پاک کردن لکه روغن از لباس شاید دغدغه بسیاری از ما باشد و هنوز راهی برای پاک کردن آن بلد نباشیم.در این مطلب از پارس مگ ما به شما چند روش عالی برای پاک کردن لکه روغن از لباس آموزش میدهیم.

پاک کردن لکه روغن - لباس آبی

اگر روی یکی از لباس‌هایی که دوست دارید لکه‌ی روغنی وجود دارد که با شستشوی معمولی نتوانسته‌اید آن راپاک کنید، بهتر است برای پاک کردن لکه‌ی روغن از روی لباس خود راه‌هایی به غیر از شستشوی ماشین لباسشویی و انواع پودرهای شستشوی لباس را امتحان کنید.

ترفندهای پاک کردن لکه روغن از لباس

روش‌های مختلفی از جوش شیرین گرفته تا بسیاری از محلول‌های پاک‌کننده می‌توانند لکه‌های موجود روی لباس شما را به خوبی پاک کنند، تا لباس شما به طور کامل تمیز و حتی نو شود. در ادامه ۶ روش پاک کردن لکه روغن از روی لباس را برای شما شرح می‌دهیم.

همچنین در پارس مگ بخوانید : پاک کردن لکه لباس | از بین بردن انواع لکه

روش پاک کردن لکه روغن از روی لباس باکمک پودربچه

یکی از ساده‌ترین روش‌های کاربردی برای پاک کردن هرنوع لکه چربی از روی لباس استفاده از پودربچه است. برای پاک کردن لباس خود از لکه‌های چربی با کمک پودر بچه طبق مراحل زیرپیش بروید:

  • روغن روی لباس و چربی حاصل از آن را به طور کامل از روی لباس خود پاک کنید.
  • پودر بچه را روی لکه روغن بپاشید.
  • اکنون پودر بچه را از روی لکه روغن بردارید، توجه داشته باشید که پودر بچه را روی سایر نقاط لباس خود نریزید یا پاشیده نشود.
  • سپس مقداری آب و مایع ظرفشویی روی لکه روغن روی لباس بریزید و آن را با انگشت سفت بمالید.
  • بعد از اینکه کف ایجاد شد، با یک مسواک بلااستفاده کهنه، روی آن بکشید تا لکه از هر ۲ طرف داخل و خارج پاک شود.
  • در نهایت لباس را با پودر یا مایع لباسشویی بشویید.
  • خشک کردن لباس بااستفاده از دستگاه‌های خشک‌کن باعث می‌شود هیچ اثری از لکه روغن باقی نماند.

پاک کردن لکه روغن - پودر بچه

صابون یا مایع ظرفشویی روشی برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس

اگر لباس شما دارای لکه روغن است، نگران نباشید همین حالا می‌توانید طبق مراحل زیر و با کمک صابون یا مایع ظرف‌شویی لکه روغن را از روی لباس خود پاک کنید.

  • لکه روغن یا چربی را با صابون و مایع ظرفشویی بپوشانید.
  • صابون را با آب مخلوط کنید بعد از کف کردن آن، لکه را با این محلول یا صابون رنده‌شده بپوشانید.
  • در نظر داشته باشید برخی از مایع‌های ظرفشویی رنگی هستند و ممکن است باعث تغییر رنگ لباس شما شوند، بنابراین بهتر است از مایع‌های ظرف‌شویی با کیفیت که رنگ‌دهی ندارند استفاده کنید.
  • با یک مسواک بلااستفاده روی لکه روغن و چربی مورد نظر بکشید. در واقع این مسواک همانند یک برس کوچک بهداشتی عمل می‌کند.
  • در این مرحله می‌توانید لکه روغن و چربی ایجاد شده را با سرکه طبیعی بشویید. با اینکار خاصیت اسیدی صابون و مایع ظرفشویی نیز کاهش می‌یابد و لباس شما کمتر آسیب می‌بیند.
  • در آخر لباس را با پودرو مایع لباسشویی با دقت بشویید و آن را خشک کنید.
  • در صورتی که چربی لکه روغن لباس شما به راحتی پاک نشود، توصیه می‌کنیم دوباره همین مراحل را در پیش بگیرید.

پاک کردن لکه روغن - صابون

پاک کردن لکه چربی از روی لباس با محلول لکه‌برلباس

برای پاک کردن لکه‌ی روغن و چربی از روی لباس می‌توانید از محلول‌های لکه‌بر لباس استفاده کنید. این محلول‌ها به صورت اسپری در بازار عرضه می‌شوند و از خاصیت پاک‌کنندگی بالایی برخوردار هستند. کافی است برای پاک کردن لکه‌ی چربی از روی لباس خود، این محلول را با آب داغ مخلوط کنید و طبق مراحل زیر دست به کار شوید:

  • محلول لکه‌بر را روی لباس اسپری و با مسواکی کهنه روی لکه بکشید.
  • کمی آب را بجوشانید؛ طی مدت زمان جوشیدن آب محلول لکه‌روی لباس شما باقی بماند.
  • آب جوش آمده را روی لکه بریزید. اگر آب جوش را از بالا روی لباس خود بریزید بیشتر روی لکه روغن و چربی تاثیرگذار است و سریع‌تر بافت‌های چربی را از بین می‌برد. آب جوش را تنها روی لکه بریزید.
  • بهتر است برای تاثیر بهتر طی این روش هر ۲ طرف لباس را لکه‌برداری کنید.
  • در ادامه لباس پاک شده خود را با پودر و مایع لباسشویی بشویید و در هوای آزاد قرار دهید تا حسابی خشک شود.

پاک کردن لکه روغن - محلول لکه بر

پاک کردن لکه روغن از لباس با سرکه

سرکه یک پاک‌کننده‌ی طبیعی است و کاربردهای زیادی دارد که برای استفاده از آن در پاک کردن لکه روغن باید:

  • اگر می‌خواهید برای تمیز کردن لکه از سرکه استفاده کنید، ابتدا سرکه و آب را با نسبت یک به دو، ترکیب کنید و آن را روی لکه‌ی لباس بریزید.
  • سپس سرکه را از روی لباس‌تان بشویید و مراحل بالا را با شوینده، صابون یا شامپو انجام بدهید.
  • لباس را به‌تنهایی با پودر یا مایع لباسشویی با توجه به دستورالعمل‌های مربوط به شست‌وشوی هر لباس بشویید.
  • برای خشک کردن لباس آن را در معرض هوا قرار بدهید تا خشک شود.

پاک کردن لکه روغن - سرکه

پاک کردن لکه روغن از لباس با جوش شیرین

برای رفع و پاک کردن لکه روغن از روی لباس سفید با جوش شیرین:

  1. برای پاک کردن لکه چربی که قدیمی نیست و هنوز خشک نشده است، مقداری جوش شیرین روی لکه بریزید اما اگر لکه چربی قدیمی است، مقداری مایع ظرفشویی نیز روی جوش شیرین بریزید و اجازه دهید از 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند.
  2. با مسواک لکه آغشته به مایع ظرفشویی یا جوش شیرین را تمیز کنید و این کار را چندین مرحله ادامه دهید تا میزان لکه چربی روی لباس کم رنگ‌تر شود.
  3. هنگامی که لکه چربی لباس پاک شد، سپس لباس را با روش مناسب نوشته شده روی برچسب لباس بشویید.

پاک کردن لکه روغن - جوش شیرین

پاک کردن لکه روغن و چربی از لباس با استفاده از اسپری روان‌کننده

  1. برای پاک کردن لکه روغن و چربی از لباس می توانید از اسپری WD-40 یا سایر مایعات روان‌کننده استفاده کنید.
  2. برای اینکه بدانید، رنگ لباس‌تان تغییر نمی کند، ابتدا روی یک نقطه‌ی کوچک لباس‌تان که دیده نمی‌شود اسپری WD-40 یا مایعات روان‌کننده امتحان کنید.
  3. سپس اسپری WD-40 یا مایعات روان‌کننده را روی لکه بپاشید و اجازه دهید 20 دقیقه بر روی لباس‌تان بماند.
  4. لکه لباس‌تان را با آب گرم بشویید و سپس لباس را با پودر لباسشویی بشویید و برای خشک کردن لباس، آن را در معرض هوا قرار بدهید.

گچ

گچ می‌تواند روغن را از لباس بیرون بکشد. در واقع گچ کمک بزرگی به رفع لکه روغن روی لباس می‌کند. استفاده از گچ برای از بین ‌بردن لکه‌های بزرگ توصیه نمی‌شود. بهتر است این روش را برای پاک كردن لكه روغنی که کوچک است، استفاده کنید.

تنها کافی است ابتدا محلی را که لک شده است، با دستمال پاک کنید. سپس کل محل را با گچ بپوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا روغن کاملا جذب گچ شود. در نهایت لباس را بشویید.

پاک کردن لکه روغن - شلوار جین

نمک و الکل

از بین بردن لکه روغن با نمک هم محتمل است. نمک و الکل را به نسبت یک به چهار مخلوط کنید و روی لکه روغن بمالید. احتمالا با این روش بتوانید لکه روغن را از روی لباس پاک کنید.

نشاسته ذرت

یک پارچه نرم بردارید. مقداری نشاسته ذرت روی آن بپاشید. حال، آن را روی لکه روغن بمالید و منتظر رفع لکه روغن روی لباس باشید.

نوشابه

پاک كردن لكه روغن از لباس با نوشابه نیز ممکن است برای شما کارآمد باشد. نوشابه را مستقیما روی لکه لباس بریزید و یکی دو ساعت صبر کنید تا لکه کاملا در آن خیس بخورد سپس لباس را مثل همیشه بشویید.

پاک کردن لکه روغن با استفاده از آلوئه ورا 

یک تکه ژل طبیعی آلوئه ورا را از برگ آن برش دهید و یا از ژل‌های آماده شده موجود در بازار استفاده کنید. ابتدا محل لکه را با آب خیس کنید سپس ژل را روی آن بمالید. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های لکه با ژل پوشیده شده باشد سپس آن را داخل ماشین لباسشویی یا با دست بشویید.

استفاده از اسپری برای پاک کردن لکه روغنی

حالت دهنده مو حاوی ترکیباتی است که ساختار مولکول‌های چربی را می‌شکنند و به پاک شدن لکه کمک می‌کنند. اسپری مو را از فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری بگیرید و روی محل لکه اسپری کنید تا خیس شود. سپس لباس را داخل ماشین لباسشویی یا با دست بشویید تا لکه‌ها پاک شوند.

پاک کردن لکه روغن با استفاده از شامپو 

یک قطره شامپو روی محل لکه بریزید و با انگشت بمالید، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس لباس را داخل ماشین لباسشویی یا با دست به روش معمول بشویید و شاهد پاک شدن لکه‌های روغن باشید.

استفاده از استون برای پاک کردن لکه روغنی

ابتدا برچسب مراقبت از لباس را بررسی کنید تا مطمئن شوید استون به الیاف پارچه آسیب نمی‌زند. برای اطمینان بیشتر یک قطره استون به قسمت درز داخلی لباس بمالید تا اثر ان را روی رنگ و بافت پارچه مشاهده کنید. استون را روی محل لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید سپس لباس را با دست یا با ماشین لباسشویی بشورید تا لکه از بین برود.

پاک کردن لکه روغن - تی شرت آبی

لباس را به خشکشویی ببرید

اگر لکه بزرگ‌تر و قدیمی‌تر از آن است که با این روش‌ها پاک شود و یا لباس شما ارزشمندتر از آن است که بتوانید ریسک کرده و این روش‌ها را روی آن امتحان کنید بهتر است کار را به متخصص (خشکشویی) بسپارید کار لکه‌گیری و تمیز کردن لباس را به نحو احسن و بدون آسیب به لباس برای شما انجام دهد.

آیا لکه روغن از روی لباس از بین می‌رود ؟

معمولا بسته به اینکه چه نوع روغنی روی لباس ریخته باشد یا جنس لباس چه چیزی باشد و یا اینکه وسعت لکه چه قدر باشد، احتمال کاملا پاک شدن و محو شدن لکه روغن از روی لباس کم و زیاد می‌شود. مثلا طبیعتا از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس رنگی کار سختی است؛ زیرا از یک طرف لکه کهنه شده است و از طرف دیگر لباس رنگی است و باید از تکنیک‌هایی برای از بین بردن لکه استفاده کرد که به رنگ لباس نیز آسیبی وارد نکند.

بسیاری از کسانی که تجربه کرده‌اند، اذعان دارند که اساسا از بین بردن لکه روغن سیاه روی لباس کار سختی است و در بسیاری از مواقع به بن بست می‌رسد.

بعضی از خانم‌ها در مورد اینکه لکه روغن روی لباس حریر چگونه پاک میشود هم سوال می‌پرسند، زیرا اساسا پارچه حریر، بافتی حساس و نازک دارد و امکان استفاده از هر ماده‌ای روی این پارچه نیست. باید بدانید که بهترین توصیه این است که به یک خشکشویی معتبر مراجعه کنید و از او بخواهید که با تکنیک‌های مناسب و بر اساس تجربه مفیدی که در این زمینه دارد، از بهترین و مناسب‌ترین روش برای پاک کردن روغن از روی لباس وارد عمل شود تا به این ترتب کمترین آسیب به لباس وارد شود و بهترین نتیجه نیز حاصل شود.

پاک کردن لکه روغن - تی شرت سفید

دسته بندی انواع لکه‌ها

اگر بدانیم لکه ایجاد شده روی لباس دقیقا از چه نوعی است، بهتر و راحت‌تر می‌توانیم حلال مناسب آن را پیدا کنیم و لکه را از بین ببریم. به طور کلی لکه‌ها به شکل زیر دسته‌بندی می‌شوند:

لکه‌های پروتئین

لکه‌های از قبیل غذای کودک، شیر، خامه، سس پنیر، پودینگ، تخم مرغ، ژلاتین، چسب سفید و خون زیر مجموعه لکه‌های پروتئینی است.

 برای از بین بردن این لکه‌ها ابتدا لباسی که روی آن لکه ایجاد شده است، درون آب سرد خیس کنید و به کمک انگشت دستانتان آن را ماساژ دهید. اگر آبی که در آن لباس را خیس کرده‌اید، دچار تغییر رنگ شد، آب را عوض کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که رنگ لکه روی لباس کمرنگ شود؛

در مرحله بعد مواد شوینده آنزیم‌دار را به لکه و اطراف لکه اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت یک دقیقه مواده شوینده همراه با لباس در آب خیس بخورد و کاملا روی لکه را اشباع کند و سپس پارچه و الیاف لباس را به آرامی روی هم بمالید تا آثار باقی مانده از لکه روی لباس پاک شود و بعد از آن لباس را با آب گرم بشویید.

لکه‌های تانن

نوشیدنی‌‌های الکلی، آب جو، توت، قهوه، چای، آب میوه، نوشابه و جوهر قابل شست و شو زیرمجموعه لکه‌های تانن هستند. این نوع لکه‌ها را معمولا با استفاده از مواد شوینده آنزیم دار در آب گرم باید شست. البته بهتر است برای مواردی همچون لکه نوشابه یا لکه قهوه یا شراب قبل از شست و شو الیاف لباس را مرطوب کنید و محل لکه را با جوش شیرین بپوشانید تا رنگ باقی مانده از نوشیدنی را به خود جذب کند.

برای این کار حداقل ۵ دقیقه به پودر زمان دهید، به هیچ وجه از صابون‌های طبیعی برای از بین بردن این لکه‌ها استفاد نکنید، زیرا این نوع از صابون‌ها خود باعث ایجاد لکه بر روی لباس خواهند شد.

لکه‌های روغنی

روغن اتومبیل، روغن مو، لوسیون، روغن پخت و پز، کره، گریس، انواع کرم‌ها و چربی‌ها در دسته انواع لکه‌های روغنی هستند. برای از بین بردن این لکه‌ها توصیه می‌شود از تمیز کننده‌های ضد چربی و مواد پاک کننده سخت نظیر اسپری حلال بر پایه آئروسل یا اسپری بر پایه مواد شوینده استفاده کنید و به مدت یک دقیقه به آن اجازه دهید تا لکه را به خود جذب کند؛ سپس لکه را زیر آب روان نگه دارید و با استفاد صابون مایع لکه را به مدت سه الی چهار دقیقه مالش دهید، پس از آن با استفاده از مواد شوینده آنزیم دار لباس را در یک چرخه منظم با آب گرم بشویید.

پاک کردن لکه روغن - پیراهن طوسی

لکه های رنگ

لکه‌های رنگ هم ممکن است رنگ‌های شیمیایی همچون جوهر قلم و انواع رنگ‌های صنعتی باشند و هم نمونه‌های طبیعی مانند گیلاس، توت آبی، رنگ چمن و… .

 برای از بین بردن این نوع لکه‌ها از روی لباس ابتدا با استفاده از فن یا سشوار محلی که لکه دار شده است، کاملا خشک کنید و سپس با یک قاشق یا ابزاری نظیر آن که به الیاف پارچه آسیب نرساند اضافه مواد باقی مانده را از روی لباس جدا کنید.

هرگز لکه را قبل از خشک کردن با آب نم‌دار نکنید، زیرا ممکن است لکه رنگ پخش شود و محیط بیشتری از فضای لباس را درگیر کند.

 سپس با مخلوط کمی از آب و سرکه سفید محل لکه را به مدت پنج دقیقه کاملا بپوشانید و به سرکه اجازه دهید تا حدالامکان آثار لکه را از بین ببرد.

حتما از مالش الیاف پارچه به هم خودداری کنید. در مرحله بعد پاک کننده آنزیمی لکه را به لکه بمالید و آن را در یک چرخه منظم با آب بشویید.

دقت داشته باشید در مرحله اضافه کردن سرکه به لکه اگر لکه به طور کامل از بین نرفته بود، قبل از شست و شو با استفاده از پراکسید اکسیژن رقیق شده و اضافه کردن آن به لکه اجازه دهید تا پراکسید اکسیژن تاثیر خود را به روی لکه بگذارد.

لکه های ترکیبی

مثلا لکه‌های متشکل از آب مرکبات و میوه‌ها در دسته لکه‌های ترکیبی هستند. خوشبختانه پاک کردن این نوع از لکه‌ها کار سختی نیست؛

برای پاک کردن این نوع از لکه‌ها از روی لباس بدون مالش دادن لکه زیر آب، آن را در جریان آب سرد بشویید تا رنگ لکه تا حد ممکن روشن شود. سپس محل لکه را به مواد شوینده آنزیم‌دار آغشته کنید و اجازه دهید بیست دقیقه از این عمل بگذرد سپس لباس را با آب گرم بشویید.

پاک کردن لکه روغن - شلوار

سایر لکه ها

لکه عرق و سایر مایعات بدن (ادرار،استفراغ و …)

برای از بین بردن این لکه‌ها ابتدا لکه را با آب مرطوب کنید و با حوله‌های کاغذی آن را پاک کنید. این کار باعث می شود برخی از نقاط لکه از بین برود، بخصوص اگر لکه تازه باشد.

سپس لکه را با سفید کننده اکسیژنه تمیز کنید. اگر الیاف لباس برای استفاده از چنین موادی مناسب نیست از یک پاک کننده قابل اطمینان لکه‌های آنزیمی استفاده کنید.

محلول را کاملا روی لکه بریزید تا به طور مساوی روی آن را بپوشاند و به آن اجازه دهید تا کاملا لکه را اشباع کند. سپس لباس را با آب گرم بشویید.

لکه رژ لب و لوازم آرایشی

از بین بردن لکه‌هایی متشکل از انواع لوازم آرایشی بهداشتی (رژ لب، رژ گونه، مداد چشم، پنکیک‌های آرایشی و … ) معمولا کار سختی است.

 برای از بین بردن این دست از لکه‌ها از روی لباس‌ها ابتدا اگر باقیمانده‌ای از مواد آرایشی روی لباس وجود دارد، آن را به وسیله قاشق از روی لباس جدا کنید. سپس با گذاشتن دسته‌ای از حوله‌های کاغذی مرطوب بر روی لکه و برداشتن آن پس از یک دقیقه لکه را کمرنگ کنید و نهایتا از محلول‌هاب مناسب و ایمن برای از بین بردن لکه استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید