تمیز کردن اجاق گاز یکی از کارهای روزمره است که هر خانم خانه داری با آن سر و کار دارد و ممکن است گاهی برایش مشکل ساز شود.ما در این طلب از پارس مگ روش های ساده و آسانی را برای تمیز کردن اجاق گاز به شما آموزش می دهیم.

تمیز کردن اجاق گاز - گاز

وقتی روی گاز شما پر از موادی باشد که در حین آشپزی سر رفته و یا ریخته شده، خصوصاً اطراف شعله‌های گاز، لازم است که هر چه زودتر این جرم‌های انباشته شده را نظافت کنید.

برخی از غذاها در حین جوشیدن سر می‌روند که این مسئله سبب باقی ماندن آب و مواد غذایی روی گاز می‌شود. این مواد باید در اولین فرصت ممکن پس از خنک شدن گاز تمیز شوند. چون این لکه‌ها ممکن است سفت شده و از بین بردن و تمیز کردن آن‌ها سخت‌تر شود.

به علاوه، وقتی مجبورید باقی‌مانده‌های چندین بار سر رفتن و یا ریختن غذا بر روی گاز را تمیز کنید این کار سخت‌تر هم می‌شود.

همچنین در پارس مگ بخوانید : نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه با چند نکته ساده

تمیز کردن اجاق گاز - اسکاچ

فهرست محتوا نمایش

انواع روش‌های تمیز کردن اجاق گاز

هیدروژن پراکسید و جوش شیرین

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه، نوعی سفیدکننده برای حذف مواد آلی و معدنی است. از این رو شما می‌توانید لکه‌های غذایی، پروتئین، دوده و چربی را به راحتی با هیدروژن پراکسید از اجاق گاز پاک و تمیز نمایید.

پیش از پاک کردن گاز استیل یا شیشه‌ای، حتماً آن را خاموش کنید و تا اتمام کار از اجاق گاز استفاده نکنید. مقداری هیدروژن پراکسید را با جوش شیرین مخلوط کنید و آن را با یک دستمال یا مسواک نرم و تمیز به تمام سطح اجاق گاز بزنید.

پس از ده دقیقه که ترکیب آب اکسیژنه و جوش شیرین خشک شد، آن را با یک دستمال مرطوب کاملاً پاک کنید. همچنین می‌توانید از یک حوله مرطوب آشپزخانه استفاده کنید تا اثری از ذرات جوش شیرین باقی نماند. سپس شما می‌توانید شاهد درخشان شدن اجاق گاز باشید.

آب جوش

یکی از روش‌های ساده پاک کردن گاز استیل، استفاده از آب جوش است. در این روش شما نیازی به ماده پاک‌کننده شیمیایی یا طبیعی ندارید و تنها با کمک آب می‌توانید اجاق گاز را تمیز و درخشان کنید. با این حال به یاد داشته باشید که هرچه لکه‌های تازه‌تر باشند، پاک کردنشان ساده‌تر خواهد بود.

توصیه می‌کنیم اگر اجاق گاز برقی دارید، حتماً آن را از برق جدا کنید. مقداری آب را تا دمای 100 درجه بجوشاند و روی سطح اجاق گاز استیل بریزید. صبر کنید تا آب روی سطح گاز خنک شود. سپس با یک حوله تمیز یا اسفنج تمام سطح گاز را پاک نمایید. به یاد داشته باشید که گاز را کاملاً خشک کنید تا اثری از لکه آب باقی نماند و گازتان تمیز و درخشان شود.

تمیز کردن اجاق گاز - گاز کثیف

نمک و جوش شیرین

نمک و جوش شیرین هر دو به تنهایی پاک کننده‌های قوی لکه چربی و روغن هستند. از این جهت شما می‌توانید از نمک و جوش شیرین به منظور پاک کردن لکه‌های روغن و چربی و حتی لکه‌های غذا از سطح اجاق گاز استفاده نمایید.

برای تهیه این تمیز کننده اجاق گاز، مقداری نمک و جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کنید تا یک خمیر حاصل گردد. این ترکیب نمک و جوش شیرین را به مدت 10 دقیقه روی سطح اجاق گاز قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

در پایان خمیر خشک شده نمک و جوش شیرین را با یک حوله خشک از روی اجاق گاز پاک کنید و اثر باقی مانده خمیر را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. در صورتی که اثر دستمال مرطوب روی اجاق گاز باقی ماند، آن را با یک دستمال نخی دیگر خشک و پاک نمایید.

سرکه سفید

اگر می‌خواهید تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای را تجربه کنید و نتیجه خوبی حاصل کنید، از سرکه سفید استفاده نمایید. سرکه سفید یک پاک‌کننده طبیعی و قوی است که شما می‌توانید با کمک آن تمام لکه‌های غذا و چربی را از اجاق گاز پاک نمایید و گاز شیشه‌ای درخشانی داشته باشید.

برای پاک کردن گاز شیشه‌ای، مقداری سرکه سفید را به با کمی آب مخلوط کنید و آن را داخل یک بطری اسپری قرار دهید. اگر اجاق گاز برقی دارید، حتماً آن را از برق بکشید یا شیر گاز را ببندید تا در کمال ایمنی اجاق گاز را تمیز نمایید.

ترکیب آب و سرکه سفید را روی اجاق گاز اسپری نمایید. سپس با یک حوله آشپزخانه بدون پرز، تمام سطح گاز شیشه‌ای را پاک کنید تا اثری از چربی و لکه مواد غذایی روی اجاق گاز باقی نماند. در نهایت شما شاهد اجاق گازی تمیز و درخشان خواهید بود.

لیمو و جوش شیرین

جوش شیرین یک آنتی باکتریال خوب است که به بهداشت بیشتر اجاق گاز کمک می‌کند و لیمو نیز یک لکه‌بر مناسب برای اجاق گاز استیل است. در این صورت ترکیب این دو باعث خوش‌بو شدن اجاق گاز و درخشش آن می‌گردند.

مقداری آب‌لیمو را با جوش شیرین ترکیب کنید و خمیر حاصل را برای تمیز کردن اجاق گاز استیل روی آن قرار دهید. پس از 10 دقیقه با کمک یک حوله آشپزخانه، ترکیبات را پاک کنید و سپس با یک دستمال مرطوب سطح اجاق گاز استیل را از خمیر جوش شیرین و لیمو پاک کنید تا دیگر لکه‌ای باقی نماند.

مایع ظرف‌شویی و جوش شیرین

در روش آخر شما می‌توانید با مقداری جوش شیرین و مایع ظرف‌شویی یک محول کفی تهیه کنید. مایع ظرف‌شویی یک پاک‌کننده قوی لکه روغن و چربی محسوب می‌شود. از این جهت ترکیب جوش شیرین و مایع ظرف‌شویی را روی یک اسفنج بریزید و تمیز کردن اجاق گاز استیل را برعهده بگیرید.

پس از پاک کردن لکه و دوده از سطح اجاق گاز، یک دستمال مرطوب بردارید و گاز استیل را از این ترکیب پاک نمایید. سپس با یک حوله خشک، اجاق گاز را تمیز کنید تا اثری از کف و رطوبت باقی نماند تا شما بتوانید درخشش اجاق گاز را تماشا کنید.

تمیز کردن اجاق گاز - دستمال سفید

آمونیاک و جوش شیرین

در حالی که آمونیاک برای تمیز کردن همه چیز ایده آل نیست, اما هیچ چیز برای گازتان بهتر از آن نیست. با این روش کار کمتری برای انجام دادن دارید.مشعل های قابل برداشت را در کیسه ای قرار دهید و آمونیاک را بریزید و روز بعد, آن ها را بشویید و ببینید که چطور می درخشند.  

روغن گیاهی و یا روغن زیتون

این روش به شما این امکان را می دهد که روغن گیاهی و یا روغن زیتون را بر روی اجاق گازخود بریزید. با استفاده از یک پارچه, روغن را روی سطح بمالید. سپس روی آن را تمیز کننده همه کاره اسپری کنید و این کار بر روی هود آشپزخانه هم جواب می دهد. 

صابون و آب

برای این کار شعله های گاز را از گاز جدا کنید. با استفاده از یک پارچه و یک صابون ملایم و آب , هر باقیمانده از آن را بشورید. هر نوع مواد غذایی پخته شده که از بین نمی رود, یک خمیر غلیظ از جوش شیرین و آب تهیه کنید و سپس آن را روی محل مورد نظر بمالید. پس از حدود 20 دقیقه, تمیز کنید و مشعل را آبکشی کنید ؛ بعد از این که کاملاً خشک شد، مشعل ها را سر جایش بگذارید.

مواد تمیز کننده صنعتی گاز 

تمیز کننده های گاز به خوبی عمل می کنند. قسمت های جدا شدنی گاز را بردارید و در جایی با تهویه خوب قرار دهید و با پاک کننده تجاری رویش اسپری کنید و بگذارید آن ها برای چند ساعت یا یک شب بمانند سپس، در آب داغ و مایع تمیز کننده قرار دهید و بشورید.

از طرف زبر یک اسفنج برای سطوح غیر صاف استفاده کنید و برای سطوح براق از یک پارچه نرم استفاده کنید. قبل از جایگزین کردن آنها روی گاز اجازه دهید به طور کامل خشک شوند. 

تیغ 

برای آن لکه هایی که سوخته اند و بسیار سفت و سخت هستند، سعی کنید از یک تیغ استفاده کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تیغه تیغ را در زاویه ای نگه دارید و آن را محکم بگیرید. هنگامی که لکه های سوخته را از شعله های اجاق گازتان کندید، می توانید بقیه مواد را به صورت معمول پاک کنید.

تمیز کردن اجاق گاز - دستمال زرد

بهترین روش تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای

اگر اجاق گاز شیشه‌ای دارید بهترین روش این است که حوله‌ای را با آب گرم نمدار کنید. حوله را روی سطح گاز قرار دهید و اجازه دهید حداقل ۱۵ دقیقه باقی بماند. بعد از خیس شدن و نرم شدن کثیفی‌ها، سطح گاز شیشه‌ای را با یک دستمال دیگر تمیز و خشک کنید. اگر چربی و لکه گاز زیاد بود می‌توانید بین روش‌های بالا از جوش شیرین، صابون، لیمو و سرکه هم استفاده کنید.

بهترین روش تمیز کردن اجاق گاز استیل

اگر اجاق گاز استیل شما چربی معمولی دارد با یک اسفنج و چند قطره مایع ظرفشویی شروع به تمیز کردن آن کنید. بین روش های گفته شده، تمام مواد بر روی گاز استیل قابل استفاده هستند.

اگر لکه‌ها و چربی‌ها به تازگی ایجاد شده‌اند آب و مایع ظرفشویی بهترین انتخاب است. اگر چربی روی گاز زیاد است بهتر است از پاک کننده‌های چندمنظوره برای تمیز کردن اجاق گاز استیل استفاده کنید. مقدار مناسب از پاک کننده را روی سطح گاز اسپری کنید، سپس چند دقیقه صبر کنید و با یک دستمال سطح گاز را به خوبی تمیز کنید.

ترکیب سرکه با آب، سرکه+آب + جوش شیرین، سرکه و روغن، سرکه+ آب + نمک و سایر ترکیبات مواد طبیعی با هم یا ترکیب این مواد طبیعی با مایع ظرفشویی نیز برای لک‌ها و آلودگی‌های ماندگار مناسب است.

حتی شما می‌توانید از آمونیاک بر روی صفحه گاز استیل استفاده کنید. فقط توجه کنید که آمونیاک ممکن است باعث آسیب شود و این روش را خیلی کم و در صورت شدت حداکثری چربی‌ها امتحان کنید.

بعد از تمیز کردن گاز استیل باید آن را به خوبی خشک کنید. بهتر است از یک دستمال تمیز و نرم برای خشک کردن اجاق گاز استیل استفاده کنید تا روی سطح گاز لک نشود.

تمیز کردن اجاق گاز - دستمال صورتی

طرز تمیز کردن چدن روی گاز

برای تمیز کردن چدن روی گاز اول چربی و کثیفی روی آن را چک کنید. سپس طبق میزان کثیفی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • برای چربی کم: اگر چدن‌ها چندان کثیف نیستند کافی است آنها را درون سینک یا یک لگن قرار دهید. مقداری آب جوش روی آن بریزید و صبر کنید تا آب داغ به خوبی چربی و لکه ها را در خودش حل کند. بعد از حداقل ۱۵ دقیقه چدن ها را بیرون بیاورید و روی پارچه ای قرار دهید تا خشک شوند.
  • برای چربی قوی: آخرین و قوی‌ترین راه استفاده از آمونیاک است. چدن ها را درون نایلون‌های محکم و ضخیم (مثلا زیپ کیپ) بگذارید. ۰.۵ لیوان آمونیاک رقیق شده درون آن بریزید و نایلون را تکان دهید تا تمام چدن‌ها آغشته به آمونیاک شوند. ۱ ساعت صبر کنید و سپس چدن‌ها را آبکشی و خشک کنید.

تمیز کردن چدن گاز با سرکه

برای چربی متوسط از سرکه و مایع ظرفشویی استفاده کنید. ابتدا چربی و سوختگی‌های روی چدن را با یک اسکاچ یا مسواک جدا کنید. حالا برای چند ساعت چدن‌ها را درون ترکیب (سرکه+مایع ظرفشویی+ آب گرم) قرار دهید. در نهایت همه میله‌ها را آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شوند.

می‌توانید از محلول سرکه و آب یا سرکه + آب و نمک هم برای تمیز کردن چدن گاز استفاده کنید.

تمیز کردن چدن گاز با جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده پاک کننده عالی است. تمیز کردن چون گاز با جوش شیرین برای چربی و کثیفی متوسط و زیاد مناسب است. می‌توانید با ترکیب جوش شیرین و آب خمیری درست کرده و روی چدن گاز قرار دهید و پس از مدتی آنها را بشویید. یا می‌توانید از مخلوط سرکه و جوش شیرین استفاده کنید که یک پاک کننده قوی است.

در نهایت می‌توانید مقداری جوش شیرین روی چدن‌ها بپاشید، سپس محلولی از آب گرم، سرکه و مایع ظرفشویی درست کنید و چدن‌ها را درون محلول قرار دهید و با یک اسکاچ به خوبی آلودگی‌ها را تمیز کنید.

تمیز کردن سر شعله و ولوم اجاق گاز

در مرحله آخر نوبت به تمیز کردن سر شعله‌ها و ولوم (دستگیره) می‌رسد. تمیز کردن این قسمت‌ها نیز تقریبا مشابه تمیز کردن چدن است. ابتدا با مسواک کهنه یا پارچه، سوختگی و کثیفی‌ها را از روی اجزا جدا کنید. اگر چربی روی سرشعله و چدن کم است آن‌ها را زیر آب داغ بگیرید و تمیز کنید. برای نتیجه بهتر تمام سطوح را با مایع ظرفشویی بشورید (درست مانند شستن ظرف‌ها)

دستگیره و ولوم با این روش کاملا تمیز می‌شود. اما اگر احساس میکنید هنوز مقداری چربی روی سرشعله‌ها باقی مانده، از روش آمونیاک استفاده کنید. هنگام قرار دادن چدن‌ها در نایلون، سرشعله‌ها را نیز وارد کنید و به ازای هر سرشعله ۱.۴ لیوان آمونیاک رقیق شده بریزید. در نهایت نیز تمام ولوم و سرشعله‌ها را آبکشی و خشک کنید.

تمیز کردن اجاق گاز - ولوم گاز

ترفندهای عالی برای تمیز کردن شعله، چدن، شیشه و میله‌ی اجاق گاز

در این بخش، بهترین روش‌های تمیز کردن تمام قسمت‌های گاز، از سرشعله‌ها گرفته تا میله‌ها و شیشه‌ها را به شما نشان خواهیم داد. شما می‌توانید به دلخواه یکی از روش‌ها را امتحان کنید و از دیدن نتیجه‌اش شگفت‌زده شوید.

  • روشی برای پاکسازی چربی‌های تازه

شما برای تمیز کردن اجاق گاز به‌صورت روزانه می‌توانید کمی سرکه به سر و روی اجاقتان بپاشید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، آن را با دستمال پاک کنید. در صورتی که چربی‌ها سبک و کم‌حجم باشند، اجاق کاملاً تمیز و براق خواهد شد.

  • روشی برای پاکسازی چربی‌های خشک‌شده

اگر مقدار چربی‌ها زیاد باشد بهتر است با استفاده از آب و جوش شیرین، یک محلول غلیظ تهیه کنید و سرشعله‌ها، قطعات چدنی و میله‌ها را درون آن قرار دهید. بعد از نیم ساعت با یک اسفنج چربی‌ها را پاک کنید.

برای تمیز کردن شیشه‌های هم می‌توانید از پنبه‌آغشته به الکل یا پدهای الکلی استفاده کنید.

  • روشی برای پاکسازی چربی‌های سرسخت

اگر سروکارتان به چربی‌های مقاومی افتاد که به سادگی خیال پاک شدن نداشتند، یعنی وقت آن است که با آمونیاک به سراغشان بروید:

  1. سرشعله‌ها و قطعات چدنی را درون کیسه‌ی پلاستیکی ضخیم بریزید.
  2. به ازای هر قطعه و سرشعله، یک‌چهارم پیمانه آمونیاک رقیق‌شده داخل کیسه بریزید (آمونیاک ماده‌ی خطرناکی است پس حواستان باشد از کیسه نشت نکند).
  3. بعد از یک ساعت، قطعات را کیسه درآوردید و با اسفنج چربی‌ها را از رویشان پاک کنید.

تمیز کردن اجاق گاز - دستکش آبی

شعله گاز را چطور تمیز کنیم؟

با جدا کردن قطعات چدنی و سرشعله‌ها از اجاق، ممکن است ببینید که در قسمت‌های داخلی مشعل هم لایه‌های چربی کبره بسته‌اند. ناگفته پیداست که تمیز کردن این قسمت با استفاده از دستمال کار چندان آسانی نیست.

بنابراین بهتر است یک مسواک بردارید و آن را به شوینده‌ی موردنظرتان آغشته کنید و به تمام قسمت‌های مشعل بکشید. خواهید دید که قسمت‌های داخلی شعله به‌راحتی با مسواک تمیز می‌شوند. 

تمیز کردن اجاق گاز - دستمال زرد

روش تمیز کردن اجاق گاز جرم گرفته 

مواد و وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن اجاق گاز :

• آب داغ
• مایع ظرف‌شویی
• دستکش پلاستیکی
• اسکاچ
• جوش‌شیرین
• دستمال‌کاغذی

روش تمیز کردن شبکه فلزی اجاق گاز

اجاق گاز ها اغلب دارای شبکه های فلزی هستند که در حین پخت و پز قابلمه و تابه را روی مشعل نگه می دارند.

متاسفانه با گذشت زمان، روغن و مواد غذایی پخته شده باعث کثیف شدن این شبکه می شوند و تمیز کردن آنها تقریبا غیر ممکن می شود.

در ادامه روش تمیز کردن اجاق گاز با آب گرم و صابون و جوش شیرین را فرا می گیریم.

• ظرف بزرگی را پر از آب گرم و شوینده کنید. شبکه های اجاق گاز را بردارید و حدود ۲۰ دقیقه در ظرف آب گرم قرار دهید تا تمام چربی ها و مواد غذایی چسبیده به آن شل شوند.

• ظرف را بعد از ۲۰ دقیقه خالی کنید و مجددا پر از آب گرم و مواد شوینده کنید.

• شبکه ی گاز را با سیم ظرف شویی محکم بشویید تا تمام چربی ها و مواد باقی مانده از آن جدا شوند.

• برای حذف لکه هایی که جدا نمی شوند، ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ یا ۲ قاشق چایخوری آب را مخلوط کنید تا به شکل خمیر دربیاید. این خمیر را ۱۵ دقیقه روی لکه قرار دهید.

• شبکه را در آب گرم بشویید تا خمیر و مواد باقی مانده از آن جدا شود. سپس با یک پارچه ی تمیز خشک کنید.

تمیز کردن شعله ها، میله ها و دکمه های کنترل اجاق گاز  

داخل سینک ظرفشویی آب داغ بریزید و مایع ظرفشویی را به آن اضافه کنید. میله‌های آهنی روی گاز، شعله‌ها، و دکمه‌های کنترل را جدا کنید. سپس دستکش‌ پلاستیکی خود را دست کرده و آن‌ها را درون آب قرار دهید.

داخل سینک آب داغ و مایع ظرفشویی را بریزید، تمام وسایل گاز را درون سینک قرار بدهید.
اسکاچ خود را خیس کرده و با دست بچلانید. با سمت مخصوص سابیدن اسکاچ، روی گاز را بسابید. لکه‌های سوخته‌ی اطراف شعله‌های گاز را خوب تمیز کنید.

مقدار کمی از جوش‌شیرین (تا یک قاشق غذاخوری) را روی هر لکه‌ای که مقاوم است بپاشید و مقدار کمی آب روی جوش شیرین بریزید. اجازه دهید جوش شیرین و آب ترکیب شده و شروع به از بین بردن لکه‌های باقی‌مانده کنند.

حالا با استفاده از آن طرف اسکاچ که مخصوص سابیدن است دکمه‌های کنترل، میله‌ها و شعله‌های گاز را بسابید و تمیز کنید. آن‌ها را خوب آب کشیده و در جا ظرفی بگذارید تا در معرض هوا خشک شوند.

دکمه‌های کنترل، میله‌ها و شعله‌های گاز را بسابید و تمیز کنید.
به سراغ لکه‌های سوخته‌ی باقی‌مانده رفته و ترکیب آب و جوش‌شیرین را تمیز کنید. در این لحظه، باقی‌مانده‌ی لکه‌ها باید نرم شده باشد و با کمی تلاش پاک شود. آن‌ها را با آب داغ و تمیز شسته و با دستمال کاغذی یا یک پارچه تمیز خشک کنید.

با اسکاچ، روی گاز را بسابید. لکه‌های سوخته‌ی اطراف شعله‌های گاز را خوب تمیز کنید

تمیز کردن اجاق گاز - اسکاچ

چند راهکار ساده برای اینکه گاز دیرتر کثیف شود

از آنجا که همیشه گفته‌اند: «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» ما هم چند پیشنهاد به شما می‌دهیم تا اجاقتان کمتر به دردسر لکه‌ها و چربی‌ها گرفتار شوند:

  • برای اینکه برنج یا ماکارونی موقع جوشیدن سر نرود و گاز را کثیف نکند، یک قاشق چوبی روی قابلمه بگذارید تا خیالتان از این بابت راحت باشد.
  • در هنگام آشپزی کردن، همیشه یک بشقاب کنار دستتان باشد تا ملاقه یا کف‌گیر را بعد از استفاده، رویش بگذارید. به‌این‌ترتیب دیگر قطره‌ها و ذرات غذا روی گاز نمی‌ریزد.
  • همیشه بعد از جوش آمدن غذا، ادویه را به آن اضافه کنید تا در صورت سر رفتن، ادویه‌ها سطح اجاقتان را به تابلوی نقاشی تبدیل نکنند!
  • برای سرخ کردن مواد غذایی آب‌دار در روغن داغ، بهتر است در ظرف را بگذارید تا مانع از پاشیده شدن قطره‌های روغن روی سطح گاز و کابینت شوید.

نکات نهایی تمیز کردن اجاق گاز:

  • قبل از امتحان هر کدام از این روش ها، اطمینان حاصل کنید که اجاق گاز سرد است .
  • با یک دستمال کاغذی مرطوب، هر گونه خرده و تکه هایی از غذاها را پاک کنید.
  • به یاد داشته باشید که آن را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید تا مجبور نباشید خیلی شدید و سخت و عقی به تمیز کردنش بپردازید.
  • تمیز کردن اجاق به طور مرتب، کمک می کند تا به راحتی تمیز شود هر چه زمان تمیز کردن اجاق و وسایل آشپزخانه را به تاخیر بیندازید،لکه ها سخت تر می شوند.
  • تمیز نگه داشتن آن از دیدگاه زیبایی شناختی و عملی بسیار مهم است.
  • بدون تعمیر و نگهداری مناسب، دریچه های سوخت و منافذ اجاق می توانند مسدود شوند و باعث آسیب شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید