کاربرد نمک در زندگی و همچنین برای سلامت ما زیاد است.شاید شما با بسیاری از این کاربردها آشنا نباشید.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با کاربردهای شگفت انگیز نمک آشنا میکنیم.

کاربرد نمک - قاشق

فهرست محتوا نمایش

کاربردهای نمک خام چیست ؟

از روش‌های تمیز کردن خانه و لکه‌زدایی ارگانیک گرفته تا اسکراب‌های زیبایی و غرغره کردن در گلو، کاربردهای عملی زیادی برای نمک خام وجود دارد. علاوه بر این، نمک واقعا طعم خوبی به غذا می بخشد. به همین دلیل، با توجه به این حقایق شگفت انگیز در مورد نمک، زمانی نمک آنقدر ارزشمند بود که به عنوان ارز مورد استفاده قرار می گرفت

همچنین در پارس مگ بخوانید : درمان زانو درد با نمک و ۱۴ روش سه سوته دیگر

کاربرد نمک - نمکدان

کاربرد نمک در زندگی

از بین بردن لکه ها نوشیدنی روی فرش

وقتی صحبت از ریختن نوشیدنی به میان می آید، باید سریع عمل کرد. ابتدا در حالی که لکه هنوز خیس است مقداری آب روی آن بریزید تا رنگ لکه رقیق شود. سپس محل را با اسفنج و آب سرد بمالید. بعد، محل را با نمک بپاشید، حدود 10 دقیقه صبر کنید و کل محل را با جاروبرقی تمیز کنید.

تمیز کردن یخچال

67 کاربرد نمک خوراکی و خام در خانه داری، صنعت، بهداشت و درمان

شما باید هر سه تا شش ماه یکبار یخچال خود را تمیز کنید تا ظاهر (و بوی خوب آن) حفظ شود، اما مواد شوینده و سابیدن به تنهایی این کار را انجام نمی دهد. برای از بین بردن لکه ها و بوهای سرسخت غذاها، قفسه ها را با 1/2 فنجان نمک مخلوط با دو لیتر آب گرم بشویید.

ضدعفونی کردن تخته های برش

مطالعات بی‌شماری نشان داده‌اند که تخته‌های برش پلاستیک و چوب میکروب‌ها را در اعماق شیارهایی که چاقو شما ایجاد می‌کند، نگهداری می‌کنند. خوشبختانه، می‌توانید با افزودن یک مرحله اسکراب نمک آسان به برنامه شستشوی خود، باکتری‌ها را از خود دور کنید. برای تخته های پلاستیکی که برای نگهداری گوشت استفاده می کنید، سفید کننده و نمک روی تخته بپاشید، آن را با یک برس سفت بمالید و با آب داغ بشویید. تخته های چوبی را می توان با استفاده از نمک ضد عفونی کرد، در ادامه یک لیمو ترش روی ان بمالید و بعد بشویید.

از بین بردن لکه های روی چوب

لیوان‌ها یا بطری‌ها می‌توانند لکه هایی روی چوب باقی بگذارند که واقعاً نمایان باشد. با مخلوط کردن 1 قاشق چای خوری نمک با چند قطره آب انها را به شکل خمیر بیاورید تا انها را از بین ببرید. خمیر را به آرامی با یک پارچه یا اسفنج نرم روی لکه ها بمالید تا آنها از بین بروند. در ادامه با پولیش مبلمان، درخشش وسایل چوبی خود را بازیابی کنید.

کاربرد نمک - چوب

بازیابی اسفنج ها از کاربرد نمک

اسفنج های دستی و پاک کن معمولا قبل از اینکه فرسوده شوند خیلی چروک می شوند. برای بازیابی اسفنج ها به حالت اولیه، آنها را یک شب در محلولی حاوی حدود 1/4 فنجان نمک در یک لیتر آب خیس کنید.

خوشبو کردن کفش های کتانی

کفش‌های کتانی و سایر کفش‌های برزنتی می‌توانند بسیار بدبو شوند،به خصوص اگر آنها را بدون جوراب در تابستان بپوشید.با پاشیدن گهگاه کمی نمک در کفش های برزنتی خود رطوبت را جذب کنید و بوی بد انها را از بین ببرید.

خاموش کردن آتش روغن از کاربرد نمک

یک سطل آب لزوما اولین چیزی نیست که باید برای خاموش کردن آتش در نظر بگیرید. اگر با آتش سوزی غذای روغنی روبرو هستید، آب در واقع می تواند باعث گسترش شعله شود. در عوض، در انها نمک یا جوش شیرین بریزید، یا به سرعت با یک درب فلزی ان را بپوشانید. هرگز این وسایل معمولی خانگی را با هم ترکیب نکنید وگرنه ممکن است آتش ایجاد کنید.

جلوگیری از پخش شدن رنگ لباس

اگر یک لباس جدید را ابتدا در آب نمک خیس کنید در شستشو رنگ آن پخش نمی شود. ½ گالن آب را با 1/3 فنجان سرکه و ½ فنجان نمک ترکیب کنید و سپس لباس خود را به مدت یک ساعت در محلول بگذارید. آن را بشویید تا آب شفاف شود.

کاربرد نمک - روغن

 درمان جای نیش حشرات از کاربرد نمک

برای درمان جای نیش حشرات ابتدا انگشت را مرطوب کنید سپس آن را در نمک فرو کرده و روی جای نیش بمالید.

جلوگیری از قارچ و کپک روی پرده حمام

اگر بلافاصله بعد از خریدن پرده حمام ابتدا آن را با آب نمک شستشو بدهید هرگز قارچ و کپک روی آن رشد نمی کند.

از بین بردن بوی بد کفش

برای از بین بردن بوی بد کفش کیسه های نمک را داخل کفش ها قرار دهید، بعد از چند ساعت کفش ها دیگر بد بو نیستند. به جای کیسه می توانید مقداری نمک داخل کفش ها بپاشید.

تمیز کردن ظروف مسی

نمک برای تمیز کردن ظروف مسی معجزه می کند. نمک را با سرکه و آرد ترکیب کنید و کمی هم آب لیمو داخل آن بریزید و ترکیب را روی ظرف مسی بمالید.

جلوگیری از پاشیدن روغن

برای سرخ کردن ماهی یا گوشت ابتدا کمی نمک داخل روغن تاوه بریزید تا هنگام سرخ شدن روغن به بیرون پاشیده نشود.

خوشبو کننده هوای طبیعی

برای درست کردن این خوشبو کننده به ۱ و ½ پیمانه نمک و ۲۰ الی ۳۰ قطره روغن ضروری و گلبرگ های رز نیاز دارید. تمام این مواد را داخل یک شیشه آماده کنید و از بوی خوش خانه لذت ببرید. می توانید از پوست پرتقال به عنوان ظرف برای این کار استفاده کنید.

جلوگیری از چکه کردن شمع

برای جلوگیری از چکه های ذوب شده شمع ابتدا آن را برای چند ساعت در محلول غلیظ نمک قرار دهید و بعد از خشک شدن آن را روشن کنید.

 خلاص شدن از مورچه ها از کاربرد نمک

برای خلاص شدن از مورچه ها محلول نمک و آب به نسبت ۱ به ۴ در بطری درست کنید و آن را در قسمت هایی که مورچه هست بریزید. یا این که فقط مقداری نمک بپاشید

کاربرد نمک - نمک

 تمیز کردن اتو از کاربرد نمک

برای تمیز کردن لکه های روی اتو آن را روشن کنید و کمی نمک روی کاغذ بپاشید و در نهایت اتوی داغ را روی نمک ها بکشید.

درست کردن رنگ خانگی برای بچه ها

برای درست کردن رنگ بازی برای بچه ها ۱ پیمانه آرد را با ۱ پیمانه نمک مخلوط کنید. سپس یک پیمانه آب و چند قطره رنگ به آن اضافه کنید.

از بین بردن بوی پیاز از روی دست

معمولا بعد از آشپزی بوی پیاز و سیر روی دست ها باقی می ماند. برای از بین بردن آن دست ها مرطوب کنید سپس روی آن ها نمک بمالید و در آخر شستشو دهید.

جلوگیری از بخار گرفتن پنجره ها

اسفنج را به آب نمک آغشته کنید و به قسمت داخلی شیشه ها بکشید. روش دیگر این است که یک کیسه نمک لبه پنجره ها قرار دهید.

کاربرد نمک - شیشه

پاک کردن جعبه آهنی

قبل از جایگزین کردن جعبه های آهنی جدید با قدیمی کمی صبر کنید. همه کاری که شما باید انجام دهید این است کم‌کم نمک را بر روی یک کاغذ قهوه ای یا سطح چوبی بپاشید و سپس با آن، جعبه آهنی را تمیز کنید.

پاکسازی لکه های روی ظروف شیشه ای

برای پاکسازی لکه های روی ظروف شیشه ای می توانید از نمک به همراه آبلیمو استفاده کنید برای استفاده از این ترکیب قدرتمند ابتدا نمک را در ظرف شیشه ای ریخته و سپس مقدار کافی از آبلیمو را در ظرف بریزید برای پاکسازی کامل باید ظرف شیشه ای را به تعداد دفعات زیادی تکان داده تا لکه های موجود بر روی آن پاکسازی شوند . برای شستشوی نهایی می توانید ظرف شیشه ای را به همراه صابون و آب ولرم شسته . اینک میتوانید تاثیر بی نظیر استفاده از نمک را در پاکسازی لکه های روی ظرف شیشه ای مشاهده نمایید .

درمان خانگی برای پاکسازی چین و چروک

برای ایجاد یک محلول یا ترکیب که در تضاد با چین و چروک روی صورت می باشند شما تنها به دو ماده نیاز دارید که ماده اول نمک و ماده دوم روغن زیتون می باشد که نسبت مقدار روغن زیتون به نمک باید دوبرابر باید باشداینک ترکیب به دست آمده را بر روی صورت خود با استفاده از یک توپ پنبه بمالید .در پایان صورت خود را به صورت عادی شستشو داده و سپس از مرطوب کننده های پوست استفاده کنید و پوست را مرطوب سازید .

عدم کپک زدن پنیر

شاید بای شما نیز اتفاق افتاده باشد که پس از مدتی کوتاه بر روی پنیر مقداری کپک را مشاهده نمایید . برای عدم ایجاد کپک بر روی پنیر تنها کافی است که از پارچه مرطوب به همراه آب نمک استفاده نمایید . ابتدا پارچه را با استفاده از نمک و آب مرطوب کنید سپس در اطراف پنیر بچرخانید تا کاملاً آن را پوشش دهد . قطعاً این یک راه مفید برای عدم کفایت زدن پنیر خواهد بود.

شستشوی لکه های بین کاشی های سرویس بهداشتی

لکه های بین کاشی های سرویس بهداشتی همچنین ممکن است که برای شما یک عامل ناخوشایند محسوب شوند و باعث آزرده خاطر شدن شما شوند . برای پاکسازی این لکه ها به مواد زیر نیاز دارید:
– یک دوم فنجان نمک
-چهار لیتر آب گرم
-مقداری ماده شوینده ظروف
این سه ماده را با یکدیگر ترکیب کنید و با استفاده از این روش می توانید لکه های بین کاشی های سرویس بهداشتی را پاکسازی نمایید .

پاکسازی پا از کاربرد نمک

برای ایجاد چنین حمامی ، شما به یک الی دو فنجان نمک نیاز دارید تا اینکه آنرا داخل ظرف بزرگی که پر از آب گرم میباشد اضافه نمایید . اینک میتوانید پاهایتان را در ظرف پر از آب گرم و نمک قرار داده و سپس احساس خوب و آرامشی در پاهایتان احساس خواهید کرد . 

برق انداختن سینک از کاربرد نمک

برای شوینده های گران هزینه نکنید. اگر می خواهید سینک آشپزخانه تان بدرخشد، آب لیمو و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس با این مخلوط سینک آشپزخانه تان را بشویید. این یکی از کاربردهای مهم نمک است که شما را با نتیجه اش، غافلگیر خواهد کرد.

کاربرد نمک - سینک

شستشوی لکه های چای و قهوه

یک قاشق غذاخوری نمک به همراه یک قاشق غذاخوری سرکه را در داخل فنجان ریخته و مخلوط کنید سپس اجازه دهید تا به مدت اندکی ترکیب در داخل ظرف بماند . پس از گذشت چند ساعت می توانید ظروف را به طور معمول بشویید .

پاکسازی پارچه پر از لکه

برای پاکسازی پارچه هایی که از رنگ عادی خود جدا شده اند و به رنگ زرد مایل شده اند ، می توانید از نمک در طی یک روش ساده استفاده کنید . برای این کار شما تنها به سک قاشق غذاخوری نمک و 1/4 فنجان جوش شیرین نیاز دارید . مخلوط به دست آمده را در ظرف حاوی آب گرم ریخته و اینک پارچه را در ظرف بزرگ قرار داده و بعد از یک ساعت پارچه را از ظرف خارج سازید و قطعا تاثیر شگفت انگیز و بی نظیر آنرا مشاهده خواهید نمود 

 نو نگه داشتن ظاهر حصیر

وسایل حصیری معمولا بسیار زیبا هستند اما مراقبت از آن ها کار ساده ای نیست . با گذر زمان و استفاده مرتب از این گونه وسیله ها و در معرض آفتاب قرار گرفتن آن ها ظاهر حصیری شان کهنه و رنگ آن ها زرد خواهد شد و برای جلوگیری از تغییر رنگ آن ها بهتر است که هر ۶ ماه یک بار با استفاده از یک برس مخصوص وسایل حصیری خود را به محلول آب نمک آغشته کنید و اجازه دهید که خشک شوند .

تمیز کردن راحت شومینه از کاربرد نمک

چیدن چوب در شومینه تلفیقی از هنر و علم است. اما چگونه می توان با خیال راحت چوب ها را بیرون آورد و شومینه را تمیز کرد ؟ شعله را با نمک خاموش کنید. با این روش آتش سریع‌تر می‌سوزد، بنابراین دوده کمتری نسبت به زمانی که اجازه می دهید چوب بسوزد جمع می شود. تمیز کردن روز بعد نیز آسان تر خواهد بود، زیرا نمک کمک می کند خاکستر و بقایای آن جمع شوند و به راحتی جارو شوند.

تمیز کردن تنگ ماهی از کاربرد نمک

برای از بین بردن رسوبات معدنی موجود در تنگ ماهی که در اثر آب سخت ایجاد شده اند، داخل تنگ را با نمک بمالید، بعد تنگ را خوب بشویید. حالا تنگ ماهی شما برای استفاده مجدد آماده است. مراقب باشید تنگ را با چه نوع ماهی پر می کنید. برخی از ترکیبات نظیر نمک ها برای حیوانات خانگی مفید نیستند. و هنگام انتخاب نوع نمک برای تمیز کردن، حتماً از نمک ساده و بدون ید استفاده کنید تا از سلامت ماهی‌هایی که در تنگ زندگی می‌کنند محافظت کنید.

از بین بردن تلخی قهوه 

برای حذف کردن و از بین بردن تلخی قهوه کارشناسان توصیه می کنند که قبل از استفاده از قهوه تلخ ، مقدار بسیار اندکی نمک را در داخل قهوه اضافه کنید که پس از اضافه کردن مقدار اندک نمک در داخل قهوه تلخ ، تلخی قهوه از بین خواهد رفت .
کاربرد نمک - قهوه

تمیز کردن لکه تخم مرغ شکسته

ممکن است برای شیر ریخته گریه نکنید، اما یک تخم مرغ چسبناک و شکسته روی زمین ممکن است ارزش چند قطره اشک را داشته باشد. مقداری محلول نمک و آب را روی قسمت که تخم مرغ ریخته بریزید و بگذارید 20 دقیقه بماند. وقتی برگشتید، می‌توانید محل مورد نظر را بدون نیاز به شستشو کاملاً تمیز کنید.

جلوگیری از یخ زدن لبای ها از روی بند رخت

وقتی صحبت از لباسشویی می شود، برخی چیزها هرگز نباید در خشک کن بروند. هنگام خشک کردن لباس ها به روش قدیمی، سعی کنید در استفاده بعدی خود کمی نمک بریزید. انفجار اضافی سدیم باعث می شود لباس های شما در هوای سرد روی بند رخت یخ نزند. همچنین می توانید با آغشته کردن طناب به نمک از چسبیدن لباس به بند رخت جلوگیری کنید.

تمیز کردن جارو قدیمی از کاربرد نمک

یک جارو قدیمی هنوز هم می تواند بهترین باشد. اما موهای جارو می توانند مانن آهنربا خاک و گرد و غبار را جذب کنند. خیس کردن آنها در یک سطل آب نمک داغ به مدت 30 دقیقه باعث از بین رفتن آلودگی های انها می شود. بعد آنها را با یک پارچه کهنه پاک کنید و بگذارید خشک شوند.

تمیز کردن اجاق گاز

سرآشپزها نمک را به عنوان ماده ای می دانند که می تواند طعم تقریباً هر غذایی را تقویت کند. خوب، می‌توان از آن برای رفع بدترین کابوس آشپز خانه یعنی کثیف شدن اجاق گاز هم استفاده کرد. پوشاندن سریع محل ریختن غذا با نمک نه تنها از ایجاد دود و بو جلوگیری می کند، بلکه پس از خنک شدن اجاق نیز راحت تر پاک می شود.

باز کردن سینک

رفع گرفتگی سینک لزوماً به لوله کش نیاز ندارد. این راه حل سریع خانگی را امتحان کنید: 1 فنجان نمک را با 1 فنجان جوش شیرین و 1/2 فنجان سرکه سفید ترکیب کنید و بعد آن را در سینک بریزید. اجازه دهید 10 دقیقه بماند قبل از اینکه حدود دو لیتر آب جوش در سینک بریزید. در نهایت شیر ​​آب گرم را باز کنید و بگذارید جریان پیدا کند. پس از چند ثانیه، آب باید آزادانه در سینک جاری شود.

طولانی شدن عمر مسواک

موهای مسواک شما با یک ترفند ساده می توانند مدت طولانی تری دوام بیاورند. یک برس جدید را داخل یک کاسه کوچک یا فنجان آب داغ و نمک قرار دهید، مطمئن شوید که موهای آن کاملاً در آب فرو رفته است و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه خیس بخورد. بعد از این مدت انها را خوب با آب تمیز بشویید، مسواک شما برای چند ماه دیگر هم قابل استفاده است.

کاربرد نمک - نمک در قاشق

روشن شدن لکه های عرق

باور کنید یا نه، پیراهن سفید با لکه های زرد ناشی از عرق کردن ممکن است دلیل استفاده نکردن از انها باشد. لباس‌های که دچار تعریق شده اند را می‌توان با خیساندن آن‌ها در یک قابلمه آب جوش با چند قاشق غذاخوری نمک و جوش شیرین دوباره مثل روز اول کرد.

جلوگیری از یخ زدن پنجره

احتمالاً می دانید که نمک دمای یخ زدن را کاهش می دهد. البته این فقط برای جاده ها و پیاده روهای یخ زده مفید نیست، زیرا نمک می تواند پنجره های خانه شما را از یخ زدگی محافظت کند. به سادگی پنجره ها را با یک اسفنج آغشته به آب نمک پاک کنید و بعد اجازه دهید خشک شوند.

پاک کردن لکه های خون از کاربرد نمک

پاک کردن لکه های خون از روی پارچه های کتان بسیار سخت است.برخی افراد خیساندن لباس در آب نمک و سپس شستشو در آب گرم و صابون را توصیه می کند، اما ما خیس کردن لباس در آب نمک سرد توصیه می کنیم.

تمیز کردن تابه و قابلمه از کاربرد نمک

اگر قابلمه‌ها و تابه‌های شما با لکه‌های غذا سرسخت کثیف شده اند، بگذارید یک شب در آب نمک خیس بخورد. نمک تقریباً هر نوع باقیمانده ای را نرم و از بین می برد و تمیز کردن آن ظروف را در صبح بسیار آسان تر می کند.

کاربرد نمک - ظرف فلزی

از بین بردن لکه چربی از کاربرد نمک

برای از بین بردن لکه‌های چربی روی فرش‌ها و کاناپه‌های خود، یک قسمت نمک را با چهار قسمت الکل مخلوط کرده و به شدت روی آن ناحیه بمالید. در مورد فرش این محلول را در جهت خواب طبیعی آن مالش دهید. با این کار لکه باید به راحتی محو شود.

پاک کردن دوده دودکش از کاربرد نمک

هنگامی که دوده در دودکش جمع می شود،بعد از روشن شدن دفعه بعدی، مقدار زیادی نمک را روی زغال سنگ تکان دهید تا گردش هوا را تقویت کنید، از آتش سوزی دودکش جلوگیری کنید و به شعله ها درخشش زردی بدهید.

از بین بردن زنگ زدگی از کاربرد نمک

چاقوهای زنگ زده برای کار در آشپزخانه خوب نیستند. فقط با 6 قاشق غذاخوری نمک و 2 قاشق غذاخوری آب لیمو می توانید لکه های زنگ را از چاقوها پاک کنید. این دو ماده را با هم ترکیب کنید تا خمیری ایجاد شود و با استفاده از یک پارچه نرم و خشک آن را با دقت روی ناحیه زنگ زده بمالید. خوب بشویید بعد خشک کنید، چاقوهای شما مانند روز اول نو به نظر می رسند.

جلوگیری از ریختن مایع از ماشین لباسشویی

نباید از ریختن مایع از ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی بترسید. از پخش شدن کف با پاشیدن نمک روی محل جلوگیری کنید تا زمانی که بتوانید لباس های اضافی را بردارید.

کاربرد نمک - فرچه

سرسبز شدن چمن ها

شاید چمن شما قبلا سرسبز تر بوده باشد. برای تهیه یک کود ارزان قیمت، دو قاشق غذاخوری نمک اپسوم و یک گالن آب را در یک بطری اسپری مخلوط کنید و آن را روی چمن بمالید. نمک اپسوم حاوی منیزیم است که تولید کلروفیل گیاه را افزایش می‌دهد، رنگدانه‌ای که مسئول رنگ سبز آنها است.

شفاف کردن گلدان

دسته گل زیبای شما پژمرده شده و لکه های کدر مواد معدنی در داخل گلدان باقی مانده است. دست خود را درون داخل گلدان ببرید، لکه رسوبات مزاحم را با نمک بمالید، بعد با آب و مایع بشویید. اگر دستتان داخل آن جا نمی شود، گلدان را با محلول قوی نمک و آب پر کنید، آن را تکان دهید یا با برس شیشه و به آرامی مالش دهید. بعد بشویید. این کار باید باقیمانده رسوبات را پاک کند.

نگه داشتن گل های مصنوعی در جای خود

نمک یک وسیله عالی برای نگهداری گل های مصنوعی در آرایش مورد نظر شما است. یک گلدان یا ظرف دیگر را پر از نمک کنید، کمی آب سرد به آن اضافه کنید و گل های مصنوعی خود را بچینید. نمک جامد می شود و به گل ها کمک می کند تا در جای خود باقی بمانند.

خنک کردن سریع نوشیدنی ها از کاربرد نمک

نوشابه،آب میوه و شربت گرم می تواند برای پذیرایی از مهمان بد باشد. اما اگر نمک در دست دارید، خنک کردن آن نوشیدنی ها زمان زیادی نمی برد. بطری ها و قوطی ها را در یک سطل آب یخ قرار دهید و با یک مشت نمک مخلوط کنید.نمک نوشیدنی ها در کمترین زمان خنک می کنند.

کاربرد نمک - قاشق

جلوگیری از قهوه ای شدن میوه های برش خورده

برش های میوه تازه را با فرو بردن آنها در محلول نمک – 1/8 قاشق چایخوری نمک و یک فنجان آب برای چند دقیقه تازه نگه دارید. فراموش نکنید که آنها را به سرعت با آب تازه بشویید، در غیر این صورت میوه های شور را خرد خواهید کرد.

افزایش ماندگاری شیر از کاربرد نمک

وقتی شیر یا پاکت نصف شیر به تاریخ انقضا نزدیک می شود، می توانید با ریختن کمی نمک در پاکت و تکان دادن ملایم، آن را چند روز دیگر تازه نگه دارید.

محافظت از باغ در مقابل آفات

در حالی که آفت‌کش‌های حاوی مواد شیمیایی می‌توانند از باغ شما در برابر حلزون‌ها و آفات محافظت کنند، اما برای حیوانات و کودکان خردسال نیز خطرناک هستند. برای تهیه یک افت کش طبیعی، دانه ها را قبل از پوشاندن آنها با خاک در نمک خوراکی بغلتانید. آفات به اندازه کافی پاک می شوند تا به نهال های شما فرصت مبارزه بدهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید