با توجه به تجربه‌ی بسیاری از آرایشگران این موضوع صدق می‌کند. حتی در بسیاری از موارد ممکن است رنگی که برای موهای خود انتخاب کرده‌اید رنگ مورد نظر از آب در نیاید.

اغلب زنانی که موهایشان را با رنگ‌های روشن تر مانند بلوند، قرمز یا پلاتینی رنگ می‌کنند، از رنگ نهایی ناراضی هستند. از آنجا که قدرت نفوذ‌پذیری رنگ در این دوران کمتر می‌شود، نمی‌تواند تمام موهای سفید سر را به طور کامل پوشش دهد. زمانی که بخواهید موهایتان را از رنگ تیره به روشن تغییر دهید، این موضوع بیشتر به‌چشم خواهد آمد.

اینکه رنگ کردن مو در دوران قاعدگی ممکن است یا خیر، سوالیست که تقریبا برای همه خانم‌ها مطرح می‌شود. در پاسخ به این سوال باید گفت، از آنجایی که در پریود تغییرات هورمونی و جسمی زیادی در بدن هر خانم اتفاق می‌افتد، واکنش‌های بدن نیز بسیار دگرگون شده و دیگر مانند روزهای سابق نیستند.

رنگ مو در دوران قاعدگی - فویل

تاثیرات دوران قاعدگی بر بدن زنان چیست ؟

در هنگام تولد یک دختر از همان ابتدای شروع زندگی، صدها تخمک در حالت غیر فعال در تخمدان ها مستقر هستند تا در زمان مناسب شروع به فعالیت کرده و به وظیفه خود عمل کنند. این تخمک‌ها تا زمان بلوغ جسمی دختران غیرفعال بوده و پس از رسیدن به سن بلوغ، هر ماه در یک زمان مشخص رها شده و چرخه قاعدگی را، پدید می‌آورند.

اکثرا افراد معتقدند که با شروع قاعدگی کارهایی مانند آرایش، اصلاح، اپیلاسیون و حتی رنگ کردن مو صحیح نیست و نباید این کارها در پریودی انجام شوند. در این قسمت سعی شده تا بهترین زمان برای رنگ کردن مو و به طور کل درست بودن یا نبودن این تفکرات برای شما عزیزان شرح داده شود.

رنگ کردن مو سر در زمان قاعدگی

تاثیر رنگ کردن مو سر در زمان قاعدگی برای هر خانمی یک شکل نیست و به همین نمی‌توان به طور قطعی گفت که نباید انجام شود یا بالعکس.

اما به صورت کلی، واضح است که به دلیل بهم ریختگی هورمونی و تغییر در سیستم واکنشی بدن هر خانم، امکان دارد عملکرد رنگ مو در پریودی بر روی موها به درستی انجام نشده و رنگ کاملاً روی موها باز نشود.

از سوی دیگر، تعداد اندکی از خانم‌ها هستند که معتقدند رنگ پذیری مو در پریودی بیشتر است و حتی موهای آن‌ها در این زمان راحت‌تر رنگ باز می‌کند، یا اصطلاحاً رنگ می‌گیرد. با این حساب باز متوجه می‌شویم که واکنش هر بدن در چرخه قاعدگی متفاوت بوده و نمی‌شود یک نتیجه یکسان را برای همه بانوان انتظار داشت.

اما مطابق آنچه تجربه و آمار نشان می‌دهد اغلب خانم‌هایی که در این دوره تصمیم به روشن‌تر کردن موهای خود گرفته‌اند از رنگ نهایی راضی نیستند. چرا که پوشش آن، به خصوص روی موهای سفیدشان مناسب نبوده است. بنابراین رنگ کردن مو در دوران قاعدگی عموماً مناسب نبوده و فقط باعث آسیب رساندن به ساقه و ریشه موهای شما می‌شود.

بهترین زمان برای رنگ کردن مو در قاعدگی

این سوال که از روز چندم پریود میشه مو رنگ کرد دغدغه بسیاری از خانم‌هاست. اما همانطور که در قسمت قبل گفته شد، واکنش بدن هر خانمی با دیگران متفاوت است، بنابراین حتی ممکن است رنگ کردن موی سر در پریودی برای شما مناسب باشد و یا بالعکس فقط باعث آسیب به موهای شما بشود.

اما نکته‌ قابل توجه این است که هر چه به پایان زمان قاعدگی نزدیک‌تر می‌شوید، هورمون‌های بدن به سمت منظم شدن پیش رفته و به حالت قبلی خود باز می‌گردند. به همین دلیل ممکن است نتیجه رنگ مو در پریودی میان روزهای اول با روزهای آخر اندکی تفاوت داشته باشد؛ که این کار نیز نیاز به آزمون خطا داشته و نمی‌شود انجام آن را برای همه خانم‌ها توصیه کرد.

رنگ مو در دوران قاعدگی - مو زرد

دلایل عدم رنگ پذیری مو در پریودی

همانطور که گفته شد نتیجه رنگ کردن مو در دوران قاعدگی برای همه افراد یکسان نیست، اما آنچه مسلم می‌باشد این است که، عموم خانم‌ها در این زمان برای رنگ کردن موی خود به مشکل برخورده و نتیجه دلخواه را نمی‌گیرند. این اتفاق دلیل‌های متفاوتی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • هنگام قاعدگی غدد چربی فعال‌تر از هر زمانی هستند و موها بیشتر چرب می‌شوند که این موضوع می‌تواند در نحوه رنگ گرفتن مو اختلال ایجاد کند.
  • از آنجایی که دوره پریودی تأثیر قابل توجهی بر هورمون‌ها دارد، این تاثیرات بر تمامی سلول‌های بدن نیز منعکس می‌شود. همچنین این تغییرات هورمونی بر ملانین، که مسئول رنگدانه‌های طبیعی مو است نیز، تأثیر می‌گذارند.
  • پریود بر گردش خون، متابولیسم و تنظیم حرارت بدن نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین با پایین آمدن دمای پوست سر، رنگ ممکن است به اندازه کافی گرم نشود و در نتیجه رنگ موها تغییر نمی‌کند.
  • یکی دیگر از دلایل رنگ نگرفتن موها در زمان پریودی تغییرات هورمونی است که باعث خون رسانی ناکافی به پوست سر می‌شوند.

بهترین زمان رنگ مو

بهترین زمان برای رنگ کردن مو ، دقیقا پس از به پایان رسیدن دوره پریودی و پیش از تخمک گذاری می‌باشد. چرا که در این زمان، عملکرد هورمون‌ها و غدد چربی به حالت عادی خود باز می‌گردد و هیچ چیز وضعیت سلامت موهای شما را تهدید نخواهد کرد.

پیش از شروع دوران قاعدگی نیز می‌توان رنگ کردن مو را انجام داد، اما به دلیل شروع تولید فعال پروژسترون و به صورت کلی آغاز تغییرات هورمونی بدن، احتمالاً نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

رنگ مو در دوران قاعدگی - تقویم

چرا رنگ مو در پریودی (دوران قاعدگی) ممنوع است ؟

در ادامه مهم ترین دلایلی را که باید براساس آن ها از رنگ کردن موها در دوران قاعدگی پرهیز کنید، توضیح می دهیم.

  1. واقعیت این است که در طول چرخه قاعدگی، در بدن فرآیندهای شیمیایی پیچیده و تغییرات هورمونی رخ می دهد. به همین دلیل، پیش بینی نتیجه بعد از رنگ کردن موها دشوار است.
  2. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می توانند نتیجه غیرمنتظره ای را در قالب یک واکنش آلرژیک با ماهیت متفاوت ایجاد کنند. درک این نکته مهم است که حتی یک متخصص نیز نمی تواند نتیجه را پیش بینی کند. اغلب متخصصان رنگ مو در دوران قاعدگی را توصیه نمی کنند، زیرا رنگدانه دقیقا نمی تواند به همان شکل سابق باز شود.
  3. به ویژه این مورد در مورد زنانی که ترجیح می دهند موهای بلوند داشته باشند نیز صدق می کند. در اغلب مواقع رنگ مو در دوران قاعدگی می توانند سایه سبز یا لکه پیدا کنند. بنابراین، ممکن است رنگ مو در دوران قاعدگی بخصوص رنگ مو بلوند نتیجه یکسان با سایر مواقع نداشته باشد.
  4. اغلب، پس از رنگ مو در دوران قاعدگی، زنان یک واکنش آلرژیک از خود بروز می دهند. همچنین وضعیت سلامت فرد را بدتر می کند. ممکن است میگرن شدید، ضعف، حالت تهوع و سرگیجه را تجربه کنید. از آنجایی که در دوران قاعدگی حس بویایی افزایش می یابد، ممکن است رنگ مو حاوی آمونیاک به دلیل بوی بد حال شما را نامساعد کند.

چه کسانی می توانند موهای خود را در قاعدگی رنگ کنند ؟

در ادامه متوجه می شوید که آیا کاندیدای خوبی برای رنگ کردن موها در دوران قاعدگی هستید یا خیر.

  1. رنگ مو در دوران قاعدگی برای همه زنان ممنوع نیست. هیچ متخصص رنگ مویی به شما نمی گوید که انجام این روش امکان پذیر است یا خیر؛ چرا که هیچکس به سادگی نمی تواند تمام ویژگی های بدن شما را بداند.
  2. در نظر بگیرید استفاده از روش های رنگ مو در دوران قاعدگی احتمال افزایش ریزش تارهای مو، خشکی و شکنندگی را نیز به دنبال دارد. حتی حنا هم ممکن است منجر به این عوارض شود. بنابراین مصرف حنا و سایر رنگ مو های طبیعی برای افراد حساس توصیه نمی شود.
  3. اگر موهای صاف اما نازکی دارید، رنگ مو در دوران قاعدگی صرفا با فرمولاسیون ملایم مجاز است. همچنین اگر در طول دوره قاعدگی تغییر و ناراحتی خاصی احساس نکردید، می توانید با خیال راحت رنگ مو را انجام دهید.

رنگ مو در دوران قاعدگی - مو

بایدها و نبایدها رنگ كردن مو در دوران قاعدگي

با توجه به نکاتی که گفته شد بهتر است منتظر پایان دوره قاعدگی خود باشید و سپس اقدام به رنگ‌کردن مو نمایید. اگرچه هیچ توضیحی علمی دقیقی درباره تاثیر دقیق رنگ مو در دوران قاعدگی و میزان موثر‌بودن آن روی مو وجود ندارد، اما زنان زیادی از این موضوع شکایت دارند. باز هم تاکید میکنیم که این موضوع برای همه زنان صحت ندارد. بسته به نوع بدن هر فرد و میزان تغییرات هورمونی، این واکنش در بدن متفاوت است. به‌طور کلی و طی آزمایش‌های متعدد در این زمینه، مشخص شد که تعداد بسیار کمی از افراد، رنگ مو را همانند روزهای عادی (بدون قاعدگی) و مطابق با رنگ درج شده بر روی محصول تجربه کرده‌اند.

به دلیل افزایش سطح هورمون‌ها در دوره‌ی قاعدگی، رشد موهای سر بیشتر می‌شود. در این دوران، مو می تواند در فاصله‌ی ۳ تا ۴ روز رشد کند. در حالی که به طور معمول، طی یک هفته تا ۱۰ روز، موی جدید رشد می‌کند. همچنین تغییرات هورمونی در بدن، باعث حساس‌تر‌شدن پوست سر می‌شود. در نتیجه رنگ کردن مو یا هرنوع تحریکات پوستی دیگر در دوران قاعدگی، باعث آسیب رساندن و یا ایجاد قرمزی و کبودی بر روی پوست می‌شود. بهتر است که اجازه دهید، دوران قاعدگی شما به پایان برسد و سپس موهای خود را رنگ کنید و حتی برای از بین بردن موهای زائد اقدام نمایید.

با این حال اگر اصرار به رنگ کردن موهایتان دارید، به یک متخصص رنگ مو در سالن‌های زیبایی مراجعه کنید و قبل از هرچیزی به او بگویید که در دوران قاعدگی خود هستید. آرایشگر، اگر لازم باشد، اقداماتی را در جهت بهبود این اوضاع انجام خواهد داد. برای مثال در این دوران بهتر است از رنگ‌هایی که فاقد آمونیاک هستند استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید